Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1051

Postad 23 oktober 2012 - 22:30

MarkusL-e
  • MarkusL-e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag droppar en fråga här om lepai. Är det skadligt om man belastar de två kanalerna ojämnt? Jag har hört både ja och nej.
Har ingen lust att driva strandstereon med 2 basar, så tänkte köra en bas på ena kanalen och två diskanter på andra. Men då återstår ju frågan, är det skadligt för förstärkaren?

#1052

Postad 24 oktober 2012 - 20:52

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Jag droppar en fråga här om lepai. Är det skadligt om man belastar de två kanalerna ojämnt? Jag har hört både ja och nej.
Har ingen lust att driva strandstereon med 2 basar, så tänkte köra en bas på ena kanalen och två diskanter på andra. Men då återstår ju frågan, är det skadligt för förstärkaren?

Måste fråga varför du vill göra så? Vet dock inte om det är skadligt för förstärkaren och testa kommer jag definitivt inte göra :P
Du kan ju köra L->bas->diskant och R->bas->diskant. Så belastar du förstärkaren jämnt.

#1053

Postad 25 oktober 2012 - 20:00

MarkusL-e
  • MarkusL-e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Måste fråga varför du vill göra så? Vet dock inte om det är skadligt för förstärkaren och testa kommer jag definitivt inte göra :P
Du kan ju köra L->bas->diskant och R->bas->diskant. Så belastar du förstärkaren jämnt.


Tänkte spara in lite på batteriet med en mindre bas (a)!

#1054

Postad 12 november 2012 - 03:05

ZaInT
  • ZaInT
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Tänkte spara in lite på batteriet med en mindre bas (a)!

Det borde inte vara någon fara men ljudbilden kommer att bli helt åt h-vete fel dock.

Förresten har HiFiKit slutat sälja Philips AD70360 och min ena har gått sönder så nu blir jag väl så illa tvungen att köpa två nya membran >_<
Någon som har förslag på likvärdigt? 8" bredband alltså.

#1055

Postad 21 november 2012 - 19:31

Unregistered50440826
  • Unregistered50440826
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Som TS blir jag varm i hjärtat av hur engagemanget fullkomligen sprudlar i denna grupp. Himla skoj att intresset var så himla stort. Fanns ju garanterat inget liknande vid tiden för första post.

Keep posting!

Mitt projekt blev en stationär variant då jag lyckades komma över element och var tvungen att pressa kostnaderna.

Vore det inte kul om någon kunde sätta ihop en standard-strand-stereo med lite enkla monteringsinstruktioner så att alla kan göra en liknande?

#1056

Postad 07 mars 2013 - 18:07

Dunkadunk
  • Dunkadunk
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Nu har jag dragit igenom tråden, och är minst sagt intresserad av att börja med mitt eget bygge! :)

Jag har hittils beställt:
  • Bilstereo 4 x 50w
  • http://www.ljudfokus.se/produkt/pioneer-ts-a6913i-3-vags-hogtalare-6x9-tum/5011
Är dessa högtalare bra?
Vad kostar plywood som är runt 15mm tjock?
Hur får man bäst ihop sin låda? Är det trälim som gäller?
Ungefär mellan tummen och pekfingret, kan jag räkna med att den kommer dra MAX 2 ampere i timmen?
Vad ska man täta med?

Få se lite egna projekt för 2013 nu! :D

#1057

Postad 08 mars 2013 - 13:47

Dunkadunk
  • Dunkadunk
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Bump! Kom igen nu! :D

#1058

Postad 11 mars 2013 - 17:30

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Kul att tråden kommer igång igen!

Varför valde du att köra på vanlig bilstereo? Eftersom du läst igenom tråden ser du att de flesta rekommenderar en mindre förstärkare likt amp-6 eller liknande.
Har inget bra svar på hur mycket stereon kommer dra men 2A låter inte omöjligt. Min erfarenhet av bilstereos är att de blir varma = ineffektiva.

Plyfa kostar ca 200:- för 12x1200x2440mm. Tror det enbart säljs styckvis.
Trälim och lite dyckert använde jag och det fungerade utmärkt för att få ihop lådan.

