Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Emotiva Audio

3343 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Emotiva XPA-3 (Slutsteg) 1 8,5 (3) Inga priser
Emotiva XPA-5 (Slutsteg) 1 9,09 (10) Inga priser
Emotiva UPA-7 (Slutsteg) 1 8,8 (4) Inga priser
Emotiva XPA-2 (Slutsteg) 2 8,94 (17) Inga priser
Emotiva USP-1 (Stereoförsteg) 0 8 (2) Inga priser
Emotiva ERC-1 (CD-spelare) 0 8,2 (4) Inga priser
Emotiva UPA-5 (Slutsteg) 1 7 (3) Inga priser
Emotiva UPA-1 (Slutsteg) 1 8,6 (4) Inga priser
Emotiva UMC-1 (Surroundförsteg) 3 8,33 (5) Inga priser
Emotiva XPA-1 Gen1 (Slutsteg) 1 7,67 (5) Inga priser
Emotiva ERD-1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
Emotiva XDA-1 (DAC & hörlursförstärkare) 6 8,57 (6) Inga priser
Emotiva UPA-2 (Slutsteg) 0 7,33 (2) Inga priser
Emotiva XPA-1L (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-1 (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-2 (Slutsteg) 0 7,33 (2) Inga priser
Emotiva XPR-5 (Slutsteg) 0 7 (1) Inga priser
Emotiva Stealth 6 (Aktiva PA-högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva Stealth 8 (Aktiva PA-högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva UMC-200 (Surroundförsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XMC-1 (Surroundförsteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-300 (Slutsteg) 1 7,25 (3) Inga priser
Emotiva BasX A-150 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-100 (Stereoförstärkare) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX MC-700 (Surroundförsteg) 4 7 (3) Inga priser
Emotiva BasX TA-100 (Stereoförstärkare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
CD spelare modell mellan eller bättre (10 inlägg) 6 år sedan
LG 49UB820v ingen passthru för DD+ ? (0 inlägg) 7 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 9 år sedan
Hemmabio förstärkare till B&W CM10! (max 30,000kr) (52 inlägg) 9 år sedan
Canton Vento Reference 5 DC + Emotiva UPA-2 (0 inlägg) 9 år sedan
Ny Emotiva Umc-200 Vs Begagnad Marantz AV7005.. Försteg Hemmabio (4 inlägg) 9 år sedan
Försteg surround vad skiljer dessa åt ? (4 inlägg) 9 år sedan
Onkyo 3008/5008 Vs 3009/5009 (109 inlägg) 10 år sedan
Slutsteg, försteg. Marantz (8 inlägg) 10 år sedan
Emotiva XDA-1 - High Performance External DAC (113 inlägg) 10 år sedan
Primare A30.3, Marantz MM8077 och Emotiva XPA-3 (10 inlägg) 10 år sedan
Emotiva UMC-1 (48 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 11 år sedan
För-förstärkaren bränd (2 inlägg) 12 år sedan
Begagnade slutsteg (42 inlägg) 13 år sedan
Rotel RB-985MK II Vs. Emotiva XPA-2 (4 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare/slutsteg till B&W 804S + HTM3s (10 inlägg) 13 år sedan
Vilket slutsteg mellan Onkyo 805 och Yamaha Soavo1 frontar? (3 inlägg) 13 år sedan
Mindre slutsteg till B&W 683 (2 inlägg) 13 år sedan

#3201

Postad 09 februari 2015 - 12:14

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

EDIT. Felpost.


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 10 februari 2015 - 17:59.


#3202

Postad 16 februari 2015 - 11:19

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Nu står det att UMC-200 är sold out/out of stock. Betyder det att den är utgången och det kommer något nytt? 



#3203

Postad 16 februari 2015 - 13:25

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Nu står det att UMC-200 är sold out/out of stock. Betyder det att den är utgången och det kommer något nytt? 

 

Det har den varit 1 månads tid.

