Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#951

Postad 22 juli 2011 - 20:37

Hermelinen
  • Hermelinen
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Jag tänkte också fixa en liten rolig portabel låda.

Jag har ett 2x100w slutsteg från "Gas" över samt en Audiophile 8" bas från mds.
Tanken är att jag ska köra med två högtalare också och sen koppla iphonen in i steget. Men kommer effekten att räcka från steget att driva två st högtalare och basen? Förmodligen blir det ett par 6.5or. Har ni använt delningsfilter när ni byggt på samma steg?


Hur ska jag koppla ihop det då? Blir bäst om jag bryggar steget och kopplar ihop alla(bas+2st koax) högtalare paralellt? eller hur ska jag göra? Hur är det mest lämpligt om jag ska koppla in tre element till ett tvåkanals steg?



Edit: Om jag bryggar steget men seriekopplar koaxialerna och sen kopplar seriekopplingen och basen paralellt till steget borde det väl funka? 2.66ohm blir det då. Alla element är på 4 ohm.

Redigerat av Hermelinen, 25 juli 2011 - 19:25.


#952

Postad 27 juli 2011 - 04:04

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Håller på och färdigställer min väska :) (Håller fortfarande på och klurar lite på hur man ska styra musiken när "spelaren" ligger i väskan (typ när man bär...)

Kör på 8st D-cell batterier, och en Lepai LP-2020A+.

(hade ingen bild när förstärkaren var i, så blir en under testkörningen ...)
Postad bild

Postad bild

Den låter bra, vet inte HUR högt än, bara provat inne och det blev nästan för högt iaf ;)

En annan sak... ni som ska använda en väska, köp en dremel, det vara TUNGT att fila med kniv :D
Postad bild

#953

Postad 27 juli 2011 - 23:01

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Tar en fråga med - OCH hur kan jag mäta hur mycket kräm som är kvar i batterierna? Hur många Volt är 8 tomma D-cell batterier, dvs?

Hur kan jag mäta hur många ampere den drar? Håller jag bara multimetern på +/- av batteripacket? :)

#954

Postad 27 juli 2011 - 23:32

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Tar en fråga med - OCH hur kan jag mäta hur mycket kräm som är kvar i batterierna? Hur många Volt är 8 tomma D-cell batterier, dvs?

Hur kan jag mäta hur många ampere den drar? Håller jag bara multimetern på +/- av batteripacket? :)


För att mäta ampere som förstärkaren förbrukar ska multimetern seriekopplas.
Ställ in multimetern för att mäta ampere (ofta behöver man flytta en av mätsladdarna till ett separat hål avsett för denna mätning)
Sen sätter du ena multimetersladden på batteriets plus och den andra mulltimetersladden sätter du på den strömsladden som tidigare gick från förstärkaren till batteriet.
På batteriet ska det alltså bara vara en multimetersladd och en strömsladd.

Ungefär så här
Batteriets minus - förstärkare - multimeter - batteriets plus

#955

Postad 28 juli 2011 - 04:06

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
sorry, jag är för dum, fattar inte... men om jag gör som du säger (får kolla när jag är hemma) så ser jag hur mycket förstärkaren "drar", dvs live?

Jag har bara ett battericlip från batteriet, går det ändå?

#956

Postad 29 juli 2011 - 11:40

BrokenDreams
  • BrokenDreams
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

sorry, jag är för dum, fattar inte... men om jag gör som du säger (får kolla när jag är hemma) så ser jag hur mycket förstärkaren "drar", dvs live?

Jag har bara ett battericlip från batteriet, går det ändå?

Jag kan rekommendera Kjell & Companys guider där du får en enkel förklaring på hur du ska göra:
http://www.kjell.com...tning/spanning/
http://www.kjell.com.../matning/strom/

#957

Postad 30 juli 2011 - 12:01

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Håller på och färdigställer min väska :) (Håller fortfarande på och klurar lite på hur man ska styra musiken när "spelaren" ligger i väskan (typ när man bär...)

Kör på 8st D-cell batterier, och en Lepai LP-2020A+.

(hade ingen bild när förstärkaren var i, så blir en under testkörningen ...)
Postad bild

Postad bild

Den låter bra, vet inte HUR högt än, bara provat inne och det blev nästan för högt iaf :)

En annan sak... ni som ska använda en väska, köp en dremel, det vara TUNGT att fila med kniv ;)
Postad bild



Hej! Jag ser att du också har byggt en högtalarväska,

Här kommer lite bilder på min.
Jag har löst låtbytandet med att ha en bluetoothmottagare i väskan som jag sedan skickar musik till med min iPod touch.

