Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HTC HD2 *

2913 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC HD2 (Mobiltelefoner) 6 8,42 (49) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 07 oktober 2009 - 22:29

br3nt
  • br3nt
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Hellre slött och logiskt än snabbt å värdelöst :(

Snapdragon verkar bli skapligt vass..

Symbian borde fasen suddas ut..Bara deleta skräpet :unsure:



word!

OnT: inte hört ett pys om HTC Superstar :blush:

OLED skärmar är överskattade, visst de är riktigt brighta, men aspekten om att de skulle spara ström är inte så stor gällande leo.

visst hade de kunnat slänga in allt sån där mumsigt, och med en prislapp som en Hi-Tech dator ( > 10.000 kr) och sen inte mjölkat folk på ett bra tag då de inte kan släppa nya och bättre saker .... tror inte det va ;)

#52

Postad 08 oktober 2009 - 13:29

htcdiamond
  • htcdiamond
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

word!

OnT: inte hört ett pys om HTC Superstar ;)

OLED skärmar är överskattade, visst de är riktigt brighta, men aspekten om att de skulle spara ström är inte så stor gällande leo.

visst hade de kunnat slänga in allt sån där mumsigt, och med en prislapp som en Hi-Tech dator ( > 10.000 kr) och sen inte mjölkat folk på ett bra tag då de inte kan släppa nya och bättre saker .... tror inte det va :)



Ta en titt på just omnia hd:s skärm och jämför med vilken skärm som helst så ska du se hur stor skillnad det är på skärmarna, jag har jämfört med n97/5800, htc hd, iphone, skillnaden är stor, jag gillar WM och har själv haft allt från qtek 7070, qtek 8310, htc diamond, htc hd men jag gillar symbian oxå, har haft många symbian innan

#53

Postad 08 oktober 2009 - 14:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
HD2 är mycket intressant men det är inte svårt att gissa att den även kommer med tangentbord vilket alla rykten om Superstar avslöjar.

Avsaknaden av TV-ut är beklaglig men en tjuga på att HTC anser att man skall köpa en Superstar istället för att få det.

Operativsystemet ser jag enbart som en fördel - WM 6.5 med nya TF3D 2.6 är utmärkt och XDA finns när man vill anpassa och optimera. Har lite svårt att se att 6.5 är "föråldrat" - som PDA-OS är det mycket bra och HD2 är som jag ser det mer en PDA-Tablet och har därmed rätt OS för det.

När det gäller Symbian är det ett bra system, däremot har Nokia virrat till det med gränsnitt. Det Hildongränsnitt som N900 har utvecklades nämligen ursprungligen till Symbian OS och hette då Series 90. Så sågning av Symbian OS och hyllning av Hildon är inte riktigt rätt.:)

Felet är dock att Nokia själva tog död på Series 90 och fick för sig att porta Hildon till Linux istället för att behålla det som pekskärmsgränsnitt till Symbian (vilket inte uteslutit en Linuxportning i.o.f).

I valet mellan N900 och HD2 är det svårt, personligen hade jag tagit HTCn för att få större skärm och WM 6.5.

Maemo blir som jag ser det intressant på allvar den dagen Nokia får ut en E90-ersättare (E92/E900) Communicator och man då för bättre tangentbord m.m. Dessutom hinner programutbudet byggas ut och en E900 skulle också attrahera utvecklare av än mer kraftfulla program.

#54

Postad 08 oktober 2009 - 15:24

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Läste innnan att HTC HD2 skulle ha usb-host men hittar inget om det på deras egna sida kan någon verkligen bekräfta att så är fallet ??

#55

Postad 08 oktober 2009 - 15:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Tycker maemo känns rykande intressant redan nu...

Bara att själv kunna lägga upp precis vad man vill på sina skrivbord är ju guld..
Behöver inte ha en massa skräp där som man inte vill ha som WM...
Grym webbläsare som fixar flash...
Hyffsad kamera och mycket bra filminspelning...

haft wm i 2 år och varit grymt nöjd...

haft wm 6.5 i flera månader..
vet ju att de mesta går att ändra om man vill..
är väl bara så att ja behöver förnya mig :)

edit
nu gäller min sågning s60...
var väl lite otydlig med det ;)

Redigerat av moparman, 08 oktober 2009 - 15:47.


