Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - HDI Dune Base/Prime/Center

1515 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dune BD Prime (Blu-ray-spelare) 2 6 (1) Inga priser
Dune HD Center (Mediaspelare) 4 7 (1) Inga priser
Dune HD Base 3.0 (Mediaspelare) 1 8,44 (8) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 (Blu-ray-spelare) 2 7 (6) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 500GB (Blu-ray-spelare) 2 (0) Inga priser
Dune HD Smart H1 (Mediaspelare) 1 7,75 (3) Inga priser
Dune HD Smart D1 (Mediaspelare) 3 9,25 (11) Inga priser
Dune HD Smart B1 (Mediaspelare) 1 7,5 (3) Inga priser
Dune HD Max (Mediaspelare) 4 8,71 (6) Inga priser
Dune HD Duo (Mediaspelare) 3 7 (1) Inga priser
Dune HD TV-303D (Mediaspelare) 4 8 (3) Inga priser
Dune HD Base 3D (Mediaspelare) 4 8,36 (27) Inga priser
8 relaterade trådar

#1101

Postad 20 mars 2012 - 18:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Förresten, frågade tidigare, man kan ju kryssa i om en film är sedd eller osedd. Går det på nåt sätt att söka efter osedda filmer/serier på Dunen, eller är detta nåt som kanske bara går på iPad?

Har inte testat den funktionen eftersom jag inte känner behovet. Men eftersom det finns ett sådant val ibland inställningarna så går det säkert att söka i det vanliga gränssnittet.

Men det är ju bara att prova, om du är nyfiken, så får du svaret.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1102

Postad 20 mars 2012 - 19:20

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Kom på det nu på jobbet. <_<

Jaja, bara hem och testa om det var så... :)

Tack för dina svar!


Förresten, frågade tidigare, man kan ju kryssa i om en film är sedd eller osedd. Går det på nåt sätt att söka efter osedda filmer/serier på Dunen, eller är detta nåt som kanske bara går på iPad?


I yadis så får man allternativ i form av sub meny när man väljer folder efter filmer, dvs osedda , alla , osv så där kan man iaf sortera innan man startar igång yadis, hur det ser ut i zappiti vet jag ej.

#1103

Postad 20 mars 2012 - 19:30

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Självklart har jag kollat men jag kan inte hitta något sådant, men eftersom det tydligen inte går att söka på regisör/skådespelare i dunens gränsnitt så trodde jag ev. att det var en funktion som finns i iPad-appen.

Har en massa som jag inte kollat på ännu och mer kommer det att bli, skulle ju vara rätt bra om man kunde urskilja de
som är osedda, nån annan som vet?

Rickard -76:
Tack för tipset, ska kolla det! :)


By the way så var det som jag trodde, dvs. glömt att stänga ner programmet innan jag försökte uppdatera det, sen förstod jag inte instruktionerna på franska ang. detta! :D

Redigerat av Dr. Death, 20 mars 2012 - 19:38.


#1104

Postad 20 mars 2012 - 22:22

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Självklart har jag kollat men jag kan inte hitta något sådant, men eftersom det tydligen inte går att söka på regisör/skådespelare i dunens gränsnitt så trodde jag ev. att det var en funktion som finns i iPad-appen.

Vad är det du har kollat egentligen? Det är inte alltför djup du gräver innan du frågar, latmask :D

Under configure så väljer du fliken som heter interface. Där bockar du för display seen/unseen state. När du sen väljer Movies så får du upp om du vill visa sedda/osedda eller pågående.

Så funktionen fungerar både i det vanliga gränssnittet och i iPad/iPhone.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 20 mars 2012 - 22:23.


#1105

Postad 21 mars 2012 - 08:57

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Tack! :blush:

Ytterligare en fråga, (och jag har provat ordentligt själv, så gott jag förmår).

Om man har en serie av filmer 1, 2, 3 osv. är det möjligt att få dom i ett liknande upplägg som TV-serierna,dvs. en ruta för tex. Terminator, sen att alla Terminatorfilmerna ligger därunder? Om det går, HUR ska man lägga upp det då?

#1106

Postad 21 mars 2012 - 09:13

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Om man har en serie av filmer 1, 2, 3 osv. är det möjligt att få dom i ett liknande upplägg som TV-serierna,dvs. en ruta för tex. Terminator, sen att alla Terminatorfilmerna ligger därunder? Om det går, HUR ska man lägga upp det då?

