Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#3701

Postad 14 april 2014 - 21:39

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Tack för inbjudan till ditt galleri. Det var en seriösare modifiering av en skivspelare än jag varit i närheten av. Mitt senaste inköp en gammal Empire 598 har jag haft ett lager av bimuten på plinten. Den flytande upphängningen har fått en liten behandling av plastlina. Den har en innertallrik. Den har jag provat att dämpa något med vanliga lite grova gummiband. Sedan får man väl göra några större o-ringar. Som man använder istället för gummibanden. De vittrar ju sönder över tiden.

Jag är mycket nöjd. Men gjort ett steg i taget. ÄR du nöjd med din ombyggnad?

Seriöst- Ja, men mitt motto blir att det skall kunna gå att förbättra "så mycket det går för en ringa peng" ! :rolleyes: Jag är kanon nöjd med uppgraderingen ! Det blev faktiskt över förväntan och gav en riktigt stor ljudförbättring. Fast jag la nåra slantar mera än tänkt på just tonarmen (blev ju en RB303 istället för den tänkta RB300) Sen är väl jag en inbiten Thorens fanatiker pga har ägt och mekat lite med dessa sedan 70 talet (fan man börjar ju bli till åren inser man när man skriver så här :o ) Regan är i all ära ett riktigt fint verk men ett spelverk i klassen 1000:-~ 2000:- så är nog en äldre välskött Thorens svår att slå! (Hoppas jag nu inte får Rega fansen på mig som hökar) :rolleyes: Tackar för alla fina omdömen av er, och vill någon ha support på Thorens verken så hör av er.. Kramar om alla vinyl fans! Ps. Hur lät den efter ombyggnad då: ja hela ljudbilden blev stadigare ,stabilare och klart mera homogen samt klart mera detaljerat, rumbel som jag tyckte att jag ej hade något av innan upptäckte jag att de hade jag haft och bastonerna är klart mera attack och klarare i nu än innan!

#3702

Postad 18 april 2014 - 16:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har min Rega P3-24 kvar

Noop, jag kommer inte kommentera att du premierar Thorens - de gör verkligen vackra spelare. Jag har påbörjat ett bygga på en ny plint, men bara sågat till innanmätet som kommer att utgöras av spånskiva. Det blir en kombo av flera olika material, och vi får se när den blir klar.

Känner mig för rastlös nuförtiden för att sitta ned och lyssna på en hel skiva, vet inte varför det blivit så? Men idag har jag faktiskt lyssnat på Camel, och det har varit riktigt trevligt.

Roligt att se arbetet med "Betong-Spelaren" Lelle, kan tänka mig att det låter riktigt fint.

#3703

Postad 20 april 2014 - 00:17

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Postad bild
Tipsar om riktigt snygga skivbackar från Balance i Jönköping.
Dessa kommer sannolikt att visas på Sweetspotmässan 26-27 april

#3704

Postad 20 april 2014 - 04:48

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Vem har gjort dom? Någon kändis? :D


Postad bild
Tipsar om riktigt snygga skivbackar från Balance i Jönköping.
Dessa kommer sannolikt att visas på Sweetspotmässan 26-27 april



#3705

Postad 20 april 2014 - 04:51

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Börjar det på C eller K? :D

#3706

Postad 20 april 2014 - 18:42

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Tyckte skivbackarna var riktigt fula tyvärr. Låg WAF. Då är en sliten gammal sockerlåda mycket mysigare B)

#3707

Postad 23 april 2014 - 18:29

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Måste hålla med om att designen inte var den bästa.

Det går att arbeta mer med lådans form: att den gjorts ihålig förtar en del med den vanliga iden kring en låda. Tror med på en tydlig front på lådan, med olika träslag sammanvävda.

Redigerat av Glidtassen, 29 april 2014 - 14:28.


#3708

Postad 24 april 2014 - 21:47

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Jo, egentligen räcker det ju med att besöka närmaste retro butik eller antikbod :) Brukar ju finnas en och annan Coca Cola back eller liknande :)

#3709

Postad 08 maj 2014 - 13:40

exerd
  • exerd
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Hej! Har ett stort problem som förstör min lyssningsupplevelse. Dock kan detta ha att göra med överkänslighet.

Min utrustning är följande:

Högtalare: dynaudio focus 160
förstärkare: naim nait
RIAA: pro-ject tube box II
Skivspelare: Pro-ject rpm genie 1.3 med ortofon 2m blue-nål

Till problemet.. Jag hör ett svagt susande i högtalarna så fort jag slår över förstärkaren till skivspelaren. Susandet förhöjs i samband med att volymen höjs. När volymen är inställd på ca kl 10 är det tillräckligt högt för att det ska märkas vid tystare partier av musik (dock överröstar det aldrig musiken,men är märkbart).

Jag har jordat mellan skivspelare och RIAA. Nämnas bör även att suset/bruset dämas något när jag rör vid tonarmen, men förhöjs så fort jag tar bort handen.

