Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - Högtalare för stereo upp till 5000

639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Studio 230 (Surroundhögtalare) 1 8 (2) Inga priser

#601

Postad 08 november 2015 - 22:54

hypercello
  • hypercello
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

okej?



#602

Postad 08 november 2015 - 22:57

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Edit: Även om R-15M alltid säljs per par. Även Tangent med flera om det är stativare. Center däremot säljs alltid styckvis skall sägas :)



#603

Postad 08 november 2015 - 22:59

hypercello
  • hypercello
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Tangent Audio kanske? 


Eller Klipsch R-15M? Har dessa själv där hemma :) Mycket prisvärda. Vet dock ej om dom går att skruva upp på väggen men som med allt annat så finns det väl lösningar till allt bara man letar lite :)


Jag antar att du menar per styck och inte per par alltså.

Ska kika vad de har.

Hade gärna köpt dem men det går nog inte hem hos frugan, måste vara ett par små diskreta högtalare... :P rf-28orna är inte särskilt populära kan jag säga..  Vilken av centrarna skulle du ha kört på?

Precis, 1000 kr styck.



#604

Postad 09 november 2015 - 00:11

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Ska kika vad de har.

Hade gärna köpt dem men det går nog inte hem hos frugan, måste vara ett par små diskreta högtalare... :P rf-28orna är inte särskilt populära kan jag säga..  Vilken av centrarna skulle du ha kört på?

Precis, 1000 kr styck.

Jag hade kört på en matchande center helt klart, i samma serie / märke som stativarna, om man vill ha riktigt bra ljud vill säga :)


Redigerat av Unregistered2294, 09 november 2015 - 00:13.


#605

Postad 09 november 2015 - 00:18

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

CDON har ibland rabatt på sina Klipsch centrar. Iaf nedsatta priser. Det kan ju vara ett tips :) Dom har ibland stativare också från Klipsch som kan vara kraftigt prissänkta om man har tur :)


Bland annat.



#606

Postad 09 november 2015 - 06:09

hypercello
  • hypercello
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag får hålla ögonen öppna.. Men frågan om vilken av de två centerhögtalarna kvarstår ;) Tack för hjälpen!

Kanske är även denna intressant? http://cdon.se/hemel...black-p32481265


Redigerat av hypercello, 09 november 2015 - 06:10.


#607

Postad 09 november 2015 - 06:57

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja säga den som heter R-25C om du ska ha R-15M stativarna till denna center. Då det är samma serie. Dessutom är det den nya R-serien, den senaste. Här kommer en länk till den Svenska distributörens prislista där du själv kan se dom olika modellerna och serierna från Klipsch :)

 

I prislistan har du även bilder på alla modeller med pris osv :)

 

http://www.septronic...sta-2015-09.pdf

 

Mvh



#608

Postad 09 november 2015 - 22:26

hypercello
  • hypercello
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag följde ditt

 

Jag skulle vilja säga den som heter R-25C om du ska ha R-15M stativarna till denna center. Då det är samma serie. Dessutom är det den nya R-serien, den senaste. Här kommer en länk till den Svenska distributörens prislista där du själv kan se dom olika modellerna och serierna från Klipsch :)

 

I prislistan har du även bilder på alla modeller med pris osv :)

 

http://www.septronic...sta-2015-09.pdf

 

Mvh

Jag följde ditt tips och gick på R-25C, köpte den i Norge för 2000;- Har dock inte provspelat dem, får göra det til helgen när jag kommer hem! Tack



#609

Postad 22 november 2015 - 19:47

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jag är ute efter ett par nya högtalare till stationära datorn då jag lessnat på ljudet från de jag har nu, Logitech Z (någonting)...

 

Så jag har kikat runt och hittat dessa: https://www.hifiklub...dlos-hogtalare/ och dessa: https://www.hifiklub...tiva-hogtalare/

 

Vill gärna ha aktiva då jag inte har någon förstärkare att koppla emellan.

 

Men har varken lyssnat och kommer tyvärr inte kunna lyssna innan ev. köp. Så all hjälp och tips skulle uppskattas!

 

Kommer användas 100% för musik.  :)

 

Tacksam för all hjälp och alla tips!

 

mvh


Redigerat av Bond_007, 24 november 2015 - 14:55.


#610

Postad 26 januari 2016 - 15:58

dannybrascoe
  • dannybrascoe
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Har tittat på Heco Music Colors 170 high energy, då jag letar en mindre stativare som kan spela djupt.

