Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 maj 2012 - 10:51

Unregisteredbf32125f
  • Unregisteredbf32125f
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Hej! jag har just varit och köpt mig ett par Dali 6006 och måste ju solklart ha några kablar också. Men vad jag då undrar är ifall man hör någon som helst skillnad på några kablar för 10 kr/m eller för 100 kr/m? Ska driva dom med en Onkyo TX NR609

TACK FÖR SVAREN! :)

Redigerat av Unregisteredbf32125f, 17 maj 2012 - 11:39.


#2

Postad 17 maj 2012 - 22:31

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0
Nej

#3

Postad 17 maj 2012 - 22:39

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 7
Lycka till med tråden säger jag bara :D Livsfarligt att starta en sån här tråd på ett hifi forum :D

#4

Postad 17 maj 2012 - 22:53

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Som hmarkstrom skriver; nej. Ta inte de allra tunnaste för långa längder bara.

#5

Postad 18 maj 2012 - 12:34

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Det räcker med vanliga koppar kablar typ 2x4mm2,finns på el-giganten eller biltema.Håller med att det livsfarligt att starta en sån tråd...och ja med såna har jag drivit mina Dali40 i 23år...funkar fortfarande :)

#6

Postad 18 maj 2012 - 19:22

Unregisteredbf32125f
  • Unregisteredbf32125f
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Tack så mycket för hjälpen! får bli några billiga 25kr/m kablar då de bara behöver vara ca 2m långa :)

#7

Postad 21 maj 2012 - 00:21

Lowsnuff
  • Lowsnuff
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 2
Smart! Såg förövrigt på en välkänd hemsida att de sålde optiska kablar som var guldplätterade... kunde inte annat än skratta. Denna var också hutlöst dyr, o då menar jag flera tusen kronor. Men men alltid lurar det någon. Rätta mig gärna om jag har fel men ljuset i en optisk kabel drar ingen direkt nytta av lite guld i kanten :P

#8

Postad 21 maj 2012 - 00:44

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0

Smart! Såg förövrigt på en välkänd hemsida att de sålde optiska kablar som var guldplätterade... kunde inte annat än skratta. Denna var också hutlöst dyr, o då menar jag flera tusen kronor. Men men alltid lurar det någon. Rätta mig gärna om jag har fel men ljuset i en optisk kabel drar ingen direkt nytta av lite guld i kanten :P


ha ha

#9

Postad 21 maj 2012 - 08:22

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Smart! Såg förövrigt på en välkänd hemsida att de sålde optiska kablar som var guldplätterade... kunde inte annat än skratta. Denna var också hutlöst dyr, o då menar jag flera tusen kronor. Men men alltid lurar det någon. Rätta mig gärna om jag har fel men ljuset i en optisk kabel drar ingen direkt nytta av lite guld i kanten :P

Du har helt rätt. :) Men det finns billiga guldplätterade toslink också.
http://www.netonnet....5m/146969.3174/

Men det är väl "fint" antar jag. ;)

#10

Postad 21 maj 2012 - 17:04

Lowsnuff
  • Lowsnuff
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
där ser man :P som sagt, det ska ju vara fint också! även på den inkopplade delen av sladden som man aldrig ser :P

#11

Postad 23 maj 2012 - 08:42

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Det är klart det är skillnad, sen hur mycket skillnad det är, är en annan femma. Jag hörde i alla fall bra stor skillnad när jag bytte från billiga supra ply till nordost blue heaven, verkligen skillnad i dynamik, klarhet och snabbheten i ljudet. Mycket beror på vad man har för kringutrustning också.

Sen till BitterMelon, vet att vi "bråkat" lite om detta förr ang digitala signaler. Ta t.ex en dålig HDMI-kabel, dom håller ofta inte måttet när det kommer till långa längder, och det är precis samma anledning till att dom inte heller håller måttet när du kortar ner dom vid en jämförelse mot en bättre kabel, även om dom då klarar överföra signalen.

Redigerat av Lovsta, 23 maj 2012 - 08:43.


