Ja nu är jag riktigt sugen på denna kamera. Bör väl dock läsa på lite om "spot-metering, servo, backbutton AF, DOF, slutartid" =)
Mvh
Qudos
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter produkter
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Skickat 15 juni 2012 - 12:50
Jag tycker att fotosidans fotoskola verkar utmärkt till en början!
Glöm inte heller att exprimentera med olika inställningar; tex fota ett nära motiv med olika bländare och ett rörligt med olika slutartider´och titta på resultatet Det kostar ju ingenting förutom tid. Det här inlägget har ändrats av Petter Lindgren 15 juni 2012 - 12:51 Skickat 15 juni 2012 - 15:53
Jag är riktigt sugen på en kamera men NU... har själv haft EOS 450 och 500 för längesedan men ngt år tillbaka köpte jag D7000 och feta objektiv Sigma 50 1,4, Sigma 70-200 2,8 samt 17-50 2,8 det är ca 35.000 kr kamerakit vilket fick mig att må dåligt hur dyrt allt var så jag sålde allt och köpte en Olympus XZ-1 kan säga att jag knappt tagit en bild sedan jag sålde kameran. Därför är jag väldigt skeptisk till 650:n dels för att man måste vänta 1-2 veckor till men att jag kanske inte får lika krispiga bilder och bokeh med den som jag vet att jag fick med D7000 ? En D7000 kan jag köpa idag men då den är 1,5 år gammal känns det inte heller bra + att jag vill ha vridbar skärm.. Så för mig finns valen
D7000 alt EOS 60D i skrivandes stund och hur står sig 60D jämfört med 650 ? Fan att man skall behöva vänta på saker jämnt när man väl bestämt sig för investera igen bilden tagen med D7000 70-200 2,8 Bifogade fil(er)Skickat 15 juni 2012 - 16:23
Jag är riktigt sugen på en kamera men NU... har själv haft EOS 450 och 500 för längesedan men ngt år tillbaka köpte jag D7000 och feta objektiv Sigma 50 1,4, Sigma 70-200 2,8 samt 17-50 2,8 det är ca 35.000 kr kamerakit vilket fick mig att må dåligt hur dyrt allt var så jag sålde allt och köpte en Olympus XZ-1 kan säga att jag knappt tagit en bild sedan jag sålde kameran. Därför är jag väldigt skeptisk till 650:n dels för att man måste vänta 1-2 veckor till men att jag kanske inte får lika krispiga bilder och bokeh med den som jag vet att jag fick med D7000 ? En D7000 kan jag köpa idag men då den är 1,5 år gammal känns det inte heller bra + att jag vill ha vridbar skärm.. Så för mig finns valen D7000 alt EOS 60D i skrivandes stund och hur står sig 60D jämfört med 650 ? Fan att man skall behöva vänta på saker jämnt när man väl bestämt sig för investera igen bilden tagen med D7000 70-200 2,8 Sigma 50 1,4 ger väldigt fin bokeh, snäppet bättre än Canon 50 1,4 så du kan ju även köpa ett sådant till nästa kamera. Om några månader lär både D8000 och 70D komma ut också. Skickat 15 juni 2012 - 18:23
Sigma 50 1,4 ger väldigt fin bokeh, snäppet bättre än Canon 50 1,4 så du kan ju även köpa ett sådant till nästa kamera. Om några månader lär både D8000 och 70D komma ut också. 70D lär klättra i Canon-familjen. http://www.canonrumo...-photoshop-cs6/ Skickat 17 juni 2012 - 10:54
men att jag kanske inte får lika krispiga bilder och bokeh med den som jag vet att jag fick med D7000 ? D7000 alt EOS 60D i skrivandes stund och hur står sig 60D jämfört med 650 ? Fan att man skall behöva vänta på saker jämnt när man väl bestämt sig för investera igen Först och främst - bokeh'n styrs helt och hållet av objektivet, där kvalitet och bokehkaraktären styrs av gluggens brännvidd och bländare samt avstånd till motiv/bakgrund. Det är ett 'faktum' att dyrare objektiv - t ex Canon L ger knivskarpa (krispiga?) bilder med grymt snygg bokeh. Som sagt tidigare. 60D och 650D har i botten samma 18Mpix sensor. 650D har fått Digic 5 processorn vilket ger den bättre ISO omfång. Mellan dessa får man jämnföra andra funktioner och tekniska lösningar och se vad som är rätt för just sig själv. Skickat 17 juni 2012 - 17:00 Skickat 18 juni 2012 - 09:53
Fjöset, hahaha Betyder det samma sak runt om i landet? Haha! +200 inlägg innan detta kommenteras. Det betyder nog samma sak i hela landet, ja. Reggade ett konto utan tanke på att börja skriva så nu får jag dras med detta nick...
