Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 29 juni 2012 - 06:34

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

En grov nätkabel ger mer attack i basen. Typ mer kontroll. Det hör man vid en blindtest tom.
För tunn nätkabel stryper strömmen.
Vem vill strypa strömmen?

Hur grov kabel anser du att man behöver för att undvika att ljudet blir strypt? Vilken typ av kabel skulle jag behöva för att inte introducera en onödig flaskhals i min anläggning?

#102

Postad 29 juni 2012 - 08:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

En grov nätkabel ger mer attack i basen. Typ mer kontroll. Det hör man vid en blindtest tom.
För tunn nätkabel stryper strömmen.
Vem vill strypa strömmen?

Finns ju tabeller för kabeldimensionering. Men hur skall man resonera kring högtalarkablar då? I industrin så dimensionerar man tex. inte för elmotorers startström(såvitt jag vet) eftersom det är ett förlopp på millisekunder. Kan man jämföra denna startström med dynamiska impulser i ett hifissytem då? Alltså vad förstärkaren momentant drar från nätet. I så fall skulle det ju teoretiskt kunna ligga något i det du säger om man har en alltför klen kabel. Jag håller det inte för sannolikt att det är ett problem för de flesta. men en intressant teori likafullt. :)

#103

Postad 29 juni 2012 - 08:16

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Längden på kabeln spelar stor roll. Kör man på 2.5mm2 så lär det inte skapa några hörbara förluster ens upp till +20m.

#104

Postad 29 juni 2012 - 08:31

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

"Önskvärt" antyder att produkten tagits fram för att möta ett behov eller efterfrågan.

Jag vill nog hävda att efterfrågan är konstruerad, och de som köpt har fallit för alldeles vanliga marknadsförings-gimmicks. Med "rätt" reklam kan man sälja ungefär vilken skit som helst...


Jag är ätt så sugen på att skicka "Sladd" him self ett mail och fråga hur många meter Transparent dom säljer och hur många det är som utnyttjar deras "byta upp sig" kampanjer.

UPPENBART är ju att folk har köpt och köper igen, annars hade dom ju konkat.
Dom har tom rekommenderat att folk lånar hem och testar innan köp.

#105

Postad 29 juni 2012 - 08:32

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

En grov nätkabel ger mer attack i basen. Typ mer kontroll. Det hör man vid en blindtest tom.
För tunn nätkabel stryper strömmen.
Vem vill strypa strömmen?

Men vilken skillnad gör detta egentligen? Att ha en kraftig kabel från uttag till förstärkare kan ju inte göra någon som helst skillnad såvida du inte har en lika tjock kabel hela vägen till källan för strömmen.

Eller tänker jag helt tokigt nu...

#106

Postad 29 juni 2012 - 08:33

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Kablarna från elskåpet ut till vägguttaget har inte större diameter än 1.5mm. Varför skulle metern mellan förstärkare & vägguttag vara tjockare. Och varför skulle isåfall den göra skillnad.
Har själv supra lorad 2.5 till både förstörkare & cd helt i onödan, men det är snyggt? :)


#107

Postad 29 juni 2012 - 08:39

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0

Hur grov kabel anser du att man behöver för att undvika att ljudet blir strypt? Vilken typ av kabel skulle jag behöva för att inte introducera en onödig flaskhals i min anläggning?


Minimum 2,5 mm2.
Helst hela vägen från proppskåpet.

Redigerat av Leif B, 29 juni 2012 - 08:40.


#108

Postad 29 juni 2012 - 08:41

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Minimum 2,5 mm2.
Helst hela vägen från proppskåpet.

Vlken dimension tror du sitter på 99% av alla förstärkare på insidan? Jag är tämligen säker på att det är mindre än 2.5 mm2.

#109

Postad 29 juni 2012 - 08:44

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0

Men vilken skillnad gör detta egentligen? Att ha en kraftig kabel från uttag till förstärkare kan ju inte göra någon som helst skillnad såvida du inte har en lika tjock kabel hela vägen till källan för strömmen.

