Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Robotdammsugare

1346 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Electrolux Trilobite ZA2 (Robotdammsugare) 5 7,25 (3) Inga priser
Siemens VSR8000 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Wilfa RVC17 (Robotdammsugare) 1 4 (1) Inga priser
iRobot Roomba SE (Robotdammsugare) 1 8,31 (12) Inga priser
iRobot Roomba 420 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
iRobot Roomba 560 (Robotdammsugare) 2 8,25 (23) Inga priser
iRobot Roomba 530 (Robotdammsugare) 3 8,75 (7) Inga priser
iRobot Roomba 580 (Robotdammsugare) 0 8,1 (9) Inga priser
iRobot Roomba 505 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Kärcher RC3000 (Robotdammsugare) 2 7,5 (1) Inga priser
iRobot Roomba 563 (Robotdammsugare) 1 7,87 (7) Inga priser
iRobot Roomba 555 (Robotdammsugare) 1 8,57 (6) Inga priser
iRobot Roomba 581 (Robotdammsugare) 6 8,72 (17) Inga priser
iRobot Roomba 534 (Robotdammsugare) 1 6,2 (4) Inga priser
Samsung Navibot VC-RA84V (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Samsung Navibot SR8855 (Robotdammsugare) 6 5,83 (5) Inga priser
Samsung Navibot SR8845 (Robotdammsugare) 3 5,67 (5) Inga priser
Samsung Navibot SR8895 (Robotdammsugare) 7 8,25 (3) Inga priser
iRobot Roomba 780 (Robotdammsugare) 8 8,41 (21) Inga priser
Neato Robotics XV-15 (Robotdammsugare) 4 8,19 (25) Inga priser
Neato Robotics XV-25 (Robotdammsugare) 4 7,79 (18) Inga priser
Neato Robotics XV Signature Pro (Robotdammsugare) 4 6,7 (53) Inga priser
LG VR62601LV (Robotdammsugare) 0 (0) Inga priser
Neato Robotics XV Signature (Robotdammsugare) 3 6,67 (14) Inga priser
iRobot Roomba 880 (Robotdammsugare) 3 8,82 (90) Inga priser
Neato Robotics Botvac 85 (Robotdammsugare) 6 7,61 (27) Inga priser
Neato Robotics Botvac 75 (Robotdammsugare) 9 7,29 (6) Inga priser
Neato Robotics Botvac 70e (Robotdammsugare) 5 8,8 (9) Inga priser
Miele Scout RX1 (Robotdammsugare) 9 3,9 (19) Inga priser
Samsung Powerbot SR20H9051U (Robotdammsugare) 2 7,33 (2) Inga priser
Neato Robotics Botvac D85 (Robotdammsugare) 6 4,67 (35) Inga priser
Neato Robotics Botvac D75 (Robotdammsugare) 7 7 (1) Inga priser
Neato Robotics Botvac Connected (Robotdammsugare) 9 6,7 (39) Inga priser
Neato Robotics Botvac D5 Connected (Robotdammsugare) 7 6,55 (30) Inga priser
Neato Robotics Botvac D3 Connected (Robotdammsugare) 4 7,43 (6) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 02 januari 2006 - 21:01

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
:blink:

Om man har en grym hemmabio, vill man ju att det även ska vara rent. Vad kan vara bättre än att slippa dammsuga själv?

Startar en tråd för att snacka om Roomba, allt mellan himmel och jord, som Elfa säger.

Jag fick min Roomba SE idag, laddad med firmware 2.0 ;)

Nu ligger den på 16 timmars-laddning. Imorgon lunch, ska den få göra skäl för pengarna.

Finns den fler Roomba-ägare? Eller folk som har/haft andra/tidigare modeller av dammsugarrobotar?

#2

Postad 02 januari 2006 - 21:36

Fassberg
  • Fassberg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag har en robomop... funkar prima.. ingen dammsugare dock...

#3

Postad 03 januari 2006 - 01:48

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Roomba ser rolig ut... hittade en "reklamfilm" med den in action... http://www.smartclea..._SmartClean.wmv.

men den kan väl bara dammsuga i ett rum? den kan ju knappast klättra över trösklar? och hur lång tid tar den på sig att dammsuga ett ~25m^2 rum?

