Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

1486 svar i tråden

Skickat 03 september 2012 - 11:24

Är det någon mer än mig som tycker man borde dela in skillnader i ljud i "låter bättre", och "upplevs bättre"?

Jag menar, ljud är väldigt psykologiskt, och människor är väldigt bra på att lura hjärnan med våra intryck (vi ser tex bara färg i mitten av synfältet, det andra färgläggs utifrån hjärnans antagande om hur det borde se ut)

Köper man dyra tillbehör, som man länge suktat efter, så är det klart som fan att ens anläggning upplevs som mysigare och bättre, även om ett helt objektivt blindtest inte skulle visa någon skillnad.

Man får helt enkelt särskilja på dom effekter och mätmetoder som finns. Det viktigaste för att få et bra ljud hemma är såklart att lyssna på sin hjärna ("lyssna med öronen" går inte, med tanke på hur mycket "DSP" hjärnan sysslar med mellan trummhinna och det färdiga intrycket), och helt enkelt köra på det man tycker känns bäst.
Och man ska inte vara så rädd för blindtester, för att dom kanske visar att man har fel, för det gör dom inte. Men dom är inte heller rätt metod för att ta reda på hur man vill ha det hemma.

En fin tavla på väggen kan vara lika viktig som en dyr stereobänk, oavsett om dom gör skillnad på det faktiskt ljudet eller ej.

Skickat 03 september 2012 - 12:53

• jajoj
  • Användare

• 247 inlägg

Visa inläggxyzzyxyzzy 03 september 2012 - 11:08 skrev:

Det är absolut så att komponenter även i digitala burkar påverkas av vibrationer, strålning, temperatur osv, men det är ytterligt sällsynt att det ger hörbara skillnader, helt enkelt för att i digitala ljudströmmar krävs det att de nivåmässiga felen blir så stora att "mottagaren" misstolkar noll och ett, och de tidsmässiga felen måste bli så stora att "mottagaren" inte kan "fånga in" bitarna i "rätt tidsfönster".

Ja, det där har jag rätt bra koll på. Att tolka en 1a eller 0a är nog inget vidare stort problem, särskilt inte hemma hos mig eftersom allt är rippat till hårddisk och streamas över TCP/IP som har felkorrigering.

Dock tror jag att signalen kan förvanskas efter D/A-omvandling, och då är det inte lika enkelt att felkorrigera det längre.

Visa inläggxyzzyxyzzy 03 september 2012 - 11:08 skrev:

Håller inte heller med om att "allt gör skillnad", av precis samma skäl. Vissa "variationer" påverkar helt enkelt inte ljudet alls så länge grejorna inte är defekta.

Det är givetvis korrekt - allt gör inte skillnad. Det jag försökte säga, men snubblade på orden lite, är att jag brukar ha grundinställningen att allt kan göra skillnad. Om det tar 5 minuter att testa om bänken förbättrar ljudåtergivningen så testar jag det istället för att avfärda det som idioti eller myt. Jag kan med handen på hjärtat säga att det som gjort återgivningen i min bio magisk har berott på såna här tweaks. Jag kan förstöra återgivningen väldigt enkelt genom att flytta högtalarna och ställa apparater på golvet. Känslan i filmen dör. Det är väldigt uppenbart.

Ha det gott!

/ Jacob

Skickat 03 september 2012 - 13:03

Visa inläggjajoj 03 september 2012 - 12:53 skrev:

Ja, det där har jag rätt bra koll på. Att tolka en 1a eller 0a är nog inget vidare stort problem, särskilt inte hemma hos mig eftersom allt är rippat till hårddisk och streamas över TCP/IP som har felkorrigering.
Dock tror jag att signalen kan förvanskas efter D/A-omvandling, och då är det inte lika enkelt att felkorrigera det längre.

Det är ju helt riktigt, och där börjar det bli invecklat.

HUR stora avvikelser krävs för att man skall märka en försämring, märker man skillnad oavsett musiktyp etc och hur säker är man på att skillnaden beror på just det man tror, är skillnaden konsekvent över tid osv...

Det är säkert så att man upplever saker olika beroende på väldigt många omständigheter, och vid mindre skillnader kan det vara svårt att avgöra vad som "låter bäst", så man skall absolut ha respekt för det man hör eller tycker sig uppleva, men inte vara för snabb att dra slutsatser kring orsakerna.

