Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

BLU-RAY Vilken besvikelse!

517 svar till detta Àmne
  • StĂ€ngt Ă€mne Detta Ă€mne Ă€r stĂ€ngt

#1

Postad 28 december 2008 - 21:56

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0
DÄ har man suttit 4 personer ikvÀll och testat Blu-Ray.

Gud vad besviken man blev!!

Testat: Die Hard 4.0, Shooter och Pirates of Caribeean 3.

Trodde att bilden skulle vara vassare Àn vad den var. Eller rÀttare sagt. Bilden var bra! skarpa fina fÀrger, detaljrik etc.

Men nÀr vi kollade Die Hard pÄ vanlig Dvd med uppskalning sÄ var skillnaden vÀldigt liten!
Personligen tycker jag inte det kÀnns vÀrt i nulÀget att skaffa blu-ray, dÄ bilden knappt skiljde.

Testat bÄde med Hd ready och full hd. Skillnaden vart oerhört liten i vÄra ögon sett.
Kanske om man suttit med en United dvd kopplad med scart skulle man uppskattat blu-ray. Men som det kÀnns nu kommer dvdn fÄ göra sitt ett bra tag framöver.

Är inget super freak heller som kopplat med Supra kablar för 2000 etc, utan detta skedde med en PS3 med en Hama 24k kabel för 499 kr. Mot en Lg 42" hd ready (720p, 1080i) och en Sharp 42" full hd (1080p)

Har gÄtt efter omdömen frÄn olika butiker dÀr de sagt att man fÄr kanon bild pÄ hd ready etc.
samt omdömen om ps3 att den ger bra bild. Antar att kommentarerna kommer strömma in att vi kopplat och kört med fel utrustning samt kablar.. men som vi fick det till sÄ kÀndes det inte vÀrt pengarna över bluray för den lilla skillnaden som man upplevde.

/Besviken

#2

Postad 28 december 2008 - 22:02

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlĂ€gg
  • 0
Du har för liten display för att skillnaderna skall vara vÀldigt stora jÀmfört med DVD.

MVH
/Chuck

#3

Postad 28 december 2008 - 22:05

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlĂ€gg
  • 0
trÄkigt för dig Mushunt, antar att du fÄr fortsÀtta köpa DVDfilmer dÄ.

#4

Postad 28 december 2008 - 22:07

Unregistereda6e1d63e
  • Unregistereda6e1d63e
  • Wannabe

  • 45 inlĂ€gg
  • 0
Hur uppfattade ni ljudet dÄ?

#5

Postad 28 december 2008 - 22:08

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

Du har för liten display för att skillnaderna skall vara vÀldigt stora jÀmfört med DVD.

MVH
/Chu


Jo, jag har fÄtt höra att det Àr mera effekt frÄn 50" och uppÄt, men det jag ocksÄ fÄtt höra Àr att dessa filmer vi sett Àr bara "omgjorda" frÄn dvd kvalitet, dÀrav den lilla skillnaden. Om sÄ Àr fallet. Hur vet man vad som Àr en "Àkta" blu ray?

#6

Postad 28 december 2008 - 22:09

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlĂ€gg
  • 0
Ingen BDfilm Àr omgjord ifrÄn DVDkvalitet

#7

Postad 28 december 2008 - 22:10

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

Hur uppfattade ni ljudet dÄ?


Ljudet var nog som "standard" dÄ det kopplades till en vanlig förstÀrkare utan stöd för true hd etc.

Bilden som vi var nyfikna pÄ i första hand..

#8

Postad 28 december 2008 - 22:11

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlĂ€gg
  • 0
Men de kanske menar att en gammal film ser sÀmre ut... tja, kika pÄ http://www.dvdbeaver...ompare/zulu.htm sÄ ser du att en film ifrÄn 1964 kan ha i det nÀrmaste referenskvalitet vad gÀller bild.

#9

Postad 28 december 2008 - 22:11

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

Ingen BDfilm Àr omgjord ifrÄn DVDkvalitet


IsÄfall var det som sagt en stor besvikelse.

#10

Postad 28 december 2008 - 22:12

pajax
  • pajax
  • LĂ€rjunge

  • 442 inlĂ€gg
  • 0
Som sagt, prova pÄ projektor med hyfsat stor bild, dÄ kan iallafall inte jag se pÄ dvd, funkar inte alls

Thomas

#11

Postad 28 december 2008 - 22:16

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

IsÄfall var det som sagt en stor besvikelse.


"OMMASTRAD I HIGH DEFINITION" sÄ lyder texten pÄ filmens omslag..g

#12

Postad 28 december 2008 - 22:19

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

Som sagt, prova pÄ projektor med hyfsat stor bild, dÄ kan iallafall inte jag se pÄ dvd, funkar inte alls

Thomas


Ja, jag blev som sagft besviken, men jag vet heller inte, bilden kanske skulle varit bÀttre med en "Blu-Ray spelare" istÀllet för en PS3?? Ingen aning som sagt, bara hört folk sÀga att PS3 ger kanon bild!