 

Den kommer inte att återkomma i deras segment och nått uttalande om en ersättare har ännu inte kommit från Emotiva.

 

Vet att dom iallafall säkert jobbar med en förbättrad XMC-1 som ryktas att heta RMC-1.

 

Den kommer garanterat att klara Hdmi 2.0 & HDCP 2.2 standarden, Atmos & DTS X, ha stöd för mer en 7 kanaligt surround.

 

För enligt Emotiva själva gör dom förlust på XMC-1, när dom säljs med 40% rabatt korten och har en låg förtjänst på deras sälj pris för att förbättra deras rykte på processor sidan.

 

Men med RMC-1 så ska dom börja göra en förtjänst och man kan bara tänka vad priset på denna enhet ska bli ??  

 

3500-4000 dollar är min gissning 



#3204

Postad 16 februari 2015 - 18:21

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Ah ok.

Då kanske någon här är sugen på att köpa min 1,5 år gamla UMC-200 som har fått sig ett litet ansiktslyft :)

#3205

Postad 12 maj 2015 - 17:35

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Någon som har ett par XPA-1 att sälja? ett par XPA-1L kan också vara intressant. Skicka PM om du har ett par att sälja


Redigerat av Peterwallbom, 12 maj 2015 - 17:36.


#3206

Postad 17 maj 2015 - 15:52

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hej alla Emotivare,

 

Jag har länge suktat och är faktiskt före-detta ägare av en processor samt nu stolt ägare av en XDA-2.

Uppgraderings-djävulen slog klorna i mig galet hårt häromdagen. Sitter idag på en HEGEL H200 som har duktigt med kraft, dock ha den ingen PRE-out vilket gör att möjligheterna att koppla på ett slutsteg eller två inte finns.

 

Det som är en läskigt fin feature är såklart att den har HT bypass, vilket gör att den funkar sjukt bra som steg vid HEMMABIO tittande. Samt att vid musik lyssnande så gör det jobbet helt fantastiskt bra.

 

Men sedan jag kopplade in min EMOTIVA XDA-2 så har jag hört/upplevt grymma förbättringar. Då triggade såklart mitt sug efter att få ur liiite till ur mina Triangle Génese Lyrr Golvhögtalare.  :wub:

Dessa burkar är helt galet bra och de är precis det jag vill ha! Inget byte av dessa iaf.

 

MEN jag såg EMOTIVAS XSP-1 Balanced Preamp  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub: 

Den såg larvigt fin ut och hade dessutom allt det jag ville ha.... + lite till. XSP-1 + ERC-3 CD + XPA-2 Slutsteg hamnar då på ca 33´ kr hem till Svea.

Eller så tar man i från tårna och kör på ett par av deras monoblock, alt ta em 2 st XPA-2.... :blink:  :wacko:  :blink:  :rolleyes:

 

Min fråga är då om ngn har hört, kolalt in, vet ngt om deras XSP-1? Har läst en del, men undrar om ngn har haft mer up-close kontakt/hört med denna skönhet.

 

Har lusläst denna tråd flera ggr och alla verkar vara nöjda med slutstegen, jag personligen gillade deras 7.1 processor som jag hade för ett tag sedan. Deras ljud tilltalar mig.

 

Att trycka ut det "sista" ur mina högtalare så känner jag att det kan behövas...lite mera kraft. Det handlar inte om att spela högt, utan att driva dem med rätt typ av pondus och få de att blomma ut ännu mer.

DE är inte direkt trögdrivna 93dB....

 

Är det ngn som har ett slutsteg eller flera de vill bli av med? 

 

What to do, What to do??? hahaha



#3207

Postad 17 maj 2015 - 23:22

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Med tanke på att dina högtalare är extremt lättdrivna -

Jag hade tagit ett mindre kraftfullt steg än XPA-2 och tagit ett som går att köra i ren klass A eller D från Emotiva om du tänker kolla mycket på film alternativt Xindak om du vill att en ha något som får även inspelningar som är snäppet under perfekta att låta bra. 

