Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Quadrals Finaste Serie "AURUM"

178 svar till detta ämne Recension nu klar!
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 september 2011 - 23:27

JBL-PIPPS
  • JBL-PIPPS
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0



Det är väl typ dessa saker:

*Den senaste modellen.

*Ny utvecklat 16" element som lär ha grymma prestanda.

*Coolt med ett 16" element isig, vem har ett sådant? (spelar lika djupt som ett 15" men rappare än ett 18"?).

*Lite mindre yttermått på lådan, snyggare?.

*Nyare (förbättrat?) slutsteg.


Vi får se... :)




Det är väl typ dessa saker:

*Den senaste modellen.

*Ny utvecklat 16" element som lär ha grymma prestanda.

*Coolt med ett 16" element isig, vem har ett sådant? (spelar lika djupt som ett 15" men rappare än ett 18"?).

*Lite mindre yttermått på lådan, snyggare?.

*Nyare (förbättrat?) slutsteg.


Vi får se... :)


Vet precis vad det är du går igenom när det gäller att hitta rätt sub! Läste även om dina krav på sub och det motsvarade mer eller mindre samma krav jag sj har. Åkte runt i hela gbg området o lyssnade på ett 20 tal subbor ink den svindyra "DD" serien där 15" demades. Och visst fan lät den helt brutalt med ett sjukt tryck och en fin o fast bas, men priset avskräckte ju lite!

Sen fick jag nys om märket "SVS".Läste på mycket om märket på forumen och det skrevs bara bra om dem.
Men problemet var att dom inte såldes i Sverige och således blev det svårt att få ett hum om hur dom lät, tills Niklas F här på forumet lät mig lyssna på hans 2st pb 13 ultra av den äldre modellen med "BASH" förstärkaren på 850w och utan DSP. Tog inte mer än 5 sek och jag var övertygad om att det var 2st som gällde!

Nu har ju alla dom nya SVS subbarna det nya "SLEDGE" steget som i PB 13 ultra nu har 1000w istället för 850w vilket bara är ett +.
Att dom brummar är inte rätt utan dom har något som kallas för "Whitenoise" som mer är ett brus som endast hörs om man placerar örat vid elementet.
SB16 kommer inte få ett nytt förbättrat steg utan det kommer vara ett "SLEDGE" steg på 1250w pga ett större element än PB13.
Mina 2st PB13 är i pianolack och det är en riktigt fin finisch på dem. Så tveka inte att slå till på en PB13 för den är mäktigare än Velodyne DD.

#52

Postad 27 september 2011 - 23:41

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0




Vet precis vad det är du går igenom när det gäller att hitta rätt sub! Läste även om dina krav på sub och det motsvarade mer eller mindre samma krav jag sj har. Åkte runt i hela gbg området o lyssnade på ett 20 tal subbor ink den svindyra "DD" serien där 15" demades. Och visst fan lät den helt brutalt med ett sjukt tryck och en fin o fast bas, men priset avskräckte ju lite!

Sen fick jag nys om märket "SVS".Läste på mycket om märket på forumen och det skrevs bara bra om dem.
Men problemet var att dom inte såldes i Sverige och således blev det svårt att få ett hum om hur dom lät, tills Niklas F här på forumet lät mig lyssna på hans 2st pb 13 ultra av den äldre modellen med "BASH" förstärkaren på 850w och utan DSP. Tog inte mer än 5 sek och jag var övertygad om att det var 2st som gällde!

Nu har ju alla dom nya SVS subbarna det nya "SLEDGE" steget som i PB 13 ultra nu har 1000w istället för 850w vilket bara är ett +.
Att dom brummar är inte rätt utan dom har något som kallas för "Whitenoise" som mer är ett brus som endast hörs om man placerar örat vid elementet.
SB16 kommer inte få ett nytt förbättrat steg utan det kommer vara ett "SLEDGE" steg på 1250w pga ett större element än PB13.
Mina 2st PB13 är i pianolack och det är en riktigt fin finisch på dem. Så tveka inte att slå till på en PB13 för den är mäktigare än Velodyne DD.


Det låter underbart, och tack för informationen, just nu skulle jag våga påstå att jag redan bestämt mig för en SVS subwoofer denna gång :)

Det känns rätt helt enkelt!

Det som det hänger på är om jag får möjligheten att sticka iväg på ett jobb nästa Måndag eller inte... men får jag det så blir det beställning
kort efter det.

PB 13 Ultra DSP, eller SB 16 Ultra DSP? det vet jag inte... finns det ingen info om när SB 16 versionen skall dyka upp?


Mvh

#53

Postad 27 september 2011 - 23:58

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0



Det är väl typ dessa saker:

*Den senaste modellen.

*Ny utvecklat 16" element som lär ha grymma prestanda.

*Coolt med ett 16" element isig, vem har ett sådant? (spelar lika djupt som ett 15" men rappare än ett 18"?).

*Lite mindre yttermått på lådan, snyggare?.

*Nyare (förbättrat?) slutsteg.


Vi får se... :)

Om du gillar att ha det senaste och kanske vara lite före alla andra så är ju SB16 ett lysande val.

Det där med att större element spelar djupare än små, och att dom små är rappare är en myt förövrigt. Det finns små element som spelar djupt och stora element som spelar rappt. Det har mycket mer med lådkonstruktion, värden på elementen, placering och kalibrering att göra.

