Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

15 meter HDMI - 1080p60 - Deltaco Gold för 180:-

36 svar i tråden
Deltaco AWG28 HDMI - HDMI 15m (HDMI- & DVI-kablar) 4 7,82 (11) 216:-

Skickat 08 december 2008 - 21:29

Någon som använder Deltaco Gold (184:- som billigast).. HDMI-kabel. 15 meter.
Läste att icke-Gold-varianten EJ pallade 1080p60. Och det är ju fine...

Men Gold-kabeln ska vara rejälare - och misstänker att den fixar 1080p60.

Men.. någon som provat?
(Och nej... en dyrare HDMI-kabel ger inte bättre bild. Inte på något sätt.)

Skickat 08 december 2008 - 23:52

Frågan är om den verkligen klara 1080P V 1.3 på 10 meter ?
Fast är enkelt då den är så billig bara att köpa och testa :)

Skickat 18 december 2008 - 15:46

Testade du kabeln ted? Gick på nitlotten med deltaco-kabeln utan guld och mycket riktigt så fungerade den inte med 1080p60... Däremot gick 1080p24 alldeles utmärkt, om man nu nöjer sig med att se på film.

Det här inlägget har ändrats av pewallin 18 december 2008 - 15:46

Skickat 18 december 2008 - 15:55

• Cel
  • Beroende

• 1 115 inlägg
Ja jag vill med veta ;)

tell us!
we damand it! :(

Skickat 07 januari 2009 - 16:47

Jag velar fortfarande!

Har läst på, och... det går inte trolla - en kabel som ska fixa 1080p60 kostar ganska mycket. Minst 500 iaf...
Är nyfiken på Clicktronics på Kjell & Co för 700:-

Men... jag kör faktiskt bara 1080p24.. så, för 150:- borde jag nästan prova!

Skickat 07 januari 2009 - 21:54

Vet att ni pratar om billigare kablar, men Supra HDMI är en av få som är godkända att klara "problemfritt" upp till 15m.

OCH JO en bättre kabel ger bättre bild

Skickat 08 januari 2009 - 22:27

Ja har varit i kontakt med Deltaco och enligt dem är deras kablar som de säljer på dustin (snorbilligt med studentrabatt) är HDMI v1.3
Alltså ska de klara t.o.m. 2560×1600p75 , annars är det ju bara att reklamera.

Jag skulle aldrig betala mer än 200kr för en 10m HDMI kabel. Att säga att det blir bättre bild med en dyrare HDMI kabel är som att säga att det blir bättre bild på SVT-play, eller att ens nedladdade film får bättre bild, med en dyrare CAT5/CAT6 kabel, dvs., om ni ursäktar uttrycket, helt puckat :)

Det finns en positiv sida av dyra HDMI kablar, men tyvärr så gynnar den bara dom som tillverkar och säljer kablarna :wub:

Det här inlägget har ändrats av sl2wm 08 januari 2009 - 23:22

Skickat 09 januari 2009 - 15:11

Sekely: Definitionsfråga. Har man en HDMI-kabel som inte håller måttet så blinkar bilden, eller man får vita prickar, eller andra konstiga STÖRNINGAR. Men, har du inge störningar så leverar bilden EXAKT lika bra bild som en dyr kabel. Detta gäller förstårs bara digital signal.

Ska nog slå till i veckan på en BILLIG hdmi-kabel.. återkommer vilken det blev.

Skickat 20 januari 2009 - 23:58

Ted1001: Blev det nåt kabelköp?
Jag är också i jakt på en billigare hdmi kabel och vill gärna veta vad du kom fram til! :(

Skickat 25 januari 2009 - 20:55

superankan: Jao. Köpte Clicktronics 15m-kabel på Kjell & Co. 699:- i Sundsvall. Men lämnade tillbaka den innan jag provat den (bor så långt från affärn). På kartongen stod det HDMI 1.2, så, jag ville inte chansa.