#4

Postad 03 januari 2006 - 19:38

Unregisteredc5472c21
  • Unregisteredc5472c21
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Jag har en robomop... funkar prima.. ingen dammsugare dock...

<{POST_SNAPBACK}>



låter den mycket? lång bateri tid? hur laddar man den?
vad för sorts smutts tar den upp? bara damtussar ellr?

#5

Postad 03 januari 2006 - 20:13

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
jag har också en robomop suverän!! lite skillnad i pris till Roomba, och jag tror inte att man ska slänga damsugaren när man har köpt en sån. en robomop kostande mig 379 kr tror jag det var den är i princip ljudlös låte lite svagt den tar damm, hund/katt hår eftersom det är en microfiber duk tar den ju inte brödsmulor jordklumpar eller tegelstenar , men för oss som har hund och katt är den suverän man sätter bara i en sladd i bollen så laddas den upp på nån timme sen startar man den så kan mman få den att gå olika tid jag kör 1,5 timmar så glider den runt och helt plötsligt inget hår och damm mer:) sen får man damsuga endå men inte 4 gånger om dagen som man behöver annars ibland:) jag rekomenderar den men är väldigt skeptisk till Roomba för mycket pengar och den kan aldrig klara samma jobba som man själv kan med sin damsugare.

#6

Postad 03 januari 2006 - 20:34

Guwwic
  • Guwwic
  • Forumräv

  • 700 inlägg
  • 0
Kom just på en sak med "slapp" damsugarna, finns det ingen grej som kan suga upp grejset i luften?
Det borde ju minska dammet rejält. Någon som vet?

#7

Postad 03 januari 2006 - 20:57

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Roomba ser rolig ut... hittade en "reklamfilm" med den in action... http://www.smartclea..._SmartClean.wmv.

men den kan väl bara dammsuga i ett rum? den kan ju knappast klättra över trösklar? och hur lång tid tar den på sig att dammsuga ett ~25m^2 rum?

<{POST_SNAPBACK}>


den ska klara en normal lägenhet på ca 90-120 minuter enl. datablad. Har inte hunnit testa det själv ännu, utan bara kört den en kort stund. Lill-tjejen tycker det är för kul att jaga den ;)

Stänger du in den i ett 25m2 rum så skulle jag tippa på ca 20 minuter. Den ska klara en hel lägenhet, dvs så länge batteri-laddningen räcker max 120 minuter. Min SE modell hittar sen tillbaka till laddstationen själv ;)

Den klarade mattar och våra låga trösklar bra ca 1 cm . Den ska klara trösklar på upp till 1.5 cm

#8

Postad 03 januari 2006 - 20:59

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Jag har en robomop... funkar prima.. ingen dammsugare dock...

<{POST_SNAPBACK}>



låter den mycket? lång bateri tid? hur laddar man den?
vad för sorts smutts tar den upp? bara damtussar ellr?

<{POST_SNAPBACK}>


hela iden är att man startar den när man ska ut någonstans, så ljudnivån spelar mindre roll. SE modellen har en laddstation som roboten själv hittar tillbaka till efter att den anser sig vara klar med jobbet.

Den tar upp allt som du kan förvänta dej att en normal dammsugare ska klara

laddning klarar ca 120 minuter

#9

Postad 03 januari 2006 - 21:11

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

jag har också en robomop suverän!! lite skillnad i pris till Roomba, och jag tror inte att man ska slänga damsugaren när man har köpt en sån. en robomop kostande mig 379 kr tror jag det var den är i princip ljudlös låte lite svagt den tar damm, hund/katt hår eftersom det är en microfiber duk tar den ju inte brödsmulor jordklumpar eller tegelstenar , men för oss som har hund och katt är den suverän man sätter bara i en sladd i bollen så laddas den upp på nån timme sen startar man den så kan mman få den att gå olika tid jag kör 1,5 timmar så glider den runt och helt plötsligt inget hår och damm mer:) sen får man damsuga endå men inte 4 gånger om dagen som man behöver annars ibland:) jag rekomenderar den men är väldigt skeptisk till Roomba för mycket pengar och den kan aldrig klara samma jobba som man själv kan med sin damsugare.