Är själv på gång att bygga en ny stereo som ska bli riktigt kompakt. Har beställt amp-6 från 41hz.com men inte hört av dem på snart två veckor. Dåligt! Sitter i skrivande stund och letar eter små, lättdrivna och snygga högtalarelement. Lutar åt Monacor SPH -30x/4.

#1059

Postad 11 mars 2013 - 19:00

Dunkadunk
  • Dunkadunk
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Varför valde du att köra på vanlig bilstereo? Eftersom du läst igenom tråden ser du att de flesta rekommenderar en mindre förstärkare likt amp-6 eller liknande.

Ptja, ville inte beställa utomlands, och tänkte att en bilstereo hade mycket gottig i sig, (usb, blåtand, Ipod ingång, 3,5mm ingång, sub out, radio osv)
Ville inte att det ska bli såhär:

Har beställt amp-6 från 41hz.com men inte hört av dem på snart två veckor. Dåligt!

;)
Håller på med lådan för tillfället, och gör som du sa, kör trälim. Verkar bli stabilt och bra än så länge!
Hoppas vi får se fler i trådan nu, och inte bara du och jag Strumpan! ^_^

#1060

Postad 12 mars 2013 - 10:08

excel
  • excel
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag beställde också 2 amp6:or för lite drygt 2 veckor sedan och mina dök upp förra veckan. Vad står det om din order ifall du loggar in på 41hz?

Jag och en polare ska ha dessa amp6:or till varsin boominator. Igår var vi och storhandlade på biltema och saknar just nu innan vi kan börja bygga är plywood. Vi behöver dock räkna om lite mått då vi planerar att göra ett större mittutrymme än vad originaldesignen har. I mitt utrymmet ska jag även ha en grogg-/vintank med tappkran. Tanken ska även ha vattenkylning som består av en kopparrörsspiral i tanken, en pump och en hink med kallvatten. Hinken ska då vara lös och inte fast monterad.
http://www.aliexpres.../580455097.html
Den cirkulationspumpen till kylningen har jag tänkt mig. Blir ju inga direkta nivåskillnader i systemet, högsta punkten är kanten på hinken, så det borde inte vara några problem för den här pumpen?

#1061

Postad 12 mars 2013 - 12:28

Dunkadunk
  • Dunkadunk
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag beställde också 2 amp6:or för lite drygt 2 veckor sedan och mina dök upp förra veckan. Vad står det om din order ifall du loggar in på 41hz?

Jag och en polare ska ha dessa amp6:or till varsin boominator. Igår var vi och storhandlade på biltema och saknar just nu innan vi kan börja bygga är plywood. Vi behöver dock räkna om lite mått då vi planerar att göra ett större mittutrymme än vad originaldesignen har. I mitt utrymmet ska jag även ha en grogg-/vintank med tappkran. Tanken ska även ha vattenkylning som består av en kopparrörsspiral i tanken, en pump och en hink med kallvatten. Hinken ska då vara lös och inte fast monterad.
http://www.aliexpres.../580455097.html
Den cirkulationspumpen till kylningen har jag tänkt mig. Blir ju inga direkta nivåskillnader i systemet, högsta punkten är kanten på hinken, så det borde inte vara några problem för den här pumpen?

Hur mycket kräm har ni i era batterier? Samt vad kör ni för element.

#1062

Postad 12 mars 2013 - 17:16

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Jag beställde också 2 amp6:or för lite drygt 2 veckor sedan och mina dök upp förra veckan. Vad står det om din order ifall du loggar in på 41hz?


Står Payment pending. La beställningen 25feb och betalade direkt över plusgiro. Har skrivit till dom två ggr men inte fått något svar. Riktigt dåligt av dom!

#1063

Postad 12 mars 2013 - 17:50

excel
  • excel
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hur mycket kräm har ni i era batterier? Samt vad kör ni för element.

Vi kör med var sitt 18Ah batteri, vilket ger 50 Ah på maxvolym. Elementen är 4 piezos och 4 HP10:or.

Står Payment pending. La beställningen 25feb och betalade direkt över plusgiro. Har skrivit till dom två ggr men inte fått något svar. Riktigt dåligt av dom!

Vi körde paypal så betalningen gick fram direkt, men även då tog det 4-5 dagar innan de skickades.