 

Jag har testat Emotiva XDA - Xindak slutsteg kombon - rekommenderas starkt.

 

(äger Emotiva XDA-1, Stealth DC-1, XPA-1 och tidigare ett av deras tidigare mindre monoblock i AB samt Xindak 8800Mnu)

 

Jag hade kollat här om du kan tänka dig köpa i andrahand:

http://www.hifishark.com/  (sökmotor)



#3208

Postad 18 maj 2015 - 09:02

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det som är viktigast för mig just nu är Stereo, därför vill jag helst separera dessa två. Alltså kunna om jag vill flytta Stereo delen till annat rum utan att rycka en surround processor. Make sense?  :unsure:

 

Sedan har jag oxå funderat på att välja rätt typ av steg, tar jag tex ett XDA-2 så klarar jag mig på det, dock har jag möjligheten att bygga ut systemet om det skulle behövas mer kraft. 



#3209

Postad 18 maj 2015 - 16:45

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

 

Har lusläst denna tråd flera ggr och alla verkar vara nöjda med slutstegen

 

Tror bara det är jag och Tool-AENIMA som uttalat missnöje med slutstegen i denna tråd. Fler har uttryckt samma uppfattning i PM. Mitt första kritiska inlägg möttes av fanboisens väntade reaktioner som raderades men så gjordes även mitt inlägg(!) Det finns dock kvar i citerad form av den medlem (probot69) det var avsett till och som jag lyckades avråda från köp. Hittar du inte inläggen eller vill diskutera vidare kan vi ta det via PM.



#3210

Postad 18 maj 2015 - 16:59

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Du vill ha möjligheten till trådlös överföring mellan två separata försteg; ett rent stereo (tex XDA-2) och bioförsteg (surroundprocessor) med bypass?

 

Alltså inköp av tillbehör som ger XDA-2/XSP-1 trådlös signalöverföring (om det är Emotiva du vill ha) och valfri processor med bypass om jag fattat dig rätt.

 

 

När det gäller missnöje med slutsteg så kan Emotiva ge ett hårt ljud och särkilt i kombination med ribbon diskanter som då blir särskilt aggraverande vid lyssning av rockmusik. 

 

Mitt XDA-1 gav mig intrycket jag gav ett hårt ljud i kombination med Emotiva slutsteg och ribbondiskanter - som dock förvånansvärt tämjdes med ett slutsteg från Xindak - som färgade åt det mjuka hållet/gav lite mer tyngd i basen - utan att tappa i upplösning.

 

Försteg ska dock påverka ljudkaraktären i högre grad än slutsteg - inget jag själv testat utförligt.


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 18 maj 2015 - 17:16.


#3211

Postad 18 maj 2015 - 17:55

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Till Elac som har AMT-diskant var det just rock eller diverse metal var det väl jag körde som passade bäst med XPA-1. Dessvärre var det också det enda som funkade tillfredsställande. :P
 
Försteg tycker jag borde påverka ljudet minimalt egentligen då det har en enklare uppgift. Är det D/A omvandling inblandat i försteget blir det en annan sak förstås.


#3212

Postad 18 maj 2015 - 19:18

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Hej,

Nä ingen trådlös överföring, utan två separata delar. Som min Hegel idag är kopplad så går min Marantz in i den via HR bypass vilket gör att Hegel agerar steg åt hemmabion. Medan om jag vill lyssna på musik så är tex min DAC o cd inkopplade direkt i min Hegel vilket då gör att jag enkelt lyssnar på musik rakt igenom min Hegel.

Såg att XSP-1 har samma funktion. Fördelen med detta är att när/om jag får plats med ett rent 2-kanals rum så är det enkelt att lyfta ut den XSP o XPA steget för att få ren o skär musik i ett separat rum.
Men att kunna dela på det på det här sättet har gett mig ett otroligt lyft vid musiklyssningen.