Jag är riktigt sugen på en kamera men NU... har själv haft EOS 450 och 500 för längesedan men ngt år tillbaka köpte jag D7000 och feta objektiv Sigma 50 1,4, Sigma 70-200 2,8 samt 17-50 2,8 det är ca 35.000 kr kamerakit vilket fick mig att må dåligt hur dyrt allt var så jag sålde allt och köpte en Olympus XZ-1 kan säga att jag knappt tagit en bild sedan jag sålde kameran. Därför är jag väldigt skeptisk till 650:n dels för att man måste vänta 1-2 veckor till men att jag kanske inte får lika krispiga bilder och bokeh med den som jag vet att jag fick med D7000 ? En D7000 kan jag köpa idag men då den är 1,5 år gammal känns det inte heller bra + att jag vill ha vridbar skärm.. Så för mig finns valen D7000 alt EOS 60D i skrivandes stund och hur står sig 60D jämfört med 650 ? Fan att man skall behöva vänta på saker jämnt när man väl bestämt sig för investera igen bilden tagen med D7000 70-200 2,8 Du kan ta dig en titt i denna tråd för att se om du tycker det är rimlig krispighet: http://photography-o...d.php?t=1145005 Skickat 18 juni 2012 - 17:22
Skillnader mellan kameror är IMHO inte så mycket sensor/upplösning/känslighet - nej det är hur autofokusen arbetar. (snabbhet o säkerhet)
Har dessutom skett snabb utveckling de senaste åren avseende autofokusen. Sensor/upplösning/känslighet har varit "bra nog" under flera år. XXD och de andra i mellansegmentet har dessutom två avgörande finesser, display PÅ ovansidan av kameran och större sökare. Skickat 18 juni 2012 - 19:57
Är den så bra så att sån som jag kommer att sakna en snabbare AF om jag köper 650D? Mvh Qudos Vad som skiljer är antalet af-punkter. Det gör att D7000 i teorin är bättre på att följa rörliga motiv. Jag vet dock av erfarenhet att Canons klassiska 9-punkters autofokus är riktigt bra. För bara några år sedan var Canons 20D, 30D osv favoriter hos folk som gillade att plåta flygande fåglar, sport och andra krävande motiv. Det är samma af-modul som nu sitter i 650D. Så att autofokusen skulle vara dålig för att den har färre punkter är en grov förenkling. D7000 har en något bättre sensor och ett rejälare hus. Därtill är autofokusen mer avancerad, inte nödvändigtvis bättre. Sensorn och huset är saker som förmodligen skulle få det att tippa över för mig. Inte autofokusen, för den kommer vara bra på 650D. Det här inlägget har ändrats av Fjöset 18 juni 2012 - 19:58 Skickat 19 juni 2012 - 09:20
Vilka bra objektiv rekommenderas till Canon ? Är ute efter helst ett Zoom med vidvinkel men då är kraven att Bokeh är minst lika bra som Sigma 50 1,4 annars får det bli fasta objektiv hela vägen, har dålig koll på Canons objektiv har bara hört att Sigmas t.o.m var bättre än de vita L objektiven, fast ett sådant vit randigt svart är ju klart grymt kaxigt att ha
Skickat 19 juni 2012 - 09:31
Vilka bra objektiv rekommenderas till Canon ? Är ute efter helst ett Zoom med vidvinkel men då är kraven att Bokeh är minst lika bra som Sigma 50 1,4 annars får det bli fasta objektiv hela vägen, Skickat 19 juni 2012 - 12:11