Har en plasmatv på väggen strax ovanför skivspelaren kan detta påverka?
RIAA:t står på förstärkaren med ett par böcker mellan. Och skivspelaren står på ett par lecablock.

Mycket tacksam för all hjälp.

#3710

Postad 08 maj 2014 - 13:48

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej! Har ett stort problem som förstör min lyssningsupplevelse. Dock kan detta ha att göra med överkänslighet.

Min utrustning är följande:

Högtalare: dynaudio focus 160
förstärkare: naim nait
RIAA: pro-ject tube box II
Skivspelare: Pro-ject rpm genie 1.3 med ortofon 2m blue-nål

Till problemet.. Jag hör ett svagt susande i högtalarna så fort jag slår över förstärkaren till skivspelaren. Susandet förhöjs i samband med att volymen höjs. När volymen är inställd på ca kl 10 är det tillräckligt högt för att det ska märkas vid tystare partier av musik (dock överröstar det aldrig musiken,men är märkbart).

Jag har jordat mellan skivspelare och RIAA. Nämnas bör även att suset/bruset dämas något när jag rör vid tonarmen, men förhöjs så fort jag tar bort handen.

Har en plasmatv på väggen strax ovanför skivspelaren kan detta påverka?
RIAA:t står på förstärkaren med ett par böcker mellan. Och skivspelaren står på ett par lecablock.

Mycket tacksam för all hjälp.


Testa att jorda tonarmen och se om detta hjälper, ta en liten tun kabel och kontaktera mot tonarmen i test syfte..

#3711

Postad 08 maj 2014 - 14:03

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Hej! Har ett stort problem som förstör min lyssningsupplevelse. Dock kan detta ha att göra med överkänslighet.

Min utrustning är följande:

Högtalare: dynaudio focus 160
förstärkare: naim nait
RIAA: pro-ject tube box II
Skivspelare: Pro-ject rpm genie 1.3 med ortofon 2m blue-nål

Till problemet.. Jag hör ett svagt susande i högtalarna så fort jag slår över förstärkaren till skivspelaren. Susandet förhöjs i samband med att volymen höjs. När volymen är inställd på ca kl 10 är det tillräckligt högt för att det ska märkas vid tystare partier av musik (dock överröstar det aldrig musiken,men är märkbart).

Jag har jordat mellan skivspelare och RIAA. Nämnas bör även att suset/bruset dämas något när jag rör vid tonarmen, men förhöjs så fort jag tar bort handen.

Har en plasmatv på väggen strax ovanför skivspelaren kan detta påverka?
RIAA:t står på förstärkaren med ett par böcker mellan. Och skivspelaren står på ett par lecablock.

Mycket tacksam för all hjälp.

Här är saker jag skulle testat och lyssna efter varje punkt.
  • Dra ur antennkabeln ur tvn.
  • Är spelaren jordad i riaat?
  • Har du andra saker inkopplade som kan störa. Airport, routerns, lamport med dimmer. Mer eller mindre allt elektriskt kan störa med lite otur. Och det behöver inte vara i samma rum. Men då snackar vi mer brum än brus.
  • Riaat är rördrivet. Rör är mer känsligt för att ta in störningar och skulle gissa att S/N är något sämre på den än ett bra riaa utan rör.
Att en vinylrigg har mer egenbrus anser jag man får räkna med. Om jag kör Airport i min Naim så är brusnivån lägre än skivspelaren. Brus skulle jag säga man mer eller mindre får leva med. Få inspelningar är brusfria med och det bruset överröstar oftast med marginal egenbruset en rigg har.

Redigerat av Drobbo, 08 maj 2014 - 14:04.


#3712

Postad 08 maj 2014 - 14:08

exerd
  • exerd
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Testa att jorda tonarmen och se om detta hjälper, ta en liten tun kabel och kontaktera mot tonarmen i test syfte..

Tack, vad ska det vara för kabel? Vad ska kabeln kontaktera förutom tonarmen? :blush:

  • Dra ur antennkabeln ur tvn.
    Inga antennkablar, kör TV via bredband.
  • Är spelaren jordad i riaat?
    Ja.
  • Har du andra saker inkopplade som kan störa. Airport, routerns, lamport med dimmer. Mer eller mindre allt elektriskt kan störa med lite otur. Och det behöver inte vara i samma rum. Men då snackar vi mer brum än brus.
    Jag har i stort sett allt det där: Hur långt ifrån kan t.ex. router och airport stå för att skapa störningar?


#3713

Postad 08 maj 2014 - 14:27

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Tack, vad ska det vara för kabel? Vad ska kabeln kontaktera förutom tonarmen? :blush:

  • Dra ur antennkabeln ur tvn.
    Inga antennkablar, kör TV via bredband.
  • Är spelaren jordad i riaat?
    Ja.
  • Har du andra saker inkopplade som kan störa. Airport, routerns, lamport med dimmer. Mer eller mindre allt elektriskt kan störa med lite otur. Och det behöver inte vara i samma rum. Men då snackar vi mer brum än brus.
    Jag har i stort sett allt det där: Hur långt ifrån kan t.ex. router och airport stå för att skapa störningar?


