Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ringde bredbandsbolaget idag ang. HDTV

235 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 30 oktober 2010 - 14:09

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Även jag har precis hoppat på kampanjen med 99 kr rabatt i 12 månader. Det blev det billigaste: 0 kr i 12 mån, 99 kr nästa 12 och icke inspelningsbar box. Kompromisslösning, men jag fick digital-tv iaf :(

Nåväl jag är nöjd hittills, har jämfört lite med de digitala kanalerna från Comhem på vår Panasonic 42S20 och jag ser ingen märkbar skillnad, bra bild på båda.

Letterbox-problemet har jag inte råkat ut för. Vid 4:3-sändningar visas det 4:3 full screen, inget svart uppe eller nere. Kanske dyker upp vid andra sändningar, men jag kan zooma hur jag vill på tvn. Kopplat med hdmi.

Jag har bara snabbt jämfört mellan SVT och SVT HD och kunde inte se någon större skillnad. Ska kolla mer sen, kanske blir bättre på SVT HD med Nintendo-koden?

Den största frågan jag har: Routern. Jag fick också "browsing is temporarily unavailable" och måste dra kabeln direkt från jacket för att det ska fungera = inget internet i datorn. Jag har en trådlös Linksys WRT320N, kan man lösa detta med port forward? Någon nämnde att en port inte var aktiverad, hur ändrar man det? Eller är enda lösningen att sätta en switch vid jacket och dra separata kablar till routern och boxen?

Edit: Om switch är enda lösningen, skulle denna funka? Har 100 MBit.
http://www.webhallen...itch_10-100mbps


Du vet väl att långtifrån allt på SVT-HD sänds i just HD?

#152

Postad 30 oktober 2010 - 14:56

mrnajsman
  • mrnajsman
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Du vet väl att långtifrån allt på SVT-HD sänds i just HD?


Jo, jag har förstått det. Men när det sänds i HD, blir det bättre med 720p än 1080i?

Om jag behöver en switch, vad ska jag tänka på? Jag vill ju inte köpa en grej som inte heller den släpper igenom signalen ordentligt till boxen.

#153

Postad 31 oktober 2010 - 22:34

Unregistered6555a0bf
  • Unregistered6555a0bf
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jo, jag har förstått det. Men när det sänds i HD, blir det bättre med 720p än 1080i?

Om jag behöver en switch, vad ska jag tänka på? Jag vill ju inte köpa en grej som inte heller den släpper igenom signalen ordentligt till boxen.


Fick du ingen switch till? Jag hade redan en Cisco relik men den var inte kompatibel så de skickade en ny vit sak, (Inteno), med inbyggt trådlöst om jag vill. Jag antar att du kan få en med om du säger till? Själv vill jag hellre köra genom min router, D-Link DIR-635, så jag skall se om det går att ställa in den nu när jag bestämt mig för att behålla tjänsten.

#154

Postad 01 november 2010 - 14:17

mrnajsman
  • mrnajsman
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Fick du ingen switch till? Jag hade redan en Cisco relik men den var inte kompatibel så de skickade en ny vit sak, (Inteno), med inbyggt trådlöst om jag vill. Jag antar att du kan få en med om du säger till? Själv vill jag hellre köra genom min router, D-Link DIR-635, så jag skall se om det går att ställa in den nu när jag bestämt mig för att behålla tjänsten.


Nej inget förutom själva boxen ingick. Kan ha att göra med att det inte var hela paketet jag beställde, bara digital-tv. Bredbandet har vi sedan tidigare från BBB i föreningen.
Jag vill heslt köra genom min Linksys WRT320N men det får jag inte rätt på. Jag provar köpa en billig switch i eftermiddag.

#155

Postad 01 november 2010 - 18:28

hansemannen
  • hansemannen
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Halloj.

För er som är intresserade så fick jag brev hem idag från BBB att det blir lite förändringar from den 22/11 -10 i Canal+ paketen.

* Även BBB kommer att börja sända Canal+ Sport HD :)
* Paketet Canal+ Max kommer att lanseras (C+ Fotboll, Hockey, Extra 1, 2, 3 o 4 etc.)
* Canal+ Hockey kommer att plockas bort från paketen Canal+ Total och "Canal+ Sport" (stod det i brevet) och istället ingå i Canal+ Max.

Det stod inget om priser men jag funderar på att ringa o kolla då det är framför allt hockeyn jag är ute efter.

@mrnajsman: Jag har också BBB via föreningen (Ethernet-port i väggen), men för mig ingick en gateway (4-portars) med trådlöst nätverk. Tycker det borde ingå nåt sånt för dig med..!?

#156

Postad 01 november 2010 - 20:07

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Mm jättekul för dom som gillar sport, för oss andra känns det som dom kunde komma med lite annat oxå...

#157

Postad 02 november 2010 - 08:54

mrnajsman
  • mrnajsman
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Halloj.

För er som är intresserade så fick jag brev hem idag från BBB att det blir lite förändringar from den 22/11 -10 i Canal+ paketen.