Den bästa “allroundzoomen” till Canons EF-S (1,6 crop factor): Ah trevligt! denna verkar bättre än det som följer med? (Vilket kanske inte är så konstigt hehe). Kanske ska fundera på att köpa bara huset och sen denna? Blir lite dyrare dock. Idag har jag en kompaktkamera, Panasonic DMC-TZ7. Jag tycker om vidvinkeln och zoom på denna: 25mm vidvinkel samt 12x optisk zoom (25-300mm). Så vill gärna ha ett objektiv som motsvarar detta. Angå D7000 samt AF: Förhoppningsvis så räcker 650D åt mig Har ni sett denna? http://www.fotosidan...on-eos-650d.htm Mvh Qudos Skickat 19 juni 2012 - 15:43
Ah trevligt! denna verkar bättre än det som följer med? (Vilket kanske inte är så konstigt hehe). Kanske ska fundera på att köpa bara huset och sen denna? Blir lite dyrare dock. Idag har jag en kompaktkamera, Panasonic DMC-TZ7. Jag tycker om vidvinkeln och zoom på denna: 25mm vidvinkel samt 12x optisk zoom (25-300mm). Så vill gärna ha ett objektiv som motsvarar detta. Angå D7000 samt AF: Förhoppningsvis så räcker 650D åt mig Har ni sett denna? http://www.fotosidan...on-eos-650d.htm Mvh Qudos Tänkte dela med mig lite av vad jag köpt eftersom jag såg vi har samma kamera, TZ7. Ville ha en systemkamera så köpte 600D + 18-55 objektiv för några månader sen och sen dess har jag även råkar köpa 50/1.8 och 55-250 Det är ju om man skall klassa dem som tre budgetcanonobektiv. Jag kan inte säga att jag använt dem sönder sen dess men använder mest 18-55 för "sociala-tillfällen", 50/1.8 när man vet att man kan ta ett par steg bakåt för brännvidden blir ju bra "huvud-foton" på ett par meter men helkroppsbilder kräver ju 5-6 meter eller nåt sådant. 55-250 kan man däremot leka mer med i naturen och zooma in på grejer på långt håll. Är helt noob på systemkameror men försöker lära mig, klart att objektiv i prisklasser över 3000 är bättre än de jag köpt men de jag köpt har varit prisvärda och "helt ok". Absolut bättre än min gamla TZ7. Med den kompakten har du ju alltid vidvinkel och tele. Med system måste du ha flera objektiv eller ett allround typ 18-300. Lite tankar och funderingar ganska ostrukturerat från en noob till en annan Skickat 19 juni 2012 - 19:30
Är den så bra så att sån som jag kommer att sakna en snabbare AF om jag köper 650D? Mvh Qudos Vet inte hur du kommer fota, men om du vill få bättre af än så är det en Canon 7D du måste upp till, den slår allt annat på APS-C marknaden, tror du verkligen inte blir missnöjd den AF som sitter i 650D. (Canon 7D ligger på 12 för bara huset, typ 17 med 18-135:an) Skickat 21 juni 2012 - 00:07
Ah trevligt! denna verkar bättre än det som följer med? (Vilket kanske inte är så konstigt hehe). Kanske ska fundera på att köpa bara huset och sen denna? Blir lite dyrare dock. Idag har jag en kompaktkamera, Panasonic DMC-TZ7. Jag tycker om vidvinkeln och zoom på denna: 25mm vidvinkel samt 12x optisk zoom (25-300mm). Så vill gärna ha ett objektiv som motsvarar detta. Angå D7000 samt AF: Förhoppningsvis så räcker 650D åt mig Har ni sett denna? http://www.fotosidan...on-eos-650d.htm Mvh Qudos Skickat 21 juni 2012 - 08:25
Hej!