Aldrig hört talats om Heco och den modellen verkar det inte finnas någon recension på... 

Men den verkar ha ett bra frekvensomfång på pappret.

 

Men det kanske lika bra att gå på Guru Junior Plus eller Buchardt S200 om man nu vill ha lite "fullrange"?

Tänkte besöka Hi-Fi kit och lyssna.


Redigerat av dannybrascoe, 26 januari 2016 - 16:02.


#611

Postad 15 februari 2016 - 14:26

Albink
  • Albink
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 1

Är ute efter ett par stativhögtalare som kommer användas till musik, film samt tv tittande. Min budget ligger runt 4 tusen. 

De som jag överväger för tillfället är dessa.

 

https://www.prisjakt...kt.php?p=676814

 

Kommer även köpa en monitor audio center till dem. Det jag redan har är en xtz 99 10.16 sub och ett par dynavoice challenger s-5 ex v4 som surround och de drivs av en onkyo tx NR-626. 

 

Är dessa högtalare en bra investering eller bör jag överväga nått annat? :)



#612

Postad 24 februari 2016 - 13:17

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej 

Jag hade övervägt de nya bronze serien "Monitor Audio Bronze 2". 

 

https://www.prisjakt...t.php?p=3149642



#613

Postad 26 februari 2016 - 07:48

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej

Är klipsch  R26-F trevligare/bättre än Tannoy V4i? Någon som vet då de rear Klipschen på elgiganten?



#614

Postad 03 mars 2016 - 22:56

DaddyD
  • DaddyD
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Behöver lite råd. Är på jakt efter ett par vita golvhögtalare (måste vara vit för att passa med resten av inredningen) för drygt 5000kr, och har till slut hittat två kandidater. Dynavoice Definition DF-5 och Dali Zensor 5. Det lutar mycket mot Dali-högtalarna. Mycket på grund av designen. Men hur skiljer sig dessa rent ljudmässigt? Jag har lyssnat på ett par DF-5:or och gillade vad jag hörde, men har inte haft möjlighet att lyssna på Zensor 5. Är de lika, eller är Dali bättre eller sämre? Dynavoice är ju 1600kr billigare, och om de skulle ge bättre ljud så kan jag leva med utseendet.



#615

Postad 03 mars 2016 - 23:58

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 1

Behöver lite råd. Är på jakt efter ett par vita golvhögtalare (måste vara vit för att passa med resten av inredningen) för drygt 5000kr, och har till slut hittat två kandidater. Dynavoice Definition DF-5 och Dali Zensor 5. Det lutar mycket mot Dali-högtalarna. Mycket på grund av designen. Men hur skiljer sig dessa rent ljudmässigt? Jag har lyssnat på ett par DF-5:or och gillade vad jag hörde, men har inte haft möjlighet att lyssna på Zensor 5. Är de lika, eller är Dali bättre eller sämre? Dynavoice är ju 1600kr billigare, och om de skulle ge bättre ljud så kan jag leva med utseendet.


Kolla också på Boston Acoustic A250.

#616

Postad 06 mars 2016 - 14:14

DaddyD
  • DaddyD
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Kolla också på Boston Acoustic A250.

Har kika lite på dem och de verkar vara ett par riktigt bra högtalare, men det var några faktorer som gjorde att de valdes bort. För det första tycker jag fötterna som sticker ut var väldigt fult, sen var överdelen svart, vilket får damm att glänsa extra mycket :) Men det som gjorde mest att den gick bort var att utblåset är på baksidan, och eftersom att högtalarna kommer stå mot en gipsvägg så är jag orolig för vibrationer och sura grannar. Skulle kunna gå med ljudabsorberande skivor på väggen, men då har vi nästa problem. Sambon tycker det är skitfult  :unsure: 

Som det ser ut nu så lutar det mest mot Zensor 5.



#617

Postad 06 mars 2016 - 20:33

Unregistered867b1984
  • Unregistered867b1984
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Har kika lite på dem och de verkar vara ett par riktigt bra högtalare, men det var några faktorer som gjorde att de valdes bort. För det första tycker jag fötterna som sticker ut var väldigt fult, sen var överdelen svart, vilket får damm att glänsa extra mycket :) Men det som gjorde mest att den gick bort var att utblåset är på baksidan, och eftersom att högtalarna kommer stå mot en gipsvägg så är jag orolig för vibrationer och sura grannar. Skulle kunna gå med ljudabsorberande skivor på väggen, men då har vi nästa problem. Sambon tycker det är skitfult  :unsure: 

Som det ser ut nu så lutar det mest mot Zensor 5.

