Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken subwoofer?

128 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 augusti 2016 - 20:24

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0
Har en budget på 30000. Vilken bas eller vilka basar rekommenderar ni för filmtittande? Har en Definitive technology supercube 8000 nu som är en besvikelse.
Har kikat lite på M&K Sound X10, någon som provlyssnat denna eller annan M&K sub? https://www.hembiobu...0-mk-sound-x10/

Redigerat av Karl-Johan, 27 augusti 2016 - 20:45.


#2

Postad 27 augusti 2016 - 21:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Gå på magkänsla när du väl står inför den subwoofer som kommer styra ditt liv. Skrämmer den skiten ur dig så har du hittat den. Sedan blir det en drog som du vägrar avgiftas från. Monstret i ditt rum hypnotiserar dig med sitt låga morrande ljud. Du måste ha mer..mer MER!

 

Förlåt. Vad var frågan?



#3

Postad 27 augusti 2016 - 21:36

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 1

Gå på magkänsla när du väl står inför den subwoofer som kommer styra ditt liv. Skrämmer den skiten ur dig så har du hittat den. Sedan blir det en drog som du vägrar avgiftas från. Monstret i ditt rum hypnotiserar dig med sitt låga morrande ljud. Du måste ha mer..mer MER!

Förlåt. Vad var frågan?


😂😂😂😂😂😂

#4

Postad 27 augusti 2016 - 21:41

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 2
För dom pengarna hade jag utan tvekan byggt eget! Mycket mer bas för pengarna :)

#5

Postad 27 augusti 2016 - 21:47

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

4st klipsch 115 måste väl ge lite baaaaaaas.. eller?



#6

Postad 27 augusti 2016 - 21:48

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0

För dom pengarna hade jag utan tvekan byggt eget! Mycket mer bas för pengarna :)

Möjligt men inget jag har intresse eller kunskap att göra. Hur är Velodyne DD12+?

#7

Postad 27 augusti 2016 - 22:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Du gör rätt i att inte bygga själv. Den dagen en amatör bygger något som är bättre än en fabrik -som har råd att göra misstag  - den amatören finns inte. Det är alldeles för mycket pengar att slösa bort.

 

Jag skulle råda dig att läsa mycket om amerikanska subwoofrar. Inte för att de kanske är bättre. Snarare för att det finns så många tillverkare. Mycket läsning kommer ge dig tålamod att vänta in subwoofern - FROM HELL!! :)



#8

Postad 27 augusti 2016 - 22:13

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

3st MK V12 hade nog presterat riktigt bra!



#9

Postad 27 augusti 2016 - 22:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ja just det ja..: Själv läser jag mycket om JTR, Fathom, SHU, Seaton..ja det finns mycket. Tyvärr är de flesta amerikanska, vilket betyder import.

 

XTZ eller vad de heter, är inte de svenska? Har hört att de får bra recensioner. Just det ja..SvS har väl inte  direkt svårt för sig att gör sig nämnda. Uj uj..det finns så mycket..


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 27 augusti 2016 - 22:18.


#10

Postad 27 augusti 2016 - 22:39

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0
Handlar helst från Hembiobutiken.se. De har några subar runt 30k som är intressanta. Kikar lite på Velodyne DD12 eller DD15 (om det går pruta ned priset till 32k), Sunfire XTEQ12, M&K sound X10. Vilken av dessa hade ni valt?

#11

Postad 27 augusti 2016 - 22:44

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Velodyne DD12+ har sänkts från 39990:- till 29900:- . .DD15+ från 50000:- till 35000:-

 

Eller 2st SPL-1200 Ultra för 24000:-

 

inte billiga men långt mycket billigare än innan


Redigerat av Jolt, 27 augusti 2016 - 22:47.


#12

Postad 27 augusti 2016 - 22:47

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 1

Du gör rätt i att inte bygga själv. Den dagen en amatör bygger något som är bättre än en fabrik -som har råd att göra misstag  - den amatören finns inte. Det är alldeles för mycket pengar att slösa bort.

 

Jag skulle råda dig att läsa mycket om amerikanska subwoofrar. Inte för att de kanske är bättre. Snarare för att det finns så många tillverkare. Mycket läsning kommer ge dig tålamod att vänta in subwoofern - FROM HELL!! :)

 

I en högtalare som säljs för 20k så kostar element och delningsfilter ca 1k. Resten är overhead-kostnader och vinstmarginaler i försäljningskedjan till konsument. Komponenterna sätter ett slags övre tak för hur bra högtalaren kan prestera.