Seasdiskanter, Dalibasar och Argon delningsfilter. En Lepai t-amp och ett 12 volts batteripack med AA-batterier driver allt.

http://www.youtube.c...h?v=Zp78enhp7jk

Bifogad fil(er)



#958

Postad 04 augusti 2011 - 15:49

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Gött! Jag tänkte lite på det med - kanske ska köpa mig en sån!

#959

Postad 05 augusti 2011 - 16:52

Edwaard
  • Edwaard
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hann få ihop mitt bygge lagom till förra helgens festival. Visst spelade den skiten ur alla JVC-diton men jag är ändå inte helt nöjd. När jag drar upp volymen på förstärkaren över hälften så börjar basen "spraka" och allt börjar låta illa. Volymmässigt finns det tydligt mer att hämta men detta går inte att utnyttja pga. oljud.

Någon som vet vad det här kan bero på? I lådan har jag 2st QLM1005, 2st HP-10t, lepai 2020+. Kanske någon med liknande utrustning som stött på samma fel?

Bilder på lådan kommer så fort den fått ett stänk färg och en del andra skönhetsingrepp :)

#960

Postad 06 augusti 2011 - 09:20

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0

Hej! Jag ser att du också har byggt en högtalarväska,

Här kommer lite bilder på min.
Jag har löst låtbytandet med att ha en bluetoothmottagare i väskan som jag sedan skickar musik till med min iPod touch.

Seasdiskanter, Dalibasar och Argon delningsfilter. En Lepai t-amp och ett 12 volts batteripack med AA-batterier driver allt.

http://www.youtube.c...h?v=Zp78enhp7jk

Go väska! Om du är intresserad av att köpa ett batteripack med 8 st D-cell batterier kan du höra av dig, jag har 3st över :)

Slängde in min SonyEricsson MW-600 som bluetooth receiver nu, funkar ju, men jag vill inte att samtalen ska gå till den...hmm

EDIT. En dum el-fråga igen... om jag ska ha en strömbrytare - spelar det någon roll om jag sätter den på +/- (röd/svart) från batteriet? :)

Redigerat av Kroem, 06 augusti 2011 - 09:32.


#961

Postad 06 augusti 2011 - 11:29

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Hann få ihop mitt bygge lagom till förra helgens festival. Visst spelade den skiten ur alla JVC-diton men jag är ändå inte helt nöjd. När jag drar upp volymen på förstärkaren över hälften så börjar basen "spraka" och allt börjar låta illa. Volymmässigt finns det tydligt mer att hämta men detta går inte att utnyttja pga. oljud.

Någon som vet vad det här kan bero på? I lådan har jag 2st QLM1005, 2st HP-10t, lepai 2020+. Kanske någon med liknande utrustning som stött på samma fel?

Bilder på lådan kommer så fort den fått ett stänk färg och en del andra skönhetsingrepp :)



Har du ordentligt med kräm i batteriet?
Har också en lepai och när batteriet börjar bli urladdat börjar basen spraka. Prova koppla in med nätadapter och lyssna.

Och bilder vill jag gärna se :)

#962

Postad 06 augusti 2011 - 14:41

Edwaard
  • Edwaard
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Har du ordentligt med kräm i batteriet?
Har också en lepai och när batteriet börjar bli urladdat börjar basen spraka. Prova koppla in med nätadapter och lyssna.

Och bilder vill jag gärna se :)

Problemet är att det lät illa redan från start, då batteriet var nyladdat. Det är ett 12V blyack, borde väl ge tillräckligt med kräm tycker man? Kanske kan det vara någon dålig lödning i batteri-kabeln som spökar? Var stressad som fan när jag lödde fast DC-kontakten och kan mycket väl ha gjort något galet där. Det skulle kanske kunna vara en rimlig orsak till att förstärkaren inte får nog med power från batteriet?

Har tyvärr inte tillgång till någon nätadapter nu men jag ska försöka fixa en och prova med den först, tack för tipset :)

#963

Postad 07 augusti 2011 - 20:35

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Go väska! Om du är intresserad av att köpa ett batteripack med 8 st D-cell batterier kan du höra av dig, jag har 3st över]


Är det ett uppladdningsbart batteripack? Pris?

