Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4451

Postad 14 maj 2012 - 08:08

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Ok fast jag gillar generellt handhållen kamera så det kan vara en fördel för mig :)


Cannibal Holocaust var först med det :) Sen har det missbrukats mycket, känns som ett snålt knep att på det sätt skapa realism i en annars sunkig film. Jag menar inte Apollo18 för jag har inte sett den.

#4452

Postad 14 maj 2012 - 08:16

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Avengers på nya rigoletto.

Klart sevärd även fast den inte infriade mina förväntningar. Lite väl mycket action och för lite karaktärsutveckling för min smak. Jag tycker att de olika hjältarnas personligheter i kombination är ett hyggligt intressant koncept som borde fått mer utrymme i filmen.

Dock är detta en film som passar bra att se på en fet biograf som Rigoletto. Till skillnad mot "Nya filmstaden" i Västerås blev jag mycket positivt överraskad av upplevelsen. Även fast 3D fortfarande är rätt meningslöst (föredrar 2D i 2.35:1) är detta den bästa 3D jag sett på bio, hemmabio inräknat.

Film: 2.5/5

Salong 1 på Nya rigoletto:

+ Bra bildkvalitet (4K)
+ Bästa 3D jag sett
+ Perfekt ljudvolym (inte för högt, inte för lågt. Slapp stoppa i öronpropparna)
+ Stort och effektfullt ljud
+ Sköna stolar även på parkett
+ Grym biokänsla. Här vill jag gå på premiärer!

- Surroundljudet är bättre än medel men saknar lite tryck. Känns underdimensionerat i jämförelse med övrig utrustning, vilket bekräftas om man räknar antalet högtalare i förhållande till salongens storlek.
- För dålig sluttning i salongen. Såg huvudet på personen framför mig i bildens underkant under hela föreställningen. Tur att man kan engelska.
- Få hemmabiografer kan mäta sig med Rigolettos ljudtryck, särskilt i lågbas-området. Men det finns inte mycket detaljer i ljudet. Alla ljudeffekter, särskilt i LFE, brölar likadant. Det är häftigt ibland, men det känns inte lika realistiskt som hemma. Detta är inget unikt för Rigoletto dock. Så är det på alla biografer jag har varit på och säkerligen en begränsning i PA-utrustningen som används.

Biografen får dock en stark 4a och tveklöst den bästa biografen jag varit på i Sverige hittills.

Mission impossible : ghost protocol
...
Ljud:3/5


Vad tyckte du saknades för en 5a? Det är förmodligen en av de mest välmixade filmer jag hört och ljudet var i princip den enda riktiga behållningen av filmen.

#4453

Postad 14 maj 2012 - 08:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

- Få hemmabiografer kan mäta sig med Rigolettos ljudtryck, särskilt i lågbas-området. Men det finns inte mycket detaljer i ljudet. Alla ljudeffekter, särskilt i LFE, brölar likadant. Det är häftigt ibland, men det känns inte lika realistiskt som hemma. Detta är inget unikt för Rigoletto dock. Så är det på alla biografer jag har varit på och säkerligen en begränsning i PA-utrustningen som används.


Låter konstigt att de hade bra tryck i den lågfrekventa basen eftersom PA-utrustning aldrig går särskilt lågfrekvent och särskilt inte på biografer...

#4454

Postad 14 maj 2012 - 08:49

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Låter konstigt att de hade bra tryck i den lågfrekventa basen eftersom PA-utrustning aldrig går särskilt lågfrekvent och särskilt inte på biografer...




Lite OT men för att förtydliga så snackar jag inte om den allra lägsta lågbasen. Jag skulle säga att trycket var kraftigt runt 30-50Hz. Det finns inget behov av buttkickers på Rigoletto om jag säger så.

Under 30Hz bedömer jag att trycket var klart klenare. De körde Prometheus-trailern innan filmen och den har jag hört hemma många gånger. De sista sekunderna av trailern har en ljudeffekt som går otroligt djupt i LFE. Den hördes knappt på Rigoletto. Inte helt vetenskapligt givetvis, eftersom jag inte vet om de körde samma D-cinema-trailer med 5.1-ljud som jag har hemma, men även under filmen fick jag känslan att det var rätt klent under 30Hz.