Har läst lite Amerikanska forum Ang att några varit missnöjda med deras produkter. Problemet för mig är att jag tyvärr inte blivit så super impad av kvalitet och ljud av saker som är dubbelt så dyrt. Men tar gärna emot för & nackdelar.

Men för priset kommer man juh inte i närheten av ngt i Svea. Om man inte jagar beggat. Har inget emot beggat...förutom att ofta så är säljpriserna nästan desamma som nypriset, fast det är allt från 2-15 år gamla saker.

#3213

Postad 18 maj 2015 - 19:24

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Här hemma är det larvigt mycket Metal som rullar, men även en hel del annat oxå såklart.

Är faktiskt sugen som tusan att prova olika saker. Men det är samma lika överallt i Sthlm.... om man inte ska dyka över typ 50-70 för en uppsättning För & Slutsteg.

Hos Emotiva får jag Steg, Försteg och cd för runt 32-35 Hem till Svea. Då har jag utvecklingsmöjligheter att uppgradera med ett steg till, alt byta ut försteget eller prova annan DAC mm

Känns grymt prisvärt kontra det som jag sett i Svea....Iaf pris kontra vad jag får. Haha

#3214

Postad 18 maj 2015 - 19:25

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

AMT är bra grejer; tack för rättelse. Märkligt att de presterade bäst på rock - där går de flesta högtalare bet - åtminstone när det gäller att behärska andra genere utanför. Måste provlyssna din modell från Elac någon gång :)

 

Av den blygsamma mängd elektronik jag har testat är det försteg från HarmanKardon, Xindak, Emotiva och Cambridge och slutsteg från Xindak, Inter-M och Emotiva.

Eftersom jag aldrig sålt av utrustning utanför vänskapskretsen har jag haft möjlighet att testa just dessa med Canton RC-L, Compact M900, Emotiva ERT-8.3, Swans TS-6 och ATC SCM100.

 

Cambridge erbjöd ett mindre ansträngt ljud än Emotivas XDA-1 i kombination med Emotivas slutsteg, medan Emotivas uppföljare Stealth DC-1 eradikerade det ansträngda. 

 

Det ligger något i det att ju större uppgift ett försteg har, desto mer potentiell påverkan på ljudet. (dock aldrig större än högtalaren eller akustik). Det är svårt att hitta bra surround processorer som inte gör det hörbart (tyvärr) i en avslöjande anläggning.


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 18 maj 2015 - 19:38.


#3215

Postad 18 maj 2015 - 19:33

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Hej,

Nä ingen trådlös överföring, utan två separata delar. Som min Hegel idag är kopplad så går min Marantz in i den via HR bypass vilket gör att Hegel agerar steg åt hemmabion. Medan om jag vill lyssna på musik så är tex min DAC o cd inkopplade direkt i min Hegel vilket då gör att jag enkelt lyssnar på musik rakt igenom min Hegel.

Såg att XSP-1 har samma funktion. Fördelen med detta är att när/om jag får plats med ett rent 2-kanals rum så är det enkelt att lyfta ut den XSP o XPA steget för att få ren o skär musik i ett separat rum.
Men att kunna dela på det på det här sättet har gett mig ett otroligt lyft vid musiklyssningen.


Har läst lite Amerikanska forum Ang att några varit missnöjda med deras produkter. Problemet för mig är att jag tyvärr inte blivit så super impad av kvalitet och ljud av saker som är dubbelt så dyrt. Men tar gärna emot för & nackdelar.

Men för priset kommer man juh inte i närheten av ngt i Svea. Om man inte jagar beggat. Har inget emot beggat...förutom att ofta så är säljpriserna nästan desamma som nypriset, fast det är allt från 2-15 år gamla saker.