 

Tro det eller ej, men högtalarkonstruktion är upp till en väldigt hög nivå inte "rocket-science". Skickliga amatörer klarar av att göra extremt konkurrenskraftiga konstruktioner för kanske en femtedel av priset som köpe-högtalare i ungefär samma klass betingar.

 

Problem uppstår när DIY:aren väljer en dålig befintlig konstruktion. 'Enkelheten' i högtalarbyggandet lockar såklart till att många villa göra nåt eget oavsett om man kan eller inte och oavsett resultat väljer att dela med sig av. Vill man verkligen grotta ner sig så kan man ju 'chansa' på att göra en egen design, men man måste inte. Man måste inte prova allt själv som tur är. Internet har hjälpt oss mycket på den punkten, informationsspridning och det där. Men visst krävs det en del kunskap för att kunna sålla bland konstruktioner utan att kunna lyssna på dem. Ett annat aber är ju tid, utrymme och verktyg för själva byggandet. Och sen få till en snygg finish/estetik. Det blir ganska mycket jobb och pyssel. Så det är förståeligt om man väljer bort det. Men det är fånigt att hävda att köpehögtalare alltid är bättre.

 

 

Baslådor är ännu enklare...



#13

Postad 28 augusti 2016 - 00:35

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0
Blev en DD12. Hoppas den motsvarar förväntningarna annars blir det M&k.

#14

Postad 28 augusti 2016 - 02:34

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0

Edit...fel tråd


Redigerat av Octopussy, 29 augusti 2016 - 22:17.


#15

Postad 28 augusti 2016 - 02:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Gå på magkänsla när du väl står inför den subwoofer som kommer styra ditt liv. Skrämmer den skiten ur dig så har du hittat den. Sedan blir det en drog som du vägrar avgiftas från. Monstret i ditt rum hypnotiserar dig med sitt låga morrande ljud. Du måste ha mer..mer MER!

Förlåt. Vad var frågan?

😜😄😂😜

#16

Postad 28 augusti 2016 - 02:53

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 2
Du ska ha bas för 30 tkr och väljer EN bas?

Nåja, skyll dig själv.

#17

Postad 28 augusti 2016 - 10:49

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0

Du ska ha bas för 30 tkr och väljer EN bas?

Nåja, skyll dig själv.

Har ingen riktigt bra plats för en andra sub.
Är Velodyne bästa valet eller av dom jag listat ovan? Har ca 6m i takhöjd och det är ett stort rum så bör jag satsa på en DD15?

Redigerat av Karl-Johan, 28 augusti 2016 - 10:52.


#18

Postad 28 augusti 2016 - 11:01

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Velodyne DD+ är riktigt bra subwofers, på alla vis.

 

En 15" är klart bättre än en 12" , men två 12" är oftast bättre än en 15".

 

Börja med denna 12" och om du sen känner mer behov så spara/köp en till.



#19

Postad 28 augusti 2016 - 13:09

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag kör idag två billiga XTZ 8.17, dom tillsammans spelar bättre än den Velodyne SPL-1000 som jag hade innan, och då var dess ordinarie nypris ändå betydligt högre än för dessa två XTZ basar tillsammans. Betydligt billigare basar än ts resonerar kring men kanske en fingervisning om vad det gör att köra två basar vs en.

#20

Postad 28 augusti 2016 - 13:43

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
En rätt placerad och inställd 1000 Ultra kan låta kanon, körde ett par till Klipsch Heresy III och de hängde med utan problem. Det är absolut stor vinst att ha två med.

#21

Postad 28 augusti 2016 - 19:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 2

Du gör rätt i att inte bygga själv. Den dagen en amatör bygger något som är bättre än en fabrik -som har råd att göra misstag  - den amatören finns inte. Det är alldeles för mycket pengar att slösa bort.

 

 

 

 

Öhh...? Va...?

Du vet att det finns beprövade recept va?

 

För 30 lök får man ju MONSTERBAS...

Köpa EN ny baslåda för 30 lök tycker jag är rent vansinne.

 

Köpa nytt över huvud taget är vansinnigt...



#22

Postad 28 augusti 2016 - 20:22

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Har en budget på 30000. Vilken bas eller vilka basar rekommenderar ni för filmtittande? Har en Definitive technology supercube 8000 nu som är en besvikelse.
Har kikat lite på M&K Sound X10, någon som provlyssnat denna eller annan M&K sub? https://www.hembiobu...0-mk-sound-x10/


Förlåt men måste fråga. Vad var det du blev missnöjd med Def Tech Supercube 8000? Har du sålt den eller var det på prov?