* Även BBB kommer att börja sända Canal+ Sport HD :)
* Paketet Canal+ Max kommer att lanseras (C+ Fotboll, Hockey, Extra 1, 2, 3 o 4 etc.)
* Canal+ Hockey kommer att plockas bort från paketen Canal+ Total och "Canal+ Sport" (stod det i brevet) och istället ingå i Canal+ Max.

Det stod inget om priser men jag funderar på att ringa o kolla då det är framför allt hockeyn jag är ute efter.

@mrnajsman: Jag har också BBB via föreningen (Ethernet-port i väggen), men för mig ingick en gateway (4-portars) med trådlöst nätverk. Tycker det borde ingå nåt sånt för dig med..!?


Jo man tycker det borde ingått kanske. Hoppas det inte ligger en i botten av kartongen som jag missat..
Jag gick iaf igår och köpte mig en D-Link DES-1005D och kan bekräfta att det funkar utan problem, både till boxen och routern. 159 kr fattigare men jag slapp vänta på att BBB skickar en switch/gateway.

#158

Postad 02 november 2010 - 12:37

Unregistered2b83b2c1
  • Unregistered2b83b2c1
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Halloj.

För er som är intresserade så fick jag brev hem idag från BBB att det blir lite förändringar from den 22/11 -10 i Canal+ paketen.

* Även BBB kommer att börja sända Canal+ Sport HD :)
* Paketet Canal+ Max kommer att lanseras (C+ Fotboll, Hockey, Extra 1, 2, 3 o 4 etc.)
* Canal+ Hockey kommer att plockas bort från paketen Canal+ Total och "Canal+ Sport" (stod det i brevet) och istället ingå i Canal+ Max.

Det stod inget om priser men jag funderar på att ringa o kolla då det är framför allt hockeyn jag är ute efter.

@mrnajsman: Jag har också BBB via föreningen (Ethernet-port i väggen), men för mig ingick en gateway (4-portars) med trådlöst nätverk. Tycker det borde ingå nåt sånt för dig med..!?


Stod det något om fler kanaler än Canal+ ?

#159

Postad 03 november 2010 - 08:02

hansemannen
  • hansemannen
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Stod det något om fler kanaler än Canal+ ?


Nepp, det berörde enbart Canal+ kanalerna..

#160

Postad 05 november 2010 - 23:11

rillo_4
  • rillo_4
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
heei borde man ändra till 720p även fast man inte har någon hd-kanal? bättre sämre på en fullhd lcd? sen tycker jag det är märkligt att man inte kan spela in från 2 kanaler samtidigt. medans det funkar att spela in på en kanal o sen titta på en annan och "pausa" på den kanalen "alltså spelar den ju in på 2 just då?" eller :)

#161

Postad 06 november 2010 - 13:07

Perman_
  • Perman_
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Hej,
är spekulant på denna BBB-TV tjänst o har idag ADSL2+, 24/3mbit via telejacket... är intresserad av baspaketet dvs 0kr/mån första 12, därefter 99kr/mån... ej inspelningsbar box.

Finns det någon form av Pay per view tjänst via BBB? Hittar ingen info om detta men det skulle ju vara trevligt om det går nån fotbollsmatch man vill se nån enstaka gång...

Att jag inte kan ta in HD-kanalerna är tråkigt, men inget jag kan göra åt för tillfället. Blir det trots det "ok" bild på projektor eller blir det skit o såpass fult att det inte är värt det för min del?

Hoppla /P

#162

Postad 06 november 2010 - 15:23

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Hej,
är spekulant på denna BBB-TV tjänst o har idag ADSL2+, 24/3mbit via telejacket... är intresserad av baspaketet dvs 0kr/mån första 12, därefter 99kr/mån... ej inspelningsbar box.

Finns det någon form av Pay per view tjänst via BBB? Hittar ingen info om detta men det skulle ju vara trevligt om det går nån fotbollsmatch man vill se nån enstaka gång...

Att jag inte kan ta in HD-kanalerna är tråkigt, men inget jag kan göra åt för tillfället. Blir det trots det "ok" bild på projektor eller blir det skit o såpass fult att det inte är värt det för min del?

Hoppla /P


Ja, det finns Pay per view men BBB kallar det för On demand men det är typ samma sak. Jag tror dock inte det går några fotbollsmatcher utan bara film och det kostar 39 kr för att hyra en film 24 timmar.
Tycker personligen det är lite dyrt men kan ju vara bra att om man är riktigt uttråkad och absolut inte har något annat att titta på, men så finns ju TV4 Play i boxen också och det är iallafall gratis :(
Jag har själv haft lite problem med störningar men när det fungerar är det ok bild på min 50" Plasma TV och jag har 100 Mbit fast lina så jag vågar tyvärr inte svara på hur det kan fungera på din uppkoppling.

Redigerat av Unregisteredd3e6445d, 06 november 2010 - 15:30.


#163

Postad 06 november 2010 - 20:52

Perman_
  • Perman_
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0

Ja, det finns Pay per view men BBB kallar det för On demand men det är typ samma sak. Jag tror dock inte det går några fotbollsmatcher utan bara film och det kostar 39 kr för att hyra en film 24 timmar.
Tycker personligen det är lite dyrt men kan ju vara bra att om man är riktigt uttråkad och absolut inte har något annat att titta på, men så finns ju TV4 Play i boxen också och det är iallafall gratis :(
Jag har själv haft lite problem med störningar men när det fungerar är det ok bild på min 50" Plasma TV och jag har 100 Mbit fast lina så jag vågar tyvärr inte svara på hur det kan fungera på din uppkoppling.