Sen är det ju så som JBL-PIPPS skriver, PB13-Ultra har nyligen fått uppgraderat förstärkare med inbyggd DSP bland annat. Så förstärkarna är nog likadana i SB och PB modellerna, men SB har lite kraftigare slutsteg pga att en sluten konstruktion är utrustade med LT-filter eller liknande för att boosta lägsta botten. Detta kräver rätt mycket effekt.

Vilken du än väljer kommer du garanterat att bli nöjd med.

Vi vill naturligtvis ha lyssningsintryck på dina nya stativare så fort du har kunnat lyssna lite också! :)

#54

Postad 28 september 2011 - 00:13

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Om du gillar att ha det senaste och kanske vara lite före alla andra så är ju SB16 ett lysande val.

Det där med att större element spelar djupare än små, och att dom små är rappare är en myt förövrigt. Det finns små element som spelar djupt och stora element som spelar rappt. Det har mycket mer med lådkonstruktion, värden på elementen, placering och kalibrering att göra.

Sen är det ju så som JBL-PIPPS skriver, PB13-Ultra har nyligen fått uppgraderat förstärkare med inbyggd DSP bland annat. Så förstärkarna är nog likadana i SB och PB modellerna, men SB har lite kraftigare slutsteg pga att en sluten konstruktion är utrustade med LT-filter eller liknande för att boosta lägsta botten. Detta kräver rätt mycket effekt.

Vilken du än väljer kommer du garanterat att bli nöjd med.

Vi vill naturligtvis ha lyssningsintryck på dina nya stativare så fort du har kunnat lyssna lite också! :)



Jo, klart det finns små element som spelar djupt och tvärtom och hit å dit ;) men givetvis hör det till vanligheterna att ett mindre subbas element har sina begränsningar gentemot ett större (enkel fysik)... och ett mindre element är även vanligtvis snabbare i "svaret" än vad ett stort element är... men visst, det finns även situationer där det kan vara precis tvärtom.

Läs och kolla tex på Paradigms nya extremt grymma Subwoofers "Signature SUB 1 och SUB 2", den större modellen har 6st 10" och den mindre har 6st 8", den mindre modellen har i alla hittils genomförda tester bevisat att den inte riktigt klarar av de djupaste tonerna lika bra som sin storebror, även fast dom har exakt samma uppbyggnad och kvalitet, men 8" basarna har helt enkelt sina begränsningar.

Off topic: fy s*tan vad dessa Subwoofers är fräcka, men prislappen suger hårt!


Jag har väldigt mkt att göra nu i 1 eller 2 dagar framöver, men lyssningsintryck kommer så fort jag har landat i lugn och ro i sweetspot, högtalarna står just nu i ett annat rum/förråd och spelar in sig lite. :rolleyes:

http://www.hembiocon...ature-SUB-2.htm

:)

Redigerat av dallan1981, 28 september 2011 - 00:17.


#55

Postad 28 september 2011 - 00:33

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0



Jo, klart det finns små element som spelar djupt och tvärtom och hit å dit ;) men givetvis hör det till vanligheterna att ett mindre subbas element har sina begränsningar gentemot ett större (enkel fysik)... och ett mindre element är även vanligtvis snabbare i "svaret" än vad ett stort element är... men visst, det finns även situationer där det kan vara precis tvärtom.

Läs och kolla tex på Paradigms nya extremt grymma Subwoofers "Signature SUB 1 och SUB 2", den större modellen har 6st 10" och den mindre har 6st 8", den mindre modellen har i alla hittils genomförda tester bevisat att den inte riktigt klarar av de djupaste tonerna lika bra som sin storebror, även fast dom har exakt samma uppbyggnad och kvalitet, men 8" basarna har helt enkelt sina begränsningar.

Off topic: fy s*tan vad dessa Subwoofers är fräcka, men prislappen suger hårt!


Jag har väldigt mkt att göra nu i 1 eller 2 dagar framöver, men lyssningsintryck kommer så fort jag har landat i lugn och ro i sweetspot, högtalarna står just nu i ett annat rum/förråd och spelar in sig lite. :rolleyes:

http://www.hembiocon...ature-SUB-2.htm

:)

Det jag reagerade på var bara att man inte kan generalisera som du gjorde och säga att ett 16" element spelar lika djupt som en 15" men är rappare än en 18". Det är så mycket mer som spelar in. :)

Dom där Paradigm subbarna är säkert skitbra. Har inte hört dom dock.

#56

Postad 28 september 2011 - 02:58

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Det jag reagerade på var bara att man inte kan generalisera som du gjorde och säga att ett 16" element spelar lika djupt som en 15" men är rappare än en 18". Det är så mycket mer som spelar in. :)

Dom där Paradigm subbarna är säkert skitbra. Har inte hört dom dock.


Ja men det skrev jag inte riktigt, utan om du kollar lite noggrannare så skrev jag ett frågetecken längst bak... :) min menings betydelse var alltså, att detta 16" element _kanske_ spelar lika djupt som ett 15" och _kanske_ snabbare än ett 18", alltså kanske en himla bra kompromiss/lösning på den nya SB 16" Ultra Subben? :)



Har inte heller hört dom än (men det har jag snart) men jag har dock läst alla tester på dom och läst en del privat snack om dom, dom ÄR helt sanslösa...