Jag menade att du tar en liten kabel och jordar på samma punkt som du har jordat hela verket. sen slår du på den och lägger an jordkabeln på tonarmen, Ökar det eller minskar det?

Jag menade att du tar en liten kabel och jordar på samma punkt som du har jordat hela verket. sen slår du på den och lägger an jordkabeln på tonarmen, Ökar det eller minskar det? (vilken kabel som hels du har hemma)



#3714

Postad 08 maj 2014 - 15:02

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Dra ur AirPort och kolla. Min AirPort som är kopplad mot förstärkaren stör min vinylrigg bedrövligt mycket. Men mer brum än brus i mitt fall. Så brukar dra ur den när jag kör vinyl.

#3715

Postad 08 maj 2014 - 15:16

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Du har redan god hjälp. Beroende på vilken kabel du har så kan hur den är dragen påverka. Så prova lite olika sätt. Utan någon som helst tanke på hur det borde vara. Utan pröva. Men kabeldragningen kan ju påverka när vi har med så svaga signaler som vi har från en skivspelare. Och håll anda kablar från signalkablarna.

Lycka till!

#3716

Postad 09 maj 2014 - 09:37

exerd
  • exerd
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Ok genom att flytta en "soundbar" som sitter på väggen precis ovanför skivspelaren samt koppla ur Airport försvann bruset. Toppen!

Dock märker jag att så fort jag drar ut strömkabeln till TV:n så blir det ett stort brummande ljud igen. Inga problem då jag aldrig har TV:n urkopplad men undar ändå vad detta kan bero på.

#3717

Postad 09 maj 2014 - 09:39

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Ok genom att flytta en "soundbar" som sitter på väggen precis ovanför skivspelaren samt koppla ur Airport försvann bruset. Toppen!

Dock märker jag att så fort jag drar ut strömkabeln till TV:n så blir det ett stort brummande ljud igen. Inga problem då jag aldrig har TV:n urkopplad men undar ändå vad detta kan bero på.

Har du jordade eller ojordade uttag? Låter som det blir en slinga mellan sakerna som hamnar i obalans. Låt kabeln sitta i är väl enklaste problemlösaren :)

Redigerat av Drobbo, 09 maj 2014 - 09:39.


#3718

Postad 09 maj 2014 - 12:29

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Dock märker jag att så fort jag drar ut strömkabeln till TV:n så blir det ett stort brummande ljud igen. Inga problem då jag aldrig har TV:n urkopplad men undar ändå vad detta kan bero på.


När man har många apparater kan det uppstå potentialskillnad mellan chassina och då kan det uppstå brum på grund av krypströmmar. Mycket vanligt om man apparater som tex ej har chassi jord och några med chassi jord.

En jordslinga kan uppstå när apparaters jord är anslutna till varandra på fler än ett ställe.

Ibland kan man få bort brum genom att vända elkontakten på någon eller några av de anslutna apparaterna, så att fas och nolla byter plats. Detta är förstås enklast att göra genom att bara ha två prylar inkopplade från början och lyssna om det gör skillnad. Sedan kopplar man in nästa och provar nätkontakten på båda hållen och lyssnar efter eventuellt brum. Sedan är det bara att fortsätta tills alla prylar är inkopplade och har testats på detta sätt.

#3719

Postad 09 maj 2014 - 13:52

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Är på jakt efter ett Riaa steg och undrar hur mycket användning man har av att själv kunna anpassa impedans samt kapacitans? Är detta nödvändigt eller räcker det med ett som klarar både mm och mc genom att bara trycka in en knapp? Kommer att byta puppa nångång och kommer väl säkert då bli en MC och vill därför ha ett som klara båda typerna.

#3720

Postad 09 maj 2014 - 14:07

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Är på jakt efter ett Riaa steg och undrar hur mycket användning man har av att själv kunna anpassa impedans samt kapacitans? Är detta nödvändigt eller räcker det med ett som klarar både mm och mc genom att bara trycka in en knapp? Kommer att byta puppa nångång och kommer väl säkert då bli en MC och vill därför ha ett som klara båda typerna.

Du får lite olika ljudbild vid olika impedans val, nått likande du får när du ställer VTA.. alltså så får du fler möjligheter att ställa "ljudbilden" som det passar dig bäst om du kan anpassa impedansen.

Redigerat av MrLelle, 09 maj 2014 - 14:07.