Hm, okej. Lite dumt då det är sportevenemang o andra liveevent som skulle vara intressanta för mig iaf, filmer kan jag hyra i butiken på hörnet ;) bor i ComHem hus så kanske det blir det istället Men då måste jag pynta massa för en box med HDMI också... hm. Tack för info iaf :lol:!!

#164

Postad 08 november 2010 - 13:01

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Hm, okej. Lite dumt då det är sportevenemang o andra liveevent som skulle vara intressanta för mig iaf, filmer kan jag hyra i butiken på hörnet ;) bor i ComHem hus så kanske det blir det istället Men då måste jag pynta massa för en box med HDMI också... hm. Tack för info iaf :blink:!!


Ja, så här i efterhand skulle jag nog hellre valt Com Hem då får du också tillgång till fler HD-kanaler än SVT1 HD också. Det finns ju som sagt en stor fördel med Bredbandsbolaget och det är priset men man vill ju ha lite kvalitet för pengarna också :) Jag tycker också det är dåligt att dom inte har TV10 i sitt standardutbud så när jag vill se något program på den kanalen är jag tvungen att byta till Com Hem som sänder den gratis i sitt analoga utbud.

#165

Postad 10 november 2010 - 10:57

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

  • 1 015 inlägg
  • 0
Någon som har hört ifall BBB ska ta in fler HD kanaler? Har för mig att jag läste i somras att både 3an och 5an har fått tillstånd att börja köra ut HD kanaler i marknätet, vore ju kul om man kunde få dom hos BBB också.

#166

Postad 10 november 2010 - 12:25

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Enl en svamlande säljare som ringde mig så skulle massa kanaler vara på väg i vinter. Lät dock inte som han visste riktigt vad han pratade om. Men några kommer säkert...
Frågan är fortfarande skall jag byta comhem mot detta eller kommer jag uppleva bilden som sämre?

#167

Postad 10 november 2010 - 14:01

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag har mailat Bredbandsbolaget ett flertal gånger angående detta då det i precis inte hänt något sedan jag skaffade mitt abonnemang i juni tror jag det var. Tycker det är riktigt dåligt att de inte ens har SVT2 HD och TV4 HD i sitt utbud :D Deras TV4 Play tjänst är också under all kritik, saknas t.ex. många program så ofta får man kolla via datorn istället. Om det fortsätter så här kommer jag troligen säga upp mitt abonnemang så fort bindningstiden för jag vill ha flera HD-kanaler och kanalpaket. Som det ser ut nu är det ju i princip bara baspaketet som är förmånligt så jag hoppas verkligen det stämmer att det är en massa kanaler på väg i vinter.

#168

Postad 10 november 2010 - 14:53

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

  • 1 015 inlägg
  • 0
Måste hålla med om att playtjänsterna faktiskt är riktigt kassa. Verkar inte uppdateras alltför ofta. Aja, mailade kundsupporten nyss gällande HD-kanalerna, jag postar svaret här senare.

#169

Postad 14 november 2010 - 13:10

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag mailade häromdagen och frågade om de hade några planer på att börja sända SVT2 HD, fick detta som svar från deras kundservice så det verkar tyvärr inte speciellt positivt när det gäller fler HD-kanaler :)

Hej !

Tack för ditt mail!

Desvärre så har jag inte någon information om när eller om denna kanalen kommer att inkluderas i våra paket.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig Onsdag.

Vid svar på detta mail ber vi dig spara tidigare historik för att vi enklare skall kunna följa ditt ärende.



Med vänlig hälsning
xxxx xxxxxxxxx
Bredbandsbolaget
Kundservice

Besök gärna www.bredbandsbolaget.se eller kontakta oss på telefonnummer 0770-777 000 för mer information om våra produkter och tjänster!

#170

Postad 23 november 2010 - 12:48

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Nu har Bredbandsbolaget iallafall lanserat lite nya HD kanaler, finns ett speciellt Canal Digital HD paket där TV4 HD, National Geographic Channel HD, Discovery HD och Animal Planet HD ingår. Jag fick även tillgång till lite andra kanaler som BBC Lifestyle, BBC Entertainment, Playhouse Disney, Cartoon Network, Boomerang, Animal Planet, Star!, TCM, VH1, Aljazeera och History utan extra kostnad.
Detta gäller bara om man har Canal Digital Medium paketet som jag, Baspaketet verkar vara samma kanaler som tidigare.
Skönt att det händer lite med Digital-TV tjänsten men dåligt av kundservice som inte verkar haft en aning om att det var några nya HD kanaler på gång, mailade och frågade senast i förra veckan.
Måste även påpeka att det är synd att deras nya tjänst Viasat On Demand endast går att skaffa om man har Viasat Guld abonnemang, och att det dessutom kostar 69 kr/mån känns lite för dyrt så där blir det nog tyvärr ingen beställning :)

Redigerat av Unregisteredd3e6445d, 23 november 2010 - 12:51.


