Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#10201

Postad 05 juni 2015 - 09:11

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Igår var jag på tok för bakis och gottgjorde synderna från dagen före med lite självbestraffning à la hjärntortyr:

 

They came together var på sina ställen riktigt rolig. Om man har svårt att stå ut med romantiska komedier kan jag verkligen rekommendera den eftersom allt den gör är ironiskt för att driva med hela genren, och gör det riktigt effektivt.

 

The cobbler mjae. Adam Sandler är som vanligt, vilket för en gångs skull passar till rollen. Jag kan inte säga att filmen hade några direkta kvaliteter, men å andra sidan blev jag inte arg av att se den heller.

 

Night at the museum, tomb någonting vet jag ärligt talat inte varför jag såg. Antagligen var det någonting i stil med "jaha, nu har jag sett Sandler, var är nu Stiller?" Den var precis som de andra night at the museum-filmerna. Det som var bra med den var att det verkade som om det var sista filmen i serien. Skönt. 



#10202

Postad 06 juni 2015 - 19:38

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Big hero 6. Betyg 7/10. Kanske hade litet för höga förväntningar för att de skulle kunna infrias. Snyggt, fartfyllt och bra underhållning är det i alla fall.

Dallas buyers club. Betyg 8/10. Makalöst skådespel från alla inblandade. Det känns extra jobbigt att se såna här filmer när man vet att det finns en verklighet bakom.

/r

#10203

Postad 06 juni 2015 - 21:42

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Kung Fury. Betyg 8/10. Så många sköna blinkningar till 80-talet  :)

Musiken är i en klass för sig men så tycker man ju om pling också  ;)

 

Tror att David Sandberg kommer gå långt med rätt personer runt sig! Får hoppas att kontakterna i Hollywood utvecklats så vi får se något nytt med större budget och bättre manus.



#10204

Postad 06 juni 2015 - 22:41

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Thor: the dark world
Inte lika bra som ettan, men ändå helt ok.

#10205

Postad 06 juni 2015 - 22:53

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

Chappie

Bra film som dock lämnar en del att önska. Hugh Jackman och Sigourney Weaver har bleka roller, men Sharlto Copley är lysande.

 

7/10


Redigerat av Voldo, 06 juni 2015 - 22:53.


#10206

Postad 06 juni 2015 - 23:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Survivor

Bättre än förväntat. Milla Jovovitch är lika snygg som vanligt och Pierce Brosnan är grym som hitman.

Betyg 7/10

#10207

Postad 07 juni 2015 - 14:40

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Harry Potter and the Philosophers Stone och Harry Potter and the Chamber of Secrets.

 

Fortfarande helt underbara filmer som passar både gammal som ung, skall se resterande under veckan som kommer.

 

10/10 i betyg.



#10208

Postad 07 juni 2015 - 18:42

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Sex tape. Betyg 5/10. Småroligt och lättsamt.

 

/r


Redigerat av zephir, 11 juni 2015 - 20:25.


#10209

Postad 07 juni 2015 - 21:43

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Slötittar på Jupiter Ascending. Hur kan en sci fi vara så ointressant? Jag bryr mig inte alls om vad som händer och är inte nyfiken på historien heller

#10210

Postad 08 juni 2015 - 08:34

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 2

Harry Potter and the Philosophers Stone och Harry Potter and the Chamber of Secrets.

 

Fortfarande helt underbara filmer som passar både gammal som ung, skall se resterande under veckan som kommer.

 

10/10 i betyg.

Varför sätta 10 på de svagaste filmerna? Bäst är den tredje filmen, men de 3 sista är av en helt annan karaktär och betydligt bättre än de svagare barnfilmerna som de tidigare, som även är dubbade till svenska är.


Redigerat av agpath, 08 juni 2015 - 08:34.


#10211

Postad 08 juni 2015 - 15:24

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Varför sätta 10 på de svagaste filmerna? Bäst är den tredje filmen, men de 3 sista är av en helt annan karaktär och betydligt bättre än de svagare barnfilmerna som de tidigare, som även är dubbade till svenska är.

 

För att jag gillar alla i hela serien, de senare är betydligt mörkare vilket passar när de blivit äldre, men gillar det du kallar för "barnfilmer" med, simple as that.