Citat

...Jag kan förstöra återgivningen väldigt enkelt genom att flytta högtalarna och ställa apparater på golvet. Känslan i filmen dör. Det är väldigt uppenbart.
Ha det gott!

Instämmer absolut vad gäller högtalarna, men är fortfarande nyfiken på vad i dina apparater som skulle kunna ge hörbara skillnader om de står på golvet.

Det där lär vi aldrig kunna reda ut...

Hadegott du med!

Skickat 03 september 2012 - 13:11

• jajoj
  • Användare

• 247 inlägg

Visa inläggn_sandstrom 03 september 2012 - 11:24 skrev:

Är det någon mer än mig som tycker man borde dela in skillnader i ljud i "låter bättre", och "upplevs bättre"?

Det är jätteviktigt att hitta en utvärderingsmetod som fungerar för att jämföra produkt A mot B. Jag har valt att göra skillnad på hur det låter (ljud) och hur lätt det är att förstå det jag lyssnar på.

Jag hävdar att en viss anläggning kan vara bättre på att förmedla BUDSKAPET i filmen eller musiken än en annan. Det är lättare att förstå vilken känsla skådespelarna/regissören försöker förmedla, det är lättare att hänga med i handlingen, det är lättare att förstå hur bandet lirar ihop, det är lättare att förstå texten i musiken.

Jag hävdar att apparaternas prestanda + installation bidrar till detta. När jag utvärderar prylar försöker jag att enbart fokusera på tydlighet/förståelse eftersom det är svårt att bedöma ljudkaraktär/klang på ett objektivt sätt.

/ Jacob

Det här inlägget har ändrats av jajoj 03 september 2012 - 13:12

Skickat 03 september 2012 - 20:48

Visa inläggjajoj 03 september 2012 - 13:11 skrev:

...Jag hävdar att en viss anläggning kan vara bättre på att förmedla BUDSKAPET i filmen eller musiken än en annan. Det är lättare att förstå vilken känsla skådespelarna/regissören försöker förmedla, det är lättare att hänga med i handlingen, det är lättare att förstå hur bandet lirar ihop, det är lättare att förstå texten i musiken.
Även om dina "kriterier" känns lite spejsiga tror jag mig förstå hur du menar.

Jag tror att de allra flesta har samma bekymmer. Det är knepigt att beskriva "soundet" man gillar och kanske lika svårt att faktiskt jämföra grejor om man inte har en "mall" eller specifika låtar/filmer som man "vet hur de skall låta".

Egentligen är det nog helt oviktigt vad man kallar eller hur man definierar just sina egna kriterier, och i praktiken är de nog inte mycket mer än olika namn på samma sak - något som triggar ett slags välbefinnande.

Sen finns det naturligtvis andra grejor, framför allt rena felaktigheter som t ex kraftiga dippar eller peakar i frekvensgången,intermodulations-dist som tröttar öronen (till skillnad från harmonisk som i måttlig mängd kan uppfattas positivt) och sådant kan givetvis betraktas med viss skepsis av de som "skyr siffror", men är likafullt väsentligt för att anläggningen ens skall KUNNA låta bra.

Det finns ingen motsättning i resonemangen, och förhoppningsvis begriper folk det... :)

Skickat 16 september 2012 - 16:59

Hittade dessa bilderna när jag letade igenom en gammal hårddisk. När får vi se liknande produkter hos den lokala hifi-handlaren? ;)

Bifogad fil  Hifirouter.jpg   81,89K   16 Antal nedladdningar

Bifogad fil  hifi_doftgran.jpg   14,19K   9 Antal nedladdningar

Det här inlägget har ändrats av Ageve 16 september 2012 - 17:00

Skickat 16 september 2012 - 17:14

@Ageve
Alltså det där är bara krimskrams om inte routern har en ordentlig vikt.
Kan man få fråga om vikten på routern?
Också vad är det strömkabel mellan nätadaptern och routern?

