Gästbok för CG-47
Startad av
CG-47, okt 30 2007 21:11
41 svar i tråden
Skickat 30 oktober 2007 - 21:11
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
c009.gif 8,49K
0 Antal nedladdningar Välkommen till min gästbok
c009.gif 8,49K
0 Antal nedladdningar
Detta är en gästbok...och i den kan jag ibland tänka mej frågor, men dom ska vara intressanta! och dom ska vara relevanta..till verkligheten, jag kanske inte svarar? det får ni acceptera för jag kommer inte att vara här hela tiden, eller så är frågan inte relevant? då kommer inga svar..
mitt intresse för musik är enormt, likaså till film, teknik, Data, kunskap, hifi, och vänner.....
character0114.gif 3,52K
0 Antal nedladdningar
c010.gif 4,34K
0 Antal nedladdningar
lasers.gif 77,61K
0 Antal nedladdningar
punk.gif 2,01K
0 Antal nedladdningar
tdelyon.gif 3,78K
0 Antal nedladdningar
punk.gif 2,01K
0 Antal nedladdningar
p007.gif 14,67K
0 Antal nedladdningar
lotsocoffee.gif 6,7K
0 Antal nedladdningar
burger.gif 20,43K
0 Antal nedladdningar
h045.gif 3,63K
0 Antal nedladdningar
jag lägger ibland upp bilder, dom är till för ER som vill titta!....
så ta er lite tid.....för det gör jag.
rush_buddyicon11.gif 2,18K
0 Antal nedladdningar
rush_buddyicon10.gif 2,25K
0 Antal nedladdningar
rush_buddyicon05.gif 3,41K
0 Antal nedladdningar
rush_buddyicon06.gif 3,27K
0 Antal nedladdningar
rush_buddyicon03.gif 3,01K
0 Antal nedladdningar
rush_buddyicon02.gif 3,71K
0 Antal nedladdningar
rush_buddyicon04.gif 3,04K
0 Antal nedladdningar
rush_buddyicon08.gif 2,56K
0 Antal nedladdningar
ba230.gif 45,64K
0 Antal nedladdningar
burger.gif 20,43K
0 Antal nedladdningar
burger.gif 20,43K
0 Antal nedladdningarr.gif]
c009.gif 8,49K
0 Antal nedladdningar
CG-47
Det här inlägget har ändrats av CG-47 08 mars 2008 - 21:53
Skickat 30 oktober 2007 - 21:55
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Var på RUSH konsert den 27/10-2007 Globen Stockholm.
titta och njut.
DSCN3679.JPG 36,55K
0 Antal nedladdningar
DSCN3598.JPG 23,72K
0 Antal nedladdningar
DSCN3600.JPG 29,16K
0 Antal nedladdningar
DSCN3602.JPG 28,09K
0 Antal nedladdningar
DSCN3641.JPG 19,19K
0 Antal nedladdningar
DSCN3680.JPG 25,34K
0 Antal nedladdningar
DSCN3609.JPG 25,33K
0 Antal nedladdningar
DSCN3670.JPG 24,91K
0 Antal nedladdningar
DSCN3656.JPG 36,1K
0 Antal nedladdningar
DSCN3611.JPG 27,7K
0 Antal nedladdningar
Ljusförhållanden är väldigt svåra vid en konsert...ljus skiftar hela tiden och det är otroligt starka lampor som plötsligt blir totalt bländande....Blix var nästan hopplöst att använda....utan fick använda utan blixt många ggr och då blir det svårt värre....för minsta darr märks i bilden sen...och zomma utan blixt gör det ännu svårare.....så ha översende med kvalliten , detta var iaf en kanon konsert och 3 tim 10min musik från detta grymma Progressiva band från Canada som heter RUSH.
man fick ha kamera med sig faktiskt om någon undrar...om man inte använde blixt! och det gör inget för det kan man nästan inte göra iaf...så detta är absolut inget olagligt med dessa bilder..
mvh.CG-47
Det här inlägget har ändrats av CG-47 30 oktober 2007 - 22:17
Skickat 31 oktober 2007 - 20:11
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Skickat 01 november 2007 - 21:39
Skickat 01 november 2007 - 21:55
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Tack  ja det var en grym konsert verkligen ...har typ 60 st bilder till iaf efter sortering hehe ...hade väldigt roligt verkligen .
hoppas det kommer en dvd från denna turne...då vet du vem som slänger sig över den.hehe
mvh CG-47
Skickat 29 december 2007 - 03:02
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
hej igen...tyst värre  jaja.....nåja kan berätta att jag håller på att skriver musik i bandet jag är med i..juups jag spelar själv ...har gjort det länge ...men det har varit lågfart, men nu är det betydligt mer ....och matrial till ett album har vi och håller på med arbetet med detta matrial , under tiden så växer det till annat oxå då vi sitter och sätter samman allt, det är förnärvarande bara intrumentalt vilket vi just nu tycker är roligast ....mycket timmar går till att göra om eller inte ha med det alls , ny ideer kommer istället osv...
