Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Transistor vs rör...

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 december 2014 - 19:51

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Så varför finns det inte förstärkare med massiv återkoppling, då kan man få bort alla övertoner och då mäter den bättre än det som finns idag?


Ja varför bygga en förstärkare på 2*300W och sedan ändå bara peta ut 2*30. De finns redan, och de kostar... :lol:

#52

Postad 13 december 2014 - 20:24

Yves
  • Yves
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Va? Det finns redan idag förstärkare med extremt bra mätvärden, som återger utan en hörbar försämring.


Hur mycket lägre måste övertonerna vara för att inte ha en hörbar inverkan?

Samt jag gillar när man har mycket djup i ljudbilden så vilken mätparameter är viktig då?

#53

Postad 13 december 2014 - 21:37

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Here we go.... :lol:

#54

Postad 13 december 2014 - 22:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ja varför bygga en förstärkare på 2*300W och sedan ändå bara peta ut 2*30. De finns redan, och de kostar... :lol:

Och de blir varma, och är ineffektiva, och... alldeles underbara. :)

#55

Postad 13 december 2014 - 23:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Men för att vara allvarlig, vad har detta med mätningar att göra? <_<


:lol:

#56

Postad 13 december 2014 - 23:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Hur mycket lägre måste övertonerna vara för att inte ha en hörbar inverkan?

Samt jag gillar när man har mycket djup i ljudbilden så vilken mätparameter är viktig då?

Om förstärkaren inte påverkar ljudet hörbart, så påverkar den inte heller "djupet i ljudbilden".

#57

Postad 14 december 2014 - 00:15

Yves
  • Yves
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Om förstärkaren inte påverkar ljudet hörbart, så påverkar den inte heller "djupet i ljudbilden".


Det var synd att du inte visste den gränsen, hade varit intressant att veta hur känsliga vi är för harmonisk distrosion.

#58

Postad 14 december 2014 - 00:25

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Någon exakt siffra vet jag inte men om vi människor har möjligheten att (auditivt) frånskilja två förstärkare från varandra vars enda skillnad är 0,001% i THD så blir jag mycket överraskad. Då behöver man ha väldigt bra hörsel, och definitivt väldigt bra uppsättning utöver förstärkaren.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 14 december 2014 - 00:52.


#59

Postad 14 december 2014 - 01:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Någon exakt siffra vet jag inte men om vi människor har möjligheten att (auditivt) frånskilja två förstärkare från varandra vars enda skillnad är 0,001% i THD så blir jag mycket överraskad. Då behöver man ha väldigt bra hörsel, och definitivt väldigt bra uppsättning utöver förstärkaren.

En rörförstärkare som har en total övertonsdist på 0,001% lär nog inte ha någon större marknad. Vill man ha denna typ av förvrängning så vill man helt enkelt.
Personligen är jag dock inte så förtjust i rör, utan har fallit för en likaledes klass A-konstruktion fast med transitorer. Baskontroll och klippfast, neutral presentation oavsett musikens komplexitet talar i min erfarenhet för transitorn. Sedan om det behöver lira i ren klass A vet jag inte, men jag har då inte hört något som låter bättre än min lilla burk. :)

#60

Postad 14 december 2014 - 09:13

Yves
  • Yves
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tycker också att -40 dB låter väl högt, de mätningar jag sett vid 50% av max effekten brukar ligga betydligt lägre.

Så fort jag började intressera mig för HiFi har jag hört att rörförstärkare har mer distrortion men pga att det är udda övertoner (symmetrisk förvrängning typ fyrkantsvåg) så vi reagerar inte så mycket på det (rör-ljud) jämfört med transistor-ljud som har mer jämna (asymmetrisk typ sågtandsvåg). Jag undrar varför dessa begrepp har uppkommit då man kan undertrycka det med mer återkoppling men tillverkarna skriver snarare tvärt om hur liten den är.

Redigerat av Yves, 14 december 2014 - 09:18.


#61

Postad 27 januari 2015 - 23:07

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Samt jag gillar när man har mycket djup i ljudbilden så vilken mätparameter är viktig då?


Det som kan det där med förstärkarkonstruktioner brukar säga att om allt annat är lika i en anläggning utom förstärkaren och man upplever att vissa förstärkare ger ett bättre upplevt djup, då ska man leta i slutstegsdelen.
Klass A är det överlägset bästa oavsett rör eller transistor, men har inget med dom få uppmätbara distorsionsparametrarna att göra. Nej, skillnaden består i bias-strömmen, som ska vara så hög som möjligt. Måste förstärkaren jobba från andra hållet, dvs bygga upp strömstyrkan, är det svårare att få djup. Tror att de som har förstärkare med Klass A till AB-omkopplare kan hålla med. Förnimmelsen av djup har att göra bl.a med att små ljud inte drunknar i bakgrunden. Ibland är man som lyssnare inte ens riktigt medveten om dessa ljud utan upplever en "atmosfär" eller får en insikt i hur inspelningsrummet såg ut.

Det som påverkar upplevelsen av djup mest är högtalarna. Högtalare som har ett bra "släpp" är också ofta bra på att återge djup enligt min erfarenhet. Med "släpp" menar jag att man upplever att ljudet inte kommer från högtalarna själva utan bakom, mellan, utanför, framför osv. En egenskap hos högtalare som konstigt nog inte har blivt särskilt bättre senaste 30 åren, tvärtom. Elektrostater brukar pekas ut som de som har de bästa förutsättningarna för att återge illusionen av djup. Bl.a för att dessa helt saknar fasdistorsion (inte hela sanningen). Dvs ljudet lämnar ljudmembranet exakt samtidigt för olika frekvenser om ursprungliga ljudsignalen innehåller olika frekvenser i fas. Det klarar inte konventionella högtalare även om Ino inte ligger långt borta..

Jag kan förstå jakten på djup. Har man en gång upplevt det på en riktigt bra anläggning så blir andra bitar mindre relevanta. Att verkligen med öronen "se" t.ex kyrka så man faktiskt får en hissnande närvarokänsla, det är det få som får uppleva tyvärr. Återigen så ansluter jag med till Öhmans strävanden, dvs. man ska bli förflyttad till lokalen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.