 

Om jag var du så skulle jag köra på Dali, nog kan Dynavoice leverera ett helt ok ljud, men tror ändå att du kommer bli mer nöjd med Dali högtalarna. Framför allt då det gäller kvalitetskänslan på högtalarna överlag. Vad ska du driva högtalarna med för förstärkare? Nu har jag Klipsch själv och är grymt nöjd med dem. Annars kan du ju fundera över Q Acosutics 2050i, Canton GLE 490, Canton Chrono 509. Alla bra alternativ som du nog blir nöjdare med i längden än Dynavoice.


Redigerat av Unregistered867b1984, 06 mars 2016 - 20:35.


#618

Postad 07 mars 2016 - 12:26

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Har kika lite på dem och de verkar vara ett par riktigt bra högtalare, men det var några faktorer som gjorde att de valdes bort. För det första tycker jag fötterna som sticker ut var väldigt fult, sen var överdelen svart, vilket får damm att glänsa extra mycket :) Men det som gjorde mest att den gick bort var att utblåset är på baksidan, och eftersom att högtalarna kommer stå mot en gipsvägg så är jag orolig för vibrationer och sura grannar. Skulle kunna gå med ljudabsorberande skivor på väggen, men då har vi nästa problem. Sambon tycker det är skitfult  :unsure: 

Som det ser ut nu så lutar det mest mot Zensor 5.

 

Om jag var du så skulle jag köra på Dali, nog kan Dynavoice leverera ett helt ok ljud, men tror ändå att du kommer bli mer nöjd med Dali högtalarna. Framför allt då det gäller kvalitetskänslan på högtalarna överlag. Vad ska du driva högtalarna med för förstärkare? Nu har jag Klipsch själv och är grymt nöjd med dem. Annars kan du ju fundera över Q Acosutics 2050i, Canton GLE 490, Canton Chrono 509. Alla bra alternativ som du nog blir nöjdare med i längden än Dynavoice.

 

Tycker personligen Definition-serien är bättre än Zensor-serien.  Kvalitetskänslan är också högre om de inte gjort några förändringar de senaste åren. Tror dock andrahandsvärdet är förhållandevis bättre på Zensor.

Valde själv DF-6 före bl.a. Zensor 7 för några år sen när jag skulle köpa högtalare (men de är sålda nu p.g.a. uppgradering). Var väldigt nöjd med hur speciellt hur tight basen var på dom.  DF-5 är lite sämre i den aspekten, men vad jag förstått aningen bättre/jämnade högre upp i frekvens.

 

Sen finns det en hel del andra högtalare i prisklassen också som Petter är inne på.



#619

Postad 20 mars 2016 - 10:04

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Är lite sugen på att uppgradera mitt system med ett par nya högtalare och har fastnat för Dynavoice Dynamite 12. Min största fundering för tillfället är om man kanske borde byta till en lite kraftfullare förstärkare först innan man byter högtalare, i dagsläget har jag en onkyo tx-sr343 vilket är instegsmodellen och det är ju därför inte världens mest kraftfulla förstärkare. 

 

Min fundering ligger väl mest i huruvida den kommer orka med att driva dynamiterna tillfredställande. I nuläget driver den ett par vintage Sony ss 3050 och gör det i mitt tycke rätt bra men har ingen koll på känsligheten för dom så vet inte om dom är tungdrivna eller lättdrivna. 

Volymerna jag lyssnar på är inte öronbedövande utan ligger väl på lite högre än samtalvolym i princip. Enligt arbetsmiljöverkets buller-app så ligger volymen på ~65dB(A)(vid 25 på förstärkarens volymkontroll och alla mjukvaruvolymer i windows och spotify på 100%) med peakar på ~80dB(A) och det är samma på flera olika telefoner så det borde ge en liten fingervisning om var det ligger. 

 

Så vad tycker ni? Högtalare först eller en förstärkare med lite mer fjutt i innan man tänker på nya högtalare. 