 

 

 

Emotiva har 5 år transferbar garanti (mot kvitto) till nya ägare, om begagnat intresserar. Sen kan du alltid sälja till minst inköpspris.

Slutsteg tenderar i alla fall att hålla mycket bra. Försteg är känsligare. Upp till en själv vilken risk och garanti man vill ha, nytt kontra begagnat. 

 

Har själv inte märkt av några skäliga bud när jag försökt sälja utrustning, så det är mycket möjligt att du kan pruta ner priser hos rätt säljare. 


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 18 maj 2015 - 19:35.


#3216

Postad 18 maj 2015 - 19:36

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Tack för er input!

XSP-1 Gen 2 är ett rent 2-kanals försteg ingen surround processor.
Därav mitt intresse i just denna. För jag har upplevt att oavsett märke så är de 2-kanals försteg jag hört vesäntligt mycket bättre än nästan vilken surround processor som helst.

Men vill såklart att det ska bli bättre och inte sämre. Därför är tips/input hur bra som helst.

Både för o nackdelar.

Är det ngn som provat XSP-1 Gen 2? Tydligen ska denna ha förbättras avsevärt

#3217

Postad 18 maj 2015 - 20:37

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Tyvärr så är det inte någon vidare kvalitet på Emotiva inte på det XPA-2 som jag hade.Lösa RCA kontakter var livrädd för att dom skulle lossna när jag skulle koppla in kablarna sen hade jag ett brumljud i vänster kanal som var jäkligt störande. Nu när jag har mina bryggade Primare A34.2 är det helt knäpptyst.



#3218

Postad 18 maj 2015 - 21:24

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Tyvärr så är det inte någon vidare kvalitet på Emotiva inte på det XPA-2 som jag hade.Lösa RCA kontakter var livrädd för att dom skulle lossna när jag skulle koppla in kablarna sen hade jag ett brumljud i vänster kanal som var jäkligt störande. Nu när jag har mina bryggade Primare A34.2 är det helt knäpptyst.


Det va juh förbannat trist att höra.... Vad sa Emotiva?

Vad gick Primare stegen på? Har hört en del bra om deras steg. Men har som sagt inte blivit sådär vrålimpad över Primare överlag annars.

#3219

Postad 18 maj 2015 - 22:07

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det va juh förbannat trist att höra.... Vad sa Emotiva?

Vad gick Primare stegen på? Har hört en del bra om deras steg. Men har som sagt inte blivit sådär vrålimpad över Primare överlag annars.

Kanske på grund av att Primare förstärkare passar väldigt bra med SA=System Audio



#3220

Postad 18 maj 2015 - 22:12

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Det va juh förbannat trist att höra.... Vad sa Emotiva?

Vad gick Primare stegen på? Har hört en del bra om deras steg. Men har som sagt inte blivit sådär vrålimpad över Primare överlag annars.

Kontaktade inte Emotiva sålde av det istället det föll ändå inte i min smak.Primares nya slutstegsteknik kräver väldigt lång inspelning innan dom låter som dom ska plus att det är viktigt att fasen hamnar rätt det gör en väldig skillnad.Jag är jäkligt nöjd med mina steg köpte nyligen ett steg till så nu har jag bryggat dom låter väldigt bra till mina Focal Electra 1038.Köpte mina steg innan prishöjningen som Primare gjorde tror jag gav runt 13000:-/st för dom har även Primare PRE 32 som försteg.


Redigerat av Tool-AENIMA, 18 maj 2015 - 22:13.


#3221

Postad 18 maj 2015 - 22:50

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Har nu fått nys om ngt som jag ska iväg o lyssna på imorgon. 2 monoblock samt ett försteg för 25k. Stegen har jag hört o dessa är jag larvigt impad över. Är bara försteget som är en joker....men de har gjort susen förut.