<{POST_SNAPBACK}>


om den kommer upp i nivå "klarar nästan samma som en normal dammsugning" är den värd vartenda öre. är det något man har brist av så är det tid.

en kollega har 2. Han påstår att efter att dom införskaffades, har de aldrig mer dammsugit normalt, med undantag för trappan (ca 6 månader). Det återstår att se, men är det sant så är det underbart! :D Dom kanske har otroligt skitigt hemma :P

eftersom man har en vild liten tjej på 18 månader så förväntar jag mej att behöva dammsuga konventionellt ibland, fast mest om det skett en olycka.

Nu bor den under sängen. När man trycker igång den via fjärren så backar den ut och drar sen ut på sitt jobb, ser festligt ut ;)

Den har även en "dirt-detector" som faktiskt funkade. När den kom till vår farstu-matta, började den tuta och den blå dirt-lampan blinkade, sen gnodde han runt extra noga på den ;)

toys for boys ;)

#10

Postad 04 januari 2006 - 06:53

Fassberg
  • Fassberg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

jag har också en robomop suverän!! lite skillnad i pris till Roomba, och jag tror inte att man ska slänga damsugaren när man har köpt en sån. en robomop kostande mig 379 kr tror jag det var den är i princip ljudlös låte lite svagt den tar damm, hund/katt hår eftersom det är en microfiber duk tar den ju inte brödsmulor jordklumpar eller tegelstenar , men för oss som har hund och katt är den suverän man sätter bara i en sladd i bollen så laddas den upp på nån timme sen startar man den så kan mman få den att gå olika tid jag kör 1,5 timmar så glider den runt och helt plötsligt inget hår och damm mer:) sen får man damsuga endå men inte 4 gånger om dagen som man behöver annars ibland:) jag rekomenderar den men är väldigt skeptisk till Roomba för mycket pengar och den kan aldrig klara samma jobba som man själv kan med sin damsugare.

<{POST_SNAPBACK}>


om den kommer upp i nivå "klarar nästan samma som en normal dammsugning" är den värd vartenda öre. är det något man har brist av så är det tid.

en kollega har 2. Han påstår att efter att dom införskaffades, har de aldrig mer dammsugit normalt, med undantag för trappan (ca 6 månader). Det återstår att se, men är det sant så är det underbart! :D Dom kanske har otroligt skitigt hemma :P

eftersom man har en vild liten tjej på 18 månader så förväntar jag mej att behöva dammsuga konventionellt ibland, fast mest om det skett en olycka.

Nu bor den under sängen. När man trycker igång den via fjärren så backar den ut och drar sen ut på sitt jobb, ser festligt ut ;)

Den har även en "dirt-detector" som faktiskt funkade. När den kom till vår farstu-matta, började den tuta och den blå dirt-lampan blinkade, sen gnodde han runt extra noga på den ;)

toys for boys ;)

<{POST_SNAPBACK}>




hehehe vill oxå ha en ju, dock så tror jag vår katt kommer hoppa i taget om den låter så mkt som ni säger....

#11

Postad 04 januari 2006 - 09:54

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

hehehe vill oxå ha en ju, dock så tror jag vår katt kommer hoppa i taget om den låter så mkt som ni säger....

<{POST_SNAPBACK}>


Har en Electrolux och ofta tycker katten att den är störig och drar sig undan, men ibland släpper det för kissen och han flyger på dammsugaren med kraft och frenesi. Bara det är vär pengarna den maskinen kostar.
Om Ni ska köpa en sådan maskin, kolla så den har tillräcklig sugeffekt. När jag kikarde runt insåg jag att vissa tillverkare har en svag motor och då mest puttar runt dammet.

#12

Postad 04 januari 2006 - 10:57

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Vart köper man en Robomop?

Såg Roomba på H&V-mässan i Örebro i höstas och var inte imponerad. De demade dem med riskorn och jag tyckte mest att de sprätte runt kornen, de verkade knappt suga upp dem och de lät väldigt mycket. Nja...