Någon som har bra tips på en 3-4 liters behållare med så kubiska mått som möjligt? Behöver en till min groggtank. Hade tänkt ta en spolarvätskedunk men den var precis för hög för att få plats!

#1064

Postad 14 mars 2013 - 17:54

Unregisteredf10501c8
  • Unregisteredf10501c8
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Ska dra igång med en strandstereo nu i helgen.
Här är en lista på allt som ska användas!

Själva lådan blir en sån här: http://www.biltema.s...iumvaska-20294/

Högtalarna: http://www.bilstereo...5-koaxial/450-0

Förstärkare: http://www.ebay.com/...=item257b23cf4a

Batteri (12v 7,2Ah) : http://www.biltema.s...ulatorer-80402/

Kablar till Lepaien: http://www.kjell.com...apterset-p39180

Är lite osäker på strömkablaget till Lepaien, man behöver inte ha någon slags avsäkring på pluskabeln som man har när man kopplar in slutsteg i bil?
Är det något jag bör tänka på eller några saker som jag bör byta ut?

Redigerat av Unregisteredf10501c8, 14 mars 2013 - 17:55.


#1065

Postad 15 mars 2013 - 12:25

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Ska skulle satsa på en annan förstärkare, LP2020(?) eller vad den heter, komme rinte ihåg. Eller en byggsats.

#1066

Postad 15 mars 2013 - 18:08

Unregisteredf10501c8
  • Unregisteredf10501c8
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Ska skulle satsa på en annan förstärkare, LP2020(?) eller vad den heter, komme rinte ihåg. Eller en byggsats.

Okej, så den här är bara att glömma?

#1067

Postad 16 mars 2013 - 16:05

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
det är min (begränsade) erfarenhet...

#1068

Postad 16 mars 2013 - 21:58

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Tror du ska satsa på en med tripath krets. Ex lp2020 som sagts tidigare

#1069

Postad 17 mars 2013 - 16:09

Unregisteredf10501c8
  • Unregisteredf10501c8
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Okej. Tackar för hjälpen!

#1070

Postad 05 april 2013 - 12:59

MarkusL-e
  • MarkusL-e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Okej. Tackar för hjälpen!


Av min också personliga (om än också begränsade) erfarenhet är Lepai ingenting att ha. Jag sitter med 3st, alla trasiga. Ingenting jag kommer köpa igen kan jag ju säga lite kort sådär!

_____________________________________________

Sen har jag mig en liten fråga fråga angående förstärkare, när man ändå är inne på ämnet liksom. Jag tänkte påbörja ett nytt bärbart projekt. Denna gång tänkte jag använda mig av 2 st vanliga högtalare och 2 diskanter samt en bas.

Till högtalarna/diskanterna tänkte jag ha en vanlig t-amp med två kanaler, en av varje på vardera kanal.
Till basen tänkte jag använda mig av en http://viewitem.eim....0985134054/item .

Frågan lyder då som följer. Hur gör jag för att få förstärkarna att jobba med varandra? Förgrena en aux-kabeln som går till vardera förstärkare?

Sen undrar jag om ni har några tips på fler roliga byggsatser. Är så jävla ivrig på att lära mig! Bra skriven, och tämligen grundläggande , teori rörande förstärkare och ljud efterfrågas likaväl!

#1071

Postad 05 april 2013 - 15:35

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Frågan lyder då som följer. Hur gör jag för att få förstärkarna att jobba med varandra? Förgrena en aux-kabeln som går till vardera förstärkare?


http://rane.com/note109.html

#1072

Postad 19 april 2013 - 12:13

Unregistered365c4a69
  • Unregistered365c4a69
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hallå! :)
Håller på att snickra ihop en låda jag med. Har hittills köpt ett par 6x9 högtalare: Hertz DCX690 och en förstärkare som bygger på TA2020: SMSL SA-S1.

Det jag har kvar att inhandla är batteri, och sedan plywood och kringutrustning såklart.
Så det jag undrar är vad för volym jag skall ha på lådan och hur jag skall tänka när jag bygger lådan? Sluten/öppen låda? Antar att det skall vara 3 rum, 1 för vardera högtalare och 1 för stärkaren och batteriet?

