Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#10301

Postad 05 juli 2015 - 07:41

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Jönssonligan och den perfekta stöten.
Jag hade inga förväntningar alls på denna film, valde att bortse från dom tidigare filmerna innan. Men jag var väldigt positivt överraskad! Bra bild och väldigt bra ljud! Jag gillade filmen mycket! För min del får det gärna bli ett par uppföljare.
Tycker allt den förtjänar 4/5 i betyg.



#10302

Postad 05 juli 2015 - 15:10

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Martyrs 3/10



#10303

Postad 05 juli 2015 - 20:58

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0

Inte den senaste jag såg,men en utav dom bättre jag sett det senaste året! 

 

Rob The Mob

Dessutom verklighetsbaserad,skulle nog ge den 8/10 filmklappor

 

http://www.imdb.com/...ref_=fn_al_tt_1



#10304

Postad 05 juli 2015 - 21:00

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 1
Mycket Grateful dead senaste helgen. Igår såg jag på kväll #3 från Chicago

1010098.jpg

#10305

Postad 05 juli 2015 - 21:24

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Resident Evil: Retribution

 

Riktigt bra. Mycket action från början till slut, mycket effekter, skön dialog samt snygga brudar. Använde sig mycket av vad som hände i den första R E-filmen när det gäller karaktärer och skådisar. Åt popcorn under tiden så jag kanske gilla filmen mer pga det.

 

 

 

Hade faktiskt missat den, slängde på den tidigare under kvällen och tyckte inte den hörde till de bättre iaf. Kul som sagt att man fick en massa tillbakablickar på första, men så mycket mer intressant var det inte. Störde mig lite på slutet också.

Men visst, det var lite underhållning iaf.

 

 

 

Hittade av en slump en gammal film som jag under en längre tid retat mig över att jag inte kommit på vad den hette. Så dök den upp mitt framför ögonen på mig. Filmen det gällde var Blown Away från 1994 med bl.a. Jeff Bridges, Tommy Lee Jones, Forest Whitaker och Cuba Gooding Jr. Inte många gånger jag tycker 90-tals filmer är lika bra som jag kommer ihåg dem, men denna levde faktiskt upp till förväntningarna.

Betyg 7/10



#10306

Postad 06 juli 2015 - 00:01

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Big Hero 6

Barnen var väldigt nöjda, en film som passade en 10-åring och 13-åring perfekt. En hel del humor, action och värme. Precis som en Disney-film skall vara. Kommer inte vara en av deras tidlösa klassiker men bättre än det där skräpet som kom i början av 2000-talet. 
8/10



#10307

Postad 06 juli 2015 - 18:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

It Follows - Mycket bra och lagom spännande rysare/skräckis. Känns genuin och trovärdig. Blir aldrig överdriven som så många andra skräckfilmer som oftast börjar starkt men avslutas med ett magplask. Härligt avskalat men atmosfärsikt soundtrack bjöds det på. Betyg: 8/10

Märkligt hur smaken kan variera, såg just klart denna och det var bland det sämsta jag sett i skräckväg.
Det började hyfsat och hade potential, men sjabblades bort totalt och som du säger slutade med ett praktfullt magplask och en känsla av "jaha vafan nudå?"

Skulle ha förstått slutet om man visste det var en serie och man visste det skulle komma ett avsnitt till som förklarade allt eller åtminstone gav det ett avslut.
Betyg: 2 magplask av 10 möjliga.

Tillägg: vad gäller soundtracket som jag glömde att nämna uppfattade jag det mest extremt överdrivet, övertagande och störande även om det var lite "häftigt".


Redigerat av masse70, 06 juli 2015 - 18:14.


#10308

Postad 06 juli 2015 - 20:44

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Jurassic Park: Lost world.

 

8/10 håller riktigt bra.

 

CGIn upplever jag inte bättre alls i 4:an på min 50". De använder mer dockor dock som kan se lite billigt ut med T-rex babyn och velociraptorerna åh andra sidan men T-rexen ser ju väl så bra ut :)



#10309

Postad 07 juli 2015 - 23:19

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Jurassic Park 3 4/10

 

Nu blev det lite tröttsamt. Kanske bara är Goldblum man saknar vart tog han vägen?