Du gör då en grupp av dem. Klicka med höger musknapp på en av filmerna som ska ingå i gruppen och välj skapa grupp. Döp gruppen till vad du vill att den ska heta. När gruppen är skapad så gör du likadant med de andra filmerna som ska ingå i gruppen, men istället för att skapa ny grupp så väljer du bara den som filmen ska ingå i.

Filmerna kommer sen i samma ordning som du har valt dem i. (Av någon anledning som kommer de i bokstavsordning på iPaden.)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1107

Postad 21 mars 2012 - 11:07

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Guld, tackar!

#1108

Postad 22 mars 2012 - 22:33

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har stött på patrull igen med Zappiti...

På sista säsongen (9) av "King Of Queens" får jag bara bilder/namn till de 13 första avsnitten av 24st, resten är gråa rutor.

På andra säsongen av "The Simpsons" så får jag bara upp de fyra första avsnitten, resten dyker inte upp ALLS...

Har kollat igenom att de är korrekt namngivna osv. vilket dom är.

Nån som råkat ut för liknande och tror sig veta vad som är fel?


Edit*
La in första skivan av Simpsons säsong 3 och den hittar ingenting, inte en säsong-rutan?

Nåt måste ha hänt?!

Redigerat av Dr. Death, 22 mars 2012 - 22:52.


#1109

Postad 22 mars 2012 - 23:01

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Provade att starta om Zappiti, då fick jag ett meddelande om en ny uppdatering, tog ner den och sen var Simpsons-problemen borta.
Dock så vet jag fortfarande inte varför inte King Of Queens funkar?

#1110

Postad 23 mars 2012 - 13:43

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Undrar om det kommer nåt ljud när AnyDVD och makeMKV är klara med en rippning, skulle vara bra, har nämnligen inga högtalare till min dator och vill veta om det är värt att köpa då jag aldrig använder min dator för ljud...

#1111

Postad 23 mars 2012 - 14:22

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Undrar om det kommer nåt ljud när AnyDVD och makeMKV är klara med en rippning, skulle vara bra, har nämnligen inga högtalare till min dator och vill veta om det är värt att köpa då jag aldrig använder min dator för ljud...


Spela upp filen via nätverk till dune?

Redigerat av Rickard-76, 23 mars 2012 - 14:24.


#1112

Postad 23 mars 2012 - 14:47

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Alltså, jag menade att datorn ger ifrån sig ett *PLING* eller liknande så att man vet att den är klar med rippningen och redo för en ny. :)

Sparar man in tid eftersom man sitter ju inte och väntar framför datorn.

#1113

Postad 23 mars 2012 - 14:55

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Alltså, jag menade att datorn ger ifrån sig ett *PLING* eller liknande så att man vet att den är klar med rippningen och redo för en ny. :)

Sparar man in tid eftersom man sitter ju inte och väntar framför datorn.


Kolla i inställningar för programet, finns kanske något där?


#1114

Postad 26 mars 2012 - 16:32

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Så! Nu fungerar det utmärkt att streama full BD över nätverket :D Yadis och Zappati har jag inte lyckats klura ut ännu, Men det kommer väl sedan!

#1115

Postad 28 mars 2012 - 14:41

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
För mig är det tvärtom, zappiti är nu under kontroll, fick min NAS och router igår och började pilla med detta och ska fortsätta ikväll.

Är lite smått orolig skall erkännas, inte mycket man fattar än så länge om man säger så, börjar från scratch vad gäller nätverk (och NAS med för den delen).

Fattade inte ens hur man kommer åt NAS:en från datorn... (hjälp!) :)

Rätt sjukt att man inte ens får med en pappers-bruksanvisning till sina prylar idag, utan enbart en jävla skiva som man själv får skriva ut om man vill. Jag vet, "miljötänk", mycket bekvämt för tillverkare att kunna luta sig på det...
Hur som helst skrev jag ut hela skiten idag på jobbet så förhoppningsvis så ska jag väl komma någonstans idag...

#1116

Postad 28 mars 2012 - 17:08

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

För mig är det tvärtom, zappiti är nu under kontroll, fick min NAS och router igår och började pilla med detta och ska fortsätta ikväll.