Tack på förhand! :)
hejbabi

EDIT: Humm jag blev just lite osäker... Läste att 6x9" högtalare inte är helt optimalt för boomboxar. Tänkte därför fråga om det finns något vettigare för mig att köpa istället? Är det bättre att tex. köpa https://www.prisjakt...kt.php?p=294444 ? Ett par 6,5" högtalare med känslighet på 93Ohm...

Redigerat av Unregistered365c4a69, 19 april 2013 - 21:36.


#1073

Postad 21 april 2013 - 16:49

Dunkadunk
  • Dunkadunk
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Vad kallas kontakterna som man sätter på högtalarkablarna som sen ska in i ISO kontakten på en bilstereo?
edit: kallas det flatstiftshylsa? kabelsko?

Redigerat av Dunkadunk, 21 april 2013 - 16:57.


#1074

Postad 30 april 2013 - 07:27

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Woho! Ett tydligt vårtecken att det skrivs här i strandstereotråden igen=)


Vad kallas kontakterna som man sätter på högtalarkablarna som sen ska in i ISO kontakten på en bilstereo?
edit: kallas det flatstiftshylsa? kabelsko?


Kabelsko och matchande flatstift (samma färg = samma dimension) kan du köpa , eller om du ska skarva ihop två sladdar permanent och inte vill löda så finns det något som heter skarvhylsa som du pressar fast med en speciell tång. Allt hittar du på biltema för billig peng.


Ska skulle satsa på en annan förstärkare, LP2020(?) eller vad den heter, komme rinte ihåg. Eller en byggsats.

Byggsatsen som använts här i tråden förut kommer från www.41hz.com och heter AMP-6 BASIC , den är totalgrym! Finns både som byggsats och färdigmonterat att köpa.

Jag ska försöka hålla ett öga på tråden och hjälpa er med de frågor jag kan, dessa byggen är så sjukt roliga att följa!

#1075

Postad 01 maj 2013 - 18:27

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Har precis avslutat ett annat ljudprojekt och blir såklart sugen på att påbörja ett direkt!

Min tanke är att ha min stereo klar till 17 maj så internethandel går bort till stor del om det nu inte är väletablerade svenska företag som skickar snabbt!

Min tanke passar väl inte helt in i den här tråden, men IOM att den är bärbar skriver jag det här iaf!

Jag vill ha stereon bärbar, gärna såpass liten att den går ner i en väska.
Som lådmaterial har jag tänkt mig att använda mig av PVC avloppsrör och där finns möjligheter à till 110, 160 och 200mm
Helst skulle jag bygga 110mm för att hålla storleken och vikten nere.
Då passar det bra med ett 3,5 eller 4 tums element.
Jag har bra erfarenheter av vifas 3,5 tums bredbandselement och dessa går att få tag på hos hifikit.
Förslag på andra bredbandare alt koaxialer på 3,5/4tum?

Vad för typ av förstärkare kan det vara vettigt att satsa på?

Tänkte mata stereon via 3,5mm stereoplugg alt. Blåtandsmottagare.

I första utgåvan av stereon tänkte jag mata den med 220/12v adapter.
Men i förlängningen kunna bygga ut till batteridrift.

Några förslag på högtalare / förstärkare som går någorlunda snabbt att få tag på?

Vifa elementet jag syftar på är trevligt på så vis att det spelar bra i liten låda, 1,3 liter är ganska lagom, vilket gör att jag kan hålla totallängden på mitt rör på ca 250-300mm vilket skulle passa mig fint

#1076

Postad 05 maj 2013 - 16:46

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Har nu kollat runt på lämpliga starkare till min "kryssningsstereo".

Lutar åt en AMP6 från 41hz då de skickar från Sverige och verkar ha fått bra kritik!

Hittade vettiga element oxå, lutar lite åt 3 eller 4 tums faital pro.

Antingen blir det bygge i 110mm avloppsrör alternativt limma ihop en låda av 4 eller 6 mm akrylglas och på så vis få en fräck låda som är genomskinlig, kan nog bli rätt läckert tror jag.

Ganska dött i den här tråden, inga som bygger nåt?

#1077

Postad 06 maj 2013 - 17:15

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

Har nu kollat runt på lämpliga starkare till min "kryssningsstereo".