#10310

Postad 08 juli 2015 - 23:07

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 1
Bad Boys 2
Gick på kanal 6
Älskar den filmen, 9/10

#10311

Postad 09 juli 2015 - 14:43

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Horrible Bosses 2

 En film som öppnar med the Clash är en film väl värd att se! Jag gillar Jason Sudeikis och Jason Bateman, de är duktiga komiker och gör filmen för mig. 
Tramsigt, fånigt men fan vad jag skrattade genom filmen. Manuset är ingen höjdare och många av skämten är usla men jag hade kul. Kanske av just den anledningen.
6/10



#10312

Postad 09 juli 2015 - 15:00

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 1

Snatch, hittade på den i filmhyllan och var bara tvungen och se den igen.

 

En riktigt skön film! 

 

Ett klipp från filmen...  :D

 

https://www.youtube....h?v=ph9f2bdW_Eo



#10313

Postad 09 juli 2015 - 20:42

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Snatch, hittade på den i filmhyllan och var bara tvungen och se den igen.

 

En riktigt skön film! 

 

Ett klipp från filmen...  :D

 

https://www.youtube....h?v=ph9f2bdW_Eo

 

 

Snatch är ett mästerverk, en av mina absoluta favoriter. Trist att filmer med sån kvalitet inte görs längre. Rocknrolla är helt ok men inte på samma nivå.

Ritchie har ju tyvärr inte lyckats visa sin genialitet sen dess och Holmes 1 & 2 var ju verkliga botten napp. Hade hoppats på nåt riktigt bra när han skulle göra Holmes men istället använde han Michael Bay-mallen.



#10314

Postad 10 juli 2015 - 07:04

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 1

Snatch är ett mästerverk, en av mina absoluta favoriter. Trist att filmer med sån kvalitet inte görs längre. Rocknrolla är helt ok men inte på samma nivå.

Ritchie har ju tyvärr inte lyckats visa sin genialitet sen dess och Holmes 1 & 2 var ju verkliga botten napp. Hade hoppats på nåt riktigt bra när han skulle göra Holmes men istället använde han Michael Bay-mallen.

Håller med dig att Snatch är ett mästerverk! :) Har inte sett de andra filmer du nämner.

Lock stock and two smoken barrels är annars oxå en bra film.



#10315

Postad 11 juli 2015 - 21:40

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

english-patient-the-DI-2.jpg

 

The English Patient (1996)
Av Anthony Minghelli

 

För att ha vunnit en hel rad Oscarstatyetter för nästan tjugo år sedan är The English Patient idag en relativt bortglömd film. Detta är första gången jag ser den, vilket är förvånansvärt med skådespelare som Juliette Binoche, Ralph Fiennes, Colin Firth och Willem Defoe inblandade. Men en imponerande lista med namn gör inte en per automatik imponerande film.

 

Ralph Fiennes spelar Greve Laszlo de Almàsy, som under andra världskriget störtar med sitt flygplan mitt i en öken, med hemska brännskador som resultat. En ung kanadensisk sjuksköterska, Hana, får ta hand om honom i en raserad gammal kyrka, där människor av alla dess slag dyker upp. Greven lider av stora minnesluckor som fylls i längs filmens gång medans han väntar på döden. Det allt handlar om är en intensiv och tragisk kärleksaffär.

 

Om The English Patient är någonting så är den vacker. Den är riktigt vacker, förvånansvärt vacker faktiskt. Regissören Anthony Minghella vet vad han håller på med, hur kameravinklar ska placeras och vilka miljöer som allt ska utspela sig i. Det kan vara dumt att jämföra, men fotot är vissa gånger i klass med Malicks Days of Heaven, och det är inte ofta en film klarar av den jämförelsen.