#3721

Postad 09 maj 2014 - 18:05

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Är på jakt efter ett Riaa steg och undrar hur mycket användning man har av att själv kunna anpassa impedans samt kapacitans? Är detta nödvändigt eller räcker det med ett som klarar både mm och mc genom att bara trycka in en knapp? Kommer att byta puppa nångång och kommer väl säkert då bli en MC och vill därför ha ett som klara båda typerna.


Du kan förändra ljudet riktigt mycket när du ställer om impedans. Med en lågnivå mc och ett bättre riaasteg kan du få till det ljud som passar dig. Allt från stumt, basrikt med en mindre men massiv ljudbild - hela vägen upp till vidöppet med ljudbild som tar hela rummet i omfång...
Du skräddarsyr ljudet efter din anläggning, och din smak,
-Spara inte här, köp hellre beg isf

#3722

Postad 09 maj 2014 - 18:31

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Hej! Har ett stort problem som förstör min lyssningsupplevelse. Dock kan detta ha att göra med överkänslighet.

Min utrustning är följande:

Högtalare: dynaudio focus 160
förstärkare: naim nait
RIAA: pro-ject tube box II
Skivspelare: Pro-ject rpm genie 1.3 med ortofon 2m blue-nål

Till problemet.. Jag hör ett svagt susande i högtalarna så fort jag slår över förstärkaren till skivspelaren. Susandet förhöjs i samband med att volymen höjs. När volymen är inställd på ca kl 10 är det tillräckligt högt för att det ska märkas vid tystare partier av musik (dock överröstar det aldrig musiken,men är märkbart).

Jag har jordat mellan skivspelare och RIAA. Nämnas bör även att suset/bruset dämas något när jag rör vid tonarmen, men förhöjs så fort jag tar bort handen.

Har en plasmatv på väggen strax ovanför skivspelaren kan detta påverka?
RIAA:t står på förstärkaren med ett par böcker mellan. Och skivspelaren står på ett par lecablock.

Mycket tacksam för all hjälp.

Bra att du blev av med störningarna.
Även jag hade såna - när jag ägde en tubebox II.
Hos mig försvann det mesta av brum/sus när jag höll signalkablarna mellan spelare och riaa ifrån andra, framförallt nätkablar.
Sålde senare detta riaa - köpte nytt som är tyst trots att jag inte varit supernoggrann med kabeldragningen - vilket borde tyda på att tubebox är känsligare för störningar än vissa andra riaa.
Mvh Jörgen.


#3723

Postad 09 maj 2014 - 18:43

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Du kan förändra ljudet riktigt mycket när du ställer om impedans. Med en lågnivå mc och ett bättre riaasteg kan du få till det ljud som passar dig. Allt från stumt, basrikt med en mindre men massiv ljudbild - hela vägen upp till vidöppet med ljudbild som tar hela rummet i omfång...
Du skräddarsyr ljudet efter din anläggning, och din smak,
-Spara inte här, köp hellre beg isf


Vad tros om en ifi iphono beggad för 2000kr, kan det vara nått?

http://www.ifi-audio.../en/iPhono.html

#3724

Postad 09 maj 2014 - 20:20

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Har en sådan. Ett bra riaa. Torde vara ett fynd för 2000 kr.

#3725

Postad 19 maj 2014 - 20:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Hehe, i helgen körde grabben in en Playmobil rakt in i Ortofon Blue mkII. Nålarmen bröts itu. Ordnade fram en AT 30HE. Ruskigt låg utnivå på den. Inte kul alls, förutom att ljudet annars är jättefint förstås. Jag har tidigare haft Goldring 1042 och den var fantastisk. Några tips på andra pu under tre lakan? Gärna med "högre" utnivå än 5mV :)

#3726

Postad 07 juni 2014 - 09:49

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Rega Exakt kanske? Ligger strax över 3k men har hög utnivå. Likaså kan du kanske kika på ngn av Goldrings 2x00 modeller.

#3727

Postad 07 juni 2014 - 13:58

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Kan bara instämma med hultin i detta. Har egna erfarenheter av Rega Exact- kan varmt rekommendera den. En helschysst MM- pickis som funkar till den mesta musiken.

#3728

Postad 12 juli 2014 - 20:02

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Idag tog jag tid och mod till att gå igenom min skivsamling i syfte att se huruvida de tidigare inköpta PVC-fickorna lämnat spår eller icke på konvolut/vinyl enligt denna tråd http://www.vinylengi...43623&start=120

Till min fasa besannas mina farhågor och på flera (4-5 av hittills 76 analyserade album) ser jag hur PVC-fickornas bubbelmönster lämnat spår på omslag, tack och lov inte på själva vinylen dock vad jag kan se.. Har ytterligare 100 vinyler där jag använt PVC som också skall befrias från skiten...Sedan i vintras köper jag endast PE-fickor, har tidigare växlat mellan PVC och PE som förvaringsfickor...Nu blir det storbeställning av PE-fickor från tysken och även flera polylined innerpåsar. För visst är polyethylen säkert :o ?