Är lite smått orolig skall erkännas, inte mycket man fattar än så länge om man säger så, börjar från scratch vad gäller nätverk (och NAS med för den delen).

Fattade inte ens hur man kommer åt NAS:en från datorn... (hjälp!) :)

Rätt sjukt att man inte ens får med en pappers-bruksanvisning till sina prylar idag, utan enbart en jävla skiva som man själv får skriva ut om man vill. Jag vet, "miljötänk", mycket bekvämt för tillverkare att kunna luta sig på det...
Hur som helst skrev jag ut hela skiten idag på jobbet så förhoppningsvis så ska jag väl komma någonstans idag...


läs manualen till din nas , för du måste skapa konto o dela ut kataloger på nätverket :)

#1117

Postad 28 mars 2012 - 19:40

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Måste man "skapa" ett nätverk själv eller finns det redan? :blush:

Kallsvettas ju närt man läser den manualen, är så noob:ig på detta att jag fattar typ knappt hälfen av vad jag läser..

#1118

Postad 28 mars 2012 - 20:15

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Måste man "skapa" ett nätverk själv eller finns det redan? :blush:

Kallsvettas ju närt man läser den manualen, är så noob:ig på detta att jag fattar typ knappt hälfen av vad jag läser..


Nätverket är det du kopplar alla datorer o media till, så det finns men dina kataloger är dock inte utdelade o är dem det så har du nog inte knytet användar konto till dem. Är du helt obekant med nätverk så finns det bara 2 val, antingen få någon till att hjälpa dig, eller plöjja manualen och googla :P

När du installerade / formaterade din nas så fick du enheter , dem ska du mappa upp o ställa rättigheter på "läsa , skriva " sen skapar du konto på nasen, finns redan ett "admin" så antingen kör du på det, eller skapar du ett eget konto som sen får rättigheterna du anser villja ha/behöva för att komma åt filerna du vill spela upp på din dune.

Borde stå i manualen hur man gör men är man helt nybörjare på just nätverk så kanske det inte är så lätt.
Finns olika lätta och svåra Nas.ar att få fungera till nätverket men borde gå med alla sorter eftersom dom är tillverkade.

Jag brukar kolla efter kompabilitet på dator komponenterna innan jag köper något så man inte får mer beskymmer än vad som behövs.

Synology som jag kör som nas var rätt enkel o komma igång med , men att inte läsa manualen är nog ingen bra ide, läs den par ggr o sen ta en kall öl o börja pilla :)

Alt, få någon kunnig till o hjälpa dig, men om något strular sen så måste du be om hjälp hela tiden så mitt råd är lusläs manualen o sök på nätet så du lär dig lite om just nas/nätverk och media utdelning

//Rickard

//Rickard

#1119

Postad 28 mars 2012 - 23:19

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Jag har köpt en Synology 411, just pga. av att den skulle vara bra och lättförstådd med användarvänigt gränssnitt... :blush:

Jag har 4st 3TB-diskar som jag formaterade till SHR med 1 disk "krasch-skydd", den är alltså som 1 volym.

I "Kontrollpanel - Delad mapp" så har jag skapat en mapp som "namngivit", "beskrivit", "status" står på -, och så står det "1 volym".
När jag går in i "inställning av privilegier" så hittar jag "admin" & "guest" jag har satt "admin" som "läsa/skriva".

Vad mer ska man göra?

Man ska väl hitta mappen i utforskaren under "mina nätverksplatser" eller? (kör XP)

Vilken Synology-modell har du?

Tack för din hjälp förresten! :)

Redigerat av Dr. Death, 28 mars 2012 - 23:44.


#1120

Postad 29 mars 2012 - 09:12

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Döden, jag har en synology DS111 (borde funka lika som din). det är ett mycket användarvänligt gränssnitt men man behöver ändå lite kunskap om nätverk :)

vad är det exakt som inte fungerar för dig? hittar du mapparna i dunen? elelr är det bara med XP datorn du inte hittar nasen?

ps: måste säga att jag är riktigt imponerad av min NAS. igår streamade jag en BD-iso som låg mellan 40-50mb/s till Dunen samtidigt som jag streamade en MKV som låg runt 20mb/s till Tvixen i sovrummet. dessutom lyssnade jag på FLAC med Iphonen som streamas från NASen. kollade CPU & RAM och dem var bara uppe i högst 2 pluppar :)

Redigerat av beat_strandh, 29 mars 2012 - 09:26.


