Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

sound of science

137 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 28 augusti 2013 - 19:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Måste bara posta igen. FY s*tan vad bra det låter ur mina B&W 683 nu. Spelar "Sade - By Your Side" med -10dB på förstärkeriet och det låter bra! Det är ta mig fan så tapeterna lossnar från klistret från bastrycket och det är stenhård, rapp, magkrossande bas :) Inget mummel och rummel och skit som innan. Superchunk Corner alltså - I recommend !


Visst är det häftig med bas som kan stanna på en femöring? :)

#102

Postad 31 augusti 2013 - 08:47

SpeederT5
  • SpeederT5
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Nu har jag haft uppe mina absorbenter några dagar och hunnit lyssna och även göra en ny kallibrering och det är endast positiva ändringar jag upplevt. Nu klingar mina högtalare ut som man kan förvänta sig i ett rum som är 3.40x13 med över 3 m i takhöjd.

Mycket nöjd med både akustikförbättringen och utseendet på mina superchunk. Man blir sugen på att beställa fler…

#103

Postad 31 augusti 2013 - 12:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nu har jag haft uppe mina absorbenter några dagar och hunnit lyssna och även göra en ny kallibrering och det är endast positiva ändringar jag upplevt. Nu klingar mina högtalare ut som man kan förvänta sig i ett rum som är 3.40x13 med över 3 m i takhöjd.

Mycket nöjd med både akustikförbättringen och utseendet på mina superchunk. Man blir sugen på att beställa fler…


Kul! Vad snyggt det blev också! :)

#104

Postad 31 augusti 2013 - 12:50

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Nu har jag haft uppe mina absorbenter några dagar och hunnit lyssna och även göra en ny kallibrering och det är endast positiva ändringar jag upplevt. Nu klingar mina högtalare ut som man kan förvänta sig i ett rum som är 3.40x13 med över 3 m i takhöjd.

Mycket nöjd med både akustikförbättringen och utseendet på mina superchunk. Man blir sugen på att beställa fler…

De blev snyggt :)

#105

Postad 31 augusti 2013 - 13:02

SpeederT5
  • SpeederT5
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Kul! Vad snyggt det blev också! :)

De blev snyggt :)


Tack! Mycket nöjd med både resultat och bemötande från sofsci.

#106

Postad 03 september 2013 - 09:34

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Har lite allmänna tankar
Även jag går i köptankar eftersom jag tycker min subwoofer dels bumlar/dånar en massa samt att jag tycker jag saknar frekvenser som endast dyker upp om jag höjer subwooferns volym rejält. T.ex. Bruce Springsteen har tydligen en bassist sam en trummis som använder baskaggen (Live bluray) om jag drar upp subwooferns volym men kikar jag på en film med samma inställningar då skakar huset sönder. Den är absolut inte punchy. Dock kanske inte världens bästa subwoofer heller men går nog att tweaka.

Antar att det är dels min placering av subwoofern som det första jag bör åtgärda? Ska jag göra "the crawl"? Kan nog inte flytta ut soffan (står "direkt" mot väggen) bör tilläggas. Helst vill jag inte heller flytta subwoofern men om det kan bli underverk så får det blir så antar jag.

I dagsläget har jag 6 DIY-tygtavlor som sitter vid bakom högtalarna och bredvid TVn. Dessa skulle jag lätta kunna byta ut mot riktiga akustiktavlor. Jag har även en plats över soffan jag skulle kunna sätta 1-2 tavlor. Jag har även ett potentiellt hörn för en sådan där superchunk eller vad dom heter.

Kan tyvärr inte heller möblera om som jag helst skulle vilja göra men rummet förbjuder det.

Vad tror ni? Försöka hitta en bättre plats för subwoofern eller gå all out med absorbenter och behålla platsen på subwoofern?

Tack på förhand.

EDIT!
Gjorde en snabb krypning innan dottern skulle sova. Jag hörde minimala skillnader, tyckte det lät boomy på de flesta ställen förutom ett, där jag har möjlighet att placera den. Så jag ställde den där. Upplever att det kanske blev lite tajtare, låter annorlunda hur som. Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte. Mycket störande. Körde ny setup också direkt efter omplaceringen så allt var tweakat till nya stället. Ska göra nytt test i helgen då jag har mer tid.

