Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *

514 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Eng (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#301

Postad 13 november 2011 - 14:14

Unregistered7d9dc31d
  • Unregistered7d9dc31d
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Hej är det någon som kan berätta lite mer om vilka komponenter som ni valt att bygga eran WHS 2011 server med.

Skulle vara kul att få veta vilka tillläggs program som ni använder er ut av.

EX: Logitech Server , Switchking , XAMPP , Msure , BM etc.

Funderar själv på att plocka ihop en egen server.

Redigerat av Unregistered7d9dc31d, 13 november 2011 - 14:38.


#302

Postad 13 november 2011 - 19:38

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hej är det någon som kan berätta lite mer om vilka komponenter som ni valt att bygga eran WHS 2011 server med.

Skulle vara kul att få veta vilka tillläggs program som ni använder er ut av.

EX: Logitech Server , Switchking , XAMPP , Msure , BM etc.

Funderar själv på att plocka ihop en egen server.


Amd athlon 64 x2 e5050, Gigabyte MA74GM-S2H moderkort, 4Gb ram Chassi med plats för 6 diskar och därtill en Coolermaster diskhållare som gör att man får in 4 3,5"-diskar i 3 5,25-platser

Edit Glömde program/ Kör Squeezebox server, dvblink, virtualbox med en linuxinstall för cardsahring

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 13 november 2011 - 21:32.


#303

Postad 13 november 2011 - 21:08

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej är det någon som kan berätta lite mer om vilka komponenter som ni valt att bygga eran WHS 2011 server med.

Skulle vara kul att få veta vilka tillläggs program som ni använder er ut av.

EX: Logitech Server , Switchking , XAMPP , Msure , BM etc.

Funderar själv på att plocka ihop en egen server.


Jag kör med ett integrerat Asus E35, 4gb minne och Fractal Design Define chassi med plats för 8 diskar. Processorn räcker gott och väl för serverbruk men det var för klent när jag försökte köra DVB Link på den.

#304

Postad 20 november 2011 - 12:28

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Jag kör med ett Nexus Version 1 chassi. Asus M4A77T, AMD Athlon II X2 260, 4 GB minne. 9 diskar med totalt 11 TB utrymme. De enda program jag kör är Drivebender, PC Monitor och AirVideo.

#305

Postad 25 november 2011 - 19:41

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått ändan ur och köpt en hd även om priserna var lite tokiga...

Så idag har jag installerat WHS 2011 och jag måste bara säga att det var det enklaste jag gjort. Från att det var installerat tog det ungefär 10 minuter innan jag hade skapat några användare mappat upp hårddisken och börjat föra över alla bilder, filmer osv till den. Enklare att komma igång kan det inte bli! :D

Nu har jag visserligen inte börjat kika så mycket på extra program, men själva filserver delen är ju igång iaf. :)

Men en fråga, hur får man igång någon torrentklient på den? Är det bara att installera som vanligt och köra på, eller hur får man in det till "Tillägg" sen? Frågan gäller väl egentligen alla tilläggsprogram, t.ex. PC Monitor som jag tänkte köra också.

Jag vågar inte labba allt för mycket på en gång så jag kör fegsättet och frågar... ;)

#306

Postad 25 november 2011 - 23:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
@Sandö

Det finns ju ett par olika sätt, antingen laddar du hem den vanliga versionen och styr den via rdp, eller får du leta upp nån som är avsedd som plugin i whs 2011, det finns också ett plugin som ger tillgång till hela datorn från dashboard. Är lite negativ till det själv då jag ser det som en säkerhetsrisk att kunna styra datorn från dashboard fall man blir av med sin laptop eller något sånt.

Hittade en torrentplugin på we got served Kolla alltid med dem först. Sen tycker jag nog du gjorde en liten miss, du skulle hårdpressat den innan du la in alla dina filer då är det lätt att installera om ifall nått går snett.

Plågade min nya Amahi-server nått grymt innan jag våga lägga in mina 7-8tb data där :D Fick intsallera om den 3 ggr pga att jag testa saker som inte var bra :D

#307

Postad 26 november 2011 - 09:28

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
@Goldstar
Ok, tack för tipsen. Såg den på we got served, har du testat den? Styra hela datorn vill jag inte kunna göra så det alternativet är ju uteslutet.

Ja, gjorde nog en liten miss när jag inte labbade först, men har ju kvar allt på datorn så är ju ingen panik om jag måste installera igen.

Vad är rdp? Känner mig som en total nybörjare just nu... :)

#308

Postad 26 november 2011 - 10:16

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

@Goldstar
Ok, tack för tipsen. Såg den på we got served, har du testat den? Styra hela datorn vill jag inte kunna göra så det alternativet är ju uteslutet.