Vad tror ni man ska sälja sin Hegel 200 för isf? Hahaha

#3222

Postad 19 maj 2015 - 14:27

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 3

Kontaktade inte Emotiva sålde av det istället det föll ändå inte i min smak.Primares nya slutstegsteknik kräver väldigt lång inspelning innan dom låter som dom ska plus att det är viktigt att fasen hamnar rätt det gör en väldig skillnad.Jag är jäkligt nöjd med mina steg köpte nyligen ett steg till så nu har jag bryggat dom låter väldigt bra till mina Focal Electra 1038.Köpte mina steg innan prishöjningen som Primare gjorde tror jag gav runt 13000:-/st för dom har även Primare PRE 32 som försteg.

Du får gärna ge en logisk förklaring till väldigt lång inspelning hos Primare.

Min teori är att dina öron har vant sig vid en ny ljudbild.



#3223

Postad 19 maj 2015 - 19:16

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Du får gärna ge en logisk förklaring till väldigt lång inspelning hos Primare.

Min teori är att dina öron har vant sig vid en ny ljudbild.

Jag har ingen vetenskaplig bevis på att det verkligen är som jag påstår det kan ju vara som du säger men det nya steget jag köpte hade samma karaktär som det första var när det var nytt.



#3224

Postad 19 maj 2015 - 20:18

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det är ingen som har hört XSP-1? Har kolalt runt en hel del på olika forum utanför Svea. Där skrivs det högt o lågt om en Battle mellan Parasound och Emotiva XSP-1 Gen2.

 

Blir så sjukt nyfiken.

 

Parasound går att få tag i Sthlm, XSP-1 Gen2 är egentligen bara try and buy som gäller...vilket är lite smått läskigt.

Men EMOTIVA vet hur man gör tilltalande produkter både prestanda och visuellt



#3225

Postad 19 maj 2015 - 20:55

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Beställde ett XPA-3 på deras "secret sale" idag. Synd bara att dollarn är ashög.

#3226

Postad 22 maj 2015 - 16:20

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Jag har ingen vetenskaplig bevis på att det verkligen är som jag påstår det kan ju vara som du säger men det nya steget jag köpte hade samma karaktär som det första var när det var nytt.

Ok!



#3227

Postad 29 maj 2015 - 11:51

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 1

Tror bara det är jag och Tool-AENIMA som uttalat missnöje med slutstegen i denna tråd. Fler har uttryckt samma uppfattning i PM. Mitt första kritiska inlägg möttes av fanboisens väntade reaktioner som raderades men så gjordes även mitt inlägg(!) Det finns dock kvar i citerad form av den medlem (probot69) det var avsett till och som jag lyckades avråda från köp. Hittar du inte inläggen eller vill diskutera vidare kan vi ta det via PM.


Jag var heller inte särskilt nöjd. Mitt XPA-5 brusade och brummade. Emotiva vägrade erkänna att det var nåt fel på det så jag sålde skiten och köpte Parasound halo istället, klasskillnad är det minsta man kan säga.
Leta begagnat är mitt tips.


Med vänlig hälsning,
Martin

#3228

Postad 01 juni 2015 - 00:29

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Jag var heller inte särskilt nöjd. Mitt XPA-5 brusade och brummade. Emotiva vägrade erkänna att det var nåt fel på det så jag sålde skiten och köpte Parasound halo istället, klasskillnad är det minsta man kan säga.
Leta begagnat är mitt tips.


Med vänlig hälsning,
Martin

Vad betalade du i prisskillnad för skillnad i klass?



#3229

Postad 08 juni 2015 - 13:41

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 1

Vad betalade du i prisskillnad för skillnad i klass?