Tack för alla svar, istället för att ta plats med citat gör vi så här Eroko: Tack! Alltid uppskattat att få information från personer som är eller har samma utgångsläge Floyd The Barber: Tack för inputen! 7D springer iväg lite väl mycket i pris så det känns inte motiverat. Men nu vet jag hur 650D står sig Fjöset: Vad är det för skillnad på Canon 15-85 samt 17-55? Det förstnämnda har bättre vidvinkel och zoom men det sistnämnda är dyrare? Jag måste google på dessa siffror samt skillnaden mot de siffor som står på kompaktkameror, i mitt fall 25-300. Eller har något en bra länk? Mvh Qudos Skickat 21 juni 2012 - 08:47
Här finns alla objektiv med och länkar till websidor som innehåller recensioner för dem:
http://www.eflens.com/ Skickat 21 juni 2012 - 12:46
Hej! Tack för alla svar, istället för att ta plats med citat gör vi så här Eroko: Tack! Alltid uppskattat att få information från personer som är eller har samma utgångsläge Floyd The Barber: Tack för inputen! 7D springer iväg lite väl mycket i pris så det känns inte motiverat. Men nu vet jag hur 650D står sig Fjöset: Vad är det för skillnad på Canon 15-85 samt 17-55? Det förstnämnda har bättre vidvinkel och zoom men det sistnämnda är dyrare? Jag måste google på dessa siffror samt skillnaden mot de siffor som står på kompaktkameror, i mitt fall 25-300. Eller har något en bra länk? Mvh Qudos Skickat 24 juni 2012 - 20:33
Så värdelöst att bara tillåta 30min filmande. Tappar helt förtroendet för Canon när dom är så snikna och inte kan fixa en sån lätt sak. Inget köp. Enligt EU så skall allt som kan filma mer än 30 minuter räknas som videokamera och på dessa är skatten högre. http://www.petapixel...on-its-way-out/ Det här inlägget har ändrats av Vilo 24 juni 2012 - 20:34 Skickat 24 juni 2012 - 22:34
Så värdelöst att bara tillåta 30min filmande. Tappar helt förtroendet för Canon när dom är så snikna och inte kan fixa en sån lätt sak. Inget köp. Edit: Vilo verkar även ha rätt i att det handlar om skatter. Har tidigare läst att det krävs andra ackrediteringar vid stora evenemang, men båda kan ju iofs vara rätt. http://www.dpreview....digital-cameras Det här inlägget har ändrats av Fjöset 24 juni 2012 - 22:43 Skickat 27 juni 2012 - 15:30
Jag har precis köpt en Canon EOS 650D + 18-135/3,5-5,6 IS över disk. Det ska bli kul att testa den.
Skickat 28 juni 2012 - 17:48
Jaha, då har jag varit på MM och köpt en 650D och en öhhhh EF 24-105/4L IS. Fick den senare för 8500 kr (ej brutet kit). Dom är fantastiska på att matcha prisjakt på MM.
Har inte fått in någon bild på datorn än men preview på en makrobild så väldigt bra ut. Har inte bytt kamera sedan min 400D så jag har missat några generationers utveckling. Har även köpt handgrepp och beställt GPS-enheten GP-E2. Firmware 1.01 på min och inget nyare tillgängligt hos Canon. Skickat 28 juni 2012 - 19:14
Aaaah, smidigt med pekskärmen. Inte bara i menyer och inställningar utan även vid bildvisning och zoom från sidan med miniatyr+kurvor. Förstår inte gnället på detta med pek, det är ju bara en bonus; allt annat fungerar ju som vanligt med "piltangenter". Enda minuset hittills är det lilla greppet för fingrarna, men det lär vara samma som för 550D och 600D. Min 400D känns dock som att den har något större grepp (för längre fingrar, 5-6 cm går nog bra). Annars måste man upp på dyrare, större kameror för att få vettigt "fingergrepp".
