Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4901

Postad 08 maj 2013 - 15:56

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0

Skall testa och koppla upp den till min HK förstärkare som skalar upp till 1080p.
Borde ju egentligen bli sämre bild ju mer orginal upplösningen får skala men skall ändå testa. :)

Gick inte att skala upp till 1080p på min förstärkare med boxen utan bara 1080i. Verkar bara ha autoskalning.
Men skalningen verkar ändå lite bättre i förstärkaren en vad tvn och boxen klarar iallafall. :)

Redigerat av Unregistered4bb67943, 08 maj 2013 - 15:57.


#4902

Postad 28 maj 2013 - 21:02

eriklin
  • eriklin
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Sitter på en gammal HDPVR-1000C 320GB sedan länge som nu börjat bete sig lite udda och funderar om det är någon annan som upplevt något liknande:

Spelar oftast in Game of Thrones från CMore Series (inte HD) då jag inte har tid att kolla på måndagarna kl 20 och fram till säsong 3 avsnitt 4 tror jag det var så har det inte varit några problem alls att titta på de inspelade avsnitten, men från avsnitt 5 hänger sig Humaxen på ett märkligt sätt när jag kollar.

Textningen "fastnar" i bilden - ibland fastnar helt enkelt de rader text som visas just då och stannar där hela avsnittet, eller så hamnar nästa rader text ovanpå de gamla och sedan visas ingen mer textning alls. Samtidigt som detta händer slutar fjärrkontrollen fungera. Ingen knapp fungerar, men inspelningen går vidare och visas till slutet, där allting fryser (bild och ljud) och inget mer händer. Det enda jag kan göra i det här läget är att dra ur strömkabeln för att starta om boxen.

Det här har hänt även när jag kollat på en "direktsändning" av Game of Thrones på CMore Series, när jag råkade vara hemma en måndag när den sändes och tänkte kolla. Ett par minuter in i avsnitt 8, så brakade textningen ihop som på inspelningarna, fjärren slutade att fungera och det var bara att dra ut strömkabeln.

Har inga som helst problem med andra inspelningar (eller att titta på andra kanaler). Har dock inte testat att kolla på några andra serier på CMore Series om det just skulle vara något speciellt med Game of Thrones, men det är väl nästa steg i testfasen här.

Tacksam för alla tips eller idéer om vad detta kan bero på, eller om någon annan också råkat ut för det? Gillar verkligen boxen, den har aldrig ställt till med något problem under alla år!

#4903

Postad 22 juli 2013 - 08:38

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Jag köpte en PVR-1000C begagnad för ett tag sedan när jag skulle flytta till ett ComHem-hus. När jag väl flyttat in bestämde jag mig istället för Viasat, så om någon är intresserad av den är det bara att säga till. Den hamnar på Blocket/Tradera om någon vecka annars.

Jag har inte ens packat upp den, men den ska enligt uppgift fungera som den ska.

Redigerat av Sveos, 22 juli 2013 - 08:38.


#4904

Postad 23 juli 2013 - 14:03

orjanjonsson
  • orjanjonsson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av den om det är rätt pris.

#4905

Postad 23 juli 2013 - 14:27

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Jag tänkte mig 750 + frakt. Hoppas det är rimligt. En annan kille svarade dock före dig, men om han drar sig ur är den din om du vill.

#4906

Postad 28 juli 2013 - 06:27

Unregistered49fd44f2
  • Unregistered49fd44f2
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
har 2st PVR-1000C( begagnade) ca 18 mån.gamla,i absolut nyskick,inga repor eller bucklor,funkar som de ska,säljer båda för 1300kr + frakt,kan också hämtas,finns i karlskoga.

#4907

Postad 19 augusti 2013 - 11:25

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hur många procent på hårddisken tar en timme i hd kvalité ?

#4908

Postad 19 augusti 2013 - 11:46

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Hur många procent på hårddisken tar en timme i hd kvalité ?