 

Likt Fiennes karaktär har vi i början ingen aning vad som händer, vars allt utspelar sig men framförallt vilka människor det här är. Den här mystiken kring filmens värld blir nästan fantasy. Det är ett häftigt knep som förhöjs av detaljer som den arabiska doktorn med små magiska flaskor som lindrar Fiennes brännskador.

 

Hittils låter det här som en film utan egentliga brister, vilket det verkligen inte är. Dialogerna känns många gånger ruggigt mossiga, speciellt i tillbakablickarna innan flygkraschen. Framförandet av repliker får The English Patient ibland att likna en tv-produktion. När Fiennes väser ”You cant kill me, I died years ago.” börjar jag fundera om det verkligen är en Oscars-film jag ser på. Detta skyller jag på manusförfattaren helt och hållet. Alla skådespelare gör otroliga jobb men det är väldigt få personer i den här världen som kan klämma ur sig vissa repliker från The English Patient utan att det blir lökigt.

 

Jag har ett kluvet förhållande till filmen. I början var det oerhört svårt att tycka om eller åtminstone kunna relatera till någon. Fiennes var enligt mig alldeles för socialt missanpassad och dryg för att jag skulle bry mig i någonting han sa eller gjorde. Om det beror på filmens sjukt långa speltid (nästan tre timmar) eller en välregisserad film vet jag inte, men ju längre tid vi spenderar med dessa karaktärer desto mänskligare blir de. Helt plötsligt finner jag mig själv med att vara investerad i kärlekshistorierna, både den dåtida och den nutida mellan Binoche och en minröjare från Indien. Till och med Willem Defoes i efterhand rätt meningslösa karaktär kändes i slutet som någon jag lärt känna nära inpå. Den helt klart bästa skådespelarinsatsen kommer från Juliette Binoche, som också är den enda jag tyckte om från första scenen. Hon är trovärdig i en film som påminner om en saga, men istället för att detta skär sig bidrar det till att filmen inte svävar ut helt och hållet. Hon är en stark, intim och fri kvinnlig karaktär utan att bli annat än en människa, och hon kan vara det enda jag är riktigt säker på i The English Patient.

 

Jag ser gång på gång små bitar av storhet, men en fantastisk och magisk helhet blir det aldrig av The English Patient. Därför kan jag inte älska den här filmen. Men jag kan Rekommendera den.



#10316

Postad 12 juli 2015 - 04:29

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0

jurassic world

 

inte speciellt imponerad faktiskt,helt ok men ungefär samma handling som i dom andra jurassic park-filmerna,en Dino som rymmer o ställer till med panik i parken :-)

 

en sak som jag tycker var dåligt var att effekterna var inte ett dugg förbättrade sedan dom tidigare filmerna,tycker dom borde kunnat göra dom bättre efter alla dessa år...



#10317

Postad 12 juli 2015 - 08:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
The Raid 2, BD
Trodde ni John McLane fick mycket stryk i Die Hard-filmerna? Det var en lätt massage jämfört med vad huvudpersonen i den här filmen får utstå. Det är TV-spelsnivå på både hjältetåligheten och på antalet busar som smiskas.
Filmen är sevärd men endast pga de välgjorda slagsmålen. Resten kan man faktiskt snabbspola. Lite som en p-rulle på det sättet (fast välgjord).


Bifogad fil  image.jpg   78,84K   0 Antal nerladdningar

#10318

Postad 12 juli 2015 - 09:36

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

The Raid 2, BD
 

 

Hur är den i jämförelse med första?



#10319

Postad 12 juli 2015 - 11:17

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hur var p-rullen?



#10320

Postad 12 juli 2015 - 12:34

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Hur är den i jämförelse med första?

Annorlunda. Det här är en typisk gangsterfilm.

Hur var p-rullen?

Ingen aning. Har inte sett en sådan på måååånga år.;)

#10321

Postad 12 juli 2015 - 13:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

jurassic world

 

inte speciellt imponerad faktiskt,helt ok men ungefär samma handling som i dom andra jurassic park-filmerna,en Dino som rymmer o ställer till med panik i parken :-)

 

en sak som jag tycker var dåligt var att effekterna var inte ett dugg förbättrade sedan dom tidigare filmerna,tycker dom borde kunnat göra dom bättre efter alla dessa år...