#56

Postad 08 oktober 2009 - 16:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Bara en fråga: vad är det för "skräp" som hamnar på skrivbordet i WM som är en nackdel för systemet?

Hos mig är det inga problem att konfigurera upp det exakt som jag vill ha det. Hildon (gränsnittet hos N900) har också bra och funktionella lösningar för det.

#57

Postad 08 oktober 2009 - 16:36

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Skulle vilja ha en mindre klocka som inte tar upp halva skärmen och flytta på den...
Sen skull ja vilja ha bort footprints..internet..weather..mapsearch ikonern..
Korkat gjort..Varje grej tar upp en hel skärm..

Bara kunna blanda som man vill själv...Inte ha de som nån annan tycker ja ska ha det ..
Nu kör jag nån flashad version men..
kanske finns nå enkelt sätt att lösa ?

Utan att installera massa andra skal

#58

Postad 08 oktober 2009 - 16:44

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Vill man ha en ren todayskärm kan man t.ex avaktivera TF3D. Kör man 6.5 och inte gillar Titanium kan man sedan aktivera valfria plugins och ställa in det hela så att det blir som en klassisk 6.1-variant. Man behöver bara undvika att aktivera "Windows Default" vilket är Titanium.

De alternativ som finns för todayskärmar är:

1. TouchFLO 3D.
2. Ren todayskärm med 6.1-plugins.
3. Titanium med tillhörande plugins.
4. SPB Mobile Shell.
5. Wisbar Advance Desktop.
6. PointUI Home.
7. Samsung TouchWiz.

Det finns alltså goda möjligheter att få en skärm som anses bra.

#59

Postad 08 oktober 2009 - 16:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Mm...men 6.1 är ju lika låst i menyerna om man inte orkar greja me massa skal..
Körde spb pocket plus ett tag...Där kunde man istort sett lägga upp ikonerna precis som man vill...
Dom var verkligt före sin tid...

Lite det här jag menar med att Wm börjar kännas förlegat för mig..
Vist går det mesta att fixa själv vilket är ett plus..
Men idag räcker inte det för mig..
Inte när jag ser hur Htc sense ser ut och även maemo...

Därmed inte sagt att dom inte har sina brister...

Gillar fortfarande WM väldigt mycket.

Redigerat av moparman, 08 oktober 2009 - 16:49.


#60

Postad 08 oktober 2009 - 17:08

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag har kollat My Symbians preview av N900 men jag känner inte riktigt att den än totalt sett slår WM. Nokia har, jämfört med äldre tablets, tagit gränsnittet mer mot smartphonehållet och t.ex skippat rullgardinsmenyerna som fanns i Maemo OS 2008 och tidigare i S80 hos Communicators 9210-9500.

Det gör att även om N900 är en intressant enhet ser jag inte i tillräckligt hög grad (än) att Nokia visat sig ta PDA-marknaden på allvar, en marknad som HTC fångat upp med sina tangentbordsmobiler. Nokia har slirat mycket kraftigt på PDA-fronten, från att ha haft tämligen kraftfulla produkter mjukvarumässigt med Communicator har de fokuserat alldeles för mycket på telefoner med S60.

För att Nokia på allvar skall kunna utmana WM på PDA-marknaden är det mycket viktigt att de släpper en E900 Communicator. N900 är fortfarande en N-seriemodell om än kraftfullare än t.ex N97. För att på allvar utmana HTC HD2s kommande släkting Superstar är E900 en nödvändighet.

Även om WM kräver mycket tweaks från användaren innan det når sin spets ser jag inte att N900 just idag slår plattformen som PDA betraktat. HTC HD2 är då mer funktionell.

MEN Nokia har utan tvekan en lovande produkt i N900 och följer de upp den med E900 Communicator och tydligt deklarerar Maemo som standard för deras qwerty-försedda modeller inkl E-serien (Maemo-baserade versioner av t.ex E72 men med 2,8 tums VGA-skärm) gör att de kan erbjuda en totalfunktionelitet som är likvärdig med eller bättre än WM. Får de även igång rejäla communities som XDA för dessa modeller så är läget än mer fördel Nokia.