På en 320 GB hårddisk kan man spela in ca 50 tim i HD-kvalitet.
En timme HD-inspelning tar alltså i runda svängar 2% av hårddisken i anspråk.
Många gånger kan man klara sig med SD-inspelning som tar endast 1/3 av den plats en HD-isnpelning tar. På SVT HD-kanalerna t ex är många program inte i HD-kvalitet utan i SD-kvalitet anpassad till 720p sk uppskalning. För att spara plats kan man då spela in från SD-kanalerna istället.

#4909

Postad 20 augusti 2013 - 07:16

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Tack för ett mycket bra och snabbt svar. Och tv3 är det omöjligt att veta vilka program som är i hd och inte finns ingenstans man kan se det varken i TV-bilagor eller på hemsidor.

#4910

Postad 20 augusti 2013 - 07:57

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Tack för ett mycket bra och snabbt svar. Och tv3 är det omöjligt att veta vilka program som är i hd och inte finns ingenstans man kan se det varken i TV-bilagor eller på hemsidor.

Tyvärr är fortfarande mycket av det som sänds i HD-kanalerna uppskalad SD.
Vill man uppleva "äkta HD" ("native HD") får man kika på produktioner som t ex Allsången, Melodifestivalen och sportsändningar i Eurosport HD. Sändningarna i HD på Eurosport från t ex Tour de France och Alpina världscupen är en fröjd för ögat!
Sedan finns naturligtvis en "porrkanal" för HD-entusiasten: Discovery HD Showcase. Där kan man sitta och njuta av HDTV och se om den egna anläggningen håller måttet eller om det är dags att köpa upp sig! (Kanalen är mest till för fackhandeln för att sälja hembioanläggningar).
När det gäller SVT HD, TV3 HD, TV4 HD och Kanal 5 HD kan man välja att spela in från SD-kanalen eftersom kanalerna finns i två upplösningar.
Det man då vet med säkerhet är att inspelningen tar ca en tredjedel av den plats i anspråk som motsvarande inspelning från HD-kanalen och det oberoende av om HD-kanalen har bättre kvalitet på just det programmet eller inte. Uppskalad SD och "äkta HD" tar samma plats i HD-kanalerna.

#4911

Postad 01 september 2013 - 17:52

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Ni som har denna box och comhem abonnemang.
Vilken cardsplitter har ni fått att fungera?

Tänke slippa ha tvillingkort för att fånigt kanalerna i sovrummet. Kan i och för sig flytta kort fram och tillbaka men det verkar lite knöligt.

Tacksam för svar.

#4912

Postad 07 september 2013 - 23:08

Unregistered8d77e8eb
  • Unregistered8d77e8eb
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag kör sedan ett par år med cardcaster. Har denna box och dessutom en CI+ modul i TV, båda dessa parade. Min tredje box är en humax SD.

Jag måste för att denna box ska fungera ligga på en lägre version på cardcaster kortet. Det som stör är CI+ modulen, oavsett vilken TV jag provat den i. SD boxen har aldrig stört. Är TVn med CI+ kortet avstäng är det i princip aldrig någon störning, är den på får pvr1000c meddelandet "kortet kan ej läsas".

#4913

Postad 09 september 2013 - 13:23

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt om jag har missat detta i tråden men skulle det gå att sätta i en 3TB hårddisk (tex: https://www.prisjakt...kt.php?p=842984) i Humaxen? Eller stödjer den bara upp till 2TB?

#4914

Postad 18 september 2013 - 07:13

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Om det finns någon som vill sälja sin Humax HDPVR-1000c så är jag intresserad för jag ska köpa en till föräldrarna ? jag har en som har underbar bild men blir irriterad att inga uppdateringar och att man inte kan få till läppsyncproblemet och en sådan avancerad apparat borde ju göra så man kunde radera delar av program. Ni får gärna ha den i Stockholm eller Medelpad.

