Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Överhettad Marantz?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 november 2014 - 10:48

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej,

Köpte en Marantz sr7008 som jag haft hemma två veckor. När jag spelar musik I stereo(5-10 sekvenser, kortare än 1 minut, på 60-70% av maxvolym) så går förstärkaren in i ett läge där den inte startar och standby-lampan blinkar i sekvens på c:a 2ggr per sekund. Förstärkaren slår inte av sig själv utan detta händer om jag stänger av den och försöker starta den, då går den inte igång. Om jag väntar 5 minuter så startar den igen.
Högtalarna jag driver är ett par B&W DM685 så det är inga tungdrivna grejer.

Förstärkaren är placerad i en mediabänk som är öppen framtill, 5cm fritt på vardera sida, 20 cm ovanför och slutligen 5cm fritt bakom.

Någon som har nån aning om vad som pågår, är det något fel på Marantzen?

#2

Postad 04 november 2014 - 11:06

theelk
  • theelk
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Det finns en Temp sensor i förstärkaren. Min gissning är att det blir lite för varmt det finns ju inget naturligt flöde för luften enda öppningen är framåt. Testa att sätta dit en liten fläkt.

#3

Postad 04 november 2014 - 12:15

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Men verkar den inte lite väl känslig, den har ju såpass gott om utrymme upptill och högtalarna är lättdrivna.
Har kollat i galleriet hur andra har det och de flesta har sina marantz-receivers i mycket mindre utrymmen än i mitt fall.
Försöker bara lista ut om den är trasig på något sätt men det kanske är normalt att den går varm väldigt lätt?

#4

Postad 04 november 2014 - 12:26

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Har lagt till en bild i mitt galleri som visar hur mycket utrymme som finns runt förstärkaren.
Vad som inte syns på bilden är att det är c:a 5 cm luftspalt bakom förstärkaren och ut mellan väggen och bänken.

#5

Postad 04 november 2014 - 12:32

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Som det låter på din beskrivning så det ändå luftutflödet som finns är framtill. Eftersom luften står still där inne är det nog svaret, många förstärkare blir varma även när de går på tomgång.

#6

Postad 04 november 2014 - 13:55

theelk
  • theelk
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Mät upp temperaturen längst in. Tror det blir riktigt varmt där. Förstärkaren har tyvärr bara usb kontakt på framsidan under frontluckan annars hade du kunnat ansluta en USB driven fläkt utan att det syns.

#7

Postad 04 november 2014 - 15:06

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Mät upp temperaturen längst in. Tror det blir riktigt varmt där. Förstärkaren har tyvärr bara usb kontakt på framsidan under frontluckan annars hade du kunnat ansluta en USB driven fläkt utan att det syns.

Ska testa att mäta, vad är ungefärligen en för hög temperatur?

#8

Postad 05 november 2014 - 08:07

theelk
  • theelk
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Jag vet inte var gränsen går. Eftersom det finns en temperatursensor så är ju gränsen satt i mjukvaran. Normal konsument elektronik brukar men ju sätta att omgivningstemperaturen skall vara 25 C +/- 5 C. Komponenterna skall nog åtminstone klara 70 C.
OM du har möjlighet ta ur förstärkaren ur kabinettet och gör samma test uppkommer felet då skall du reklamera.

#9

Postad 05 november 2014 - 08:11

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Hassezilla, 05 november 2014 - 08:12.


#10

Postad 05 november 2014 - 08:32

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Den slår av när temperaturen mitt ovanpå gallret är c:a 39 grader, detta är punkten där den är som allra varmast, på förstärkarens bakkant närmare väggen är temperaturen bara 31 grader.

Tack för info, ska testa ikväll om den slår av även när den står helt fritt.

#11

Postad 06 november 2014 - 07:16

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Du har på tok för lite luft runt förstärkaren i ditt rack. Du måste aktivt kyla med fläktar för att få det där att fungera. Jag har 4 nästan ljudlösa fläktar som sitter i botten på mitt rack och trycker in luft, och det fixar den (SR7008). Sedan har jag INGET bakstycke och väl med luft ovanför och runtomkring. Men dörren stängd framtill.... Således, utan aktiv luftomväxling så kommer det där aldrig att fungera. Vill för övrigt minnas att kravet är 30 cm runt om?