#171

Postad 23 november 2010 - 13:49

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Och det bästa är att vi fått tillbaka VH1 och Zone reality som dom tog bort för nåt år sen :)

#172

Postad 23 november 2010 - 20:16

roto
  • roto
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
"Till vintern kommer fler HD-kanaler i kanalpaketen".

Ja så hette det i somras och hela hösten på bbb:s hemsidor. Vad man glömde nämna var den lilla bagatellen,
att det kommer förstås att kosta...

Är det bara jag som fått intrycket av att de nya kanalerna skulle ingå? För inte kunde man tro,
att Viasat Guld bara skulle innehålla 1 HD-kanal till det priset. Tydligen har man nu fått så många
abonnemang, att det är dags att avtäcka prislapparna.

Nu blev vi blåsta igen!

Riktigt fult kundfiske.

#173

Postad 24 november 2010 - 15:32

Defqon1
  • Defqon1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

"Till vintern kommer fler HD-kanaler i kanalpaketen".

Ja så hette det i somras och hela hösten på bbb:s hemsidor. Vad man glömde nämna var den lilla bagatellen,
att det kommer förstås att kosta...

Är det bara jag som fått intrycket av att de nya kanalerna skulle ingå? För inte kunde man tro,
att Viasat Guld bara skulle innehålla 1 HD-kanal till det priset. Tydligen har man nu fått så många
abonnemang, att det är dags att avtäcka prislapparna.

Nu blev vi blåsta igen!

Riktigt fult kundfiske.



Roto; Det är väl ändå operatörerna såsom Viasat och Canal Digital som bestämmer vad som ska ingå och inte ingå i en paketering? Vill Viasat ha en HD-paketering så är det nog det som gäller... tyvärr.

#174

Postad 24 november 2010 - 20:04

roto
  • roto
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Roto; Det är väl ändå operatörerna såsom Viasat och Canal Digital som bestämmer vad som ska ingå och inte ingå i en paketering? Vill Viasat ha en HD-paketering så är det nog det som gäller... tyvärr.


Defqon1; Ja om du inte vet, så fråga inte mig vad som gäller! Jag förmedlar bara mitt intryck av bbb:s marknadsföring.
Får man fråga vilket abonnemang du själv har och när du tecknade?

#175

Postad 05 januari 2011 - 23:03

domina2r
  • domina2r
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Hur är bilden på HD-kanaler? Hur mkt bandbredd drar hd-kanaler? Vilka hd-kanaler ingår i bas hd?


Bilden är mkt bra på alla kanaler om videokällan är bra, jag ser nu på discovery hd, drar ca 19Mbit i medel, sdkanal drar ca 5Mbit. Jag har ej upplevt ngt som störande, tvärtom är boxen otroligt snygg/liiten och lätt, sitter en 2.5" 320gb hd i den, det sitter tydligen ingen fläkt i den heller, så den är mkt tyst. Från vila tar det kanske..4-5 sekunder innan du har bild, sd eller hdkanal, från ström ur till bild, 25 s på discovery hd, mao en mkt snabb box. Satt nu o kollade Ondemandtjänsterna, nordisk film/sf anytime, så lyckat de har fått till det, jag är imponerad, bra utbud också, boxen är nästintill whisper silent. Vad jag förstår så är dessa sändningar i mpeg-2?! Låter konstigt men har det fr rel säker källa, boxen klarar mpeg4 också iofs. Men bandbredden blir ju högre på mpeg2.

/Lars Ohlsson

#176

Postad 05 januari 2011 - 23:09

domina2r
  • domina2r
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Fick min box i torsdags, och beställde på måndagskvällen, snabb leverans :P Men jag fick ringa till BBB för att få kanalpaketet jag beställt, men det tog 15 min så var det fixat...



Ja, jag kan väl bekräfta att några program blir så, men dom flesta blir "vanlig" 4:3 (bara svarta kanter på sidan). Såg ett äldre simpson avsnitt på 6:an och den visades korrekt t ex. Däremot t ex hockeykanalen sänder dom äldre hockeymatcher som är inspelade i 4:3 men dom sänds som 16:9, vilket gör att det blir dvärgtv :/

Men bildkvaliteten upplever jag som bra iaf, går snabbt att byta kanal, men med lite lagg i max 1 sek, men inte särskilt störande. Sen fick jag ett annat skumt fel: Om digitalt ljud via HDMI var valt så fick jag inget ljud på SVT HD men på övriga kanaler. Men med inställningen analogt ljud funkade ljudet på alla kanaler.


Angående ljudet, är du säker på att du kollade alla kanaler med digital inställt, det bör ha blivit svt 1,2,hd som hade stumt ljud, iom att de sänder i 5.1 o de tv/receiver kanske ej kan decoda det över hdmi? vanligt problem/symptom detta.

/Lars Ohlsson

#177

Postad 10 januari 2011 - 15:34

mawam
  • mawam
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Är det denna box som denna tråd berör?

http://www.bredbands...elningsbar.html

Jag är ännu inte BBB kunde men kommer troligen bli det snart. Det jag undrar lite är över denna box USB port, fungerar den? Enligt manualen på BBB:s hemsida så är den "inaktiverad" men då jag idag ringde och pratade med BBB sa de att man kunde använda denna port till att ansluta externa HD:s för att på detta vis kunna kopiera filmer/program från den interna hd:n, stämmer detta?

