Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 Hårddisk byte...

317 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 12 april 2012 - 08:59

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
Har du mycket på disken du vill bevara? Då måste du ha en extern hårddisk att göra backup på.

Får att snabba upp backup-processen kan du även ta bort spelinstallationer och videos och så vidare. Dessa kan du ju installera på nytt nästa gång du vill spela just det spelet.

När detta är gjort är det bara att byta disk i PS3:an och sedan installera om operativsystemet till nya disken genom att plugga den externa disken (eller ett USB-minne) med OS-filerna du laddat ner. Filerna ska ligga i en mapp döpt till "UPDATE" på det externa minnet om jag inte minns fel.

När det är gjort är det bara att återställa in backup-filerna på den nya disken.

#252

Postad 12 april 2012 - 09:55

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Hej Pip!

Tack för svar!

Jag kommer göra en backup på ett usb minne (64gb)
kommer behålla nästan allt förutom några gamla demon.

Blir bara lite fundersam eftersom på videon så gör han ingen installation av OS.
Han startar bara upp ps3, formaterar nya disken och sedan startar den upp som vanligt.
Därfeter går han in på system settings och återställer från backup disken, sedan är det klart.

Så i det fallet behövde man inte ladda ner något och installera.
Är det så nu för tiden och behövdes inte tidigare? (videon är var från 08 eller något tror jag)

Mvh

Kim

#253

Postad 13 april 2012 - 07:55

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
hittade en annan video igår och där använde han ett usb minne med OS på.

Har bara en liten annan fråga.

Vad innebär cache minne på hårddiskar?

Mvh

Kim

#254

Postad 13 april 2012 - 08:10

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
Cachen är väl 8MB original på PS3:an om jag inte missminner mig.

En lekman som jag skulle beskriva cache som en tillfällig förvaring av data. Dvs att spelet lägger in viss data i cachen för att läsa snabbare istället för att spara ner på hårddisken eller att läsa från skivan.

Dock vet jag inte hur stor skillnad en höjning av detta ger, troligtvis inte märkbar men jag vet inte.

Hoppas någon annan kan förklara mer korrekt än jag gjort i min beskrivning.

#255

Postad 13 april 2012 - 08:19

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Du har helt rätt, du kommer inte märka någon skillnad från 8-64mb cache minne. så ta den hårddisken som är billigast.

#256

Postad 13 april 2012 - 08:25

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Hårddisken vi diskuterat i min egna tråd hade det vill jag minnas.
Så då har jag nog valt rätt tack vare trevliga användares råd :-)

OT - Men på en dator då?
vad tjänar jag på att välja en med större chacheminne, te.x 2TB med 64mb chache
mot samma disk med 8bm chache?

Mvh

Kim

#257

Postad 13 april 2012 - 09:03

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
förresten åter till ps3.

kan jag göra min backup på samma usb minne som installationsfilen?
eller blir det problem då?

Mvh

Kim

#258

Postad 13 april 2012 - 14:47

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
Det skall inte vara några bekymmer.

#259

Postad 13 april 2012 - 14:57

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
gott!

Håller på med back up nu.
Står att det ska ta över 4 timmar dock :-(

#260

Postad 13 april 2012 - 20:33

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
jag satte bara i nya disken och den ville formatera den.
det gick på några sek.
usb sticka satt i vid start med senaste firmware på men den har inte använt den i något steg.
Lite lustigt är att mitt konto finns kvar, mitt tema osv utan att jag kört in backup filen som jag har på ett annat usb minne?

hur kan detta komma sig?


Fick en liten annan ide nu som jag undrar om någon kan hjälpa mig med eller har någon åsikt om.


Eftersom min fd 60gb phat (nu med 500gb) står i vardagsrummet (köpt någon månad efter relase) och används kanske 2-3 timmar /dag sista tiden iallafall.
mest dvd film men en del spel och en och annan blu-ray.
den låter aldrig något och verkar må allmänt bra.