Har absolut ingenting emot Maemo men Nokias PDA-historik och hantering av Communicator-serien jämfört med Microsofts motsvarande historik gör att jag inte rakt av hyllar plattformen och klankar på WM - Nokia måste bli varma i PDA-kläderna först.

Men tills dess ser jag HD2 som en mer tilltalande produkt - även om jag hellre väntar in Superstar.

Mm...men 6.1 är ju lika låst i menyerna om man inte orkar greja me massa skal..
Körde spb pocket plus ett tag...Där kunde man istort sett lägga upp ikonerna precis som man vill...
Dom var verkligt före sin tid...

Lite det här jag menar med att Wm börjar kännas förlegat för mig..
Vist går det mesta att fixa själv vilket är ett plus..
Men idag räcker inte det för mig..
Inte när jag ser hur Htc sense ser ut och även maemo...

Därmed inte sagt att dom inte har sina brister...

Gillar fortfarande WM väldigt mycket.


Vad exakt innebär "låst i menyerna" ?

Jag upplever inte alls "låsning" hos WM.....

När det gäller Maemo är det däremot mycket intressant att man kan köra olika OS i virtuella maskiner och även lyfta över portningar av desktop-Linux-distros med gränsnitt och hela köret.

När det kommer igång på allvar och man har en Communicator - då kan man på allvar börja tala om än större frihet än WM.

#61

Postad 08 oktober 2009 - 17:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Håller med till stor del..

Är ju inte så långsökt att tänka sig att även de modellerna kommer ut.

Fast jag är inte så säker att en ny Communicator verkligen behövs som den sett ut tidigare med dubbla skärmar..
Men vist,4.5 tums skärm och ett ordentligt tangentbord skulle väl inte skada..

Sen har ju N900 en bra skärmteknik och att mycket från linux är lätt att porta
Finns redan nu en hel del bra program..

Men Maemo har ju såklart en lång väg kvar..
Men det ska bli spännande att vara me från början

edit
menar att menyerna i "orginalutförande är låst
Allt ligger på sin plats och kan inte flyttas utan att installera skal

menar alltså inte att wm som os är låst


2 exempel på hur en personlig skrivbordssida kan se ut

Bifogad fil  Screenshot_20091008_075139.png   343,76K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  scr7.jpg   44,46K   1 Antal nerladdningar

gillar starkt vissa små detaljer som att man direkt ser vilka webb bokmärken man sparat ner

Redigerat av moparman, 08 oktober 2009 - 17:34.


#62

Postad 08 oktober 2009 - 19:45

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

Ser på vissa ställen att denna HD2 skall supporta Xvid/DivX, men på andra ställen står det "bara" .avi? Vad stämmer?


Ingen som har koll på detta?

#63

Postad 08 oktober 2009 - 19:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
gsmarena skriver detta AVI(DiVX/XviD)/MP4/WMV/H.264/H.263 player plus en hel del andra sidor..

Och skulle den inte göra det finns ju alltid Coreplayer som är en riktigt bra mediaspelare

Video Formats:
H.264 (AVC), AVCHD, MKV, MPEG-1, MPEG-4 part 2 (ASP), DivX, XviD, WMV*, Theora*, Dirac*, MJPEG, MSVIDEO1

#64

Postad 08 oktober 2009 - 20:15

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Ingen som har koll på detta?



.avi är endast containern som kan innehålla flera olika codecs såsom .xvid eller .divx

Redigerat av Alien08, 08 oktober 2009 - 20:15.


#65

Postad 09 oktober 2009 - 17:52

infosökare
  • infosökare
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Nu finns den uppe på katshing.se med preliminärt leveransdatum 4/11 för 6499:-

Är det någon som har koll på hur tillförlitliga preliminärdatum på katshing brukar vara för nya HTC-modeller?

#66

Postad 09 oktober 2009 - 20:49

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Nångon som hae koll på om man kan använda Eq.'n med trådlösa blåtandslurar med denna? Det kunda man inte med Touxh HDn vilket var en sror brist.