Tack på förhand!

#178

Postad 11 januari 2011 - 15:38

Unregistered934ee2f2
  • Unregistered934ee2f2
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Efter att ha sökt länge efter vilken box man egentligen fick av Bredbandsbolaget tog jag mig själv i kragen och slog BBB en signal. Eftersom säkert fler letat efter informationen så
  • Thomson DBI2210
  • Thomson DBI8500 (med PVR-funktionalitet)
Som kanske sagts tidigare krävs minst 60Mbit/s-uippkoppling för att få HD-kanaler, men det visste jag sen tidigare.

#179

Postad 12 januari 2011 - 10:50

mawam
  • mawam
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Efter att ha sökt länge efter vilken box man egentligen fick av Bredbandsbolaget tog jag mig själv i kragen och slog BBB en signal. Eftersom säkert fler letat efter informationen så

  • Thomson DBI2210
  • Thomson DBI8500 (med PVR-funktionalitet)
Som kanske sagts tidigare krävs minst 60Mbit/s-uippkoppling för att få HD-kanaler, men det visste jag sen tidigare.


Ok men har du denna box eller har du beställt? Jag funderar men vill gärna att någon ska bekräfta eller dementera BBB:s uppgifter att man kan använda USB porten eller ej? Enligt dess manual kan man iaf inte använda den...

Sen så sa de till mig att 5MBit/s räckte för att se på deras kanaler men då fråga jag iof ej specifikt för HD-kanaler.

Finns det någon här på forumet som har TV via BBB? Hur fungerar det?

#180

Postad 13 januari 2011 - 07:46

Unregistered934ee2f2
  • Unregistered934ee2f2
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Ok men har du denna box eller har du beställt? Jag funderar men vill gärna att någon ska bekräfta eller dementera BBB:s uppgifter att man kan använda USB porten eller ej? Enligt dess manual kan man iaf inte använda den...

Sen så sa de till mig att 5MBit/s räckte för att se på deras kanaler men då fråga jag iof ej specifikt för HD-kanaler.

Finns det någon här på forumet som har TV via BBB? Hur fungerar det?

Jag beställde PVR-versionen igår. Ska försöka komma ihåg att ge svar när jag fått den och allt är igång.

Jag tror jag läst manualer till någon Comhem-box att USB-porten på just den var till för offline-service, typ diagnostik och flashning.

#181

Postad 18 januari 2011 - 07:34

Unregistered934ee2f2
  • Unregistered934ee2f2
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Kopplade in grejerna igår, en inspelningsbar box med Viasat Guld-paktet till.

Första reflektionen är att det faktiskt funkar, och det är ganska snabbt också. Trodde det skulle hacka mer.
Andra observationen är att den är riktigt tyst. Eftersom den är fläktlös och det sitter en tyst disk så tänker man inte på suset om TV:n är påslagen. Jag kan iofs bara jämföra med Samsungs box till Comhem (Samsung DCB-P805Z) och den lät som ett tröskverk jämfört med den här.
USB-porten verkar inte gå att använda.
Den inbyggda tv-guiden är lite sämre än jag är van vid, den visar åtta kanaler åt gången, och ska man bläddra måste den "tänka" två sekunder innan nästa åtta kanaler visas.

På det hela taget: en mycket nöjd kund. Nu får man bara hoppas att de bygger ut telestationen som man är kopplad till så jag kan uppgradera till 60MBit och HD-kanaler.

#182

Postad 19 januari 2011 - 22:08

Unregistered6555a0bf
  • Unregistered6555a0bf
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har PVR boxen och jag upplever att efter ca. 1 timmes drift börjar ljudet bryta med jämna mellanrum allt tätare och tätare i ca 5 minuter sedan blir det bra igen. Byter jag kanal i en sekund upphör problemet direkt. Sedan efter ytterligare ca. en timme återkommer samma problem igen och pågår i några minuter. Börjar bli riktigt irriterad på det här nu. Det märkliga är att om jag spelar in samma kanal och sedan spelar upp den delen där man tappat ljudet "live" så finns det inspelat?!?! Är det fler som har det här problemet? Vad det gäller USB porten så skulle jag hemskt gärna vilja ha namnet på den på BBB som sagt att den skall gå att använda till att kopiera filmer.

/Peter

#183

Postad 02 februari 2011 - 14:37

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Nu var det beställt! Får väl HD-PVR-boxen med posten om ett par dagar...
Men sen blir den liggande ända tills den 1/4 när jag har tillträde till lägenheten. Fram tills dess så blir det en sista tid med Viasat. Hinner se TV3HD i en månad i varje fall. :unsure:
Fick förresten till en superdeal med Viasat om att bryta abonnemanget vid flytt trots 4 månader kvar av bindningstiden! Det vore ju tokigt att montera en parabol på en balkong för att bara kunna se de kanaler som ändå finns i fibern från BBB.
Att jag sedan "bara" hakar på dealen om TV-baspaketet för noll kr/månad i ett år är en annan sak. Vi kom på att de enda kanaler som går förutom baskanalerna är Disney, så vi får bara ett 20-tal kanaler som ingen ändå tittar på. :P


Edit: Voddler ingår ju hos BBB, tyvärr inte i TV-boxen, men det kanske kommer? Så filmer har man ju ändå, utan Viasatondemand.