Min nyköpta ps3 slim 320gb är ej upppackad ännu men ska vara i sovrummet mest för film men även lite spel
om mina spelkvällar krockar med hennes spelkvällar med kompisar.
denna konsol kommer nog inte vara på många timmar/år om vi ska vara ärlig.

har efter lite läsning om ylod på 60gb när de börjar bli några år börjat fundera om jag istället ska ha slim i vardagsrummet
och låta phat vila sig i sovrummet.
Dock vill jag ju ha den som min gamla om ni förstår vad jag menar?

kan jag bara köra i min backup på usb och göra som jag skulle gjort efter hårddiskbytet?

sedan känns det ju lite segt att ha köpt en hårddisk nu till ingen nytta och att den gamla i mitt tycke är sjukt mycket snyggare.

hur skulle ni gjort?
kanske ingen större risk att den gamla dör?

#261

Postad 14 april 2012 - 07:29

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
Det kan gå men ha backup filerna sparade ifall de av någon anledning skulle få för sig att protestera i och med att de kommer föras över till en ny PS3:a med annat ID:nr.

Ifall det skulle tjura sig för dig med backupen så kan du använda dig av Data transfer. Dvs att du för över det som ligger sparat på 60gb versionen till 320gb direkt med hjälp av en Ethernet-kabel.

#262

Postad 14 april 2012 - 20:46

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Tack för svar igen pip!

Kör med 60gb versionen i vardagsrummet framöver för jag betalade ändå 6500 för den så den ska fan användas ;-)
Gillar den bättre med pga utseendet.

vill hur som helst för andras skull berätta av disken

Western Digital Scorpio Blue WD5000BPVT 500GB 5400rpm 8MB 2.5" SATA-2
verkar fungera perfekt att byta till.
har inte märkt något annorlunda mot tidigare seagate 60gb.

https://www.prisjakt...kt.php?p=560916

dock ska den som skruvade i skruvarna i "hårddisk slädden" så förbannat hårt ha ett slag i pungen.

Mvh

Kim

#263

Postad 14 april 2012 - 21:06

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

har efter lite läsning om ylod på 60gb när de börjar bli några år börjat fundera om jag istället ska ha slim i vardagsrummet
och låta phat vila sig i sovrummet.
Dock vill jag ju ha den som min gamla om ni förstår vad jag menar?
kanske ingen större risk att den gamla dör?


Klart det har ju pratats mycket om det och min brorsas gamla 60GB:are fick YLOD.. Själv har jag en 20GB:are från japan som tillhör den första batchen av maskiner på marknaden, och den visar inga tecken på att ge upp.. så det kan ju vara från masking till maskin. men efter som det inte finns några säkra kort så får man ju "anta" att den kommer gå sönder när man minst vill det =)

#264

Postad 14 april 2012 - 21:55

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Tack för svar igen pip!

Kör med 60gb versionen i vardagsrummet framöver för jag betalade ändå 6500 för den så den ska fan användas ;-)
Gillar den bättre med pga utseendet.

vill hur som helst för andras skull berätta av disken

Western Digital Scorpio Blue WD5000BPVT 500GB 5400rpm 8MB 2.5" SATA-2
verkar fungera perfekt att byta till.
har inte märkt något annorlunda mot tidigare seagate 60gb.

https://www.prisjakt...kt.php?p=560916

dock ska den som skruvade i skruvarna i "hårddisk slädden" så förbannat hårt ha ett slag i pungen.

Mvh

Kim


Har du bättre stereo i vardagsrummet och en reciever som kodar av HD-ljud så kan du ju med en nyare PS3 (en slim) skicka HD-ljudet som bitstream istället för PCM. Det gör ju att du kan få det att stå typ DTS-HD MA eller något annat lite flashigare i reciever-displayen ifall du spelar blyray film med HD-ljud istället för MPCM eller liknande.

Fast å andra sidan så tog väl gamla 60-gigaren SACD? Om man nu har sådana skivor och nu använder PS3:an som "CD".