Körde Bruce Springsteen blurayen och kaggen och basen har fortfarande inte tittat fram. Så något är ju skumt tycker jag.

*svamlar runt*

Redigerat av Unregistered0e5c46c2, 03 september 2013 - 18:34.


#107

Postad 04 september 2013 - 04:48

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 1

Vad tror ni? Försöka hitta en bättre plats för subwoofern eller gå all out med absorbenter och behålla platsen på subwoofern?

Det ena utesluter ju inte det andra. Jag föreslår att du dels hittar den optimala platsen för subben och dels går all out med absorbenter. Då får du det allra bäst.

#108

Postad 04 september 2013 - 11:05

eklöf
  • eklöf
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Har lite allmänna tankar
Även jag går i köptankar eftersom jag tycker min subwoofer dels bumlar/dånar en massa samt att jag tycker jag saknar frekvenser som endast dyker upp om jag höjer subwooferns volym rejält. T.ex. Bruce Springsteen har tydligen en bassist sam en trummis som använder baskaggen (Live bluray) om jag drar upp subwooferns volym men kikar jag på en film med samma inställningar då skakar huset sönder. Den är absolut inte punchy. Dock kanske inte världens bästa subwoofer heller men går nog att tweaka.

Antar att det är dels min placering av subwoofern som det första jag bör åtgärda? Ska jag göra "the crawl"? Kan nog inte flytta ut soffan (står "direkt" mot väggen) bör tilläggas. Helst vill jag inte heller flytta subwoofern men om det kan bli underverk så får det blir så antar jag.

I dagsläget har jag 6 DIY-tygtavlor som sitter vid bakom högtalarna och bredvid TVn. Dessa skulle jag lätta kunna byta ut mot riktiga akustiktavlor. Jag har även en plats över soffan jag skulle kunna sätta 1-2 tavlor. Jag har även ett potentiellt hörn för en sådan där superchunk eller vad dom heter.

Kan tyvärr inte heller möblera om som jag helst skulle vilja göra men rummet förbjuder det.

Vad tror ni? Försöka hitta en bättre plats för subwoofern eller gå all out med absorbenter och behålla platsen på subwoofern?

Tack på förhand.

EDIT!
Gjorde en snabb krypning innan dottern skulle sova. Jag hörde minimala skillnader, tyckte det lät boomy på de flesta ställen förutom ett, där jag har möjlighet att placera den. Så jag ställde den där. Upplever att det kanske blev lite tajtare, låter annorlunda hur som. Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte. Mycket störande. Körde ny setup också direkt efter omplaceringen så allt var tweakat till nya stället. Ska göra nytt test i helgen då jag har mer tid.

Körde Bruce Springsteen blurayen och kaggen och basen har fortfarande inte tittat fram. Så något är ju skumt tycker jag.

*svamlar runt*


Vanliga akustiktavlor kommer inte avhjälpa basproblemet tyvärr. Det enda som jag märkt hjälpt är att fylla upp minst ett hörn i rummet med basabsorbenter, typ Superchunk Corner (se mina bilder ovan). Jag har inte testat med ett hörn, men jag har ju två hörn fyllda och basen låter numera underbart punchig. Så avvara några hörn, det tar inte så stor plats och det går att färgmatcha skapligt för att få det att smälta in.

Sen komplettera med några Hertz också och placera enligt spegelmetoden så är du hemma.

Redigerat av eklöf, 04 september 2013 - 11:06.


#109

Postad 05 september 2013 - 03:16

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Ingen som har tydliga mätningar med / utan superchunks corner, eller som kan fixa fram?

Har några störande peakar (8-10dB) i området 60-120hz och funderar på hur mycket det skulle hjälpa att dämpa ett eller två hörn, förutsatt att peakarna beror på bas som "hänger kvar" i rummet.

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 05 september 2013 - 03:28.


#110

Postad 05 september 2013 - 03:30

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Ingen som har tydliga mätningar med / utan superchunks corner, eller som kan fixa fram?

Har några störande peakar (8-10dB) i området 60-120hz och funderar på hur mycket det skulle hjälpa att dämpa ett eller två hörn.