Redigerat av agpath, 02 februari 2011 - 14:39.


#184

Postad 05 februari 2011 - 09:51

Gruppy
  • Gruppy
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som vet om det finns något alternativ till Ruckusen om man vill skicka signalen trådlöst till boxen? Typ Netgear WNCE2001?

///Samuel

#185

Postad 05 februari 2011 - 18:57

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon som vet om det finns något alternativ till Ruckusen om man vill skicka signalen trådlöst till boxen? Typ Netgear WNCE2001?

///Samuel

Nej, men rent tekniskt ska det ju inte spela någon roll. Borde funka med en vanlig trådlös brygga. Har en Netgear till min BD-spelare tex.

#186

Postad 13 februari 2011 - 18:26

Darthan
  • Darthan
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Alltså nånting jag reagerar på att hur lite fakta det finns om dessa 2 boxar de har. För tillfället har jag comhems hdpvr och jag är nöjd med den. Men jag skall flytta till ett radhus där comhem inte kan leverera HD kanaler, därför har jag börjat titta lite på vad BBB har att erbjuda. Men som sagt så finns det knappt nån fakta angående dessa boxar, jag vill ha en riktig recension! hittar inte det nånstans, nån som har sett nån som kan klistra in en länk? Och nåt annat som bekymrar mig är att alla ni har sånna olika reaktioner på dessa boxar, vissa tycker det är bra bild och bra ljud och allt funkar kanon. Andra tycker tvärtom

#187

Postad 14 februari 2011 - 09:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Alltså nånting jag reagerar på att hur lite fakta det finns om dessa 2 boxar de har. För tillfället har jag comhems hdpvr och jag är nöjd med den. Men jag skall flytta till ett radhus där comhem inte kan leverera HD kanaler, därför har jag börjat titta lite på vad BBB har att erbjuda. Men som sagt så finns det knappt nån fakta angående dessa boxar, jag vill ha en riktig recension! hittar inte det nånstans, nån som har sett nån som kan klistra in en länk? Och nåt annat som bekymrar mig är att alla ni har sånna olika reaktioner på dessa boxar, vissa tycker det är bra bild och bra ljud och allt funkar kanon. Andra tycker tvärtom

Jag har fått min Thompson, HD-PVR box från BBB. Dock kan jag inte testa den förrän efter flytt den 1/4. De är snabba på att skicka ut prylar när man tecknar abb i förväg. :unsure:
Boxen är mycket mindre än min nuvarande från Viasat. Inte så konstigt eftersom den inte behöver 2 tuners, visserligen. Den har heller ingen fläkt vilket borde betyda att den är betydligt tystare än boxar med tuners, som förmodligen alstrar en hel del mer värme. En annan fördel som jag kan se är de stora tydliga, gröna siffrorna på panelen som visar klocka. Detta saknar jag på Viasats Pace-box.
Men som sagt, hur den funkar får vi se.

#188

Postad 20 februari 2011 - 04:59

HSV
  • HSV
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Är det någon som kan bekräfta om HD-tjänsten fungerar ihop med bredband 40? Enligt BBB's site är det 60+, men enligt deras support fungerar det även med 40. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

#189

Postad 21 februari 2011 - 08:44

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Är det någon som kan bekräfta om HD-tjänsten fungerar ihop med bredband 40? Enligt BBB's site är det 60+, men enligt deras support fungerar det även med 40. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Rent teoretiskt ska det ju funka. Problemet med de lägre hastigheterna och IPTV är att det kan bli problem om någon surfar på någon annan burk samtidigt som du ser på TV. Särskilt om det är en HD-kanal förstås.

#190

Postad 26 juli 2011 - 23:27

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har PVR boxen och jag upplever att efter ca. 1 timmes drift börjar ljudet bryta med jämna mellanrum allt tätare och tätare i ca 5 minuter sedan blir det bra igen. Byter jag kanal i en sekund upphör problemet direkt. Sedan efter ytterligare ca. en timme återkommer samma problem igen och pågår i några minuter. Börjar bli riktigt irriterad på det här nu. Det märkliga är att om jag spelar in samma kanal och sedan spelar upp den delen där man tappat ljudet "live" så finns det inspelat?!?! Är det fler som har det här problemet? Vad det gäller USB porten så skulle jag hemskt gärna vilja ha namnet på den på BBB som sagt att den skall gå att använda till att kopiera filmer.