Vad är det för kryssningar du åker på där du behöver stereo med dej =) Gissar på Mbar!!!? Vad har du tänkt att använda för batteri till bygget? Den lilla AMP-6 Basic drar runt 350mA mätt över en tid och den peakar nog på runt 3-4A skulle jag gissa (brnände en 2AT säkring som jag satt i för att testa men och sen glömt att byta ut.Vi krämade gärnet mycket innan den dog) . Ett knippe vanliga hushållsbatterier skulle ju lätt funka för en kryssning om man tänker såhär:

Ikeas LR14 batterier:

8st på 1.5V = 12V
8 x 1400mA = 11,2 A

Om vi räknar på 350mAh kontinuerligt så får du 32timmar musiktid på en uppsättning bortsett från att basen säkert kan bli lite trött på slutet.
Om du ska köra på mindre element vilket jag misstänker när du nämner 110mm rör så se till att begränsa elementens frekvenser neråt, om du tar bort basljud som de inte är byggda för att spela så kommer du kunna spela sjukligt högt med rent ljud. och som vanligt, se till att skaffa element med hög känslighet.

#1078

Postad 06 maj 2013 - 20:10

TheTornado
  • TheTornado
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

8 x 1400mA = 11,2 A

Gäller bara om du seriekopplar vilket du inte gör eftersom du behöver 12v. Drifttiden blir 1400/350=4timmar

#1079

Postad 06 maj 2013 - 21:28

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

Gäller bara om du seriekopplar vilket du inte gör eftersom du behöver 12v. Drifttiden blir 1400/350=4timmar


Tack för rättelsen, ibland blir man för ivrig;) du har helt rätt!

#1080

Postad 06 maj 2013 - 22:05

joccee
  • joccee
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Gäller bara om du seriekopplar vilket du inte gör eftersom du behöver 12v. Drifttiden blir 1400/350=4timmar


ska man vara riktigt petig så är det när man paralellkopplar som man kan spela längre.
Paralell = lägg ihop cellernas mah
Serie = lägg ihop cellernas volt
:)

#1081

Postad 08 maj 2013 - 19:54

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Särskilt ang. Strömförbrukningen över tid!

Tänkte ju beställa förstärkare från 41hz, men får inget mail tillbaka från dom när jag försöker registrera mig så jag kommer inte hinna få några delar.
Får lösa kryssningsmusiken på annat sätt, det är förövrigt siljarocken jag ska på.

Hade väl eg. Tänkt att använda mig av en eller flera blyaccar, men det var inte så lätt att hitta ett som passar i ett 110 rör ifall man ska ha hyffsad strömstyrka i det.

Elementet detblutade åt i övrigt var ett 3 eller 4 tums faital PRO som ska lira mellan 90hz och 20khz så det går ju inte överdrivet djupt.

Känslighet på 91db för 3 tumsvarianten.

Vad kör ni med för känslighet på era kreationer?

Nu när jag inte behöver yxa ihop ett bygge börjar jag funder på om man istället ska gå upp lite i elementstorlek och köra en tvåvägare med låda av akrylglas :)

#1082

Postad 09 maj 2013 - 20:35

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Postad bildPostad bildVad tycks grabbar? ;)

Redigerat av lillsmet, 09 maj 2013 - 20:37.


#1083

Postad 21 maj 2013 - 19:24

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Ser schysst men tung ut lillsmet, vad kör du för batteri/er? :)
Tycker det är lite dött här inne trots att det börjar dra ihop sig för säsong för alla stranddunkare, så tog mig ut i garaget och fotade min egen som i snigelfart börjar ta form. Förhoppningsvis så blir det en rusch med den under den närmsta veckan!

Slängde upp lite fler bilder i galleriet för er som är nyfikna! :)
Postad bild

Redigerat av g0liat, 21 maj 2013 - 19:25.


#1084

Postad 22 maj 2013 - 00:10

johky
  • johky
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte bygga en boombox till en vettig penning och skulle vilja ha kommentarer på följande konfig
Lepai LP 2020A+

2st MGR F2008W
http://www.ljudia.se...f-2008w-p78482/

2st Piezo QLM-1005
http://www.ljudia.se...m-1005-p581196/

Är som de flesta andra fundersam på elementet. Tycker det verkar ganska bra, hyffsat lättdrivet. Dock så rekommenderar Ljudia det till basreflex men matar man dess värden i deras "Kalkylera element" med sluten låda på 15-20l får man en ganska snygg kurva. Någon som har erfarenhet av elementet?