Och visst, bilden var kanon! Inget snack om saken, men det var sÄn liten skillnad mot en vanlig dvd, sÄ det kÀndes ja.. vet inte hur man skall förklara..

#13

Postad 28 december 2008 - 22:21

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • MĂ€stare

  • 2 986 inlĂ€gg
  • 0
Ok, kanske dumma frÄgor men...
Har ni köpt filmerna i Blu-Ray (blÄtt fodral)
Har ni stÀllt in PS3 pÄ att mata ut bilden i 720p resp 1080p?
Kör ni HDMI?

#14

Postad 28 december 2008 - 22:23

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlĂ€gg
  • 0
SÄg sjÀlv Batman The Dark Knight pÄ Blu-ray hÀromdagen, pÄ en Optoma HD80 med 86" bild dÄ. MÄste sÀga att jag blev grymt imponerad över kvalitén, men det finns faktiskt vissa Blu-ray filmer som Àr dÄligt gjorda ocksÄ, precis som det finns DVD filmer med dÄlig kvalité. Batman filmen var nog Ärets bÀsta film ocksÄ :D

#15

Postad 28 december 2008 - 22:26

diddi_e
  • diddi_e
  • Amatör

  • 72 inlĂ€gg
  • 0
Vilket avstÄnd sitter du pÄ? sjÀlv sitter jag med en 42" panasonic PZ80 pÄ ca 2-2,5 meters avstÄnd o ser o hör en grym skillnad... anvÀnder ocksÄ en ps3a o en onkyo 606 som förstÀrkare... har en denon spelare för dvd (som skalar upp till 1080p)... trist att du inte ser nÄn skillnad... testa o kolla pÄ The Dark Knight, nya hulken, eller hellboy 2... det Àr verkligen referens kvalitet pÄ de filmerna.

MVH/Patrik

#16

Postad 28 december 2008 - 22:29

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

Ok, kanske dumma frÄgor men...
Har ni köpt filmerna i Blu-Ray (blÄtt fodral)
Har ni stÀllt in PS3 pÄ att mata ut bilden i 720p resp 1080p?
Kör ni HDMI?


Haha.. =)

Ja, filmerna var i BlÄa Fodral, Blu-Ray Disc stod det pÄ dem.
PS3:an var instÀlld först pÄ 1080i, sen mata vi med 720p.

PĂ„ tvn med Full HD mata vi ut 1080p.
Japp, körde med HDMI och en Optical för ljudet.


SÄg sjÀlv Batman The Dark Knight pÄ Blu-ray hÀromdagen, pÄ en Optoma HD80 med 86" bild dÄ. MÄste sÀga att jag blev grymt imponerad över kvalitén, men det finns faktiskt vissa Blu-ray filmer som Àr dÄligt gjorda ocksÄ, precis som det finns DVD filmer med dÄlig kvalité. Batman filmen var nog Ärets bÀsta film ocksÄ :D


tack, lite av det jag ville uppnÄ, att finns det blu- ray filmer som kan vara "dÄliga" och att vi hade oturen att se pÄ just sÄna??

#17

Postad 28 december 2008 - 22:30

Kamelenen
  • Kamelenen
  • Amatör

  • 73 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag inte sett Shooter pÄ BD men pÄ HD-DVD var det vÀl en av de filmer med bÀst bild. Kan vÀl inte skilja sig sÄpass mkt mot BD utgÄvan.

#18

Postad 28 december 2008 - 22:34

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag inte sett Shooter pÄ BD men pÄ HD-DVD var det vÀl en av de filmer med bÀst bild. Kan vÀl inte skilja sig sÄpass mkt mot BD utgÄvan.



Det var kalas bild tyckte vi. Men nÀr testade bÄde Die Hard och Pirates mot vanlig dvd, sÄ kÀndes skillnaden liten!

Jag vill bara hoppas att vi gjort nÄgot fel pÄ instÀllning, för jag vill inte ge upp hoppet om Blu-Ray, varit sugen lÀnge pÄ att skaffa mig en Sony BDP-350S, men nu har jag börjat tvivla om det kÀnns vÀrt 2500:- för en sÄn nÀr man fick sÄn liten skillnad...


Vilket avstÄnd sitter du pÄ? sjÀlv sitter jag med en 42" panasonic PZ80 pÄ ca 2-2,5 meters avstÄnd o ser o hör en grym skillnad... anvÀnder ocksÄ en ps3a o en onkyo 606 som förstÀrkare... har en denon spelare för dvd (som skalar upp till 1080p)... trist att du inte ser nÄn skillnad... testa o kolla pÄ The Dark Knight, nya hulken, eller hellboy 2... det Àr verkligen referens kvalitet pÄ de filmerna.