Min halo köptes begagnad och fick väl lägga till kanske 1500:- efter jag sålt Emotivan. Dock sålde jag Parasound-steget nyligen för 1500:- mer än vad jag köpte det för så det gick väl jämnt ut kan man säga :)

Det är kul med bagagnat när man kan äga sakerna 2-3 år och sedan få mer än man betalat :D


Med vänlig hälsning,
Martin

#3230

Postad 08 juni 2015 - 14:57

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Min halo köptes begagnad och fick väl lägga till kanske 1500:- efter jag sålt Emotivan. Dock sålde jag Parasound-steget nyligen för 1500:- mer än vad jag köpte det för så det gick väl jämnt ut kan man säga :)

Det är kul med bagagnat när man kan äga sakerna 2-3 år och sedan få mer än man betalat :D


Med vänlig hälsning,
Martin

Köpt något nytt eftersom du sålde av din Parasound?

#3231

Postad 09 juni 2015 - 13:10

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Ja, jag var nyligen ut på en långresa så sålde av mycket inför och efter den.
Har nu ett nuforce MCA-18 och ett par gamla DALI 104. Tanken är att börja uppgradera sakerna nu när man har fått igång en inkomst igen.

#3232

Postad 09 juni 2015 - 14:46

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Min halo köptes begagnad och fick väl lägga till kanske 1500:- efter jag sålt Emotivan. Dock sålde jag Parasound-steget nyligen för 1500:- mer än vad jag köpte det för så det gick väl jämnt ut kan man säga :)

Det är kul med bagagnat när man kan äga sakerna 2-3 år och sedan få mer än man betalat :D


Med vänlig hälsning,
Martin

Det var bra jobbat med tanke på att Parasound-steget kostar tre gånger så mycket.



#3233

Postad 10 juni 2015 - 11:24

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Det var bra jobbat med tanke på att Parasound-steget kostar tre gånger så mycket.


Ja, man kan göra mycket bra affärer på begagnatmarknaden om man har lite tålamod att leta. Man behöver bara ligga ute med pengarna men sen får man i princip tillbaka det man lagt ut när man sedan säljer :)

Med vänlig hälsning,
Martin

#3234

Postad 11 juni 2015 - 13:36

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Emotiva ska börja sälja sina produkter via återförsäljare utan att höja sina priser till konsument säger dom själv.

 

Ganska heta diskussioner på Emotiva Lounge då återförsäljaren ska ha sina marginaler och hur ska då priset kunna bestå.

 

http://emotivalounge...t-retail-stores



#3235

Postad 13 juni 2015 - 16:39

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

SVS har lyckats med bra priser via återförsäljare. Att dollarn är dyr är en annan sak.

Återstår dock att se hur Emotiva löser sin internationella marknad då.



#3236

Postad 08 juli 2015 - 12:19

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Om det är någon som är intresserad av en UMC-200 så skicka PM till mig. Jag kör bara 2-kanal nuförtiden så tänkte kanske köpa något annat som försteg.

 

Jag har gjort två tweeks med den genom att ta bort dem fula silverplattorna på kanterna och satt dit svarta skruvar. Sen så har jag även bytt ut dem främre chassifötterna i svart gummi mot "hifi" aluminiumfötter.

 

Bilder finns i mitt album "Gamla hemmet - Dartanjangs Gata".



#3237

Postad 20 juli 2015 - 14:33

Unregistered284cb9c0
  • Unregistered284cb9c0
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Någon som vet vad man får ge för ett begagnat Emotiva XPA-2?. Skulle behöva något som orkar driva min JBL LS80. Har en HK970 förstärkare nu men den orkar inte och jag hittar aldrig någon HK990 begagnat för vettigt pris. 



#3238

Postad 20 juli 2015 - 14:37

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Någon som vet vad man får ge för ett begagnat Emotiva XPA-2?. Skulle behöva något som orkar driva min JBL LS80. Har en HK970 förstärkare nu men den orkar inte och jag hittar aldrig någon HK990 begagnat för vettigt pris. 

 

Inte sett någon till salu på lång tid så svårt att svara på och med tanke på att dollarn rusat i värde lär folk passa på och ta ut lite mer.