#57

Postad 28 september 2011 - 10:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Storleken på elementen påverkar inte hur djupt man kan spela eller "hur rappt" den spelar (där rappt oftast handlar om att djupbasen saknas). Det är främst ljudtrycksförmågan som skiljer, även om det kan finnas skillnader där med (ett stort element med extremt liten användbar slaglängd vs ett mindre element med extremt stor användbar slaglängd).

#58

Postad 28 september 2011 - 13:37

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Storleken på elementen påverkar inte hur djupt man kan spela eller "hur rappt" den spelar (där rappt oftast handlar om att djupbasen saknas). Det är främst ljudtrycksförmågan som skiljer, även om det kan finnas skillnader där med (ett stort element med extremt liten användbar slaglängd vs ett mindre element med extremt stor användbar slaglängd).


Jo det gör/kan det absolut göra.

Alla olika faktorer spelar in, och om man går efter dom vanligaste normerna så stämmer det jag skrev. (men givetvis finns det undantag)

Vill påpeka att vi pratar om "köpe subbar" nu, och inga extrema hemmabyggen/lösningar.

MKarlsson74: vad tror du om mina Quadral Aurum Altan då? :) om du går på specar och tester och uppbyggnad/konstruktion?

Och vad anser du om band diskanter överlag?

Hade varit intressant att höra..

Redigerat av dallan1981, 28 september 2011 - 13:42.


#59

Postad 28 september 2011 - 14:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Jag tror en polare har ett par golvare i den serien. Ska kolla med han om det var för något han köpte.

#60

Postad 28 september 2011 - 17:14

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Jag tror en polare har ett par golvare i den serien. Ska kolla med han om det var för något han köpte.


Okok!

#61

Postad 28 september 2011 - 17:37

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Lite offtopic,men eftersom det pratas mkt svs just nu,så lägger jag in splitter nya testet på pb-13 ultra,
från Audioholics.
trevlig läsning!

http://www.audioholi...oofers/svs-pb13

#62

Postad 28 september 2011 - 18:26

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Och allltid när SVS kommer på tal så tipsar jag om deras cylindermodeller. Tar liten golvyta.

#63

Postad 28 september 2011 - 18:38

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Lite offtopic,men eftersom det pratas mkt svs just nu,så lägger jag in splitter nya testet på pb-13 ultra,
från Audioholics.
trevlig läsning!

http://www.audioholi...oofers/svs-pb13



Halv trevlig Subb :) vill ha en hemma nu!!!

#64

Postad 28 september 2011 - 18:49

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Halv trevlig Subb :) vill ha en hemma nu!!!

Bara en? ;) :D

#65

Postad 28 september 2011 - 18:52

JBL-PIPPS
  • JBL-PIPPS
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0


Det låter underbart, och tack för informationen, just nu skulle jag våga påstå att jag redan bestämt mig för en SVS subwoofer denna gång :)

Det känns rätt helt enkelt!

Det som det hänger på är om jag får möjligheten att sticka iväg på ett jobb nästa Måndag eller inte... men får jag det så blir det beställning
kort efter det.

PB 13 Ultra DSP, eller SB 16 Ultra DSP? det vet jag inte... finns det ingen info om när SB 16 versionen skall dyka upp?


Mvh

Jag har sj letat efter info om Pb16 men kan inte hitta så mycket mer än att den kommer ha en snarlik prestanda som Pb13 men att den är lite mer inriktad på musik, den kommer för övrigt att vara dyrare än Pb13. Tycker inte att du ska tveka på en Pb13, du får gärna komma över o lyssna på mina om du har vägarna förbi Trollhättan. Mvh.Pierre

#66

Postad 28 september 2011 - 19:24

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Bara en? ;) :D



Jodå, det blir 2st, men jag kommer börja med 1st :)

Jag har sj letat efter info om Pb16 men kan inte hitta så mycket mer än att den kommer ha en snarlik prestanda som Pb13 men att den är lite mer inriktad på musik, den kommer för övrigt att vara dyrare än Pb13. Tycker inte att du ska tveka på en Pb13, du får gärna komma över o lyssna på mina om du har vägarna förbi Trollhättan. Mvh.Pierre


Mm ok! det dyker väl upp mer information framöver, vi får ha lite tålamod helt enkelt :)

Tack för inbjudan, det skulle jag gärna vilja göra, jag bor i Alingsås området, jag hör av mig till dig innan passande tillfälle :)

#67

Postad 28 september 2011 - 19:36

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Angående mina Quadral så står dom fortfarande hemma och puttrar (enligt frugan, nu med Infected Mushroom :)) men det blir inget lyssna idag heller :( :angry: .... upptagen hela natten.

Har även fått en god vän att beställa ett par även han!

Gahhh, kan det inte bli "Hifi-Helg" snart!

#68

Postad 28 september 2011 - 20:20

JBL-PIPPS
  • JBL-PIPPS
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Du är välkommen o höra av dig. Pmar mitt nr till dig. Mvh.

#69

Postad 28 september 2011 - 23:08

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Du är välkommen o höra av dig. Pmar mitt nr till dig. Mvh.


Dunder!

#70

Postad 29 september 2011 - 20:35

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Nu har jag mailat LSound angående SVS SB 16 Ultra, vi får se om dom svarar, och vad dom svarar :)

Eftersom jag inte sitter på pengarna för Subwofer köpet just nu, så kommer jag avvakta och se när SB 16 Ultra versionen kan dyka upp.

Kan det handla om flera månader eller ett år till av väntan tom? :huh: eller bör den dyka upp inom 1-3månader?

Jaja jag hoppas jag får lite info angående ämnet av LSound oxå!