Vad för musik ? ja det är väldigt Progresivt och instrumentalt så får ni fundera själva...absolut inget mainstream här, ytterst sällan man hör denna typ av musik spelas i varken radio eller annat...trist tycker jag , men som sagt inte något för den skvalande radion på p4 iaf, p3 kanske? hmm..tveksamt... Clubar ja men då är det en rockklubb helt och hållet inget annat, varför Progressivt? tja vi gillar den progressiva scenen som är musik för den mer kräsne som inte gillar 2 takter bara.. eller pumpande bas a.la CV-högtalare  alltså mer finnes och klass och stil , och mer kunnande än bara nickedockor.
hur går det ? jo då bra, men det är mycket timmar framför dator, samt att det är ett ständigt pillande på utrutning , programering av keyboards, stämma instrument? jo det med....amp, pedalbordet håller vi på att programera egna presets som vi vill ha, vilket är mer jobb än man tror, samt sätta sig in i nya saker tekniskt eller annat, det finns inga manualer precis så man får sitta och testa ut efekter eller programmet man jobbar i vilket är omfattande många ggr och kräver en massa tid till att lära sig och man lär sig mycket om hur ljudet från bas.gitarr ,keyborad..osv.. och framför allt hur det sedan låter vid inspelning , jag lovar att det är många omtagningar ibland.....lätt att fastna oxå på ett acord eller annat...eller att det inte låter som vi vill ha det..
men detta är oxå det roliga tycker vi....vi båda är väl tekniska nördar kan man säga men det är oxå en bra lära ...även om det ibland är pain in ass , för ibland blir man trött på vissa saker ...och krånglar det? jodå...tro inte att det är "felfritt" tror inte någon musiker som jag har pratat med säger det...för det är inte felfritt utan ständigt trial and error som gäller men som sagt 95% av tiden är rolig.
jaha det var väl allt för denna gång då...nej jag tänker inte berätta vad bandet heter...eller annat....den dagen detta är färdigt och ska visas upp så får ni veta , men när det är??? ja det vet inte ens vi...
ha det.
CG-47
Skickat 31 december 2007 - 00:52
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Skickat 31 december 2007 - 00:56
Har du gått på spriten redan  ... är ju 23 timmar kvar och lite till
Skickat 31 december 2007 - 20:31
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Martin Dec 31 2007, 00:56 skrev:
Har du gått på spriten redan  ... är ju 23 timmar kvar och lite till 
Tja ska man börja så är det lika bra att börja i tid
//CG-47
Skickat 20 januari 2008 - 00:23
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
har testat dom spikes som kommer med i högtalar lådan , visst små och svarta men dom fungerar faktiskt bra ändå och gjorde mitt ljud här hemma ännu bättre , vilket förvånade mej mycket, jag hade inga förväntningar alls utan detta skulle vara ett kul test bara, men det blev skillnad på ljud bilden direkt..mer kontrollerad bas ...hela högtalaren kom ut lite...så vad ska inte hända när man skaffar 8st VIABLUE spikes....detta blir nu ett självklart måste , men dessa har gjort en del redan så man ska unte underskatta grejerna som följer med i högtalar lådorna....
riktigt kul blev detta och jag blir ännu mer nöjd med klipsch Rf-63 , och mer nu än någonsin så både känner jag och vet att jag har gjort ett rätt val av högtalare när jag köpte dom...
//CG-47
Det här inlägget har ändrats av CG-47 20 januari 2008 - 00:25
Skickat 10 februari 2008 - 01:01
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
ja här är det lika tyst som vanligt...nåja
nu har jag ett slusteg på gång iaf....och det är ett ROTEL steg ....som har 6 kanaler.....och är ett mycket bra steg för mej..detta kommer att bryggas så det blir 3x150 per kanal...center och frontar kommer att köras med detta...
//CG-47
Skickat 10 februari 2008 - 16:30
Kan nog bli bra det golfen. ser fram emot att du testar slutstegsdjungeln med.
Det finns stora fördelar med att använda slutsteg till en hembioreciver.
Är man intresserad av film men vill ha bra stereo med så är det slutsteg man bör komplettera sin hembioreciver med.
Rotel är kända för sina slutsteg och detta du skall ha är inget undantag, 6*60 eller 3*150 i 8 ohm räcker gott i en lägenhet.
Sen har du klipsch med och de är ju lättdrivna men jag tror att med en större kraftresurs kan det hända mycket bra saker.
När jag skaffade slutsteg första gången märkte jag att registerna öppnade sig mer och gav mer luftghet, basen fick mer kontroll.
Om man sen gör som du säger tar frontar och center så får man en god matchning i frontsystemet och det är viktigt.
Resten kan man låta recivern ta hand om, så gör jag nu och det låter bra.
Lycka till med din rotel uppgradering, ser fram emot din reaktion när du kopplat in det första gången och låtit det värma upp sig.
Skickat 10 februari 2008 - 21:58
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
asimov66 Feb 10 2008, 16:30 skrev:
Kan nog bli bra det golfen. ser fram emot att du testar slutstegsdjungeln med.
Det finns stora fördelar med att använda slutsteg till en hembioreciver.
Är man intresserad av film men vill ha bra stereo med så är det slutsteg man bör komplettera sin hembioreciver med.
Rotel är kända för sina slutsteg och detta du skall ha är inget undantag, 6*60 eller 3*150 i 8 ohm räcker gott i en lägenhet.
Sen har du klipsch med och de är ju lättdrivna men jag tror att med en större kraftresurs kan det hända mycket bra saker.
När jag skaffade slutsteg första gången märkte jag att registerna öppnade sig mer och gav mer luftghet, basen fick mer kontroll.
Om man sen gör som du säger tar frontar och center så får man en god matchning i frontsystemet och det är viktigt.
Resten kan man låta recivern ta hand om, så gör jag nu och det låter bra.
Lycka till med din rotel uppgradering, ser fram emot din reaktion när du kopplat in det första gången och låtit det värma upp sig.