Skickat 16 september 2012 - 17:16

Åhhhh, jag skulle lätt vilja ha en router med rör i! :) Några sådana plus 2st gamla plasma tv-apparater i lägenheten och elementen kommer vara överflödiga i vinter :)

Skickat 16 september 2012 - 18:54

Visa inläggStation 16 september 2012 - 17:14 skrev:

@Ageve
Alltså det där är bara krimskrams om inte routern har en ordentlig vikt.
Kan man få fråga om vikten på routern?
Också vad är det strömkabel mellan nätadaptern och routern?

Den har en ram tillverkad av gjutjärn och väger 2,25kg.

Strömkabeln är en Taralabs RSC Air förstärkt med unikt gethår från grönland.

Det här inlägget har ändrats av Ageve 16 september 2012 - 18:54

Skickat 17 september 2012 - 13:31

Visa inläggAgeve 16 september 2012 - 18:54 skrev:

2,25kg? Då kan den inte låta bra. Alla vet ju att allt under 15kg är dåligt byggt och inte kan låta bra!

Skickat 17 september 2012 - 13:33

Åh, gulpläterade WLAN antenner. Ljudbilden blir så dynamisk och krispig. Man hör skillnaden !

Skickat 17 september 2012 - 13:39

Visa inläggAgeve 16 september 2012 - 18:54 skrev:

Pubic hair?

Skickat 17 september 2012 - 14:54

Visa inläggBrittBastard 17 september 2012 - 13:39 skrev:

Pubic hair?
Aha, är det därför gethåret är "hard to come by"? :wacko:

(Om det är samma gethår som i Furutech SK II)

Skickat 17 september 2012 - 15:36

Personligen är jag beredd att köpa vad som helst som får mitt nätverks**** att funka. Gethår, rör och en besvärjelse vid installationsceremonin borde fixa vad som helst. Vad kostar den? :)

Skickat 17 september 2012 - 18:16

Visa inläggladdie15 17 september 2012 - 15:36 skrev:

Personligen är jag beredd att köpa vad som helst som får mitt nätverks**** att funka. Gethår, rör och en besvärjelse vid installationsceremonin borde fixa vad som helst. Vad kostar den? :)

En bra kabel kostar inte mycket... :P

Skickat 17 september 2012 - 18:21

Visa inläggxyzzyxyzzy 17 september 2012 - 18:16 skrev:

En bra kabel kostar inte mycket... :P

Säg det till Nordost :P

Skickat 17 september 2012 - 18:54

Visa inläggKrozz 17 september 2012 - 18:21 skrev:

Säg det till Nordost :P

Det vet de uslingarna redan... :)

Skickat 23 september 2012 - 17:27

Visa inläggAgeve 16 september 2012 - 16:59 skrev:

Hittade dessa bilderna när jag letade igenom en gammal hårddisk. När får vi se liknande produkter hos den lokala hifi-handlaren? ;)

Bifogad fil Hifirouter.jpg

Bifogad fil hifi_doftgran.jpg
Hahaha fan vad skön :D

Skickat 23 september 2012 - 20:37

Jag märkte skillnad när polaren bytte ut sin högtalar kabel, då var den gamla skarvad 3-4 gånger och 1kvadrat tjock :)
Annars, har man bara vettiga grejor så hör man ingen större skillnad.

Skickat 24 september 2012 - 21:43

Har sett någon nämna en gerhårsborste från Furutec. Såg den idag i en H&M, någon var intresserad av den 1100 Kr dyra borsten. Vad är den till för?

Skickat 24 september 2012 - 21:54

Visa inläggladdie15 24 september 2012 - 21:43 skrev:

Har sett någon nämna en gerhårsborste från Furutec. Såg den idag i en H&M, någon var intresserad av den 1100 Kr dyra borsten. Vad är den till för?
Statisk elektricitet. Men det måste tydligen vara gethår som är svårt att få tag på, därav priset. Används "tydligen" av japanska polisen (hightech = japan?). Varför de har problem med statisk elektricitet framgår inte.

Den på H&M var billigare va?

Skickat 25 september 2012 - 07:55

Visa inläggBitterMelon 24 september 2012 - 21:54 skrev:

Statisk elektricitet. Men det måste tydligen vara gethår som är svårt att få tag på, därav priset. Används "tydligen" av japanska polisen (hightech = japan?). Varför de har problem med statisk elektricitet framgår inte.