#12

Postad 06 november 2014 - 10:18

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Du har på tok för lite luft runt förstärkaren i ditt rack. Du måste aktivt kyla med fläktar för att få det där att fungera. Jag har 4 nästan ljudlösa fläktar som sitter i botten på mitt rack och trycker in luft, och det fixar den (SR7008). Sedan har jag INGET bakstycke och väl med luft ovanför och runtomkring. Men dörren stängd framtill.... Således, utan aktiv luftomväxling så kommer det där aldrig att fungera. Vill för övrigt minnas att kravet är 30 cm runt om?

Vet inte om det framgick i min casebeskrivning men jag har INGET bakstycke och INGEN dörr framtill. >20 cm fritt utrymme ovanför förstärkaren och 5 cm på vardera sida. Bild finns i mitt galleri.
Gick igenom manualen och hittade inga specifika angivelser på ventilationsutrymme.
Har du någon gång mätt temperaturen ovanpå gallret när du belastat din SR7008 ordentligt?

#13

Postad 06 november 2014 - 10:42

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Du kanske ska testa att ställa den mitt på golvet och se om den fortfarande blir överhettad. Blir den inte det så är det ju placeringen som är avgörande. Blir den fortfarande överhettad utan att ha något omkring sig så är det nog något fel på den.

#14

Postad 06 november 2014 - 11:55

theelk
  • theelk
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Jag kan inte hitta dina galleribilder. Men vad menar du när du skriver 5cm fritt baktill. Har du testat den helt fritt placerat ännu? Är det den varmaste platsen på Gallret som är 39 grader. På min förstärkare varierar det en del mellan olika delar av ovandelen. I somras när det var ca 35 inomhus då hände det att min förstärkare slog av när jag ville spela riktigt högt.

#15

Postad 06 november 2014 - 11:56

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 1
Kan inte vara möjligt att en konsumentprodukt, avsedd att användas i boendemiljö, ska kräva aktiv kyling med hjälp av externa fläktar, då är det något ritkigt galet med konstruktionen.

#16

Postad 06 november 2014 - 13:00

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag kan inte hitta dina galleribilder. Men vad menar du när du skriver 5cm fritt baktill. Har du testat den helt fritt placerat ännu? Är det den varmaste platsen på Gallret som är 39 grader. På min förstärkare varierar det en del mellan olika delar av ovandelen. I somras när det var ca 35 inomhus då hände det att min förstärkare slog av när jag ville spela riktigt högt.

Min bild i galleriet var nog privat, har nyss ändrat, hoppas den syns.
Med 5 cm fritt baktill menar jag att jag inte har något bakstycke på möbeln förstärkaren står i, möbeln har i sin tur 5 cm mellanrum gentemot väggen.
Ja, absolut varmaste punkten är 39 grader.

#17

Postad 07 november 2014 - 07:31

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Prövat att låta den stå helt fritt på golv/bord än?

#18

Postad 08 november 2014 - 13:55

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Prövat att låta den stå helt fritt på golv/bord än?

När den står fritt når den 38 grader och stänger då inte ner. Lite trist att man inte kan ha den i bänken utan bygga in fläktar.
Jag antar att jag får acceptera att den fungerar normalt(eller gör den det?) fastän jag anser att den borde klara att stå i utrymmet. :/
Har möjligheten att lämna tillbaka den där jag köpte den, de hade dock inga fler i lager.
Finns ju tyvärr ingen annan förstärkare till vettigt pris med XT32.

#19

Postad 08 november 2014 - 16:50

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Det är ju bra med luft oven - men ovan innebär inte att luft kommer in UNDER. Om den står i racket, såsom din bild visar, prova att lägga något under fötterna på SR7008 så du får större glipa under förstärkaren. Ställ den på några vibrationskuddar eller något, minst en cm extra med luft. Jag tycker även att sidorna är lite för tighta - jag vill minnas att kravet är 20cm runt om för övrigt, och allt under det = aktiva fläktar.