#1121

Postad 29 mars 2012 - 10:24

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Om vi säger så här, jag har inte kommit till Dune-delen ännu då jag inte riktigt fattat hur man får in filer på NAS:en... :blush:
Jag har skapat en delad mapp i NAS:en, ska man hitta denna mapp i utforskaren på datorn och där lägga in filmerna eller?
Om jag tex. har filer på HDD i datorn, HUR får jag dem över till NAS:en via nätverket?

Jag tvivlar inte på att det kan bli skitbra, har bara inte fattat hur det funkar än.

Redigerat av Dr. Death, 29 mars 2012 - 10:28.


#1122

Postad 29 mars 2012 - 11:11

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
hmm ok. jag har ingen aning om hur det funkar med XP. med min Mac kom allt upp automatiskt. man kan både föra över från finder till NASen men även använda sig av synologys file manager eller vad den heter.

när du har löst detta kan du återkomma om du behöver hjälp med dunen osv... : )

#1123

Postad 29 mars 2012 - 11:13

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Finder, är det Mac motsvarighet till utforskaren?

Redigerat av Dr. Death, 29 mars 2012 - 11:16.


#1124

Postad 29 mars 2012 - 11:20

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
jepp

har du provat googla på "file share synology win xp"? kom upp massor med intressant information då.

#1125

Postad 29 mars 2012 - 11:57

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Tackar, detta har jag ej sett! :)

Nu vill jag ju hem från jobbet och prova!

#1126

Postad 29 mars 2012 - 13:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Om vi säger så här, jag har inte kommit till Dune-delen ännu då jag inte riktigt fattat hur man får in filer på NAS:en... :blush:
Jag har skapat en delad mapp i NAS:en, ska man hitta denna mapp i utforskaren på datorn och där lägga in filmerna eller?
Om jag tex. har filer på HDD i datorn, HUR får jag dem över till NAS:en via nätverket?

Jag tvivlar inte på att det kan bli skitbra, har bara inte fattat hur det funkar än.

Om du inte hittar Nasen i nätverketi utforskaren så kan prova att skapa en manuell nätverksanslutning, det brukar hjälpa. Windows är lite lynnigt ibland, Mac är enklare.

Högerklicka på Dator i utforskaren. Välj anslut nätverksenhet...Sen väljer du vilken bokstavsenhet som du vill att Nasen ska ha och skriver därefter in den manuella sökvägen. Tex \\namnetpådinnas\Media\

Sen blir din Nas en enhet precis som en intern hårddisk och du kan föra över filer dit på samma sätt som du gör mellan interna diskar.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1127

Postad 29 mars 2012 - 13:22

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Tackar Marcus, det är exakt så jag vill ha det!

#1128

Postad 29 mars 2012 - 16:57

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
Nån som jämfört Dune med Boxee? Hur är bild/ljud/smidighet i jämförelse? Enbart streaming menar jag nu, inga appar eller sånt tjafs, utan ren och skär kvalite menar jag nu, hur den den hanterar 24/50/60 hz osv... :)

#1129

Postad 29 mars 2012 - 17:53

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
När jag började luska i mediaspelar-träsket så var jag inställd på Boxee, men efter att man läst diverse trådar i ämnet så förstod jag att det var teklöst var Dune som gällde om man ville ha en stabil spelare som slukar allt och funkar utmärkt, SÄRSKILT om "appar eller sånt tjafs" är oinressant (även om en del finns).

Vad jag förstått så är Boxee lite lättare att handha, även om Dune:n inte är känd för att vara krånglig.

Köpte mig en Smart D1, men jag har faktiskt inte normalanvänt den än då jag håller på att fixar med NAS/intankning av mina filmer och dylikt, men det jag testat är riktigt bra, DVD skulle kunna hanteras/uppskalas bättre men jag tror inte att Boxee eller nån annan mediaspelare i dagsläget gör det bättre?

#1130

Postad 29 mars 2012 - 18:46

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Marcus:

Har testat nu, skriver in " \\DiskStation411\\media\ " då kommer det upp en liten ruta där det står "Försöker ansluta till \\DiskStation411\\media\" sen direkt efter kommer en ruta till där man ska knappa i användarnamn och lösen.
Jag har knappat in alla tänkbara, har skapat bla. en användare ( i synology programmet) som helt simpelt heter "Martin" och gett den ett lösenord. När jag knappar in detta så blinkar rutan bara till sen står det " DISKSTATION411\Martin och de 8prickarna efter lösenordet, inget mer händer. Vad är dom ute efter där?