#4915

Postad 01 oktober 2013 - 15:21

Unregistered32152
  • Unregistered32152
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Ifall någon är sugen på att köpa en hdpvr 1000c så har jag en i så gott som nyskick till salu, komplett med kartong, fjärr och manual. kom med bud via pm :)

#4916

Postad 09 oktober 2013 - 14:48

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0
Någon som har sin box stående istället för liggande och/eller kan kommentera om det
är att rekommendera? Har trångt i racket men kan ställa den så den hamnar lite mer i
mitten och högre upp än vad den ligger nu.

#4917

Postad 10 oktober 2013 - 11:01

Unregistered32152
  • Unregistered32152
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
litet tips ! finns en box ute på tradera nu. http://www.tradera.c...02315_192429370

#4918

Postad 17 oktober 2013 - 19:51

smasher_75
  • smasher_75
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Vad kan vara ett rimligt pris att begäran för denna boxen med 1 TB hårddisk i? Inkl fjärr, manual och kartong.

Tack på förhand.

#4919

Postad 21 januari 2014 - 11:22

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag har en humax HD PVR 1000c och nu har ju det kommit nya kanaler för ändrade platser hur får jag bort hd-kanalerna tex 66 och 88 på gula knappen där jag har mina hd kanaler det är många andra där jag skulle vilja få bort också men hur får jag bort det så det bara visas dom jag har ?

Sedan har jag probem med boxen och nya tv samung 55F8005 kontakten försvinner ibland och jag måste ta bort strömmen och starta om. är det någon som har hört om det problemet ?

#4920

Postad 21 januari 2014 - 13:10

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Jag har en humax HD PVR 1000c och nu har ju det kommit nya kanaler för ändrade platser hur får jag bort hd-kanalerna tex 66 och 88 på gula knappen där jag har mina hd kanaler det är många andra där jag skulle vilja få bort också men hur får jag bort det så det bara visas dom jag har ?

Sedan har jag probem med boxen och nya tv samung 55F8005 kontakten försvinner ibland och jag måste ta bort strömmen och starta om. är det någon som har hört om det problemet ?

Den "gula knappen" lägger upp de HD-kanaler som finns i tablån oberoende av om man har tillgång till dem eller inte. Den "röda knappen" lägger upp samtliga kanaler som hittas vid kanalsökningen men tar inte hänsyn till om man har åtkomst eller inte.
Vad jag förstår kan man inte plocka bort några kanaler.
Hos mig har kanalplats 86 nu försvunnit dvs där SVT2 låg och jag har bara kanalplats 22. Dock har jag kvar SVT1 på kanalplats 66 trots att den nu dykt upp på plats 21. Får se när den försvinner från plats 86.
Kanalplats 86 är även borta från kanallistorna enl ovan och finns inte heller i EPG.

#4921

Postad 21 januari 2014 - 13:44

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur ni(andylin och lazio69)gör, men jag använder favorit listan som man ju kan redigera som man vill vad gäller vilka kanaler man vill ha med och i vilken ordning t ex SVT1 på "kanal 1" SVT2 på 2 o.s.v.

Vad gäller att SVT t ex flyttat så har Comhem nyligen gått ut med info om nya kanalplatser, har själv fått både brev och mail.

Jag har personligen aldrig haft något problem med kontakten mellan boxen och min Samsung TV, nu är TV´n i och för sig från 2008 och lite skraltig och mycket har ju hänt sedan dess och boxen är från början av 2009, får du samma problem med annan källa på samma HDMI-kontakt ? kanske kan vara problem i firmware på TV´n ?

#4922

Postad 25 februari 2014 - 22:24

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0
Köpte mig en sådan här box idag men lyckas inte få in alla kanaler vi har gratis här i vår lägenhet. Den säger bara att den saknar programkort när man väljer typ 3an trots att jag vet att vi har 3an, 5an, 8an, 9an o 10an... Finns det nåt sätt att lösa detta?

#4923

Postad 25 februari 2014 - 23:08

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Keepan, för att ta emot några digitala kanaler i Comhems nät behöver du kort vad jag vet. Är inte "gratis" kanalerna i ett analogt basutbud ? vi har fortfarande det här hos mig i alla fall, inte för att jag använt det på flera år i och för sig . Humax mottagaren har väl inte ens en analog tuner.