#67

Postad 09 oktober 2009 - 22:26

Fubarish
  • Fubarish
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Har en fråga lite OT kanske, men prövar ändå.

Tror ni det kommer att gå att köra HTC sense UI på en Xperia X2?

Vet att det skiljer en hel del i hårdvara emellan telefonerna men det vore för mig en grym kombo :angry:

//Fubarish

#68

Postad 09 oktober 2009 - 22:41

Unregisteredaaa33e29
  • Unregisteredaaa33e29
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Tjena,

stödjer webläsaren(na) i WinMob Flash?

Sen vad kan man vänta sig i ljudväg när det kommer till mp3 etc, är det i klass med ihpones mp3 spelare?

Mvh

#69

Postad 09 oktober 2009 - 22:51

Unregisteredbd32fa2a
  • Unregisteredbd32fa2a
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Har en fråga lite OT kanske, men prövar ändå.

Tror ni det kommer att gå att köra HTC sense UI på en Xperia X2?

Vet att det skiljer en hel del i hårdvara emellan telefonerna men det vore för mig en grym kombo :angry:

//Fubarish


Jag kör HTC Sense på xperia X1 så det ska inte vara några problem alls :angry:

#70

Postad 09 oktober 2009 - 23:38

Fubarish
  • Fubarish
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag kör HTC Sense på xperia X1 så det ska inte vara några problem alls :angry:



Alright! awesome :angry:

Är det samma version som på HD2? Hur funkar den animerade väderbakgrunden, apps osv?

#71

Postad 10 oktober 2009 - 03:08

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Tjena,

stödjer webläsaren(na) i WinMob Flash?

Sen vad kan man vänta sig i ljudväg när det kommer till mp3 etc, är det i klass med ihpones mp3 spelare?

Mvh



Nope inget flash stöd än iaf dessvärre

#72

Postad 10 oktober 2009 - 08:32

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Lite mer på ryska:
http://www.mobile-re...firstlook.shtml

#73

Postad 10 oktober 2009 - 08:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

Har en fråga lite OT kanske, men prövar ändå.

Tror ni det kommer att gå att köra HTC sense UI på en Xperia X2?

Vet att det skiljer en hel del i hårdvara emellan telefonerna men det vore för mig en grym kombo :angry:

//Fubarish


Kort kommentar: X2 är inte HTC-tillverkad vilket betyder att XDA inte supportar den. Därför får man avvakta utvecklingen och se om det kommer Kitchens etc till den. Som läget är just nu är det mer sannolikt att X2-saker portas till X1 m.fl än att saker portas till X2.

Förutsättningen för att X2 skall få del av godsaker är att det kommer en HardSPL-lösning till den. Hur det blir med en saken vet vi inte än.

Vill man köra mycket custom ROM etc är det säkrare och bättre att köpa en HTC (X1 är en HTC, X2 är en Foxconn).

#74

Postad 10 oktober 2009 - 09:36

Unregisteredaaa33e29
  • Unregisteredaaa33e29
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Aj då :angry:,

har väntat ett par år nu sen jag hade min Iphone 1 gen, på en snabb telefon(med kapacitiv skärm) med flash och multitasking stöd.

N900 finns men det är något jag inte riktigt gillar med den, känns som om den kommer bugga :angry:.

Mvh

Nope inget flash stöd än iaf dessvärre



#75

Postad 10 oktober 2009 - 10:31

br3nt
  • br3nt
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
PIE i 6.5 har väl Flash-stöd? dessutom kommer adobe med en fullfjädrad flash-spelare till olika plattformar efter nyår, dessutom ska man kunna fixa flash till Opera. :angry:

#76

Postad 10 oktober 2009 - 11:00

Unregisteredbd32fa2a
  • Unregisteredbd32fa2a
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Alright! awesome :angry:

Är det samma version som på HD2? Hur funkar den animerade väderbakgrunden, apps osv?


Det funkar jättebra!, är nog någon build under den officiella releasen

Kort kommentar: X2 är inte HTC-tillverkad vilket betyder att XDA inte supportar den. Därför får man avvakta utvecklingen och se om det kommer Kitchens etc till den. Som läget är just nu är det mer sannolikt att X2-saker portas till X1 m.fl än att saker portas till X2.