/ j

#4455

Postad 14 maj 2012 - 08:49

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Låter konstigt att de hade bra tryck i den lågfrekventa basen eftersom PA-utrustning aldrig går särskilt lågfrekvent och särskilt inte på biografer...

Konsert-PA går sällan särskilt lågt nej, men på en bättre biograf finns det sannolikt en drös subbar...

#4456

Postad 14 maj 2012 - 08:54

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Vad tyckte du saknades för en 5a? Det är förmodligen en av de mest välmixade filmer jag hört och ljudet var i princip den enda riktiga behållningen av filmen.


Svårt att säga upplevde hela tiden som att de va något i ljudet som fattades i vissa scener medans det i andra var alldeles för mycket ljudeffekter.. lite svårt att förklara men de va bara något jag upplevde.


I övrigt tittade jag på Arne Dahl: Europa Blues igår kväll.
Mycket bra film i mitt tycke likt de övriga arne dahl filmerna. Gillar dessa skarpt då jag tycker att dom är betydligt bättre än vad andra svenska kriminal filmer är. Inte alls så förutsägbara som t.ex. Irene Huss och Wallander filmerna är.
Kan rekommendera alla Arne Dahl filmerna till er som inte sett dom och sen vill se lite svenska kriminal filmer.

Betyg: 4/5

#4457

Postad 14 maj 2012 - 10:04

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Svårt att säga upplevde hela tiden som att de va något i ljudet som fattades i vissa scener medans det i andra var alldeles för mycket ljudeffekter.. lite svårt att förklara men de va bara något jag upplevde.


I övrigt tittade jag på Arne Dahl: Europa Blues igår kväll.
Mycket bra film i mitt tycke likt de övriga arne dahl filmerna. Gillar dessa skarpt då jag tycker att dom är betydligt bättre än vad andra svenska kriminal filmer är. Inte alls så förutsägbara som t.ex. Irene Huss och Wallander filmerna är.
Kan rekommendera alla Arne Dahl filmerna till er som inte sett dom och sen vill se lite svenska kriminal filmer.

Betyg: 4/5


Har du sett Anna Holt-serien isf vad tyckte du? Jag har inte sett dom men såg nyligen att det är Guillou och G W Person som gjort dom så jag blev lite nyfiken.

#4458

Postad 14 maj 2012 - 10:10

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Konsert-PA går sällan särskilt lågt nej, men på en bättre biograf finns det sannolikt en drös subbar...


Jo men jag har aldrig varit med om att det återgivits riktigt låga frekvenser på bio. Kanske vill de inte att ljudet skall gå in i angränsande salonger/lokaler.

#4459

Postad 14 maj 2012 - 10:32

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Har du sett Anna Holt-serien isf vad tyckte du? Jag har inte sett dom men såg nyligen att det är Guillou och G W Person som gjort dom så jag blev lite nyfiken.

Har inte sett de men kanske man skulle kolla upp.. tack för tipset.

#4460

Postad 14 maj 2012 - 10:35

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Dark Shadows igår - 2/5 skulle jag nog säga. Känns som man kan TB/JD-kombon vid det här laget. Filmen är som en blandning mellan Sleepy Hollow och Death becomes her. En underlig blandning mellan någon slags skräcktema med med inkastade oneliners som fungerar ganska dåligt i de flesta fall. Om man går in mer med insikten parodi tror jag man uppskattar den mer.

#4461

Postad 14 maj 2012 - 10:36

Unregistered181895cb
  • Unregistered181895cb
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Book chon bang hyang (2011)

Sang-Joon (en före detta regissör och numera filmprofessor) kommer tillbaka till Seoul för att träffa sin vän Young-Ho (en filmkritiker). Sang-Joon stannar i Seoul i tre dagar, han hinner försonas med sitt ex och träffa två andra kvinnor.

Väldigt enkel och naturlig film om man börjar med att skrapa på ytan. Vi följer Sang-Joon som vandrar runt på Seouls kyliga gator. Han träffar folk, dricker, röker, konverserar och äter. Det pratas om kärlek, film och livet i allmänhet. Jag älskar alla små och mysiga barer samt de trånga bakgatorna. Ibland är kameran statisk och då och då får Sang-soo Hong för sig att använda några onödiga inzoomningar som inte direkt är så tilltalande. Annars har jag inte så mycket att klaga på.