Eller tänker jag helt tokigt nu...


Helt logiskt, tänker mest på 0,75 mm2 kablarna som finns.
Känns inte riktigt bra..

Vlken dimension tror du sitter på 99% av alla förstärkare på insidan? Jag är tämligen säker på att det är mindre än 2.5 mm2.


Ja de är klena i regel. Bytte ut min kabel i min hembioförstärkare från 0,75 mm2 till en med 2,5 mm2 tex. Men satte dit en hane i chassit och sen gjorde jag en kabel från förstärkaren till uttaget på 2,5 mm2. Använde mig av doningar från Clas Olsson.
Förstärkaren svarade bra på uppgraderingen.
Kan räcka med 1,5mm2 också men vem vågar chansa.

Obs man måste veta vad man gör när man byter kabeln, avlastningskydd och bra lödkunskap.

Redigerat av Leif B, 29 juni 2012 - 08:45.


#110

Postad 29 juni 2012 - 09:46

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

Jag är ätt så sugen på att skicka "Sladd" him self ett mail och fråga hur många meter Transparent dom säljer och hur många det är som utnyttjar deras "byta upp sig" kampanjer.

UPPENBART är ju att folk har köpt och köper igen, annars hade dom ju konkat.
Dom har tom rekommenderat att folk lånar hem och testar innan köp.


Men snälla nån...

Att det finns tokstollar som faktiskt köper grejorna betyder på inget sätt att "önskemålet" dykt upp före marknadsföringen, eller att företaget börjat tillverka sina produkter för att möta en efterfrågan.

Det är väldigt vanligt att nys-produkter "för troende" tas fram enbart för att avansen på hundratals eller tusentals procent är lockande, och det behövs då inte särskilt stor försäljning för att vinsten skall bli omfattande.

Det behövs bara en "säljande idé" och tillräckligt med fjöntar som inte tänker kritiskt för att man skall bli rik... :)

...Bytte ut min kabel i min hembioförstärkare från 0,75 mm2 till en med 2,5 mm2 tex. Men satte dit en hane i chassit och sen gjorde jag en kabel från förstärkaren till uttaget på 2,5 mm2. Använde mig av doningar från Clas Olsson.
Förstärkaren svarade bra på uppgraderingen.
Kan räcka med 1,5mm2 också men vem vågar chansa.


"Förstärkaren svarade bra på uppgraderingen"

Menar du att den överlevde operationen eller att "basen blev fastare" och "diskanten luftigare" eller nåt? :)

Du är en sann humorist...

#111

Postad 29 juni 2012 - 09:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Spela roll, om produkten säljer så finns det ju uppenbarligen en marknad för den.
ALLTSÅ en önskvärd produkt, det kan du aldrig snacka runt.

Säljarna rekommenderar hemlån för att man själv skall kunna utvärdera produkten ( vilket alla handlare bör kunna erbjuda ) så dom lurar ju knappast någon heller.

Här har jag en sladd, låna hem prova och är du nöjd så handla, om inte lämna tillbaka.
Oj oj vad dom luras hörrö ;)

#112

Postad 29 juni 2012 - 10:01

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

Spela roll, om produkten säljer så finns det ju uppenbarligen en marknad för den.
ALLTSÅ en önskvärd produkt, det kan du aldrig snacka runt.

Säljarna rekommenderar hemlån för att man själv skall kunna utvärdera produkten ( vilket alla handlare bör kunna erbjuda ) så dom lurar ju knappast någon heller.

Här har jag en sladd, låna hem prova och är du nöjd så handla, om inte lämna tillbaka.
Oj oj vad dom luras hörrö ;)


Återigen, det är viss skillnad på ett konstruerat behov och ett faktiskt.

Vilseledande marknadsföring är olaglig, och de där produkterna säljs under falska förevändningar om att kunna förbättra ljudet.

Vad är det du inte förstår?