Den på H&M var billigare va?
Måste vara samma man pratar om i kabeltråden då. Och ännu bättre skall det tydligen vara med någon typ av antistatisk fläkt, för då kommer man åt överallt. Tänk vilken välljudspotential som nu öppnar sig, jag har varken antistatbehandlat mina kablar eller högtalarelement. Halleluja! Prisad vare Svalander! :blink:

Skickat 25 september 2012 - 07:59

Fast hans egentliga efternamn är (eller borde iaf vara) Svammelander.

Skickat 25 september 2012 - 11:36

Visa inläggmasse70 25 september 2012 - 07:59 skrev:

Fast hans egentliga efternamn är (eller borde iaf vara) Svammelander.
Är säkert en kunnig herre som har mycket intressant att komma med, men med dessa produkter kan väl karln ändå inte mena allvar?

Skickat 25 september 2012 - 11:39

Nä med tanke på allt rent nonsens han skrivit om vissa saker på sin sida ser jag inte att han skulle kunna vara kunnig alls nånstans. Om han nu mot all förmodan vore kunnig innebär det isåfall att han ljuger sig blå i syfte att lura på folk sina tramsiga bluffprodukter och "fakta".

Det ena eller det andra får folk avgöra själv.

Skickat 25 september 2012 - 15:06

Visa inläggmasse70 25 september 2012 - 11:39 skrev:

Nä med tanke på allt rent nonsens han skrivit om vissa saker på sin sida ser jag inte att han skulle kunna vara kunnig alls nånstans. Om han nu mot all förmodan vore kunnig innebär det isåfall att han ljuger sig blå i syfte att lura på folk sina tramsiga bluffprodukter och "fakta".

Det ena eller det andra får folk avgöra själv.

"Det ena eller det andra får folk avgöra själv."

Ja det är väl egentligen det det handlar om. Man måste inte köpa vare sig hans teorier eller produkter. Värdet bestämmer eventuella köpare. En köpt gethårsborte för 1100 kronor är värd exakt 1100 kronor.
En Porsche kostar marginellt mer att producera än en Golf, utpriset är femdubbelt. Definitivt prisvärt tycker köparna och därför går Porsche bra. :)

Skickat 25 september 2012 - 15:13

Visa inläggladdie15 25 september 2012 - 15:06 skrev:

...Man måste inte köpa vare sig hans teorier eller produkter. Värdet bestämmer eventuella köpare. En köpt gethårsborte för 1100 kronor är värd exakt 1100 kronor.

Problemfritt skulle man kunna tycka, men i verkligheten är det så att han ljuger och lurar folk att köpa grejor som inte gör det som utlovats, vilket faktiskt är olagligt.

Citat

En Porsche kostar marginellt mer att producera än en Golf, utpriset är femdubbelt. Definitivt prisvärt tycker köparna och därför går Porsche bra. :)

"Marginellt mer" tror jag inte stämmer alls, men dubbla tillverkningskostnaden eller kanske t o m tredubbla är nog betydligt närmre sanningen.

Skickat 25 september 2012 - 16:41

Visa inläggxyzzyxyzzy 25 september 2012 - 15:13 skrev:

Problemfritt skulle man kunna tycka, men i verkligheten är det så att han ljuger och lurar folk att köpa grejor som inte gör det som utlovats, vilket faktiskt är olagligt.

"Marginellt mer" tror jag inte stämmer alls, men dubbla tillverkningskostnaden eller kanske t o m tredubbla är nog betydligt närmre sanningen.
Att produkten inte gör vad den utlovar behöver ju inte nödvändigtvis var alldeles sant. Betänk styrkan i den placeboeffekt som kommer utav att ha betalat 1100 kr för en liten borse. :)

Oavsett så kan man alltid diskutera vad som är ett rimligt pris och vad som är ocker. En kontaktlins lär tex. kosta ett par kronor att tillverka....

Skickat 25 september 2012 - 19:00

Visa inläggladdie15 25 september 2012 - 16:41 skrev:

Att produkten inte gör vad den utlovar behöver ju inte nödvändigtvis var alldeles sant. Betänk styrkan i den placeboeffekt som kommer utav att ha betalat 1100 kr för en liten borse. :)

Lagen är väldigt tydlig på den punkten, nämligen att det som påstås i annonsering och reklam skall vara entydigt, sant och lätt att styrka. Svalander, Hembiobutikerna mfl bryter alltså helt uppenbart mot lagen och beter sig dessutom oetiskt och ojuste mot sina kunder.