#620

Postad 20 mars 2016 - 20:02

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Är lite sugen på att uppgradera mitt system med ett par nya högtalare och har fastnat för Dynavoice Dynamite 12. Min största fundering för tillfället är om man kanske borde byta till en lite kraftfullare förstärkare först innan man byter högtalare, i dagsläget har jag en onkyo tx-sr343 vilket är instegsmodellen och det är ju därför inte världens mest kraftfulla förstärkare. 

 

Min fundering ligger väl mest i huruvida den kommer orka med att driva dynamiterna tillfredställande. I nuläget driver den ett par vintage Sony ss 3050 och gör det i mitt tycke rätt bra men har ingen koll på känsligheten för dom så vet inte om dom är tungdrivna eller lättdrivna. 

Volymerna jag lyssnar på är inte öronbedövande utan ligger väl på lite högre än samtalvolym i princip. Enligt arbetsmiljöverkets buller-app så ligger volymen på ~65dB(A)(vid 25 på förstärkarens volymkontroll och alla mjukvaruvolymer i windows och spotify på 100%) med peakar på ~80dB(A) och det är samma på flera olika telefoner så det borde ge en liten fingervisning om var det ligger. 

 

Så vad tycker ni? Högtalare först eller en förstärkare med lite mer fjutt i innan man tänker på nya högtalare. 

 

Ska du köpa Dynamite 12 för att spela musik på låg volym???  Är du säker på att du tänkt rätt där?

 

Som svar på frågan: Onkyon räcker till till dom.  De har hög känslighet och onkyon klarar av att ge rimligt mycket kraft med bara två högtalare igång.



#621

Postad 20 mars 2016 - 20:11

Unregistered867b1984
  • Unregistered867b1984
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Är lite sugen på att uppgradera mitt system med ett par nya högtalare och har fastnat för Dynavoice Dynamite 12. Min största fundering för tillfället är om man kanske borde byta till en lite kraftfullare förstärkare först innan man byter högtalare, i dagsläget har jag en onkyo tx-sr343 vilket är instegsmodellen och det är ju därför inte världens mest kraftfulla förstärkare. 

 

Min fundering ligger väl mest i huruvida den kommer orka med att driva dynamiterna tillfredställande. I nuläget driver den ett par vintage Sony ss 3050 och gör det i mitt tycke rätt bra men har ingen koll på känsligheten för dom så vet inte om dom är tungdrivna eller lättdrivna. 

Volymerna jag lyssnar på är inte öronbedövande utan ligger väl på lite högre än samtalvolym i princip. Enligt arbetsmiljöverkets buller-app så ligger volymen på ~65dB(A)(vid 25 på förstärkarens volymkontroll och alla mjukvaruvolymer i windows och spotify på 100%) med peakar på ~80dB(A) och det är samma på flera olika telefoner så det borde ge en liten fingervisning om var det ligger. 

 

Så vad tycker ni? Högtalare först eller en förstärkare med lite mer fjutt i innan man tänker på nya högtalare. 

Som Mudde säger så kanske du borde fundera på ett par andra högtalare om du spelar på ganska så låga volymer, tror inte att Dynamite gör musiken riktigt rättvisa på den ljudnivån som du lyssnar på. Du kanske skulle fundera på några andra lite mer "finspelande" högtalare, i den prisklassen finns det många som passar för det sätt som du beskriver att du lyssnar på. Ett förslag är Klipsch reference RF-82. Visserligen en lite äldre högtalare, men ack så välspelande. Tycker själv att det är en bra allroundhögtalare, bra både till att kräma på lite på en fest eller finlyssna i soffan en söndagkväll ;) Finns just nu på Komplett.se för 4999:-. Mycket högtalare för pengarna :) De är dessutom väldigt lättdrivna, har en känslighet på 98db. Så din Onkyo klarar definitivt att driva dem.


Redigerat av Unregistered867b1984, 20 mars 2016 - 20:12.


#622

Postad 21 mars 2016 - 17:35

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Ska du köpa Dynamite 12 för att spela musik på låg volym???  Är du säker på att du tänkt rätt där?

 

Som svar på frågan: Onkyon räcker till till dom.  De har hög känslighet och onkyon klarar av att ge rimligt mycket kraft med bara två högtalare igång.