Ja, gjorde nog en liten miss när jag inte labbade först, men har ju kvar allt på datorn så är ju ingen panik om jag måste installera igen.

Vad är rdp? Känner mig som en total nybörjare just nu... :)


Testa att styra hela datorn har jag inte provat, använde rdp till det istället. Blev lite anti när jag såg att registereditorn låg tillgänglig i pluginet, men nån sa att det var ställbart vilka funktioner man ville ha. Kände dock inget behov. Sen fanns det ju ett torrentprogram, olika övervakningsprogram finns också för dashboard men har inte testat mer än ett par diskövervakningsprogram. Leta i addins &apps så kanske du hittar lite kul saker

#309

Postad 26 november 2011 - 13:39

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0


Vad är rdp? Känner mig som en total nybörjare just nu... :)


Antar att Goldstar menar "remote desktop" dvs fjärranslutning till din WHS dator,

#310

Postad 26 november 2011 - 16:26

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Hmm fick inte WHSuTorrent att fungera på första försöket. Någon som provat och fått det att fungera, eller vad kör ni för torrent klient?

#311

Postad 26 november 2011 - 16:48

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hmm fick inte WHSuTorrent att fungera på första försöket. Någon som provat och fått det att fungera, eller vad kör ni för torrent klient?


Vissa saker som har med nätet att göra kan vara rätt meckiga i början whs 2011 har rätt hårda säkerhetsregler som standard.

#312

Postad 26 november 2011 - 16:55

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Vissa saker som har med nätet att göra kan vara rätt meckiga i början whs 2011 har rätt hårda säkerhetsregler som standard.

Jag tolkar ditt inlägg som att det funkar för dig. Då fortsätter jag försöka. :)

#313

Postad 26 november 2011 - 17:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag tolkar ditt inlägg som att det funkar för dig. Då fortsätter jag försöka. :)


Använder själv inte torrent alls, men vet att jag hade problem när jag skulle fixa andra saker som krävde internet. Om du kan logga in på servern med remote desktop eller du har skärm och tangentbordså kan du starta IE och kolla sinställningarna där bla, du kan också kolla hur windowsbrandväggen är ställd i servern

#314

Postad 27 november 2011 - 01:12

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
@Sandö: Grattis till din WHS! :)

RDP är alltså remote desktop, "Anslutning till fjärrskrivbord", ligger under Tillbehör i Win7.
Som "Dator" väljer du ditt servernamn (eller IP).
Som användare väljer du Administrator
Lösenord är det (starka) lösenord som du valde som lösen till din server under installationen.

Jag har valt att spara dessa inställningar till en RDP-fil som jag har på skrivbordet på min PC.
Bara att dubbelklicka igång sessionen.

Det fungerar helt enkelt som så att du är "inne på servern" och jobbar via din PC. Dvs fönstret du ser på din PC är precis som det skulle sett ut om du hade skärmen kopplad direkt till servern.
Dashborden har definitivt sina begränsningar och att köra RDP in på servern kan man säga blir som att lyfta bort dashboarden och få full tillgång till allt gottigt. Dashboarden är ju till för att förenkla och för att skydda servern genom att gravt strypa vad som kan göras. Men ta det lite lugnt ändå är ett bra tips! :)

Det är ju Windows som körs på en WHS så det mesta kan installeras och köras som på en "vanlig" PC via RDP.
Jag kör inte Torrent, men en annan variant utan problem. Som Goldstar säger är det lite hängslen och livrem på serverns säkerhetstänk. Definitivt jämfört med hur det var på WHS v1. Men det är "bara" att sätta upp diverse regler i brandväggen på servern så går det mesta.
Sedan kör jag RARZombie också, men den är inte så kompatibel med DriveBender. Allt funkar, men DriveBender-preocessen drar konstant ca 50% CPU när RARZombie är igång.
Kör också AirVideo på servern och skall få igång TeamViever också¨tänkte jag. Hade det till min gamla WHS och hoppas den funkar till WHS2011 också.

#315

Postad 27 november 2011 - 10:29

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Tack ska du ha PJay! :)

Ok, trodde att alla syftade på dashboard, men då klarnar det lite. :) Ska kika på RDP omgående.
Ett problem som jag stött på. För att få igång WHSuTorrent så måste man modifiera en fil som heter web.config, men jag får inte spara den när jag har modifierat den. Kan det helt enkelt bero på någon säkerhetsinställning eller att jag måste redigera den som administratör?

Tack för tipsen!