/Peter


Jag har haft exakt detta problemet en längre tid, har inte hört någon tidigare annan som haft det så jag trodde faktiskt jag var ensam. Tycker jag testat allt som att byta kablar etc. och jag har riktigt bredband vid bredbandsuttaget, inget adsl skräp. Blev så less på det så jag har nu även skaffat ett Com Hem abonnemang och jag kan inte avsluta abonnemanget hos Bredbandsbolaget eftersom det är 24 månaders bindningstid.
Man kan nästan tro att det är fel på vissa boxar för de här ljudstörningarna går liksom inte att missa, hackar som bara den ett tag och sedan brukar bilden frysa en stund för att sedan bli bra igen i ungefär en halvtimme, men jag har aldrig mätt exakt hur lång tid det är mellan störningarna.
Det är 2011 nu tycker att man borde slippa sånt här strul, har mailat supporten ett flertal gånger men de verkar helt ovetande om detta problem som bara tycks gälla PVR boxen :)

#191

Postad 08 augusti 2011 - 16:47

Unregistered6555a0bf
  • Unregistered6555a0bf
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jag har haft exakt detta problemet en längre tid, har inte hört någon tidigare annan som haft det så jag trodde faktiskt jag var ensam. Tycker jag testat allt som att byta kablar etc. och jag har riktigt bredband vid bredbandsuttaget, inget adsl skräp. Blev så less på det så jag har nu även skaffat ett Com Hem abonnemang och jag kan inte avsluta abonnemanget hos Bredbandsbolaget eftersom det är 24 månaders bindningstid.
Man kan nästan tro att det är fel på vissa boxar för de här ljudstörningarna går liksom inte att missa, hackar som bara den ett tag och sedan brukar bilden frysa en stund för att sedan bli bra igen i ungefär en halvtimme, men jag har aldrig mätt exakt hur lång tid det är mellan störningarna.
Det är 2011 nu tycker att man borde slippa sånt här strul, har mailat supporten ett flertal gånger men de verkar helt ovetande om detta problem som bara tycks gälla PVR boxen :)



Har du fått någon mer hjälp?
Det måste ju vara fler än vi två som har det här problemet?
Jag har en SONY KDL-40EX701 kopplad med HDMI, funderar på om det kan ha något att göra med övrig hårdvara. Vad kör du med?


/Peter

Redigerat av Unregistered6555a0bf, 08 augusti 2011 - 19:55.


#192

Postad 14 augusti 2011 - 12:10

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Har du fått någon mer hjälp?
Det måste ju vara fler än vi två som har det här problemet?
Jag har en SONY KDL-40EX701 kopplad med HDMI, funderar på om det kan ha något att göra med övrig hårdvara. Vad kör du med?


/Peter


Jag har haft ganska mycket mailkonversation med deras support men så mycket mer har det inte hänt, har testat både med HDMI, Scart och Komponent till ett flertal olika TV-apparater och min projektor. Det verkar inte göra någon skillnad så jag har nästan uteslutit att det skulle vara något problem med övrig hårdvara. Har även följt de tipsen jag fått från Bredbandsbolaget att prova olika nätverkskablar, koppla direkt till bredbandsuttaget etc.
Börjar tro att det är något lokalt problem där jag bor typ i fastigheten eller liknande, vi har haft Bredbandsbolaget sedan 2001 så det kanske är gammal utrustning hos bostadsrättsföreningen?
De har sagt till mig att de är på gång någon uppgradering till boxen ganska snart så man kan ju alltid hoppas att det ska fixa det om det är några mjukvaruproblem med boxen, men det verkade mer vara att man skulle kunna ändra olika bildformat när man körde via HDMI-utgången på boxen. Jag har haft detta fel länge nu, skaffade abonnemanget i maj 2010 så jag är fast i nästan 1 år till eftersom det är 24 månaders bindningstid ;)
När jag t.ex. hyr film med boxen är det aldrig några problem med ljudet utan bara när jag kollar längre tid på samma TV-kanal, har du även problem med kanalbyten att det ibland blir "Ingen signal" om man byter kanal snabbt med program +/- på fjärrkontrollen?
Var bor du någonstans? Jag bor i Upplands Väsby, norr om Stockholm så om du bor i närheten kan det ju eventuellt bekräfta min teori om något slags lokalt problem hos BBB med TV-tjänsten?

#193

Postad 22 augusti 2011 - 22:18

Unregistered6555a0bf
  • Unregistered6555a0bf
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Jag har haft ganska mycket mailkonversation med deras support men så mycket mer har det inte hänt, har testat både med HDMI, Scart och Komponent till ett flertal olika TV-apparater och min projektor. Det verkar inte göra någon skillnad så jag har nästan uteslutit att det skulle vara något problem med övrig hårdvara. Har även följt de tipsen jag fått från Bredbandsbolaget att prova olika nätverkskablar, koppla direkt till bredbandsuttaget etc.
Börjar tro att det är något lokalt problem där jag bor typ i fastigheten eller liknande, vi har haft Bredbandsbolaget sedan 2001 så det kanske är gammal utrustning hos bostadsrättsföreningen?
De har sagt till mig att de är på gång någon uppgradering till boxen ganska snart så man kan ju alltid hoppas att det ska fixa det om det är några mjukvaruproblem med boxen, men det verkade mer vara att man skulle kunna ändra olika bildformat när man körde via HDMI-utgången på boxen. Jag har haft detta fel länge nu, skaffade abonnemanget i maj 2010 så jag är fast i nästan 1 år till eftersom det är 24 månaders bindningstid :D
När jag t.ex. hyr film med boxen är det aldrig några problem med ljudet utan bara när jag kollar längre tid på samma TV-kanal, har du även problem med kanalbyten att det ibland blir "Ingen signal" om man byter kanal snabbt med program +/- på fjärrkontrollen?
Var bor du någonstans? Jag bor i Upplands Väsby, norr om Stockholm så om du bor i närheten kan det ju eventuellt bekräfta min teori om något slags lokalt problem hos BBB med TV-tjänsten?