 


 

Som Mudde säger så kanske du borde fundera på ett par andra högtalare om du spelar på ganska så låga volymer, tror inte att Dynamite gör musiken riktigt rättvisa på den ljudnivån som du lyssnar på. Du kanske skulle fundera på några andra lite mer "finspelande" högtalare, i den prisklassen finns det många som passar för det sätt som du beskriver att du lyssnar på. Ett förslag är Klipsch reference RF-82. Visserligen en lite äldre högtalare, men ack så välspelande. Tycker själv att det är en bra allroundhögtalare, bra både till att kräma på lite på en fest eller finlyssna i soffan en söndagkväll ;) Finns just nu på Komplett.se för 4999:-. Mycket högtalare för pengarna :) De är dessutom väldigt lättdrivna, har en känslighet på 98db. Så din Onkyo klarar definitivt att driva dem.

Måste erkänna att jag mest är lockad av basmöjligheterna med högtalarna snarare än välljudet i sig. Tycker att mina nuvarande högtalare har tillräckligt rent ljud för att stå ut med men saknar lite bas i dom trots 10". 

 

Finns Klipschen att provlyssna någonstans i skåne tro? Har sett många som lovordar dom och skulle gärna lyssna på dom samt att många säger att diskanten i Klipsch kan vara lite påträngande. 

 

Såg också att det blev fel tråd då dynamiterna kostar över 5000kr, menmen.


Redigerat av Prodigys, 21 mars 2016 - 17:36.


#623

Postad 25 mars 2016 - 20:33

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Visst den stärktes orkar driva RF82, men dom behöver kraft!
När jag hade mina Klipsch så körde jag först med en Yamaha rxv1500 sen hände jag på ett slutsteg från NAD! Blev en helt annan högtalare! Ju mer kraft Klipsch får desto bättre spelar/låter dom!

#624

Postad 17 april 2016 - 15:25

Unregisteredb868a650
  • Unregisteredb868a650
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Vad för högtalare rekommenderas om man har hårdbetong runt om sig i biorummet?
Fördelningen ser ut så här: 70% film, 20% ps4, 7% musik och 3 % tv.

Har endast möjlighet till on-wall på front right/left. Canton 417 har jag kikat på då det ligger inom budgeten och ser snyggt ut i det lilla biorummet vi har. Dalis opticon låg över budgeten men intressant ändå.

Bakre högtalare kan jag ha inwall eller onwall. Centerhögtalare spelar ingen roll hur den ser ut.

Surround högtalare är något som jag kan komplettera med senare i framtiden men måste vara onwall där..(frugans krav)

Baslådan tänkte vi en mindre smal låda som får plats under soffan, typ yamaha el ngt annat märke.

Förstärkaren vi har är onkyo nr646.

Sitter ca 3,5 m från bilden och det totala biorummets yta ligger på 40 kvm.

Är det fortfarande ett krav att åka runt och testa ljud då det är smaksak i det lägre prisklasserna? Klispch, canton osv enl googlesökningarna jag gjort. Däremot i det högre prisonrådet kan man vara "mer" säker på att det låter bra. Stämmer det?

Redigerat av Unregisteredb868a650, 17 april 2016 - 15:26.


#625

Postad 09 februari 2017 - 19:52

Prodigys
  • Prodigys
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 1

Funderar på ett billigt stereosystem till köket där jag är sugen på vägghängda högtalare för att inte ta upp plats på köksbordet som min nuvarande harman kardon go play gör. 

Dom ska enbart användas till musik och jag vill hålla systemet billigt så tänkte mig något i stil med dynavoice magic lcr 4 och en dynavoice 8" sub till det.

 

Vad tror ni om det? Ska man kanske satsa på lite fetare högtalare och skippa subben?

Hade ställt subben där det idag står en pall som aldrig används så platsen är inget problem för just subben men det finns inte jättegott om eluttag. 



#626

Postad 22 mars 2017 - 14:01

KingLouie
  • KingLouie
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

*Delete


Redigerat av KingLouie, 23 mars 2017 - 01:31.


#627

Postad 17 maj 2017 - 15:01

sundvall82
  • sundvall82
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

fel tråd


Redigerat av sundvall82, 17 maj 2017 - 15:57.


#628

Postad 05 augusti 2017 - 15:43

Sunn
  • Sunn
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Skulle behöva tips på högtalare med en budget på 4000ish
Ska köpa min första anläggning och tänkte börja med högtalare. Jag ger mig inte förrens jag hittat det bästa man kan få för de småkronorna! 😄
Ålder på talarna spelar ingen roll så länge de har bra balans, musikaliska, rumfyllande och basiga! Lyssnar på mycket doom/stoner/sludge i dagsläget men som musiker så lyssnar jag på mycket av allt som är bra, t.ex. Tool, NIN o.s.v.