Så, har nu beställt en kabel från Blue Jeans Cable - har läst mycket gott om dom, plus att dom själva skriver att just den modell jag valde funkar fint ända upp till 50ft (15m). 65 pund - ca 734:-

BJC är ett amerikanskt företag - som tillverkar egna kablar - men har oxå sortiment med importerade kablar.
Och det var en sådan jag köpte, denna:
BJC Series-2 HDMI Cables - Chinese-made, silver-plated copper, 24 AWG

Finns här:
http://www.bluejeans...ables/index.htm

Återkommer huruvida den funkar bra!

Skickat 25 januari 2009 - 22:25

Det räcker tydligen inte att en kabel ska klara av hdmi v1.3 för att garanterat klara av 1080p.
v1.3 kablar finns som category 1 som ska vara testade för att klara av 720p och category 2 som ska vara testade att klara av 1600p(overkill egentligen).
Alltså är en category 2 kabel det enda sättet att vara säker, men vilken category 2 kabel som helst räcker, det blir inte bättre av att en kabel har massa flashiga namn och pläteringar osv. Förmodligen så funkar även många category 1 kablar till 1080p (särskilt i kortare längder) eftersom category 2 kraven är långt högre än bara 1080p, men för att vara säker får man köpa category 2.

Skickat 31 januari 2009 - 01:08

Wow.. tog 3 arbetsdagar, sedan var kabeln framme. Skickad från USA. Color me impressed.

Funkar klockrent med 1080p24 och även med 1080p60 + ljud!

Dom lade på 25% för svensk moms.. så totalt gick det på drygt 90 dollar.

Skickat 12 februari 2009 - 12:30

Én fråga ang denna deltacokabel. är det kabeln som är länkad högst upp i denna tråd?? För det finns ju en kabel som heter Deltaco HDMI-Kabel 19-Pin 10m v1.3 (ha - ha) Guldpläterade kontakter / Ferritkärnor / Nylonöverdrag. (webhallen)

Är det verifierat att den klarar 1080P eller ska man välja en annan kabel?

Skickat 10 januari 2010 - 18:21

Jag kör en 15m kabel från Deltaco som jag köpte på usbgrossisten.se och den fungerar klockrent, jag har kört både min Samsung BDP-4600 BluRay på den och även min PS3:a och eftersom det är digitalt så har du bild eller inte det finns liksom inget mellanting. Köper alltid billiga HDMI kablar eftersom jag hellre hyr 10 filmer extra istället för en Supra kabel för 1.000:-.

Skickat 30 januari 2010 - 11:55

Svar från TILLVERKAREN SweDeltaco själv på frågan om deras kablar är certifierade Kategori 2 HDMI-kablar!

Fråga:
Hej, efter en hel del info-sökning på nätet har jag förstått att jag behöver en HDMI-kabel av kategori 2 (high-speed) för överföring av 1080p/60. Då undrar jag om samtliga era HDMI-kablar är av kategori 2 och garanterar att klara överföring av 1080p/60? Exempelvis artikelnr HDMI 001, 102, etc? ANLEDNINGEN till att jag frågar är att flera återförsäljare (ex Webhallen) av t ex kabeln "HDMI 001" specificerar den som att vara av Kategori 1. Tacksam för svar eftersom jag var på väg att köpa ett antal av era hdmi-kablar, som förefaller mest prisvärda, men jag blev osäker när jag såg att vissa specar era kablar som Kategori 1.

Svar:
Hej,

vi är precis färdiga med att certifiera våra kablar för kategori 2, så vilken kabel du än köper är numera det. HDMi-001, 002 och 003 har varit kategori 2 hela tiden.

Med vänliga hälsningar
/Thomas

Kundtjänst

SweDeltaco AB
Alfred Nobels Allé 109
146 48 Tullinge

Skickat 31 januari 2010 - 11:14

Visa inläggsl2wm Jan 8 2009, 22:27 skrev:

Ja har varit i kontakt med Deltaco och enligt dem är deras kablar som de säljer på dustin (snorbilligt med studentrabatt) är HDMI v1.3
Alltså ska de klara t.o.m. 2560×1600p75 , annars är det ju bara att reklamera.