#10212

Postad 08 juni 2015 - 21:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Har alltid gillat Jackie Chan och Dragon Blade gjorde mig inte besviken. Som vanligt blandas humor med underbar action och även skön musik som verkligen fyller biorummet.

Edit: Riktogt sköna basgångar också, trodde ena soffan skulle falla isär :)

Betyg 8/10

http://youtu.be/8FeICY26To8

Redigerat av Unregistereda299ec85, 08 juni 2015 - 21:51.


#10213

Postad 09 juni 2015 - 09:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har alltid gillat Jackie Chan och Dragon Blade gjorde mig inte besviken. Som vanligt blandas humor med underbar action och även skön musik som verkligen fyller biorummet.

Edit: Riktogt sköna basgångar också, trodde ena soffan skulle falla isär :)

Betyg 8/10

 

Skulle gärna se den, men har inte hört talas om den förut. Är det något nytt?



#10214

Postad 09 juni 2015 - 16:02

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

American Sniper
Inte helt lyckat då den är för patriotisk samt frångår verkligheten lite väl mycket (Sniper vs Sniper biten, ala Enemy at the Gates, den dramatiska ådran i filmen, är helt och hållet ett påhitt). Frugan, som såg filmen med knappt ena ögat, sa vid ett tillfälle "den handlar ju inte om nått". Måste ge henne rätt, tunn "handling" som mest fungerar som ursäkt att visa actionsekvenser från Irak. Cooper är bra, Miller gjorde inget större intryck dock.

Är dock svag för krigsfilmer så det blir 3/5 i betyg lik förbaskat. :)

Det är ju ingen action film, den handlar om Chris liv...



#10215

Postad 10 juni 2015 - 19:32

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Rätt mycket fokus på snipandet iof :)

 

Jurassic World sett. 2,5/5. Känns som en remake av första rullen otroligt fantasilös hybrid men det kanske är psykologiskt viktigt att det ser ut som en T-Rex och vi får familjevänliga Spielberg skämt?

 

3Dn var riktigt blek den här rullen kan lika gärna ses i 2D.



#10216

Postad 11 juni 2015 - 13:14

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Rätt mycket fokus på snipandet iof :)

 

Jurassic World sett. 2,5/5. Känns som en remake av första rullen otroligt fantasilös hybrid men det kanske är psykologiskt viktigt att det ser ut som en T-Rex och vi får familjevänliga Spielberg skämt?

 

3Dn var riktigt blek den här rullen kan lika gärna ses i 2D.

 

Ok, ser fram emot den ändå... det är ju Jurassic! :)

Btw: För mig kan all film i 3D kvitta, ser hellre i vanliga 2D. :) 

Tycker dokumentärer, eller faktafilmer är ok i 3D, men film är det bara strängt...  :ph34r:



#10217

Postad 11 juni 2015 - 13:38

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Ok, ser fram emot den ändå... det är ju Jurassic! :)

Btw: För mig kan all film i 3D kvitta, ser hellre i vanliga 2D. :)

Tycker dokumentärer, eller faktafilmer är ok i 3D, men film är det bara strängt...  :ph34r:

Lol jag tycker väl tvärtom. dokumentärer, fakta etc då är det ju faktan man är intresserad av :)

 

Men jo se den det är bra tidsfördriv om man gillar dinosar.



#10218

Postad 11 juni 2015 - 21:57

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Love Punch med Pierce Brosnan :)

 

5277_3960.jpg

 

Den får väl en 6:a nånting av en tia. Inte så seg...Jag gillade den iaf. Ska se den snart igen med morsan. Den kommer nog passa henne tror jag väl :) Ingen otäck rulle alls :P...En små rolig komedi helt enkelt...För den som har några timmars ledig tid över en Söndags eftermiddag tex :)


Redigerat av Unregistered2294, 11 juni 2015 - 21:58.


#10219

Postad 12 juni 2015 - 07:09

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
INHERENT VICE

Skön stämning. Tänk en drug fueled Chinatown och diverse andra deckarhistorier från den tiden. The long goodbye t.ex.
California är en fantastisk spelplats för den eran.

Men svårare att hänga med i. Ska definitivt se om.

#10220

Postad 12 juni 2015 - 16:12

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

INHERENT VICE

Skön stämning. Tänk en drug fueled Chinatown och diverse andra deckarhistorier från den tiden. The long goodbye t.ex.
California är en fantastisk spelplats för den eran.