#13

Postad 04 januari 2006 - 11:53

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
men fan, alltså räcker det att man damsugar konventionellt vid speciella tillfällen några gånger om året bara, och vid "olyckor" så är det ju helt klart värt pengarna om man delar på det. hmm, Jag och tjejen, hmm, 1750:- var...

Elektroluxvarianterna.. vad kostar dem då?

Hur mycket "sugkraft" bör en sån här damsugare ha?

Dem borde införa "buy and try" på smartclean tycker jag...

Fråga:
Hur är det med trappor, är man tvungen att sätta upp en virituell vägg här?

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 04 januari 2006 - 12:02.


#14

Postad 04 januari 2006 - 13:54

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

  • 1 073 inlägg
  • 0

Vart köper man en Robomop?

Såg Roomba på H&V-mässan i Örebro i höstas och var inte imponerad. De demade dem med riskorn och jag tyckte mest att de sprätte runt kornen, de verkade knappt suga upp dem och de lät väldigt mycket. Nja...

<{POST_SNAPBACK}>

Robomop har jag sett på onoff.

Enligt hemsidan kostar den ca 350:-

#15

Postad 04 januari 2006 - 14:04

Nixon
  • Nixon
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Power har rea på Robomob, 278:- tror jag den kostade.

#16

Postad 04 januari 2006 - 14:10

Fassberg
  • Fassberg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

hehehe vill oxå ha en ju, dock så tror jag vår katt kommer hoppa i taget om den låter så mkt som ni säger....

<{POST_SNAPBACK}>


Har en Electrolux och ofta tycker katten att den är störig och drar sig undan, men ibland släpper det för kissen och han flyger på dammsugaren med kraft och frenesi. Bara det är vär pengarna den maskinen kostar.
Om Ni ska köpa en sådan maskin, kolla så den har tillräcklig sugeffekt. När jag kikarde runt insåg jag att vissa tillverkare har en svag motor och då mest puttar runt dammet.

<{POST_SNAPBACK}>



Hahahaha tror du har övertalat mig ;)

#17

Postad 04 januari 2006 - 14:44

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Tycker dock att Roomba verkar vara en Kalle Anka variant, av Electrolux Trilobite ZA2.

Kan man räkna med någon vidare, kvalité ? Vad tycker ni som köpt prylen ?

Mvh
Passerati

#18

Postad 04 januari 2006 - 14:53

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Tycker dock att Roomba verkar vara en Kalle Anka variant, av Electrolux Trilobite ZA2.

Kan man räkna med någon vidare, kvalité ? Vad tycker ni som köpt prylen ?

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte.
Hmm, men skillnaden i pris är ju ganska enorm. Electrolux begär nästan 11 000:- för sin.
Roombo kostar ju 3500:- i lyxvariant.
Jag tror inte det kommer gå 3 st Roombo på en "Electrolyx" (fabro babro).
Tror inte heller electrolux gör jobbet, 3 ggr bättre.

Jag tycker ju redan 3500:- för en damsugare är horibelt mycket pengar, löser den uppgiften till 70% så är jag nöjd!
Jag menar klarar den inte av allt på första försöket, då är det ju bara att säga till den "Gör om, Gör rätt".
Den lär ju inte säga emot precis.

//Loofy

#19

Postad 04 januari 2006 - 16:50

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
tycker ni är lata jag, själv dammsuger jag hela lägenheten på max 5min...

#20

Postad 04 januari 2006 - 18:33

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

tycker ni är lata jag, själv dammsuger jag hela lägenheten  på max 5min...

<{POST_SNAPBACK}>


Man tycker väl att du borde kunna instruera hemhjälpen på mindre tid än 5 min. ;)

#21

Postad 04 januari 2006 - 19:00

Unregisteredc5472c21
  • Unregisteredc5472c21
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

tycker ni är lata jag, själv dammsuger jag hela lägenheten  på max 5min...

<{POST_SNAPBACK}>



men för 350-390kr så tycker jag der är värt att ha en liten rackare som tar bort dom lite damtussar och sånt.