MVH/Patrik


Återigen, det jag ville fĂ„ fram, om det Ă€r skillnad pĂ„ Blu-Ray filmerna? NĂ„gon skrev att det inte var det, men jag börjar tvivla att de Ă€ldre filmerna Ă€r sĂ€mre Ă€n de nya som slĂ€ppts typ som Dark Knight, Hellboy 2 etc.

#19

Postad 28 december 2008 - 22:40

Unregistered2133266d
  • Unregistered2133266d
  • Amatör

  • 61 inlĂ€gg
  • 0
Trist att du inte mÀrker skillnaderna. Ibland har folk för stora förvÀntningar pÄ blu-ray (Àven om jag ser skillnad och njuter av det) mot riktigt bra uppskalad DVD. Sen Àr det mycket mÀrkbara skillnader pÄ större bildyta projektorer och sÄnt.

Sen tycker jag verkligen inte ska glömma ljudet. Blu-ray har lyft ljudupplevelsens enormt för min del.

Det kan det vara svÄrt att se det fina med BD. Jag skulle sÀga att du tar och kollar pÄ bara högupplöst kanske i nÄn mÄnad. För att sen gÄ tillbaka till DVD. Du kommer upptÀcka bÀttre att dvd inte ger samma kÀnsla.

#20

Postad 28 december 2008 - 22:42

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0
Nyare eller Àldre filmer har mindre betydelse, överföringen och kvaliteten pÄ film negativen Àr avgörande,

En film frÄn 1930 talet Àr lika mycket HD som en frÄn 2008.

#21

Postad 28 december 2008 - 22:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0

Haha.. =)

Ja, filmerna var i BlÄa Fodral, Blu-Ray Disc stod det pÄ dem.
PS3:an var instÀlld först pÄ 1080i, sen mata vi med 720p.

PĂ„ tvn med Full HD mata vi ut 1080p.
Japp, körde med HDMI och en Optical för ljudet.




tack, lite av det jag ville uppnÄ, att finns det blu- ray filmer som kan vara "dÄliga" och att vi hade oturen att se pÄ just sÄna??


Mmm det Àr precis som att skylla en Formel 1:s bils prestanda pÄ underlaget. RÀtt underlag, bra prestanda.
Be att fÄ se en bra BR-film pÄ en bra proj och du kommer att glömma bort dvd.

Och ja, det finns sunkiga BR utgÄvor. Tro inte att inte finns filmbolag som "glömmer" att kontrollera bildkvaliteten. Men nÀr de behÀrskar tekniken...ja dÄ ser det ut som film skall göra!

Jag har sett gamla filmer som Äker Ättor kring moderna dvd-utgÄvor. Zulu Àr jag lite osÀker pÄ dÄ det verkar finnas kritik pÄ den utgÄvan. Lite DNR slÀngde de kanske pÄ sÄ dÀr i förbifarten. Men det finns en western-film som Àr otrolig. Filmad med 70mm analog film. Den ser nÀstan för bra ut. Jag har glömt vad den heter men den pratades om i avsforum ett tag iallafall. SÀkert kan nÄgon hÀr namnet pÄ den?

#22

Postad 28 december 2008 - 22:45

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

Trist att du inte mÀrker skillnaderna. Ibland har folk för stora förvÀntningar pÄ blu-ray (Àven om jag ser skillnad och njuter av det) mot riktigt bra uppskalad DVD. Sen Àr det mycket mÀrkbara skillnader pÄ större bildyta projektorer och sÄnt.

Sen tycker jag verkligen inte ska glömma ljudet. Blu-ray har lyft ljudupplevelsens enormt för min del.

Det kan det vara svÄrt att se det fina med BD. Jag skulle sÀga att du tar och kollar pÄ bara högupplöst kanske i nÄn mÄnad. För att sen gÄ tillbaka till DVD. Du kommer upptÀcka bÀttre att dvd inte ger samma kÀnsla.


Skillnaden mÀrktes! Men, jag tyckte inte det var den stora skillnaden som man trott.. men som du skriver, man har nog haft för stora förvÀntningar.. Samt som du skriver sÄ har man kanske för "liten" yta att mÀrka alla detaljer.