Men svårare att hänga med i. Ska definitivt se om.

Roligt att du också gillade den. Kände mig lite ensam ett tag. :)



#10221

Postad 12 juni 2015 - 20:16

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Var precis och såg Jurassic World. Herregud vilken usel film. Fanns inget stop på eländet.
Räknade med att den skulle innehålla mycket Hollywood skräp men detta är det sämsta jag sett på många år.

Inte nog med det så fyllde dom inte upp hela bioduken.
Brukar vara bra inställt och maskning ifall formatet inte är full duk. Men idag hade dom missat allt verkar det som.

#10222

Postad 13 juni 2015 - 05:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Dallas Buyers Club, BD
Jag gillade den inte alls. Full med clyshor och lättköpta poänger. Lika tråkig som Erin Brockovich.
Bifogad fil  image.jpg   52,06K   0 Antal nerladdningar

#10223

Postad 13 juni 2015 - 09:39

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

The Wilderness Family (1975) del 1 av 3

 

Den handlar om en storstadsfamilj där dottern är allergisk mot staden, dom bestämmer sig att flytta ut till naturen, mat, verktyg och kläder är vad de endast har med sig och försöker skapa sig ett liv i det vilda. 

 

Såg dessa när jag var liten men då trodde jag att det bara fanns två filmer. Farsan hade 1 och 2 på vhs och dom gick ganska varma tidigt 80-tal.

Jag beställde boxen på DVD för nåt år sedan eller två men det var så dålig bild att det inte gick att se samt att det var open matte så man såg microfonen lite då och då.

Nu släppte tyskland en BD-box så jag gjorde en ny chansning och jag blev väldigt positiv överraskad över bildkvaliteten, ljudet är lite tokigt mixat, man behöver volym för att höra vad dom säger, finns ingen text och musiken är ganska kass och högljudd. Musiken är typ hämtad från Hammer-eran.

Skådespelet är till och från riktigt bra, det är ungefär som om dom haft två olika regissörer där den ena filmat action och den andra det som är mellan action-scenerna.

Jag såg del 1 igår och var orolig över att jag inte skulle gilla den och visst den är lite fånig emellanåt men när det händer action så är man överraskad hur bra det är gjort när människorna kämpar mot den vilda naturen, man vs puma, puma vs hund, hund vs björn, hund vs vargar, björn vs björn etc.

Tjejen var med och hon småklaga lite, att det inte var samma hund i alla scener och nåt continuity problem men under actionscenerna märkte jag att hon blev imponerad. Blir del 2 ikväll, jag minns att jag tyckte den var bättre.

 

 

 

 

77722_large.jpg

 

 

 



#10224

Postad 13 juni 2015 - 22:58

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Big Hero 6

Riktigt snyggt gjord och intressant handling. Rekommenderas!

Betyg 9/10

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   85,78K   0 Antal nerladdningar


#10225

Postad 14 juni 2015 - 08:59

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 1

Inte nog med det så fyllde dom inte upp hela bioduken.
Brukar vara bra inställt och maskning ifall formatet inte är full duk. Men idag hade dom missat allt verkar det som.

 

Samma sak hände oss när vi såg Avengers Age of Ultron. Ringde till SF och klagade och fick nya biljetter (till valfri film) :)



#10226

Postad 14 juni 2015 - 13:28

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Var precis och såg Jurassic World. Herregud vilken usel film. Fanns inget stop på eländet.
Räknade med att den skulle innehålla mycket Hollywood skräp men detta är det sämsta jag sett på många år.
Inte nog med det så fyllde dom inte upp hela bioduken.
Brukar vara bra inställt och maskning ifall formatet inte är full duk. Men idag hade dom missat allt verkar det som.


Trist!

#10227

Postad 14 juni 2015 - 14:35

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Chappie

 

Mja. Den var underhållande, men ingenting man behöver lägga någon som helst tankekraft på efter att den slutat, inte under filmen heller för den delen. Lite tråkigt också hur graffiti användes för att säga "dom som bor här är det ingen ordning och reda på", och orealistiskt med tanke på att ingen verkade gilla att måla fast så många väggar och ett helt torn var utsmyckat. Dessutom blir jag sur när filmmakare använder anarkism som markör för 'omdömeslöshet'.