Hoppas du blir nöjd med den nya

#23

Postad 29 augusti 2016 - 07:24

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0

Förlåt men måste fråga. Vad var det du blev missnöjd med Def Tech Supercube 8000? Har du sålt den eller var det på prov?

Hoppas du blir nöjd med den nya

Överbelastningsskyddet går in så fort det är någon scen med lite bas, otroligt irriterande men tydligen inget fel på suben enligt de jag pratat med.

Sen saknar jag en hel del bas då den inte går så djupt.



#24

Postad 29 augusti 2016 - 07:39

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Överbelastningsskyddet går in så fort det är någon scen med lite bas, otroligt irriterande men tydligen inget fel på suben enligt de jag pratat med.
Sen saknar jag en hel del bas då den inte går så djupt.


Låter mycket märkligt! Vilka har du pratat med ang detta? Vad anser du är "lite" bas? Vilken volym kör du på subben? Vad kör du för volym ut från stärkaren?

När jag skulle kalibrera in min så var jag tvungen att sänka ngt i hästväg för att kalibreringsmicken inte kunde hantera ljudtrycket.
Jag är larvigt nöjd och jag har ännu inte behövt gå över 20 på subben för att få "herrejösses" tryck

#25

Postad 29 augusti 2016 - 07:46

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0

Låter mycket märkligt! Vilka har du pratat med ang detta? Vad anser du är "lite" bas? Vilken volym kör du på subben? Vad kör du för volym ut från stärkaren?

När jag skulle kalibrera in min så var jag tvungen att sänka ngt i hästväg för att kalibreringsmicken inte kunde hantera ljudtrycket.
Jag är larvigt nöjd och jag har ännu inte behövt gå över 20 på subben för att få "herrejösses" tryck

Har du en DM8000 också? Kör med 6 på volymen och då får förstärkaren ändå sänka lite vid kalibrering.


Funderar allvarligt på att gå på en DD15 istället om dom släpper den för runt 32-33K.



#26

Postad 29 augusti 2016 - 07:51

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0

Hur står sig förresten en SVS SB13 Ultra mot Velodyne DD12 eller DD15? Det är ju ett alternativ att köpa en SB13 Ultra nu och ytterligare en vid ett senare tillfälle om bas saknas.



#27

Postad 29 augusti 2016 - 08:03

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Har du en DM8000 också? Kör med 6 på volymen och då får förstärkaren ändå sänka lite vid kalibrering.


Funderar allvarligt på att gå på en DD15 istället om dom släpper den för runt 32-33K.

Har en Supercube 8000 och är väldigt nöjd, visst att kalibrera in den var lite meck då kalibreringsprogrammet hela tiden sa att det var för högt ljudtryck.

 

Men en fantastisk sub som jag funderar att fixxa en till utav. :D



#28

Postad 29 augusti 2016 - 18:29

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0
Blev till slut DD15 för 33k.

#29

Postad 29 augusti 2016 - 19:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Öhh...? Va...?

Du vet att det finns beprövade recept va?

 

För 30 lök får man ju MONSTERBAS...

Köpa EN ny baslåda för 30 lök tycker jag är rent vansinne.

 

Köpa nytt över huvud taget är vansinnigt...

 

Jag rekommenderar honom att köpa två för femton tusen istället för en för trettio. Men jag står fast vid att en förstagångsbyggare sällan kan bygga lika bra som en tillverkare. Man ser nästan aldrig någon som lyckas på första försöket. Då har det kanske redan försvunnit femton tusen spänn från hans budget. Räknar man in den tid det kommer ta att samla information och den tid det kommer ta att bygga konstruktionen så har han ju redan förlorat en massa pengar. Allt ska göras på hans fritid. De pengarna får han från sitt jobb. Då är det inget snack om att det är smartare att köpa en färdigbyggd subwoofer.

 

Oavsett om det är femton tusen eller trettio så har man förlorat ekonomiskt redan innan man börjar bygga.  



#30

Postad 29 augusti 2016 - 19:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Har ingen riktigt bra plats för en andra sub.
Är Velodyne bästa valet eller av dom jag listat ovan? Har ca 6m i takhöjd och det är ett stort rum så bör jag satsa på en DD15?