Beror på att specialeffekterna var så grymt bra i de tidigare rullarna. Men nä betyget på world sjönk rejält när man såg de tidigare? Kan inte hitta något World gör bättre över huvud taget de kunde lika gärna låtit någon av de äldre rullarna gå upp igen. 

 

Jaja ser ändå fram emot nästa fly från monster rulle aliens 10^3



#10322

Postad 12 juli 2015 - 16:15

Ole B
  • Ole B
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jurassic World. Cringefest på hög nivå.



#10323

Postad 12 juli 2015 - 20:52

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Insurgent
6,5/10

I nöd eller lust
5/10

#10324

Postad 12 juli 2015 - 21:41

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Winters bone. Betyg 7/10. Jobbig film om en del av usa som ingen vill kännas vid. Lawrence imponerar.

/r

#10325

Postad 12 juli 2015 - 21:56

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Johan Falk Tyst diplomati

Tyckte attmden var helt okey, en lite ny vinklingar på samma tema. Hyfsat bra story som spelas bra av skådisarna. Som vanligt är det bra bild och ljud.

Film 3,5 av 5

Ljud och bild 5 av 5

#10326

Postad 13 juli 2015 - 06:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Sin City, A Dame To Kill For, BD

Som väntat inte alls lika bra som ettan. Inte helt värdelös dock. I sina bästa stunder funkar den bra men ibland känns det som en parodi på ettan.

 

NEegrzayRXfghk_1_3.jpg



#10327

Postad 13 juli 2015 - 10:21

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

House of flying daggers

 

Japp jag gillar den. Men jag måste nog se om den när jag är hemma igen. Jag fick flytta fram fåtöljen nästan hela vägen fram till mina föräldrars okalibrerade TV för att frambringa någon sorts filmkänsla och slippa sitta framåtlutad och kisa. Ljudet var stereo...

 

Jag skulle aldrig börjat intressera mig för hembio :(



#10328

Postad 13 juli 2015 - 13:36

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Hittade en massa tv-filmer med Mr Magnum - Tom Selleck. Det handlar om Jesse Stone som är en fiktiv karaktär skapad av författaren Robert B Parker.

 

Filmerna känns mer som en tv-serie när man ser dem på raken, men de har visats med cirka ett års mellanrum. Dialogen var rätt skön och stämningen trevlig, men intrigen var kanske väl banal för min smak i och med att det skulle föreställa en deckare.

 

 

I brist på annat så tycker jag att det var en väldigt trevlig bekantskap och att sambon uppskattade dem gjorde inte saken sämre.



#10329

Postad 13 juli 2015 - 13:57

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Black or White (2014)

 

Bifogad fil  13758-BlackOrWhiteWide.1200w.tn.jpg   151,48K   0 Antal nerladdningar

 

En film som verkligen berör och detta delvis på att det bygger på sann historia och delvis på själva kärleken som finns i filmen. Kevin Costner är suvären i denna film och det gör att filmen lyfts. En film som behandlar flera olika teman och jag kan varmt rekommendera denna film.

 

7 av 10 möjliga.


Redigerat av Unregistereda360a43b, 13 juli 2015 - 17:51.


#10330

Postad 13 juli 2015 - 14:07

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

  • 862 inlägg
  • 0

Selma (2014)

Bifogad fil  selma-2.jpg   148,56K   0 Antal nerladdningar

 

Filmatisering av en historia som rätt många som har gått i skolan i några år känner till. Filmen innehåller bra skådespel och bra manus men det känns som att hela filmen är mer eller mindre en checklista på många punkter som filmskaparna vill gärna få genom i filmen. Filmen tillför inget nytt till filmvärlden i form av konst, som filmskapande ändå är. Jag tror dock att denna film kommer att ses och visas i många skolor i världen som ett alternativ eller komplettering till en historielektion.