#4924

Postad 25 februari 2014 - 23:19

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0
Hängde inte riktigt med här, alla kanaler är väll digitala nuförtiden även 1an, 2an, 4an och 6an? Och dem får jag in men inte dem andra kanalerna vi har i vår förening via antennen utan programkort. Kopplade in till TVn innan dess (nyinflyttade) och då såg vi alla möjliga kanaler så vet att det finns mer än basutbudet

#4925

Postad 25 februari 2014 - 23:31

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Köpte mig en sådan här box idag men lyckas inte få in alla kanaler vi har gratis här i vår lägenhet. Den säger bara att den saknar programkort när man väljer typ 3an trots att jag vet att vi har 3an, 5an, 8an, 9an o 10an... Finns det nåt sätt att lösa detta?

Jag förmodar att du bor i ett ComHem hus och att du köpt en box för DVB-C dvs digital kabel-tv.
Kolla att du kan se SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24 och SVT Barnkanalen, TV4, TV6 och AXESS TV med boxen. Dessa är de fria digitala kanalerna som man kan se utan programkort i alla ComHem-hus.
Förmodligen menar du att ni har TV3, Kanal 5, TV8, Kanal 9 och TV10 i det analoga grundutbudet. Humax-boxen har ingen analog mottagare så de kanalerna tas emot av tv-apparatens inbyggda analoga mottagare.
Vill du ha ytterligare digitala kanaler dvs utöver de fria digitalkanalerna måste du teckna abonnemang hos ComHem.

#4926

Postad 26 februari 2014 - 08:36

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0

Jag förmodar att du bor i ett ComHem hus och att du köpt en box för DVB-C dvs digital kabel-tv.
Kolla att du kan se SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24 och SVT Barnkanalen, TV4, TV6 och AXESS TV med boxen. Dessa är de fria digitala kanalerna som man kan se utan programkort i alla ComHem-hus.
Förmodligen menar du att ni har TV3, Kanal 5, TV8, Kanal 9 och TV10 i det analoga grundutbudet. Humax-boxen har ingen analog mottagare så de kanalerna tas emot av tv-apparatens inbyggda analoga mottagare.
Vill du ha ytterligare digitala kanaler dvs utöver de fria digitalkanalerna måste du teckna abonnemang hos ComHem.


Precis så menar jag, ser alla fria digitala kanaler som du nämner ovan men inte TV3, Kanal 5 osv. som du nämner vi har i det analoga grundutbudet.

Jag måste alltså köpa en box som både kan ta emot DVB-C och DVB-T? Finns väll inte många sådana? Vill ha box då jag vill kunna spela in och köra signalen via recivern så jag kan se tv både på tv:en och projjen.

#4927

Postad 26 februari 2014 - 10:24

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Precis så menar jag, ser alla fria digitala kanaler som du nämner ovan men inte TV3, Kanal 5 osv. som du nämner vi har i det analoga grundutbudet.

Jag måste alltså köpa en box som både kan ta emot DVB-C och DVB-T? Finns väll inte många sådana? Vill ha box då jag vill kunna spela in och köra signalen via recivern så jag kan se tv både på tv:en och projjen.

Det analoga grundutbudet tar du emot direkt i din tv eftersom boxen inte har analog tuner. Jag utgår från att du har en antennsladd från boxens Cable Out till din tv-apparat. Annars går det ju inte.
För att boxen ska visa andra än de fria digitala kanalerna behöver du ett programkort med något abonnemang från ComHem:
https://www.comhem.se/tv
ComHem vill att du ska ha TiVo men du kan få ett abonnemang utan TiVo. Abonnemangen heter Max, Plus, Mellan och Bas och priset är detsamma vare sig du tar TiVo-box eller ett programkort till din Humax.
Självklart kan du försöka använda marknätet men det är en annan historia. Det är inte heller det första man brukar försöka sig på om man bor i ett ComHem-hus. Finns ju också i så fall andra alternativ t ex Viaplay-box eller ip-tv från Telia som bägge använder bredband...