#113

Postad 29 juni 2012 - 10:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Kunderna tycker ju uppenbarligen det blir bättre, då får dom väl tycka det och betala det kabeln kostar.
Förstår verkligen inte ditt problem med att vissa säger sig kunna höra skillnad mellan kablar, DOM tycker sig kunna det, NEJ säger du.

Är du antikabelfolkets självutnämnda frälsare?

#114

Postad 29 juni 2012 - 10:29

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

Kunderna tycker ju uppenbarligen det blir bättre, då får dom väl tycka det och betala det kabeln kostar.
Förstår verkligen inte ditt problem med att vissa säger sig kunna höra skillnad mellan kablar, DOM tycker sig kunna det, NEJ säger du.

Är du antikabelfolkets självutnämnda frälsare?


Jag gillar inte bullshit, och anser att bl a religion och marknadsföring som baseras på okunnighet och lögner skall bemötas och bekämpas.

Det är alltid bättre att tänka kritiskt, och det är beklagligt att en del låter sig luras av olaglig marknadsföring.
Bättre ljud får man genom att lägga sina pengar där investeringen har högst verkningsgrad per krona.

Citerar mig själv:
"Det är snarare så att "religiösa tendenser" alltid har en starkt fördummande effekt på "de drabbade", och förpestar debattklimatet genom kraftigt minskat intresse för saklighet, objektivitet och kritiskt tänkande"

#115

Postad 29 juni 2012 - 10:37

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 1
Har knappt sett någon reklam för Transparent, om man skall hitta så får man leta sig till säljarens hemsida.

Som dom matar oss med denna propaganda, det är helt fruktansvärt!
Kan knappt gå en meter på stan utan jag hör någon mässa om dessa kablar som dom dessutom låter oss låna hem och pröva själva, låta oss göra våra egna val.

FY FAN ALLTSÅ!

:ph34r:

#116

Postad 29 juni 2012 - 10:38

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Säljarna rekommenderar hemlån för att man själv skall kunna utvärdera produkten ( vilket alla handlare bör kunna erbjuda ) så dom lurar ju knappast någon heller.

Det är kanske inte alltid så lätt att komma tillbaka till affären och säga att man inte hörde någon förbättring. Lätt i det fallet att kanke övertyga sig om att det visst fanns en förbättring. I och med att man tar beslutet att låna hem produkten så tror man ju att den skall bidra positivt. Detta gäller inte alla personer så klart men de flesta av oss har inte tid att låna hem produkter bara för att testa dvs utan intention att köpa.

#117

Postad 29 juni 2012 - 10:46

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...FY FAN ALLTSÅ!


Undrar om du bara trollar, eller om du verkligen inte begriper det där med olaglig vilseledande marknadsföring...

Handlar du mycket från tv-shop förresten? :P

#118

Postad 29 juni 2012 - 10:49

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Det är kanske inte alltid så lätt att komma tillbaka till affären och säga att man inte hörde någon förbättring. Lätt i det fallet att kanke övertyga sig om att det visst fanns en förbättring. I och med att man tar beslutet att låna hem produkten så tror man ju att den skall bidra positivt. Detta gäller inte alla personer så klart men de flesta av oss har inte tid att låna hem produkter bara för att testa dvs utan intention att köpa.


Låna man hem för utvärdering och inte kan med att säga att man inte belåten med produkten så skall man nog helt enkelt strunta i att låna hem va ;)

Undrar om du bara trollar, eller om du verkligen inte begriper det där med olaglig vilseledande marknadsföring...

Handlar du mycket från tv-shop förresten? :P


Du vill ha diktatur eller?
Vill inte att männsikan skall ha fria val?

Om folk vill handla och säger sig höra skillnad som skall väl du skita i vilket, varför är denna debatten så viktig för dig?

#119

Postad 29 juni 2012 - 11:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Låna man hem för utvärdering och inte kan med att säga att man inte belåten med produkten så skall man nog helt enkelt strunta i att låna hem va ;)

Det kan man tycka men alla är inte lika visa och karaktärsfasta som du är.

#120

Postad 29 juni 2012 - 11:13

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Det kan man tycka men alla är inte lika visa och karaktärsfasta som du är.