 

Om man är sugen på scifi med AI så är Her (2013) mycket mer intressant på alla sätt och vis.



#10228

Postad 14 juni 2015 - 17:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Varför ska man lägga tankekraft efteråt? :) Risken med regissörer som gör "tänkarfilmer" är att de blir så pretentiösa. Her var inte direkt dålig, men den hade vunnit på om inte herr Phoenix garvat så själlöst i filmen. Han hade väl en föreställning om att man ser ut så när man skrattar åt någon man inte kan se.

 

Fast jag tar med lite av det du sade om Chappie. Risken att samhällsorienterad Sci-fi ska platt falla ihop är överhängande stor.  



#10229

Postad 14 juni 2015 - 21:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
The untouchables, eller de omutbara.

En film som ytterst löst kan knyta an till al Capones dagar som illegal spritleverantör i Chicago.

Jag trodde att det här skulle vara en bra film, men skådespelet är ju ett skämt, insatserna är horribla med dagens mått, endel scener hade kunnat kapas med hälften och filmen har ett berättande språk som en treåring skulle hänga med i. Man behöver hänga med lika lite som i teletubbies småfilmer som går i repris.

Nej, den här filmen har åldrats med lika lite värdighet som en mjölk som glömts framme över helgen.

Bild: 2/5 ok bild men dåligt bildspråk.
Ljud: 2/5 ok tal men hemskt dåliga effekter
Film: 1/5 barnvagnar.
Drick inte den här mjölken, den är sur sedan länge.

#10230

Postad 14 juni 2015 - 21:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Tony Jaa, Michael Jai White och Dolph Lundgren i en och samma rulle är som kryddat för snabbt fotarbete och vassa armbågar. Men tyvärr har man även saltat lite extra med Ron Perlman och en skvätt Hiroyuki Tagawa vilket ger en viss bitter eftersmak.

Filmen heter Skin Trade och fightingscenerna får 8/10 medan resten av rullen får 2/10, mycket pga att Dolphan överlever allt (utan att spoila för mycket).

#10231

Postad 14 juni 2015 - 22:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Hölte på å glömma. Har under många år letat efter en film från min ungdom som jag äntligen fick tag på i veckan, Hangar 18 (1980).

Tyvärr borde jag släppt det för döm om min besvikelse :( Tyvärr ska man nog inte förvänta sig allt för mycket men det var iaf kul att se den igen efter alla år.

#10232

Postad 15 juni 2015 - 08:57

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

JWSuperBowlTrailer-Raptors1.jpg

 

Jurassic World (2015)
Av Colin Trevorrow

Efter en bioklassiker och två undermåliga uppföljare har Jurassic Park-serien expanderat till den efterlängtade Jurassic World. Är det en värdig nästa del till Spielbergs original eller platsar den hos resten
 av uppföljarna?

Efter många om och men har den tveksamma affärsidén om en nöjespark fylld av köttätande dinosaurier återinförts. Man vill gärna glömma de forna misstagen och människoslakten, och har därför helt enkelt bytt namn från Park till World. "These people never learn" säger den manliga huvudrollen, och jag är benägen att hålla med. 

Två bröder, en i tonåren (Nick Robinson) och hans knatte till lillebror (Ty Simpkins) bjuds på en resa för att hälsa på sin moster Claire (Bryce Dallas Howard, någon man ser för lite av nu för tiden) som styr den stora nöjesparken. Arbetsnarkoman som hon är slarvar hon bort bröderna som har roligt på egen hand. Problemet uppstår dock i att eftersom dinosaurier inte ses som nog häftigt, har man nu tagit fram genmodifierade raser. En av dem är den s.k. Indominus Rex, som traditionsenligt lyckas bryta sig ut ur sin inhägnad. Med Chris Pratt i en roll som raptortränare leder detta till en sommar-blockbuster som vi känner dem. Skillnaden från många andra är att Jurassic World verkligen lyckas med sin enda ambition, att underhålla.

Det här är en film som vet exakt vad publiken förväntar sig av sitt biobesök. Antingen är det föräldrar som vill vara med om en nostalgitripp, eller deras barn som bara vill ha en cool film om dinosaurier. Vad som från de allra första scenerna slog mig är hur filmskaparna leker med våra förväntningar. Pappan skyndar på sin sons avsked till flickvännen med: "Det är inget krig du ska till". Eller mamman som lekfullt säger att om det kommer en dinosaurie: "Run!" Vi vet varför vi är här och det gör filmen också. 