Då måste du skaffa plats. Det är inte smart att bara ha en subwoofer. Jag har själv haft bara en subwoofer en lång tid. Förutom att akustiken blev bättre med två så får man mindre arbetsbelastning med två. Vill du ha hög volym och akustiska fördelar så ska du satsa på två. En ensam trettiotusen kronors subwoofer har inte en chans akustiskt sett mot två femtontusens.

 

Bakerman är väl den mest nerknarkade basofilen på detta forum. Han kan bidra med mycket information. Lyssna på honom även om jag inte är överens med honom om sjävbygge.. :)


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 29 augusti 2016 - 19:17.


#31

Postad 29 augusti 2016 - 19:16

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Att bygga en sluten låda är väl de mest simpla man kan göra. Sen värre kanske med inställningar i en minidsp för att få det att lira bra.

#32

Postad 29 augusti 2016 - 20:46

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Att bygga en sluten låda är väl de mest simpla man kan göra. Sen värre kanske med inställningar i en minidsp för att få det att lira bra.

Men bygger man sluten får man bygga många!



#33

Postad 29 augusti 2016 - 21:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar honom att köpa två för femton tusen istället för en för trettio. Men jag står fast vid att en förstagångsbyggare sällan kan bygga lika bra som en tillverkare. Man ser nästan aldrig någon som lyckas på första försöket. Då har det kanske redan försvunnit femton tusen spänn från hans budget. Räknar man in den tid det kommer ta att samla information och den tid det kommer ta att bygga konstruktionen så har han ju redan förlorat en massa pengar. Allt ska göras på hans fritid. De pengarna får han från sitt jobb. Då är det inget snack om att det är smartare att köpa en färdigbyggd subwoofer.

 

Oavsett om det är femton tusen eller trettio så har man förlorat ekonomiskt redan innan man börjar bygga.

 

Bygger man efter ett färdigt recept behöver man inte ha NÅGRA kunskaper förutom att skruva och limma lite.

Elementval, lådvolym, lådkonstruktion är redan färdigt.

Likaså förslag på drivning.

 

Skivorna sågar den lokala bygghandeln till. Bara att limma ihop skiten.

Sen finns det givetvis olika krav på finish, men ljudkvaliteten kan ingen gnälla på.

 

Hur många har t.ex byggt med Dayton Ultimax? En miljon?

 

Vad ska man göra själv då?

Inte städa, bygga, skruva bil, klippa gräs... Listan kan ju göras hur lång som helst, eftersom det tar tid från ditt eget jobb?

 

Mycket märkligt resonemang... Kan vara bland det dummaste jag läst på länge..

Gissar att du inte bara har tummen mitt i näven. Gissar att du inte har några tummar alls. ;)

 

Att bygga en sluten låda är väl de mest simpla man kan göra.

 

 

Exakt!!

 

Men bygger man sluten får man bygga många!

 

Två räcker långt.

I köket här hemma räcker tom en ensam mycket långt.

Säkert minst lika långt som en DD15. ;)


Redigerat av Bakerman, 29 augusti 2016 - 21:57.


#34

Postad 30 augusti 2016 - 00:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Bara så ni vet så är jag helt för att man ska bygga själv. Det som jag inte står bakom är myten om att egentillverkad skulle vara bättre än fabrikstillverkad. Men det har vi pratat länge nog om. Jag tycker vi slår oss samman och försöker övertyga att två högtalare är bättre än en. Till och med det är jag övertygad om att du står bakom.

 

Den gemensamma fienden -som helst ska bör vara vår vän -är akustik. Även om subwoofern så kostar en halv miljon så kommer akustiken bestämma. Det är en naturlag som ingen tillverkare rår på. Då är det bäst för honom, TS alltså, att skaffa två. Om han så bygger dem själv eller inte -skaffa två. Se till att du gör utrymme för dina två jordbävnings-tvillingar. Nästan till varje pris skulle jag vilja säga. Om "priset" är ditt äktenskap så håller du dig till en subwoofer (jag kan inte skriva subba. Det känns onaturligt just nu..). Men om Hon, med stort H, inte vill ha ett till "monster" i sitt vardagsrum så får du med all uppbringlig kärlek som du har, övertyga henne med en pava vitt vin och en näve räkor. Finns det något annat sätt? :)

 

Bakerman! Det är nu vi behöver din samlade...eh.. knarkande av frekvenser under 30. Du håller väl med mig om multipla subwoofrar? Eller hur?

 

:)

(Det stämmer att mina tummar och lokaliserade mitt i handen) Dubbel-smajlie på den..haha.


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 30 augusti 2016 - 00:40.