Redigerat av Dr. Death, 29 mars 2012 - 19:26.


#1131

Postad 29 mars 2012 - 19:22

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Nån som jämfört Dune med Boxee? Hur är bild/ljud/smidighet i jämförelse? Enbart streaming menar jag nu, inga appar eller sånt tjafs, utan ren och skär kvalite menar jag nu, hur den den hanterar 24/50/60 hz osv... :)


Jag har testat boxee box , boxee på pc , wd tv. , plex på pc , xbmc på pc.
Och inte nöjd till 100% med någon. Köpte dune o änsålänge är jag väldigt nöjd,
Den spelar alla format jag testat fast kör mest divx till barnen och mkv till mig själv.
Olika hz sköter den grymt bra , satt min på auto så väljer den själv efter vad filmen
Är inspelad i. Undertexter är lätt o ändra iaf srt filer, ljud dekod formaten spelas upp
Gallant.
Den är snabbare än både wd tv och boxee också.



Av min erfarenhet så utklassar dune alla mediaspelare i sin prisklass, hur oppo är kan jag utala mig om då jag ej testat någon dock så kostar dom rätt mycket mer än dune.

Redigerat av Rickard-76, 29 mars 2012 - 19:24.


#1132

Postad 29 mars 2012 - 19:29

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Kan säga att som mediaspelare är Oppo bajs i jämförelse med Dune...

#1133

Postad 29 mars 2012 - 20:01

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Liten uppdate om min situation...

Gav upp för stunden och gick på Dune:n istället, och där (hör och häpna) lyckades jag utan vidare koppla NAS:en i första halvhjärtade försöket! :)
Blev helt paff och var tvungen att gnugga ögonen!

Men vad hjälper det när jag inte lyckas föra över några filer till NAS:en då jag av nån anledning inte kan koppla ihop dator och NAS via nätverket...

Nåt tips, info om mitt problem finns ovan.

Redigerat av Dr. Death, 29 mars 2012 - 20:02.


#1134

Postad 29 mars 2012 - 20:21

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
LYCKA!!!

Om man bara tjatar tillräckligt länge så går det tillslut!

Nu hittar jag den i utforskaren på datorn som "Z".

Två slag vunna inom kort tid, nu är humöret på topp igen! :D

#1135

Postad 29 mars 2012 - 20:58

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har testat att streama lite nu, X-Men 2 BD.iso, och vad jag kan se funkar det utmärkt.
Det enda som var lite konstigt var att jag fick ingen bild i första försöket (startade på vanligt sätt, ej BD-lite), bara ljud.
Startade om filmen, då blev det bra.

Lite nya frågor på gång! :D

Ska man kunna hitta Dune:n också på datorn (och NAS:en), så att man tex. skulle kunna flytta filer mellan Dune:n och NAS:en, eller datorn till Dune:n osv. åt båda hållen så att säga?

Redigerat av Dr. Death, 29 mars 2012 - 21:08.


#1136

Postad 29 mars 2012 - 21:28

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Som sagt, hur ansluter man Dune:en till datorn, märkte nu att när jag Scrapade i Zappiti som vill programmet cleana upp allt som finn spå den interna 1TB-disken på Dune:en, dvs. den har ej tillgång till denna.

Hade ju varit lätt att ändra adressen om man haft den i utforskaren.


Edit*
Fixat! :D

Var ju bara att göra likadant som med NAS:en fast \\Dune\storageblahablaha\ sen fanns den också!

Redigerat av Dr. Death, 29 mars 2012 - 21:43.


#1137

Postad 30 mars 2012 - 07:28

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Grattis döden!

nu kan du väl återgå till MW3 igen? :)

#1138

Postad 30 mars 2012 - 07:54

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Saknar du mig snäckan? ;)


Jäkla skönt att allt är fixat nu, bara en del tweakande som återstår nu.

En sak som jag märkt nu är att det är att bilden kommer senare än ljudet och ibland inte alls, för att sen komma vid omstart av film (iso). Detta gäller även de filmer som är inlagda på dunens hdd.
Testade gamla Terminator 1 DVD.iso igår, då hackade bilden nåt fruktansvärt, startade om filmen, sen funkade det utmärkt.
Känns detta igen?