Du glömde vacker som en vårdag med ;)
Nemen vet man med sig att man inte kan med att lämna tillbaka så är det ju inte så stor ide med att låna hem för test/provning.

#121

Postad 29 juni 2012 - 11:30

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Du vill ha diktatur eller?
Vill inte att männsikan skall ha fria val?

Om folk vill handla och säger sig höra skillnad som skall väl du skita i vilket, varför är denna debatten så viktig för dig?


Bullshit är alltid bullshit, fel alltid fel och lögn alltid lögn.

Att cyniska bluffmakare skall bemötas och motarbetas håller de flesta sansade individer med om, men uppenbart inte du...

#122

Postad 29 juni 2012 - 11:39

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 1
Vad blir din uppgift efter kablarna, islam, kristendomen?
Lycka till :D

För mig får folk tycka/tro på vad dom vill, berör mig inte i ryggen.
Men jag blir irriterad på folk som försöker tvinga sig på deras sanningar, och du är inte mycket bätte än ett jehovasvittne som står vid dörren och försöker tvinga på andra din tro.

#123

Postad 29 juni 2012 - 11:46

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Vad blir din uppgift efter kablarna, islam, kristendomen?
Lycka till :D

För mig får folk tycka/tro på vad dom vill, berör mig inte i ryggen.
Men jag blir irriterad på folk som försöker tvinga sig på deras sanningar, och du är inte mycket bätte än ett jehovasvittne som står vid dörren och försöker tvinga på andra din tro.


Det är snarare kabelnasarna och deras lärljungar som försöker tvinga på intet ont anande en samling lögner och vidskepelser.

Påståendet att för dig folk får tycka/tro vad de vill är för övrigt en ren lögn, vilket din aktivitet här i tråden är ett tydligt bevis på... :D

#124

Postad 29 juni 2012 - 13:04

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Det är du som kommer med dina "sanningar" och idiotförklarar alla som hör skillnader och har "fin-kablar"

Jag kör inte med några sanningar alls, säger ju att folk får tycka/tro på precis vad dom vill.

#125

Postad 29 juni 2012 - 13:09

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Jag vill bara påminna er om en viktig regel:

3.3 Respektera varandra
Uttalanden som är eller som bär tydliga tecken av att vara avsedda att genera, förolämpa, håna, göra sig lustig över eller förlöjliga andra personer eller grupper (vilket naturligtvis inkluderar deras åsikter, uttalanden, produktval, problem mm.) är inte tillåtna. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

#126

Postad 29 juni 2012 - 13:13

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Jag kör inte med några sanningar alls, säger ju att folk får tycka/tro på precis vad dom vill.


Det där är lite av problemets kärna, och väldigt motsägelsefullt i din tolkning.

Uppenbart olaglig, vilseledande och lögnaktig marknadsföring är enligt dig helt ok,
men nåde den som kritiserar ofoget...

#127

Postad 29 juni 2012 - 13:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Men för i ()"#/!" läser du vad jag skriver ?! :blink:

Jag tar det fetat så du inte kan missa denna gången.


Spela roll, om produkten säljer så finns det ju uppenbarligen en marknad för den.
ALLTSÅ en önskvärd produkt, det kan du aldrig snacka runt.

Säljarna rekommenderar hemlån för att man själv skall kunna utvärdera produkten ( vilket alla handlare bör kunna erbjuda ) så dom lurar ju knappast någon heller.

Här har jag en sladd, låna hem prova och är du nöjd så handla, om inte lämna tillbaka.
Oj oj vad dom luras hörrö ;)



Kan inte ha varit någon som missar att stegen ser ut såhär
LÅNA,TESTA ,NÖJD=BEHÅLL,INTE NÖJD= LÄMNA TILLBAKA.

#128

Postad 29 juni 2012 - 13:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Men för i ()"#/!" läser du vad jag skriver ?! :blink:


Jag har givetvis läst allt du skrivit riktat till mig, men har lite svårt att förstå din ovilja att resonera kring rätt och fel.