Känns som att en serieresistor med piezon är nödvändig om man parallellkopplar den med baselementet. Eller hur ska man tänka där?

#1085

Postad 22 maj 2013 - 17:06

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
tjo sitter här och spånar på en liten ock smidig stero att dra med överallt i sommar!

Hittade dessa 2 element, vad tror ni som vet lite mer än mig om dem?
http://www.hifikit.s...nd/5-tum/8fe200
http://www.hifikit.s...ant/sa-65-piezo

Länken till basen verkar inte fungera, 6,5" vid namn: Faital Pro8Fe200

Är helt nollad innom detta så försöker läsa och samla lite kött på benen atm.
Det är iaf meningen att jag ska använa mig av en lepai lp-2020a+ och ett blyack på 12v (bästa alternativet för batteri?) Var lite inne på att koppla ihop 8st som jag ser att en del har gjort men tyckte det blev för dyrt, vill man ha laddningsbara kostar de ju 100kr st :/

Redigerat av HelGo, 22 maj 2013 - 17:18.


#1086

Postad 24 maj 2013 - 19:57

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Dåligt med drag här atm känner jag, tråkigt :(
Har hittat dessa 2 element nu:

http://www.eluxson.s...p-8-150pro.html
http://www.ljudia.se...818-8r-p716598/

Vad tror ni, eller är det någon som kan rekommendera en bra bas? Vore kul att veta vad som ska sitta i så jag kan börja bygga lådan!
Högst 8" för jag vill att lådan ska va bärbar inte släpbar :)

Tänkte bygga lådan i glasfiber, bygglogg kommer om det är någon som bara hjälper mig med elementen! :P

#1087

Postad 27 maj 2013 - 17:40

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Sådärja då var min lilla låda äntligen klar! Fler bilder och lite logg i galleriet!
6,5"s koaxialer, lepai ta2020 och 7,2Ah batteri, låter mer än tillräckligt för att ha med till volleybollslir eller dyl - men inte så mycket bas, vilket inte är konstigt heller.

Postad bild

Till dig HelGo så kan jag hälsa att jag är mer än nöjd med mina 6,5"s sett till ljudnivån, men som nämnt ovan så blir det knappt någon bas när man är utomhus, vill man ha det får man nog köra på boominator och prioritera bort bärbarheten en smula.

Redigerat av g0liat, 27 maj 2013 - 17:40.


#1088

Postad 27 maj 2013 - 21:39

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
snyggt bygge!
Jag har börjat på mitt nu kommer upp bilder snart.

Som du säger är det nog svårt att få till ngn bas, men en 8" PA bas borde ju ge lite bas tycker man.
Vet bara inte vilken bas jag borde satsa på och vilka diskanter.

Jag har stött på ett problem till. Lådan kommer vara uppdelad i 3 delar, 2delar till högtalarna och en mittendel för battri/förstärkare.
Problemet är att diskanterna inte kommer få plats i lådorna för högtalarna för det är visst precis att basen får plats. Kan jag sätta diskaterna i mittfacket med batteri/förstärkare? De kommer hamna väldig tätt precis previd varandra och i mitten av lådan förlorar jag mkt ljudkvalite på det tror ni?
Diskanterna borde inte ha så stor betydelse var man plaserar?? Tacksam för svar som vanligt :)

#1089

Postad 29 maj 2013 - 09:21

johky
  • johky
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

snyggt bygge!
Jag har börjat på mitt nu kommer upp bilder snart.

Som du säger är det nog svårt att få till ngn bas, men en 8" PA bas borde ju ge lite bas tycker man.
Vet bara inte vilken bas jag borde satsa på och vilka diskanter.