#23

Postad 28 december 2008 - 22:51

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • AnvĂ€ndare

  • 239 inlĂ€gg
  • 0
Visst mÀrkte jag skillnad men jag fÄr nog hÄlla med om att det inte var nÄgon ENORM skillnad i kvalite jÀmfört med vanlig dvd.
Man ska inte förvÀnta sig skillnaden som var mellan dvd och VHS.
DÀremot som nÄgon sa blev det betydligt bÀttre ljud med HD ljuden, och det fast jag bara har ett gammalt sattelitsystem frÄn sony.
Nu har jag "bara" en 42:a Samsung HD-ready och sitter ca:3 meter frÄn, men som sagt ...... en del skillnad mÀrkte jag allt.
Kommer jÀmföra mellan Transformers pÄ dvd och BD nÀr jag fÄr hem den.

Mvh / Christian

#24

Postad 28 december 2008 - 22:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0

"OMMASTRAD I HIGH DEFINITION" sÄ lyder texten pÄ filmens omslag..g


Ommastrad kan betyda ibland att den var överförd till hÄrddisk med hög upplösning för att sedan lÀggas pÄ Blu-Ray.

Har man tur betyder det att de lÀgger ner lite tid pÄ bildkvaliteten ocksÄ. TyvÀrr finns det inget som hindrar dem att skriva ommastrad trots att de bara överför filmen utan att göra nÄgot mer med den.

Filmbolagen snubblar nog över varandra för att sÄ fort som möjligt fÄ ut filmerna pÄ Blu-Ray utan att göra en kvalitetscheck först. Inget underligt, men irriterande.

PÄ senare tid har Paramount gjort bra ifrÄn sig enligt DVDbeaver. Jag Àr lite nyfiken pÄ dem... :D

#25

Postad 28 december 2008 - 22:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0

Nyare eller Àldre filmer har mindre betydelse, överföringen och kvaliteten pÄ film negativen Àr avgörande,

En film frÄn 1930 talet Àr lika mycket HD som en frÄn 2008.


Det kan den vara. Men saker kan hÀnda med en sÄ pass gammal film. SkÀrpan kan gÄ förlorad med tiden. Det Àr inte helt lÀtt att förvara en gammal film. De fÄr skynda sig att föra över filmerna innan de degraderas.

RÀtt överförd finn det dock filmer frÄn förr som utklassar dagens filmer rent tekniskt. Jag kommer att tÀnka pÄ en westernfilm som Àr en fruktad kvalitet pÄ.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 december 2008 - 22:58.


#26

Postad 28 december 2008 - 23:00

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0
Min första upplevelse pÄ HD var Äret innan HD DVD kom, och den upplevesen kan utryckas i ett enda ord: fenomenalt.

Min andra upplevelse var förra Äret HD DVD live och samma förvÀntan som ett par Är tidigare: var det bara det hÀr?

Min tredje upplevelse pÄ HD blu-ray live hösten 2008: Det finns hopp.

Allting blir inte toppen per automatik bara för att det Àr HD. Det Àr lÀtt att glömma bort nÀr man ser den ypppersta prestandan av nÄnting riktigt förstklassigt och sedan förvÀntar sig upprepning av allt möjligt som kommer omkring.
Sanningen Àr att det Àr inte fallet, har...150 hd titlar och kanske 20 av dessa Àr 10:or

Jag Àr ytterst objektiv i min bedömning av titlarna och ger de inte 10 för att de Àr bra, de mÄste Àven prestera dÀrefter ocksÄ, det ser man pÄ min filmlista till skillnad mot mÄnga andra i forumet som ger 10:or till bd filmer höger och vÀnster för att de just rÄkar vara bd.
För mig behövs det mer för att fÄ en 10:a
10an skall förtjÀnas!
10orna missbrukas av flera anvÀndare och det ger en fullstÀndig felaktig information om vad produkten verkligen presterar.
Exempel: En kille ser att en 'film' som nÄn gett en 10a och killen köper filmen pÄ denna information visar det sig att killen ser en film som i verkligheten var en 7:a...och han undrar: var det hÀr allt, varför all uppstÄndelse för det hÀr?

#27

Postad 28 december 2008 - 23:01

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

Visst mÀrkte jag skillnad men jag fÄr nog hÄlla med om att det inte var nÄgon ENORM skillnad i kvalite jÀmfört med vanlig dvd.
Man ska inte förvÀnta sig skillnaden som var mellan dvd och VHS.
DÀremot som nÄgon sa blev det betydligt bÀttre ljud med HD ljuden, och det fast jag bara har ett gammalt sattelitsystem frÄn sony.
Nu har jag "bara" en 42:a Samsung HD-ready och sitter ca:3 meter frÄn, men som sagt ...... en del skillnad mÀrkte jag allt.
Kommer jÀmföra mellan Transformers pÄ dvd och BD nÀr jag fÄr hem den.