Hur vackert är förresten inte Seoul på vintern med svartvitt foto? Det finns också lite lek i själva narrativet om man tänker på hur dagarna upprepar sig lite. En otroligt mysig film med mycket intimitet och charm. Lätt en av förra årets bättre. Nu ser jag fram emot Sang-soo Hongs kommande rulle där Isabelle Huppert är med!

4/5

#4462

Postad 14 maj 2012 - 10:47

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Har du sett Anna Holt-serien isf vad tyckte du? Jag har inte sett dom men såg nyligen att det är Guillou och G W Person som gjort dom så jag blev lite nyfiken.

Anna Holt är helt ok vill jag minnas, och Petra Nielsen är bra i titelrollen.
Serien är inte helt olik danska Anna Pihl, som också är värd en flukt.

Jo men jag har aldrig varit med om att det återgivits riktigt låga frekvenser på bio. Kanske vill de inte att ljudet skall gå in i angränsande salonger/lokaler.

Så kan det säkert vara, och beror säkert en del på var i salongen man sitter också.

Generellt låter det nog bättre hemma, även med en ganska modest sub...

#4463

Postad 14 maj 2012 - 13:09

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Underworld Awakening (BD)

Funkade som alkoholfilm med polarna. Min enda invändning är: varför behöver filmen en handling? Gör det som ett datorspel istället. En person ska ta sig från punkt A till B och döda allt den stöter på.

Tekniskt är den helt ok. Väldigt aggressiv ljudmix med mycket LFE. Det som drar ner ljudbetyget är att centerkanalen är konstigt mixad. Ibland hör man knappt vad de säger. Och det är märkbart lägre volym i den än andra högtalare vilket hörs när det skjuts i olika högtalare.

Film: 1.5/5
Ljud: 4/5
Bild: 4.5/5

#4464

Postad 14 maj 2012 - 13:47

marotos
  • marotos
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
A Clockwork Orange

Mjaaa jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna film..

Att den får 8,6 av imdb är ett mysterium för sååå bra är den inte

Av mig får den 5,5/10, inte mer!

Redigerat av marotos, 14 maj 2012 - 13:47.


#4465

Postad 14 maj 2012 - 13:49

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 2
Bourne trilogin ännu en gång :) Betyget blir 8 av 10 :)

#4466

Postad 14 maj 2012 - 14:13

Unregistered181895cb
  • Unregistered181895cb
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Skammen (1968)

Om Jan och Eva, ett par som som försöker att klara sig under ett fiktivt krig.

En högst psykologisk studie i hur krig kan påverka människor. Liv Ullmann och Max von Sydow gör sina jobb kanon som musikerparet, två väldigt trovärdiga karaktärer. Även krigsskildringen i sin helhet känns trovärdig. Det är väldigt mörkt, något jag verkligen tycker om. Annars är det ingen typisk Bergman-film, just på grund av krigstemat.

Jans karaktärsutveckling är nog det som jag tyckte var mest intressant att följa, hans agerande och val samt hur pass påverkad han blir av sin hustru. Något annat som är schysst är hur fokuset inte läggs på det stora kriget, utan det som karaktärerna själva föder upp. De själva vet nästan lika lite som vi och förvirringen porträtteras väldigt bra. En riktigt schysst Bergman-rulle som förtjänar minst en fyra.

4/5

#4467

Postad 14 maj 2012 - 16:20

Unregistered181895cb
  • Unregistered181895cb
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Kasaba (1997)

Filmen berättar om en familj som består av tre olika generationer sett ur barnens perspektiv.

Börjar riktigt lovande, sedan blir det så ******** ojämnt. Allting är uppdelat i lite mindre delar, jag skulle säga att det är på grund av den längre delen som filmen tappar det mesta. Inledningen med klassen som ska läsa om sociala samhällsstrukturer bådar för något poetiskt, intressant och bra. Det är i alla fall schysst hur Ceylan bakar ihop alla fyra årstider och får det att se ut som om allting har hänt under en och samma dag.