/Joel

#964

Postad 08 augusti 2011 - 08:18

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0

Är det ett uppladdningsbart batteripack? Pris?

/Joel

är inget batteripack, är en batterihållare :) (sorry...)

Testkörde min väska i Sandhamn i helgen, den lät mest (vem fan behöver en 20-millars yacht när den inte ens imponera mer än en j*vla väska...hehe)

#965

Postad 09 augusti 2011 - 04:38

Hermelinen
  • Hermelinen
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Jag blev klar med min här om dagen. Den heter Mange.


Postad bild

#966

Postad 19 augusti 2011 - 20:23

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Uuur, min väska funkade rätt bra på Way Out West, men lite besviken att ljudet klipper när man drar på lite för mycket, eller när basen blir för hög... Vad göra?

#967

Postad 21 augusti 2011 - 16:54

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Nu är jag snart klar med min stereo!

I lådan finns:
AMP-6 BASIC från 41Hz
SLA-batteri 12v, 7,2 Ah
2x Monacor DT-99/8
2x 4" Monacor SP-60/4
simpelt delningsfilter med 4,7 uF konding med seriekopplat 3.0 ohms motstånd till diskanterna och 0,18 mH spole till basarna.

Jag är riktigt nöjd med ljudet! Det är hur klart och härligt som helst i de övre frekvenserna, underbart att lyssna på akustisk gitarr! Mys är det!
Dock så är den inte så basstark, tyvärr. Men för att vara två fyratummare tycker jag den presterar riktigt bra!

Nu ska jag bara få på lite dekorerande färg! :DD

Bifogad fil(er)


Redigerat av Ratniko, 21 augusti 2011 - 16:58.


#968

Postad 02 september 2011 - 18:20

Vesslan_91
  • Vesslan_91
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Halloj!

Då var det dags att bygga en stereo inför nästa års festivaler.
Behöver mycket hjälp/tips då jag är helt nybörjare på det här.

Bly-acc är egentligen inget alternativ då jag bla ska på peace & love nästa sommar,
om det nu inte går att göra en luring och bygga in den på något smidigt sätt som jag tror någon i tråden hade gjort?
Hur ska det kopplas isf?

Ska jag använda R20-batterier? Skulle gärna vilja att batterierna kan underhållsladdas med solceller om det är möjligt.
30-40 timmars musikspelande på högsta volym är det ens möjligt med dessa batterier eller kommer jag att behöva byta dom flera gånger?
Antar att det är där bly-accen kommer in i det hela.

Jag kan i princip ingenting om högtalare, förstärkare osv. så skulle behöva hjälp på vilka jag ska välja.
Det enda jag vet om högtalarna är att det ska vara PA-högtalare och ha väldigt hög känslighet.
Av det jag har läst tidigare i tråden så verkar AMP6-B vara väldigt bra.
Vill ha det så strömsnålt och effektivt som möjligt.
Behöver inte vara värst på festivalerna men vill kunna spela hyfsat högt med bra tryck utan att musiken ska låta skit.
Ett plus vore om man kunde justera volymen med en volymkontroll, så att man slipper göra det på mp3n/telefonen.
Ett cigarettändaruttag till att ladda batterierna (om det går), annars så kommer det att användas till att ladda mobilen.

Antar att det är plywood som ska användas som byggmaterial.
Volym på bygget har jag inte direkt tänkt på men vill gärna att den ska gå att bära på så den får inte vara alltför tung.
Hade tänkt något sånt här, så att man kan bära det som en ryggsäck.
Högtalarna m.m. behöver nödvändigtvis inte sitta som på bilden utan det var mest så att jag kunde få ett perspektiv på hur det skulle kunna se ut.
Bifogad fil  l_da1.jpg   145,4K   1 Antal nerladdningar Bifogad fil  l_da3.jpg   211,15K   2 Antal nerladdningar Bifogad fil  l_da4.jpg   231,67K   1 Antal nerladdningar Bifogad fil  l_da6.jpg   213,59K   1 Antal nerladdningar Bifogad fil  l_da8.jpg   321,08K   3 Antal nerladdningar Bifogad fil  l_da7.jpg   264,7K   4 Antal nerladdningar Bifogad fil  l_da9.jpg   377,9K   4 Antal nerladdningar Bifogad fil  l_da10.jpg   247,1K   1 Antal nerladdningar

Alla tips är välkomna på mitt kommande bygge!