Här är en bild jag tog lite snabbt på en vit pion i solsken, ihop med en blomfluga. 24-105/4L IS används och kameran exponerar väldigt bra tycker jag, rena rama 7D-klassen på det. http://ladda-upp.se/bilder/16993/ Bilden beskuren och sparad i Windows Paint. I know, det är fail written all over it, men jag orkade inte göra det någon annanstans och det ser lika bra ut nu efteråt tycker jag. Det här inlägget har ändrats av Micleg 28 juni 2012 - 20:39 Skickat 29 juni 2012 - 09:41
Jaha, då har jag varit på MM och köpt en 650D och en öhhhh EF 24-105/4L IS. Fick den senare för 8500 kr (ej brutet kit). Dom är fantastiska på att matcha prisjakt på MM. Har inte fått in någon bild på datorn än men preview på en makrobild så väldigt bra ut. Har inte bytt kamera sedan min 400D så jag har missat några generationers utveckling. Har även köpt handgrepp och beställt GPS-enheten GP-E2. Firmware 1.01 på min och inget nyare tillgängligt hos Canon. Kan man få se lite videoklipp med kanske? Lite roligare att se ifrån en vanlig användare och inte med proffsljus och sådant. Skickat 29 juni 2012 - 09:52
Jag lyckades inte lägga upp bilden direkt i forumet, fattade inte hur jag skulle göra.
Vad önskas kring videoklipp? Det är ingen stor grej för mig så jag vet inte vad jag ska testa. Trodde att i princip alla kameror fixade detta numera. Hur lägger jag sedan upp videoklippet? (Har inte ens kollat om kameran har inställningar för typ av videofil så som min Panasonic FT3 har). Skickat 29 juni 2012 - 10:26
Micleg - lägg upp på Youtube (och länga dit). Filma en gata med folk och försök att t ex följa en promenerande person för att sen "skjuta" nåt längre bort eller nära för att få se hur kameran hanterar detta. Men som NF säger - go banans, alla filmer är intressanta att se!
Skickat 18 juli 2012 - 13:49
HÄR finns det en mycket bra sida på DPR att jämnföra D7000 > 60D > > 50D > K-5. 60D har ju i stort sett samma sensor. När väl 650D har sin review uppe kommer man kunna välja den ist för t ex 50D. Observera att den stora bilden har en liten markering på Martiniflaskan - den går att dra omkring i bilden och självklart uppdateras de fyra kamerorna med motsvarande som just nu står på guldmynten. Prova, en suverän funktion! Det finns två sidor till med hög ISO respektive RAW om man väljer nästa sida. Hej! Mycket intressant sida nu när de har fått upp 650D. Intressant att flytta runt i bilden. Måste säga att 650D i mina ögan nästan ser bäst ut? Mvh Qudos Skickat 19 juli 2012 - 21:30
Vilket minneskort är bäst lämpad för denna kamera?
Funderar på någon av dessa: http://www.webhallen...xtreme_pro_32gb http://www.webhallen...e_hd_video_64gb Men prestandamässigt så kanske det räcker med det undre? (Stort minneskort är alltid trevligt) Mvh Qudos Skickat 21 juli 2012 - 21:34
Har själv velat mellan denna och Sony a57.
Lutat mkt åt Canon, men då man ser digitalrev (?):s recension av autofokusen vid film och denna video, då klanten dock skrev fel först, så visar det ju sig att pannkaksobjektivet från canon inte alls funkar särskilt bra. och att Sonyn har mkt, mkt bättre bild Skickat 28 juli 2012 - 10:03
Hej!
Nu är denna kamera inhandlad tillsammans med: http://www.prisjakt....kt.php?p=530609 samt ett UV-filter för att skydda linsen. samt ett 32GB Sandisk class 10 kort. Tack för alla svar på mina frågor! /Qudos 1 användare läser den här trådenMedlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0 |
Detta forum sponsras av
|