#316

Postad 28 november 2011 - 15:35

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Tack ska du ha PJay! :)

Ok, trodde att alla syftade på dashboard, men då klarnar det lite. :) Ska kika på RDP omgående.
Ett problem som jag stött på. För att få igång WHSuTorrent så måste man modifiera en fil som heter web.config, men jag får inte spara den när jag har modifierat den. Kan det helt enkelt bero på någon säkerhetsinställning eller att jag måste redigera den som administratör?

Tack för tipsen!

Ja, web.config är troligen att du måste ha admin-rights för att få ändra som du säger. Det löser sig när du kör RDP och loggar in som Admin istället!

Add-ins och Dashboard är att föredra rent säkerhetsmässigt såklart, men att köra RDP mot servern öppnar så många fler dörrar. Det är ju inte säkert att de applikationer man vill köra finns som Add-In och att köra RDP är enda sättet att installera något annat på servern. Finns dock Add-In som har RDP inbakat kan man säga. Advanced Admin Console exempelvis.

#317

Postad 28 november 2011 - 19:52

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Ja, web.config är troligen att du måste ha admin-rights för att få ändra som du säger. Det löser sig när du kör RDP och loggar in som Admin istället!

Add-ins och Dashboard är att föredra rent säkerhetsmässigt såklart, men att köra RDP mot servern öppnar så många fler dörrar. Det är ju inte säkert att de applikationer man vill köra finns som Add-In och att köra RDP är enda sättet att installera något annat på servern. Finns dock Add-In som har RDP inbakat kan man säga. Advanced Admin Console exempelvis.

Kör själv RDP på ett antal applikationer och det funkar bra, precis som PJay skriver - accessen blir mycket enklare via RDP. I min värld så inbillar jag mig att det är bätte att köra RDP via lokala nätet än att installera Advanced Admin Consoe via Dashboarden, men å andra sidan är jag ingen nätverksguru.

#318

Postad 03 december 2011 - 14:22

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Två små frågor.

- Normalt ansluter jag via RDP från min trådbundna stationära dator, inga problem.
När jag försöker ansluta ifrån min laptop över wifi får jag meddelande om att jag har felaktigt administratörs lösen, vilket jag inte har eftersom jag använder det från min stationära. Säkerhetsfeature i WHS? Har provat att ställa in servern på RDP med "lägre säkerhet" för maximal åtkomst men utan lycka.
- Skulle vilja byta namn på min arbetsgrupp "workgroup" standard namn. enligt min whs kan jag inte det då "certification authority är installerat. Varför?

/W

Redigerat av Wilgot, 03 december 2011 - 15:09.


#319

Postad 04 december 2011 - 13:50

Stefan F
  • Stefan F
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Står i valet o kvalet mellan att bygga/köpa en "vanlig" NAS eller WHS. Det som gör mig lite fundersam är just att det är ett komplett
Windowssystem i botten, med alla dess fel o brister. Ok, det är ett serveroperativ och är kanske inte lika utsatt som en vanlig PC,
men hur är det med patchar o uppdateringar? Ni som kör WHS, kör ni något anti-virus också? Det jag har sett av WHS verkar ju
rätt ok, men jag är som sagt lite fundersam...

#320

Postad 04 december 2011 - 20:45

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Jag kör uTorrent utan problem på min WHS 2011.

Någon som kör iSCSI server på WHS?
Helst gratis el billig.
Tänkte kunna lagra MCE Recorded TV på WHS istf lokalt, och då kunna köra SSD på MCE'n..

#321

Postad 04 december 2011 - 22:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag kör uTorrent utan problem på min WHS 2011.

Någon som kör iSCSI server på WHS?
Helst gratis el billig.
Tänkte kunna lagra MCE Recorded TV på WHS istf lokalt, och då kunna köra SSD på MCE'n..


Det kan du lösa native på whs 2011, Installera dashboard på din mce-maskin, starta om datorn, starta mce så kommer det att starta en mce-installation av dashboard, kommer inte ihåg, men jag tror du får starta om medicenter efter installationen. Du har nu ett nytt alternativ i menyn, alternativt i övriga program eller vad den heter. Gå till alternativet och klicka på det, gå till inställningar och välj att arkivera inspelningar automatsikt.

#322

Postad 11 december 2011 - 18:42

Unregistered7d9dc31d
  • Unregistered7d9dc31d
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Kalnder server på WHS 2011?

Jag sitter och funderar om det möjligt att synka sin kalender på WHS 2011.
Tänker då närmast på i från telefon eller andra bärbara enheter till den stationära datorn hemma.
Kan man även lägga in grupper så att det är flera som delar på en kalender.

Finns det utomstående program som man kan använda sig ut av?