Kasaba är en är en lågbudgetfilm, men samtidigt är det svartvita fotot rätt snyggt och Ceylan får fram en poetisk effekt. Dock så märks det att filmen är lite amatörmässig på sina ställen, å andra sidan är det ingenting som stör mig. Som sagt, den längsta delen i filmen gör att helheten blir ojämn, ibland kommer det en intressant monolog eller dialog, men den kan också försvinna illa kvickt för att vi ska lyssna på någon som berättar om Alexander den store på ett rätt tråkigt sätt.

Filmen har sina brister, men de bästa bitarna väger upp för en svag trea. Skådespelet lyfter helheten med, det är ju i princip bara amatörer som faktiskt bidrar till en väldigt naturlig ton. För att vara en debut med alla medföljande resurser är det ju inte illa. Men jag tror mer på hans senare filmer, är ju trots allt mest nyfiken på hans senaste alster Bir Zamanlar Anadolu'da.

3/5

#4468

Postad 14 maj 2012 - 20:01

Unregistered181895cb
  • Unregistered181895cb
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Uzak (2002)

Mahmut är en skild fotograf på 40 år som bor i Istanbul. En dag får han besök av Yusuf som är på jakt efter ett arbete. Yusuf får bo hos Mahmut, men tiden visar mer och mer att kusinerna är väldigt olika och har svårt att förhålla sig till varandra.

Ännu en film av Ceylan. På sätt och vis är det rätt olikt Kasaba (som jag såg tidigare), men ändå inte. Här finns mycket av det jag tycker om. Långsamt tempo, längre tagningar, lite statisk kamera då och då, mycket tystnad och sparsam dialog. Uzak är bättre än Kasaba, fast jag har inte riktigt någon motivation till att sätta en fyra, så det blir en riktigt stark trea så länge. Kanske är det nog något som saknas. Kanske är helheten lite för enkel.

Filmen känns väldigt distanserad och lite kylig (i stil med Haneke och Antonioni ibland), speciellt i karaktärerna och deras förhållanden till både varandra och miljöerna. Och det är ju alltid ett plus i min bok, alienation är antagligen mitt favorittema när det gäller film. På det hela stora känns det lite enkelt här, jag blir inte heller tillräckligt berörd. Men ja, jag gillar verkligen Ceylans sätt att göra film på, i alla fall när vi snackar om denna rulle. Förresten, ett plus för detaljen då Tarkovskys mästerverk Stalker på ett sätt dyker upp.

3/5

#4469

Postad 14 maj 2012 - 20:08

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Lucky Number Slevin

Denna film tyckte jag att det var dags att se då jag inte sett den tidigare, många har rekommenderat den och kan förstå varför. I mitt tycke lite långsam stundtals annars en mycket bra och sevärd film.

Betyg: 3,5/5

#4470

Postad 15 maj 2012 - 06:35

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Thor, C+HD

Det bästa man kan säga om filmen är att den stundtals är lite charmig. Huvudsakligen är den bara töntig. De flesta karaktärer är urfåniga och dräkterna......... omg.....
Portman är inte heller särskilt bra och hon börjar se medelålders ut! Et Tu Natalie...
Stellan är Stellan.
Funkar ändå hjälpligt som popcornunderhållning så betyget blir generösa 4/10.

Postad bild

#4471

Postad 15 maj 2012 - 07:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om natalie börjar se medelålders ut, då är det ute med världen. Den kvinnan kan bara inte se dålig ut.

#4472

Postad 15 maj 2012 - 08:31

Unregistered181895cb
  • Unregistered181895cb
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Le Havre (2011)

En historia om en afrikansk flyktingpojke som hamnar i hamnstaden Le Havre där en åldrande skoputsare försöker rädda honom.

Att bara se en ny film av Kaurismäki känns härligt. Vilka fina och dova färger! Som vanligt är det väldigt konsekvent uppbyggd, man vet i princip vad man får och det blir faktiskt aldrig trist när Kaurismäki vet vad han vill säga och aldrig försöker för mycket. Ibland är musiken inte lika klockren som i hans andra filmer, men det kan man leva med. Le Havre kryllar av värme och medmänsklighet, självklart är den subtila humorn också där. Filmen är även ett fint och omtänksamt inlägg till flyktingpolitiken.