 

Det har varit rätt många skriverier kring denna film och framförallt kring Oscarsgalan, men jag förstår att filmen inte fick mer än bara en Oscar för bästa sång.

 

Det höga betyget på imdb känns rätt överdrivet.

 

4 av 10 möjliga i bästa fall.



#10331

Postad 13 juli 2015 - 14:48

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Sex kittens go to college (1960)

 

Mimmie Van Doren är stjärnan i den här knasiga komedin utan ett egentligt manus men med nio minuter toppless dans utan någon anledning än den uppenbara. John Carradine och Vampira (Plan 9 from outer space) är också med.

2/5

 

 

En duva satt på en gren... (2014)

 

Den första film av Roy Andersson som jag sett. Allt ser grått/grönt och trist ut men filmen är det motsatta.

3,5/5

 

 

Blondin på skojarjakt (1969)

 

Har man konstig humor så är den rätt så underhållande

3/5

 

 

Lisa and the Devil/ House of exorcism (1973/1975)

 

Först gjordes Lisa and the devil (Mario Bava) och när den inte blev bra så spelade man in nya scener med besatthet och djävulsutdrivning (exorcisten var ju en stor succe) och kallade den för The House of exorcism (Bava och Alfredo Leone) och gjorde den sämre än innan.

2/5 och 1,5/5


Redigerat av Anniggo, 13 juli 2015 - 21:22.


#10332

Postad 13 juli 2015 - 23:54

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 1
Wild

Drog igång denna med frun och blev positivt överraskad. Mycket bra film.

Rekommenderas!

#10333

Postad 14 juli 2015 - 10:40

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Ingen diskussionstråd, håll er till ämnet.



#10334

Postad 14 juli 2015 - 11:25

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

x_men_days_of_future_past_rogue_cut_blu_

 

Nu när man sett denna så förstår man inte hur dom kunde ta bort dom scenerna.. Lite märkligt. Jag gillade iofs redan bioversionen, men denna utgåva var riktigt bra! Jag är visserligen en fantast av superhjältarfilmer och speciellt X-Men (har till o med kvar alla tidningar med dom i källaren) och kanske har lite vinklad syn, men jag älskar det! :D

Givetvis 5/5!



#10335

Postad 14 juli 2015 - 11:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Jupiter Ascending 5/10

 

För mycket CGI. actionscenerna är spektakulära men det händer för mycket och fysiken känns inte riktigt rätt. Uncanney valley CGI.



#10336

Postad 15 juli 2015 - 13:16

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

the-straight-story-fgvpu1ofswnomfi4qf23k

 

The Straight Story (1999)
Av David Lynch

 

Alvin Straight, en gammal man i en liten amerikansk by får nyheterna om att hans bror fått en stroke. De har inte pratat med varandra på mer än tio år. Varför kommer han inte ihåg, och det spelar heller inte någon roll längre. Synen är inget vidare, hans milt utvecklingsstörda dotter får inte ta körkort och han litar inte på att busschaufförer kör åt honom. Det enda man kan då göra är att lasta på ett släp med varmkorv och bränsle på sin åkgräsklippare för att åka över flera delstatsgränser innan det är för sent. Längs resan möter han den ena människan efter den andra. Detta är berättelsen i en kort sammanfattning, och visst låter det inte som en bra idé till en film, men det är det.

 

När konceptet introduceras, en film om en man på sin åkgräsklippare, dyker en fråga automatiskt upp: Varför görs den här filmen? Vad får en regissör att lägga ner all den tid och energi på att göra en film om just det här? När gubben först åker iväg, ler och vinkar åt grannarna, tar upp en varmkorv ur handskfacket medans vägen brer ut sig framför honom. Just då behövs ingen stor mening. Att bara få se Richard Farnsworths rynkiga ansikte och höra honom säga bara det mest genuina för varje enskilt tillfälle, bara att se honom lyssna till människor han träffar. Bara det är ett existensberättigande för den här filmen.