#22

Postad 04 januari 2006 - 20:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

tycker ni är lata jag, själv dammsuger jag hela lägenheten  på max 5min...

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ej hur stor lägenhet du har eller hur ofta du gör det.

Men låt säga att du damsuger 2 ggr i veckan á 5 minuter.
Slår vi det på 4 år: (jag räknar på ett roombo håller iaf minst i 4 år)

Så städar du 10 min i veckan, vilket är 0,1667 timmar.
Detta ger att du damsuger (0,1667*52*4=)34,6667 timmar under 4 år. Låt sedan säga att du städar lite extra noga någon eller ett par gånger om året, så slänger vi på ytterligare 3 timmar kanske (snitt 8,1 minut om dagen extra).
ok, totalt 38 timmar avrundat uppåt.
Sedan lägger vi den timpengen du minst bör ha för att städa. hmm, 100:-/tim.. vet inte vad fritiden är värd. men vi räknar med det så blir det ju 3800:-... hmm
Jag tror vidare att den håller längre än 4 år.

Ytterligare lustigt.... (den där Rombosugarn var precis med i ett TV-inslag när jag sitter och skriver detta inlägg)
Jag vill inte verka snål, eller lat, men det är ju en hyffsat rimlig peng runt 3000:- för en sån här pryl tycker jag. Vad kostar en exklusiv manuell damsugare (jag har en as billig för typ 300 idag)

//Loofy

#23

Postad 04 januari 2006 - 20:16

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

men fan, alltså räcker det att man damsugar konventionellt vid speciella tillfällen några gånger om året bara, och vid "olyckor" så är det ju helt klart värt pengarna om man delar på det. hmm, Jag och tjejen, hmm, 1750:- var...

Elektroluxvarianterna.. vad kostar dem då?

Hur mycket "sugkraft" bör en sån här damsugare ha?

Dem borde införa "buy and try" på smartclean tycker jag...

Fråga:
Hur är  det med trappor, är man tvungen att sätta upp en virituell vägg här?

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


man behöver inge VR vägg för trappor, det upptäcker han ändå. Det är kul att försöka knuffa ut den för trappan :)

#24

Postad 04 januari 2006 - 20:26

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Tycker dock att Roomba verkar vara en Kalle Anka variant, av Electrolux Trilobite ZA2.

Kan man räkna med någon vidare, kvalité ? Vad tycker ni som köpt prylen ?

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>


Från folk som haft båda, säger de (fåtal) jag pratat med att Roomba är bättre. Bättre AI och högre sugeffekt och avsevärt billigare. Har inte själv ägt trilobiten dock.

#25

Postad 04 januari 2006 - 20:54

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

tycker ni är lata jag, själv dammsuger jag hela lägenheten  på max 5min...

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ej hur stor lägenhet du har eller hur ofta du gör det.

Men låt säga att du damsuger 2 ggr i veckan á 5 minuter.
Slår vi det på 4 år: (jag räknar på ett roombo håller iaf minst i 4 år)

Så städar du 10 min i veckan, vilket är 0,1667 timmar.
Detta ger att du damsuger (0,1667*52*4=)34,6667 timmar under 4 år. Låt sedan säga att du städar lite extra noga någon eller ett par gånger om året, så slänger vi på ytterligare 3 timmar kanske (snitt 8,1 minut om dagen extra).
ok, totalt 38 timmar avrundat uppåt.
Sedan lägger vi den timpengen du minst bör ha för att städa. hmm, 100:-/tim.. vet inte vad fritiden är värd. men vi räknar med det så blir det ju 3800:-... hmm
Jag tror vidare att den håller längre än 4 år.

Ytterligare lustigt.... (den där Rombosugarn var precis med i ett TV-inslag när jag sitter och skriver detta inlägg)
Jag vill inte verka snål, eller lat, men det är ju en hyffsat rimlig peng runt 3000:- för en sån här pryl tycker jag. Vad kostar en exklusiv manuell damsugare (jag har en as billig för typ 300 idag)

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


Min Siemens "vanlig dammsugare" kostade ca 3500 och den är också kalasbra, suger bra och är tyst, men jag måste dammsuga själv :)

#26

Postad 04 januari 2006 - 21:03

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Stack till BR leksaker på kvällen för att byta en julklapp till min dotter. Innan jag stängde dörren körde jag igång Roomba. Kom tillbaka hem efter ca 40 min, så dammsugningen var inte klar men han får köra klart imorgon :)

Gjorde min första "tömning"...