#323

Postad 12 december 2011 - 23:11

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Det kan du lösa native på whs 2011, Installera dashboard på din mce-maskin, starta om datorn, starta mce så kommer det att starta en mce-installation av dashboard, kommer inte ihåg, men jag tror du får starta om medicenter efter installationen. Du har nu ett nytt alternativ i menyn, alternativt i övriga program eller vad den heter. Gå till alternativet och klicka på det, gå till inställningar och välj att arkivera inspelningar automatsikt.


Hmmm.
Har kollat igenom dashboard på min WHS 2011 och hittar inget.
Ser då i din tråd att du pekar på "Installera dashboard på din MCE maskin".
Jag kör W7 MCE som front mot min WHS.
Menar du:
http://www.microsoft...ls.aspx?id=2753
Förstår inte helt hur du menar..

/En trög en

#324

Postad 12 december 2011 - 23:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hmmm.
Har kollat igenom dashboard på min WHS 2011 och hittar inget.
Ser då i din tråd att du pekar på "Installera dashboard på din MCE maskin".
Jag kör W7 MCE som front mot min WHS.
Menar du:
http://www.microsoft...ls.aspx?id=2753
Förstår inte helt hur du menar..

/En trög en


Nä, dashboard följer med whs från början, man installerar det på klienten via webbläsaren genom att skriva din servers ip /connect

i mitt fall http://192.168.1.10/connect

Så kommer du att få en fråga om du att kunna klicka download software for windows. Finns en guide här
När det är gjort så kan du installera en klient till själva mce, har för mig att det finns 2 vägar att göra detta, antingen i startmenyn eller genom att starta mce godkänn att det installeras. När det är klart så startar du om mce. Kommer inte ihåg om programmet lägger sig direkt i menyn i mce eller om du får gå in på extras för att hitta det (har du svensk windows heter det antagligen nte extras men ligger överst i mce-menyn) när du valt det programmet kan du ställa in att du vill arkivera alla inspelningar automatiskt eller om du vill välja dem manuellt

#325

Postad 16 december 2011 - 10:18

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Har en fundering som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
Jag funderar på att byta upp mig från den gamla WHS till WHS2011.

Frågan är då hur jag på lättaste sättet får över de filer som jag har på den gamla servern till den nya iom att den ibland beroende på utrymmet har delat på filerna och lagt dem på olika diskar?
Annars kan man ju "bara" kopiera från DE till de nya diskarna eller hur? Men risken är ju att man inte får "hela" filen så att säga om den lagt det på flera olika diskar.

Hur har ni gjort som gått från gamla WHS till WHS 2011?

#326

Postad 16 december 2011 - 15:40

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har en fundering som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
Jag funderar på att byta upp mig från den gamla WHS till WHS2011.

Frågan är då hur jag på lättaste sättet får över de filer som jag har på den gamla servern till den nya iom att den ibland beroende på utrymmet har delat på filerna och lagt dem på olika diskar?
Annars kan man ju "bara" kopiera från DE till de nya diskarna eller hur? Men risken är ju att man inte får "hela" filen så att säga om den lagt det på flera olika diskar.

Hur har ni gjort som gått från gamla WHS till WHS 2011?


Först så slog jag av duplicering i de fall jag hade det, det frigjorde en del disk, sen avmomuntade jag en disk ur poolen, hade tillräckligt med utrymme på de övriga, den disk som blev avmountad flyttade jag till nya servern, kopierade över så mycket filer jag kunde och hoppades att det räckte för att tömma nästa disk osv. Andra alternativet är ju att köpa en ny disk och sätta i den nya servern, sen flytta de filer som får plats, avmounta en disk ur poolen och flytta den till nya servern, då är det ingen risk att det blir fel.

#327

Postad 16 december 2011 - 17:28

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Först så slog jag av duplicering i de fall jag hade det, det frigjorde en del disk, sen avmomuntade jag en disk ur poolen, hade tillräckligt med utrymme på de övriga, den disk som blev avmountad flyttade jag till nya servern, kopierade över så mycket filer jag kunde och hoppades att det räckte för att tömma nästa disk osv. Andra alternativet är ju att köpa en ny disk och sätta i den nya servern, sen flytta de filer som får plats, avmounta en disk ur poolen och flytta den till nya servern, då är det ingen risk att det blir fel.

Just precis så hade jag tänkt att göra men hur går det med de filer som ligger splittade över olika HDD´s?
Hade en krasch förra året och då blev det en del korrupta filer just på grund av att de låg på olika diskar fast det bara var en disk som gav upp. Gäller mestadels filmer och konserter då de är såpass stora filmässigt.