Tack min vänn jag ser verkligen iframåt detta....och jag tror att jag kommer att ha en anläggning för många år utan byte ....och att få ett ljudbild som jag gillar dessutom....Rotel för mig är = kvallitet och det är dom kända för...nu blir det verkligen komplett i detta system....
mvh CG-47
Skickat 21 februari 2008 - 19:11
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
hejsan..
Håler på med lite billjud just nu, har byggt en ny och bättre förstärkning för hyllan...samt bättre fästordning för högtalarna.
Det jag har i bilen är 6x9 JBL 541 stora rackare som har en kraftig stålram , 4 ohm 100w per st....
nya kostar dessa 1600 pix st så inga billiga grejer ens idag men detta är ett par gamla modeller från 87 så det är gamla grejer ..men aldrig fel att fixa till platsen dom sitter i...
ska sätta in ett slutsteg från 85..hehe..har haft det sedan dess och har bara legat hemma .utan att det har används så nu tänkte jag ta i det så det händer något..iaf...slutsteget är ett Blaupunkt 2x100 watt eller 4x 50....
det finns både högnivå utgångar samt även lågnivå , det har även 4 utgångar för högtalare men med ett knapptryck på den knappen som sitter på den så går den över till 2 kanal ...+ - , nu är det din på den..ja jag vet men så var det på den tiden ,DIn kontakt var det som gällde....stort steg är det dessutom, tungt, brett...betydligt större än dom som finns idag...men igång ska det iaf...
funderar på svart eller marinblå vinyl på skivan som ska sitta på ovansidan i stället för under...vill nämligen få upp högtalaren lite mer..
nåja detta var det nyheter jag hade nu....
Jo en sak till, jag får nu änteligen hem 2 nya säkringar från Creative Audio ...som ska sitta i recivern, och det är 1st 2,5 och 1st 5 amp...rena kopparsäkringar som dessutom är polerade , detta kommer att göra skillnad på ljudet i anläggningen...för dom som har bytt har upplevt en rejäll skillnad i ljudet, hela maskinen vaknar till liv ju ..och tar mn sig tid att kolla så ser man att det sitter ett par löjliga glas säkringar med en aluminum tråd i...detta är ren koppar med 4x så mycket mer tjockare tråd i så ja , det är inte svårt att förstå vad det gör åt strömen till recivern ...blir ju som att gå från en nål till ett sugrör...ska bli intressant detta...
ska ta ett par bilder på detta när dom kommer.....och lägga upp här...
så..jaja ha det och ta hand om er....
mvh CG-47
Det här inlägget har ändrats av CG-47 21 februari 2008 - 19:15
Skickat 22 februari 2008 - 19:49
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
då har säkringarna kommit och här är bilder på dom.
Finsäkring (koppar) Polerad
1st 2,5amp och 1st 5amp
DSCN3815.JPG 90,07K
0 Antal nedladdningar
DSCN3814.JPG 90,07K
0 Antal nedladdningar
//CG-47
Skickat 28 februari 2008 - 00:01
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
en liten analys efter c:a 3 dagars olika lyssning både vid film och 2 kanalt ljud...
Ljudbild:
Här har det hänt saker minsann, det första är att jag har fått en mer punch i basen, om ni tänker så här: omman slår en trumma och det blir boooomm dvs ett långt ljud i basen så har det nu istället blivigt BOOM med betydligt starkare punch ...
nästa som är tydligt är mellan registret och diskanten har växt mer, även dynamiken har blivigt starkare och det kan vara det jag reagerar på oxå..så jag är lite osäker här..men så uppfattar jag det iaf.
sedan så har något hänt under dessa dagar som jag inte trodde , nämligen att basen har blivigt lite mörkare, fortfarade det där punchia som jag sa, men lite mörkare, skulle kunna tro att den har gått lite djupare i basen, men även här är det lite osäkert då jag upplever den mörkare? framför allt i 2 kanalt ljud så är förändringarna mest märkbara...för där har jag fått en betydligt bättre ljudbild än tidigare, vid film ? jo visst är det skillnad men här är det lite svårare då jag har en reciver som redan har en otroligt bra kompetens vad gäller just bioljudet så jag behöver mer lyssning. 2 kanalt är det därimot tydligare som sagt....
ska bli intressant att höra hur detta blir när ROTELN kommer på plats, för då blir det ju pulver i massor oxå..  inte helt fel heller..
sedan så får vi se hur det blir med denna center som kan bli för lite då roteln kommer på plats, den kommer ju skicka på 150w per kanal och blir ju bryggat som gäller så det blir 3x150w och det blir en del mot den lille centern, så detta blir en funderare för framtiden...samt jag är osäker på hur stor den behöver vara ?om jag nu ska byta den vill det säga? nåja har gott om tid att fundera iaf..
//CG-47
Det här inlägget har ändrats av CG-47 28 februari 2008 - 00:04
Skickat 05 mars 2008 - 00:36
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
jäkla skit...nu har den ena mulltispelaren pajat oxå...(kiss-dp 450) tur att man har Teac spelaren..nåja det ger ju mej en möjlighet att kolla in något annat..hehe...
kan bli en yamaha spelare i 4000-5000 klassen har kollat in dom och .ja man blir minst sagt impad av tekniken i dom kan ju precis allt och har burr-brown dac och är ju passande till min reciver inte mist...eller en Denon kanske ...juups jag har läst lite om dessa med..även där runt 4000-5000 kr nivån ...mycket impad av dom med...
nåja vi får se..får ta en sak i taget..
hoj...CG-47
Det här inlägget har ändrats av CG-47 05 mars 2008 - 00:36
Skickat 06 april 2008 - 18:26
CG-47 Feb 10 2008, 02:01 skrev:
nu har jag ett slusteg på gång iaf....och det är ett ROTEL steg ....som har 6 kanaler.....och är ett mycket bra steg för mej..detta kommer att bryggas så det blir 3x150 per kanal...center och frontar kommer att köras med detta...