Mvh

Bas-Sugen!

Redigerat av dallan1981, 29 september 2011 - 20:42.


#71

Postad 30 september 2011 - 13:41

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Detta svaret fick jag... :mellow: :)


Hello Michael,

thanks for getting back to us. The SB16-Ultra is not going to happen and SVS tells me it will not likely arrive ever. Other products will come but the SB16-Ultra is just a thought and it is not on the drawing table even. So the bottom line is that you will with a 90% chance not get the SB16-Ultra, at all. I would not wait for it as you would start to get annoyed by the lack of news about it in the future.

PB13-Ultra will also kill the SB16-Ultra below 30Hz. :)



Best Regards,
Jan Ove Lassesen

#72

Postad 30 september 2011 - 16:41

JBL-PIPPS
  • JBL-PIPPS
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Där har du svaret Dallan! Bara att beställa Pb13 : )

#73

Postad 30 september 2011 - 16:52

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

PB13-Ultra will also kill the SB16-Ultra below 30Hz. :)

Då vart det ännu enklare val mellan dessa två i och med detta uttalande. Men eftersom SB16 inte ens kommer överhuvudtaget så behöver du ju inte fundera alls. Skönt. :D

#74

Postad 30 september 2011 - 22:46

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
:D :) ....Yes! nu är valet väldigt mkt enklare!


Nu har jag börjat, kommit hem för 20 minuter sedan, håller för tillfället på och monterar dämpfötterna på högtalarna och ska precis bära in dom i vardagsrummet... dricker öl och är i väldigt gott mod :rolleyes:


Efter noggrann inspektion på köksbordet (med kraftigt ljus) så kan jag bara meddela att finishen håller absolut högsta klass.... om en stund vet jag även hur dom låter...


Underbar Fredag hittils!


Har även fått jobbet jag nämnde högre upp i tråden, så Subwofer inköp står på inköps listan snart..

#75

Postad 01 oktober 2011 - 21:13

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Godkväll,


Ja.. då har man satt sig ner för att börja skriva ner lite intryck om dessa Quadral Aurum Altan VIII.


Jag hade först tänkt att bara skriva ner ett par enklare rader, men dessa högtalare blev lite av en helt ny upplevelse för mig, jag hade inte riktigt räknat med så stora skillnader mot andra högtalare som jag tidigare ägt osv.

Är skillnaderna positiva då, eller bara stora?.. jo dom är positiva, faktiskt enbart positiva, förutom 2 saker som jag kommer till lite senare.


Tänkte först börja med att beskriva hur högtalarna ser ut när man har dom framför sig, jämfört mot att se dom på en produktbild på nätet:

* Högtalarnas lack (i mitt fall svart piano) är "pålaggd" med stor omsorg, rena och jämna ytor och ett väldigt djup i nyansen, gentemot tex en budget högtalares lack så syns det verkligen här att det arbetet har gjorts noggrant och med omsorg.

* Lådan i sig är ett fint stycke (högtalarna väger 12,6kg st, mina tidigare Canton Ergo vägde 7,5kg st), inga fel eller sneda fasningar osv, dessa Stativhögtalare har ju en "bottenplatta" undertill och även denna sitter med perfekt passning gentemot högtalarens nederdel, hörnen på högtalarens nederdel och bottenplattans hörn går sömnlöst ihop.

* Infasningarna för banddiskanten och för mid/bas elementet är 100 procentiga, utan glipor eller skillnader dom två högtalarna emellan.

* På baksidan sitter en basreflexport, och igår kväll när jag studerade högtalarna så lyste jag in genom porten och det ser rent och snyggt ut även på insidan av kabinettet, fina lödningar till banddiskanten, och fastlimmat dämpmaterial (hög densitets) längs insidans väggar så långt man kunde se åt alla håll.

* Plattan som sitter framför själva banddiskanten är utav metall (jag trodde den skulle vara utav plast) och detta ger ett gediget intryck, högtalar terminalerna på baksidan är utav den rejäla sorten och andas oxå kvalitet och dom är fästa i en tjock aluminium plåt, och istället för metall bläck mellan "Hi och Low" så sitter det där "Jumpers" utav samma kabel som högtalaren använder sig utav invändigt (Real Cables, silver/koppar kabel, en relativt påkostad kabel) där silver ledarna sköter diskantåtergivningen och koppar ledarna sköter mid och bas återgivningen.

* Sen så vill jag bara beskriva mid/bas elementet lite mer, det är alltså Quadrals egna (finaste/mest påkostade) 170mm "Altima" element, som rent visuellt ger ett gediget intryck, med kraftig upphängning och även här 100 procentigt rent tillverknings mässigt i skarvar/dustcap och "element ringen", elementet är lätt men samtidigt styvt och består av Aluminium, Magnesium och Titan.

* Högtalarna ger alltså ett seriöst visuellt intryck och är ganska ståtliga/rejäla för att vara en Stativ-modell.





Tänkte jag skulle berätta lite om hur dom låter oxå, och om hur dom skiljer sig mot tidigare högtalare jag har ägt:


Högtalarna har direkt ur kartong blivit uppställda i vårat inomhusförråd under veckan och har där fått stå och spela in sig lite, ca 30 timmar hade dom nog spelat innan jag började verifiera dom på riktigt igår och nu även idag, just nu står dom oxå givetvis och lirar musik här i bakgrunden när jag sitter och skriver, och jag skulle gissa på att dom har spelat ca 45 timmar totalt nu.