Först vill jag påstå att problemet verkar blivit värre den senaste tiden. Kanske bara jag som tittar mer på de kanalerna så jag vet inte säkert men det känns så.
Jag har haft BBB sedan början av 2000 men de bytte all utrustning, både i huset och i närmaste station, när de lanserade tv tjänsten. De lyckades iofs sälja tjänsten 4 månader innan den gick att använda men det är historia nu. (Jag fick den inspelningsbara boxen + lite annat av dem som kompensation). Jag bor en bra bit söder om dig, i Värnamo. Jag har exakt samma problem med att den ibland säger att Ingen signa eller att signalen är kodad men vet inte i vilken situation det uppstår. Har dessutom på senare tid fått totalt ljudbortfall på vissa tv 1000 kanaler. Säger något om att ljudformatet inte stöds och att jag skall kontrollera min TV. Byter man sedan kanal på boxen till en vanlig som 4an lr 5an så kommer ljudet och man kan gå till 1000 kanalerna igen utan problem…
En kille ringde mig häromdagen och frågade lite om problemet som jag anmält via hemsidan och sedan konstaterade han att jag gjort vad man kan förvänta sig för att utesluta alla lokala problem så han lämnade över ärendet till teknikerna sa han. Han upplyste även att de kanske kommer ut till mig och om de då upptäcker att jag avsiktligt gjort något fel får jag betala allt själv. (Lät nästan lite hotfull). Ingen har kommit men idag fick jag ett SMS att de skickar en my box till mig och den ligger nu och väntar hos mitt ombud. Skall hämta den i morgon och hoppas på en lösning. Jag återkommer med info om hur det går.
//PS. jag tror att det redan nu går att ändra bildformat på HDMI men den menyn ligger dold. Jag har testat och det går att ändra mellan 576p, 720p eller 1080i.//

#194

Postad 23 augusti 2011 - 12:15

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Kopplade precis in min inspelningsbara box från bbb och tycker att kvalitén på bilden är hemsk. Nästan bättre bild om man kör analogt rakt in i tvn. Jag kör bild och ljud genom min Yamaha receiver och bilden skickas tydligen i 1080i från boxen enligt min receiver. Finns det inget sätt att ändra till 720p?

#195

Postad 23 augusti 2011 - 12:30

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Du kommer till en "hemlig" meny genom att trycka: upp ner gul blå exit på kontrollen medans boxen är på. Där går att ändra upplösning.

#196

Postad 23 augusti 2011 - 14:29

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

Du kommer till en "hemlig" meny genom att trycka: upp ner gul blå exit på kontrollen medans boxen är på. Där går att ändra upplösning.


Ja, jag läste det innan i tråden. Det fungerade och bilden blev något bättre, men hade ändå bättre bild på de analoga kanalerna först, men nu verkar det ha blivit bättre...

#197

Postad 24 augusti 2011 - 08:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Kopplade precis in min inspelningsbara box från bbb och tycker att kvalitén på bilden är hemsk. Nästan bättre bild om man kör analogt rakt in i tvn. Jag kör bild och ljud genom min Yamaha receiver och bilden skickas tydligen i 1080i från boxen enligt min receiver. Finns det inget sätt att ändra till 720p?

Märkligt. I menyn går bara att välja 720p. 1080i finns inte som val.

#198

Postad 25 augusti 2011 - 19:19

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

Märkligt. I menyn går bara att välja 720p. 1080i finns inte som val.


på min finns 1080i, 720p och 578p. Har ju nu upptäckt att det är jättemycket program som sänds i 4:3 format, typ hälften av alla serier på tv känns det som. Snackade med bredbandsbolaget och de sa att det var en uppdatering på gång som skulle råda bot på detta, men han visste inte riktigt när den skulle släppas. Verkar ju jävligt lustigt..

#199

Postad 26 augusti 2011 - 08:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

på min finns 1080i, 720p och 578p. Har ju nu upptäckt att det är jättemycket program som sänds i 4:3 format, typ hälften av alla serier på tv känns det som. Snackade med bredbandsbolaget och de sa att det var en uppdatering på gång som skulle råda bot på detta, men han visste inte riktigt när den skulle släppas. Verkar ju jävligt lustigt..

Det lär ju fortfarande sändas i 4:3 även fast de kanske uppdaterar boxen till att inkludera en ful "strech"-funktion för bilden.

#200

Postad 26 augusti 2011 - 17:53

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

Det lär ju fortfarande sändas i 4:3 även fast de kanske uppdaterar boxen till att inkludera en ful "strech"-funktion för bilden.


Ja, jag vet inte. Men om man kollar samma program analogt via antennsladden så blir det ju 16:9 och det ser ju inte utdraget ut så det känns som att boxen gör om 16:9 sändningar till 4:3 :P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.