//CG-47
Rotel 1066?
Funderade själv på ett sådant. Nu väntar jag istället på mitt Classic 8.0b från Kina. Tror det kommer ge en viss skillnad. Redan innan steget anlänt funderar jag på 1 eller 2 st till, biamp på frontarna och en till centerkanalen. Får helt enkelt se hur det slutar.
Skall hursomhelst bli intressant att läsa ditt omdöme om slutsteget när du får det på plats.
Mvh
Skickat 06 april 2008 - 21:31
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
sossen Apr 6 2008, 19:26 skrev:
CG-47 Feb 10 2008, 02:01 skrev:
//CG-47
Rotel 1066?
Funderade själv på ett sådant. Nu väntar jag istället på mitt Classic 8.0b från Kina. Tror det kommer ge en viss skillnad. Redan innan steget anlänt funderar jag på 1 eller 2 st till, biamp på frontarna och en till centerkanalen. Får helt enkelt se hur det slutar.
Skall hursomhelst bli intressant att läsa ditt omdöme om slutsteget när du får det på plats.
Mvh
Nej ett RMB 971 MK-II 6kanalt..i bryggat blir detta 3x 150w
ja jag ser framåt detta som blir i mitten av april månad, jag ska faktiskt köpa den av en medlem här ..så det blir ett mycket trevlig möte hos en medlem här, och detta ser jag verkligen framåt.
ska försöka ta lite bilder under denna träff..och sedan ett litet repotage från denna medlem och en lyssnings intryck på hans hifi anläggning som verkligen är mer inriktat på 2 kanal än bio..men han har detta oxå så det ska bli riktigt kul detta..
ska även försöka träffa en annan medlem från detta forum som har en klipsch uppsättning och gilalr bioljudet som jag gör... så denna sommaren blir nog en del resa till en del medlemar...har ju en inte långt från mej som jag oxo ska försöka komma iväg till..
har ju länge siktat på detta med ett slusteg , men inte riktigt bestämmt mig , men nu kom ett tillfälle som jag inte kunda låta bli och som jag ser det, blir detta bra mycket bättre lösning än nu..deta slusteg komemr och att preppas med nya säkringar ...dvs Guldsäkringar ..så jag komemr att se til att detta slusteg verkligen tar ett rejällt skutt till
nartuligtvis komemr jag med en lång rapport om hur jag reagerar samt alla intryck och bilder oxå..
ska försöka ta så mycket bilder som möjligt denna sommar då jag kommer nog att kolla in en hel del butiker oxå för att få en bild hur det låter på olika ställen... mycket intryck blir det iaf..
ha det..tack för titten och välkommen åter sossen.
mvh CG-47
Det här inlägget har ändrats av CG-47 06 april 2008 - 21:47
Skickat 06 april 2008 - 22:28
Kul att träffa människor och se deras anläggningar. Diskutera lite hifi och dricka kaffe
Kom förbi mig nån gång och lyssna på lite Triangle!
Skickat 06 april 2008 - 22:37
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
sossen Apr 6 2008, 23:28 skrev:
Kul att träffa människor och se deras anläggningar. Diskutera lite hifi och dricka kaffe
Kom förbi mig nån gång och lyssna på lite Triangle!
javisst ...får jag ett tillfälle så Pm ar jag dej direkt...alltid kul att se andras anläggningar, egentligen det bästa sättet att få en bild av hur det verkligen låter, nya ideer , erfarenhet, en massa ge och ta i en nyttig lyssning är alltid kul..jag tycker det är skönt med lite input från andra...så man får en annan bild av hur det låter än bara en själv...lätt att tappa greppet och bli mer insnöad i sitt...försöker lyssna på annat i butiker minst en gång varannan månad..iaf..ett bra sätt att sedan höra sitt egna och få en slags bekräftelse på att man har sattsat rätt..trotts allt
mvh CG-47
Det här inlägget har ändrats av CG-47 06 april 2008 - 22:39
Skickat 21 april 2008 - 12:30
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
jaha då händer det saker minsann, Rotel RB-975MKII är nu hemma och står nu igång, väntar på nya signal kabel som ska gå från Pre-out..Frontar och center, och i detta läge så blir det 3x150 kusar per kanal grymt värre.
Detta steg kommer att få dessa nya saker ...Ny strökabel; Agile strömkabel, Fin säkringar: AHP som sitter i recivern.
signal kabel: VIABLUE...single wire RCA..till center och båda frontar.
//CG-47
Skickat 22 april 2008 - 23:34
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Hej på er alla....
Var den 19 April hos en annan forum medlem som är oxå en mycket trevlig och sympastisk vän , nämligen Asimov66..
jag och min fru och Bamse(voven) åkte till han och träffade asmimo66 och hans fru och Calvin(fågel) detta möte var oxå ett köp av hans ROTELSTEG RB-976MKII som jag nu har hemma och väntar nu bara på mina signal kablar från VIABLUE ..sedan så ska allt kopplas ...först kommer jag att köra allt med ordinarie säkringar i den , men sedan kommer jag att byta ut dessa mot finsäkringar som jag vet redan nu kommer att göra susen..