Är för närvarande på utkik efter en NAD 3020, det är det enda jag kan säga om min blivande anläggning

#629

Postad 05 augusti 2017 - 18:28

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Skulle behöva tips på högtalare med en budget på 4000ish
Ska köpa min första anläggning och tänkte börja med högtalare. Jag ger mig inte förrens jag hittat det bästa man kan få för de småkronorna!
Ålder på talarna spelar ingen roll så länge de har bra balans, musikaliska, rumfyllande och basiga! Lyssnar på mycket doom/stoner/sludge i dagsläget men som musiker så lyssnar jag på mycket av allt som är bra, t.ex. Tool, NIN o.s.v.

Är för närvarande på utkik efter en NAD 3020, det är det enda jag kan säga om min blivande anläggning

 

Är även förstärkaren som avgör vad du kan driva för högtalare.

 

Vet att många gillar Canton RCL men kräver mycket effekt för att låta bra.

 

4-5000 kr begagnat ibland billigare



#630

Postad 05 augusti 2017 - 20:52

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
https://www.komplett...-golvhogtalare#

Kanske?

#631

Postad 28 november 2017 - 22:35

guntherkleinmann
  • guntherkleinmann
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Behöver tips på ett par högtalare i prisklassen upp till 4000 till ett sekundärt allrum. Ska användas till cd/vinyl samt tv. Har en Yamahastärkare som kanske kan komma till användning? Sambon vill gärna att de ska vara små så har då inget krav att kunna spela särskilt högt. Ett plus är så klart att de ser bra ut.
Har sett att Boston har några, samt Dali Spektor1, men finns det andra smartare lösningar?

 

*LÖST*

Höll mig till Dali, men chansade på Zensor Pico, får hoppas de duger för ändamålet.


Redigerat av guntherkleinmann, 29 november 2017 - 15:19.


#632

Postad 26 juni 2019 - 15:48

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Kikar på ett stereosystem till vardagsrummet. Vi bor i ett hus som är ganska lyhört så jag går mycket hellre på kvalitet i ljudet snarare än det som spelar högst.

Tänker mig 2.1 system eller Sonos.

Eftersom budgeten är ganska låg (max 5.000 men gärna runt 4.000 kr), så tänker jag att Sonos blir bäst, med tanke på att jag vill ha kvalitetskänsla? Ett annat alternativ är att köpa 2.0 + förstärkare och då kan man komma undan med antigen XTZ eller exempelvis Dali Spector.

Eller kanske aktiva Audio Pro T14 (just nu nedsatta) plus Addon suben 8"? 

- 4.280 kr just nu på Hembiobutiken (suben demoprodukt).

 

Har verkligen beslutsångest och är i behov av tips!

 

Har kollat på:

- Sonos One/Play x2 i stereoutförande (+ för att det är jäkligt stilrent och med WiFi). 3.580 kr för Play 1, 3.998 kr för One och 4296 kr för One Gen 2.


Redigerat av Unregistered79193128, 26 juni 2019 - 16:09.


#633

Postad 16 september 2019 - 11:13

Unregistered7662dcf1
  • Unregistered7662dcf1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har tänkt köpa ett par golvare för högst 4 lakan, har kikat på Dynavoice M-85 v.4 som nu är på rea till 4000, sen har jag även Dynavoice F-7 v.4 på tanken aom kostar 3500.
Är inte super petig med hur det låter, så Canton känns lite överdrift.
Finns det någon anledning att välja F-7 före M-85orna egentligen?
//Jonathan

#634

Postad 02 november 2019 - 19:00

chjoean
  • chjoean
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Kanske Elac Uni Fi BS U5 slim.

Redigerat av chjoean, 02 november 2019 - 19:07.


#635

Postad 21 april 2020 - 06:06

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
Köpte ett par Argon Alto5 Mk2 ( https://www.hifiklub...t=ARGALTO5MK2WH ) från HiFi-klubben för att ha som bakhögtalare häromdagen, testade dessa som frontar lite snabbt och insåg att skillnaden mot mina befintliga frontar (tänker inte ens ge er ett märke för jag skäms) var ytterst liten.