 

Filmkritikern Roger Ebert, en förebild för mig och många andra, jämförde filmens prosa med författaren Ernest Hemingways. Den innehåller samma korta, koncisa slags meningar och händelser med allt och ingenting bakom. Gubben stannar gräsklipparen, skrattar och ställer sig för att se när en hord cyklister swishar förbi honom i rasande fart. Är det ett sätt att visa ungdomens evighet, hur den alltid kommer pånyttfödas och ta över de äldres arbete, eller är det så enkelt som en syn gubben tycker är fascinerande? Filmen handlar om en gammal man på sin åkgräsklippare, och den handlar om allt annat än en gammal man på sin åkgräsklippare

 

Be gemene man att beskriva David Lynch så skulle ord som obehaglig, udda och surrealistisk dyka upp, men något jag också alltid hittat i hans verk är en genomgående absurd humor. Ta bara scenen i Eraserhead när den skumma familjen ska skära upp en kalkon. The Straight Story får ta ut sin rätt inom det här området. När Alvin i början ramlat på golvet och hans nära och käras reaktioner på detta, från hysteri till suckar att nu måste man ringa puben och säga att man blir sen, är något av det roligaste jag sett.

 

Faktum är att The Straight Story är en Lynch-film alla kan se och uppskatta. Det hade lätt kunnat bli urvattnat men han har fyllt tomrummet från det kusliga med en enorm dos kärlek till människor och familj. Runt varje hörn väntar jag att det fula och hemska ska dyka upp, och att filmen ska skratta mig i ansiktet för att ha trott att det här skulle vara trevligt. Men det händer aldrig. Det känns som att Lynch har satt ner foten och sagt: Nej! Jag vill göra något rent och oskyldigt för en gångs skull! Och jag respekterar honom för det. Det här är en djupt humanistisk film. Vad för hinder som än dyker upp längs vägen så finns alltid den godhjärtade, hjälpsamma människan där för att hjälpa honom. Det räcker gott och väl för mig.

 

Som en liten sidokommentar kan och får jag inte glömma musiken. Den är helt och hålet perfekt, vilket inte bara gäller för den här filmen utan de allra flesta av hans filmer. Angelo Badalamenti, från öppningssekvensens svulstiga synthballad till bilderna av småstadsbyggnader till den magiska country-musiken ute på vägen. Det är fantastisk musik att bara lyssna på men tillsammans med David Lynch skapar han en stämning tjock som grädde. Det kan vara det bästa förhållandet mellan kompositör och regissör som existerar. Det var själen och essensen av Twin Peaks, och det är själen och essensen i The Straight Story.

 

Med Lynch är vi van vid något hemskt och oförklarligt som bubblar under ytan, men något sådant finns inte här att hitta på långa vägar. I en scen vid baren får vi ta del av hemska krigserfarenheter och hur de påverkat de gamla männens liv, men det blir aldrig mer än rörande. Jag var rädd att det skulle slöa ner eggen på vad som gör hans filmer så vassa. The Straight Story är ingen vass film, Det är en fin film. En mjuk film. Jag blir varm i magen och mår bra åt människorna och deras liv. Min kärlek till den här filmen har landat djupt i magen och är där för att stanna och växa. Och det behövs inget obehag för att göra The Straight Story till en film som jag kan Mycket Starkt Rekommendera.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 15 juli 2015 - 13:24.


#10337

Postad 15 juli 2015 - 13:53

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Själv började jag se Focus igår. Jag skriver började för jag klarade helt enkelt inte att se klart den. Det kändes inledningsvis som en rätt ok film om hur den garvade bedragaren Will Smith skulle lära upp en nybörjare, men det var för fjantigt, för simpelt och för glättigt för mig. Kanske hade jag orkat längre om jag samtidigt druckit ett gäng öl, men i brist på den varan så kändes den bara som en potentiellt ok film som slarvades bort på ett väldigt nonchalant sätt.