#3729

Postad 18 juli 2014 - 21:10

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Idag tog jag tid och mod till att gå igenom min skivsamling i syfte att se huruvida de tidigare inköpta PVC-fickorna lämnat spår eller icke på konvolut/vinyl enligt denna tråd http://www.vinylengi...43623&start=120

Till min fasa besannas mina farhågor och på flera (4-5 av hittills 76 analyserade album) ser jag hur PVC-fickornas bubbelmönster lämnat spår på omslag, tack och lov inte på själva vinylen dock vad jag kan se.. Har ytterligare 100 vinyler där jag använt PVC som också skall befrias från skiten...Sedan i vintras köper jag endast PE-fickor, har tidigare växlat mellan PVC och PE som förvaringsfickor...Nu blir det storbeställning av PE-fickor från tysken och även flera polylined innerpåsar. För visst är polyethylen säkert :o ?

Jag bestämde mig efter mycket fickkrångel att köra utan. Gillar att känna pappen i händerna och bryr mig inte nämnvärt om en EX går till VG+ på 20-30 år.

Vilka PE-fickor kör du på från tysken? Återkom gärna med feedback :)

#3730

Postad 19 juli 2014 - 09:40

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Dessa http://www.sapphirer...Products/%2A001 har jag beställt. Hittade igår även på Sweden Rock shop PE-fickor till hyfsat pris: http://www.swedenroc...rer/art_277946/.

En anledning till att jag definitivt vill ha plastfickor förutom att de skyddar är man då kan förvara själva vinylen i sin innerficka på Baksidan/utsidan konvolutet. Mycket lättare ta fram plattan samtidigt som man inte riskerar att "spräcka" sönder konvolutet så att limmet släpper vid i och urtag...har också fått för mig att man minimerar risken till "ring-marks" då.

#3731

Postad 19 juli 2014 - 16:18

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

Dessa http://www.sapphirer...Products/%2A001 har jag beställt. Hittade igår även på Sweden Rock shop PE-fickor till hyfsat pris: http://www.swedenroc...rer/art_277946/.

En anledning till att jag definitivt vill ha plastfickor förutom att de skyddar är man då kan förvara själva vinylen i sin innerficka på Baksidan/utsidan konvolutet. Mycket lättare ta fram plattan samtidigt som man inte riskerar att "spräcka" sönder konvolutet så att limmet släpper vid i och urtag...har också fått för mig att man minimerar risken till "ring-marks" då.

Jag kör samma fickor som Spiritwalker. "Tysken" som han kallas som har Sapphire Records brukar också finnas på skivmässor runt om i landet.

Tycker även att lösningen med att ha innerfickorna bakom själva konvoluten är en smidig lösning som skyddar konvoluten och gör det enkelt att plocka ut skivorna. Fungerar ypperligt!

#3732

Postad 19 juli 2014 - 21:05

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jag kör samma fickor som Spiritwalker. "Tysken" som han kallas som har Sapphire Records brukar också finnas på skivmässor runt om i landet.

Tycker även att lösningen med att ha innerfickorna bakom själva konvoluten är en smidig lösning som skyddar konvoluten och gör det enkelt att plocka ut skivorna. Fungerar ypperligt!

De håller ihop bra?

Annan fråga. Är du nöjd med din Okki Nokki? Förbättrar den ljudet så det är värt pengarna eller är det mest en blankare skiva man får? :) Kör Knosti idag men skulle vilja ta ett steg upp.

Redigerat av Drobbo, 19 juli 2014 - 21:06.


#3733

Postad 20 juli 2014 - 08:51

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

De håller ihop bra?

Annan fråga. Är du nöjd med din Okki Nokki? Förbättrar den ljudet så det är värt pengarna eller är det mest en blankare skiva man får? :) Kör Knosti idag men skulle vilja ta ett steg upp.

Jättenöjd med fickorna, inget att klaga på.

Okki Nokkin fungerar jättebra. Precis som vilken våtrengöring som helst så rengör den skivorna och kan få bort "clicks and pops" och annat brus från smutsiga skivor. Jag hade en Knosti innan och den gjorde ett bra jobb också. Jag tyckte att det var lite bökigt med alla nya 180g pressningar som inte verkade passa lika bra i Knostin och gjorde det lite mer trögjobbat. Knostin hade också problemet med att en del skit och rester från tvätten satt kvar och torkade in i skivan igen efter tvättning. Okki nokkin har fördelen att allt sånt sugs upp i sugarmen. Du har samtidigt mer kontroll över rengöringsprocessen med Okki Nokkin, olika borstar och tekniker osv.

Blir resultaten från Okki Nokkin bättre än med Knostin? Ja.
Värt pengarna? Ptja det är ju en prioriteringsfråga, jag tyckte det var värt det.

Har du fler frågor är det bara att hojta :)

#3734

Postad 21 juli 2014 - 08:11

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej!