Mvh / Christian


Vi skall testa med Dark Knight sÄ fort den kommit hem. Kompisen hade bestÀllt den, sÄ hoppas den kommer snart. Men som du sÀger, det kÀndes inte som nÄgon "jÀtte skillnad".. men antar att man trott en massa.. och dÀrav besvikelsen.. Som det kÀnns nu skulle jag hellre bestÀlla en PS3 isÄfall Àn en fristÄende blu-ray spelare. DÄ man iaf fÄr 2 i ett med PS3.

#28

Postad 28 december 2008 - 23:03

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0

Det kan den vara. Men saker kan hÀnda med en sÄ pass gammal film. SkÀrpan kan gÄ förlorad med tiden. Det Àr inte helt lÀtt att förvara en gammal film. De fÄr skynda sig att föra över filmerna innan de degraderas.

RÀtt överförd finn det dock filmer frÄn förr som utklassar dagens filmer rent tekniskt. Jag kommer att tÀnka pÄ en westernfilm som Àr en fruktad kvalitet pÄ.

The Searchers :)
Den Àr nice.

Har lÀst att Casablanca Àr referens ocksÄ, den Àr frÄn 1940 talet :D

#29

Postad 28 december 2008 - 23:06

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

Min första upplevelse pÄ HD var Äret innan HD DVD kom, och den upplevesen kan utryckas i ett enda ord: fenomenalt.

Min andra upplevelse var förra Äret HD DVD live och samma förvÀntan som ett par Är tidigare: var det bara det hÀr?

Min tredje upplevelse pÄ HD blu-ray live hösten 2008: Det finns hopp.

Allting blir inte toppen per automatik bara för att det Àr HD. Det Àr lÀtt att glömma bort nÀr man ser den ypppersta prestandan av nÄnting riktigt förstklassigt och sedan förvÀntar sig upprepning av allt möjligt som kommer omkring.
Sanningen Àr att det Àr inte fallet, har...150 hd titlar och kanske 20 av dessa Àr 10:or

Jag Àr ytterst objektiv i min bedömning av titlarna och ger de inte 10 för att de Àr bra, de mÄste Àven prestera dÀrefter ocksÄ, det ser man pÄ min filmlista till skillnad mot mÄnga andra i forumet som ger 10:or till bd filmer höger och vÀnster för att de just rÄkar vara bd.
För mig behövs det mer för att fÄ en 10:a
10an skall förtjÀnas!
10orna missbrukas av flera anvÀndare och det ger en fullstÀndig felaktig information om vad produkten verkligen presterar.
Exempel: En kille ser att en 'film' som nÄn gett en 10a och killen köper filmen pÄ denna information visar det sig att killen ser en film som i verkligheten var en 7:a...och han undrar: var det hÀr allt, varför all uppstÄndelse för det hÀr?



Du har sÄ rÀtt.. (enligt min Äsikt) jag har gÄtt och förvÀntat mig denna "grymma" bild.. men istÀllet blev jag besviken, men ÀndÄ lite glad, dÄ jag sÄg att dvd faktiskt har en bra bild. GÄr man tillbaka i tankarna dÄ DVD slog ut VHS sÄ var ju DVD kanon! Och lite sÄ Àr det vÀl nu med.. FörvÀntningarna har varit att Blu-Ray skall slÄ DVD med hÀstlÀngder, nu har jag sett med egna ögon, och i mina ögon duger min DVD ett bra tag till. Men visst, skillnaden mÀrktes pÄ Blu-ray, detaljrikt etc, men skillnaden var inte sÄ "stor" som man förvÀntat sig.

#30

Postad 28 december 2008 - 23:11

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0

Du har sÄ rÀtt.. (enligt min Äsikt) jag har gÄtt och förvÀntat mig denna "grymma" bild.. men istÀllet blev jag besviken, men ÀndÄ lite glad, dÄ jag sÄg att dvd faktiskt har en bra bild. GÄr man tillbaka i tankarna dÄ DVD slog ut VHS sÄ var ju DVD kanon! Och lite sÄ Àr det vÀl nu med.. FörvÀntningarna har varit att Blu-Ray skall slÄ DVD med hÀstlÀngder, nu har jag sett med egna ögon, och i mina ögon duger min DVD ett bra tag till. Men visst, skillnaden mÀrktes pÄ Blu-ray, detaljrikt etc, men skillnaden var inte sÄ "stor" som man förvÀntat sig.

FörvÀntningarna kan vara ett gift och ge en motsatt effekt, det tar lite tid att anpassa sig.

#31

Postad 28 december 2008 - 23:13

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlĂ€gg
  • 0

Du har för liten display för att skillnaderna skall vara vÀldigt stora jÀmfört med DVD.

MVH
/Chuck

Japp! Eller rÀttare uttryckt, ni satt för lÄngt ifrÄn bilddisplayen för att kunna utnyttja blu-ray som det Àr tÀnkt. Men vem vill sitta ca 1.5 m frÄn en 50" tv?