Eftersom det inte sitter några fläktar i SR7008, så är du tvingad till fysikens regler om att värme stiget och det kräver mer än 5 cm.

Redigerat av Lars IH, 08 november 2014 - 16:50.


#20

Postad 08 november 2014 - 17:23

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Vet inte om det framgick i min casebeskrivning men jag har INGET bakstycke och INGEN dörr framtill. >20 cm fritt utrymme ovanför förstärkaren och 5 cm på vardera sida. Bild finns i mitt galleri.
Gick igenom manualen och hittade inga specifika angivelser på ventilationsutrymme.
Har du någon gång mätt temperaturen ovanpå gallret när du belastat din SR7008 ordentligt?

Det verkar mystiskt att den inte kan spela musik mer än 1 minut med den placering du har. Med den placeringen borde det inte vara några problem. Troligtvis är det fel på förstärkaren (med för hög biasström genom sluttrissorna som följd) eller kass temperaturreglering. Kanske en inställningssak från fabrik.
Men en fläkt är ingen dum ide för att hålla den svalare. Själv har jag en reglerbar USB-fläkt (använder USB-kontakten på baksidan av förstärkaren) som blåser med lagom styrka rakt över förstärkarens chassi. Eftersom det blir kallare luft där så stiger värmen snabbare upp ur förstärkaren än om det hade varit varm ovanför. Då håller den sig svalare på insidan också.

Redigerat av Ljudligt, 08 november 2014 - 17:46.


#21

Postad 08 november 2014 - 19:49

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Det verkar mystiskt att den inte kan spela musik mer än 1 minut med den placering du har. Med den placeringen borde det inte vara några problem. Troligtvis är det fel på förstärkaren (med för hög biasström genom sluttrissorna som följd) eller kass temperaturreglering. Kanske en inställningssak från fabrik.
Men en fläkt är ingen dum ide för att hålla den svalare. Själv har jag en reglerbar USB-fläkt (använder USB-kontakten på baksidan av förstärkaren) som blåser med lagom styrka rakt över förstärkarens chassi. Eftersom det blir kallare luft där så stiger värmen snabbare upp ur förstärkaren än om det hade varit varm ovanför. Då håller den sig svalare på insidan också.

Jag bestämde mig nyss för att returnera den och försöka få tag på ett annat ex av samma modell.
Tack för tipset iaf, om även nästa förstärkare strular går jag på fläktlösningen.

Några tips på annan förstärkare om alla sr7008 är slut? Hur står sig tex Yamaha RX-A2030 eller Pioneer SC-2023 mot Marantzen? Kanske borde ställt denna fråga i köprådstråden istället.

Redigerat av karras, 08 november 2014 - 19:50.


#22

Postad 15 november 2014 - 15:10

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Om någon är intresserad så fick jag tag på en ny SR7008, stoppade in denna i samma utrymme och den klarar iaf 40 graders temp utan problem(den förra slog av på 39 grader).

#23

Postad 15 november 2014 - 18:03

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Fortfarande har du problem med ventilationen i det utrymmet förstärkaren står i.
I övriga rummet kan man tänka sig att du har runt 20°.
Postad bild
http://www.netonnet....mm/199295.7065/
Postad bild
http://www.netonnet....10/196710.3244/

En ide är att skaffa en stor chassifläkt för datorer Ø120-200mm.
En USB-sladd och en 5V 0,5-1,0mAh strömadapter (kort och gått en USB laddare för moderna mobiltelefoner).
Har du en USB-port med 5V 0.5mah tillgängligt så behövs inte laddaren.
Kardborretejp för att fästa fläkten i bänken (i alla fall tillfälligt).

Klipp av USB-sladden. (spara fullstorleks hankontakten) och fläktens sladd.
Löd ihop fläktsladdens röda och svarta innerledare med respektive röd och svart i USB-sladden.
Isolera med eltejp. och montera fläkten i bänken.
Bifogad fil  TV-bänks fläkt.jpg   254,59K   1 Antal nerladdningar
Min egen 120mm extra fläkt används mest för att kyla HTPC:n, korta sladden med klump i änden är varvtalsreglering (fanns med från fabrik).