I filmen är Jurassic World en nöjespark. Den är fylld med åkattraktioner och shower perfekt designade för att väcka förundran. Precis så fungerar filmen. Det finns inte en scen för mycket, nästan allt som nämns kommer igen i ett senare tillfälle. Jurassic World är en av de bäst klippta filmerna på senare tid. Vi bjuds på olika storyelement som knyts ihop så vackert och så perfekt i slutändan. Man skulle kunna säga att den går på räls. Men däri kan också problem uppstå.

För det första kan många av karaktärerna kännas som kartongutsnitt. Vi har den stora skurken som vill använda sig av Chris Pratts raptorer för militärt syfte (inte bara en kliché, utan kanske den dummaste idé jag hört). Den har också en viss schizofren hållning till hur allvarlig och djup den vill vara. I en scen lutar det åt samhällskritik på genmodifiikationsfronten vilket aldrig syns igen, för att direkt hoppa till uppenbara publikflörtande dialoger mellan huvudrollsinnehavarna. Det mest bedrövliga försöket att vara något djupare än en dinosauriefilm är scenen där bröderna pratar om en uppkommande skilsmässa för föräldrarna. Det är taget helt utanför något sammanhang, följs aldrig upp och bidrar ingenting till berättelsen eller karaktärerna. Nej, de moraliska delarna faller pladask, vilket är synd eftersom det finns mycket att reflektera kring angående genmodifiering. Filmen försöker att balansera drama, action och komedi som så många familjefilmer gjort tidigare, men det går tyvärr inte så bra.

Jag förstår helt och hållet om någon av dessa brister tar över upplevelsen och gör den negativ. För mig var underhållningsvärdet så pass överväldigande att skavankerna bleknar jämfört med mitt stora flin i slutscenen. Filmen är likt nöjesparken en enda stor berg-och-dalbana, en åkattraktion där vi helt och hållet sitter i greppet på de som designat den. Varför skulle det vara något negativt? Jurassic World var en riktigt härlig film. Jag hade roligt på räls, och därför får den en Stark Rekommendation



#10233

Postad 15 juni 2015 - 11:07

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Kände för att se dom gamla Mad Max nu när jag sett och uppskattat den nya. Hittills har jag sett två, varav den andra helt klart var den bättre. 

 

Det jag störde mig på med ettan var att jag inte förstod hur det kunde finnas ett typ fungerande samhälle ute vid kusten medan dom laglösa banditerna samlades i det resurslösa inlandet... Den problematiken utsätts man inte för i andra filmen som också är lite mer galen, vilket gillas starkt.



#10234

Postad 15 juni 2015 - 12:02

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Big Hero 6. Snygg och underhållande för stunden. Tyvärr kändes den väldigt safe och strömlinjeformad i sitt berättande och tog inga risker alls. Betyg: 6 av 10, kanske t.o.m en 7:a om jag är snäll.



#10235

Postad 17 juni 2015 - 22:49

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

San Andreas 2015

http://www.imdb.com/title/tt2126355/

san-andreas-hqcam.jpg

 

En typisk katastroffilm kan jag tänka mig att kalla den.

 

Bygger på en övermatcho far "The Rock" vars kära familje medlemmar

är på olika ställen när ****t bryter ut. Det hinns med att väcka äldre

romanser och att starta nya trotts allt kaos som sker...

 

Såg den i en mindre salong, men kan nog säga att det var en trevlig

ljudmix och många bra ljudeffekter när hus kollapsar (hur nu det kan låta)

så lät det övertygande :)

 

Väldigt förutsägbar, men underhållning ändå, sen mycket i form av

ögongodis som "Alexandra Daddario" (Spelar dotter i filmen)

 

Skådespelar insattserna var väl okey, Man fick nån liten känning ibland

av att känna med/för karaktärerna.

 

Tycker den var bättre än de senaste årens försök till katastroffilmer,

speciellt 2012, Men Daylight med Stalone är fortfarande en grym rulle

även om den är lite gammal nu :D

 

Ger den 6 one-liners av 10


Redigerat av SKIBBE, 17 juni 2015 - 22:50.