#328

Postad 16 december 2011 - 17:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Skillnad på krash och om du avmountar en disk ur poolen, väljer du att ta bort en disk så får du vänta tills alla filer är flyttade till övriga poolen, kan ta en stund för varje avmount. Gäller givetvis att du har ordning på dina diskar så du vet vilken du avmountar rent fysiskt och plockar ut rätt

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 16 december 2011 - 17:57.


#329

Postad 16 december 2011 - 19:14

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Varför envisas ni med att köra diskpool?, vad är vinsten?

#330

Postad 16 december 2011 - 19:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Varför envisas ni med att köra diskpool?, vad är vinsten?


Största vinsten är väl att du inte behöver fundera på om du har plats kvar på rätt disk, du kanske inte försöker automatisera så mycket men om jag tex flyttar ett arkiv med filer så är det betydligt smidigare att bara behöva lägga det i "Filmer" på servern än att behöva gå igenom 10 diskar för att se dels om det finns plats och dels om disken innehåller rätt mapp så jag får upp det på rätt ställe i klienterna

#331

Postad 16 december 2011 - 19:53

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Skillnad på krash och om du avmountar en disk ur poolen, väljer du att ta bort en disk så får du vänta tills alla filer är flyttade till övriga poolen, kan ta en stund för varje avmount. Gäller givetvis att du har ordning på dina diskar så du vet vilken du avmountar rent fysiskt och plockar ut rätt

Det låter kanon, trodde det skulle vara på samma sätt som när man hade haft en krasch.
Ordning på diskarna har jag så det borde inte vara några problem.
Billigt med nya WHS 2011 också, 359kr på Dustinhome med sambons studentrabatt :D

#332

Postad 16 december 2011 - 19:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det låter kanon, trodde det skulle vara på samma sätt som när man hade haft en krasch.
Ordning på diskarna har jag så det borde inte vara några problem.
Billigt med nya WHS 2011 också, 359kr på Dustinhome med sambons studentrabatt :D


Om du tar bort disken på rätt sätt så ska det inte vara någon fara, dvs console/diskar och delningar, markera disken du ska ta bort och välj remove from pool och sen vänta tills det står att whs är klart med borttagningen av disk och den visas utanför poolen.

#333

Postad 18 december 2011 - 13:51

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Just precis så hade jag tänkt att göra men hur går det med de filer som ligger splittade över olika HDD´s?
Hade en krasch förra året och då blev det en del korrupta filer just på grund av att de låg på olika diskar fast det bara var en disk som gav upp. Gäller mestadels filmer och konserter då de är såpass stora filmässigt.

Har aldrig varit med om att filer splittas på olika diskar faktiskt. Osäker på om det ens är möjligt? Det är ju NTFS på diskarna och poolen i WHSv1 är inte någon span eller så. Tittar du under rätt mapp i DE-foldern på disken då?
Filerna blev inte korrupta pga disk-fel eller write cache?

Jag kör drivebender i WHS 2011. Min förra WHSv1 kraschade hårdvarumässigt. Jag fyllde ny server och externt chassi med diskarna jag hade från förra servern. I DriveBender valde jag "Convert disk to pool" på varje gammal disk. Då läggs de till i poolen med bibehållna filer. Sedan flytta över filerna från den gamla DE-mappen till ServerFolders i utforskaren så att filerna hamnar "rätt". Det handlar inte om fysisk flytt mellan diskar så det går ju väldigt fort att flytta en massa TB på detta sätt.
När DE-foldern är tom så bara deleta den så är allt frid och fröjd...

Varför envisas ni med att köra diskpool?, vad är vinsten?

Du frågade samma sak i november i post #294, jag svarade vad jag anser i post #297.

#334

Postad 18 december 2011 - 14:08

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har aldrig varit med om att filer splittas på olika diskar faktiskt. Osäker på om det ens är möjligt? Det är ju NTFS på diskarna och poolen i WHSv1 är inte någon span eller så. Tittar du under rätt mapp i DE-foldern på disken då?
Filerna blev inte korrupta pga disk-fel eller write cache?


Filer i sig splittas inte men om man tex har en dvdfilm i katalogstruktur så kan en *.vob hamna på en disk och en annan på nån annan disk, det är dock ovanligt eftersom att whs alltid försöker hålla ihop kataloger, men om en disk börjar bli full eller man kör diskbalancer så kan det inträffa. Men har man tex iso kan den aldrig splittas över 2 diskar eftersom att det bara är en synlig fil.

#335

Postad 18 december 2011 - 17:24

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Filer i sig splittas inte men om man tex har en dvdfilm i katalogstruktur så kan en *.vob hamna på en disk och en annan på nån annan disk, det är dock ovanligt eftersom att whs alltid försöker hålla ihop kataloger, men om en disk börjar bli full eller man kör diskbalancer så kan det inträffa. Men har man tex iso kan den aldrig splittas över 2 diskar eftersom att det bara är en synlig fil.