Förutsättningen för att X2 skall få del av godsaker är att det kommer en HardSPL-lösning till den. Hur det blir med en saken vet vi inte än.

Vill man köra mycket custom ROM etc är det säkrare och bättre att köpa en HTC (X1 är en HTC, X2 är en Foxconn).


Communityt htcpedia.com har redan lagt till X2 i deras forum, så där kommer det finns några utvecklare. Dock inte lika mycket som det vore för XDA

#77

Postad 10 oktober 2009 - 11:56

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Finns flash light stöd vilket är en jäkla skillnad mot fullt stöd dvs inget som det fungera att kolla youtube direkt med eller svt play osv men däremot är det sant att det ska släppas fullt stöd någon gång efter nyår men vi får se.

#78

Postad 10 oktober 2009 - 12:16

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Här finns en bra reklamvideo för HD2

Tråkigt att 3 inte kommer att ta in telefonen i sitt sortiment. Blir väl att portera ut ett nummer och köpa den med en annan operatör om köpsuget tar överhand. :angry:


Edit: Kolla även in denna video: Hands On av pda.pl

Redigerat av crest, 10 oktober 2009 - 12:35.


#79

Postad 10 oktober 2009 - 19:56

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
USB-Host ryktet verkar vara sant, HD2 verkar ha stöd för det

At present we do not know if navigation software will be bundled with the HD2, and which GPS app the front end will integrate with, but on the HTC Touch Cruise it was CoPilot Live which did the job.

Interestingly with the confirmed USB host feature, which is said to support a keyboard, this set-up could easily do as a makeshift screen stand for a tiny iMac-type computer or alternatively as a rather expensive charging dock


http://wmpoweruser.com/?p=8708

Redigerat av Alien08, 10 oktober 2009 - 20:42.


#80

Postad 11 oktober 2009 - 11:40

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jag kör HTC Sense på xperia X1 så det ska inte vara några problem alls :)


Jag har inte riktigt hängt med på XDA senaste tiden, men finns verligen HTC Sense till Windows Mobile än, eller är det snarare HTC Sense liknande skal till TF3D som gäller?

#81

Postad 11 oktober 2009 - 11:48

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Det finns numera olika versioner av HTC Sense. Jag har fått intrycket att HTC betraktar Sense som ett koncept innebärande koppling till sociala nätverk - alltså inte ett specifikt gränsnitt i sig.

De versioner som finns idag är mig veterligen:

*HTC Sense Android - Heros gränsnitt.

*HTC Sense Manilla - Nya version 2.6 av TF3D.

Sense-konceptet enligt vad jag förstår innebär huvudsakligen sådant som Twitterstöd o.dyl.

HTC Heros gränsnitt finns inte exakt till WM eftersom HTC använder TouchFLO3D till den plattformen. Dock kan man få Hero-gränsnittet till SPB Mobile Shell 3.x och PointUI. Om man vill ha samma utseende och upplägg som Hero.

#82

Postad 12 oktober 2009 - 21:32

Fubarish
  • Fubarish
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Kort kommentar: X2 är inte HTC-tillverkad vilket betyder att XDA inte supportar den. Därför får man avvakta utvecklingen och se om det kommer Kitchens etc till den. Som läget är just nu är det mer sannolikt att X2-saker portas till X1 m.fl än att saker portas till X2.

Förutsättningen för att X2 skall få del av godsaker är att det kommer en HardSPL-lösning till den. Hur det blir med en saken vet vi inte än.

Vill man köra mycket custom ROM etc är det säkrare och bättre att köpa en HTC (X1 är en HTC, X2 är en Foxconn).



Tack för alla svar <_<

Är en n00b, men om jag förstått det rätt så kommer det troligtvis inte gå att inst hela Sense UI på en X2 pga att foxconn är tillverkaren?

Vill helst komma åt funktionen med animerad väderbakgrund, ser riktigt läckert ut. Går det å ordna något liknande utan att inst Sense UI?