#10236

Postad 17 juni 2015 - 23:55

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Dune+David+Lynch.png

 

Dune (1984)

Av David Lynch

Dune är sannerligen en utstickare bland den berömde regissören David Lynchs verk. Ofta beskrivs den som en flopp, men är det verkligen en rättvis bedömning? Har Dune blivit bättre eller sämre med tiden.

Först och främst hade jag inga som helst förhoppningar kring den här filmen. Jag är ett stort fan av Lynch men som jag läst tidigare är denna inte särskilt representativ för hans andra, mycket bra filmer. Helt utan några förhoppningar lyckades jag ändå bli rätt så jäkla besviken. 

Att sammanfatta Dunes story är inget man gör bara sådär. Det är en komplicerad röra av fraktioner och rymdmytologi, men kortfattat handlar den om två stridande klaner som slåss över Dune, en planet med en särskild, dyrbar ”krydda” som möjliggör resor i tid och rum. Kyle Maclachlan spelar en ”chosen one” som gör uppror mot kryddexploateringen och den onda galax-kejsaren (låter det bekant?). Själva upplägget har vi sett förut, det som är unikt är alla fascinerande detaljer i denna värld, vilket kanske är filmens enda räddning.

Scenerierna, dräkterna, designen och de praktiska effekterna är faktiskt riktigt bra och en fröjd att bara titta på för alla sci-fi-fantaster. Det påminner om ett något mer avancerat och sofistikerat Mad Max. Tyvärr måste en film innehålla mer än estetik. Något annat som är viktigt i en sci-fi, något som nämnda Mad Max bemästrade i år, är en bra framförd beskrivning av världen. Dune innehåller på tok för mycket bakgrundsfakta på ett alldeles för dåligt framfört sätt. Konstanta små berättarröster talar om det ena och det andra vi som publik behöver veta. Detta fungerar kanske i en bok, men film är till för att vi ska få se dessa händelser, motsättningar och dessa historielektioner. Vi ska inte behöva titta på en gubbe som pratar om det. Lynch begår här samma synd som Christopher Nolan, förutom att Nolans teknologibabbel och exposition stundtals kan vara intressant, vilket Dune är långt ifrån att vara. Som sagt är själva berättelsen fruktansvärt oinspirerad. Dune är gjord i Star wars-vågen, vilket märks, då en utvald ung man med en viss kraft leder en rebellgrupp mot ett galaktiskt imperium. Vi har sett det förr, i mycket bättre versioner.

Lynch är bra på frånvarande dialoger och kalla relationer. Ta bara debuten Eraserheads obehagliga pauser i karaktärernas prat. Något obehagligt och tomt ligger över den tidiga Lynch, vilket är en av anledningarna till att jag älskar honom. Det i samband med den melodramatiska stilen han försöker sig på här skär sig något fruktansvärt, och främst i skådespeleriet. Vill han göra en svulstig och känslosam rymdopera eller något kallt? Det tror jag inte han lyckades lista ut själv, och resultatet är bara förvirrat.

Inom film är berättarröst en dödlig synd. En bra regisserad film ska vara kapabel att visa oss vad människorna på duken har i tankarna, vad de känner och allt annat man kan tänka sig, genom det visuella mediumet, inte en liten röst som matar oss det subtila som om vi var spädbarn. Vissa skickliga regissörer kommer undan med det genom att det faktiskt tillför något till filmen. Terence Malick använder det i korta doser där hans karaktärer berättar vad de tänker just för tillfället, vilket bara gör hans impressionistiska stil starkare. I Dune får vi höra röster så ofta att man börjar fundera på om det är någon slags parodi. Det blir riktigt larvigt när dessa ”tankar” består av enstaka ord, som om karaktärerna blivit skadade av allt rymd-vakuum och bara kan tänka fragmentariskt.