Stilistiskt sett doftar det Melville som fan, mycket mer än innan. Speciellt tonen och färgerna (som jag nämnde innan). Och ja, att inte tänka på Bresson när man ser Kaurismäkis filmer är ju också svårt. Favoriten Jean-Pierre Léaud dyker upp lite snabbt, han har blivit en gammal räv. Likaså den lysande Kaurismäki-stammisen Kati Outinen! Värmande och fin film. Jag blev förresten glad när jag hörde att det ska komma nya filmer av den finska gubben i framtiden, en på tyska och en på spanska.

4/5

#4473

Postad 15 maj 2012 - 08:53

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Om natalie börjar se medelålders ut, då är det ute med världen. Den kvinnan kan bara inte se dålig ut.


Håller fullständigt med. :o Såg till och med Black Swan för att hon är med. Och blev riktigt positivt överraskad
av filmen som sådan!

#4474

Postad 16 maj 2012 - 06:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Lånaren Arrietty, BD
Riktigt mysig och stämningsfull film i typisk Studio Ghibli-stil, kanske lite mer barnvänlig än vanligt. Dottern (6 år) har sett den flera gånger redan. Den lilla hjältinnan i filmen kan säkert vara en inspirationskälla för en liten flicka i en stor värld.
Fin bild förutom att svärtan ibland är grådassig och det hackar i panoreringar (båda sakerna typiskt för japanska tecknade filmer av någon anledning). Bra ljud.
Rekommenderas varmt.
8/10

Postad bild

#4475

Postad 18 maj 2012 - 00:17

Zakarias_R
  • Zakarias_R
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
Har sett Transformers 1&2 ikväll och har nu bestämt mig för att gifta mig med Megan Fox!

#4476

Postad 18 maj 2012 - 07:07

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Såg Limitless igår på bd.
http://www.imdb.com/title/tt1219289/

Den var tyvärr inte så bra som jag hade "hoppats" på.
Kändes på något vis som att den saknade något.

#4477

Postad 18 maj 2012 - 07:45

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Tittade på Gone igår kväll.
http://m.imdb.com/title/tt1838544

Visste inte riktigt vad jag skulle få, så förväntningarna va inte spec. Stora. Blev dock överraskad att dom fick till en ganska spännande stämning och hyfsad handling.
Sen kom slutet som jag tycker kändes B och riktigt dåligt tyvärr.
Funkade som underhållning men inget att se igen.

Betyg 2/5

#4478

Postad 18 maj 2012 - 08:15

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Igår blev det Försvunnen, 3 av 5.

Najs svensk galning-som-låser-in-tjejer-i-källaren-film.

Postad bild

#4479

Postad 18 maj 2012 - 08:58

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Prinsessan Mononoke C+HD
Episkt sagoäventyr i sann Studio Ghibli-stil. Fanatastikst fint animerat. Stämningsfull. Komplexa karaktärer med både goda och onda drag (inte som Disney). Stundtals riktigt brutal och blodig.
Rekommenderas starkt!
8,5/10

Postad bild

Redigerat av hassesolo, 18 maj 2012 - 09:15.


#4480

Postad 18 maj 2012 - 09:14

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Princessan Mononoke C+HD
Episkt sagoäventyr i sann Studio Ghibli-stil. Fanatastikst fint animerat. Stämningsfull. Komplexa karaktärer med både goda och onda drag (inte som Disney). Stundtals riktigt brutal och blodig.
Rekommenderas starkt!
8,5/10

Postad bild


Verkar intressant... är den lämplig att se med sin 9åring tror du? hon är inte känslig, men ändå... :)

Lånaren Arrietty är redan spikat, den ska vi se. :)

Redigerat av Garrett, 18 maj 2012 - 09:16.


#4481

Postad 18 maj 2012 - 09:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det går bra om hon inte är känslig. Det huggs av en och annan arm och det finns en del läskiga inslag men det är ju tecknat så...

#4482

Postad 18 maj 2012 - 10:06

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Igår blev det Försvunnen, 3 av 5.

Najs svensk galning-som-låser-in-tjejer-i-källaren-film.