#265

Postad 14 april 2012 - 22:20

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Klart det har ju pratats mycket om det och min brorsas gamla 60GB:are fick YLOD.. Själv har jag en 20GB:are från japan som tillhör den första batchen av maskiner på marknaden, och den visar inga tecken på att ge upp.. så det kan ju vara från masking till maskin. men efter som det inte finns några säkra kort så får man ju "anta" att den kommer gå sönder när man minst vill det =)


byt disk då antar jag?

jo det är ju som allt annat, det finns ett bäst före datum ;-)

Har du bättre stereo i vardagsrummet och en reciever som kodar av HD-ljud så kan du ju med en nyare PS3 (en slim) skicka HD-ljudet som bitstream istället för PCM. Det gör ju att du kan få det att stå typ DTS-HD MA eller något annat lite flashigare i reciever-displayen ifall du spelar blyray film med HD-ljud istället för MPCM eller liknande.

Fast å andra sidan så tog väl gamla 60-gigaren SACD? Om man nu har sådana skivor och nu använder PS3:an som "CD".


har tyvärr bara en gammal sony reciever från typ 06 så den har inte ens hdmi.
men det kommer :-)

#266

Postad 18 april 2012 - 07:12

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
efter hårddisk bytet fungerade allt perfekt men 2 ggr nu på 2 dagar har spelet fryst (uncharted) och
det enda att göra har varit att starta om ps3:an genom att hålla in knappen några sekunder.

När man sedan startar igen så kommer det upp att den inte stängts av korrekt och att den ska
kontrollera så ingen fil eller filsystemet är korrupt/skadat.
Om så är fallet så kommer det ta 3-4 h att ordna.

testet tar dock bara cirka 1 min och inget är fel.
Sedan fungerar allt som vanligt igen.

Tror inte detta har med den nya disken att göra egentligen men vet inte.
Har dock aldrig hänt innan hdd bytet.

Någon som vet vart detta kan bero på?

#267

Postad 18 april 2012 - 07:35

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
Sparade du över Uncharted uppdateringarna med? Isådana fall kan du testa att bara spara savefilen och sedan låta PS3:an ladda hem uppdateringarna m.m självmant.

I annat fall vet jag inte riktigt vart man skall peka finger och säga det kan vara felet.

#268

Postad 18 april 2012 - 07:43

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Jag gjorde ju backup så allt skrevs över till nya hdd. saves & "speluppdateringar"

Menar du att man kan radera dessa "spel uppdateringar" som kommer ibland och ladda ner dem igen?

#269

Postad 18 april 2012 - 08:10

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Jag gjorde ju backup så allt skrevs över till nya hdd. saves & "speluppdateringar"

Menar du att man kan radera dessa "spel uppdateringar" som kommer ibland och ladda ner dem igen?


Japp, under game data.. Finns ju både game saves och game data. Game data är patchar, dlc:er, m.m.

DLC:erna suger man hem från butiken igen (gratis), medan patcharna kommer ju per automatik när man startar spelet..

#270

Postad 18 april 2012 - 08:33

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Tackar!

ska testa detta ikväll!

#271

Postad 28 april 2012 - 19:32

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
ps3 har inte hängt sig mer sedan jag installerade om game datan.

dock små laggar det till ibland både i olika spel när man spelar och t.ex i musiken i huvudmenyn (när man inte spelar)

vet någon vad detta beror på? (spelen spelas från skiva)

Mvh

Kimme

#272

Postad 29 april 2012 - 22:35

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
Jag fick samma bekymmer på Fat princess. Dock vet jag inte vad som kan vara faktor till det.

#273

Postad 02 maj 2012 - 06:58

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Jag fick samma bekymmer på Fat princess. Dock vet jag inte vad som kan vara faktor till det.


också efter du bytt disk?

#274

Postad 02 maj 2012 - 07:46

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
Jo, men efter att jag bytt tillbaka till den gamla så gick "slöare" (brist på bättre förklaring).

Medans den nya disken verkade få spelet att bli kvickare men att lagga till någon gång.

Kan också vara inbillning, vad vet jag :)

#275

Postad 02 maj 2012 - 12:13

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
ja kanske det :-)

#276

Postad 04 maj 2012 - 01:18

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Se upp så disken inte är tjockare än 9,5mm, 500GB som finns är 12mm & 13mm och går inte att montera i hårddiskvaggan för PS3'an. Så ni som säger strunta i storleken, kolla fakta innan. Jag har en 60GB PS3a som jag monterat en WD Scorpio 250GB i, har en även 40 GB PS3a som jag ska montera en WD Scorpio 320GB i. Det som gäller för HD till PS3:an är S-ATA, 2,5" och 9,5mm tjock/hög.