Är bildstorlek/sittavstĂ„nd korrekt anpassade för Full HD sĂ„ Ă€r skillnaden mellan DVD och Blu-ray riktigt stor, men Ă€r bildstorlek/sittavstĂ„nd anpassade för SD sĂ„ skillnaden nĂ€stan obefintlig. Sedan finns det naturligtvis en skala dĂ€rimellan.

Detta innebÀr att en projektor Àr nödvÀndigt om man vill ha ett typiskt sittavstÄnd (3 - 4 m), detta för att fÄ upp en tillrÀckligt stor bild (+100") och fullt ut kunna uttnyttja blu-rayformatets upplösning.

Redigerat av jonsod76, 28 december 2008 - 23:19.


#32

Postad 28 december 2008 - 23:15

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0
Precis, högupplöst material tillÄter att man kan sitta nÀrmare Àn förut.

#33

Postad 28 december 2008 - 23:15

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

FörvÀntningarna kan vara ett gift och ge en motsatt effekt, det tar lite tid att anpassa sig.


Som det kÀnns nu, sÄ kÀnner jag ingen brÄdska lÀngre med att skaffa mig en Blu-ray spelare..
Kommer avakta ett tag, lÄta priserna sjunka, se vad marknaden kommer erbjuda.

Detta för att det kÀndes sÄ liten skillnad.. Men visst, skulle man skaffa sig en spelare och bara titta Blu-ray, sÄ skulle nog sedan övergÄngen till DVD igen kÀnnas som en gammal VHS. Men det Àr nog snarare tanken just nu som kÀnns att betala för "lite" extra bild.. kÀnns onödigt..
Men nÄgon gÄng mÄste man stÀlla ner fötterna och bestÀmma sig.. svÄrt i teknikens vÀrld..

#34

Postad 28 december 2008 - 23:17

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • ForumrĂ€v

  • 737 inlĂ€gg
  • 0
Dark knight hade ruskigt bra bild tycker jag. Klart bÀst som jag sett hittills. Men vissa filmer ger ingen direkt wow upplevelse

#35

Postad 28 december 2008 - 23:17

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

Japp! Eller rÀttare uttryckt, ni satt för lÄngt ifrÄn bilddisplayen för att kunna utnyttja blu-ray som det Àr tÀnkt. Men vem vill sitta ca 1.5 m frÄn en 50" tv?

Är bildstorlek/sittavstĂ„nd korrekt anpassade för Full HD sĂ„ Ă€r skillnaden mellan DVD och Blu-ray riktigt stor, men Ă€r bildstorlek/sittavstĂ„nd anpassade för SD sĂ„ skillnaden nĂ€stan obefintlig. Sedan finns det naturligtvis en skala dĂ€rimellan.

Detta innebÀr att en projektor Àr nödvÀndigt om man vill ha ett typiskt sittavstÄnd (3 - 4 m), detta för att fÄ upp en tillrÀckligt stor bild (+100") och fullt kunna uttnyttja blu-rays upplösning.


SvÄrt att sÀga pÄ ett ungefÀr, men ca 2.5-3 M ifrÄn en 42" Plasma satt vi nog garanterat.. inte mer iaf.

#36

Postad 28 december 2008 - 23:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0
En anledning till att det inte gÄr tillrÀckligt snabbt Àr att folk inte vill ha jÀttestora tv:n i vardagsrummet. Vi kommer att se en Àndring nÀr det kommer paneler som Àr ultralÀtta och inte Àr i vÀgen.

Projektorfolket visste nog att High Definition var nÄgot man gillade. Det började nog med uppskalningsmaskinerna. Nu nÀr man i princip inte behöver sÄdana maskiner lÀngre fÄr samma folk undervisa de som köper 42" att skillnaden blir massiv med storleken(om den Àr HD-ready vill sÀga).

Största vinsten med HD tycker jag Àr gamla filmer man inte sett pÄ bio. De blir som nya nÀr man ser dem i HD. Ingen tÀnkte ju pÄ att de var högupplösta pÄ den tiden man gick pÄ bio. Nu nÀr vi kan se HD i hemmet Àr det liksom lite spÀnnande att se en film som Àr betydligt Àldre Àn en sjÀlv, eller hur?

#37

Postad 28 december 2008 - 23:21

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlĂ€gg
  • 0

SvÄrt att sÀga pÄ ett ungefÀr, men ca 2.5-3 M ifrÄn en 42" Plasma satt vi nog garanterat.. inte mer iaf.

Enligt THX modell, sÄ skall Full HD pÄ en 42" tv upplevas bÀst pÄ ca 1.3 m :D

Redigerat av jonsod76, 28 december 2008 - 23:21.


#38

Postad 28 december 2008 - 23:22

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr en seriös film Àlskare.