Bra råd att inte lägga in skivan in i konvolutet. Speciellt för amerikanska skivor från 50 och 60 talet är detta ytterst viktig. Konvulet riskerar att spricka. Förstör eventuellt värde på skivan. Nu har jag inte själv vinyl för värdet. Men fina skivor är ju en del av vår kulturhistoria som vi så att säga får på köpet.

Så använd alltid plastfickor! Nya skivor sprättar jag alltid försiktigt med en kniv i kanten så att skyddsplatsen finns kvar. Då bevaras omslaget som bäst. Fast min rekommendation är att ändå alltid ha en plastficka och att lägga skivan utanför själva konvolutet. Jag har en del äldre skivor som ju bevarats bra.

Redigerat av Kronkan, 21 juli 2014 - 08:12.


#3735

Postad 01 augusti 2014 - 18:12

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Testat CDOns PE fickor men tycker de är alldeles för grumliga samt lite väl stora. Skulle också vilja ha dom 320mm istället för 325mm. Är Tyskens PE-fickor klara eller grumliga?

CDON 10-pack, 35kr.
  • Beskrivning: LP fodral i polyeten plast 0,15 mm , kraftig mjuk plast.
  • Mått: 325x325

Redigerat av Drobbo, 01 augusti 2014 - 18:36.


#3736

Postad 01 augusti 2014 - 22:54

1-2-3-4
  • 1-2-3-4
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
spela roll...skydda LPskivorna är viktigast

Redigerat av 1-2-3-4, 01 augusti 2014 - 22:56.


#3737

Postad 02 augusti 2014 - 10:07

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

spela roll...skydda LPskivorna är viktigast

Jag gillar inte godis med papperet på ;)

#3738

Postad 03 augusti 2014 - 04:00

mostling
  • mostling
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

spela roll...skydda LPskivorna är viktigast

Skivorna i sig är ju trots allt skyddade, sen kan diskussionen om vilken typ av påse man ska ha fortsätta i all evighet, men i slutändan handlar det om den enskildas preferenser, jag köper mina vinylskivor för att jag vill ha dom här och nu och inte för vad dom kan vara värda om X antal år, speciellt nu när vinylen har fått sig ett uppsving.

Redigerat av mostling, 03 augusti 2014 - 04:02.


#3739

Postad 11 augusti 2014 - 08:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Kära vinylvänner

Jag har slagit mig till ro i norra delen av Stockholm, och trivs ganska bra med undantaget för att det tar 20 min att ta sig in till stan kommunalt. Under våren har jag haft några mindre missöden där min förstärkare varit inlämnad för service, även om jag numera misstänker att det var dac:en som stod under som spökade.

Senaste inköpet jag gjort har varit en Hegel HD11 DAC som är det bästa som jag köpt på länge. Det har inte hänt mycket på vinylfronten, har mest kollat på diverse tester av några puppor från Ortofon, men även kikat på Okki Nokki skivtvätt. Min gamla trotjänare Knosti lämnar dessvärre en del att önska, och anledningen är enkel: den lyfter smutsen ur begagnade skivor, men sköljer inte rent ordentligt. Därför lämnas jag med den klassiska "fett-kulan" på nålens spets. Visst, det går att avhjälpa med Onzow Zerodust, men det retar mig lite ändå.

Mina fyra vinylbackar börjar bli fulla, och tyvärr tillverkar inte IKEA samma lådor längre. Jag får fnula på vad som kommer att ersätta mina lådor och vad som passar rent estetiskt. Vad jag planerar är ytterligare att fixa fler absorbenter till vardagsrummet, och kommer eventuellt bygga en själv.

Det fanns ett lyssningstest på Youtube mellan Ortofon 2M Black och 2M Bronze: - Jag vet, ljudet från ett Youtube-klipp kan knappas vara representativt för vad dessa puppor presterar, men kände ändå att jag blev sugen på Bronze. Jag får börja kolla upp priser på vad denna puppa kan går för?

Bifogad fil(er)



#3740

Postad 11 augusti 2014 - 08:38

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Kära vinylvänner

Jag har slagit mig till ro i norra delen av Stockholm, och trivs ganska bra med undantaget för att det tar 20 min att ta sig in till stan kommunalt. Under våren har jag haft några mindre missöden där min förstärkare varit inlämnad för service, även om jag numera misstänker att det var dac:en som stod under som spökade.

Senaste inköpet jag gjort har varit en Hegel HD11 DAC som är det bästa som jag köpt på länge. Det har inte hänt mycket på vinylfronten, har mest kollat på diverse tester av några puppor från Ortofon, men även kikat på Okki Nokki skivtvätt. Min gamla trotjänare Knosti lämnar dessvärre en del att önska, och anledningen är enkel: den lyfter smutsen ur begagnade skivor, men sköljer inte rent ordentligt. Därför lämnas jag med den klassiska "fett-kulan" på nålens spets. Visst, det går att avhjälpa med Onzow Zerodust, men det retar mig lite ändå.