Vet inte om jag orkar leta rätt på dom bland alla mätningarna, men när jag tog hem en akustiker som mätte upp rummet mitt så testade vi med & utan alla absorbenterna. Bland annat med & utan 4 SCC. Vid 60Hz gjorde de varken av eller till, men ovanför det fungerade de helt ok!

Så lite gör de garanterat för dina problem, men frågan är om inte en EQ eller Anti-mode skulle göra mer för dig? Är det peaken i sig som är störande, efterklangen eller båda i kombination? Tar man ned peaken så kortas oftast efterklangen en del också.

Att ta ned en peak på 10dB med en SCC är inte alls troligt, särskilt inte i det registret. Då behöver du riktade absorbenter som t.ex. en Helmholtz. Efterklangen i det registret kan dock påverkas till det bättre med enbart SCC:er.

#111

Postad 05 september 2013 - 07:31

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Vet inte om jag orkar leta rätt på dom bland alla mätningarna, men när jag tog hem en akustiker som mätte upp rummet mitt så testade vi med & utan alla absorbenterna. Bland annat med & utan 4 SCC. Vid 60Hz gjorde de varken av eller till, men ovanför det fungerade de helt ok!

Fick ungefär samma resultat i mina mätningar. Under 60 Hz var det ingen skillnad alls med 6 st SCC, men över det funkade dom bra.

Att ta ned en peak på 10dB med en SCC är inte alls troligt, särskilt inte i det registret. Då behöver du riktade absorbenter som t.ex. en Helmholtz. Efterklangen i det registret kan dock påverkas till det bättre med enbart SCC:er.

Nej, 10 dB blir svårt att ta ner med SCC.

#112

Postad 05 september 2013 - 09:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ingen som har tydliga mätningar med / utan superchunks corner, eller som kan fixa fram?

Har några störande peakar (8-10dB) i området 60-120hz och funderar på hur mycket det skulle hjälpa att dämpa ett eller två hörn, förutsatt att peakarna beror på bas som "hänger kvar" i rummet.


Några välbyggda Helmholtzabsorbenter kanske? Jag har ingen aning hur man bygger dem men de går att skräddarsy för vissa frekvenser. Då får du bra bas i hela rummet till skillnad mot en elektronisk EQ som inte kan fixa bra ljud över hela rummet.

#113

Postad 19 september 2013 - 12:31

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Så en superchunk bakom varje fronthögtalare gör alltså en markant skillnad? Kanske även en hertz (70*120 eller nått ditåt) bakom soffan?

#114

Postad 19 september 2013 - 13:01

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Har en polare som ska sälja:

4st 100x75cm takabsorbenter
5st 120x60cm takabsorbenter
4st cornerchunks

Han kan säkert fixa frakt eller leverans ned mot stockholmsområdet om det är av intresse. Han bygger om rummet helt så dessa blir över. Bara att slänga iväg ett PM om det är intressant.

#115

Postad 19 september 2013 - 13:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Har en polare som ska sälja:

4st 100x75cm takabsorbenter
5st 120x60cm takabsorbenter
4st cornerchunks

Han kan säkert fixa frakt eller leverans ned mot stockholmsområdet om det är av intresse. Han bygger om rummet helt så dessa blir över. Bara att slänga iväg ett PM om det är intressant.


Vart bor han?

#116

Postad 19 september 2013 - 17:14

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Umeå

#117

Postad 20 september 2013 - 18:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Så en superchunk bakom varje fronthögtalare gör alltså en markant skillnad? Kanske även en hertz (70*120 eller nått ditåt) bakom soffan?


Superchunks från golv till tak. Det räcker inte med att täcka halva hörnet. Vill du ha effekt bör hela hörnet vara fyllt.

#118

Postad 20 september 2013 - 18:05

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Jag har inte från golv till tak å jag märkte en markant skillnad... Men meningen är väl att täcka resten i framtiden

#119

Postad 20 september 2013 - 18:16

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
Snabb fråga: Tänkte beställa en Hertz absorbent för att få bort lite av ekot i vårt vardagsrum. Kommer den att fungera bra för ändamålet?

#120

Postad 20 september 2013 - 18:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Eko kan man ta bort med tjock tyg om man vill. Vill du veta exakta frekvenser som går bort, med olika produkter, måste du läsa dig till dem.