Tillbaka till träffen som var mycket trevligt och väldigt intressant, asimov66 har en set-up som är mer för 2 kanal än för bio som jag har, då han läger mer krut på detta oxå..och ja detta låter riktigt bra..dessa acoustic energy högtalare är väldigt välljudande och låter väldigt bra faktiskt, han är som jag tokig i musik och vi delar samma brinnande intresse för detta oxå..och asimov66 har en gedigen vinylsamling med riktigt fina rariteter...må jag säga..det är inte utan att jag skulle vilja ha en del av dom oxå  ., den som väntar får se kanske..hehe...
Lyssning: vinyl nu är det Regan P25 och försteget Densen och Rotelsteget RB-1080 som han har nyss fått( av sin fru) och ja man blir väldigt medveten om hur bra set-upen är..vinylen låter väldigt bra i denna setup och närvaron är påtaglig...vi lyssnar lite på jazz sedan lite acoustic grejer och man känner i kroppen hur bas och mellanregister känns..och hörs, väldigt rent och klart ljud men med en hel del värme oxå. Ett bra djup i basen som jag blev mycket snabbt medveten om hur bra den kändes , diskanten är väldigt tydlig faktiskt och AE högtalarna har en rejäll pondus i ljudet för att ha så små konor...det säger en del om den kvallitet som är i dessa högtalare...
Vi fortsätter med CD skivor och set upen är den samma ännu..föresten så glömmde jag säga något om det externa RIIAT som verkligen imponerar...en väldigt stort RIIA är det oxå, jag blev medveten hur viktigt det är med ett rejällt riia och att det som ibland sitter i skivspelaren räcker inte till för att få den kvallitet i ljudet som riiat ger, blir till att ta en funderare på framtiden hur jag ska göra med min spelare vad gäller detta.. den saken är klar.
vi spelar vidare och ja detta blir ju inte sämre direkt , men samtidigt så blir man medveten hur bra en vinyl låter med en riktig set-up, vid många tillfällen så hade inte jag hört skillnaden på en cd eller vinyl, nu visste jag vad som spelades men det var i stor sett inga skillnader i mellanåt..så visst vinylrig är inte sämre utan snare bättre,, för en van vinyl lyssnare hör en skillnad på en sak och det är den varma basen i mellanregistret som inte cd får fram , och detta kan betyda väldigt mycket för den musik man spelar..CD formatet har en viss tendens til att bli för stel i sitt ljud, och har inte den där mjuka sköna basen, den mjuka diskaten och den totala mjuka ljudbilden som en vinyl ger..så med rätt grejer så ligger cd efter eller bara lika med vinylen , detta är en viktig detalj att ha i tankarna när man börjar diskutera ljud, då branchen har t.o.m gått så långt att man medvetet gör en dålig mastring av skivor för att man inte höra skillnader på en MP3 eller ett orginal..skrämmande egentligen för det betyder i regel att man betalar för en sämre produkt än vad det är värt...
tillbaka igen...vi lyssnar på olika sorters musik och ja ...mina klipsch låter ju inte samma ..av förståliga skäl, men jag har ju sattsat mer på bion så det finns en tydlig skillnad mellan oss på det viset.
vi går igenom lite hur saker är kopplat oxå..asimov66 är mycket händig person som gör mycket tweek själv och bygger egna lösningar i mellanåt..han gör i ordning sina kablar själv, löder allt själv, mycket duktig på eletronik och kan hantera svåra lödningar, har en imponerande kit i en låda med allt man behöver för en bra lödning..
har kabel i en bra ordning använder i stort sett bara supra kabel..men har oxå annan kabel med...
Rega P25 är väldigt fin..och är beställd efter vad han vill ha så denna spelare är inget du hittar i ett lager direkt utan den är beställd efter asimov66 direktiv...så detta gör den spelaren unik på sitt sätt. Rotel Rb 1080 inger respekt verkligen och densen försteget är ju snyggt som bara den...han har en HK dvd spelare och en Cambrige dvd89 som jag nu oxo kommer att beställa då min kiss spelare gav upp så blir det en cambrige och med facit på hand så vet jag vad den klarar utan att protestera, HK-330 gör bra ifrån sig för bio delen och jag får backa lite då jag med min erfarehet har stött på ett antal set-ups med HK och ja det låter inte bra i mina öron ..man här är det mer balans och jag gör ett konstaterande direkt att dom flesta gör fel i val av högtalare till en HK..och detta beror ju i regel på att dom som köper en HK vill välta huset  , och vad det har med hifi lyssning har jag aldrig förstått..och dom som verkligen vill ha kvalliet i ljudet köper inte en HK precis utan är betydligt mer nogran än så..men i en set up där det blir en harmonisk balans som i asimov66 situation så blir det ett annat resultat...och det beror nog på högtalaren och rotelsteget som har fått anläggningen i en bra balans...och därför vill jag nog säga att i detta fall så var HK Ok ....bra asimov66.
vi kollade lite på bio delen oxå..och ja det låter inte alls dumt..men asimov är allt för medveten om att HK begränsningar i bioljudet är tydliga , och att detta kunde nog bli bättre med en annan typ av reciver, men då jag vet varför han köpte HK.så förstår jag han , han hade en Yamaha förut och precis som jag så var just bioljudet outstanding men allt för klen i 2-kanal och vi delar samma uppfattning även i detta...och för hans del så är 2-kanal delen viktigare , iom det så så förstår jag valet av reciver i det läget.