#12

Postad 23 maj 2012 - 08:53

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

det är precis samma anledning till att dom inte heller håller måttet när du kortar ner dom vid en jämförelse mot en bättre kabel, även om dom då klarar överföra signalen.

På vilket sätt menar du att en digital HDMI kabel inte skulle "hålla måttet" så länge den klarar av att leverera signalen?

Det är ju det enda jobbet den behöver utföra.

För jag hoppas du inte blandar ihop detta med analoga högtalarkablar?

Redigerat av masse70, 23 maj 2012 - 08:54.


#13

Postad 23 maj 2012 - 09:02

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Here we go again.... :P

#14

Postad 23 maj 2012 - 09:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1
But it needs to be said.....over and over again :rolleyes:

#15

Postad 23 maj 2012 - 09:09

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

På vilket sätt menar du att en digital HDMI kabel inte skulle "hålla måttet" så länge den klarar av att leverera signalen?

Det är ju det enda jobbet den behöver utföra.

För jag hoppas du inte blandar ihop detta med analoga högtalarkablar?



En dålig HDMI-kabel på säg ca 10meter, kanske inte klarar överföra signalen, ofta sägs det att när man ska ha längre digitalkablar så välj en av bättre kvalitet. Men kvalitetsproblemen finns där redan vid kortare längder. Därför är en bättre digtalkabel bättre än en dålig kabel. Jag blandar inte ihop med analoga kablar. Men analoga och digitala kablar har precis samma jobb, att överföra signalen.

Det var bara andra i tråden som tog upp digitalkabel med guldplättering, och just det har jag iofs inget att säga om. Ville nog bara mest förespråka att det är skillnad på kabel och kabel.

Redigerat av Lovsta, 23 maj 2012 - 09:11.


#16

Postad 23 maj 2012 - 09:16

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

En dålig HDMI-kabel på säg ca 10meter, kanske inte klarar överföra signalen, ofta sägs det att när man ska ha längre digitalkablar så välj en av bättre kvalitet. Men kvalitetsproblemen finns där redan vid kortare längder. Därför är en bättre digtalkabel bättre än en dålig kabel.

Som sagt, ingen har sagt nåt emot att en HDMI-kabel kan ha problem med att överföra signalen korrekt vid längder över 10 meter. Det är ett gammal och välkänt faktum att vissa kablar inte klarar detta.

Problemet här är också av naturen som som ingen bild alls eller i form av störningar/artefakter i bilden, inte i form av bättre/sämre skärpa, bättre färg/kontrast osv.

Dock har detta problem aldrig uppstått vid mer normala längder på någon meter. Så samma "dåliga" kabel som du hade på 10 m kommer med största sannolikhet överföra signalen utan några problem alls. Därav också på ett helt fullgott sätt "kavlitetsmässigt".

Med detta perspektiv undrade jag då hur du menar med det finns "bra" och "dåliga" kablar rent bild/ljudmässigt(vid normala längder)?

Redigerat av masse70, 23 maj 2012 - 09:18.


#17

Postad 23 maj 2012 - 09:19

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 1

Det är klart det är skillnad, sen hur mycket skillnad det är, är en annan femma. Jag hörde i alla fall bra stor skillnad när jag bytte från billiga supra ply till nordost blue heaven, verkligen skillnad i dynamik, klarhet och snabbheten i ljudet. Mycket beror på vad man har för kringutrustning också.

Sen till BitterMelon, vet att vi "bråkat" lite om detta förr ang digitala signaler. Ta t.ex en dålig HDMI-kabel, dom håller ofta inte måttet när det kommer till långa längder, och det är precis samma anledning till att dom inte heller håller måttet när du kortar ner dom vid en jämförelse mot en bättre kabel, även om dom då klarar överföra signalen.


Vad är det som gör att en kabel inte håller måttet OM den klarar att överföra signalen, vilket är kabelns jobb?

/Fredrik

#18

Postad 23 maj 2012 - 09:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vad är det som gör att en kabel inte håller måttet OM den klarar att överföra signalen, vilket är kabelns jobb?