#83

Postad 12 oktober 2009 - 22:06

murklor
  • murklor
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Lite mer på ryska:
http://www.mobile-re...firstlook.shtml

Jösses, den är gigantisk! Heron ser ju puttinuttig ut i jämförelse bilderna! Känns som om HD2 kommer vara på gränsen för vad som är användbart som telefon. Sen undrar jag hur en 1ghz CPU tillsammans med en 4"+ skärm och ett ynkligt 1200mah batteri kommer funka...

#84

Postad 13 oktober 2009 - 09:24

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Tack för alla svar :P

Är en n00b, men om jag förstått det rätt så kommer det troligtvis inte gå att inst hela Sense UI på en X2 pga att foxconn är tillverkaren?

Vill helst komma åt funktionen med animerad väderbakgrund, ser riktigt läckert ut. Går det å ordna något liknande utan att inst Sense UI?



Jodå det kommer att gå fint Sense UI är bara ett skal som installeras i samband med Point UI Home 2 dvs fungerar på majoriteten av Windows Mobile mobiler.

#85

Postad 14 oktober 2009 - 15:15

htcdiamond
  • htcdiamond
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Det roliga är att det verkar inte finnas grafik hårdvaru drivrutiner för hd2, alltså samma problem som på förra htc telefoner med qualcomm chipset

#86

Postad 14 oktober 2009 - 15:54

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Det roliga är att det verkar inte finnas grafik hårdvaru drivrutiner för hd2, alltså samma problem som på förra htc telefoner med qualcomm chipset


Var har du läst det inkludera källa gärna finns nog fler som är intresserade??

Misstänker att du har fel på denna punkten, läs själv vad HD2 fått i olika benchmarks.

http://wmpoweruser.com/?p=8348

Redigerat av Alien08, 14 oktober 2009 - 16:15.


#87

Postad 14 oktober 2009 - 20:13

htcdiamond
  • htcdiamond
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Var har du läst det inkludera källa gärna finns nog fler som är intresserade??

Misstänker att du har fel på denna punkten, läs själv vad HD2 fått i olika benchmarks.

http://wmpoweruser.com/?p=8348


Men som du ser så jämförs den med gamla HD som har en mycket slöare Cpu, ARM 11 och ingen hårdvaru grafik stöd. Toshiba tg01 har samma spec som hd2, finns folk som prövat quake 3 arena och dem får bara 3fps ungefär medan på omnia hd så flyter den hur bra som helst, jag har funderat på att köpa hd2 men den verkar lika kass på grafik som förra htc telefoner, kolla in quake 3 här http://www.youtube.c...feature=related .
Med alla inställningar på max

#88

Postad 14 oktober 2009 - 20:29

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Men som du ser så jämförs den med gamla HD som har en mycket slöare Cpu, ARM 11 och ingen hårdvaru grafik stöd. Toshiba tg01 har samma spec som hd2, finns folk som prövat quake 3 arena och dem får bara 3fps ungefär medan på omnia hd så flyter den hur bra som helst, jag har funderat på att köpa hd2 men den verkar lika kass på grafik som förra htc telefoner, kolla in quake 3 här http://www.youtube.c...feature=related .
Med alla inställningar på max



Bara för att det inte flyter på bra när man spelar det på TG01 betyder ej att det inte gör det på HD2, har för mig att de tom dragit tillbaka tg01 ett tag för att fixa med grafik drivrutinerna mm verkar som att de släppte den innan den var klar. I vilket fall så har ju tg01 jämförts även med äldre gen av tex samsung ARMv11 CPU och den var inte mycket snabbare än den heller. Skulle nog säga att det snarare är något skumt med TG01. Men klart tester får visa hur snabb HD2 är.

Vidare bör man kunna dra följande slutsats av ditt resonemang. Då Omnia HD och Nokia N900 har samma hådvara dvs Omap3 Cortex A8 och samma GPU så borde Quake flyta på mycket bra på den också, om man vill ha lite andra alternativ dvs :-)

Redigerat av Alien08, 14 oktober 2009 - 20:30.