stativen till sina stativare anvil är imponerande , jag har aldrig sett dom i en butik så detta var intressant att känna på dom och Oj vilka rejälla saker det är..riktigt stabila och tunga som bara den..
så...summa är, att detta var en mycket trevlig upplevelse och vi har verkligen hittat varann på ett mycket trevligt sätt...och asimov66 är idag en sann vän som jag är mycket glad för att ha träffat...och hans fru är mycket sympatisk och trevlig och jag ser framåt att träffa er igen och ser framåt att få dom hit till oss ..för detta var väldigt kul..och min fru tyckte detta var väldigt roligt oxå..och det gjorde även bamse.
tack för den fina dagen asimov66 , och jag tackar oxå frun och fågeln för att vi fick komma dit..det var mycket trevligt och detta gör vi om snart
MVH CG-47 med familj
Det här inlägget har ändrats av CG-47 22 april 2008 - 23:41
Skickat 23 april 2008 - 07:04
Oj vad trevligt det uppskattar jag. Jag håller totalt med i det du skrivit. Riaat är extremt viktigt när det gäller vinyl återgivning (sen har man en dyr pickup med som påverkar).
Om jag skulle köpt en HK idag till bioljud har jag ställt mig som fråga många gånger, svaret blir nej där. HKns kvalitet har på senare år varit alldeles för dålig inte mitt exemplar direkt men allmänt. Nu får det bli så att denna stannar tills den ej vill mera men sen får vi se vad det blir. Jag håller med dig totalt att matchningen av högtalare till HKn är extremt viktig. Ibland får vissa recivrar oförtjänt dåligt rykte pga det skett en missmatch mellan ljudidealen från tillverkare av förstärkare och högtalare.
Jag kan säga som så här när det gäller rotelsteget om jag hade haft plats till att förvara det här hade jag behållt det  men man kan inte behålla allt. Nu får det bli som jag funderat på länge ett rent stereoslutsteg. Inget fel på det heller.
Det är ju mest 2 kanals lyssning här nuförtiden, vet inte varför det blivit så men så är det iallafall.
Kul att du blev imponerad av ljudet jag ser fram emot att lyssna på din setup, skall bara bli färdig med vissa saker först som du vet.
Jag och Irina samt calvin tackar för besöket och recensionen. Det var riktigt kul och det måste vi göra om.
Ha det bra och hälsa.
Mvh
//Morgan
Skickat 03 maj 2008 - 12:40
Hej CG!
Har du kopplat in slutsteget än?
Har fått hem mitt Classic 8.0b nu. Blev helt klart ett lyft jämfört med bara recievern.
Trevlig helg!
Mvh
Skickat 03 maj 2008 - 21:46
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
sossen May 3 2008, 13:40 skrev:
Hej CG!
Har du kopplat in slutsteget än?
Har fått hem mitt Classic 8.0b nu. Blev helt klart ett lyft jämfört med bara recievern.
Trevlig helg!
Mvh
Hej sossen...
nej jag väntar på mina viablue signal kablar , vill nämligen inte köra det med något annat anläggningen , för det blir bara frutstrerande med andra kablar som inte återger ljudet som jag vet kommer att bli med viablue kablar...men dom ska komma nu denna vecka iaf,, därimot så är det igång sedan den dagen jag hämtade det..har t.om satt en Agile Power kabel istället för den ordinarie som inte ens vad avsärmad, Agilen är avsärmad och fasmärkt så att du vet vilken som är + och i loraden är fas oxå kontrollerat så jag vet vad plus går allt , så signalkabel är allt som är kvar, men jag vet att det blir ett rejällt lyft för anläggningen ...och ja det ser jag verkligen framåt at få höra , jag blir extra glad då jag vet hur bra bioljud jag har nu , som kommer att få ännu mer pulver, så roligt och 2 kanal delen komemr att bli ett otroligt lyft , jämfört med idag, där har jag höga förväntningar...som jag vet kommer att bli besvarade...så JA jag längtar ..men som sagt några andra kablar än viablue kör INTE jag i mina grejer, betyder det vänta , ja då väntar vi...
Vad kul att du blev nöjd med det steget, ett rejällt steg som oxå levererar pulver i massor...  förstår att du har kul nu..hehe jag har snart roligt värre ..hehe
Sedan blir det att skaffa en större center helt klart...denna RC-10 kommer inte att räcka , konorna är för små...klara inte pulvret från roteln...så en RC-62 svart står på listan av köp,, sedan så har jag en mulltispelare på g som heter Cambrige dvd99 ..den ska sköta film delen är det tänkt då min TEAC har lite probbs med Brända dual layer skivor..så TEAC spelaren ska agera CD med endast analog signal vilket den gör otroligt bra....så det är lite inköp på gång ...så jag har lite julafton dom kommande veckorna hehe....kul sådant.
Ta hand om dej Sossen ...
mvh CG-47
Skickat 04 maj 2008 - 00:46
Jag förstår att du vill ha dina kablar. Själv har jag fastnat för Xindac. Har aldrig gjort ett seriöst kabeltest så om de är bra eller inte har jag inte en aning om. Detta pga den hemska härva det är bakom mediabänken, håller mig därifrån så mycket som möjligt.