Äger
Vhs, Laserdisc, DVD, HD DVD, Blu-ray och jag Ă„ngrar ingeting genom alla dessa steg.

Mest stolt Àr jag över mina LD's.
Ingen blir mer impap Àn av att fÄ kÀnna vikten och kÀnslan an an massiv 12" disc, dom drar fortfarande flest blickar till sig trots att man inte köpt nÄn LD titel sedan 1998 nÀr man började med DVD.


Full hd duk 90" pÄ 3.3m har man sjÀlv.

#39

Postad 28 december 2008 - 23:23

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlĂ€gg
  • 0

Du har sÄ rÀtt.. (enligt min Äsikt) jag har gÄtt och förvÀntat mig denna "grymma" bild.. men istÀllet blev jag besviken, men ÀndÄ lite glad, dÄ jag sÄg att dvd faktiskt har en bra bild. GÄr man tillbaka i tankarna dÄ DVD slog ut VHS sÄ var ju DVD kanon! Och lite sÄ Àr det vÀl nu med.. FörvÀntningarna har varit att Blu-Ray skall slÄ DVD med hÀstlÀngder, nu har jag sett med egna ögon, och i mina ögon duger min DVD ett bra tag till. Men visst, skillnaden mÀrktes pÄ Blu-ray, detaljrikt etc, men skillnaden var inte sÄ "stor" som man förvÀntat sig.



SÄ, nÀr det Àr dags för nÀsta filminköp, vill du dÄ köpa en film lite billigare och lite sÀmre pÄ DVD eller lite dyrare och lite bÀttre pÄ BD?

#40

Postad 28 december 2008 - 23:25

Rossifumi
  • Rossifumi
  • LĂ€rjunge

  • 340 inlĂ€gg
  • 0
DVD vs BD - http://forum.blu-ray...amp;postcount=5

#41

Postad 28 december 2008 - 23:29

Mushunt
  • Mushunt
  • MĂ€stare

  • 3 278 inlĂ€gg
  • 0

SÄ, nÀr det Àr dags för nÀsta filminköp, vill du dÄ köpa en film lite billigare och lite sÀmre pÄ DVD eller lite dyrare och lite bÀttre pÄ BD?



I dagslÀget skulle jag köpa en DVD. DÄ jag inte kÀnner för att lÀgga ut 3-5000 kr pÄ en BD - Spelare.
DÄ jag tyckte skillnaden var sÄ "liten".. sÄ tycker jag det Àr vÀrt att spara in de 3-5000 kr pÄ annat.

#42

Postad 28 december 2008 - 23:31

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlĂ€gg
  • 0

DVD vs BD - http://forum.blu-ray...amp;postcount=5

Bra jĂ€mförelser som Ă€r till blu-rays fördel. MEN Ă€n en gĂ„ng, för att kunna utnytta upplösningen som Full HD innebĂ€r sĂ„ MÅSTE sittavstĂ„ndet anpassas dĂ€refter. Det Ă€r otroligt mĂ„nga Full HD tv/blu-ray köpare som inte har en susning om detta, och dĂ€rav blir besvikna av det de ser...

#43

Postad 28 december 2008 - 23:40

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0
>>TrÄdskaparen

Ni sitter ju inte direkt med de bÀsta TV apparaterna pÄ marknaden och jÀmför, utrustningen gör ju en del dÀrtill Àven SUPRA HDMI el bÀttre!

Har vart med pÄ tÄget hela vÀgen sen 2006 och suttit med en 42 tums Plasma PV60 som visat BRA bild alltsÄ HD ready!!

Nu sitter jag med en Pioneer Kuro 50 tum och kan sÀga att jag fick rejÀlt ont i ögonen igÄr efter att ha sett Narnia 2 och Dark Knight i 5 h med FULL HD 1080P och perfekt bildÄtergivning.

Nu kan jag se om de resterande 300 filmerna i samlingen för en ny upplevelse !

DVD Àr inget man vill tillbaka till inte ens uppscalat ger nÄnting kolla bara pÄ den taggiga och fula texten!! :D . För att inte tala om alla irriterande artifakter och skrÀp.

DVD Àr ett undantag för de filmer som inte finns el kommer finnas pÄ HD!

Redigerat av henke007, 28 december 2008 - 23:41.


#44

Postad 28 december 2008 - 23:44

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlĂ€gg
  • 0
Personligen tycker jag att det Àr en jÀtteskillnad pÄ sunkigt lÄgupplösta DVD-filmer med komprimeringsartefakter, noll detaljer, suddiga bakgrunder och blaskiga fÀrger och ögonorgasmen som en bra HD-film kan erbjuda om det sÄ Àr pÄ min 60" projektorduk eller 40" TV. Lycko mig.