Har inte läst igenom alla svaren med det med 500 Gb är väll ändrat nu eller?
Storleksmässigt hos tillverkarna alltså.

Har nämligen själv en 500 Gb i min konsol (var 40 Gb innan) och det var inga problem alls att montera den.

#277

Postad 04 maj 2012 - 05:40

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Har inte läst igenom alla svaren med det med 500 Gb är väll ändrat nu eller?
Storleksmässigt hos tillverkarna alltså.

Har nämligen själv en 500 Gb i min konsol (var 40 Gb innan) och det var inga problem alls att montera den.


Med en snabb sökning på prisjakt så kan man se att det finns 71st diskar (Ej kollat SSD) som är 9,5mm eller lägre och med en storkel på minst 500GB, så nog finns det alltid.

#278

Postad 15 juli 2012 - 16:49

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Har bytt hårddisk nu, men jag kan inte spela det som jag har laddat hem via min bror's konto
hur löser man det, måste spel & DLC som jag laddat hem på hans konto laddas ner igen ??

#279

Postad 15 juli 2012 - 17:31

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Har bytt hårddisk nu, men jag kan inte spela det som jag har laddat hem via min bror's konto
hur löser man det, måste spel & DLC som jag laddat hem på hans konto laddas ner igen ??


Japp, allt som är nerladdat som är content måste laddas ner igen. även från ditt eget konto. Det finns säkert några undantag, men generellt så om man har installerat en ny hårddisk så ska man ta hem allt från PSN igen. Så det enda man behöver kopiera undan när man säkerhetskopierar är savegames och gameinställningar.

#280

Postad 15 juli 2012 - 17:50

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
har man plus så kan man ladda upp alla saves online med :P lättare en att kopiera alla saves till en usb

#281

Postad 16 juli 2012 - 06:25

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Japp, allt som är nerladdat som är content måste laddas ner igen. även från ditt eget konto. Det finns säkert några undantag, men generellt så om man har installerat en ny hårddisk så ska man ta hem allt från PSN igen. Så det enda man behöver kopiera undan när man säkerhetskopierar är savegames och gameinställningar.

Ok Loggade in på min brors konto & avakiverade det sedan aktivera det direkt då fungerade Zen Pinball direkt. han inte med att tesat andra spel.
skall prova med MW2 + mappack om det måste laddas ner igen.

#282

Postad 18 juli 2012 - 06:59

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Mappacks till COD 4 & MW2 fungerar när man inaktiverar kontot & aktiverar det igen. behövde ej ladda hem dom igen.

#283

Postad 23 juli 2012 - 14:09

danelk
  • danelk
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Kanske lite OT men kan ändå vara av intresse.

Min PS3 är originalt 40GB phat så jag bytte ut HDD till 320GB. Med tanke på att det ska komma en ny generation av PS3 så var jag förbi Game och frågade om vad de skulle ge för min gamla phat, nämnde även om att jag bytt HDD från 40->320 och killen sa att han kan ta in det som en 320GB enhet... vilket är mer pengar :)

Kan vara intressant inför "kankse" den kommande PS3... ifall man vill byta.

#284

Postad 23 juli 2012 - 14:31

Unregistered73199dd3
  • Unregistered73199dd3
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Kanske lite OT men kan ändå vara av intresse.

Min PS3 är originalt 40GB phat så jag bytte ut HDD till 320GB. Med tanke på att det ska komma en ny generation av PS3 så var jag förbi Game och frågade om vad de skulle ge för min gamla phat, nämnde även om att jag bytt HDD från 40->320 och killen sa att han kan ta in det som en 320GB enhet... vilket är mer pengar :)

Kan vara intressant inför "kankse" den
kommande PS3... ifall man vill byta.