#4928

Postad 26 februari 2014 - 10:29

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0
Vart i kontakt med comhem nu och dem sa också det att jag inte kan få in kanalerna via en box utan att ha ett programkort. Sjukt trist då jag ville ha en PVR för att mata både projj o TV :(
Och känns inte jätte aktuellt att betala extra för att se kanaler man redan har och betalar för.

Då tråden ska handla om Humax HDPVR-1000c så har jag nu en till salu iaf :(
800 pix skulle jag vilja ha för den.

Redigerat av Keepan, 26 februari 2014 - 10:31.


#4929

Postad 26 februari 2014 - 10:41

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Vart i kontakt med comhem nu och dem sa också det att jag inte kan få in kanalerna via en box utan att ha ett programkort. Sjukt trist då jag ville ha en PVR för att mata både projj o TV :(
Och känns inte jätte aktuellt att betala extra för att se kanaler man redan har och betalar för.

Då tråden ska handla om Humax HDPVR-1000c så har jag nu en till salu iaf :(
800 pix skulle jag vilja ha för den.

Boxen är en HDPVR vilket betyder High Definition Personal Video Recorder.
HD-kanaler är alltid digitala. De kanaler du "redan har och betalar för" i grundutbudet är analoga och sådana kan inte boxen hantera. Digitala kanaler i kabelnät kostar alltid extra om de inte tillhör de fria kanalerna som sänds okodade.
Digitala kanaler som TV3, Kanal 5, TV8, Kanal 9 och TV10 är betalkanaler och kräver programkort. I vissa fastigheter ingår ett digitalt grundutbud med programkort i hyran/avgiften men då är det på grund av avtal.

#4930

Postad 22 mars 2014 - 17:05

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej,
Jag uppgraderade min Humax-box för några år sen med en 2 Tb hårddisk (WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/600 64MB), vilket fungerade bra. Nu är dock hdd full med program jag inte hunnit se, och funderar på att uppgradera till en ännu större disk – 4 Tb:
http://www.dustin.se...-sata-600-64mb/
Har någon av er testat med den storleken? Eller vet ni på annat sätt om det fungerar eller ej?
Min plan är att ta ut den gamla HDD på 2 Tb och klona den till den större på 4 Tb, i en Icy Box model IB-121CL-U3 (som fungerat utmärkt att klona andra diskar med):
https://www.komplett...-station/805674
Sen hoppas jag att jag kan utöka minneutrymmet för lagrade TV-program med ex EaseUS Partition Master. Om det fungerar, vore det ett smidigt sätt att uppgradera hårddisken utan att behöva partionera och formatera manuellt, som jag behövde göra med min gamla 2Tb disk.
I övrigt hänger den här boxen med än efter alla år, vilket jag ger en eloge till Humax.
En annan fundering jag har är att kunna spara ner inspelade program från Humax boxen på en vanlig PC med video inspelnings utrustning. Normalt hindras detta genom HDCP. Men jag har sett att rätt många HDMI splittrar som säljs i utlandet låter signalen gå igenom splittern och förbi HDCP skyddet. Och kan då spelas in på video-kortet, som om det har HDMI input kan spara ner programmen i full kvalite.
Min fråga är om någon av er vet om det sälja några HDMI-Spitters i Sverige som saknar HCCP skydd? Har frågat runt lite på vanliga inköpsställen, men personalen vet inte om deras produkter klarar det.