Jag måste dessutom se till att inte katten kommer åt någon kabel, häromdagen hade hon gnagt på min Supra hdmikabel
Ja, jag fick ett klart lyft med mitt slutsteg. Är mycket nöjd, speciellt med tanke på att det nästan var gratis
Skall uppdatera mitt album när jag skaffat en vettig kamera.
Ha det super. Nu blir det film!
Det här inlägget har ändrats av sossen 04 maj 2008 - 01:57
Skickat 15 maj 2008 - 00:57
Hej CG!
Jag har ett par bilder på elektroniken nu i galleriet.
Slutsteget är jag mycket nöjd med, speciellt med tanke på priset. Visst blev det en tydlig ljudskillnad. Ibland är det fint att lyssna riktigt högt på musik. Detta gick inte tillfredställande med endast recievern, basen grötade ihop, ja svårt att förklara hur det lät. Det generella ordet "dåligt" är väl på sin plats  Distortion antar jag är förklaringen, trots att mina högtalare har en känslighet på 91db.
Med slutsteget gick det plötsligt att spela mycket högt utan att det låter dåligt, det känns som högtalarna nu "styrs med järnhand"
Blev betydligt mer punch i basen. När jag skulle kika på film fick jag höja centerkanalen med 5 db för att frontsystemet skulle låta homogent, så den ökade kraften märks.
Mvh
S  ssen
Skickat 15 maj 2008 - 21:05
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
ja det är en liknande känsla jag får...en sak är tydlig mellan registret och diskanten blem betydligt mer framträdande, men hela högtalar systemet blev betydligt mer balanserat och under en bättre kontroll, samt att basen blev bestämd och jämn , så JA man ska inte underskatta behovet av slusteg till högtalare och då har jag ett system som är väldigt lätt drivet, ändå så tycker man att det låter Ok innan!! detta visar att man måste testa hemma för då får man hela bilden av hur det låter just hemma, att gå efter hur det låter hos en butik är inte särkilt intressant då detta inte kan ge den bild man behöver när grejerna är hemma, dock är det en bra fingervisning att lyssna hos andra personer hur det låter med deras system , och man får ju en indikation om vad man kan vänta sig hemma, då det är i regel ett vardagsrum som man själv har.....
jag är jäkligt nöjd med min ROTEL steg som verkligen ger högtalarna ett massivt stöd i ljudet och kraften i hela systemet...jag har en väldigt fin balans nu.
Dock får jag vänta med den riktiga analysen då mina kablar måste spelas in först..och nu kommer jag dessutom att adera en ny mulltispelare till systemet oxå..och den ska ju spelas in den med...så jag väntar med den riktiga analysen ett tag så allt får lugna ner sig...
mvh CG-47
Skickat 15 maj 2008 - 21:17
och sen så fick du ju med jämföra mellan 976 och 1080 steget med så du vet skillnaderna också inom själva märket rotel. Det finns ju en hel del olika ljudideal som ändrats under åren.
Det skilde mellan 976 och 1080 helt klart ljudmässigt inte så jag menar den ena bätte än den andra men ljudet i de olika maskinerna var olika. Det skilde mellan ljudidealet vid de olika tillverkningstiderna.
...Saken är den att båda är så grymt prisvärda.
Det 976 steget är så enormt flexibelt och kan kopplas i en myriad av olika kombinationer.
Skickat 15 maj 2008 - 22:18
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
 såå sant min vän....
Ja 1080 är ju verkligen ett bra steg för 2-kanl , men min ROTEL är bra till både 2-kanal och fler kanal, hehe...så komben med klipsch och yamahan har verkligen gett perfekt balans..
satt föresten och kollade på pink floyds PULSE dvd..och huua mej vilken skillnad sedan sist...den konserten blir bara bättre och bättre  ...hehe
2 kanal då...jo du , jisses nu blir det verkligen kul att spela det igen hehe...
så jag är såå glad för ROTELN ....ett kap verkligen...TACK min vän för att du finns ...
Mvh CG-47
Skickat 17 maj 2008 - 20:23
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Jaha då har man en DVD Cambridge Azur 540 V2 svart hemma....så nu har jag 2 spelare igen..och den är väldigt snygg och den spelar as bra...bild är väldigt bra och ljud..ujuj detta var en trevlig överaskning ...så....nu kan man kolla på sina brända skivor igen, och det är således inte kvalliten som gör att spelare krånglar som en del tror utan det är spelaren som inte klara dual eller dubble layer...det har inte med priset att göra vad för kvallitet man får på en skiva..är bränning Ok så spelar det ingen roll vad för skiva man har...inte särkilt konstigt utan ganska självklart...
Bilder kommer senare ....
mvh CG-47
Skickat 17 maj 2008 - 20:38
Bra att du tog den spelaren. Den är en killer för det priset.
Skickat 17 maj 2008 - 23:35
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
asimov66 May 17 2008, 21:38 skrev:
Bra att du tog den spelaren. Den är en killer för det priset.
Juups....sååå snygg, och priset? Jo man får betala vad det kostar...inget prut här inte, men det gör inget för det var det värt med råge
jag är mycket nöjd så här långt och ja den spelar nu alla former av format på cd eller dvd...den är nu ställd för region fri och alla mp3 eller annat tar den utan omsvep, så allt är klart...den blåa displayen är så skön ..sååå jäkla snyggt..
vi hörs ..
mvh CG-47
Skickat 29 januari 2009 - 21:27
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
dags att göra sig synlig här..hehe
Då har 2 hifi möss kommit till mitt hem..från en mycket god vän från forumet oxå..han behövde inte dom då dte var svårt att använda dom med dom nya högtalarna..så jag har köpt dom istället..