Redigerat av Dr. Death, 30 mars 2012 - 07:56.


#1139

Postad 30 mars 2012 - 08:38

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Saknar du mig snäckan? ;)


Jäkla skönt att allt är fixat nu, bara en del tweakande som återstår nu.

En sak som jag märkt nu är att det är att bilden kommer senare än ljudet och ibland inte alls, för att sen komma vid omstart av film (iso). Detta gäller även de filmer som är inlagda på dunens hdd.
Testade gamla Terminator 1 DVD.iso igår, då hackade bilden nåt fruktansvärt, startade om filmen, sen funkade det utmärkt.
Känns detta igen?


nä faktiskt inte men jag har aldrig spelat upp DVD iso. bara MKV, AVI och BD ISO och där har jag typ aldrig haft problem utaom en gång. då frös bilden men ljudet fortsatte.

men det där låter konstigt. sånt ska ju inte ske med Dunen som folk säger. kör du med SMB eller NFS? jag kör NFS för SMB fungerade inget bra hemma hos mig. kan det ha något med det att göra kanske?

#1140

Postad 30 mars 2012 - 11:00

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har tänkt att man ev. skulle byta till NFS, men det ska väl vara mer meck med det än SMB? Eller är det bara att byta så att säga?

Men iofs. så borde väl inte det spela nån roll när det handlar om film som ligger på den interna HDD:n på Dunen?

Ytterligare en liten fråga, om man har en DVD-film som ligger på två skivor, hur bör man göra för att det ska bli bra/snyggt i Zappiti och hur man bör döpa filerna, går ju alltid att lösa på nåt sätt men finns det nåt specialtrix för detta?

En sak till, i min gamla dator så sitter det även ett gammalt nätverkskort, kan man/är det lönt att byta ut detta mot ett nytt gigabit-kort, skulle man märka nån tidsskillnad vid överföring av filer från datorn till NAS:en?

Redigerat av Dr. Death, 30 mars 2012 - 11:03.


#1141

Postad 30 mars 2012 - 11:07

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
det är ltie mer meck med NFS ja :)

#1142

Postad 30 mars 2012 - 12:16

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Har tänkt att man ev. skulle byta till NFS, men det ska väl vara mer meck med det än SMB? Eller är det bara att byta så att säga?

Jag kör SMB och det fungerar alldeles utmärkt. Men det är bara att byta om du känner att du har några timmar över. ;)


Men iofs. så borde väl inte det spela nån roll när det handlar om film som ligger på den interna HDD:n på Dunen?

Korrekt.


Ytterligare en liten fråga, om man har en DVD-film som ligger på två skivor, hur bör man göra för att det ska bli bra/snyggt i Zappiti och hur man bör döpa filerna, går ju alltid att lösa på nåt sätt men finns det nåt specialtrix för detta?

Egentligen inte. Du får den som två skivor som du sen kan skapa en grupp för dem där du lägger båda.


En sak till, i min gamla dator så sitter det även ett gammalt nätverkskort, kan man/är det lönt att byta ut detta mot ett nytt gigabit-kort, skulle man märka nån tidsskillnad vid överföring av filer från datorn till NAS:en?

Troligen kan du få upp prestandan. Din Nas borde kunna komma upp kring 30MB/s när du skriver till den, gissar jag, och det torde vara ungefär 300Mbit/s så just nu så kör du nog på ungefär en tredjedel av vad NASen klarar. Även din router och i viss mån TP kablarna måste ha stöd för 1Gbit för att det ska fungera. Det har väl alla idag, men eftersom du hade ett så gammalt nätverkskort så skriver jag det i alla fall.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1143

Postad 30 mars 2012 - 13:33

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Efter att ha installerat en ny hårddisk i min server igår satt jag och förde över lite filmer som låg i satellitmottagare respektive HTPC, de står bredvid varandra anslutna i samma switch. Sat.mot. har 100 Mbit/s-kort och där låg överföringshastigheten på strax över 10 MB/s, HTPC har 1 Gbit/s-kort och där låg det på drygt 60 MB/s. Så visst gör det skillnad bara övriga delar i nätverket är dimensionerade för det. (Vid överföring från gamla diskar (RAID5) till en ny internt i datorn låg det på 160-170 MB/s.)