Poängen är att en hel del av de där bluffprodukterna säljs under falska förespeglingar och helt enkelt borde bort från marknaden, eftersom folk med bristande baskunskaper och ibland omdöme luras att köpa dem. Tänk kejsarens nya kläder, om begreppet är bekant?

Det är märkligt att någon i så starka ordalag kritiserar folk som påvisar problematik med olaglig marknadsföring, och samtidigt säger att alla får tycka som de vill.

Gör oss en tjänst och förklara varför du tycker att olagliga affärsmetoder är helt ok.

#129

Postad 29 juni 2012 - 13:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jag ger upp, du vill ju inte ens förstå.

Folk testar, tycker det blir en skillnad, behåller.
Folk testar, tycker inte det blir skillnad, lämnar tillbaka

Du vill inte förstå att det finns andra som inte tycker/tänker som dig, acceptera bara läget att det finns dom som säger sig höra skillnader.

GILLA LÄGET.

#130

Postad 29 juni 2012 - 14:17

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

GILLA LÄGET.


Det är rent faktiskt så att det är olagligt att tillskriva en produkt egenskaper som inte går att bekräfta, och det blir inte ett dugg mindre olagligt för att säljaren säger "prova, och lämna tillbaka den om du inte blir nöjd".

Att resonera i termer som "folk får göra som de vill", "folk kan ju lämna tillbaka sladden" osv förändrar absolut ingenting alls.
Bluffprodukter och olaglig vilseledande marknadsföring är fortfarande FEL och skall motarbetas.

"Gilla läget" är det förresten bara banditerna (och andra mindre nogräknade nötter) som förespråkar.


Väntar fortfarande på en förklaring varför du tycker att olagliga affärsmetoder är helt ok...

#131

Postad 29 juni 2012 - 14:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag har givetvis läst allt du skrivit riktat till mig, men har lite svårt att förstå din ovilja att resonera kring rätt och fel.

Poängen är att en hel del av de där bluffprodukterna säljs under falska förespeglingar och helt enkelt borde bort från marknaden, eftersom folk med bristande baskunskaper och ibland omdöme luras att köpa dem. Tänk kejsarens nya kläder, om begreppet är bekant?

Det är märkligt att någon i så starka ordalag kritiserar folk som påvisar problematik med olaglig marknadsföring, och samtidigt säger att alla får tycka som de vill.

Gör oss en tjänst och förklara varför du tycker att olagliga affärsmetoder är helt ok.

Jag tycker å andra sidan att "nejsidan" skulle göra alla en tjänst om de kunde presentera sakliga motargument.
Inte minst du som förefaller besitta rätt djupa kunskaper inom många teknikområden skulle kunna göra bättre ifrån dig i argumentationen.
Jag är själv av en nyfiken natur och skulle finna en djupare teknisk förklaring intressant.
Jag blir oerhört trött när folk avfärdar saker på lösare grunder än dem, på vilka, de anklagar "jasidan" för att anamma desamma. Det blev en jäkla konstig mening, men ni förstår?

#132

Postad 29 juni 2012 - 14:30

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Jag tycker å andra sidan att "nejsidan" skulle göra alla en tjänst om de kunde presentera sakliga motargument.

Personligen har jag alltid tyckt att det snarare varit den "troende" sidan som haft de största problemen att framställa sakliga och objektiva argument för sin sak genom alla år här.

Faller alltid tillbaka till samma mantra "har du testat själv?" eller "alla hör vi olika" och liknande högst subjektiva och godtyckliga argument.

Är det några som försöker argumentera från mer vetenskaplig och saklig grund så är det ju isåfall nej-sägarna här.

#133

Postad 29 juni 2012 - 14:31

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Mao så VET DU att Tranparent/MIT inte har något i lådorna och att dessa inte påverkar ljudet något, stäm dom vetja du som är så säker på din sak.

Jag är rätt övertygad om att det är något i dom iaf, så förstår inte vart det olagliga ligger.