#89

Postad 14 oktober 2009 - 23:46

htcdiamond
  • htcdiamond
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Bara för att det inte flyter på bra när man spelar det på TG01 betyder ej att det inte gör det på HD2, har för mig att de tom dragit tillbaka tg01 ett tag för att fixa med grafik drivrutinerna mm verkar som att de släppte den innan den var klar. I vilket fall så har ju tg01 jämförts även med äldre gen av tex samsung ARMv11 CPU och den var inte mycket snabbare än den heller. Skulle nog säga att det snarare är något skumt med TG01. Men klart tester får visa hur snabb HD2 är.

Vidare bör man kunna dra följande slutsats av ditt resonemang. Då Omnia HD och Nokia N900 har samma hådvara dvs Omap3 Cortex A8 och samma GPU så borde Quake flyta på mycket bra på den också, om man vill ha lite andra alternativ dvs :-)



jag har haft htc telefoner, de är verkligen inte bra på grafik drivrutiner när det gäller deras qualcomm shipset, frågan är kommer hd2 verkligen utnyttja prestandan eller ser den bra ut på papper bara, omnia hd,satio och till och med 3gs utnyttjar dess prestanda, men det e juh omap oxå, dem har alltid varit bra

#90

Postad 15 oktober 2009 - 08:30

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

jag har haft htc telefoner, de är verkligen inte bra på grafik drivrutiner när det gäller deras qualcomm shipset, frågan är kommer hd2 verkligen utnyttja prestandan eller ser den bra ut på papper bara, omnia hd,satio och till och med 3gs utnyttjar dess prestanda, men det e juh omap oxå, dem har alltid varit bra



Jo jag har också haft flertalet HTC mobiler och det tråkiga i det hela är inte att de inte är bra på grafikdrivrutiner utan värre än så. Det handlar om pengar och girighet HTC vägrade nämligen att betala Qualcomm för grafikdrivrutinerna vilket gjorde att de endast förlitade sig på CPUn utan 3D hårdvaruacceleration via GPUn. Detta är i mina ögon mycket dålig stil av HTC då de verkar vara bäst på att ta betalt för sina mobiler. nu får vi verkligen hoppas att så inte är fallet med det nya chippet också. Annars kommar iaf jag aldrig mer att köpa en HTC mobil.

Redigerat av Alien08, 15 oktober 2009 - 10:08.


#91

Postad 15 oktober 2009 - 10:38

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Här ser man tex klart och tydligt vilken potential Snapdragon tillsammans med sin GPU har:

Nintendo DS: 120,000 triangles/s, 30 M pixels/s
PowerVR MBX-Lite (iPhone 3G): 1 M triangles/s, 100 M pixels/s
Samsung S3C6410 (Omnia II): 4 M triangles/s, 125.6 M pixels/s
ATI Imageon (Qualcomm MSM72xx): 4 M triangles/s, 133 M pixels/s
PowerVR SGX 530 (Palm Pre): 14 M triangles/s, ___ M pixels/s (OMAP3 o PVRSGX som i Omnia HD o Nokia N900)
ATI Imageon Z430 (Toshiba TG01): 22 M triangles/s, 133 M pixels/s (Snapdragon o z430 som i HD2, Acer s200 o TG01)
PowerVR SGX 535 (iPhone 3GS): 28 M triangles/s, 400 M pixels/s (Samsung Cortex A8 CPU o PVRSGX 535 GPU)
Sony PSP: 33 M triangles/s, 664 M pixels/s


Som man kan se i dessa benchmarks ovan så är Snapdragon CPU tillsammans med sin GPU ATI Imageon z430 betydligt snabbare på grafik än tex OMAP3 Cortex A8 CPUn tillsammans med dess GPU PowerVR SGX530 dvs potentialen finns sen vad HTC valt att göra av den återstår att se.

http://forum.xda-dev...ad.php?t=567401

Redigerat av Alien08, 15 oktober 2009 - 10:38.