Mina fyra vinylbackar börjar bli fulla, och tyvärr tillverkar inte IKEA samma lådor längre. Jag får fnula på vad som kommer att ersätta mina lådor och vad som passar rent estetiskt. Vad jag planerar är ytterligare att fixa fler absorbenter till vardagsrummet, och kommer eventuellt bygga en själv.

Det fanns ett lyssningstest på Youtube mellan Ortofon 2M Black och 2M Bronze: - Jag vet, ljudet från ett Youtube-klipp kan knappas vara representativt för vad dessa puppor presterar, men kände ändå att jag blev sugen på Bronze. Jag får börja kolla upp priser på vad denna puppa kan går för?

Jag har köpt en Knostibalja till och kör nu ett bad 20/80 Isopropanol-Renat vatten och sen ett avslutande bad i andra baljan med rent vatten. Bra resultat så här långt men suktar efter en Okki Nokki även jag :)

En 2x4 IKEA Kallax liggande skulle kanske passa bra på nuvarande plats? Jag har den vita. Mycket finare än Expedit som den ersatt.

Jag lyssnade som du på massa klipp mellan Ortofons olika och bestämde mig för Bronze. Är mycket nöjd med det. Fick den för 2500kr inkl frakt från Ebay (ny) vilket är ca 1500kr under den svarta. Hade den blå innan och det var ett stort lyft. Där jag beställt (Williamthakker/Tyskland) så har jag fått sakerna på 1v. Bra packat och inga problem. Dessutom kör han rabatter ca 1 gång per månad där han ger oförskämt bra priser långt under de i Sverige så har man inte bråttom kan man spara ytterligare en slant.

Redigerat av Drobbo, 11 augusti 2014 - 08:41.


#3741

Postad 11 augusti 2014 - 09:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Tack Drobbo för hjälpen

Har dock vissa svårigheter med att hitta bra priser på ersättningsnålar eftersom det rör sig om en uppgradering från 2M Blue till Bronze. Jag har haft en Goldring 2200 tidigare, där jag lyckades sabba nålröret när jag skulle ta bort nålsatsen (bara för att kolla). Om jag nu köper en ny nålsats vill jag inte gärna sabba den vid bytet, hoppas att det är enkelt?

Jag har kollat på Analouge Seduction men de verkar bara ha hela 2M Bronze puppan, alltså inte bara ersättningsnålen. Vidare finns Ljudmakarn i Stockholm, men där går den för 2490:-

Don't get me wrong! Jag gillar verkligen Ljudmakarn och får bra service där, men jag tror att det går att hitta en billigare ersättningsnål än via dem?Hos "Needle Doctor" går det att få loss den för 2206:- + frakt ca: 60:-

Det lilla som jag hört mellan 2M Black och 2M Bronze så gillar jag Bronze bättre, även om kanske inte Youtube klippen är representativa? Vidare tar mitt RIAA bara MM.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 11 augusti 2014 - 09:24.


#3742

Postad 11 augusti 2014 - 09:23

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Tack Drobbo för hjälpen

Har dock vissa svårigheter med att hitta bra priser på ersättningsnålar eftersom det rör sig om en uppgradering från 2M Blue till Bronze. Jag har haft en Goldring 2200 tidigare, där jag lyckades sabba nålröret när jag skulle ta bort nålsatsen (bara för att kolla). Om jag nu köper en ny nålsats vill jag inte gärna sabba den vid bytet, hoppas att det är enkelt?

Jag har kollat på Analouge Seduction men de verkar bara ha hela 2M Bronze puppan, alltså inte bara ersättningsnålen. Vidare finns Ljudmakarn i Stockholm, men där går den för 2490:-

Don't get me wrong! Jag gillar verkligen Ljudmakarn och får bra service där, men jag tror att det går att hitta en billigare ersättningsnål än via dem?
Hos "Needle Doctor" går det att få loss den för 2206:- men jag vet inte om det är inklusive frakt?

Det lilla som jag hört mellan 2M Black och 2M Bronze så gillar jag Bronze bättre, även om kanske inte Youtube klippen är representativa? Vidare tar mitt RIAA bara MM.

Röd och Blå delar samma kropp. Bronze och Svart delar samma kropp. Du får alltså inte en 100% bronze om du köper nålen och monterar på din blå. Bronze och svart har ett hårdare material i svarta huset vilket ger mindre resonans. Finns klipp även på detta :) Sen är Ortofon dyra på enbart nålarna så det brukar skilja någon 100-lapp bara så rekommenderar du köper en komplett bronze så kan du byta till svart sen om det lockar.

Köper du utanför EU får du räkna med moms och tull med så det brukar landa som i Sverige då. Köper du från Tyskland så är det priset som står. Finns flera tyska butiker på Ebay som säljer men verkar som priserna jämnat ut sig något nu. När jag köpte skiljde det 6-700kr mellan Sverige och Tyskland inkl frakten.