#134

Postad 29 juni 2012 - 14:43

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Mao så VET DU att Tranparent/MIT inte har något i lådorna och att dessa inte påverkar ljudet något, stäm dom vetja du som är så säker på din sak.

Jag är rätt övertygad om att det är något i dom iaf, så förstår inte vart det olagliga ligger.

Om du läser vad jag skrivit har jag sagt att jag tycker det framställs MER sakliga argument generellt sett från ena sidan jämfört med andra, varken mer eller mindre.

Har inte yppat eller tyckt till alls om just dessa produkter.

Ryck inte ut det jag skrivit och tryck in det i dina egna sammanhang tack.

Men när du ändå tar upp just detta så kan jag väl säga utan att ens hållt i några att sannolikheten för att en låda på en kabel skulle göra "underverk" med en signal på ett hörbart sätt (till det bättre) känns klart osannolik ja.

Redigerat av masse70, 29 juni 2012 - 14:46.


#135

Postad 29 juni 2012 - 14:46

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Masse70 du han skriva innan mitt gick iväg, det var riktat till xyzzyxyzzy

#136

Postad 29 juni 2012 - 14:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Masse70 du han skriva innan mitt gick iväg, det var riktat till xyzzyxyzzy

Ok, dock kvarstår min ståndpunkt i den allmänna sakfrågan.

#137

Postad 29 juni 2012 - 14:47

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 1
Vi kan iaf vara eniga om att vi är o-eniga.

:P :D

#138

Postad 29 juni 2012 - 14:49

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Mao så VET DU att Tranparent/MIT inte har något i lådorna och att dessa inte påverkar ljudet något, stäm dom vetja du som är så säker på din sak.

Jag är rätt övertygad om att det är något i dom iaf, så förstår inte vart det olagliga ligger.


Ojdå, nu vände hela resonemanget plötsligt.

Vi har ju redan med all önskvärd tydlighet avhandlat att de HAR grejor i lådan, och problemet är att de ljuger om vad grejorna åstadkommer.
Dessutom förstår du naturligtvis visst "vari det olagliga ligger", så försök inte... :)

Citerar mig själv:
"I en "överföringskedja" typ högtalaranslutning / högtalarkabel / högtalare finns det INGEN SOM HELST möjighet att "anpassa kabeln till förstärkaren", "ändra impedansen" eller något ditåt utan att det påverkar signalen.

Dessutom hävdar tillverkarna inte alls att de "ändrar impedansen" utan rent faktiskt att de "förbättrar" signalen"


#139

Postad 29 juni 2012 - 14:55

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

En grov nätkabel ger mer attack i basen. Typ mer kontroll. Det hör man vid en blindtest tom.
För tunn nätkabel stryper strömmen.
Vem vill strypa strömmen?

Märkligt nog så är det troligen endast bland "hifi-fantaster" som t.ex. nätkalar ses som ett tänkbart problem och detta då trots att signalerna det handlar om är mycket enklare att hantera än i många andra sammanhang såvitt jag förstår.

En elektrisk ledare ses som en elektrisk ledare i de flesta situationer men när det gäller hifi för hemmet så verkar det helt plötsligt bli något mycket mer komplicerat och svårare... :blink:

#140

Postad 29 juni 2012 - 15:05

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Mao så VET DU att Tranparent/MIT inte har något i lådorna och att dessa inte påverkar ljudet något, stäm dom vetja du som är så säker på din sak.

Jag är rätt övertygad om att det är något i dom iaf, så förstår inte vart det olagliga ligger.


De är inte tomma . . . men till vilken nytta det som ligger i har vet jag inget om.

http://www.instructa...es-Found-on-th/

Roligt dock att denna tråd inte har dött utan fortsätter att tugga samma historia som har behandlats i så många trådar tidigare. Fast å andra sidan hade jag köpt en kabel för 20.000 kr hade jag nog också stångat mig blodig för att ignorera att jag blivit blåst.