Nä, precis, så det låter mysko att någon fil skulle bli korrupt eller gå förlorad för den sakens skull.
RAR-arkiv är mardrömmen då de kan ligga utspridda på 6-7 diskar. Även diverse metadata i filmmappar ligger utspridda.
Men har man bara samtliga diskar intakta så går det fint att bara flytta hela huvudmappar och välja att sammanfoga undermappar som har samma namn. När man är klar med alla diskar är samtliga mappar kompletta igen.

#336

Postad 18 december 2011 - 17:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nä, precis, så det låter mysko att någon fil skulle bli korrupt eller gå förlorad för den sakens skull.
RAR-arkiv är mardrömmen då de kan ligga utspridda på 6-7 diskar. Även diverse metadata i filmmappar ligger utspridda.
Men har man bara samtliga diskar intakta så går det fint att bara flytta hela huvudmappar och välja att sammanfoga undermappar som har samma namn. När man är klar med alla diskar är samtliga mappar kompletta igen.


Det är där som ett problem ligger, om man inte vill använda DB så fick iaf inte mina huvudmappar plats på en disk och att då försöka sitta och leta efter vad som hör ihop är nästan omöjligt, därför valde jag att flytta ut lite i taget från den gamla servern till diskar jag plockat bort ur poolen. Går visserligen åt 2 datorer men det bör inte vara något problem. När jag gjorde detta så fanns inte ens några poolprogram, nu är jag skeptisk till db eftersom att det skulle fördyra min server så jag har gått ifrån whs 2011. Ett bra system utan tvekan, men saknar för mycket från WHSv1

#337

Postad 18 december 2011 - 17:47

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Det är där som ett problem ligger, om man inte vill använda DB så fick iaf inte mina huvudmappar plats på en disk och att då försöka sitta och leta efter vad som hör ihop är nästan omöjligt, därför valde jag att flytta ut lite i taget från den gamla servern till diskar jag plockat bort ur poolen. Går visserligen åt 2 datorer men det bör inte vara något problem. När jag gjorde detta så fanns inte ens några poolprogram, nu är jag skeptisk till db eftersom att det skulle fördyra min server så jag har gått ifrån whs 2011. Ett bra system utan tvekan, men saknar för mycket från WHSv1

Nä, utan db blir det värre!
Med fördyra menar du "bara" licenskostnaden för DB? 270:- fick jag pröjsa för en lifetime licens. Jämfört med vad en disk kostar tyckte jag det lätt var värt det, men det är ju upp till var och en. Har man 10 diskar i sin pool som man vill använda DB till så blir det 27:- extra per disk...
Kör du Linux istället nu då?

#338

Postad 18 december 2011 - 18:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nä, utan db blir det värre!
Med fördyra menar du "bara" licenskostnaden för DB? 270:- fick jag pröjsa för en lifetime licens. Jämfört med vad en disk kostar tyckte jag det lätt var värt det, men det är ju upp till var och en. Har man 10 diskar i sin pool som man vill använda DB till så blir det 27:- extra per disk...
Kör du Linux istället nu då?


Som sagt när jag migrerade så fanns inte DB ens som alfa :)
Kör själv en Amahi-server nu, funkar alldeles utmärkt, tog dock en liten stund att komma på hur man la till diskar och det är lite krångligare än i whs, men inte mycket, väl uppsatt så funkar den väldigt likt whsv1, saknar fortfarande lite av funktionerna jag hade i whsv1 men de bygger ut dem med appar hela tiden, har även fixat musikrippning som funkar bra och utan mus/tangentbord, var dock inget färdigt paket än.

#339

Postad 18 december 2011 - 20:29

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Som sagt när jag migrerade så fanns inte DB ens som alfa :)
Kör själv en Amahi-server nu, funkar alldeles utmärkt, tog dock en liten stund att komma på hur man la till diskar och det är lite krångligare än i whs, men inte mycket, väl uppsatt så funkar den väldigt likt whsv1, saknar fortfarande lite av funktionerna jag hade i whsv1 men de bygger ut dem med appar hela tiden, har även fixat musikrippning som funkar bra och utan mus/tangentbord, var dock inget färdigt paket än.

hehe, varför kör du inte WHSv1 istället

Jag förstår mej inte på backup funktionen i WHS2011.
Själva server backupen är riktigt bra och enkel och gör det den ska.
Men i mitt fall vill jag köra själva server backupen på endast servern och serverns inställningar för att lätt kunna återställa. Jag vill inte backa upp 1TB film i denna backupen.