Nej tyvärr skulle jag vilja kalla Dune för en rätt dålig film. Den börjar lovande, men ändlösa repetitioner, oengagerande skådespeleri/karaktärer och en dötrist driven story gör att Dunes kvalitetskurva sjunker mer och mer tills den slutar i något av det sämsta jag någonsin sett i filmslutens historia. Det är sällan jag lider av filmer, vilket jag gjorde här, så därför kan jag Inte Rekommendera denna



#10237

Postad 18 juni 2015 - 13:21

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

maxresdefault.jpg

 

Get Hard (2015)
Av Etan Cohen

 

Will Ferrell spelar James King, en vit multimiljonär med ett team av latin-amerikanska hushållerskor och en gäststuga till sin gäststuga. När han blir ditsatt för skattefusk vill domaren göra ett exempel av honom genom en tioårig dom på ett av dem värsta fängelserna i Kalifornien. För att slippa bli våldtagen måste han tuffa upp sig inför fängelsetiden och helt enkelt ”Get Hard” (som självklart används i lata ståfräs-referenser hela filmen igenom.). Därför anställer han mannen som vaxar hans bil, Darnell, som spelas av Kevin Hart, som en lärare på grund av att han är svart, och måste såklart redan ha suttit i fängelse. Tillsammans försöker de lära King hur man slåss, hur man ter sig och, på en gayklubb, hur man ger avsugningar ifall det skulle behövas.

 

Som själva upplägget ser ut är det inte svårt att lista ut att Get Hard tänker dra skämt kring ras och sexualitet, på det inte så politiskt korrekta sättet. Till det säger jag: Kör på! Man får skämta om allt, så länge man verkligen är kapabel att göra det roligt. Och det är här Get Hard blir väldigt, väldigt pinsam.

 

Jag är absolut inte den som blir kränkt av filmer. Särskilt inom humor tycker jag heller inte att man ska klassa skämt som olämpliga eller för chockerande. Man ska hålla sig borta från att kontrollera just den genren. Humor måste få ta de svängar som humorn känner att den vill, annars blir det inte roligt. Men chockhumor för sakens skull är inte roligt. Kontroversiella ämnen kan vara en perfekt ingrediens till skämt, inte ett skämt i sig. Humorn kan inte bestå i att enbart nämna eller anspela på våldtäkt, rasism eller homosexualitet, ungefär som ett konstaterande, och förvänta sig ett skratt. Här sker det flera gånger i minuten och det blir mycket snabbt tråkigt. Ett skämt måste ha finess, och Get Hard är väldigt fattig på den fronten.

 

Hittills låter Get Hard som en rakt igenom sunkig komedi utan några som helst finesser. Och det hade gott och väl kunnat vara just så, om det inte vore för de två huvudrollsinnehavarna Kevin Hart och Will Ferrell. Som ett fan av Harts stand-up känner jag igen mig på ett positivt sätt genom hela filmen. Kevin Harts rappa humor, stil och framförallt hans geniala reaktioner på allt som händer lyser nästan lika starkt som hans bästa stand-up-material. Han gör verkligen filmen till sin egen, vilket också leder vidare till Will Ferrell. Vissa har svårt för honom, vissa inte. Jag hör till den senare kategorin. I Get Hard är han så Will Ferrell-ig som det bara är möjligt, vilket jag uppskattade om än rollen kunde vara, ja, LITE VÄL helt enkelt. Hans roller har alltid varit lite awkward och stereotypiskt ”white guy” men ibland börjar man nästan misstänka att James King lider av någon utvecklingsstörning.

 

Hart och Ferrell är helt enkelt två riktigt roliga personer, i nästan vad som helst de är med i. Deras personkemi är rätt så skön och några gånger genom filmen fick jag mig ett par riktigt goda skratt. Men allt för ofta får man känslan att de brottas med det grovt undermåliga materialet som Get Hard består av. Med ett bättre skrivet manus, mer substans i skämten och en nedtoning på allt kontroversfrossande hade Get Hard kunnat vara en riktigt bra komedi. Men jag kan inte recensera en films potential, bara den färdiga produkten, och som färdig produkt är Get Hard inte alls särskilt bra. Det är osäkert ifall filmens radarpar kan kompensera för det, men kanske nästan, någonstans. Därför får den här filmen av mig trots allt en Mycket Svag Rekommendation.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 18 juni 2015 - 13:21.


#10238

Postad 19 juni 2015 - 10:28

Unregisterede05c8911
  • Unregisterede05c8911
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

wild tales

Hämnd är temat som utforskas i sex variationer i Argentinas bidrag till årets Oscarsgala, ”Wild tales”, skriven och regisserad av Damián Szifron.

riktigt bra!

 

MV5BNzAzMjA1ODAxOV5BMl5BanBnXkFtZTgwODg4



#10239

Postad 19 juni 2015 - 12:06

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

Get Hard

Ganska tramsig, men jag älskar Will Ferrell jag tycker filmen är rolig.