#4931

Postad 22 mars 2014 - 18:34

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Hej,
Jag uppgraderade min Humax-box för några år sen med en 2 Tb hårddisk (WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/600 64MB), vilket fungerade bra. Nu är dock hdd full med program jag inte hunnit se, och funderar på att uppgradera till en ännu större disk – 4 Tb:
http://www.dustin.se...-sata-600-64mb/
Har någon av er testat med den storleken? Eller vet ni på annat sätt om det fungerar eller ej?
Min plan är att ta ut den gamla HDD på 2 Tb och klona den till den större på 4 Tb, i en Icy Box model IB-121CL-U3 (som fungerat utmärkt att klona andra diskar med):
https://www.komplett...-station/805674
Sen hoppas jag att jag kan utöka minneutrymmet för lagrade TV-program med ex EaseUS Partition Master. Om det fungerar, vore det ett smidigt sätt att uppgradera hårddisken utan att behöva partionera och formatera manuellt, som jag behövde göra med min gamla 2Tb disk.
I övrigt hänger den här boxen med än efter alla år, vilket jag ger en eloge till Humax.
En annan fundering jag har är att kunna spara ner inspelade program från Humax boxen på en vanlig PC med video inspelnings utrustning. Normalt hindras detta genom HDCP. Men jag har sett att rätt många HDMI splittrar som säljs i utlandet låter signalen gå igenom splittern och förbi HDCP skyddet. Och kan då spelas in på video-kortet, som om det har HDMI input kan spara ner programmen i full kvalite.
Min fråga är om någon av er vet om det sälja några HDMI-Spitters i Sverige som saknar HCCP skydd? Har frågat runt lite på vanliga inköpsställen, men personalen vet inte om deras produkter klarar det.


varför kör du bara inte en hdd dock och switchar diskar?

#4932

Postad 24 mars 2014 - 10:40

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

varför kör du bara inte en hdd dock och switchar diskar?

För att slippa kopiera tillbaka 2TB med inspelade program gissar jag. Det går ju bara att spela upp de öppna kanalerna från extern USB-disk på HDPVR:en. Och för att slippa krånglet med att formatera den nya disken på rätt sätt (inte såå svårt iof, men hellre slippa det krånglet antar jag).

Till Johndawn: Jag har inget svar på dina frågor (om 4TB funkar, om kloning + utökning av partitionen funkar), men jag är intresserad av svaret om du testar. Min interna HDD ligger konstant på 97-100% full, vilket gör att jag var 14:e dag måste flytta inspelat material till extern HDD. Vore skönt att byta till större HDD på ett snabbt och smidigt sätt.

#4933

Postad 24 mars 2014 - 11:30

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Distortion2: Jag känner igen det där med att HDD ligger på mellan 97-100%, samma här. Jag brukar dock inse till slut att jag inte kommer att se vissa program jag spelat in och raderar dessa utan att ha sett dem för att få plats för nya och har aldrig använt extern disk bara inbyggda originaldisken.

Jag har alltid varit mycket nöjd med boxen som jag haft sedan den kom ut och även kanalpaketet (gammalt från när boxen var ny). Bredbandsbolaget som jag också är kund hos har försökt att sälja på mig deras TV ett flertal gånger under åren, men aldrig riktigt lyckats matcha pris/kanalaket som jag har idag, boxen ingår visserligen, samma med Comhem idag.

Skulle jag inte äga boxen och ha det gamla kanalpaket som jag har idag och blivit tvungen att beställa allt nytt så skulle det nog bli brebandsbolaget dock, sämre bolag än Comhem får man leta efter och jag har alltid varit nöjd med Bredbandsbolaget där jag varit kund mer än 10 år.

#4934

Postad 24 mars 2014 - 12:46

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
Jag menade inte USB disk jag menade att han skulle dra ut sata kabeln o sätta en docka för diskar på den och kunna byta diskar

#4935

Postad 24 mars 2014 - 17:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Jag menade inte USB disk jag menade att han skulle dra ut sata kabeln o sätta en docka för diskar på den och kunna byta diskar

Aha. Det kanske är en bra lösning om man kan gömma diskarna på något bra ställe.