Det absolut första man slogs av när jag för första gången satte mig i sweetspot och lyssnade (först på Infected mushroom) var att dessa Stativhögtalare låter som en golvare, på riktigt! inget skitsnack om att den typ låter ganska stort, basrikt osv, utan Altan VIII spelar verkligen stort, kraftigt, och med en väldigt distinkt basgång.

Det roliga är att basen oxå är så fruktansvärt tydlig och innehåller så många fler "lager" än vad jag är van vid från andra högtalare, timingen eller snabbheten är väldigt bra, och du kan urskilja så många olika nyanser i själva basljudet än vad jag tidigare är van vid, att kalla basen "väldigt melodiös" är ett passande ord.

Iom detta så är hela CD/FLAC samligen nu ytterst intressant att lyssna på, om du spelar upp en ytterst tight trance-bas eller om du spelar upp en melodiös instruments-bas så är skillnaderna nu ytterst hörbara, och du hör även "mikrodetaljer" i själva basgången väldigt tydligt nu, tex resonans ljud, låd ljud, ifrån gitarren/trummorna eller vilket instrument du nu lyssnar på, kroppen/fundamentet till manliga röster har även dom många fler nyanser nu än vad jag är van vid, du hör verkligen när sångaren tar i från magen, eller från bröstet osv.

Detsamma gäller högtalarens ljudbild överlag i samtliga register, mellanregistret (och även diskanten) är ytterst "välupplöst/informativt", vibrationer i instrument, i sångares halsar, andetag, smackanden, man slår i lätt med mikrofonen i ngt osv hörs nu helt enkelt så oerhört tydligt, på vissa av låtarna jag lyssnat på så blir nästan dom små "felen" i inspelningarna lite väl påtagbara, att jag först trodde det rörde sig om rena missljud i från övre mellanregister, så jag startade om flera låtar i från början igen, bara för att upptäcka samma resultat/ljud.

Nu efter ganska många timmars lyssning så har jag börjat uppskatta den nya "mikro ljuds informationen", och helheten har verkligen givit nytt liv till många av mina CD:s/Inspelningar (jag vet att det låter som en barnslig klysha, men det är verkligen inte det) nu får man höra saker man tidigare aldrig hört, och upplevelsen känns då mer äkta/korrekt (för jag har ju tidigare gått miste om det)


Enbart beskriva diskanten då: detta blir så otroligt svårt!... jag har aldrig tidigare haft hemma en högtalare med banddiskant (dock har jag tidigare lyssnat på banddiskanter i butiker och på mässor, men det vet ni ju själva hur svårt det kan vara att få korrekta upplevelser där ibland, tyvär) så jag vet inte om det finns sk generella skillnader mellan vanliga domes gentemot just banddiskanter?

Men det spelar ju egentligen ingen roll eftersom jag bara ska försöka beskriva hur jag upplever den, gentemot andra diskanter jag är van vid sen tidigare.

För det första så är den horisontella spridningen riktigt bra i mitt rum, ljudet släpper verkligen "loss" och luftigheten är enorm och stor, på det vertikala planet så är denna banddiskant dock känsligare än vad tex mina tidigare Canton Ergo Aluminium/Magnesium diskanter var, tex om jag ställer mig upp så ändras karaktären mer än vad den gjorde med Canton högtalarna (detta är en av dom "negativa" sakerna jag nämnde tidigare) egentligen inget stort problem, då jag anser det att man ska sitta i sweetspot när man fin-lyssnar, kritiskt-lyssnar på sin favorit musik, och inte stå upp ;) .

Vidare så är upplösningen i diskantåtergivningen helt outstanding! mot vad jag tidigare har hört, går det att få ur mer detaljer/information ur en CD-skiva än vad dessa högtalare tar fram!? (det går säkert, men inget jag har råd med??)

Detaljåtergivningen är enligt mig riktigt bra och man får uppleva en massa nytt (nya ljud) på dom flesta skivorna, den är dock distinkt och väldigt fokuserad på händelserna i musiken, och "spricker" inte ut, eller grötas till.

Det roliga är oxå att den upplevs INTE som "överanalytisk" eller kall/hård, utan informationen bara finns där, i överflöd, utan att alls sticka ut eller bli jobbig att ta del av.

Sen har vi högtalarens dynamiska kvaliteter som är riktigt bra, denna högtalaren spelar DYNAMISKT med stort D, den har total kontroll och greppar tag i tonerna på ett enligt mig väldigt stabilt sätt, kroppen i musiken är hårt hållen, men ändå så är det ett jefla sväng.. jag är riktigt imponerad faktiskt! olika situationer/händelser i musiken eller i filmen för den delen (har sett 2,5 filmer på blu-ray hittils), som snabbt ändrar karaktär eller volym bibehålls med stark auktoritet och stabilitet.



En annan positiv sak som jag kom på är att högtalar gallren sitter/sätts fast med magneter, detta trodde inte jag eftersom högtalaren på produktbilderna jag hade kollat på hade vardera 4st hål i front-baffeln för just högtalar gallret.

Men mina levererades alltså utan 4st fula hål i front-baffeln! det tackar jag för :) ser mkt renare och finare ut.



Sen så fick man även med två st basreflex-pluggar till att dämpa basen med/göra lådan sluten, men detta har jag inte laborerat med än, då jag inte ansett det vara befogat i nuvarande rum/uppsättning iaf.