 

6/10



#10240

Postad 19 juni 2015 - 16:09

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Dallas buyers club, det hörs på titeln vilket skit det är. Please God, kill me now


Redigerat av Benkke, 19 juni 2015 - 16:17.


#10241

Postad 19 juni 2015 - 16:22

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Då har man sett den tredje Mad Max också. Den var inte lika bra som dom andra. Den försökte ha för mer handling än vad filmen klarade av. Jag var förvånad när jag tittade på tiden när eftertexten kom, för jag var ganska säker på att den skulle visa ganska mycket mer än vad som faktiskt stod där.

 

Det känns ändå skönt att ha sett alla fyra nu, och nu uppskattar jag fyran ännu mer när jag förstår alla referenser och kopplingar till dom tidigare filmerna.

 

Min mad max-topplista:

1. 4

2. 2

3. 1

4. 3



#10242

Postad 20 juni 2015 - 16:29

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Såg nyligen It Follows med ett par vänner. Jag har svårt att skriva en ordentlig recension med ett sånt stort sällskap men måste bara snabbt få säga att det var en ****s bra skräckis. Musiken, fotot och karaktärerna, inga klagomål alls. Sen är ju själva grundtanken riktigt jäkla obehaglig. Rädd blev jag, så se den om ni nu inte redan gjort det!



#10243

Postad 21 juni 2015 - 12:32

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Into the storm på Netflix, bra katastroffilm med specialeffekter som vida överglänser Asylums

#10244

Postad 21 juni 2015 - 14:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 3

The untouchables, eller de omutbara.

En film som ytterst löst kan knyta an till al Capones dagar som illegal spritleverantör i Chicago.

Jag trodde att det här skulle vara en bra film, men skådespelet är ju ett skämt, insatserna är horribla med dagens mått, endel scener hade kunnat kapas med hälften och filmen har ett berättande språk som en treåring skulle hänga med i. Man behöver hänga med lika lite som i teletubbies småfilmer som går i repris..

Nu har jag två frågor:
1. Skådespeleriet var ett skämt säger du speciellt med dagens mått! Jag undrar vilka som är så dåliga och med dagens mått? Vad betyder dagens mått? Menar du, på allvar, att skådespelare är bättre idag än för 30 år sedan? :blink: 
2. Vad är problemet med "bildspråket"?



#10245

Postad 21 juni 2015 - 14:29

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

The Untouchables hör till en av mina  favoritfilmer jag sett under mitt 40 åriga liv... :ph34r:

Men men, smaken är ju som baken, som sagt... :)



#10246

Postad 21 juni 2015 - 16:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Nu har jag två frågor:
1. Skådespeleriet var ett skämt säger du speciellt med dagens mått! Jag undrar vilka som är så dåliga och med dagens mått? Vad betyder dagens mått? Menar du, på allvar, att skådespelare är bättre idag än för 30 år sedan? :blink: 
2. Vad är problemet med "bildspråket"?

Nu var det väldans massa år sedan jag såg filmen sist, men jag ställer mig ändå lika frågande som Karlsson.

#10247

Postad 21 juni 2015 - 16:05

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Brake på Netflix, skippa den. Tänk Buried men fan ännu tråkigare

#10248

Postad 21 juni 2015 - 20:07

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

It follows

 

Vad den saknar i originalitet saknar den även i skrämselfaktor, den är inte det minsta otäck.

Förutom en lovande inledningen (som delvis är tagen från Halloween) är den tråkig.

Musiken och fotot är dock bra.

 

2/5



#10249

Postad 21 juni 2015 - 20:38

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Gone girl. Betyg 8/10. Det verkar så enkelt när David Fincher gör film. Allt flyter på i ett lugnt men engagerande tempo i takt med Trent Reznors fantastiska ljudsättning. Det är snyggt, polerat... och riktigt bra. Affleck och Pike gör sina roller på ett mycket bra sätt. Tyvärr är NPH litet blek som förra pojkvännen. Fincher är en filmskapare som hållt extremt hög lägstanivå ända sedan Seven -95. Imponerande.

/r

#10250

Postad 21 juni 2015 - 22:39

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Fury - Välgjord och bra krigsfilm med en handling som inte är ivägen ;) Betyg: 8/10



4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.