#10338

Postad 15 juli 2015 - 21:12

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Jurassic Park 3D. 9/10 den enda jurassic park rulle du behöver se egentligen. Jag fick mångra grå hår då specialeffekterna verkligen inte är mer övertygande i World än i denna rulle. Vet inte om de gjort om delar? Mycket är att de använder mer animatronics än billig CGI och de kommer längre den vägen helt enkelt. . Sedan så gör 3Dn en hel del måste erkännas. De har lyckats mycket bra med konverteringen. 



#10339

Postad 16 juli 2015 - 14:13

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Några riktigt bra nyligen omsedda filmer :)

 

2001 a Space odyssey  10/10

 

Troj, antik krigsfilm om Troja och Achilles 10/10

 

No Country for old men 10/10

 

The Moon 8/10



#10340

Postad 16 juli 2015 - 20:28

Unregistered055e1f21
  • Unregistered055e1f21
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 2
Nyckeln till frihet mycket bra film som man såg på vhs i ungdomens år som nu sågs på BD och betyget har varit och kommer alltid vara 5/5
En film som oavsett ålder aldrig blir gammal :)

#10341

Postad 16 juli 2015 - 20:39

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 1

Kingsman: The Secret Service

Underhållande spionfilm i samma anda som Kick-Ass.

 

7/10



#10342

Postad 16 juli 2015 - 22:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Guardians of the galaxy 3D

 

Brukar inte gilla denna genre, men tyckte denna rulle var lite små rolig. Klart sevärd! Dessutom var det hyfsade 3d effekter för att inte vara animerat, bra djup :)

 

4/5 Färjestadare



#10343

Postad 16 juli 2015 - 22:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Nyckeln till frihet mycket bra film som man såg på vhs i ungdomens år som nu sågs på BD och betyget har varit och kommer alltid vara 5/5
En film som oavsett ålder aldrig blir gammal :)


Därav dess betyg på IMDB i alla dessa år.

http://www.imdb.com/title/tt0111161/

#10344

Postad 17 juli 2015 - 00:21

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Inherent Vice

Precis som i en bok av Raymond Chandler blir handlingen så komplicerad att man snart inte kan hålla reda på alla karaktärer och exakt vad som händer. Men det kanske är poängen också när vi får följa Doc Sportello på hans pårökta resa att hitta sin ex-flickväns älskare. Pynchon är känd för sina komplicerade romaner och filmen är verkligen ett strålande exempel på det. Samtidigt fantastiskt underhållande med många bra skådespelarprestationer. Jag hade tappat bort mig i handlingen efter en timme men hade lika roligt den resterande tiden ändå, ett betyg gott nog.
8/10



#10345

Postad 17 juli 2015 - 07:04

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Började titta på The Incredible Hulk från 2008 för att avsluta mitt Marvel-maraton (även om jag kollat i ej korrekt kronologisk ordning).
Såg fram emot att få se Mark Ruffalo utvecklas till Hulken men...det var ju Edward Norton, WTF?! Blev riktigt förvånad och Liv Tyler var ju också med men allt känns bara så krystat och konstigt i denna film. Dåliga insatser av alla skådisar.

Får väl försöka se färdigt den ikväll men hittills lutar det åt att vara den sämsta i Marvel-universumet. Med råge.



#10346

Postad 17 juli 2015 - 12:58

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

maxresdefault.jpg

 

Pi (1998)
Av Darren Aronofsky

 

Pi är en film om en människa som dyker alldeles för djupt i sitt sökande efter svar.

 

Det stora offret i den här filmen är en ung man vid namn Max Coen. Som ett geni inom matematik försöker den asociala Max att hitta den matematiska formeln som kan förklara precis allt. Han är av åsikten att allting vi kan se runt omkring oss går att spåra tillbaka till siffror. Han är hela tiden ett enda steg från att avslöja universum, men han kan aldrig nå dit. Den gamle vännen och matematikern Sol ser hur detta tär på hans psyke, och avråder honom från att fortsätta. Men ingenting kan få en människa med en enda passion att lägga den på hyllan. Sakta, och sen i rasande takt, får vi se Max sjunka djupare in i paranoia, galenskap och besatthet. Och det är en sju****s resa.