#4936

Postad 24 mars 2014 - 19:23

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
jo men det e en bra lösning att ha en docka då e det bara byta disk tex inspelnings disk och en disk man sparar på bara flytta mellan diskarna i tex en dator sen

#4937

Postad 27 mars 2014 - 14:59

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej,
tack för tips o uppslag.
Jag ska försöka hinna med o testa en 4 Tb disk om några dagar. Men inser att det kanske inte kommer fungera.
Humax firmware stöder förmodligen inte diskar över 2 Tb, då dessa måste partioneras som GPT disk.
Så efter jag klonat min nuvarande 2 Tb disk till en 4 Tb disk så kommer nog den nya disken att funka, men bara som en 2 Tb disk. Och då har jag inget vunnit.
Det kanske kommer gå att utöka videopartitionen med resterande 2 Tb extra formaterade utrymmet, när jag ansluter den till min PC med EaseUS Part Master. Men jag tror tyvärr inte Humaxboxens Linux kommer kunna läsa disken. Troligen är klonkopian en MBR disk och den går troligen inte att utöka med en GPT partition? Eller så kanske det går att partionera de resterande 2 Tb efter kloningen till MBR Ext3. Men att det sen inte går att foga dessa samman i en partition som kommer överstiga 2 Tb.
Jag vet inte om jag uttryckt mig tillräckligt förståeligt?

#4938

Postad 28 mars 2014 - 12:10

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej Duckface21,
kan du berätta vad det är för docka du har och var du köpt den, gärna med länkar. Jag är intresserad av ditt alternativ ifall jag inte lyckas med min 4 Tb disk.

#4939

Postad 28 mars 2014 - 12:57

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Hej Duckface21,
kan du berätta vad det är för docka du har och var du köpt den, gärna med länkar. Jag är intresserad av ditt alternativ ifall jag inte lyckas med min 4 Tb disk.


den hade jag tidigare men då jag lagt min box på hyllan för förmån för tvns inbyggda så kör jag inte alls så mer
http://www.kjell.com...iledInformation

annars e det bara googla på eSATA HD docka så får du hel drös av olika dockningar för hdd

Redigerat av Duckface21, 28 mars 2014 - 13:02.


#4940

Postad 28 mars 2014 - 14:37

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej Duckface21,
tack för snabb info.
När jag kollar länken du hänvisade till så verkar det vara en docka som ansluts till en USB port eller sSATA port?
Har du anslutit den med någon slags adapter från SATA kabeln i Humaxboxen till eSATA ingången på Dockan från Plexgear?

#4941

Postad 28 mars 2014 - 14:51

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
eSata är vanlig sata. adapter går bra finns kablar att köpa med eSATA i ena änden och SATA i andra

tex denna http://www.kjell.com...el-1-5-m-p98429

Redigerat av Duckface21, 28 mars 2014 - 14:52.


#4942

Postad 28 mars 2014 - 14:58

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej Duckface21,
tack för tips. Jag vet inte hur det ser ut innuti Humaxboxens moderkort, om det sitter en SATA kontakt på moderkortet precis som i en vanlig PC? I så fall funkar väl den adapterkabeln du länkade till.
Om det däremot bara finns en SATA kabel i Humaxboxen som är lött på moderkortet kanske den här passar?
http://www.kjell.com...ata-hane-p68032

#4943

Postad 28 mars 2014 - 15:01

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
Min hade sata på kortet så din bör ha de med


#4944

Postad 08 april 2014 - 16:23

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej igen,
Den här forumtråden är ganska sovande numera. Kanske de flesta av er inte har kvar Humaxboxen eller Comhem?
En relevant fråga är ju om Comhem kommer släcka ner sitt Kabel-TV-nät (koax), inte bara som nu i Göteborg, utan så småningom i hela landet? Jag har ställt frågan till Comhem, men dom har inte svarat… Vad känner ni till?
Då blir ju våra Humaxboxar värdelösa, och vi lär väl inte komma åt alla inspelningarna heller på inbyggda hårddisken, förutom dom fria kanalerna?
Ni som har bytt till Fiber och bytt Box, vad är era erfarenheter? När jag tittade på IP-TV för några år sedan var problemet att bandbredden inte räckte för att kunna spela in 3-5 samtidiga TV-kanaler, vilket jag kunnat göra på min Humax sen 2008.
Och skulle jag bli tvungen att byta till Fiber framöver, så vill man inte byta ner sig på den punkten. Bandbredden i Comhems gamla Kabel-TV-nät (koax), är mycket hög och har inga problem att rymma många kanaler fram till kund samtidigt.