Jag har stött på ett problem till. Lådan kommer vara uppdelad i 3 delar, 2delar till högtalarna och en mittendel för battri/förstärkare.
Problemet är att diskanterna inte kommer få plats i lådorna för högtalarna för det är visst precis att basen får plats. Kan jag sätta diskaterna i mittfacket med batteri/förstärkare? De kommer hamna väldig tätt precis previd varandra och i mitten av lådan förlorar jag mkt ljudkvalite på det tror ni?
Diskanterna borde inte ha så stor betydelse var man plaserar?? Tacksam för svar som vanligt :)


Jag hade satsat på 6,5" PA element som du var inne på från början, om du då får plats med diskanterna i högtalarlådan vill säga. Men vilka element som är bra för ändamålet har jag ingen aning om. Ska du kladda och bygga i glasfiber?

Jag chansade och beställde i måndags 10" på vinst och förlust. Satsar på ett så billigt bygge som möjligt, tyvärr blir det mer släpbart än bärbart men det borde kunna leverera också!! Har köpt några komponenter på ebay för att få lite mer tryck i förstärkaren :-)

http://www.bostroms....1028-c-174.aspx
http://www.eluxson.s...30-mpt-025.html

#1090

Postad 29 maj 2013 - 09:36

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Någon som har lust att skriva lite tips på ställen där man kan handla billiga / bra prylar till strandstereobyggen?

Vet ju några som finns, men det finns en uppsjö av webbutiker som är lite luriga att leta reda på.

#1091

Postad 29 maj 2013 - 09:43

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Nu orkar jag inte läsa igenom alla 22 sidor så vet inte om någon lyckats påpeka detta men det kan ju vara så att inte alla på stranden uppskattar just er musiksmak som dånar ur era små musikmonster. Så kom ihåg att visa lite hänsyn också :)

#1092

Postad 29 maj 2013 - 11:37

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
johky, Japp blir att kladda lite med glasfiber, vill hålla ner vikten på lådan och alltid kul att prova ngt nytt, trälådor finns det gott om i tråden :D Bilder på "skelettet" kommer snart.

Det är kanske lika bra att köra på en 6.5" bas borde kunna ge lite tryck det också.
Men är det ärligt talat ingen som kan ge förslag på element? :S borde ju finnas hur mkt kunskap som helst här inne.. Budget 1500kr för elementen, behöver jag delningsfilter mellan bad diskant?

#1093

Postad 29 maj 2013 - 22:44

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
En bra 6,5" högtalare tror jag kan ge tillräckligt tryck. Men det beror mycket på vilket avstånd från lådan man lyssnar. Tyvärr har jag inga element-tips att ge. Angående att placera diskanterna nära varandra tycker inte jag är en bra idé om du vill skapa en så stor ljudbild som möjligt.

Ett delningsfilter kommer du behöva om du inte vill att bas- och diskanthögtalare ska spela upp hela frekvensområdet. Ett delningsfilter av butterworth-typ av första ordningen bestående av en drossel och en konding per kanal är lättast att göra.

#1094

Postad 30 maj 2013 - 16:56

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Såhär ser det ut för tillfället.
Ska iväg till biltema imorn och fixa glasfiber och lite annat gött som kanske behövs.

Dessa element lutar det stark mot, om ingen har ngt att invända?
http://www.eluxson.s...p-6-100pro.html
http://www.eluxson.s.../452-ht-30.html

Tror det blir basreflex, spelar det någon roll var den placeras, den får EJ plats på framsidan så tänkte sätta den på baksidan av lådan.
Sen undrar jag om någon kan länka ett lämpligt delningsfilter till mina element om de duger.

lepai lp-2020a+ beställd från ebay 150kr med frakt, mkt bra pris tycker jag :)

Vad behöver jag för att lätt kunna sätta en kontakt på lådan för att ladda batteriet? Juste går det fixa så man kan spela på direktel från väggutag också? Behöver jag 2 kontakter då?

Bifogad fil(er)


Redigerat av HelGo, 30 maj 2013 - 17:02.


#1095

Postad 30 maj 2013 - 19:35

johky
  • johky
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Såhär ser det ut för tillfället.
Ska iväg till biltema imorn och fixa glasfiber och lite annat gött som kanske behövs.