Jag vill kunna köra en backup 2 ggr per dag på servern men jag vill dessutom backa upp dokument, foton (den livsviktiga datan) för sej kanske nån gång i veckan...

Varför verkar det omöjligt att schema lägga en ytterligare backup i det inbyggda programet? Jag kan göra en "enstaka backup" utan problem men att schema lägga 2-3 stycken verkar svårt. Vill slippa använda tredjeparts program. tycker sådan ska fungera smärtfritt.

/W

Redigerat av Wilgot, 18 december 2011 - 20:34.


#340

Postad 18 december 2011 - 20:48

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

hehe, varför kör du inte WHSv1 istället

Jag förstår mej inte på backup funktionen i WHS2011.
Själva server backupen är riktigt bra och enkel och gör det den ska.
Men i mitt fall vill jag köra själva server backupen på endast servern och serverns inställningar för att lätt kunna återställa. Jag vill inte backa upp 1TB film i denna backupen.

Jag vill kunna köra en backup 2 ggr per dag på servern men jag vill dessutom backa upp dokument, foton (den livsviktiga datan) för sej kanske nån gång i veckan...

Varför verkar det omöjligt att schema lägga en ytterligare backup i det inbyggda programet? Jag kan göra en "enstaka backup" utan problem men att schema lägga 2-3 stycken verkar svårt. Vill slippa använda tredjeparts program. tycker sådan ska fungera smärtfritt.

/W


WHSv1 var tyvärr heller inte felfri, oväntad intensiv diskaktivitet, och allmänt dålig prestanda vartyvärr de största problemen, oft fick jag problem med att man var tvungen att pausa en film och vänta flera minuter innan den funkade ordentligt igen. De stora problemen kom med nån uppdatering, men blev aldrig riktigt ordning på det sen. Med många diskar uppstod en del andra problem, därför tyckte jag att whs 2011 funkade ganska bra och var beredd att vänta på förbättringar, men nu när man kollat hos tillverakre av olika plugin och de har i flera fall svårt att få till uppdateringar, många plugin på v1 använde tjänster som var unika för whsv1.

#341

Postad 24 december 2011 - 08:58

trombon
  • trombon
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Har en WHSv1 i nätet sen tidigare. Är det möjligt att köra konsolprogramvaran för både v1 och v2 samtidigt på en klient? Det kanske är korkat att göra så men det vore intressant att veta ändå :)

#342

Postad 25 december 2011 - 13:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har en WHSv1 i nätet sen tidigare. Är det möjligt att köra konsolprogramvaran för både v1 och v2 samtidigt på en klient? Det kanske är korkat att göra så men det vore intressant att veta ändå :)


Du är tvungen att avinstallera den gamla konsolen för att kunna lägga in dashboard :(

#343

Postad 25 december 2011 - 15:15

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Nä, dashboard följer med whs från början, man installerar det på klienten via webbläsaren genom att skriva din servers ip /connect

i mitt fall http://192.168.1.10/connect

Så kommer du att få en fråga om du att kunna klicka download software for windows. Finns en guide här
När det är gjort så kan du installera en klient till själva mce, har för mig att det finns 2 vägar att göra detta, antingen i startmenyn eller genom att starta mce godkänn att det installeras. När det är klart så startar du om mce. Kommer inte ihåg om programmet lägger sig direkt i menyn i mce eller om du får gå in på extras för att hitta det (har du svensk windows heter det antagligen nte extras men ligger överst i mce-menyn) när du valt det programmet kan du ställa in att du vill arkivera alla inspelningar automatiskt eller om du vill välja dem manuellt


Hallå och tack för hjälpen.

Fick till installationen, men får det inte att funka.
Jag får upp menyn för TV Archive i MCE consolen.
Går jag in där så kan jag under "settings" bara välja "Archive all recordings automatically".
Om jag gör det så blir det "Activity (100 failures).

Var bestämmer jag vart dom skall hanma i WHS?
Får igång både "lauchpad" och "Dashboard" från min W7 MCE maskin.
Jag är inte helt säker på att jag fått till rättigheterna rätt med mina users.

Redigerat av Slangare, 25 december 2011 - 15:16.


#344

Postad 25 december 2011 - 15:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hallå och tack för hjälpen.

Fick till installationen, men får det inte att funka.
Jag får upp menyn för TV Archive i MCE consolen.
Går jag in där så kan jag under "settings" bara välja "Archive all recordings automatically".
Om jag gör det så blir det "Activity (100 failures).

Var bestämmer jag vart dom skall hanma i WHS?
Får igång både "lauchpad" och "Dashboard" från min W7 MCE maskin.
Jag är inte helt säker på att jag fått till rättigheterna rätt med mina users.