Överkurs: Anordna en på/av-knapp och varvtalsreglering samt fläktgaller...

#24

Postad 17 november 2014 - 08:14

pelleplutt86
  • pelleplutt86
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har själv köpt en SR6009 som jag har i en trång bänk så den blev väldigt varm. Två pc-fläktar, en som trycker in luft och en som suger ut gjorde så att det blev mycket bättre. Har en kopplad med usb-sladd och en med en 12V-adapter. Tänk på att om du kör med usb så går inte fläkten på full fart, vilket kan vara både bra och dåligt (ljudnivån blir ju lägre med usb 5V).

#25

Postad 17 november 2014 - 18:41

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0
jag har hört på både 7008 å 2030 sida vid sida och dom låter relativt lika i karaktären men lite mer "umpf" i yamman.
slutade med att det blev en 2030 för mig men kommer snart lägga beställning på en 7009a för jag vill ha atmos å auro3d och komplement med ett steg för frontarna så dom kan poppa på.

edit*
avbryter mina tankar på ny reciever då dts-uhd kommer snart och det vill jag inte missa så känns som nästa år är bättre, eller i alla fall tills dts-uhd kommer med lite mer info om vilka maskiner som kommer få stödet. min 2030 kommer få fylla rummet med ljud ett tag till och jag slipper förklara för frun hur viktigt det är med ny reciever nu *pust*

Redigerat av Unregistered46f62999, 17 november 2014 - 18:49.


#26

Postad 17 november 2014 - 19:57

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Fortfarande har du problem med ventilationen i det utrymmet förstärkaren står i.
I övriga rummet kan man tänka sig att du har runt 20°.
Postad bild
http://www.netonnet....mm/199295.7065/
Postad bild
http://www.netonnet....10/196710.3244/

En ide är att skaffa en stor chassifläkt för datorer Ø120-200mm.
En USB-sladd och en 5V 0,5-1,0mAh strömadapter (kort och gått en USB laddare för moderna mobiltelefoner).
Har du en USB-port med 5V 0.5mah tillgängligt så behövs inte laddaren.
Kardborretejp för att fästa fläkten i bänken (i alla fall tillfälligt).

Klipp av USB-sladden. (spara fullstorleks hankontakten) och fläktens sladd.
Löd ihop fläktsladdens röda och svarta innerledare med respektive röd och svart i USB-sladden.
Isolera med eltejp. och montera fläkten i bänken.
Bifogad fil  TV-bänks fläkt.jpg   254,59K   1 Antal nerladdningar
Min egen 120mm extra fläkt används mest för att kyla HTPC:n, korta sladden med klump i änden är varvtalsreglering (fanns med från fabrik).

Överkurs: Anordna en på/av-knapp och varvtalsreglering samt fläktgaller...

Tack för bra info, kanske ordnar en fläktlösning om jag orkar. I och med att förstärkaren ej har slagit av ännu så verkar det funka bra utan fläkt.
Men det kanske är bra att ventilera ändå, förstärkaren kanske mår bättre av det.

#27

Postad 18 november 2014 - 08:44

theelk
  • theelk
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Du förlänger livet på förstärkaren. Värme är det som dödar elektronik.

#28

Postad 18 november 2014 - 20:54

karras
  • karras
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Antar att det finns massor av trådar angående detta men hur bör man placera fläkten/fläktarna inuti bänken isf för att driva ut värmen på bästa sätt?
Har fått för mig att damm blåser in i förstärkaren och packas där om man placerar fläkten felaktigt.

Redigerat av karras, 18 november 2014 - 20:56.


#29

Postad 18 november 2014 - 22:30

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Städa ofta :)
Prova att dra ut varmuft ur utrymmet, visserligen kommer den kalla luften som som kommer in ha dammpartiklar med sig, men det trycks inte in i något damm i förstärkarens ventilationshål.

Hittade en billig USB-fläkt på Kjell o Co, den kan fortfarande drivas av en mobilladdare med USB-kontakt.
http://www.kjell.com...i-metall-p98753



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.