Nu har jag testat projektet med att försöka klona min 2 Tb disk till en 4 Tb och sen utöka utrymmet i partition (3), där TV inspelningarna ligger.
Resultat: Kloningen gick bra, det gick på några timmar.
MEN sen tog det stopp, precis som jag misstänkte innan:
En MBR disk kan bara vara max 2 Tb, och hur jag en vred o vände på partitionerna så gick det inte att ”lura” till sig mer utrymme.
Och till slut omvandlade jag disken till GPT som stöder 4 Tb, och det gick smidigt.
MEN det gick inte att sammankoppla (Merging) två närstående partitioner till EN enda om dom är formaterade med EXT3. Med ex NTFS går det utmärkt, men inte EXT3. Det verkar som en del andra på nätet lyckats med det med mycket svett o tårar, men jag lade ner ansträngningarna efter allt för många timmar…
Och till slut testade jag om Humaxboxen överhuvudtaget kunde läsa en GPT disk, vilket det inte kunde. Den ville formaterade den.
Så jag gav upp, efter skaffat en docka o lite sladdar för att kunna testa smidigt.
Värt ett försök, men får nöja mig med 2 Tb, som funkat utmärkt!

#4945

Postad 08 april 2014 - 19:51

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
Att de skulle släcka coax just nu och några år framöver är osannolikt då man fortfarande kan teckna abonnemang utan tivo.. men man vet ju inte hur ch tänker.. inspelningar kommer du alltid åt så länge du har kvar boxen.. om comhem går över helt till iåtv så kommer jag inte va glad då e man tvingad till deras skit tivo box .. sen att man inte kan plocka ut inspelningarna från ch boxarna suger ..

Redigerat av Duckface21, 08 april 2014 - 20:00.


#4946

Postad 19 juni 2014 - 11:51

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 226 inlägg
  • 0
Sen nån dag, vet inte exakt då jag varit utomlands, så har jag en irriterande felsynk på SVT1 HD med
Dolby ljudet. Det analoga synkar bra liksom vanliga SVT1 och SVT2 HD och alla andra kanaler.
Någon annan som upplever det?

#4947

Postad 22 juni 2014 - 11:02

DB9
  • DB9
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0

Sen nån dag, vet inte exakt då jag varit utomlands, så har jag en irriterande felsynk på SVT1 HD med
Dolby ljudet. Det analoga synkar bra liksom vanliga SVT1 och SVT2 HD och alla andra kanaler.
Någon annan som upplever det?

Sista veckorna har det varit mycket synkstrul tycker jag, på flera HD kanaler, exempelvis TV4 och TV6. Har bara testat en gång så tricket kanske inte funkar alltid, men verkar som att om man spelar in det så är problemet borta när man spelar upp inspelningen.

#4948

Postad 27 juni 2014 - 20:53

Unregisteredab1dc712
  • Unregisteredab1dc712
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Jag har haft dålig läppsynk på svt1 hd i ca en vecka nu, men inte svt2 hd eller tv4 hd. Nån som vet nåt? Nån som pratat med comhem?

#4949

Postad 28 juni 2014 - 05:58

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Jag har haft dålig läppsynk på svt1 hd i ca en vecka nu, men inte svt2 hd eller tv4 hd. Nån som vet nåt? Nån som pratat med comhem?

Vi är några som skrivit om detta senaste tiden. Du kan kolla i Företagstråden för Com hem.
Kan du inte få ljud och bild i synk om du zappar och trixar lite? Jag brukar lyckas till slut även om jag ibland tycker att det är enklare att använda TiVo-boxen och inte Humax-boxen eftersom på TiVo är det inget problem med synkning mellan ljud och bild på SVT1 HD.

#4950

Postad 28 juni 2014 - 09:34

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Jag har SVT1 HD både på kanalplats 21 och 66. Om jag zappar fram och tillbaka några gånger så brukar synken falla på plats.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.