Redan från start ligger det en systemmapp som heter recorded tv, fixa rättiheterna till den mappen så din htpc har skriv och läsrättigheter, sen får du givetvis lägga till den mappen att övervakas i inspelningsinställningarna i mce för att se det du arkiverat när du går in på recorded tv

#345

Postad 25 december 2011 - 16:19

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Apropå rättigheter till mappar. Har på senare tid blivit lite skum på just detta efter att jag delat ny mapp som jag sedan inte fick rätt behörighet till. Tidigare har jag gjort så (för enkelhetens skull) delat ut alla mappar med alla behörigheter i hemgruppen och sedan har jag gått in och begränsat i specifika medlemmar i hemgruppen till endast läs vilket har funkat. När jag senast la till en mapp så gjorde jag på samma sätt men hamnade då för egen del på "Anpassad nivå" vilket inte verkade funka. Någon som har samma erfarenhet?, delar ni ut mappar via consolen eller rdp?

#346

Postad 25 december 2011 - 16:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Apropå rättigheter till mappar. Har på senare tid blivit lite skum på just detta efter att jag delat ny mapp som jag sedan inte fick rätt behörighet till. Tidigare har jag gjort så (för enkelhetens skull) delat ut alla mappar med alla behörigheter i hemgruppen och sedan har jag gått in och begränsat i specifika medlemmar i hemgruppen till endast läs vilket har funkat. När jag senast la till en mapp så gjorde jag på samma sätt men hamnade då för egen del på "Anpassad nivå" vilket inte verkade funka. Någon som har samma erfarenhet?, delar ni ut mappar via consolen eller rdp?


JAg har alltid gjort det via console/dashboard helt enkelt för att jag inte gillar homegroup och för att alla datorer inte kan läggas till i homegroup och det var först i 2011 som man blev beroende av RDP, finns en del andra saker som gör delning via dashboard smidigare, främst att man ser alla delningar på ett enkelt sätt och inte behöver bry sig om var mappen fysiskt ligger i systemet om man vill ändra eller lägga till användare

#347

Postad 26 december 2011 - 13:15

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Redan från start ligger det en systemmapp som heter recorded tv, fixa rättiheterna till den mappen så din htpc har skriv och läsrättigheter, sen får du givetvis lägga till den mappen att övervakas i inspelningsinställningarna i mce för att se det du arkiverat när du går in på recorded tv


Härligt,

Fick nog till det nu.
Fick fixa till så att tjänsten "Windows Server Media Center TV Archive Transfer Service" ägdes av användaren och inte av "local system"

Det sista som verkar strula är att servicen stoppar när archiving når 99% (och säkert skall avsluta).
Ett felmeddelande om detta poppar upp i MCE.
Dock har filen flyttats korrekt.
Skall Goggla lite till när barnen lagt sig ikväll..

Tack så länge

#348

Postad 26 december 2011 - 14:24

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

JAg har alltid gjort det via console/dashboard helt enkelt för att jag inte gillar homegroup och för att alla datorer inte kan läggas till i homegroup och det var först i 2011 som man blev beroende av RDP, finns en del andra saker som gör delning via dashboard smidigare, främst att man ser alla delningar på ett enkelt sätt och inte behöver bry sig om var mappen fysiskt ligger i systemet om man vill ändra eller lägga till användare


Kanske det som är tricket, vara konsekvent med på vilket sätt mapparna delas ut, får nog erkänna att jag kört båda varianterna. Håller mig till dashboarden hädanefter.

#349

Postad 26 december 2011 - 16:11

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Fick nog till det tillslut.

Bla gav jag alla användare fullständiga rättigheter på HTPC'ns mapp "Recorded TV".
Även tjänster och WMPNetworcSvc.

Nästa fråga blir konfiguration av TV Archive:
Jag flyttar alla inspelade filer till WHS.
Kan man styra hur stor den mappen får bli, pss som man styr den lokala mappen via MCE och att den deletar gammalt först tex.
När flyttas ett program? Dvs vad händer om man tittar på ett program som flyttas?

#350

Postad 26 december 2011 - 16:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Vet inte om du kan styra storleken, aldrig känt nått behov av det, sånt jag bara ska kolla igenom raderar jag efteråt.
Men för att flytta så finns det 2 alternativ 1. Automatiskt, flytten börjar då automatiskt så fort programmet är färdiginspelat. 2. du går själv in och väljer exakt de inspelningar som ska arkiveras, materialet ligger då kvar tills du väljer att arkivera.
Om du tittar på en inspelning så flyttas den efter du har tittat klart, om du tex börjar titta på ett program som fortfarande spelas in



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.