Jag skulle aldrig betala mer än 200kr för en 10m HDMI kabel. Att säga att det blir bättre bild med en dyrare HDMI kabel är som att säga att det blir bättre bild på SVT-play, eller att ens nedladdade film får bättre bild, med en dyrare CAT5/CAT6 kabel, dvs., om ni ursäktar uttrycket, helt puckat :)

Det finns en positiv sida av dyra HDMI kablar, men tyvärr så gynnar den bara dom som tillverkar och säljer kablarna ;)

Helt korrekt, arbetat med att sälja elektronik och alla dess tillbehör och enligt mig är dyrare kablar bara bluff. Tex en monster cable med utpris på 1500:- kostar bara ca 150;- i inköp. De säljer mest på sitt namn och de gäller alla " finare" märken jag varit i kontakt med . Jag har personligen aldrig sett någon skillnad på de billigaste hama kablarna eller de dyraste supra, monster cable . kör 2 tv apparater med 10m hama och 1 med 15 m ( hdmi) och ingen tendens till störningar eller liknande någonstans.
Men detta är min högst personliga erfarenhet och jag vet att många har en annan =)
Mvh

Skickat 31 januari 2010 - 13:16

Visa inläggdanne393 Jan 31 2010, 11:14 skrev:

Helt korrekt, arbetat med att sälja elektronik och alla dess tillbehör och enligt mig är dyrare kablar bara bluff.
Tex en monster cable med utpris på 1500:- kostar bara ca 150;- i inköp. De säljer mest på sitt namn och de gäller alla " finare" märken jag varit i kontakt med .
Det här är din personlig uppfattning, jag saknar en jämförelse med Audioquest HDMI-1 eller 3, de är mina referens kablar.

Citat

Jag har personligen aldrig sett någon skillnad på de billigaste hama kablarna eller de dyraste supra, monster cable . kör 2 tv apparater med 10m hama och 1 med 15 m ( hdmi) och ingen tendens till störningar eller liknande någonstans.
Vilka längder hade de hama, supra och monster kablar som du har provat?

Jag har problem med de billigare HDMI kablar som heter ClickTronic, Supra etc, längden är på 2m. Bilden är oskarp, färgerna är mycket svaga, dvs pastell färger och ljudet är väldigt dålig, basen och riktiga diskanter saknas.

"ingen tendens till störningar" - det säger ingenting, det gäller alla HDMI kablar.

hifi_fan

Skickat 31 januari 2010 - 14:27

Visa inlägghifi_fan Jan 31 2010, 13:16 skrev:

Jag har problem med de billigare HDMI kablar som heter ClickTronic, Supra etc, längden är på 2m. Bilden är oskarp, färgerna är mycket svaga, dvs pastell färger och ljudet är väldigt dålig, basen och riktiga diskanter saknas.
Det där är din personliga uppfattning. Det gjordes ett blindtest förra året:

"En HDMI-kabel på två meter kan kosta upp till 2 200 kronor. Men Testfaktas test visar att en kabel för 169 kronor fungerar lika bra."
http://www.testfakta...e.aspx?a=134793

Skickat 02 februari 2010 - 14:54

Visa inläggmittiprick Jan 31 2010, 14:27 skrev:

Det där är din personliga uppfattning. Det gjordes ett blindtest förra året:

"En HDMI-kabel på två meter kan kosta upp till 2 200 kronor. Men Testfaktas test visar att en kabel för 169 kronor fungerar lika bra."
http://www.testfakta...e.aspx?a=134793
Som alltid citerar du andra.

"fungerar lika bra" = du får bild i alla fall. Det säger ingenting.

Och visst, det är placebo att jag via en billig HDMI kabel får en oskarp bild. Enligt testen ovan skulle inte vara några skillnader mellan kablarna, men verkligheten visar motsatsen.

Jämför gärna vilken billig HDMI kabel som helst med en Audioquest HDMI kabel, då inser du vad jag talar om.

hifi_fan

Skickat 02 februari 2010 - 16:34

Visa inlägghifi_fan Feb 2 2010, 14:54 skrev:

Som alltid citerar du andra.
Internet är en mycket bra källa till information.