Hittade massor med hår, dammkorn och dammtussar, ett hårspänne, ett sko-snöre och en massa sand/grus (måste varit tamburmattan)

#27

Postad 04 januari 2006 - 22:04

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag och tjejen skall flytta, och vi gjorde en vinst på lägenheten på 5000:- vi har bestämt oss för en sådan här till våran nya lägenhet...

//Loofy

#28

Postad 05 januari 2006 - 10:40

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Nej nej nej, det ni inte har förstått är att ni inte skall ha varken Roomba eller Elektrolyx. Ni skall ju ha en Siemens VSR8000!

En sånhär!

:)

#29

Postad 05 januari 2006 - 10:51

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Hur mycket kostar en sån där siemens då?
(ser dyr ut i pdf:en)
//Loofy

#30

Postad 05 januari 2006 - 20:04

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Nej nej nej, det ni inte har förstått är att ni inte skall ha varken Roomba eller Elektrolyx. Ni skall ju ha en Siemens VSR8000!

En sånhär!

:blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Enormt STOR laddstation :( och endast halva tiden på en laddning jmft med Roomba.
Någon som testat den och vad kostar den?

#31

Postad 06 januari 2006 - 00:39

skum
  • skum
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Måste säga att jag blir rejält sugen på att skaffa en sån dammsugare! Använder den dammsugarpåsar eller är det nån behållare man tömmer?

#32

Postad 06 januari 2006 - 00:40

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Måste säga att jag blir rejält sugen på att skaffa en sån dammsugare! Använder den dammsugarpåsar eller är det nån behållare man tömmer?

<{POST_SNAPBACK}>


en behållare

#33

Postad 09 januari 2006 - 09:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Siemensen laddar inte bara i sin station utan den sköter även tömning där. Roboten har 2 liters behållare som den tömmer i basstationen där det får plats dryga 6 liter. Har sett den för 12000.

#34

Postad 09 januari 2006 - 10:13

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Är duktigt sugen på att skaffa mig en Roomba men det känns som om jag inte kan nyttja den till max då soffan är för låg för att den ska komma under och att det inte finns så många öppna ytor.
En Robomop verkar vara mer ekonomisk för mina förhållanden. Dessutom mycket billigare.

#35

Postad 09 januari 2006 - 11:40

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jupp Robomop är ju främst lämpad för folk med husdjur då jag kan tänka mig att hår från dem kan vara en pina att hålla efter. Jag vill nästan att damsugarn skall kunna ta smulor oxå!

Min soffa är oxå för låg. Man vet ju aldrig men nästa soffa kommer nog vara lite högre. (den är lite skraltig nu)

//Loofy

#36

Postad 09 januari 2006 - 11:56

skum
  • skum
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
perreb: Ok, det låter ju bra. Tanten här hemma har inte begripit att Roomba skall finnas i var mans hem så det blir nog till att betala den själv. Sen nästa gång när det är dax för städning så är det jag som trycker på fjärrkontrollen och tanten går efter dammsugarroboten med skurmoppen.

Hur tycker du att roboten fungerar som helhet nu när du haft den ett tag? Är du nöjd med ditt köp? På filmen där man kan se roboten in action så ser det ut som den kör emot vissa saker ganska hårt, är det så? Till sist: dammsuger den såpass bra att golven är hyfsat rena och man slipper ta fram den vanliga dammsugaren efteråt?

Mvh: skum.

#37

Postad 09 januari 2006 - 12:00

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag tänker mig att med en typ Roomba så dammsuger "man" nog oftare. Och iom det så, lyckas den inte ta allt denna så lyckas nästa gång... till slut kommer man ner till en nivå då det är rent och snyggt, och så håller den det... men som sagt det var ju inte mig du frågade... Men detta skall även vara ses som en fråga till Perreb. Om det i praktiken fungerar så här.