Bilder kommer senare...
mössen väger 7.5kg st
//CG-47
Skickat 08 februari 2009 - 12:37
Kul med en Alingsåsare med brinande HIFI-intresse!
Keep it up
Skickat 08 februari 2009 - 13:54
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
GSX-R-Mikko Feb 8 2009, 12:37 skrev:
Kul med en Alingsåsare med brinande HIFI-intresse!
Keep it up
Tack
Skickat 25 april 2009 - 09:48
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Hej alla...
ja jag är inte här så mycket och har inte varit riktigt aktiv på länge, detta beror på att jag jobbar väldigt mycket nu och det gör att man är ganska slut efter en dag på jobbet, så allt man vill göra under veckorna får vänta tills helgen nu förtiden , +alla dom saker man ska göra i form av städning och annat hemma ,så är det nu oxå den säsongen då det härliga vädret är på topp och gör att man hellre stanner ute än inne så kommer ju sommaren snart och då kommer jag i princip inte vara här alls , så vill man mej något så Pm mej så kommer det till min mail för den kollar jag varje dag.
ha det bra så syns vi.
mvh CG-47
Skickat 23 juni 2009 - 15:20
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
ACDC Göteborg Ullevi 21 juni , en rock konsert som går till historien som den absolut stenhårdaste intro och start, volumen var otroligt hög och man kände varenda basgång i hela ullevi som fullständigt vibrerade i betongen.
EN mycket sevärd konsert då man verkligen använder mycket ljus och pyro saker, det var en tid då man knappt ens gjorde det ska sägas, så det har hänt en hel del under dessa 30 år som dom har hållit på.
Här är bilder från denna konsert.
DSCN5115l.JPG 137,5K
0 Antal nedladdningar
DSCN5133l.JPG 103,28K
0 Antal nedladdningar
DSCN5141l.JPG 91,91K
0 Antal nedladdningar
DSCN5143l.JPG 58,97K
0 Antal nedladdningar
DSCN5144l.JPG 52,72K
0 Antal nedladdningar
DSCN5146l.JPG 88,53K
0 Antal nedladdningar
DSCN5147l.JPG 65,77K
0 Antal nedladdningar
DSCN5150l.JPG 71,88K
0 Antal nedladdningar
DSCN5153l.JPG 53,48K
0 Antal nedladdningar
DSCN5171l.JPG 75,3K
0 Antal nedladdningar
DSCN5180l.JPG 65,95K
0 Antal nedladdningar
DSCN5183l.JPG 103,92K
0 Antal nedladdningar
DSCN5199l.JPG 73,23K
0 Antal nedladdningar
DSCN5213l.JPG 63,92K
0 Antal nedladdningar
DSCN5250l.JPG 51,51K
0 Antal nedladdningar
DSCN5254l.JPG 59,72K
0 Antal nedladdningar
Skickat 25 oktober 2009 - 21:36
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
tjena alla
ja det händer inte så mycket , utan det är lite lugnt på hembiosidan och det beror dels på att jag är fortfarande väldigt nöjd med vad jag har ljudmässigt, för man ska ju ha väldigt klart för sig att man har ju mycket möjligheter med inställningar på alla grejerna som ska stå rätt, och jag har under många år märkt skillnader i ljudet när man håller på att kolla olika saker och med det har mycket kunskap om hur viktigt det är att man testar sina grejer i det rum man vistas nogrant för , bara att man har nya grejer så säger det inget om hur bra resultatet kan bli genom att använda den teknik som finns i dom nya reciverna och att inte ha den inställningen att recivers med mycket teknik är inte "ÄKTA", detta synsätt är gammal och onyanserad idag.
Faktum är att det är inte tekniken som är oäkta utan det handlar mycket om hur bra man kan använda tekniken som finns för att göra ett bra bioljud rum utan att lägga ner 100.000 kr för att bygga ljud åtgärder , även om en del kan vara bra så behöver man inte för den skull tro att det är den ända lösningen, Yamaha är inte utan orsak det märke som bygger recivers som är klart bäst i världen på att hantera ljudformaten, dom nya och gamla på ett bra sätt men samtidigt inser hur viktigt det är att ha maskiner som är updaterade så att dom klarar det nya..
Så ja jag är väldigt med min reciver för den gör det den ska med råge och mitt bioljud både känns och har en närvarokänsla som har gett många besökare en klar fundering och en känsla av glädje på hur lite en bra reciver behöver kosta och ändå ge ett resultat som säger BIO på alla sätt.
ha det bra er..
Skickat 12 mars 2010 - 21:56
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
tjean boken...ja det är mycket nu i privatlivet så jag har inte tid med detta heller..kollar in någon gång ibland , man når mej genom att lämna ett Pm här eller min mail..
ha det
CG-47
Skickat 04 juli 2011 - 20:41
-
CG-47
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
jaha här ha rman inte varit på läääääääääänge..men nu har jag en bild att visa vad jag var på igår..
Metallica i GBG Big 4 konsert som var så otroligt jäkla bra , trycket var enormt
här är en bild från denna konsert.
DSCN6340l.JPG 123,68K
0 Antal nedladdningar
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Hemma
- → Galleri & Filmsamlingar
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
-
-
Hifi_Perka spelar fiol.
Hifi_Perka
2013-06-18 05:15:50
-
Ny bänk
Dasp
2013-06-17 20:24:00
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|