/Fredrik

Hehe, ja det var en betydligt mer kort och koncis och bättre formulering av just det jag undrade :)

#19

Postad 23 maj 2012 - 09:31

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Som sagt, ingen har sagt nåt emot att en HDMi-kabel kan ha problem med att överföra signalen korrekt vid längder över 10 meter. Det är ett gammal och välkänt faktum att vissa kablar inte klarar detta.

Problemet här är också av naturen som som ingen bild alls eller i form av störningar/artefakter i bilden, inte i form av bättre/sämre skärpa, bättre färg/kontrast osv.

Dock har detta problem aldrig uppstått vid mer normala längder på någon meter. Så samma "dåliga" kabel som du hade på 10 m kommer med största sannolikhet överföra signalen utan några problem alls. Därav också på ett helt fullgott sätt "kavlitetsmässigt".

Med detta perspektiv undrade jag då hur du menar med det finns "bra" och "dåliga" bild/ljudmässigt kablar (vid normala längder)?



Tala om för mig varför den dåliga 10-meterskabeln inte kan föra över signalen istället?

#20

Postad 23 maj 2012 - 09:59

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Tala om för mig varför den dåliga 10-meterskabeln inte kan föra över signalen istället?

Är den specificerad som High Speed HDMI så är den trasig om den inte fungerar. Att billigare kablar inte skulle hålla måttet är lite av en myt. Jag har gjort ett "jämförande test" på ett par billiga och en lite dyrare från Supra, med en kritisk längd på 15 m. Läs gärna den och diskutera vidare där :)

https://www.minhembi...howtopic=298090

OBS! Vidare diskussioner kring HDMI tas i ovan länkade tråd! Denna tråd är för analoga kablar!

Redigerat av Falcy, 23 maj 2012 - 10:05.


#21

Postad 27 maj 2012 - 00:22

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 2
Jag läste någonstans att om det var skillnad på digital överföring på kablar så borde det finnas dyra och billiga usb kablar också, alltså bilderna som man överför från en digitalkamera till datorn med en dyr kabel skulle alltså bli bättre än med en billig, hur många tror på det?

#22

Postad 27 maj 2012 - 00:30

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Tragiskt nog finns det sådana, eftersom det finns en marknad för löjligt dyra digitala kablar...

#23

Postad 27 maj 2012 - 00:54

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Svar: ja. Det är skillnad i ljudet på olika kablage.

Däremot ska man nog strunta i värderingar utefter om dom är dyra eller billiga.

Sedan får man ta med i ekvationen, vilken kombination av kringutrustning man använder till just vilken kabel.
Det finns ju myriader av kombinationer så ett test hemmavid är ju ett måste.

Nästa punkt är sedan att om det nu låter annorlunda, låter det bättre eller sämre?, med just din kombination.

Sist men inte minst är det skillnad på analoga eller digitala och balanserade kablage osv.



#24

Postad 27 maj 2012 - 01:06

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag hör ingen skillnad på kablar. Jo, i början kanske när dom inte är inspelade men det är väl alltid så i början. Sen smälter dom in i det övriga och man vänjer sig :D Iofs så kan vi diskutera detta i 300 sidor som tidigare gånger :D

Redigerat av Unregistered2141, 27 maj 2012 - 01:08.


#25

Postad 27 maj 2012 - 13:29

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

Jag hör ingen skillnad på kablar. Jo, i början kanske när dom inte är inspelade men det är väl alltid så i början. Sen smälter dom in i det övriga och man vänjer sig :D Iofs så kan vi diskutera detta i 300 sidor som tidigare gånger :D


ja man vänjer sig, men det gäller det mesta. Skillnader märker man tydligast (om alls) vid A-B tester hemmavid eller med utrustning man känner.

#26

Postad 14 juni 2012 - 20:28

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
kan man skarva en högtalar kabel, tex 4gånger om man kör med banan kontaker på varje skarv?

#27

Postad 14 juni 2012 - 22:29

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

kan man skarva en högtalar kabel, tex 4gånger om man kör med banan kontaker på varje skarv?