//Loofy

#38

Postad 09 januari 2006 - 20:55

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

perreb: Ok, det låter ju bra. Tanten här hemma har inte begripit att Roomba skall finnas i var mans hem så det blir nog till att betala den själv. Sen nästa gång när det är dax för städning så är det jag som trycker på fjärrkontrollen och tanten går efter dammsugarroboten med skurmoppen.

Hur tycker du att roboten fungerar som helhet nu när du haft den ett tag? Är du nöjd med ditt köp? På filmen där man kan se roboten in action så ser det ut som den kör emot vissa saker ganska hårt, är det så? Till sist: dammsuger den såpass bra att golven är hyfsat rena och man slipper ta fram den vanliga dammsugaren efteråt?

Mvh: skum.

<{POST_SNAPBACK}>


Den är lite ljudlig, så den ska/bör köras när man inte är hemma. Den låter dock inte värre än en vanlig "medel-dammsugare".

Den har vid 3 tillfällen "stannat" utanför dockningsstationen.

1 x Fastnade på toppen av en stor kabel-härva som jag hade i köket.
2 x Stannat under sovrumssängen (kanske ansåg sig klar med städningen?)

Den kommer inte under min soffa, samt under min säng finns en metall-regel i mitten som är lite lägre så Roomba måste ta sängen från 2 håll.

Framdelen har en separat krock/känsel-zon så den bumpar på rätt ordentligt men det är ingen fara.

Jag är inget städ-freak så vi dammsög lägenheten ca 2-3 gånger i veckan med den vanliga dammsugaren och det är samma frekvens nu med Roomba i huset.

Enligt mina mått mätt dammsuger den bra. Om jag går barfota i hallen efter det att Roomba är klar, känns det som när man dammsög själv konventionellt.

Dock måste man nu mera beakta att golvet bör vara så fritt som möjligt från mössor med långa band och andra små och trassliga saker fast det är å andra sidan kanske bra. Vi har färre saker liggandes på golvet nu förtiden :)

Minus är att Roomba fjantar runt för mycket under köksbordet, för ibland tar det tid innan han fattar hur han ska ta sig ur stols/bords-bens-djungeln. Det äter onödig batteri-tid.

#39

Postad 10 januari 2006 - 10:12

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Ok, men tycker ändå det är rimliga saker du tar upp.. Att den inte kan ta sig över en kabelhärva etc är ju ganska självklart. Och det får ju en bra bieffekt, mindre saker på golvet som du säger hehe.

Hursomhelst, verkar den ha så att den känner av vart den har varit? Eller går den på samma ställen samtidigt?
Vad skulle hända om man tex hjälpte den ut från köksbordet?

Finns det någon schemaläggning i den så man kan berätta för den att då och då skall du städa?

//Loofy

#40

Postad 10 januari 2006 - 12:38

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Jag är inget städ-freak så vi dammsög lägenheten ca 2-3 gånger i veckan med den vanliga dammsugaren och det är samma frekvens nu med Roomba i huset.

<{POST_SNAPBACK}>


det är vad jag kallar städ-freak som heter duga.. vi dammsuger c:a 1 gång i månaden hemma hos mig! :) B)

#41

Postad 10 januari 2006 - 19:17

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

  • 1 073 inlägg
  • 0

Jag är inget städ-freak så vi dammsög lägenheten ca 2-3 gånger i veckan med den vanliga dammsugaren och det är samma frekvens nu med Roomba i huset.

<{POST_SNAPBACK}>


det är vad jag kallar städ-freak som heter duga.. vi dammsuger c:a 1 gång i månaden hemma hos mig! :D :D

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med där :D, damsuger väl något oftare dock.

Undrar hur mycket ett städ-freak damsugar då... 2 gånger om dan :D :)

#42

Postad 10 januari 2006 - 19:46

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Ok, men tycker ändå det är rimliga saker du tar upp.. Att den inte kan ta sig över en kabelhärva etc är ju ganska självklart. Och det får ju en bra bieffekt, mindre saker på golvet som du säger hehe.