Edit: Kan tillägga att jag kör BD-iso över SMB utan problem.

Redigerat av Erik_N, 30 mars 2012 - 13:34.


#1144

Postad 30 mars 2012 - 14:11

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Ja då är det ju bara för mig att byta nätverkskortet i datorn då, för hastigheterna ni skriver om är rena fantasi-hastigheterna för mig...
Att byta ett nätverkskort, är det en jäkla massa konfigurerande och fixande med det, eller är det bara ta bort, plugga in och köra?

Routern är ny (ASUS 56-nånting) som är känd just för sin hastighet så den bör ju inte vara nåt problem.

Den där Wifi-grejjen kan köpa till Dunen, funkar det bra med den, även för HD?

#1145

Postad 30 mars 2012 - 14:15

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Att installera ett nytt nätverkskort brukar inte vara något större problem, antingen finns drivrutiner redan i datorn eller så får man lägga in dem från skiva eller internet.

Jag kör tråd till allt som står still. Lite mer jobb vid installation, betydligt mindre irritation.... :)

Redigerat av Erik_N, 30 mars 2012 - 14:37.


#1146

Postad 30 mars 2012 - 14:53

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Jo, självklart kör man tråd om man kan, men i vissa fall är det inte ett alternativ då det inte går att lösa snyggt.

#1147

Postad 30 mars 2012 - 18:45

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
"Jag kör SMB och det fungerar alldeles utmärkt. Men det är bara att byta om du känner att du har några timmar över. ;)"

Marcus (eller nån annan):

Jag är ju som sagt inte så insatt i detta med nätverk, men vad man läst så ska NFS vara att föredra, kan någon berätta för mig vad NFS gör som inte SMB?

Känner mig oerhört sugen att kladda till alltihopa igen, funkar alldeles för bra just nu ju... ;) :D

#1148

Postad 30 mars 2012 - 20:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

"Jag kör SMB och det fungerar alldeles utmärkt. Men det är bara att byta om du känner att du har några timmar över. ;)"

Marcus (eller nån annan):

Jag är ju som sagt inte så insatt i detta med nätverk, men vad man läst så ska NFS vara att föredra, kan någon berätta för mig vad NFS gör som inte SMB?

Känner mig oerhört sugen att kladda till alltihopa igen, funkar alldeles för bra just nu ju... ;) :D

Det är olika nätverksprotokoll. NFS är bla lite snabbare än SMB. Men SMB är nuförtiden tillräckligt snabbt(för detta ändamålet) och oftast lite enklare att sätta upp(en del tycker tvärtom, beror nog lite på vad man är van vid och vilken utrustning man har).

Mitt tips är. If it aint broke, dont fix it... :)

Vill du lära dig mer så använd google. Sök NFS v/s SMB.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 30 mars 2012 - 20:12.


#1149

Postad 30 mars 2012 - 21:18

Rickard-76
  • Rickard-76
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Jag blev nyfiken på Nfs protokollet , jag har endast testat smb innan och det fungerar bra hos mig, men efter lite google info så fick jag nfs protokollet att funka och i yadis så märks det skillnad när man bläddrar i katalog strukturen , går märkbart fortare , så jag kommer köra nfs framöver om jag inte stöter på andra problem med det då dvs :P

#1150

Postad 31 mars 2012 - 00:04

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Hmmm.

Har köpt ett nytt nätverkskort, allt gick som på räls med den installationen, köpte även nya CAT6 1m kablar så jag kunde byta ut skiten jag fick till..
Ingen större skillnad, NAS:en säger att den kör 1000. Är det nåt mer man ska ändra på?

Faktum är att det snabbaste jag har gjort är att köra USB direkt från datorn till Dune:n, har även köpt en extern 2TB-HDD, men att köra den på samma sätt som Dunen är betydligt segare.
Jag kör istället från datorns HDD till

Min tanke som jag också gjorde var att lära mig lite grunder och lära mig Zappiti, därav att jag fyllde den interna HHD:n i Dunen, med tanke på att jag sen bara att genom flytta filerna över till NAS:en.
Detta kommer ju ta veckor för 1TB?

Måste vara nåt jag ska ställa om i NAS/Router?
Jag flyttar helt enkelt filer i Utforskaren till NAS:en.

Redigerat av Dr. Death, 31 mars 2012 - 00:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.