Citat

"fungerar lika bra" = du får bild i alla fall. Det säger ingenting.
Här har du ytterligare ett test då. Reference Audios representant var helt säker på att den dyrare kabeln skulle vara "sebart" bättre. "Även Max Näslund som var helt övertygad om att kunna pricka ut de olika kablarna då det var stor skillnad mellan dem lyckades inte pricka mer än fyra rätt i tio omgångar."

http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt-bl...r-kabel-bluffen

Citat

Och visst, det är placebo att jag via en billig HDMI kabel får en oskarp bild. Enligt testen ovan skulle inte vara några skillnader mellan kablarna, men verkligheten visar motsatsen.
Vilken verklighet? Dina påståenden om att du ser skillnad mellan olika hdmikablar, hör skillnad på ljudet om kabelns isolering är vit eller svart eller vilken riktning som kabeln är kopplad är kanske en slags subjektiv verklighet för dig. Var och en får bedöma hur trovärdig den verkligheten är...

Skickat 07 februari 2010 - 09:30

hifi_fan
hahaha! Är du poet eller? ;)
Som någon sade, får du sämre bild från SVT play men en "dålig" CAT5e kabel som inte är guldplätterad också eller? :D

Skickat 07 februari 2010 - 09:42

hifi_fan

Jag börjar faktiskt ha svårt att tro du ens är seriös när du skriver sånt där.

Du menar att en helt diigital kabel som HDMi har möjlighet att göra färger urvattnade och bilden oskarp? ;)

Men med tanke på vad du även har skrivit och hävdat tidigare så är jag inte förvånad....

Det här inlägget har ändrats av masse70 07 februari 2010 - 09:44

Skickat 07 februari 2010 - 09:53

Det hänger inte alltid på kabeln. många grafikkort har såpass svag utsignal så det kan bli störningar redan efter 5m.
detta gäller htpc då. testade själv med 10m supra och 10m Hama kablar och ingen funkade bra på ett Ati kort jag hade.
2-5m funkade klockrent, senare bytte jag till ett "vassare" kort då funkade 10m (båda kablarna) kalas.

Det här inlägget har ändrats av somoene2 07 februari 2010 - 09:54

Skickat 07 februari 2010 - 12:30

Visa inläggmasse70 Feb 7 2010, 09:42 skrev:

Jag börjar faktiskt ha svårt att tro du ens är seriös när du skriver sånt där.

Du menar att en helt diigital kabel som HDMi har möjlighet att göra färger urvattnade och bilden oskarp? ;)
Jag har lämnat tillbaka ClickTronic kabeln men jag har har kvar Supra HDMI kabeln och Audioquest HDMI-3 kabeln.
Eftersom du har inte provat de, du kan inte säga vad är skillnaden mellan de.

Citat

Men med tanke på vad du även har skrivit och hävdat tidigare så är jag inte förvånad....
Det här är en personlig påhåpp, som man skall undvika. Om du tycker att du provat en AQ HDMI-3 kabel och du håller inte med mig, skriv om det.

Jag trodde att alla som har provat någon kabel har rätt att berätta om resultet här på forumet utan att bli mobbad, nedvärderad osv.

hifi_fan

Det här inlägget har ändrats av hifi_fan 07 februari 2010 - 12:52

Skickat 07 februari 2010 - 14:46

Visa inlägghifi_fan Feb 7 2010, 12:30 skrev:

Jag har lämnat tillbaka ClickTronic kabeln men jag har har kvar Supra HDMI kabeln och Audioquest HDMI-3 kabeln.
Eftersom du har inte provat de, du kan inte säga vad är skillnaden mellan de.

Det här är en personlig påhåpp, som man skall undvika. Om du tycker att du provat en AQ HDMI-3 kabel och du håller inte med mig, skriv om det.

Jag trodde att alla som har provat någon kabel har rätt att berätta om resultet här på forumet utan att bli mobbad, nedvärderad osv.

hifi_fan
Och som vanligt är de enda svaren du ger "har du provat själv". Precis som alltid tidigare.

Vad är det som gör att du förutsätter att jag inte just provat de kablar som nämns?

Kan bara informera dig att jag har provat dom och kom förga förvånande inte fram till samma slutsats som dig.