Dessa element lutar det stark mot, om ingen har ngt att invända?
http://www.eluxson.s...p-6-100pro.html
http://www.eluxson.s.../452-ht-30.html

Tror det blir basreflex, spelar det någon roll var den placeras, den får EJ plats på framsidan så tänkte sätta den på baksidan av lådan.
Sen undrar jag om någon kan länka ett lämpligt delningsfilter till mina element om de duger.

lepai lp-2020a+ beställd från ebay 150kr med frakt, mkt bra pris tycker jag :)

Vad behöver jag för att lätt kunna sätta en kontakt på lådan för att ladda batteriet? Juste går det fixa så man kan spela på direktel från väggutag också? Behöver jag 2 kontakter då?


Stommen ser bra ut! Pratade med bekant igår som tyckte att jag skulle göra på samma sätt :-) också med argumentet att det finns alldeles för många trälådor! Angående elementen hade jag försökt matcha frekvensområdena så dom åtminstone gränsar till varandra.

http://www.ljudia.se...6-200f-p802396/
Skulle kanske vara ett alternativ? Hög känslighet och fmax = 5kHz där diskanten tar över. Det sabbar tyvärr din lättviktskonstruktion...

#1096

Postad 30 maj 2013 - 20:10

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Såhär ser det ut för tillfället.
Ska iväg till biltema imorn och fixa glasfiber och lite annat gött som kanske behövs.

Dessa element lutar det stark mot, om ingen har ngt att invända?
...

För att göra det så lätt för sig som möjligt bör du välja element som spelar bra ihop utan att du behöver meka en massa för att få det att låta bra. I ditt fall skulle jag valt diskanten DT-300 vilket rekommenderas till den bas du valt. Jag använde själv Monacor-element i min boombox (SP-60 samt DT-99) och är nöjd över resultatet.

Dock är DT-300 tyngre än ett diskanthorn. Men de har samma känlighet (93dB) som de basar du kikar på vilket betyder att du inte behöver sänka dem då de kommer låta mycket högre än dina baselement. Samt att jag tror mer på "riktiga" diskanter, men jag har faktiskt inte jämfört dem.

#1097

Postad 30 maj 2013 - 21:00

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Saken är den att jag har väldigt lite utrymme att röra mig på, bas och diskant måste få plats på 21x21cm... :S Usch vad tröstlöst detta känns....

#1098

Postad 30 maj 2013 - 21:00

excel
  • excel
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Såhär ser det ut för tillfället.
Ska iväg till biltema imorn och fixa glasfiber och lite annat gött som kanske behövs.

Dessa element lutar det stark mot, om ingen har ngt att invända?
http://www.eluxson.s...p-6-100pro.html
http://www.eluxson.s.../452-ht-30.html

Tror det blir basreflex, spelar det någon roll var den placeras, den får EJ plats på framsidan så tänkte sätta den på baksidan av lådan.
Sen undrar jag om någon kan länka ett lämpligt delningsfilter till mina element om de duger.

lepai lp-2020a+ beställd från ebay 150kr med frakt, mkt bra pris tycker jag :)

Vad behöver jag för att lätt kunna sätta en kontakt på lådan för att ladda batteriet? Juste går det fixa så man kan spela på direktel från väggutag också? Behöver jag 2 kontakter då?

Kan varmt rekomendera elementen du har valt! Hade dessa i en spelare som jag byggde förra året. Det där sista riktiga trycket i basen saknas ju(av förklarliga själ) men annars är de klockrena!
Här har du min gamla byggtråd:
http://www.41hz.com/...ter-quot-design
Finns både simuleringar på lådvolym samt speccar på filtret jag byggde :)

#1099

Postad 30 maj 2013 - 21:43

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Kan varmt rekomendera elementen du har valt! Hade dessa i en spelare som jag byggde förra året. Det där sista riktiga trycket i basen saknas ju(av förklarliga själ) men annars är de klockrena!
Här har du min gamla byggtråd:
http://www.41hz.com/...ter-quot-design
Finns både simuleringar på lådvolym samt speccar på filtret jag byggde :)


Det var trevligt att höra :)
Men du använder http://www.eluxson.s...358-dt-28n.html som diskant om jag inte misstar mig?
Den diskanten skulle få plats i min låda också.

#1100

Postad 31 maj 2013 - 16:23

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Här är en fin sida att använda om du vill göra ett delningsfilter: http://www.diyaudioa...lculator/XOver/



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.