Förstår inte hur du ska koppla. Det är nog billigare att köpa en ny högtalarkabel än en massa banan kontakter av olika sort (hona - hane)

#28

Postad 15 juni 2012 - 00:58

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Det är skillnad på kablar, men som någon skrev tidigare har priset sällan någon betydelse för vad som är bäst.

Ännu viktigare än själva kabeln är hur den kontakteras. Lödningar är känsliga och kan påverka ljudet negativt om temperaturen är fel eller om man använder ett dåligt lödtenn (det nya blyfria EU-godkända lödtennet ger jag inte mycket för).

Om du skruvar fast kablarna i terminalen är det viktigt att det är bra kontakt. Jag rekommenderar korrekt lödda bananer.

För mer om lödning, se gärna denna länk.

/ j

Förstår inte hur du ska koppla. Det är nog billigare att köpa en ny högtalarkabel än en massa banan kontakter av olika sort (hona - hane)


Inte bara billigare... Det kommer garanterat bli sämre med en massa skarvar på högtalarkabeln.

/ j

#29

Postad 15 juni 2012 - 01:31

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Skillnaden är utseendet. Jag har försökt att höra skillnaden ett antal gånger men jag kan inte minnas att jag hörde någon. Jag pratade med en säljare en gång i en hifi butik som påstod att ljudet skulle bli bättre när jag köpte hans högtalarkablar. Han sa "Ja, det är skillnad på ljudet." Sen när jag kom tillbaka och sa att det inte var någon skillnad på hans kablar. Då säger han "Man ska inte höra någon skillnad för signalen skall bara skickas från förstärkaren fram till högtalarna utan att ha någon egen klang." Ehh, ja?? Vad säger han tänkte jag. Först säger han att det är skillnad. Sen berättar han att samma kabel är så neutral att den inte har någon egen klang?? Den gången kände jag mig verkligen lurad. Kablarna kostade över 5000:-. Man ska inte ljuga folk rätt upp i ansiktet och påstå något som inte är sant. Det man ljuger om brukar man inte minnas och så var det i detta fallet. Jag minns iaf alltihop.

Redigerat av Unregistered2141, 15 juni 2012 - 01:35.


#30

Postad 15 juni 2012 - 01:43

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Skillnaden är utseendet. Jag har försökt att höra skillnaden ett antal gånger men jag kan inte minnas att jag hörde någon. Jag pratade med en säljare en gång i en hifi butik som påstod att ljudet skulle bli bättre när jag köpte hans högtalarkablar. Han sa "Ja, det är skillnad på ljudet." Sen när jag kom tillbaka och sa att det inte var någon skillnad på hans kablar. Då säger han "Man ska inte höra någon skillnad för signalen skall bara skickas från förstärkaren fram till högtalarna utan att ha någon egen klang." Ehh, ja?? Vad säger han tänkte jag. Först säger han att det är skillnad. Sen berättar han att samma kabel är så neutral att den inte har någon egen klang?? Den gången kände jag mig verkligen lurad. Kablarna kostade över 5000:-. Man ska inte ljuga folk rätt upp i ansiktet och påstå något som inte är sant. Det man ljuger om brukar man inte minnas och så var det i detta fallet. Jag minns iaf alltihop.


I vanlig ordning ska man jämföra själv och inte lita för mycket på försäljare. Om du inte tycker att en kabel är bättre ska du givetvis inte köpa den. Enkelt, och du slipper bli lurad.

Men: allt i en anläggning spelar roll för slutresultatet, även kablaget. Jag blir lite trött när folk säger att de jämfört en kabel för 20000kr mot en vanlig lampsladd och det var ingen skillnad. Om båda kablarna är lika bra (eller dåligt) kontakterade blir det svårt att höra skillnad. Det i betyder inte att kablar är oviktigt och att man kan koppla ihop sina enheter med vilket skit som helst. Om man är så ignorant bör man kanske lägga pengarna på biobiljetter istället. Risken är nämligen att man kommer hem med fel-lödda lampsladdar och anläggningen låter skit. Men kablarna kan det ju inte bero på, för de gör ju ingen skillnad...