Skickat 07 februari 2010 - 17:44

Visa inlägghifi_fan Feb 7 2010, 12:30 skrev:

Det här är en personlig påhåpp, som man skall undvika.
Men du måste väl ändå stå för det du uttryckt. Du har hävdat att du hör skillnad på om hörgtalarkabeln har vit eller svart pvc (vit bättre då den inte absorberar lika mycket ljus enligt dig). Du har även sagt att du hör skillnad på vilken riktning en kabel är kopplad och på olika strömkablar till köksradion (dyr, dyrare, dyrast = bra, bättre, bäst), mm, mm.
Jag anser att detta är viktigt att veta för den person som nu läser att du menar att främst Audioqests hdmikablar skulle vara betydligt bättre än alla andra. Det du påstår är osannolikt men även om du skulle kunna fixa att se och höra dessa skillnader förutsättningslöst så är det minst sagt inte troligt att någon annan skulle kunna klara av det. Det har också visat sig i de tester jag länkade till tidigare.

Citat

Om du tycker att du provat en AQ HDMI-3 kabel och du håller inte med mig, skriv om det
.
Vad är det som skiljer den från alla andra menar du? Vad är det som gör att den skulle vara så klart bättre?

Citat

Absolut men det gäller även de som ifrågasätter orsakerna till upplevelsen. Blir tyvärr lätt en aning "fjortisaktig" attityd på forumet där sakfrågorna kommer i skymundan. Att bli ifrågasatt får du dock räkna med (inte mycket till diskussionsforum annars). Speciellt när du kallar din upplevelse (som dessutom är utan motstycke såvitt jag vet) för "verkligheten".

Det här inlägget har ändrats av mittiprick 07 februari 2010 - 18:29

Skickat 07 februari 2010 - 17:58

Ja har kört 15m supra till min projje å reciver bytte ut det mot klicktronic 20m pga at ja behövde längre till exakt samma grejjer å det finns inte en unns skillnad i bilden tycker jag,tur kanske..men troligen för dåliga grejjer för å se nån skillnad på dom å för liten bild.

Det här inlägget har ändrats av Viking75 07 februari 2010 - 18:01

Skickat 07 februari 2010 - 20:58

Det här är din personlig uppfattning, jag saknar en jämförelse med Audioquest HDMI-1 eller 3, de är mina referens kablar.

Vilka längder hade de hama, supra och monster kablar som du har provat?

"ingen tendens till störningar" - det säger ingenting, det gäller alla HDMI kablar.

hifi_fan

Jo som sagt detta är min egen personliga uppfattning alla kablarna jag testade att koppla var 10 meter kopplade in på samma tv med samma utrustning och jag kunde inte se någon skillnad alls och många med mig. Som sagt baserar jag mitt uttalande på mina egna erfarenheter och hur jag upplever det har ingen bevisad fakta på att det är så. Men alla som jämförde bilden på de olika kablarna sa samma sak i detta fallet därför kör jag på billiga skitkablar =)
// Danne

Skickat 17 augusti 2010 - 17:13

Vill bara flika in med en rekomendation till er som söker en billig och lång +15m hdmi kabel att köra mellan dator - TV/projektor i 1080p 60Hz...
De billigare Hdmi kablarna ( tex deltaco ) i kategori 1 klarar inte 1080P i 60Hz över 10meter (endast 24Hz)...
Vill du slippa och köpa en Supra kabel för 1500kr kan du göra som jag och köpa en Deltaco Aktiv Hdmi 20m kategori 2 kabel som löser uppgiften kanonbra!! 495kr istället för det tredubbla tycker jag är en bra deal...

HDMI - 210B - http://www.deltaco.s...temID=HDMI-210B

http://www.bramida.se/product_details.php?...mp;item_id=2263

Skickat 02 september 2010 - 21:20

Rekommenderar inte Deltaco kablar, om man har tur funkar de. Annars ökande flimmer...
Reklamerat några st.

Skickat 03 september 2010 - 14:30

Finns det någon som kan förklara skillnaden mellan 1080i och 1080p tro ?
"jag kommer nästan uteslutande kolla på film på prollen"

Är det stor skillnad på bild?