Vissa tror på gud och vissa tror på kablar, i grund och botten tror vi nog alla på något imaginärt för att mata vårat psyke till välmående. Att ha en stark tro på något för att må bra i livet tycker jag är väldigt förnuftigt, men att tro på något som inte finns tycker jag bara är vanvettigt. Om ni som tror på kablars påverkan mår bra av det tycker jag att ni ska fortsätta att tro på det eftersom det gynnar både företagare och ert eget välmående men att försöka övertyga oss "icke troende" får ni nog lägga åt sidan om ni inte kan göra vatten till vin :)

http://www.kennethsh...arskroenor.html

Redigerat av Unregistered291b229b, 29 juni 2012 - 15:09.


#141

Postad 29 juni 2012 - 15:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Personligen har jag alltid tyckt att det snarare varit den "troende" sidan som haft de största problemen att framställa sakliga och objektiva argument för sin sak genom alla år här.

Faller alltid tillbaka till samma mantra "har du testat själv?" eller "alla hör vi olika" och liknande högst subjektiva och godtyckliga argument.

Är det några som försöker argumentera från mer vetenskaplig och saklig grund så är det ju isåfall nej-sägarna här.

Har personligen sällan sett en kabel-ivrare kasta glåpord över en "icke troende" om vi säger så.
Säger någon att den upplever skillnad så är väl det kul för den. Och vill man motbevisa med tekniska argument så har i alla fall inte jag sett ett sådant som övertygar.
För inte så länge sedan pågick en nästan lika otrevlig debatt om dacar. Man var helt enkelt idiot om man hörde någon skillnad. Jag och hela min familj hör fortfarande skillnad på en Arcam RDac och Hegel HD11.
Som sagt jag har heller inte upplevt skillnad på kablar(vad jag vet) men jag kommer ihåg hur trist det var att behöva försvara sig för att man delgav andra sina upplevelser. :)

#142

Postad 29 juni 2012 - 15:34

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Fast å andra sidan hade jag köpt en kabel för 20.000 kr hade jag nog också stångat mig blodig för att ignorera att jag blivit blåst.


20K är inget i Transparents värld, 120-130K ligger väl toppmodellen på.

#143

Postad 29 juni 2012 - 15:35

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Glöm inte heller att ju närmare Ringhals du bor, desto bättre attack får du i basen.

Jag märkte faktiskt stor skillnad när jag flyttade från Göteborg till Kungsbacka, basen fick ett rejält lyft.

#144

Postad 29 juni 2012 - 15:37

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Har personligen sällan sett en kabel-ivrare kasta glåpord över en "icke troende" om vi säger så.
Säger någon att den upplever skillnad så är väl det kul för den. Och vill man motbevisa med tekniska argument så har i alla fall inte jag sett ett sådant som övertygar.
För inte så länge sedan pågick en nästan lika otrevlig debatt om dacar. Man var helt enkelt idiot om man hörde någon skillnad. Jag och hela min familj hör fortfarande skillnad på en Arcam RDac och Hegel HD11.
Som sagt jag har heller inte upplevt skillnad på kablar(vad jag vet) men jag kommer ihåg hur trist det var att behöva försvara sig för att man delgav andra sina upplevelser. :)


Samma är det ju ang BR spelare, " Hallå, det är ju bara ettor och nollor, du är ju helt dum i huvudet om du tror att det är skillnad mellan dessa :D :D :D "

#145

Postad 29 juni 2012 - 15:40

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Samma är det ju ang BR spelare, " Hallå, det är ju bara ettor och nollor, du är ju helt dum i huvudet om du tror att det är skillnad mellan dessa :D :D :D "


Ja vaddå? En etta är ju en etta är ju en etta ;) ;)

Btw, det är okej att tycka olika - men att håna varandra är inte ok. Dolt inlägg.

#146

Postad 29 juni 2012 - 15:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Säger någon att den upplever skillnad så är väl det kul för den. Och vill man motbevisa med tekniska argument så har i alla fall inte jag sett ett sådant som övertygar.