#121

Postad 20 september 2013 - 18:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Superchunks från golv till tak. Det räcker inte med att täcka halva hörnet. Vill du ha effekt bör hela hörnet vara fyllt.


Alltså det lär väl ge effekt med en? Men visst, ännu bättre att fylla hela som du säger! :-)

#122

Postad 20 september 2013 - 19:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det ger nog effekt. Men att fylla varje hörn kommer inte göra basen mindre bra, det kan jag lova dig. Det är därför det är viktigt att börja med basabsorbenter först. Det kommer ta mest plats och det blir lättare att planera rummet utefter basabsorbenternas placering än att placera in dem efteråt. Det är lätt att måla in sig i ett hörn om man inte börjar med basen först.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 20 september 2013 - 19:02.


#123

Postad 20 september 2013 - 19:01

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Eko kan man ta bort med tjock tyg om man vill. Vill du veta exakta frekvenser som går bort, med olika produkter, måste du läsa dig till dem.


Ok, då blir det ju billigare om jag bygger en ram o klär med tyg.

#124

Postad 20 september 2013 - 19:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det ger nog effekt. Men att fylla varje hörn kommer inte göra basen mindre bra, det kan jag lova dig. Det är därför det är viktigt att börja med basabsorbenter först. Det kommer ta mest plats och det blir lättare att planera rummet utefter basabsorbenternas placering än att placera in dem efteråt. Det är lätt att måla in sig i ett hörn om man inte börjar med basen först.


Nej det är väl sant att basen ner mot 30-40hz kanske inte påverkas nämnvärt och blir så bra. Upplevde bara att han undrade om det blir en markant skillnad o h det kommer väl det att bli? Kanske just inte i basen då som du säger. Tycker det är bra att upplysa och så men alltså det är väl bättre att hen köper några absorbenter och får bättre ljudän inga alls för man blir avskräckt att man måste fylla hela lägenheten?

Men visst, har hen plats så fyll alla hörn såklart!

Redigerat av genstruktur, 20 september 2013 - 19:12.


#125

Postad 20 september 2013 - 19:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ok, då blir det ju billigare om jag bygger en ram o klär med tyg.


Jag tänkte mig mer tyg som hänger i en skena. Ska du ha en ram med tyg så kan du lika gärna sätta in en mineralullsskiva bakom så ökar du absorberingen lite.

#126

Postad 20 september 2013 - 19:42

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Jag tänkte mig mer tyg som hänger i en skena. Ska du ha en ram med tyg så kan du lika gärna sätta in en mineralullsskiva bakom så ökar du absorberingen lite.


Ok, ska det vara en luftspalt bakom eller kan den ligga helt mot väggen?

#127

Postad 21 september 2013 - 08:09

code
  • code
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Ok, ska det vara en luftspalt bakom eller kan den ligga helt mot väggen?

Köp en http://www.sofsci.com/sv/Hertz De är mycket prisvärda samt att det är testade på SP http://www.sofsci.co...absorbent_hertz Visst det fungerar nästan med vad som helst för att ta bort lite fluttereko men du har säkert andra problem i rummet som Hertz är effektiv mot!

#128

Postad 22 september 2013 - 19:47

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Superchunks från golv till tak. Det räcker inte med att täcka halva hörnet. Vill du ha effekt bör hela hörnet vara fyllt.


Hmm.. jag tänkte alltså på "vanliga" superchunk, inte hörn varianten.

#129

Postad 22 september 2013 - 19:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Superchunks vars namn myntades av ett forum, är från golv till tak och ska stå i hörn.

#130

Postad 22 september 2013 - 20:54

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 1
Ok, så dessa ska alltså stå i hörn, http://www.sofsci.co...ypes/superchunk?

#131

Postad 22 september 2013 - 21:10

Unregistered9cb37039
  • Unregistered9cb37039
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
http://www.sofsci.co...el-types/corner

Där har du varianten som är byggd att ställas/hängas upp i hörnen. Ska själv beställa 4 stora + 2 små för att fylla två hörn, till att börja med. Återkommer med bilder senare.