#969

Postad 02 september 2011 - 22:20

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Jag kan tala varmt om AMP-6 B, den har fungerat underbart i mitt bygge. Jag måste också rekommendera deras forum där det finns väldigt kompetenta personer. Just denna kväll har också en samlingstråd med länkar sammanställs för boombox-byggare.

Jag lödde ihop min förstärkare själv utan några som helst rutin på att löda, dock var det lite pilligt med det som skulle ytmonteras, man fick hålla tungan rätt i mun. Det jag vill säga är att det är "lätta" kit att sätta ihop.

Jag är dock osäker på om AMP-6an orkar driva så många högtalare som du har målat upp, isf så får du kika närmare på AMP-9. Men kolla på forumet, de kan allt!

Jag är väldigt noob på detta jag med så jag kan tyvärr inte hjälpa till på elementfronten, men jag skulle rekommendera att du gör den tvåvägs då det (typ) inte finns vettiga fullrange.

Om du vill gå fullt ut så finns en väl beprövad modell (som du antagligen har sett,) The Boominator. Lätt jag vill bygga en sådan =) Har inte så mycket bastryck i mitt senaste bygge direkt ^__^

Efter lite röd färg på lådan:

Bifogad fil(er)


Redigerat av Ratniko, 02 september 2011 - 22:39.


#970

Postad 05 november 2011 - 23:29

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Vad sägs om en sjävgående "festivalstereo" :)

Postad bild

http://www.niknowak....ages/panzer.htm

#971

Postad 06 november 2011 - 14:16

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Man kan inte annat än att säga att den ser riktigt fräck ut!

#972

Postad 06 december 2011 - 22:41

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Kan börja med att säga att jag la upp detta på FB (https://www.flashback.org/t1734394) innan idag så det är därför mina bilder blev som dem blev. Men här är iaf min och min polares skapelse! Dags att kicka igång tråden igen nu när det passar sig att vara inne och bygga och uppgradera sina skapelser inför kommande sommar :)

Information om strandstereon:

Högtalare: JBL GTO 938 (100W RMS, 300W Peak, 2Ohm, 94dB ljudkänslighet) Kostnad:715:-
Huvudenhet: JVC KD-R521 (4X50W förstärkareffekt) 990:-
Batteri: Fritidsbatteri (75Ah) 800-900:-
Material: Formplywood
Övrigt: Skruv, Primer, Spraylack, Spackel, tätningslist, Cigg-uttag, Högtalarkabel.

Total kostnad: Ca 4000:-

Slutvikt: Stabila 40Kg

Det hela började med att jag och en polare blev sugna på att försöka oss på att bygga en egen strandstereo till den lokala festivalen och såklart till härliga sommarkvällar. Vi tog tag i det hela och beställde högtalare och stereo från BRL.se. Vi fick hem paketet och drog oss till bygghandlen för inköp utav material. När alla grejer väl var på plats så tog det ungefär en helg att färdigställa bygget. Här kommer nu några bilder på själva byggprocessen och slutprodukten, hopppas det ger lite inspiration och ideér för kommande byggen av er här på Minhembio.

PS. Ge gärna feedback samt egna tankar och funderingar!

Test av komponenter från BRL
http://imageshack.us.../dsc0009my.jpg/

Bygget:
http://imageshack.us.../dsc0022rw.jpg/

Inuti lådan:
http://imageshack.us.../dsc0163rb.jpg/

Resultatet:
http://imageshack.us.../dsc0058uy.jpg/

Redigerat av lillsmet, 06 december 2011 - 22:42.


#973

Postad 09 december 2011 - 01:19

Jimmy_JDM
  • Jimmy_JDM
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Kul tråd

måste ju dela med mig av min lilla Douchebag som ja byggde inför sommaren.

vill ha nått man enkelt kunde ta med ner till parken å stranden,

sitter ett 12volts typ 1,2amp batteri i som ger batteritid på typ 10 timmar på normal volym,

Nästan klar, färdigt reslutalt i filmen.

Postad bild

http://www.youtube.com/watch?v=CskpdbrGC9w&feature=channel_video_title

Redigerat av Jimmy_JDM, 11 december 2011 - 17:46.