#35

Postad 30 augusti 2016 - 08:16

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hehe ☺



#36

Postad 30 augusti 2016 - 08:28

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0

Bara så ni vet så är jag helt för att man ska bygga själv. Det som jag inte står bakom är myten om att egentillverkad skulle vara bättre än fabrikstillverkad. Men det har vi pratat länge nog om. Jag tycker vi slår oss samman och försöker övertyga att två högtalare är bättre än en. Till och med det är jag övertygad om att du står bakom.

 

Den gemensamma fienden -som helst ska bör vara vår vän -är akustik. Även om subwoofern så kostar en halv miljon så kommer akustiken bestämma. Det är en naturlag som ingen tillverkare rår på. Då är det bäst för honom, TS alltså, att skaffa två. Om han så bygger dem själv eller inte -skaffa två. Se till att du gör utrymme för dina två jordbävnings-tvillingar. Nästan till varje pris skulle jag vilja säga. Om "priset" är ditt äktenskap så håller du dig till en subwoofer (jag kan inte skriva subba. Det känns onaturligt just nu..). Men om Hon, med stort H, inte vill ha ett till "monster" i sitt vardagsrum så får du med all uppbringlig kärlek som du har, övertyga henne med en pava vitt vin och en näve räkor. Finns det något annat sätt? :)

 

Bakerman! Det är nu vi behöver din samlade...eh.. knarkande av frekvenser under 30. Du håller väl med mig om multipla subwoofrar? Eller hur?

 

:)

(Det stämmer att mina tummar och lokaliserade mitt i handen) Dubbel-smajlie på den..haha.

Haha... Det är tyvärr ingen hon som är motstridig. Jag har en soffa som skulle hamna precis framför en 2:a sub.



#37

Postad 30 augusti 2016 - 14:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Bilder på rummet?



#38

Postad 30 augusti 2016 - 14:27

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Nu skall väl sällan sub No2, No3 osv står där man "tror" snyggt o symetriskt är sällan det som är optimalt när det gäller multipla subbar i ett rum.

 

Sen är jag inte av åsikten att flera subbar i ett rum behöver vara av samma typ...1-2 huvudsubbar o sen mindre balanssubbar går också bra



#39

Postad 30 augusti 2016 - 16:00

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 1

trebban, antalet inlägg du har gjort i denna tråd visar tydligt på sambandet mellan antal inlägg och kunskap som faktiskt bidrar till trådskaparnas frågeställningar. Det finns inte.

 

Forum bygger på att medlemmarna bidrar med sin kunskap. Men, det är kunskap man ska bidra med, inte bara spekulationer, önsketänkanden och lösryckta förslag som helt saknar grund. Man behöver inte skriva i alla trådar trots att man tycker sig ha ett bra svar. Det kan rent av bli farligt när folk tror en person med många inlägg har mer kunskap och man litar på sämre råd - och följer dem. Särskilt medlemmar med få inlägg, eller tämligen nyregistrerade medlemmar som kanske inte har läst så mycket kan ha svårt att värdera vilka råd som är bra, mindre bra och direkt felaktiga. Allvarligt talat är det kul att du vill hjälpa till. Du skriver rätt ofta ganska underhållande, fortsätt gärna med det men fundera på hur konkreta tips du ger och vad du faktiskt vet om det du rekommenderar.

 

Nu har trådskaparen säkert hittat en produkt som han blir nöjd med, vilket är huvudsaken. Som andra redan har påpekat är det visst möjligt för förstagångsbyggaren att lyckas riktigt bra. Särskilt med en subwoofer eftersom man slipper mer avancerade lådkonstruktioner och delningsfilter som ska hantera eventuella fasfel mellan olika element med olika arbetsområden. Besparingen för en hemmabyggare kan bli enorm och möjligheterna att utifrån en given lådvolym skapa en låddesign som passar perfekt in i hemmet är stora.



#40

Postad 30 augusti 2016 - 16:20

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0


Bilder på rummet?

Här kommer några.

 

http://i63.tinypic.com/2py3ric.jpg

http://oi67.tinypic.com/24c6tch.jpg

http://i65.tinypic.com/okdgg4.jpg


Redigerat av Karl-Johan, 30 augusti 2016 - 16:22.


#41

Postad 30 augusti 2016 - 20:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Gissar att du tror att det är ett problem att ställa en bas till vänster om stereobänken för att soffan "skymmer" ljudet.

Bas funkar inte på det sättet. Bas penetrerar allt (nästan) och är omnidirektionell.