Detta försökte jag med, glad i hågen kom jag till game efter att dom sagt att det skulle gå. Då visar det sig att dom inte kan ta emot den då dom inte kan scanna koden på ps3an och sedan lura datorn till att detta är en 320gigare. Så vråla inte hej förens du tagit dej över helt

#285

Postad 23 juli 2012 - 14:34

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Kanske lite OT men kan ändå vara av intresse.

Min PS3 är originalt 40GB phat så jag bytte ut HDD till 320GB. Med tanke på att det ska komma en ny generation av PS3 så var jag förbi Game och frågade om vad de skulle ge för min gamla phat, nämnde även om att jag bytt HDD från 40->320 och killen sa att han kan ta in det som en 320GB enhet... vilket är mer pengar :)

Kan vara intressant inför "kankse" den kommande PS3... ifall man vill byta.


ny generation av ps3?

vad är det för skillnader mot phat & slim?
Länk gärna om du har det.

#286

Postad 23 juli 2012 - 23:00

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Den feta får YLOD? :P

#287

Postad 24 juli 2012 - 14:19

danelk
  • danelk
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Detta försökte jag med, glad i hågen kom jag till game efter att dom sagt att det skulle gå. Då visar det sig att dom inte kan ta emot den då dom inte kan scanna koden på ps3an och sedan lura datorn till att detta är en 320gigare. Så vråla inte hej förens du tagit dej över helt


ska hålla känslor i styr :P
låter rimligt iofs.


ny generation av ps3?

vad är det för skillnader mot phat & slim?
Länk gärna om du har det.


såg det här: http://www.joystiq.c...l-photographed/

Det är ej bekräftat but you never know :)

#288

Postad 25 juli 2012 - 21:52

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Jag har en disk som jag vill stoppa i min ps3a. Grejen är bara den att disken är fullbelamrad med grejer och jag har ingen möjlighet att få bort dessa (har ingen kabinett). Formaterar ps3an automatiskt disken då?

#289

Postad 25 juli 2012 - 22:38

l2ickard
  • l2ickard
  • Mästare

  • 2 805 inlägg
  • 0
Jadå det gör den.

#290

Postad 26 juli 2012 - 09:25

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Kanon.

En fråga till. Jag ska ju hämta mjukvaran på PS hemsida, men vilken är det jag ska ha? Räcker det med att dra hem 4.21 eller är det endast uppdateringen?

#291

Postad 26 juli 2012 - 09:36

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
4.21 skall vara tillräckligt. Någon annan får gärna inflika ifall jag har fel.

#292

Postad 26 juli 2012 - 09:56

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Nu har jag provat två olika enheter med .pup-filen, en extern HDD och ett USB-minne, men den säger att den inte hittar "tillämplig uppdateringsinformation". Jag blir förbryllad..

Edit:
Nej det löste sig. Man var ju tvungen att göra en mapp som heter PS3 och en undermapp som heter UPDATE och lägga filen där. Bra att det står i instruktionsboken.

Redigerat av Unregistered1552, 26 juli 2012 - 10:28.


#293

Postad 26 juli 2012 - 10:45

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Nu har jag provat två olika enheter med .pup-filen, en extern HDD och ett USB-minne, men den säger att den inte hittar "tillämplig uppdateringsinformation". Jag blir förbryllad..

Edit:
Nej det löste sig. Man var ju tvungen att göra en mapp som heter PS3 och en undermapp som heter UPDATE och lägga filen där. Bra att det står i instruktionsboken.

Är väl rätt tydligt hur man ska göra från siten man laddar hem?
http://us.playstatio...pdate/index.htm

Postad bild

#294

Postad 26 juli 2012 - 11:25

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

Är väl rätt tydligt hur man ska göra från siten man laddar hem?
http://us.playstatio...pdate/index.htm

Postad bild


Läs om, läs rätt.

Dessutom laddade jag hem det härifrån:
http://se.playstatio...ystem-software/

#295

Postad 31 mars 2013 - 10:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det blev en HDD från Conrad

Seagate 500GB

Lite skillnad mot vad jag har i burken idag (70GB). Jag har tagit bort det mesta från min gamla HDD. Det finns varken demos eller vidare mycket saves. Kommer det räcka med en USB-sticka på 2GB för en back-up?