Citat

Oavsett så kan man alltid diskutera vad som är ett rimligt pris och vad som är ocker. En kontaktlins lär tex. kosta ett par kronor att tillverka....

Det är mycket som "borde kunna vara billigare", men ibland är utvecklingskostnader, licensavgifter och investeringar i maskiner såpass stora att det "är ok" och en förutsättning att det kan tas ut relativt höga vinster.

Skickat 25 september 2012 - 21:22

Visa inläggxyzzyxyzzy 25 september 2012 - 19:00 skrev:

Lagen är väldigt tydlig på den punkten, nämligen att det som påstås i annonsering och reklam skall vara entydigt, sant och lätt att styrka. Svalander, Hembiobutikerna mfl bryter alltså helt uppenbart mot lagen och beter sig dessutom oetiskt och ojuste mot sina kunder.

Det är mycket som "borde kunna vara billigare", men ibland är utvecklingskostnader, licensavgifter och investeringar i maskiner såpass stora att det "är ok" och en förutsättning att det kan tas ut relativt höga vinster.
Nu råkar just hifibranschens eventuella bluffprodukter vara ämnet i just detta forum. Men lagens långa arm skulle sannerligen ha ett bestyr om de skulle beivra alla reklaminslag med tveksam sanningshalt, eller hur?

Skickat 26 september 2012 - 13:39

Visa inläggladdie15 25 september 2012 - 21:22 skrev:

Nu råkar just hifibranschens eventuella bluffprodukter vara ämnet i just detta forum. Men lagens långa arm skulle sannerligen ha ett bestyr om de skulle beivra alla reklaminslag med tveksam sanningshalt, eller hur?

Absolut, och därför är det väldigt vettigt att kritisera oseriösa handlare och "med kraft" upplysa de oupplysta... :)

Skickat 26 september 2012 - 19:40

På tal om gethårsborstar...här är en stor fin och relativt billig sak som man kan borsta av hela musikanläggningen med.
http://www.westernst...se/?artnr=27004

Skickat 26 september 2012 - 22:26

Visa inläggBuddypresley 26 september 2012 - 19:40 skrev:

På tal om gethårsborstar...här är en stor fin och relativt billig sak som man kan borsta av hela musikanläggningen med.
http://www.westernst...se/?artnr=27004
Ser ut som borsten jag hade till min gamla hund. Undrar just om hon var fri från statisk elektricitet? :)

Skickat 28 september 2012 - 17:35

Visa inläggxyzzyxyzzy 25 september 2012 - 15:13 skrev:

Samt att en golf har rätt många fler sålda bilar att fördela utvecklingskostnader på :P

Det måste ju dock finnas en anledning till att sådana här lustiga prylar som gethårsborstar och annat trams dyker upp på marknaden över huvudtaget. Någon lär ju handla i någon ändå liksom..

Skickat 01 oktober 2012 - 14:28

Visa inläggFalcy 18 augusti 2012 - 07:06 skrev:

Synpunkter på vårt jobb ska icke tas direkt i tråden utan via PM.

Öh? Det var vad jag kommer ihåg ingenting med era modereringar att göra. Så nej ingen invändning mot moderering vad jag kan minna mig!

Skickat 15 oktober 2012 - 11:51

Någon som testat?
http://www.lessloss....body-p-200.html

Postad bild

Skickat 15 oktober 2012 - 18:32

Köp! Den är säkert asbra, köp 2 när du ändå är igång borde ju bli dubbelt så bra då :)

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Ny förstärkare och högtalare
    TDLG30RTL
    2013-06-19 21:35:07
  • R2-D2 beväpnad
    Benkke
    2013-06-19 20:29:30
  • R2-D2
    Benkke
    2013-06-19 20:07:28
  • Framtida ljudrum
    Gubbas83
    2013-06-19 19:41:09
  • Dressade PB13-Ultra
    cbjorkman
    2013-06-19 12:48:04
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.