#974

Postad 16 januari 2012 - 22:05

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Vad finns det för alternativ till 2020 brädan? har det "kommit nåt nytt" som ger mer kräm, än 20W då? Ska kunna gå på 12V, helst.

#975

Postad 24 januari 2012 - 18:22

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej igen!

Nu är det tänkt att vi ska skaffa ett slutsteg av något slag till våra JBL GTO 938, 100W RMS, 300W Peak, 2Ohm. Just nu så kör vi på en vanlig bilstereo med 4x50W men tänkte se om vi inte kunde fixa så att vi kan punga ut all kraft från våra högtalare istället. Någon som kan rekommendera något slutsteg som hade funkat bra till oss? Har inte en blekaste aning om vilka märken som är bra och vilka som är rent skit... eller ja biltema saker är ju bara att glömma då det ska vara kvalite på burken ;)

Tack på förhand!

#976

Postad 26 januari 2012 - 09:19

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Nej, köp en chipamp istället för bilslutsteg.

#977

Postad 26 januari 2012 - 14:53

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Nej, köp en chipamp istället för bilslutsteg.


Tack för svar men just vilken? kan du inte dra iväg någon länk eller nått så jag kan kolla upp den?

#978

Postad 26 januari 2012 - 15:03

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Du verkar vilja ha mycket kraft, men vad ska du ha för batteri? Går inte att få ut hur mycket W som helst på lite ström in... eller hur man ska säga. En TK2050 stärkare klarar upp till 2x100W, men det är på 36V tror jag.

#979

Postad 26 januari 2012 - 15:31

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Du verkar vilja ha mycket kraft, men vad ska du ha för batteri? Går inte att få ut hur mycket W som helst på lite ström in... eller hur man ska säga. En TK2050 stärkare klarar upp till 2x100W, men det är på 36V tror jag.


jo mycket kraft är ju ett måste annars kan vi lika gärna köra på vår stereo :P men vi har ett 75ah fritidsbatteri just nu som är på 12V.. tror det var 75 annars är det mer, får kolla upp det exakt sen.
(om du kollar några inlägg länge upp så ser du vår bygglogg då lådan byggdes i sommras)

Redigerat av lillsmet, 26 januari 2012 - 15:34.


#980

Postad 26 januari 2012 - 15:57

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Aha... lite trött idag. Om ni ändå ska ha en så stor låda skulle jag bygga en Boominator, eller Half Boominator. Bör vara överlägset ljud och ljudnivå ...

Så - glöm mina inlägg :) http://www.diyaudio....ty-machine.html

#981

Postad 02 februari 2012 - 19:48

Edwaard
  • Edwaard
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Någon som har koll på om det finns några fler välbeprövade byggen än boominator? Det är alltid den som rekommenderas om man vill ha en färdig mall att utgå från, men det känns som att det borde finnas folk som siktar på nånting mindre också. Någon som har några förslag?

#982

Postad 03 februari 2012 - 21:54

lillsmet
  • lillsmet
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Någon som har koll på om det finns några fler välbeprövade byggen än boominator? Det är alltid den som rekommenderas om man vill ha en färdig mall att utgå från, men det känns som att det borde finnas folk som siktar på nånting mindre också. Någon som har några förslag?

ja du bara till att skissa fram något fint, låt fantasin flöda! Idag så satte jag in ett slutsteg faktiskt! blev duktigt mycket bättre får jag säga. nu blire lite mer färg sen får de vara :PPostad bild

#983

Postad 03 februari 2012 - 23:18

Edwaard
  • Edwaard
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

ja du bara till att skissa fram något fint, låt fantasin flöda!

Jo, visst är det så. Men eftersom att allt handlar om kompromisser mellan storlek, ljudkvalitet, batteritid osv. så är det ju skönt att - om möjlighet finns - slippa uppfinna hjulet igen. Mitt förra bygge som jag nämnt här tidigare blev inte jättelyckat och ska nu få sig en rework så då tänkte jag se till att göra det lite mer seriöst den här gången.

#984

Postad 03 februari 2012 - 23:36

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Fick hem min Tk2050 från Hifimediy idag, nu ska jag bara fattar hur jag ska bygga/sätta ihop den :wacko:

#985

Postad 11 mars 2012 - 23:10

Andreas951
  • Andreas951
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Är väl ingen direkt "strandstereo" jag ska bygga men är i behov av lite vägledning och tips.