Postad bild


Intressant hur olika man kan tycka (lite av tjusningen med film). Såg den själv för ett tag sedan och tyckte då att det var bland det sämre jag sett :)

#4483

Postad 18 maj 2012 - 10:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

- Få hemmabiografer kan mäta sig med Rigolettos ljudtryck, särskilt i lågbas-området. Men det finns inte mycket detaljer i ljudet. Alla ljudeffekter, särskilt i LFE, brölar likadant. Det är häftigt ibland, men det känns inte lika realistiskt som hemma. Detta är inget unikt för Rigoletto dock. Så är det på alla biografer jag har varit på och säkerligen en begränsning i PA-utrustningen som används.


Det finns flera på detta forumet som har ljudtryck som vida överstiger Rigolettos ljudtryck.

#4484

Postad 18 maj 2012 - 11:09

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Intressant hur olika man kan tycka (lite av tjusningen med film). Såg den själv för ett tag sedan och tyckte då att det var bland det sämre jag sett :)


Så du menar att den håller samma klass som tex Göta Kanal 1 & 2, Hälsoresan?

Finns inte så mycket svensk skräck att jämföra med men jag tyckte den var både mer spännande och mer engagerande än tex Psalm 21 och Strandvaskaren.

#4485

Postad 18 maj 2012 - 12:22

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Så du menar att den håller samma klass som tex Göta Kanal 1 & 2, Hälsoresan?

Finns inte så mycket svensk skräck att jämföra med men jag tyckte den var både mer spännande och mer engagerande än tex Psalm 21 och Strandvaskaren.

Jag tyckte den var rent sagt usel, korkad handling etc. Så ja, typ i samma klass men om du gillade den så var nöjd med det!

#4486

Postad 18 maj 2012 - 12:45

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Jag tyckte den var rent sagt usel, korkad handling etc. Så ja, typ i samma klass men om du gillade den så var nöjd med det!


Jag gav den 3 av 5 som anses som "ok" sen att handlingen är lik andra filmer som I spit on your grave, Hostel, Hills have eyes, Texas Chainsaw etc och inte som Nyckel till frihet är en annan sak men det behövs ingen djup handling för att en film ska kunna framföra sitt budskap då detta handlar om hjälplöst överleva mot alla odds.

#4487

Postad 18 maj 2012 - 13:32

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Jag gav den 3 av 5 som anses som "ok" sen att handlingen är lik andra filmer som I spit on your grave, Hostel, Hills have eyes, Texas Chainsaw etc och inte som Nyckel till frihet är en annan sak men det behövs ingen djup handling för att en film ska kunna framföra sitt budskap då detta handlar om hjälplöst överleva mot alla odds.

Vi kan nog fortsätta hela dagen då vi uppenbarligen inte tycker lika. Mitt betyg grundas bland annat på att jag tyckte att flera beslut som fattades av huvudpersonerna var oerhört korkade och ologiska. Att jag sen såg den på flyget hem från USA var väl inte heller till filmens fördel men det ändrar inte mitt intryck av den. Jag säger inte att du har fel i din tolkning men det förändrar inte min.

#4488

Postad 18 maj 2012 - 14:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Bifogad fil  220px-Black_Venus.jpg   17,23K   1 Antal nerladdningar

Saxar mitt omdöme från filmtipset

"Lite för lång som många påpekat. Men jag hävdar att den egentligen kunde varit längre, för filmen är väldigt bra. Det som gör att den upplevs för lång är att det finns en gräns för hur mycket man kan ta in som människa. Jag sitter med en klump i magen och skäms för hur vi i västvärlden har agerat genom historien. Skäms riktigt ordentligt för vad vi, vita män med makt har gjort. Det pågår än idag, vi suger ut den afrikanska kontinenten och svär oss fria från ansvar. Idag genomförs det dock på en mer intrikat nivå, i kapitalismens och globaliseringens tecken. Längden på filmen gör att det inte går att värja sig från känslan, kanske något filmskaparen tänkt på? Ungefär 3 timmar av ångest, är ett litet pris att betala i jämförelse med vad imperialsimen åsamkat i lidande under flera hundra år. När filmen är slut är jag dock glad över att slippa bli påmind längre. Filmen borde ingå i skolundervisningen anser jag!"

Se den!

Betyg 4/5

Redigerat av genstruktur, 18 maj 2012 - 14:47.