Sen var det ju en negativ sak till, och det är att högtalarna sluttar ju på baksidan snett utåt och neråt, så sälva måtten på bottnen på högtalaren är ganska stor, och man behöver ett kraftigt och robust Stativ till högtalaren iom detta, och sådana Stativ kostar ganska många tusenlappar.



Som avslutning så kan jag ju säga att detta var första gången jag testade ett par högtalare i från Tyska "Quadral AURUM Serien" och jag är verkligen positivt överraskad, jag tycker högtalaren har gett mig en ny syn på bra/korrekt ljudåtergivning, om detta är High-End eller inte vet jag inte, men för mig personligen så skulle jag vilja påstå att det absolut är ljudkvalitet i mkt hög klass.


Det blev alltså ett bra "Grisen i säcken köp" och jag kommer behålla högtalarna, och med nöje bygga upp ett komplett Quadral AURUM Surround system framöver, med en "Quadral Aurum Base Prestige" som Centerhögtalare.



Mvh

Micke :)

Redigerat av dallan1981, 01 oktober 2011 - 21:24.


#76

Postad 01 oktober 2011 - 21:33

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd, alltid kul att köpa grisen och bli riktigt nöjd =)

Upp med några bilder nu i ditt galleri bara så man får se dom.

#77

Postad 01 oktober 2011 - 21:44

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Jo jag blev positivt överraskad, alltid trevligt :)



Ah jag har bara några dåliga bilder jag tog vid upp packningen med mobilen.. börjar bli sugen på att ordna ett ordentligt galleri, men saknar kamera..

Ska se om jag kan få upp några bilder sen iaf...

#78

Postad 02 oktober 2011 - 01:51

787875
  • 787875
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Trevligt,

Något jag saknar på mina Canton ref 9.2 är frontyget är inte magnet.

Hur är dom jämfört med de andra högtalarna du funderade på ?

#79

Postad 02 oktober 2011 - 13:03

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Jämfört mot vilka? dessa högtalare beställde jag olyssnade :)

Att beskriva dom gentemot en massa andra högtalare jag lyssnat på blir bara jobbigt ;)

Jag kan säga att dom är bland dom bästa Stativarna jag har hört hittills, det jag värdesätter mest är tyngden, ett stort och verkligen gediget ljud för att vara en Stativare, sen är upplösningen en fröjd för örat.

#80

Postad 02 oktober 2011 - 13:45

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Jag har nu lagt upp 3st bilder som jag tog med min dåliga mobilkamera vid uppackningen för den som vill se..

Kommer jobba MYCKET nu i veckorna men ska se till att ordna ett lite mer seriöst galleri ngn helg nu framöver.

Nu ska jag sätta på en Blu-Ray och verkligen testa filmjudet på höga nivåer! (har bara sett 2,5 filmer hittills på normal/hög volym)



:)


Edit: är det ngn som vill byta till sig lite AudioQuest kvalitets-subwofer kablage (SUB-1, 2st a 3m) mot ett par AudioQuest högtalar kablar?

Hör av er om ni har ngt intressant!

Redigerat av dallan1981, 02 oktober 2011 - 13:49.


#81

Postad 02 oktober 2011 - 14:05

787875
  • 787875
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Jämfört mot vilka? dessa högtalare beställde jag olyssnade :)

Att beskriva dom gentemot en massa andra högtalare jag lyssnat på blir bara jobbigt ;)

Jag kan säga att dom är bland dom bästa Stativarna jag har hört hittills, det jag värdesätter mest är tyngden, ett stort och verkligen gediget ljud för att vara en Stativare, sen är upplösningen en fröjd för örat.


Jämfört med tex canton ref 9.2 som du tänkte köpa före

Snygga högtalare, bottenplattan är riktigt snygg och elementen också, tyckte elementen såg väldigt pappriga ut på första bilden i ditt galleri :P

#82

Postad 02 oktober 2011 - 16:01

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Jag har ju mestadels lyssnat på golvarna i Ref serien, just 9.2 bara kort på en mässa i Gbg.


Canton Reference låter otroligt bra i alla register enligt mig, och kan oxå spela högt med grym kontroll, och även dessa har grymt bra dynamik.

Mina Altan sticker dock ut lite mer, dom svänger lite mer (mer melodiösa), spelar med större rymd, och diskanten uppåt och luftigheten är "gränslös"..

Inget papper här inte :) midbas elementet består av en blandning mellan titan, aluminium och magnesium..

Jag gillar båda två, bägge kan verkligen kallas Stativhögtalare av rang!

Redigerat av dallan1981, 02 oktober 2011 - 16:02.


#83

Postad 15 oktober 2011 - 11:08

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Köpte ett par AudioQuest Rockefeller igår (Single/Biwire), resultatet ihop med mina Quadral är riktigt fint.

Jag är väl medveten om folk som inte alls tror på kablar, men jag måste påstå att kablars påverkan på olika högtalare är så grymt underskattad.

Det där lilla extra som en bra kabel gör med smånyanserna i musiken, får man inte ut med en 20kr/m kabel, svärtan, renheten, timingen, och släppet är nu helt magiskt, rummet växte ett par kvadratmeter.

AQ:s PSC+ gör skillnad, det är enligt mig ett faktum! det ljudet jag har i dagsläget är det bästa hittills, och utan dessa kablar hade inte kedjan varit fulländad.. tycker folk som är imot kablars påverkan verkligen ska testa och låna hem, och sedan jämföra hemma i lugn och ro över en helg tex.