Har ingen ström i stugan så har funderat på att bygga mig en komplett 12v stereo med radio,cd,bluetooth men kört fast lite på vilka högtalare man ska välja och volym på själva lådan. bilhögtalare eller vad ska man köpa?

Ska försöka printa ner vad jag kommit fram till och vad jag behöver hjälp med.

- Formen på bygget hade jag tänkt köra så det ser ut som en vanlig HIFI golvhögtalare. Avlång rektangel ståendes på ena kortsidan med max måtten ca 50x50x140cm
- Bilstereo som huvudenhet då jag behöver radio och möjligheten till att spela cd skivor. Monteras i toppen för lätt åtkomst.
- Strömförsörjningen kommer antingen att köras med ett eget bilbatteri eller fritidsbatteri som monteras inne i lådan eller så ansluts den till batteribanken som vi redan har i stugan och används för tv,lampor.

Högtalare? Är här jag kört fast. Är det bilhögtalare som man ska köpa eller vad? länka gärna.
Om det är bilhögtalare man ska köra på. Vad ska man ha för olika modeller för att det ska låta bra och vara enkelt att installera?
Är jag helt ute och cyklar med setupen nedan

- 2 vägs koaxial med diskant och mellanregister. 2st 4" 5.25 eller 6.5
typ dessa http://www.brl.se/sv...re/525/225.html
- 1st 8-10" bas? eller ska man hellre lägga pengarna på att köpa ett dyrare set med koaxialer?
- slutsteg,förstärkare som kan driva dessa.
Räcker detta eller ska man ha lösa diskanter mellanregister också ?

Basen brukar väl oftast ha riktlinjer på volym osv men hur är det för koaxialerna? Kan de monteras i samma utrymme eller ska man skilja på de och hur mycket volym vill de ha?
Vad ska man använda för dämpmaterial för basen och ska även koaxialerna ha det?

Vilka märken är bra DLS,MDS,GAS,JBL,ALPINE
Prisgrupp? overkill att köpa de lite dyrare modellerna?

Redigerat av Andreas951, 11 mars 2012 - 23:35.


#986

Postad 08 april 2012 - 16:42

Hästkillen
  • Hästkillen
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tjenare mina män.
Har börjat sätta ihop årets strandstereo men eftersom man inte är någon elektriker har jag glömt lite hur man kopplar.
Så tänkte om någon vänlig själ kunde svara på några enklare frågor.

*Eftersom jag vill ha en strömbrytare som stänger systemet så det inte drar massa ström i onödan undrar jag hur man kopplar in en sådan, Ska man dra den röda isosladden till + på brytaren och vidare till batteriet. samt dra en en sladd från brytaren till minus på batteriet? Eller ska man ta röd & svart (+ o -) till brytaren, vidare till batteriet?

Mina högtalare samt bas är kopplade till ett slutsteg om det nu har något med saken att göra.

Tack på förhand.

Redigerat av Hästkillen, 08 april 2012 - 16:53.


#987

Postad 10 april 2012 - 15:00

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Tja Hästkillen:
Vi ska se ifall det klarnar lite för dej om jag säger såhär:
Att inte dra ström i onödan = Att bryta strömmen vid behov
Att bryta strömmen = Att bryta förbindelsen för plus-ledaren med en strömbrytare

Detta ger:
Minus är alltid inkopplat mellan batteri och slutsteg
Plus från batteri går till en strömbrytare (som kan bryta strömmen) och sedan vidare till pllus på slutsteget. Detta är altså en seriekoppling.

#988

Postad 16 april 2012 - 11:43

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Fråga, ni som kör med bluetoothmottagare, upplever ni att det drar mycket sås på era iPods/iPhones eller vad ni nu kör?

Var kan jag hitta en vettig bluetoothreceiver som jag kan driva direkt mot ett LiFePO4-batteri?

#989

Postad 19 april 2012 - 14:03

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Blåtand drar rätt mycket sås ja! det är i rangordning efter att köra med GPSprogram tycker jag (iphone 4)

#990

Postad 19 april 2012 - 19:28

Unregistered04f92fdb
  • Unregistered04f92fdb
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Tja Hästkillen:
Vi ska se ifall det klarnar lite för dej om jag säger såhär:
Att inte dra ström i onödan = Att bryta strömmen vid behov
Att bryta strömmen = Att bryta förbindelsen för plus-ledaren med en strömbrytare

Detta ger:
Minus är alltid inkopplat mellan batteri och slutsteg
Plus från batteri går till en strömbrytare (som kan bryta strömmen) och sedan vidare till pllus på slutsteget. Detta är altså en seriekoppling.