#296

Postad 31 mars 2013 - 14:39

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
Jag vågar inte lova något, men 2 Gb känns lite för lite.
Jag körde visserligen med en 250 Gb-hårddisk, för det var det enda jag hade som var i FAT32-format.

EDIT: Kom på att jag gjorde en total säkerhetskopiering, ska du bara föra över "Saved files" och några bilder så duger 2 Gb gott och väl, om inte annat så kan du ju alltid tömma stickan i datorn emellanåt...

Redigerat av MartinAberg, 31 mars 2013 - 14:40.


#297

Postad 31 mars 2013 - 15:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Noop, kände mig lite dum efteråt - det räckte inte alls med 2GB

Jag insåg inte att det låg massor av andra spel-saves som jag trodde försvunnit i samband med avinstallationerna av spelen, men dessa saves låg kvar. Köpte en USB-pinne på 32 GB. Nu har jag gjort en säkerhetskopiering, och inväntar min nya SATA på 500GB. Säkerhetskopieringen blev på 20 GB. Detta beror också på att jag installerat ett nytt spel där jag inte ville ta bort installationen.

När jag började spela Bioshock Infinite förvånades jag dock av att spelet inte krävde en installation, men istället har spelet moment med längre laddningstider.

Jag hade två st andra hdd, men orkade inte hålla på att flytta om alla filerna. För mig är egentligen 500GB overkill, men jag skall nog satsa på att jaga bättre erbjudanden sedan jag blev Playstation plus-kund. Det stör mig dock att Playstation marknadsför deras plus-system med att man får massor av gratismaterial, varför kallar de det gratis eftersom man betalar för sin prenumeration.

Om jag skall ta bort alla spel-saves, måste jag då ta bort "en efter en"?

Redigerat av Glidtassen, 31 mars 2013 - 15:42.


#298

Postad 31 mars 2013 - 20:18

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

varför kallar de det gratis eftersom man betalar för sin prenumeration.

För att det är gratis om man har PSN+ =)
Själv har jag PSN+ för att få mina saves automatiskt i molnet. Spelen som kommer gratis är baar mest med på köpet.

Om jag skall ta bort alla spel-saves, måste jag då ta bort "en efter en"?


Japp. Vissa spel är grymt jobbiga, typ skyrim... Lika jobbiga om man ska kopiera manuellt till USB och vill kopiera alla 100 saves man har för ett spel. Det jobbigaste är ju nästan att veta VILKEN man just kopierade :P

När man ska kopiera för t.ex. ett hårddisk-byte men vill göra en total säkerhetskopia så kan jag påminna om att det förutom spelen och spel-saves, även finns speldata som består av patchar och mellanlagrad data på hårddisken som tar upp en hel del plats som arnars kan vara lätt att missa att ta bort före en säkerhetskopia. Speldatat är sånt som automatiskt installeras ändå och inte behövs säkerhetskopieras... så se till att ta bort det.

#299

Postad 01 april 2013 - 05:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Mina HDD som jag har till TVIXEN (Mediaspelaren) och datorn var givetvis inte i FAT32 formatet.

Jag fick lägga ytterligare 200:- på en USB-sticka från Claes Ohlsson. Men med tanke på att jag fotar ganska mycket så kommer jag nog att ha användning av stickan ändå.

Nu vet jag inte hur marknaden ser ut för de nyare Playstations, men den senaste min bror köpte för några veckor sedan ser ut som crap. Jag som tyckte att slim såg plastig ut, men de senare med den skjutbara luckan på ovansidan ser hemska ut. Hoppas att de fortfarande säljer den ursprungliga modellen.

Om ni inte kollat in Gela Skins så måste ni göra det! Det är en suverän sida för alla som vill pimpa sina konsoler. Jag prövade två egna motiv och överväger dessa.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 01 april 2013 - 05:44.


#300

Postad 31 december 2013 - 10:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Satt i min HDD för några månader sedan. Det har fungerat mkt bra, men jag var slarvig och glömde kolla hastigheten på disken. Kanske det påverkar när man laddar spelen?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.