:) :wub: Att känna sig nöjd med sitt system är det inte ofta jag gör, men när jag gör det så vill jag uttrycka det... alla delar i kedjan gör skillnad, glöm/bortse inte från det.


Mvh

Michael

Bifogad fil(er)


Redigerat av dallan1981, 15 oktober 2011 - 11:43.


#84

Postad 14 november 2011 - 21:57

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Har nu 3st roliga men ack så svåra alternativ... så ber om lite tips på hur jag ska tänka här.

Budgeten just nu är ngt begränsad, iom att Julen/nyår och sons födelse dag är inom den närmsta framtiden.. (sonen delar mitt intresse för prylar, och önskar sig få, men dyra saker) :wacko: :) ...

Så just denna gången får det bli 1! sak i taget... valet står mellan:

1* Ett IsoTek Aquarius Evo 3 nätfilter

2* Ett Bladelius Balder

3* Eller Centern till mitt system, Quadral Aurum Base Prestige VIII

Hur i hela världen ska man kunna välja bland dessa tre godbitar? hur resonerar ni, och vad hade ni kört på först?

Kan tillägga att nätfiltret gör markant skillnad i renhet och lugn i ljudet, och ska även prestera på andra produkter som kopplas in, plus att anläggningen får ett bra skydd mot missöden.

Bladelius Balder, ett sjukt kompetent slutsteg med otrolig kraft och finess, mina Altan VIII är verkligen sjukt tungdrivna och skulle njuta av en Balder spark i häcken ;)

Saknar Centern i filmerna väldigt mkt, så den måste jag bara ha, sen att den lovordats som en av dom bästa Centerhögtalarna på marknaden gör ju inte saken lättare...


Mvh

Micke

#85

Postad 15 november 2011 - 00:57

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Frågar du mig så skulle jag säga följande:

Kör du mkt film och redan har kanaler så det räcker köp först en center, därefter slutsteget för att få schysst stereoljud (om kraften du har idag inte räcker) och sist Aquariusen. Centern o steget gör mer skillnad än det sistnämnda :)

Med vänlig hälsning, ville_vonka

Redigerat av Unregistered95265801, 15 november 2011 - 00:58.


#86

Postad 15 november 2011 - 12:09

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Mm jag tror detta är det bästa alternativet...

Det får bli Centern eller möjligtvis Bladelius steget...

Tack för input, det behövs ibland! Lätt hänt att man snöar in sig....;-)

Mvh Micke

#87

Postad 15 november 2011 - 18:04

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Väntar nu på svar ifrån handlarn med Centerhögtalaren, känns som att detta är det lämpligaste valet utav mina tre alternativ :)


Skulle vara helt underbart att ha en Center igen, i filmens underbara värld!, har verkligen saknat den kanalen..

#88

Postad 15 november 2011 - 19:04

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
satsa på akustik fix är mitt tips.... inte lika roligt men ger betydligt mer ur prestanda synpunkt.

#89

Postad 15 november 2011 - 19:10

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

satsa på akustik fix är mitt tips.... inte lika roligt men ger betydligt mer ur prestanda synpunkt.


Akustik material/fix ingår inte i denna budgeten, så det är lugnt.

Sen så skapar ju inte en ny akustik tavla, en Centerhögtalare direkt... ;) utan själva akustiken behandlas ju utEFTER den aktuella setupen/anläggningen.


Mvh

Micke

#90

Postad 15 november 2011 - 19:42

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Se bara till att du får plats med den :P

Postad bild

#91

Postad 15 november 2011 - 20:07

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Se bara till att du får plats med den :P

Postad bild



Hehe jadå! :) denna bilden är väl på den äldre Base Prestige?, men den nya är väl nästan identisk i storlek, men med lite rundare former :)

By the way så beställde jag den precis! (i svart high gloss)


Mvh

Micke

Redigerat av dallan1981, 15 november 2011 - 20:36.


#92

Postad 15 november 2011 - 20:15

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Skit i akustik crap...sen jag slängde ut allt mitt skit har jag fått ett betydligt mer trevligt och levande ljud :)

Gardiner + en schysst matta sen e de fan bra

#93

Postad 15 november 2011 - 20:23

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Skit i akustik crap...sen jag slängde ut allt mitt skit har jag fått ett betydligt mer trevligt och levande ljud :)

Gardiner + en schysst matta sen e de fan bra



:) :lol:

#94

Postad 15 november 2011 - 20:50

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Skit i akustik crap...sen jag slängde ut allt mitt skit har jag fått ett betydligt mer trevligt och levande ljud :)

Gardiner + en schysst matta sen e de fan bra


haha , less is more eller hur var det !

Hehe jadå! :) denna bilden är väl på den äldre Base Prestige?, men den nya är väl nästan identisk i storlek, men med lite rundare former :)

By the way så beställde jag den precis! (i svart high gloss)


Mvh

Micke


Tänk om du blir så nöjd att du köper två till som frontar, nästan en hel sån där velodrom-hall i trämängd !

Edit: grattis btw. Det kommer att bli mumma, jag vet firsthand hur den "lilla" base presterar.

Redigerat av Unregistered76636631, 15 november 2011 - 20:57.


#95

Postad 15 november 2011 - 21:01

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

haha , less is more eller hur var det !



Tänk om du blir så nöjd att du köper två till som frontar, nästan en hel sån där velodrom-hall i trämängd !