Om ni kör med bilslutsteg(vilket jag antar) kan ni lika gärna sätta brytaren på remoten. Enklare med tunn kabel :)

#991

Postad 22 april 2012 - 15:30

Unregisteredfeb1c742
  • Unregisteredfeb1c742
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0
tänkte också försöka bygga nåt simpelt att spela med i trädgården. Men jag tänkte göra det enkelt för mig. Tänkte att man köper detta färdiga kit
http://www.ljudia.se...-6-mkii-p78123/
Bygger med plywood istället för spån o spar lite på vikten där.

Gör en ficka bakpå där man kan ha batteriet, och en http://www.tradera.c...70613_154261626

sätter ett http://www.biltema.s...ghandtag-86813/ uppe på för att bära, och kantskydd.

Tror ni på denna lösning?

#992

Postad 24 april 2012 - 16:48

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Tjena, tänkte ta en koll före jag börjar med årets bygge..
Hur länge uppskattar ni "proffs" att ett 7,2A gelbatteri från Biltema klarar sig tillsammans med en TA2020 samt ett par utav dessa högtalare ifall man kanske ska spela för 20 pers som ligger på stranden? http://www.blekingeb...369-6x9-koaxial
Är inte ute efter ett svar i minuter utan väldigtväldigt uppskattat, snackar vi 2 timmar eller 10??
Är nämligen en student som inte kan kasta iväg alldeles för mycket pengar på stereon men samtidigt vill att den inte ska byggas och få för dåligt ljud vilket därmed resulterar i att den inte ens används..
Tackar på förhand till er som kan ge mig lite tips, ha det fint!
- Rasmus

#993

Postad 25 april 2012 - 09:39

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Jag använder ett 7,2 Ah batteri i min låda samt likartade förstärkare (byggda runt samma chip) och det längsta jag kört i sträck utan att ladda är sisådär 20-25 timmar inomhus, dock har detta varit på samtalsvolym, men inte heller tror jag att kraften höll på att sina. Så 30+ timmar bakgrundsmusik tippar jag på att min orkar. Den siffran som andra uppgett som byggt ungefär som jag är 20 timmar, fast då har det handlat om att spela utomhus, vilket tar mer kraft iom att man inte har något rumsstöd.

Du tänker ha större högtalare än jag och det är svårt att (jag kan inte iaf) säga om de suger mer eller mindre ström än mina vid samma volym, så det är svårt att säga hur länge ditt batteri med de högtalarna kommer att kunna spela.

Sedan så behövs tio gånger mera effekt om man vill öka ljudstyrkan till det dubbla(+3dB) och det måste man givetvis tänka på om man försöka gissa batteritiden. Om du inte tror att batteritiden räcker så får du leta känsligare element, för en energisnålare förstärkare blir svårt att hitta.

Redigerat av Ratniko, 25 april 2012 - 09:49.


#994

Postad 25 april 2012 - 18:59

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
g0liat: Du kan spela 10h, antagligen mer med det du specade. Men som Raniko säger, beror väldigt mycket på hur högt du tänkt spela. Kör liknande grejer med ett 6Ah batteri och har kunnat spela 15h+ med bra volym! (högre än jag skulle spela om jag låg på stranden iaf)
Tyvärr har batteriet tagit stryk av djupurladdningar så nu blir de antingen nytt batteri eller kanske är de läge att bygga nytt :D

#995

Postad 06 maj 2012 - 10:22

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Jag använder ett 7,2 Ah batteri i min låda samt likartade förstärkare (byggda runt samma chip) och det längsta jag kört i sträck utan att ladda är sisådär 20-25 timmar inomhus, dock har detta varit på samtalsvolym, men inte heller tror jag att kraften höll på att sina. Så 30+ timmar bakgrundsmusik tippar jag på att min orkar. Den siffran som andra uppgett som byggt ungefär som jag är 20 timmar, fast då har det handlat om att spela utomhus, vilket tar mer kraft iom att man inte har något rumsstöd.