Hursomhelst, verkar den ha så att den känner av vart den har varit? Eller går den på samma ställen samtidigt?
Vad skulle hända om man tex hjälpte den ut från köksbordet?

Finns det någon schemaläggning i den så man kan berätta för den att då och då skall du städa?

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


Det finns en dyrare variant som har schema för städning men SE modellen har det inte

irobot.com för alla modeller

Vad gäller AI, ser den rätt så puckad ut då man studerar den för att ibland göra helt oväntat "smarta" grejer. Man ska nog inte titta på den när han kör, utan det är resultatet som räknas. Som att inte sitta i soffan och heja på när städerskan städar :)

Har börjat fundera över eventuellt ökad el-kostnad, eftersom den står och "laddar" i princip 24/7

#43

Postad 10 januari 2006 - 19:49

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Jag är inget städ-freak så vi dammsög lägenheten ca 2-3 gånger i veckan med den vanliga dammsugaren och det är samma frekvens nu med Roomba i huset.

<{POST_SNAPBACK}>


det är vad jag kallar städ-freak som heter duga.. vi dammsuger c:a 1 gång i månaden hemma hos mig! :D :D

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med där :D, damsuger väl något oftare dock.

Undrar hur mycket ett städ-freak damsugar då... 2 gånger om dan :D :)

<{POST_SNAPBACK}>


Har en liten tjej som röjer runt överallt och under vinter/slask period får man städa oftare :D
Sen har stora tjejen ett annat städbehov än jag själv. Därav inköpet av Roomba :D

#44

Postad 11 januari 2006 - 23:01

skum
  • skum
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
En sista fråga, vart köper man den billigast i Sverige? Eller är det bara smartclean som säljer den?

#45

Postad 12 januari 2006 - 01:31

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Näe, den där verkar ju lite riskabel. Man vill ju inte att den ska stjälpa högtalarna :wub: Håller mig till standardsättet.

#46

Postad 12 januari 2006 - 19:27

perreb
  • perreb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

En sista fråga, vart köper man den billigast i Sverige? Eller är det bara smartclean som säljer den?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag känner bara till smartclean, såvida du inte vill köpa direkt från iRobot

#47

Postad 12 januari 2006 - 22:29

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Näe, den där verkar ju lite riskabel. Man vill ju inte att den ska stjälpa högtalarna  :rolleyes:  Håller mig till standardsättet.

<{POST_SNAPBACK}>

Du får en virituell vägg med, Roomba går inte en millimeter innanför den.

//Loofy

#48

Postad 04 juni 2006 - 00:42

ampz
  • ampz
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Jag har lånat hem ett demoexemplar av Electrolux Trilobite från den lokala Electroluxhandlaren. Lägenheten var ordentligt skitig, men efter att den varit över alla rummen blev det rent och snyggt.

Trilobite har ett par fördelar över roomba.
1: Den klarar av tjocka mattor (typ herdematta, djurfällar, eller mattor med fransar). Att döma av diverse demovideosar så fastnar roomba lätt i tjocka mattor.
2: Den dunsar inte in i saker. Den vänder precis innan den slår emot hinder.

En nackdel med trilobite är att den är högre än roomba, och alltså når den under färre möbler än roomban. Sängen är givetvis inget problem, men min låga soffa når den tyvärr inte under.

Jag har läst några jämförande testar av roomba och trilobite, och trilobiten verkar ofta ligga bra till både när det gäller att få rent och när det gäller kvalitet. En del har visst problem med sin roomba.

Trilobite kostar dock 8600:- online, eller nästan 10000:- i en Electroluxbutik, så det är ju en del pengar.

Samma företag som gör roomba har förresten precis släppt en ny robot "Scooba". Det är en robot som tvättar golvet.

#49

Postad 04 juni 2006 - 05:24

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

  • 1 180 inlägg
  • 1
Jag ska testa importera en Roomba, verkar vara samma version som säljs i Sverige. Dock är priset avsevärt lägre.

Återkommer med mer info och hur det gick :)

#50

Postad 07 juni 2006 - 20:16

ampz
  • ampz
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Lite dammsugaraction: Trilobite video



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.