#4489

Postad 19 maj 2012 - 02:17

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Det finns flera på detta forumet som har ljudtryck som vida överstiger Rigolettos ljudtryck.



Har du varit på nya Rigoletto?

Jag har arbetat på bio i flera år och jag tycker att Rigoletto är en klass för sig när det gäller bioljud. Riktigt bra... Men jag säger inte emot dig, det finns garanterat många grymma system här på minhembio som kan mäta sig (och överträffa) Rigoletto.

/ j

#4490

Postad 19 maj 2012 - 11:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Njet men det baseras på de fysiska propotionerna som påverkar ljudtrycket.

#4491

Postad 19 maj 2012 - 13:36

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

  • 1 766 inlägg
  • 0
The Avangers
http://www.imdb.com/title/tt0848228/

Är man som jag, en sucker för superhjältar i filmer, så är The Avangers en av årets största höjdpunkter inom film. Jag gillade att "känslan" i The Avangers liknade den som infann sig i Iron Man-filmerna och i Thor, men jag saknade en aningen mer karaktärsutveckling och slutet var mest ett "jaha?". Riktigt bra film dock som blir ett solklart köp på BD framöver.

8/10 kaniner får den av mig.

Redigerat av Unregisteredcc23e210, 19 maj 2012 - 13:38.


#4492

Postad 19 maj 2012 - 16:08

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Wishmaster och Wishmaster II

Mindes dessa filmer sen några år tillbaka då man var mindre.. men tyvärr förstörde man ännu en gammal film med att se den igen och se hur kassa de kan vara. Effekterna är en klass för sig.. lite mot B -films hållet men duger fint till sitt ändamål.

Gillade första filmen iaf bättre än andra.

3/5 Önskningar

Redigerat av Mushunt, 19 maj 2012 - 16:08.


#4493

Postad 19 maj 2012 - 20:07

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Ok fast jag gillar generellt handhållen kamera så det kan vara en fördel för mig :)


Du har väl då ändå sett Cloverfield? Underbar film!

#4494

Postad 19 maj 2012 - 20:09

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Bifogad fil  dho.jpg   22,31K   1 Antal nerladdningar

Inget fel på denna

#4495

Postad 19 maj 2012 - 22:33

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Wishmaster III

Usch... usch... och usch...

Handlingen stämde inte alls med de förgående i serien.. vilket fick filmen att bli helt obegriplig,,

1/5 Djinn

#4496

Postad 19 maj 2012 - 22:44

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Kvällens underhållning blev Act of Valor. Mycket sevärd måste jag säga.

Actionscenerna är helt klart mycket bra, scenerna därimellan inte så mycket kanske.
Inget jag störde mig på i bilden och ljudet var helt okej, klart att det dundrar på bra med mycket helikoptrar och scener med massor av skjutvapen av alla olika sorters kalibers.

4/5 i betyg - kanske lite högt, men inräknat att jag inte sett något riktigt bra på några veckor så får det bli så.

#4497

Postad 19 maj 2012 - 23:13

marotos
  • marotos
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0


http://www.imdb.com/title/tt0110413/

Fy s*tan vilken bra film!
Jag har sett dom flesta filmer på IMDB:s topp 250, och denna placerar sig lätt på min topp10 lista

Har ni inte sett den än så måste ni se den snarast.

9/10 får den!

Redigerat av marotos, 19 maj 2012 - 23:13.


#4498

Postad 19 maj 2012 - 23:20

Unregisteredb2422138
  • Unregisteredb2422138
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Såg Taken för andra gången på lite mer än en månad. Ser fram emot del 2.

#4499

Postad 20 maj 2012 - 00:58

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...howtopic=292183

#4500

Postad 20 maj 2012 - 02:32

Unregisteredb2422138
  • Unregisteredb2422138
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Wishmaster III

Usch... usch... och usch...

Handlingen stämde inte alls med de förgående i serien.. vilket fick filmen att bli helt obegriplig,,

1/5 Djinn

Trean är ett riktigt bottenapp, dom har ju till och med ersatt skådespelaren i Djinn rollen, ungefär som att byta ut Robert Englund i rollen som Freddy Krueger. Blev en helt annan känsla och bidrog till att filmen var mycket sämre än de tidigare två som jag ändå tycker är underhållande, speciellt ettan.



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.