Jag lyssnade mycket mellan de olika och tyckte faktiskt Bronze lät bättre så jag körde på den och har inte ångrat mig :) Trodde jag skulle sluta med Svart men om jag ska köpa ny igen så skulle det troligen bli en Bronze igen. Den svarta ska dessutom vara väldigt känslig för Azimuth så vissa sidor skriver att man inte ska köpa den om man inte kan ställa det på sin spelare.

Redigerat av Drobbo, 11 augusti 2014 - 09:27.


#3743

Postad 11 augusti 2014 - 09:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Då verkar det som om jag får spana efter en helt ny puppa som kommer att ersätta min 2M Blue. Vad som ligger först i ekonomiska prioriteringar är att betala av min Imac som jag köpte i våras. Jag gör mkt redigeringsarbete, och min absorbents motiv är gjort med min Mac och Photoshop CS6. Men det känns roligt att fixa en helt ny puppa också.

Via Needle Doctor landar priset på 2897:- utan frakt, och jag tror att Ljudmakarn säljer samma puppa för 3190:- Så om någon kan hjälpa mig spana efter ett bättre pris vore jag tacksam.

Redigerat av Glidtassen, 11 augusti 2014 - 09:33.


#3744

Postad 11 augusti 2014 - 09:33

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Då verkar det som om jag får spana efter en helt ny puppa som kommer att ersätta min 2M Blue. Vad som ligger först i ekonomiska prioriteringar är att betala av min Imac som jag köpte i våras. Jag gör mkt redigeringsarbete, och min absorbents motiv är gjort med min Mac och Photoshop CS6. Men det känns roligt att fixa en helt ny puppa också.

Om du gillar den blå så kommer du bara får mer av det goda med bronze :). Framförallt i mellanregistret där den blå kan låta lite väl instängd. Den blå tycker jag hade lite bumlig och grötig bas och även där tajtas det till.

#3745

Postad 11 augusti 2014 - 09:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Drobbo - nu vill jag se lite av ditt album :)

#3746

Postad 11 augusti 2014 - 19:37

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Tassen.
Glöm inte att ge Soudsmith en chans att vara med i matchen om din nya pickup.
Deras billigaste heter Otello och är sjukt bra enligt mig, men det säger inte att du kommer gilla den men jag vill ändå lämna förslaget så du får fler alternativ.
HaD gött mvh Jas
Edit stavfel

Redigerat av Jas 74, 11 augusti 2014 - 19:42.


#3747

Postad 11 augusti 2014 - 22:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Tack JAS för tipset!

Första gången jag ser en MI-puppa. Men mitt HEED RIAA är avsett för MM, vet inte om det går att använda denna puppa till min spelare? Kollar även på Rega Exact som jag oftast för höra fina saker om. Hade siktet inställt på en 2M Black först, men insåg emellertid att Bronze verkar hålla samma prestanda.

Puppor som kan vara intressanta är: Ortofon, Grado, Soundsmith. Men jag vet ingenting om Grado, mer än att jag gillar deras puppor i trä, tycker dom är fina.

Redigerat av Glidtassen, 11 augusti 2014 - 22:45.


#3748

Postad 12 augusti 2014 - 06:10

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Grado tycker jag är ett sämre val än både Music-maker och Soudsmith då dom håller en jämnare kvalitet. Du skall köra movin iron på ett moving magnet steg.
Har du inte hört Soudsmith otello så överväg starkt att göra det innan du lägger dina skattade pengar på en Ortofon.
Jag kör själv med en Boheme och är supernöjd!!!
hörs av mvh Jas

#3749

Postad 12 augusti 2014 - 07:38

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Även jag har tittat runt efter en ny puppa och då ortofon bronze är ett av alternativen har jag sett att bla Hifiklubben säljer den för 3098:-

Andra som jag funderat på är bla Dynavector 10 x 5, kanske ska titta på otello med.

Drobbo: vad för spelare/tonarm har du din bronze på?

#3750

Postad 12 augusti 2014 - 07:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har hittat den på Origin Live's hemsida

Soundsmith Otello

Och om den håller en bra prestanda så kommer jag sannolikt att komma undan billigare än om jag skulle köpa en Ortofon. Men vad skulle JAS säga om Ljudet från dessa puppor: ljusare, mörkare, varmare? Det var lätt för mig i jämförelsen mellan Golding 2200 och Ortofon 2M Blue: Blue-puppan har samma öppenhet som Goldring, men har en varmare klang och lite rundare i kanten. Goldring 2200 är kanske en bättre detaljförmedlare, men är ljusare i topparna.

Tack för tipset JAS! Jag kanske rent av tjänar en slant på att välja Otello framför Ortofon dvs. om jag nu kan köpa den till samma pris som länken ansvisar.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 12 augusti 2014 - 08:02.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.