Ber om ursäkt, men det där sista kan ju faktiskt ha något med fysiklektionerna att göra. :)

För inte så länge sedan pågick en nästan lika otrevlig debatt om dacar. Man var helt enkelt idiot om man hörde någon skillnad. Jag och hela min familj hör fortfarande skillnad på en Arcam RDac och Hegel HD11.
Som sagt jag har heller inte upplevt skillnad på kablar(vad jag vet) men jag kommer ihåg hur trist det var att behöva försvara sig för att man delgav andra sina upplevelser. :)


Upplevelsen i sig är det nog ingen som betvivlar, och det är definitivt trist med otrevlig ton.
Visst kan dac:ar låta olika. Det handlar ju ibland om ganska skiftande konstruktioner och lösningar.

Kablar är det dock lite värre med, eftersom det bara under vissa förutsättningar går att få såpass stora skillnader att de blir hörbara.
Korta högtalarkablar är t ex absolut inget hokus pokus, och lampsladd, trådgalge eller fyrtvinnad silvertråd "låter" exakt likadant, helt enkelt för att skillnaden är så vansinnigt liten i sammanhanget.

Problemet i hela debatten kring hörbara skillnader är delvis att vissa tror att det finns lika mystiska som betydelsefulla "hemliga egenskaper" som inte går att mäta, och då är det lätt att förkasta all kunskap och erfarenhet och istället flumma ut i närmast religiösa uttryck. Om sedan gravt oseriösa tillverkare ljuger ihop sagor om hur deras produkter "förbättrar signalen" osv, då handlar det om s k Snake Oil, som bara vissa faller för.

Gemensamt för alla produktgrupper är att defekta eller gravt felaktigt konstruerade grejor kan ha stor negativ inverkan på hur det låter, men en kabel exempelvis kan aldrig göra en i grunden felfri signal bättre, trots vad en del tillverkare påstår.

Samma är det ju ang BR spelare, " Hallå, det är ju bara ettor och nollor, du är ju helt dum i huvudet om du tror att det är skillnad mellan dessa :D :D :D


Det där är en ganska grov missuppfattning som jag inte alls delar.

Om tillverkarna nöjt sig med att låta sina BD-spelare skicka ut det som finns på plattorna så hade påståendet stämt och allt varit frid och fröjd, men tyvärr vill en del addera en massa goja "som förbättrar bilden", förmodligen av enbart marknadsföringsmässiga skäl.

Lyckligtvis går det oftast att stänga av de extra skräpfunktionerna, men verkligen inte alltid, och som vanligt skall man inte gå på trams-säljsnacket om hur exempelvis placeringen av driven mitt i chassit ger "klarare och stabilare färger" (Sony för ett antal år sedan). Det gäller att tänka kritiskt helt enkelt.

#147

Postad 29 juni 2012 - 16:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 2

Btw, det är okej att tycka olika - men att håna varandra är inte ok. Dolt inlägg.


Joakim99 frågade efter en bra kabel. Jag bifogade en bild på en (som klarar 375000 volt iofs...).

Med den logiken borde ju även inlägg om Transparentkablar för 20000kr raderas. Det är ungefär lika rimligt om man ser till dess uppgift.

#148

Postad 29 juni 2012 - 16:35

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 2

Har personligen sällan sett en kabel-ivrare kasta glåpord över en "icke troende" om vi säger så.

Då läser du väldigt selektivt må jag säga! Det är snarare väldigt vanligt och förekommer i ungefär varje tråd där ämnet diskuteras. :)

#149

Postad 29 juni 2012 - 17:20

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Helt logiskt, tänker mest på 0,75 mm2 kablarna som finns.
Känns inte riktigt bra..





Vad är det som inte känns bra? 0,75mm2 klarar 6A, du menar att din stärkare drar mer än 6A vid drift? dvs. ~1400watt på primärsidan?

#150

Postad 29 juni 2012 - 18:14

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Har personligen sällan sett en kabel-ivrare kasta glåpord över en "icke troende" om vi säger så.

Min erfarenhet sen jag blev medlem runt -05 säger raka motsatsen om vi säger så.

Redigerat av masse70, 29 juni 2012 - 18:15.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.