Allt gör skillnad... Lyssna, gärna avslappnat och blint!

/ j

#31

Postad 15 juni 2012 - 08:09

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Förstår inte hur du ska koppla. Det är nog billigare att köpa en ny högtalarkabel än en massa banan kontakter av olika sort (hona - hane)



Stärker---kabel med banan---------till en väggplatta---kabel med banan--------------- nästa väggplatta--------- banankonrakter------högtalare

#32

Postad 15 juni 2012 - 08:20

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Stärker---kabel med banan---------till en väggplatta---kabel med banan--------------- nästa väggplatta--------- banankonrakter------högtalare


Skippa väggplattorna och dra långa sladdar i kabelkanaler istället. Flytta slutstegen närmare högtalarna är ett annat alternativ, men de gånger jag jämfört vad som är bäst mellan långa högtalarkablar och långa signalkablar (även XLR) har högtalarkablar vunnit.

#33

Postad 15 juni 2012 - 09:54

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Hmm de är ju ett alt, tycker dock att de ser snyggt å still rent ut.

Kan ju köra med 1 platta bara, sen vid stärktes å sen dra hela vägen till högtalaren

#34

Postad 16 juni 2012 - 09:47

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Stärker---kabel med banan---------till en väggplatta---kabel med banan--------------- nästa väggplatta--------- banankonrakter------högtalare

Sålänge du gör rätt kommer det att bli skitbra. Och snyggt. :)

#35

Postad 19 juni 2012 - 15:01

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Varje kontaktering utgör en potentiell risk att du får dålig kontaktyta och sämre signal om du inte gör det korrekt.
Generellt : försök undvika skarvar om det går.

#36

Postad 20 juni 2012 - 10:02

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Smart! Såg förövrigt på en välkänd hemsida att de sålde optiska kablar som var guldplätterade... kunde inte annat än skratta. Denna var också hutlöst dyr, o då menar jag flera tusen kronor. Men men alltid lurar det någon. Rätta mig gärna om jag har fel men ljuset i en optisk kabel drar ingen direkt nytta av lite guld i kanten :P


Är ju mest för att undvika rost man guldplätterar, men det kostar ju knappt extra. 10-20 kr kanske.

#37

Postad 21 juni 2012 - 20:30

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 3

Är ju mest för att undvika rost man guldplätterar, men det kostar ju knappt extra. 10-20 kr kanske.

Jo, för glas och plast är ju kända för att rosta fortare än kvickt. ;)

#38

Postad 21 juni 2012 - 20:34

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
hmmm är så kuven i min fråga ang att ha vägg plattor:S en del säger att de blir snyggt, å funkar kalas, man kan ha 1000skarvar om man vill. bara dom är bra ihop kopplade. å några säger att desto mindre skarvar destå bättre

#39

Postad 21 juni 2012 - 21:32

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

hmmm är så kuven i min fråga ang att ha vägg plattor:S en del säger att de blir snyggt, å funkar kalas, man kan ha 1000skarvar om man vill. bara dom är bra ihop kopplade. å några säger att desto mindre skarvar destå bättre

Båda stämmer. Någonstans däremellan finns en praktisk lösning. ;)

#40

Postad 21 juni 2012 - 21:35

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Båda stämmer. Någonstans däremellan finns en praktisk lösning. ;)



ehehehh ett sånt svar som man inte ville ha:P utan helst någon som bara säger. gör så här!!! sätt högtalarna där å där!!!

å sen är allt klart

#41

Postad 22 juni 2012 - 09:34

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

ehehehh ett sånt svar som man inte ville ha:P utan helst någon som bara säger. gör så här!!! sätt högtalarna där å där!!!

å sen är allt klart

Sätt väggkontakter! Du kommer att bli nöjd. :)

#42

Postad 22 juni 2012 - 12:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 2

Men: allt i en anläggning spelar roll för slutresultatet, även kablaget. Jag blir lite trött när folk säger att de jämfört en kabel för 20000kr mot en vanlig lampsladd och det var ingen skillnad.