Du tänker ha större högtalare än jag och det är svårt att (jag kan inte iaf) säga om de suger mer eller mindre ström än mina vid samma volym, så det är svårt att säga hur länge ditt batteri med de högtalarna kommer att kunna spela.

Sedan så behövs tio gånger mera effekt om man vill öka ljudstyrkan till det dubbla(+3dB) och det måste man givetvis tänka på om man försöka gissa batteritiden. Om du inte tror att batteritiden räcker så får du leta känsligare element, för en energisnålare förstärkare blir svårt att hitta.

g0liat: Du kan spela 10h, antagligen mer med det du specade. Men som Raniko säger, beror väldigt mycket på hur högt du tänkt spela. Kör liknande grejer med ett 6Ah batteri och har kunnat spela 15h+ med bra volym! (högre än jag skulle spela om jag låg på stranden iaf)
Tyvärr har batteriet tagit stryk av djupurladdningar så nu blir de antingen nytt batteri eller kanske är de läge att bygga nytt :D

Vad bra att man kommer ihåg att man postat och svarar 10 dagar i efterhand, menmen.. Tack för svaren iallafall!
Tror jag köper hem högtalarna samt t-amp:en och testar/mäter förbrukningen och därefter köper ett batteri eller i värsta fall nya element.
Men vad gör man med Lepai:en man får hem för att kunna köra den på 12V istället för vägguttag?

Redigerat av g0liat, 06 maj 2012 - 10:22.


#996

Postad 07 maj 2012 - 17:25

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Du får köpa en omvandlare från vägguttag till 12 volt likström med tillräcklig amperestyrka vilket är 1 ampere med min förstärkare om man vill spela hyfsat högt, men på ebay läste jag att lepaien som är baserad på TA2020 vill ha upp till 5A för att fungera optimalt. Så jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera dig. Men 5A känns lite overkill tycker JAG.

#997

Postad 07 maj 2012 - 18:30

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Vet inte ifall det är jag som läser fel eller ifall jag uttryckt mig otydligt, men syftar på vad man behöver köpa för att kunna koppla Lepaien till 12V batteriet - räcker det med en kontakt som passar in i Lepaien? :)
Ifall man matar den med 5A så räcker ju ett 7,2Ah batteri bara i ~1,5h va, right? Detta låter ju inte som någon höjdare isåfall.. På baksidan av dem står det "DC 12V 2A", alltså ska 2A räcka eller?

#998

Postad 07 maj 2012 - 19:31

Unregisteredf10501c8
  • Unregisteredf10501c8
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Undrar också lite hur man ska göra med strömmen.
Hade tänkt mig två 6x9" 2-vägs, en Lepai eller nåt liknande, samt ett mc-batteri från biltema på 7,2Ah.
Är 7,2Ah lite väl overkill till en Lepai?
Går det bara klippa kablarna från AC/DC-converten och sätta dom på plus och minus med en säkring på pluskabeln?

#999

Postad 08 maj 2012 - 08:07

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Lepai drar inte 2A hela tiden! Jag snittar nog mer runt 0,5A MEN som peakeffekt kan den dra betydligt mer än de.

Ska man köra med omvandlare från vägguttag skulle jag leta efter en med minst 1,5A, gärna 2A. Det är inte så kul när ljudet börjar klippa och de låter skit om man vill spela högt.

Kör man med batteri kan ett sådant leverera tillräckligt med ström för att slippa att Lepain "klipper" ljudet.
7,2Ah räcker enligt min erfarenhet 14-15h, säkerligen mer (beroende på volym)

#1000

Postad 08 maj 2012 - 17:19

Unregisteredf10501c8
  • Unregisteredf10501c8
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Lepai drar inte 2A hela tiden! Jag snittar nog mer runt 0,5A MEN som peakeffekt kan den dra betydligt mer än de.

Ska man köra med omvandlare från vägguttag skulle jag leta efter en med minst 1,5A, gärna 2A. Det är inte så kul när ljudet börjar klippa och de låter skit om man vill spela högt.

Kör man med batteri kan ett sådant leverera tillräckligt med ström för att slippa att Lepain "klipper" ljudet.
7,2Ah räcker enligt min erfarenhet 14-15h, säkerligen mer (beroende på volym)

Okej, men den ac/dc convertern man får med. Är det bara klippa kablarna på den och bara koppla till plus respektive minus på batteriet?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.