 

Jag har sett många andra filmer om galenskap. Alltifrån Beautiful Mind till The Shining, men här görs det som bäst. Som Max själv uttrycker det: ”This is insanity, or maybe its genious.” Den skarpa kontrasten i svart och vitt gör det hela ännu mer invasivt, en känsla som en tidig Clint Mansells musik förstärker. Paranoian smyger sig långsamt på. Det börjar med en underlig, sjungande man på ett tåg som helt plötsligt inte är där längre. Några riktigt psykiskt påfrestande scener i badrummet är kanske filmens starkaste ögonblick, där Aronofskys ljudeffekter och närbildsfokus på små, äckliga detaljer fick mig att nästan vilja stänga av det hela, likt reaktionen till hans Requiem for a Dream. Allt trappas upp till en ruggig scen i slutet med en borrmaskin och ett mänskligt kranium, utan att jag avslöjar för mycket.

 

Och det som är bra med Pi är att jag som ser filmen blir galen i exakt samma tempo som människan det handlar om. Jag hänger med hela tiden, hur spårat den än blir. Få filmer lyckas med det, utan hanterar det istället som en freakshow, där publiken ser det hemska som händer utan att kunna själv förstå och känna det. Det har sagts förut men tåls att säga igen: Aronofsky vet hur man placerar sin publik i det som händer, och därför är han en av de bästa regissörerna vid liv.

 

Pi är verkligen en spegelbild av Christoper Nolans ”Following” från samma år. Bägge är svartvita debutfilmer av idag stora regissörer. Vi har en ensam man i en sjaskig lägenhet som hänger på caféer men vill ändå inte prata med någon, och vi har såklart den genomgående lågbudgetkänslan i båda filmer. Att se dessa två filmer idag är inte helt enkelt. Det urartar lätt i att jämföra och hitta mönster i dem, att se hur regissörerna utvecklats med deras senare filmer i åtanke. Att se dem för enskilda filmer utanför regissörernas storhet idag är i princip omöjligt, men jag tycker ändå att Pi är vinnaren av dem två. Pi gör det bästa av sin låga budget och är i det stora hela en mycket mer gripande film.

 

Det är inget jag vill hänga upp mig på men jag har dock ett par kängor att dela ut. För det första är varenda karaktär på sidan av Max nästan helt ointressanta. Sen försöker Aronofsky att med ett skohorn försöka klämma in in ett tredje akt som inte riktigt hör hemma i filmen. Det blir en liten detour i judaism och ett gäng från svarta marknaden som försöker få tag i Max, vilket påminner om en fjantig noir i kontrast med den psykologiska terrorn vi tidigare sett. Sen var slutet något orimligt. Allt detta kan tyckas som småsaker men faktiskt skär de sig rejält mot resten av filmen är och kunde ha varit.

 

Pi är en film som egentligen inte handlar ett dugg om matematik. Vi som publik lär inte förstå vad Max tänker och räknar, men vi kan förstå hur det förstör honom, och det är precis det filmen går ut på. Jag kan ge Pi en Rekommendation.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 17 juli 2015 - 12:59.


#10347

Postad 17 juli 2015 - 18:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ahh...PI. :)



#10348

Postad 17 juli 2015 - 19:01

Front242
  • Front242
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 2

Fargo säsong 1
Kan vara det bästa jag sett genom tiderna. Älskar det mesta från Cohen-bröderna men det här slår till och med filmen :) Ny säsong i September! 

91npLePYLDL._SL1500_.jpg



#10349

Postad 17 juli 2015 - 19:31

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Jaa, såg Jurassic World och den är rätt lik Park. Känns rätt onödigt att göra en remake men visst den fungerade



#10350

Postad 17 juli 2015 - 20:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 1

Jaa, såg Jurassic World och den är rätt lik Park. Känns rätt onödigt att göra en remake men visst den fungerade

 

Totalt överflödig efter att ha sett originalet igen. 





2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar


    Bing (1)
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.