 

11540 kr hem för en ny lär det sluta på och då räknar jag på sale som slutar slutet av Juli annars ca 1000 kr mer 12540 kr.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 20 juli 2015 - 14:41.


#3239

Postad 20 juli 2015 - 15:20

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tidningen Sound & Vision har just testat processorn XMC-1 och ger den väldigt bra betyg, kan läsas här.

 

Inledningen på testet är lite extra rolig för oss som talar svenska! :)



#3240

Postad 05 augusti 2015 - 19:21

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hej!

 

Säljer min UMC-200 titta på marknaden för mer info.

 

//Micke



#3241

Postad 23 september 2015 - 08:52

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0

Ska uppgradera anläggningen och kommer ha ett  XPA-5 till salu och tänkte göra en intressekoll.



#3242

Postad 23 september 2015 - 09:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Finns en marknadsdel att använda :)

#3243

Postad 28 september 2015 - 22:33

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Någon som tror sig veta hur ett Nad M25 står sig emot ett Emotiva XPA 2 gen 2?



#3244

Postad 02 oktober 2015 - 16:05

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Någon som tror sig veta hur ett Nad M25 står sig emot ett Emotiva XPA 2 gen 2?


Dessa Har jag haft Nad M25, XPA-3 och Sherbourn Pa7-350. Med mina erfarenheter så skulle jag tro att naden inte är mycket sämre rent ljudmässigt. Behöver du en väldans massa effekt ja då är nog emotivan ett bättre val. Vad har du för övrig utrustning?

#3245

Postad 29 december 2015 - 13:46

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 1
http://www.audioholi...on-3-amplifiers

#3246

Postad 07 januari 2016 - 19:03

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

De ser onekligen trevliga ut! 

https://www.instagra.../p/BANjzzjyZ4j/



#3247

Postad 07 januari 2016 - 22:41

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

De ser onekligen trevliga ut!
https://www.instagra.../p/BANjzzjyZ4j/


Åhhhh jag håller med.

#3248

Postad 14 januari 2016 - 09:41

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

 

Nu är XPA-5 G2 & XPA-3 G2 Slutsåld efter senaste utförsäljningen så snart är gamla serien borta helt.

 

Så är bara nya serien som du länkar till som blir kvar.

 

Denna ska bli lättare med den nya nätdelen och att man kan uppgradera kanalerna med seperata steg när man vill och Class H som Xpr serien.

 

Men dyrare med den mer påkostade nätdelen och andra komponenter plus att den byggs i Usa.

 

Så ska vara samma nätdel till Alla XPA G3 steg så lär finna mindre effekt att ge per kanal om man har XPA-7 G3, så frågan är hur stor är nätdelen och hur presterar den om man har ett 7 kanals steg av denna variant.

 

Känns som dom blir mindre prisvärda men mer påkostade den nya serien.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 14 januari 2016 - 12:07.


#3249

Postad 14 januari 2016 - 19:42

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Youtube klipp från CES på Gen 3 XPA.

 

Första gången man får se den nya nätdelen. 

 

3 Kilowatt, Switch mode power supply. (Nätdelen på stationär dator använder denna teknik)

 

https://www.youtube.com/watch?v=hk3hy2z2KSk


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 14 januari 2016 - 23:29.


#3250

Postad 14 januari 2016 - 23:41

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Fördelen med SMPS är en mycket lättare strömdel.

 

Gates öppnar och stänger snabbare så att den enbart använder den ström den behöver så mer energi effektiv.

 

Då blir strömdelen mycket svalare när den ej använder en konstant ström.

 

Nackdelen är att det är mycket mer delar som kan fela så att livs längden blir kortare.

 

Men kollar man på dom nya Nätdelarna till datorer har dom blivit mycket bättre med åren och ström effektiva med platinum märkning som klarar 93-96%, frågan är hur bra har Emotiva lyckats med uppgiften för inte setta detta i Slutsteg så mycket ännu. 


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 14 januari 2016 - 23:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.