Edit: grattis btw. Det kommer att bli mumma, jag vet firsthand hur den "lilla" base presterar.


Haha ah det hade varit något det :lol: B)

Å tackar så mkt!, det kommer nog bli bra, denna Centern agerar ju som mittkanal till dom största Quadral Aurum Golvarna, och har fått fenomenal kritik i dom seriösa testerna runtom i världen.

Vi med Quadral, vi med välljud! ;)

Redigerat av dallan1981, 15 november 2011 - 21:02.


#96

Postad 16 november 2011 - 01:25

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Akustik material/fix ingår inte i denna budgeten, så det är lugnt.

Sen så skapar ju inte en ny akustik tavla, en Centerhögtalare direkt... ;) utan själva akustiken behandlas ju utEFTER den aktuella setupen/anläggningen.


Mvh

Micke

Men om du har en egen budget för enbart akustik/material så borde du ha fixat en del med rummet va? Men på dina bilder i galleriet så ser det helt kalt ut bakom högtalarna, dom står även väldigt nära den främre väggen. Är dom gjorda för att stå så nära vägg? Man anar även främre delen av soffan på en av bilderna, sitter du dikt an bakväggen? Har du diffuserat bakom lyssningsplats?

Sen är det klart att akustikfix inte trollar fram en extra kanal, men det hade ju inte Balder eller strömrenaren gjort heller. ;) Om du hör så stora förbättringar mellan olika kablar och med strömrenare så kan jag lova dig att du kommer att ramla av stolen om du fixar till akustiken på ett vettigt sätt. :)

Jäkla fräcka stativ du gjort btw. Fixa lite nice finish på dom så blir dom helt perfekta! :)

#97

Postad 16 november 2011 - 01:33

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Skit i akustik crap...sen jag slängde ut allt mitt skit har jag fått ett betydligt mer trevligt och levande ljud :)

Gardiner + en schysst matta sen e de fan bra

Hmm, inte alls samma upplevelser jag själv har haft av akustikfix. Dom grejer du slängde ut, hade du bara satt in det själv på måfå?

Du kan ju iofs ha tur och ha ett rum som är väldigt bra redan från början. :)

#98

Postad 16 november 2011 - 08:21

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Vill inte köra denna tråden allt för OT, men nej. Det har varit uppmätt tidigare...Jag tror att man samtidigt som man vräker på med akustik fixar dödar den "spatiala känslan" i rummen....


Hmm, inte alls samma upplevelser jag själv har haft av akustikfix. Dom grejer du slängde ut, hade du bara satt in det själv på måfå?

Du kan ju iofs ha tur och ha ett rum som är väldigt bra redan från början. :)



#99

Postad 16 november 2011 - 09:26

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Vill inte köra denna tråden allt för OT, men nej. Det har varit uppmätt tidigare...Jag tror att man samtidigt som man vräker på med akustik fixar dödar den "spatiala känslan" i rummen....

Nej, vi ska som sagt inte spåra ur allt för mycket i den här tråden. Du kan helt klart förstöra med för mycket eller ogynnsam placering av t.ex dämpning eller diffusorer. Det låter på dig som om du hade felbehandlat ditt rum, då förstår jag att du föredrar att vara utan akustikfix. Men att säga att det är crap tycker jag är att ta i.

Största haksläppet jag fått i hifi-sammanhang var när vi byggde om brorsans rum. Det gick ifrån att vara rätt bra till att vara helt fantastiskt att njuta av musik i. Då var det iofs kompromisslöst efter akustikerns råd. I ett riktigt bra rum kan det uppstå magi! Men med rätt enkla medel så kan man få dom flesta rum att bli trevligare att lyssna i. :)

#100

Postad 16 november 2011 - 20:27

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Men om du har en egen budget för enbart akustik/material så borde du ha fixat en del med rummet va? Men på dina bilder i galleriet så ser det helt kalt ut bakom högtalarna, dom står även väldigt nära den främre väggen. Är dom gjorda för att stå så nära vägg? Man anar även främre delen av soffan på en av bilderna, sitter du dikt an bakväggen? Har du diffuserat bakom lyssningsplats?

Sen är det klart att akustikfix inte trollar fram en extra kanal, men det hade ju inte Balder eller strömrenaren gjort heller. ;) Om du hör så stora förbättringar mellan olika kablar och med strömrenare så kan jag lova dig att du kommer att ramla av stolen om du fixar till akustiken på ett vettigt sätt. :)

Jäkla fräcka stativ du gjort btw. Fixa lite nice finish på dom så blir dom helt perfekta! :)


Om du hade hängt med lite, så hade du vetat om att vi i familjen väntar på vårat nya boende, allt står bara uppställt i frugans nuvarande lägenhet, so fort vi har flyttat kommer mitt media rum akustik behandlas och trixas till på bästa möjliga vis, även placering och avstånd kommer förbättras :)

Ne givetvis så trollar inget Balder eller ngn strömrenare fram en Centerkanal, utan det gör ju bara själva Centern, precis som jag tidigare sagt!

Och jag är väl medveten om vad akustikförbättringar gör för ljudet, men som sagt så är detta inget som är installerat i frugans lägenhet :)

Och om du hade hängt med lite angående mitt Stativ-bygge så hade du vetat att det du ser på bilderna är endast själva stommen, topp-plattor och botten-plattor, och även lackering/målning kommer antagligen ske nu i helgen som kommer ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.