#92

Postad 15 oktober 2009 - 13:27

htcdiamond
  • htcdiamond
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Här ser man tex klart och tydligt vilken potential Snapdragon tillsammans med sin GPU har:

Nintendo DS: 120,000 triangles/s, 30 M pixels/s
PowerVR MBX-Lite (iPhone 3G): 1 M triangles/s, 100 M pixels/s
Samsung S3C6410 (Omnia II): 4 M triangles/s, 125.6 M pixels/s
ATI Imageon (Qualcomm MSM72xx): 4 M triangles/s, 133 M pixels/s
PowerVR SGX 530 (Palm Pre): 14 M triangles/s, ___ M pixels/s (OMAP3 o PVRSGX som i Omnia HD o Nokia N900)
ATI Imageon Z430 (Toshiba TG01): 22 M triangles/s, 133 M pixels/s (Snapdragon o z430 som i HD2, Acer s200 o TG01)
PowerVR SGX 535 (iPhone 3GS): 28 M triangles/s, 400 M pixels/s (Samsung Cortex A8 CPU o PVRSGX 535 GPU)
Sony PSP: 33 M triangles/s, 664 M pixels/s


Som man kan se i dessa benchmarks ovan så är Snapdragon CPU tillsammans med sin GPU ATI Imageon z430 betydligt snabbare på grafik än tex OMAP3 Cortex A8 CPUn tillsammans med dess GPU PowerVR SGX530 dvs potentialen finns sen vad HTC valt att göra av den återstår att se.

http://forum.xda-dev...ad.php?t=567401


mm du har rätt i vad du säger, htc vägrar betala för drivrutinerna. jag har kollat på den listan, tråkigt om 3gs är verkligen bättre än snapdragons gpu, men tror inte 3gs har sgx535, den e inte officiel heller

#93

Postad 15 oktober 2009 - 13:54

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Jodå den har det :-( hehe grafikmässigt krossar den allt i sin väg


iPhone developers, however, have discovered that the iPhone 3GS has extension files named "IMGSGX535GLDriver"

#94

Postad 15 oktober 2009 - 15:20

htcdiamond
  • htcdiamond
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Jodå den har det :-( hehe grafikmässigt krossar den allt i sin väg


iPhone developers, however, have discovered that the iPhone 3GS has extension files named "IMGSGX535GLDriver"



tråkigt o höra :) hehe då Gpu är den viktigaste som finns på en telefon

#95

Postad 15 oktober 2009 - 15:28

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

tråkigt o höra :P hehe då Gpu är den viktigaste som finns på en telefon


Jo men om HTC nu bara sköter sitt jobb med drivrutiner o allt så är ju inet ATI Imageon z430 långt efter iphonens GPU däremot ligger Nokia N900 lite efter men lär väl ändå duga beror ju op vad man har för krav :-)

#96

Postad 15 oktober 2009 - 15:53

br3nt
  • br3nt
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
1. CPU
2. Ram
3. GPU

i den ordningen är det viktigast på en WM device vad jag uppelver det som (allt från att multi-taska till att se på film/serier)

#97

Postad 15 oktober 2009 - 18:49

htcdiamond
  • htcdiamond
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Jo men om HTC nu bara sköter sitt jobb med drivrutiner o allt så är ju inet ATI Imageon z430 långt efter iphonens GPU däremot ligger Nokia N900 lite efter men lär väl ändå duga beror ju op vad man har för krav :-)


Förstod inte mycket av de med 133 M pixel/s på z430 och 400 M pixel/s på 3gs, spelar d stor roll, Vad e det där till?

#98

Postad 15 oktober 2009 - 19:06

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Dvs hur många M(mega=1*10^6) pixlar den klarar att rita upp per sekund. Ju högre siffra desto bättre dvs snabbare GPU

#99

Postad 15 oktober 2009 - 22:17

htcdiamond
  • htcdiamond
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
lite konstigt att qualcomms gamla chip har samma 133 m pixla/s som den nya z430

#100

Postad 15 oktober 2009 - 23:40

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Jo håller med misstänker att det är ett feltryck. Men skulle också kunna vara att den klarar beräkningarna snabbt som attan dvs triangles/s men inte klarar att rita upp det tillräckligt snabbt på skärmen pga av WM eller kanske nåt stöd DSP som fattas för att styra skärmen (i snapdragon), vet ej som sagt skumt är det iaf.

Menar i Snapdragon platformen ingår inte bara CPU, GPU utan skall väl även finnas DSP som styr all radio mm plus säkert nåt mer brukar vara så, ej kollat på arkitekturen än.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.