Ja, varför lägger man ner massa energi på dessa icke-frågor? :)
Att köpa en kabel för 20Kkr är så galet att jag blir tårögd av skratt. :D

#43

Postad 24 juni 2012 - 15:18

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 1
I en hemmabio räcker med EKK.
Lite jobbig att böja till och vit gräslig färg men mycket ljud för lite pengar !

#44

Postad 24 juni 2012 - 17:46

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Ja, varför lägger man ner massa energi på dessa icke-frågor? :)
Att köpa en kabel för 20Kkr är så galet att jag blir tårögd av skratt. :D


20k? Borde vara spöstraff på det! lol...

http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel
http://www.lts.a.se/...l/kabelbygg.pdf
http://www.lts.a.se/.../diy_ekk_v6.pdf

http://www.lts.a.se/lts/artiklar

Redigerat av skruvis, 24 juni 2012 - 17:48.


#45

Postad 25 juni 2012 - 14:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ja, varför lägger man ner massa energi på dessa icke-frågor? :)
Att köpa en kabel för 20Kkr är så galet att jag blir tårögd av skratt. :D

Där har du svaret på din fråga. Man vill locka dig till skratt. :)
Kan inte låta bli att tänka tanken på hur du skulle reagera om du hade prickat in den i ett blindtest dock. :D

#46

Postad 25 juni 2012 - 15:11

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1
Skall det vara så förbannat omöjligt att enas om att priser på kablar har oerhört lite med "ljudkvalitet" att göra, och att det i princip uteslutande handlar om hippfaktor och möjligtvis mer hållbara kontaktdon...

Ena lägret förnekar konsekvent allt vad fysik, logik och vetenskap heter, medan en del i andra lägret borde försöka formulera sina "tillrättavisningar" på ett något mer diplomatiskt sätt...

Visst fasen finns det skillnad på kablar, men när man passerat "fungerar"-nivån planar nytta/pris-kvoten snabbt ut och blir försumbar...

#47

Postad 25 juni 2012 - 15:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Skall det vara så förbannat omöjligt att enas om att priser på kablar har oerhört lite med "ljudkvalitet" att göra, och att det i princip uteslutande handlar om hippfaktor och möjligtvis mer hållbara kontaktdon...

Ena lägret förnekar konsekvent allt vad fysik, logik och vetenskap heter, medan en del i andra lägret borde försöka formulera sina "tillrättavisningar" på ett något mer diplomatiskt sätt...

Visst fasen finns det skillnad på kablar, men när man passerat "fungerar"-nivån planar nytta/pris-kvoten snabbt ut och blir försumbar...


Själv har jag ingen uppfattning om var denna gräns går faktiskt, har du? Menar du fungerar som i "inget spänningsfall" och "tar inte in en massa störningar" eller?

Tror säkert annars det är som du säger att nytta/pris-kvoten planar ut när man passerat "fungerar". Fast det gör det ju med alla apparater å andra sidan. :)

#48

Postad 25 juni 2012 - 18:01

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 1

Ena lägret förnekar konsekvent allt vad fysik, logik och vetenskap heter, medan en del i andra lägret borde försöka formulera sina "tillrättavisningar" på ett något mer diplomatiskt sätt...

Samtidigt som det är rätt lätt att tröttna på tramset och bli odiplomatisk efter ett tag. Men ja, ödmjukhet är såklart bra.


Själv har jag ingen uppfattning om var denna gräns går faktiskt, har du? Menar du fungerar som i "inget spänningsfall" och "tar inte in en massa störningar" eller?

Ja, något sådant. Vilket i stort sett vilken kabel som helst från CO eller Biltema klarar galant.

#49

Postad 25 juni 2012 - 18:07

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Fyrfläta dig ett par kablar och jämför med en EKK så får du se om du hör någon skillnad !

#50

Postad 27 juni 2012 - 08:43

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Det gör ingen, och trådgalgar funkar dessutom exakt lika bra, även seriekopplade... :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.