#132

Postad 23 september 2013 - 08:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Här har ni forumet som startade "superchunks". Kan alltid vara trevligt att läsa lite historia bakom namnet:
http://forum.studiot...topic.php?t=535

#133

Postad 23 september 2013 - 08:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Här har ni forumet som startade "superchunks". Kan alltid vara trevligt att läsa lite historia bakom namnet:
http://forum.studiot...topic.php?t=535


Spännande! Skall jag läsa.

#134

Postad 30 september 2013 - 17:49

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

http://www.sofsci.co...el-types/corner

Där har du varianten som är byggd att ställas/hängas upp i hörnen. Ska själv beställa 4 stora + 2 små för att fylla två hörn, till att börja med. Återkommer med bilder senare.

Ger det fortfarande en klar förbättring om man bara har en i höjd på golvet i säg 2-3 hörn av rummet? Vill ogärna bygga upp så det ser ut som en aula hemma...

Det finns ju cylinderformade bass traps med som verkar vara gjorda för att ha endast en i varje hörn.

http://www.thomann.d...strap_creme.htm

En annan sak. Jag vill ogärna hänga upp på väggen. Gör de effekt om de ställs efter golvet lutande mot väggen eller är optimalt i exakt samma höjd som högtalarna?

http://www.sofsci.co...-med-Camira-tyg

Redigerat av Drobbo, 30 september 2013 - 17:52.


#135

Postad 30 september 2013 - 18:33

Unregistered9cb37039
  • Unregistered9cb37039
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Drobbo: om det var en fråga till mig så vet jag inte om det ger en klar förbättring med endast en SCC i varje hörn. Kanske någon här har gjort så och kan återkoppla?

Här har du ett alternativ till att hänga upp på väggen. De är tydligen justerbara i höjdled. Så har du utrymme att stuva undan dem kan de ju plockas fram bara vid "finlyssning". :-)
http://www.sofsci.co...udabsorbent-ben

Redigerat av Unregistered9cb37039, 30 september 2013 - 18:34.


#136

Postad 30 september 2013 - 18:37

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Drobbo: om det var en fråga till mig så vet jag inte om det ger en klar förbättring med endast en SCC i varje hörn. Kanske någon här har gjort så och kan återkoppla?

Här har du ett alternativ till att hänga upp på väggen. De är tydligen justerbara i höjdled. Så har du utrymme att stuva undan dem kan deju plockas fram bara vid "finlyssning". :-)
http://www.sofsci.co...udabsorbent-ben

Komiskt. Satt precis och kollade på dom :) Finns det en sweet spot i höjd på dessa plattor eller kan de stå på golvet mot vägg också?

Om du tänker dig dämptavla där fjäril står som exempel.
4april1.jpg

#137

Postad 30 september 2013 - 18:58

Unregistered9cb37039
  • Unregistered9cb37039
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Komiskt. Satt precis och kollade på dom :) Finns det en sweet spot i höjd på dessa plattor eller kan de stå på golvet mot vägg också?

Om du tänker dig dämptavla där fjäril står som exempel.
4april1.jpg


Kan inte hitta någon info om det på deras hemsida. Mina ord ska verkligen inte väga tungt i dessa sammanhang eftersom jag har noll och ingen erfarenhet av akustik. MEN på de forum och sidor där man pratar om placeringen i höjdled så nämns exempelvis att panelens mitt bör vara i höjd med lyssnarens öron.

Vet inte om högtalarelementens höjd har någon betydelse i sammanhanget, men det vet säkert någon kunnig här på forumet.

EDIT: nu blev jag osäker på om du menar paneler för förstareflektion eller basabsorbenter? Jag svarade angående förstareflektion på sidoväggarna.

Redigerat av Unregistered9cb37039, 30 september 2013 - 19:03.


#138

Postad 30 september 2013 - 18:59

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Komiskt. Satt precis och kollade på dom :) Finns det en sweet spot i höjd på dessa plattor eller kan de stå på golvet mot vägg också?

Om du tänker dig dämptavla där fjäril står som exempel.
4april1.jpg


Absorbenter som är gjorda för att ta reflexer istället för bas går bra att ställa lite hur som, bara de får en bra luftspalt mot vägg för att öka effektiviteten. Om ni kan se elementen på högtalaren i spegel där absorbenten står har ni gjort rätt.

Redigerat av XavierJH, 30 september 2013 - 19:03.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.