#45

Postad 28 december 2008 - 23:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0

>>TrÄdskaparen

Ni sitter ju inte direkt med de bÀsta TV apparaterna pÄ marknaden och jÀmför, utrustningen gör ju en del dÀrtill Àven SUPRA HDMI el bÀttre!

Har vart med pÄ tÄget hela vÀgen sen 2006 och suttit med en 42 tums Plasma PV60 som visat BRA bild alltsÄ HD ready!!

Nu sitter jag med en Pioneer Kuro 50 tum och kan sÀga att jag fick rejÀlt ont i ögonen igÄr efter att ha sett Narnia 2 och Dark Knight i 5 h med FULL HD 1080P och perfekt bildÄtergivning.

Nu kan jag se om de resterande 300 filmerna i samlingen för en ny upplevelse !

DVD Àr inget man vill tillbaka till inte ens uppscalat ger nÄnting kolla bara pÄ den taggiga och fula texten!! :D . För att inte tala om alla irriterande artifakter och skrÀp.

DVD Àr ett undantag för de filmer som inte finns el kommer finnas pÄ HD!


He he..en PV60. En sÄdan har jag nu, men jag tÀnker ocksÄ uppgradera efter att ha sett polarnas Pio:s. Fast just nu har jag inte rÄd. SÄ det blir Pioneers absolutaskithÄlesvarta Plasma.

#46

Postad 28 december 2008 - 23:49

QAM
  • QAM
  • ForumrĂ€v

  • 755 inlĂ€gg
  • 0

>>TrÄdskaparen

Ni sitter ju inte direkt med de bÀsta TV apparaterna pÄ marknaden och jÀmför, utrustningen gör ju en del dÀrtill Àven SUPRA HDMI el bÀttre!


Jag mÄste hÄlla med om att bildvisarens kvalitet Àr avgörande, men att flytta skallen 1mm nÀrmare bilden ger mer Àn att byta till Supra HDMI :D

Jag satt och tittade pÄ Aviator pÄ BD i gÄr kvÀll, det Àr en lÄng film och min fru var trött sÄ vi bet av den pÄ mitten. NÀr jag stÀngde av filmen valdes nÀsta bildkÀlla upp, och dÀr visades Aviator pÄ SVT, lattjo :)
Det var inte svÄrt att se skillnad precis, och vill du se vad BD ger sÄ rekommenderar jag just detta, titta en lÀngre stund pÄ BD och byt sedan till DVD.

#47

Postad 28 december 2008 - 23:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0

Jag mÄste hÄlla med om att bildvisarens kvalitet Àr avgörande, men att flytta skallen 1mm nÀrmare bilden ger mer Àn att byta till Supra HDMI :D

Jag satt och tittade pÄ Aviator pÄ BD i gÄr kvÀll, det Àr en lÄng film och min fru var trött sÄ vi bet av den pÄ mitten. NÀr jag stÀngde av filmen valdes nÀsta bildkÀlla upp, och dÀr visades Aviator pÄ SVT, lattjo :)
Det var inte svÄrt att se skillnad precis, och vill du se vad BD ger sÄ rekommenderar jag just detta, titta en lÀngre stund pÄ BD och byt sedan till DVD.


Faktiskt ett bra rÄd. Byt inte för snabbt. Sitt pÄ HD i ett par dagar. Byt sedan till standard och förstÄ vad HD skÀmmer bort ögonen... :)

#48

Postad 28 december 2008 - 23:55

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • AnvĂ€ndare

  • 239 inlĂ€gg
  • 0
SÄ sant ...... det Àr ju nÀr man gÄr tillbaka till en sÀmre kÀlla som mna ser den stora skillnaden.
Detta gÀller ju inte bara bild och ljud utan allt.

Mvh / Christian

#49

Postad 29 december 2008 - 00:05

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlĂ€gg
  • 0

Men det finns en western-film som Àr otrolig. Filmad med 70mm analog film. Den ser nÀstan för bra ut. Jag har glömt vad den heter men den pratades om i avsforum ett tag iallafall. SÀkert kan nÄgon hÀr namnet pÄ den?


Tror du menar How the west was won!!

#50

Postad 29 december 2008 - 00:18

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • ForumrĂ€v

  • 557 inlĂ€gg
  • 0
instÀmmer helt, titta först pÄ en B-r disk under en lÀngre tid och byt sedan över till en dvd dÄ förstÄr man hur dÄlig den Àr igentligen !!
nu tycker man det Àr nÀstan som att titta pÄ gamla vhs rullar igen :)

inga mer DVD pÄ varken hyr eller köp för min del.

FÄr fortfarande gÄshud av Blu-ray tex senast med ( Narnia Prins Caspian ) bilden Àr kristalklar nÀstan som 3d och i 104" :D

MrDTS



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.