Jag har ca 10.5m mellan media spelare "Xtreamer PRO" och prollen "TW-2900"
KÄnner att när jag nu laggt ner över 15k totalt vill man inte snåla på kablar, men ser inte ut att finna en rimlig kabel för ca 1k som är 15m 1080p, utan då behöver man gå upp till flera tusen, och det är inte ok.

Alternativet är att jag flyttar media spelare och köper en 5m 1080p kabel men då blir det krångel med att positionera den vid sidan om soffan osv, så unviker gärna detta.

Har hittat kabel på usbgrossisten.se som nämns tidigare i tråden som har bra priser, och också lite dyrare kablar från hembiobutiken.se även kikat på kjell & co.

MVH // Johan

Skickat 08 september 2010 - 20:49

deltaco är de sista ja skulle köpa på längre längder.......till och med 1 meters kabel till tv blinkade en massa och flimmrade.

Köpte en Supra 8 m Hdmi kabel för 550 kr ny från billigaste butik från prisjakt och tyckte inte detta var farligt alls för detta märke.

Skickat 14 september 2010 - 20:10

Köpte faktiskt en 5m lång HDMI kabel på Biltema för ca 200kr. Kör 1920x1080 / 60Hz och det fungerar utmärkt! Har den kopplad till datorn och spelar upp Blu Ray filmer hela tiden :) Tänkte köpa från Supra om inte denna pallade 1080p.

Det här inlägget har ändrats av emilkihlström 14 september 2010 - 20:11

Skickat 16 september 2010 - 19:37

Visa inläggjonas_79 Sep 8 2010, 21:49 skrev:

deltaco är de sista ja skulle köpa på längre längder.......till och med 1 meters kabel till tv blinkade en massa och flimmrade.
Har en nylonöverdragen Deltaco (2m) i anläggningen och den fungerar lika bra som den flera gånger dyrare Goldkabel från hembiobutiken. Dessutom ser den dyrare ut... :)

Skickat 08 januari 2011 - 12:19

Hej,
Jag köpte Deltaco 15M HDMI 1.3 kabeln och är inte nöjd.
Får ingen signal mellan Playstation 3 och TVn - 1080p @ 60hz.

En fråga till Er, då jag är ny inom detta område, är om det gör en stor skillnad på 60hz och 24hz vid något tillfälle.
Min tanke är att denna HDMI-kabel skall gå till en extra TV i sovrummet där kvalitén inte är speciellt noga, men signalen kommer att splittas och använda samma som är ute i vardagsrummet - och där vill jag ju ha absolut bästa signal.

Skall jag satsa på en bättre kabel till sovrummet - eller kan jag lika gärna köra 24hz utan besvikelse? (Även när jag sedan splittar?)

Tack på förhand.

Skickat 20 januari 2011 - 10:10

• ekon
  • Guru

• 4 381 inlägg
Ska du titta på film så SKA du använda 24hz, är det dock spel så krävs ju 50/60hz, du kan inte ens spela i 24hz hur gärna du än vill ;) PS3an är väll inte direkt känd för att skicka ut en kraftig signal via HDMI.

Pratar vi 15m HDMI så krävs kvalité på kabeln, en deltaco lämnar tyvärr än del att önska här även om de oftast fungerar aldeles utmärkt upp till ungefär 10-12m beroende på övrig utrustning. Tyvärr fungerade inte 15m Deltacon för dig och dina förutsättningar, du måste alltså köpa en bättre kabel om du inte vill gå ner till tex 720p när du ska spela.

Skickat 21 januari 2011 - 18:44

Clicktronic från Kjell&Co verkar vara säkra även på längre sträckor. Är väl inte jättebilliga men ej heller ockerpriser.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Nad M51
    MikaelJ
    2013-05-25 10:25:01
  • Senaste bygget
    mongo
    2013-05-25 10:00:59
  • Lördaggodis:-),opamp
    MikaelJ
    2013-05-25 09:35:19
  • Riktigt läckra blev dom på Memento stativen ;)
    Hifi_Perka
    2013-05-25 00:42:26
  • Bättre än så här blir det inte :P
    Hifi_Perka
    2013-05-25 00:36:08
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.