Funderar nu på om man skulle skaffa ett par Alto5 till och ha som frontar eller om ni kanske har något bättre tips (har ni garanterat).
Enda kravet från sambon är att de ska vara vita och inte för stora (max 80-90 cm typ).
Stativare eller golvare spelar ingen större roll.

Drivning = Onkyo TX-NR686

#636

Postad 26 maj 2020 - 14:58

Unbeaten
  • Unbeaten
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Äntligen har jag möjlighet till att spela "dunka-dunka" som i ungdomens dagar igen.

Nu behöver jag Er hjälp med köpråd. Budgeten är stram (ca. 3 000 kr) men å andra sidan så lever jag fortfarande i tron att mina Briklin DM 400 skulle spela lika "hårt & tufft" idag som de en gång gjorde i tonårs-rummet  :blink: Önskemålet är att kunna spela högt med massor av bas. De ska endast användas till musik-lyssning, främst hårdrock och eurodisco. Jag kommer till en början använda en överbliven Andersson R2 receiver för att driva högtalarna men är inte främmande för att inom en snar framtid köpa en bättre stärkare. Drömmen "back in the days" var ett par stora Cerwin Vega och jag måste nog säga att det fortfarande är referensen. Nytt förstår jag är uteslutet men vad tror ni skulle kunna uppfylla mina önskemål på begagnatmarknaden?

 

//Mattias



#637

Postad 27 maj 2020 - 13:11

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Äntligen har jag möjlighet till att spela "dunka-dunka" som i ungdomens dagar igen.
Nu behöver jag Er hjälp med köpråd. Budgeten är stram (ca. 3 000 kr) men å andra sidan så lever jag fortfarande i tron att mina Briklin DM 400 skulle spela lika "hårt & tufft" idag som de en gång gjorde i tonårs-rummet :blink: Önskemålet är att kunna spela högt med massor av bas. De ska endast användas till musik-lyssning, främst hårdrock och eurodisco. Jag kommer till en början använda en överbliven Andersson R2 receiver för att driva högtalarna men är inte främmande för att inom en snar framtid köpa en bättre stärkare. Drömmen "back in the days" var ett par stora Cerwin Vega och jag måste nog säga att det fortfarande är referensen. Nytt förstår jag är uteslutet men vad tror ni skulle kunna uppfylla mina önskemål på begagnatmarknaden?

//Mattias


Jag kan rekommendera att du lyssnar på Dynavoice Dm6. Finns bla på brl

#638

Postad 02 juni 2020 - 11:53

Unbeaten
  • Unbeaten
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Äntligen har jag möjlighet till att spela "dunka-dunka" som i ungdomens dagar igen.

Nu behöver jag Er hjälp med köpråd. Budgeten är stram (ca. 3 000 kr) men å andra sidan så lever jag fortfarande i tron att mina Briklin DM 400 skulle spela lika "hårt & tufft" idag som de en gång gjorde i tonårs-rummet  :blink: Önskemålet är att kunna spela högt med massor av bas. De ska endast användas till musik-lyssning, främst hårdrock och eurodisco. Jag kommer till en början använda en överbliven Andersson R2 receiver för att driva högtalarna men är inte främmande för att inom en snar framtid köpa en bättre stärkare. Drömmen "back in the days" var ett par stora Cerwin Vega och jag måste nog säga att det fortfarande är referensen. Nytt förstår jag är uteslutet men vad tror ni skulle kunna uppfylla mina önskemål på begagnatmarknaden?

 

//Mattias

 

Vilka skulle passa mig bäst tror ni?

 

https://www.ljudfoku...e-vitt-par.html

 

Eller

 

https://www.blocket...._r_28f/90212597



#639

Postad 07 juli 2020 - 20:00

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Vilka stativhögtalare är hetast i denna prisklass just nu?



#640

Postad 18 april 2021 - 22:29

Unregistered1597b889
  • Unregistered1597b889
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Hejsan

Jag söker ett par högtalare med rejält med bas men som också låter bra, de ska fylla ett garage på 120 m2 och 3m takhöjd med ljud, så det behöver vara "lite kräm" i dom.

Jag köper gärna begagnat, så nypris kan ju vara högre, bara begagnat-priset håller sig inom ramen :)

Har kikat lite på Cerwin-Vegas högtalare, men många säger att även om de spelar högt, så är ljudkvaliteten inte så mycket at hurra över.

Vad skulle ni/du rekommendera?





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.