 

Går alldeles utmärkt att placera en baslåda där. :)


 

 

Sen är jag inte av åsikten att flera subbar i ett rum behöver vara av samma typ...1-2 huvudsubbar o sen mindre balanssubbar går också bra

 

Fast det är ju bara du i hela världen som tror, så det är inget vidare tips.



#42

Postad 30 augusti 2016 - 20:36

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0

Gissar att du tror att det är ett problem att ställa en bas till vänster om stereobänken för att soffan "skymmer" ljudet.
Bas funkar inte på det sättet. Bas penetrerar allt (nästan) och är omnidirektionell.

Går alldeles utmärkt att placera en baslåda där. :)


Fast det är ju bara du i hela världen som tror, så det är inget vidare tips.

Kan ju komplettera med en DD10 i framtiden. :)

#43

Postad 30 augusti 2016 - 20:43

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hej!

 

Men gud tur att Bagarn bad om bilder!:)

 

Är ju jättebra plats till vänster om bänken! hur tänkte du där?

 

precis så jag har det hemma.

 

//Micke



#44

Postad 30 augusti 2016 - 20:51

levis501
  • levis501
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Budget på 30?! Well... du verkar ha fått lite tips där.

Själv tänkte jag mig få lite råd om vilken sub som duger för ett par Canton Vento 870 DC?
Tittar lite på Canton Sub 1500R men det är kanske i både tyngsta och dyraste laget. Man bor ju i lgh så risken att få kräma ur eländet lär ju aldrig inträffa.

Tips?



#45

Postad 31 augusti 2016 - 06:32

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Gissar att du tror att det är ett problem att ställa en bas till vänster om stereobänken för att soffan "skymmer" ljudet.
Bas funkar inte på det sättet. Bas penetrerar allt (nästan) och är omnidirektionell.

Går alldeles utmärkt att placera en baslåda där. :)


Fast det är ju bara du i hela världen som tror, så det är inget vidare tips.

Nejdå, här är en till! Att köra med "LCR/Fullrange/Balansbasar" och sedan andra modeller till den allra djupaste basen/infra är en väl beprövad och en fungerande lösning.

Förutsätt att de olika subwofrarna ska kunna spela lika starkt (inte detsamma som kunna spela lika djupt i frekvens)

Redigerat av Synthesis, 31 augusti 2016 - 06:34.


#46

Postad 31 augusti 2016 - 07:12

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 1

Nejdå, här är en till! Att köra med "LCR/Fullrange/Balansbasar" och sedan andra modeller till den allra djupaste basen/infra är en väl beprövad och en fungerande lösning.

Förutsätt att de olika subwofrarna ska kunna spela lika starkt (inte detsamma som kunna spela lika djupt i frekvens)


Länge kört med "balans-basar", funkar kalas. Det efter mätningar av akustik-firma, så jag kör på den linjen med. :)

#47

Postad 31 augusti 2016 - 07:18

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Tror TS kommer bli nöjd med sin DD15+ . .. .o upplever han att vissa av sittplatserna får "dippar" kan han senare med hjälp ställa in en eller flera balans subbar som gör basen jämn på alla sittplatser.

 

Bra pris TS fick på en DD+ ändå, har man just REA med 15k brukar dom inte vilja sänka mer



#48

Postad 31 augusti 2016 - 07:41

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Klart man kan använda olika basar tillsammans, men då är det ju den sämsta av dem som sätter begränsningen, vilket är synd. Det är oftast i den djupaste basen som de behöver vara fler för att producera ett önskat ljudtryck, så att ha två basar som spelar över 25 Hz, men bara en under 25 Hz känns meningslöst. Dessutom måste basarna ha väldigt snarlika faskurvor för att det ska gå att förutspå hur de ska sammarbeta. Men hittar man två olika basar med snarlika max ljudtryck, frekvensutsträckning och faskurva så varför inte.



#49

Postad 31 augusti 2016 - 07:45

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0

Tack för alla råd och tips här i tråden. :) :) :)



#50

Postad 31 augusti 2016 - 07:57

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1

Meningen med balans subbar är att jämna ut basen i rummet..."huvud basen" står för trycket , sen tar man hjälp av mindre basar för att jämna ut basen i rummet.

 

Det är ofta ganska enkelt att få bra o jämn bas på EN position i rummet, men så fort man flyttar sig lite o byter plats får man ofta en liten "dipp" i basen...det är bara dessa "dippar" balans basen hjälper till med att plana ut





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.