Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Problem med att koppla ihop allt i din anlÀggning?

1292 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juli 2005 - 07:24

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0
TÀnkte testa med att starta en samlingstrÄd för problem med hur hela eller flera saker i en anlÀggning ska kopplas ihop.
Vilka kablar/tillbehör som ska anvÀndas.

Problemen kanske lÀttare gÄr att lösa om vi samlar de hÀr. :)

FrÄgor om hur enstaka prylar ska kopplas ihop stÀlls i befintliga, separata trÄdar.
Denna trÄd Àr alltsÄ bara för hur flera saker samtidigt ska kopplas ihop!

Om du har frÄgor om hur man kopplar ihop förstÀrkare med Subwoofer, se denna trÄd:
Officiell trÄd - Koppla högtalare och sub, Svar pÄ vanliga frÄgor

Redigerat av tb303, 28 december 2005 - 12:15.


#2

Postad 17 juli 2005 - 14:40

Unregistered974014ab
  • Unregistered974014ab
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0
Bra ide sÄ jag kommer med en liten frÄga. :)

Ska köpa en Marantz SR7500 nÀr lönen har kommit och efter det tÀnkte jag investera i ett par RC-L frÄn tyskland eller begagnade att ha ihop med resten av mitt Ergo surround. Det lutar just nu mot att det blir Supra runt om men vad bör jag köra till frontarna nÀr jag fÄr dem och hur kopplar jag in boxen som hör ihop med frontarna? Jag har separat Pioneer DVD och Denon CD.

#3

Postad 17 juli 2005 - 19:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlĂ€gg
  • 0

Bra ide sÄ jag kommer med en liten frÄga. :)

Ska köpa en Marantz SR7500 nÀr lönen har kommit och efter det tÀnkte jag investera i ett par RC-L frÄn tyskland eller begagnade att ha ihop med resten av mitt Ergo surround. Det lutar just nu mot att det blir Supra runt om men vad bör jag köra till frontarna nÀr jag fÄr dem och hur kopplar jag in boxen som hör ihop med frontarna? Jag har separat Pioneer DVD och Denon CD.

<{POST_SNAPBACK}>

andvÀnd sökfunktionen pÄ rc-l sÄ kommer du att upptÀcka att 7500 inte passar med rc-l för att rc-l ska fungera som det Àr menat sÄ mÄste man kunna separera för och slutsteg .
sÄ sök runt och lÀs sÄ mycket du kan innan du köper nÄgot.
mvh/x-12

#4

Postad 17 juli 2005 - 20:00

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0
HÀr har du tex 2st trÄdar om RC-L boxen:
https://www.minhembi...showtopic=88587
https://www.minhembi...showtopic=41862

#5

Postad 29 juli 2005 - 19:04

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

  • 49 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Är precis pĂ„ vĂ€g att köpa följande:

Harman & Kardon AVR-435
Monitor audio silver RS6
Monitor silver RS-LCR (center)

FrÄgan uppstÄr ju nu:
1. Vad behöver jag för kablar?
Golvarna kommer att stÄ lite drygt tvÄ meter pÄ varje sida om recievern. Centern Àr placerad precis ovanför TV:n - vilket innebÀr att det stÄr i bokhyllan pÄ en höjd av 1,50 över golvet.

2. Jag hade tÀnkt mig att biwira golvarna för bÀsta ljud. (Om jag fattat det rÀtt sÄ ska/kan man inte biwira en center... UrsÀkta min okunnighet...) Kan nÄgon ge förslag pÄ vilka kablar jag bör vÀlja - kvalitet + vilken typ av koppling (banan etc.) som Àr lÀmplig. NÄgot sÀrskilt mÀrke som rekommenderas? Vad Àr ett bra pris? (tÀnkte förhandla lite med firman jag ska handla av sÄ det Àr bra om jag har ett hum om vad som Àr bra pris för bra kablar.)

3. Jag har en DVD som Àr nÄgra Är gammal. Den har dock digital audio out i form av dels "opt out" och dels "dig out". Vilka kablar rekommenderas till denna? För tillfÀllet stÄr DVD:n placerad ca 1.5 m över recievern. Det blir vÀl onödigt lÄng vÀg (dyr kabel?) Kan man stÀlla DVD:n pÄ recievern?

4. Slutligen: Jag har en force 315-box till comhem. Den har digitalt ljud via koaxiell kontakt. Vilken kabel ska jag köpa till denna?

5. NÄgot annat jag bör tÀnka pÄ nÀr jag ska köpa kablar till ovanstÄende utrustning?

#6

Postad 30 juli 2005 - 13:34

volym
  • volym
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Jag skulle vilja fÄ surroundljud frÄn min DVD genom att koppla ihop den med mina mina PChögtalare. Problemet Àr dock att jag inte vet om det gÄr eller hur jag ska koppla i sÄ fall. Skulle vara mycket tacksam om nÄgon kunnig person kunde hjÀlpa mig.

*Högtalare: Altec Lansing ADA885 Multi-channel
*DVD: AFK (budget DVD)

BÄda har dolby digital logga pÄ sig och DVDn har Àven en DTS logga.


Jag vet att mina grejer Àr dÄliga, men Àr man fattig student sÄ Àr man.
Tack som FAN pÄ förhand!

Bifogad fil(er)



#7

Postad 31 juli 2005 - 11:45

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0

Vad behöver jag för kablar?

Supra gör prisvÀrda kablar, tex deras PLY uppskattas av mÄnga.
Ixos och QED Àr ocksÄ mÀrken som Àr populÀra.

Banan eller spadar Àr enklast att anvÀnda. Det finns flera trÄdar om just olika banankontakter pÄ forumet, testa att söka.

Om jag fattat det rÀtt sÄ ska/kan man inte biwira en center..

Man kan "biwira" en center, inga problem.

3. Jag har en DVD som Àr nÄgra Är gammal. Vilka kablar rekommenderas till denna?
Kan man stÀlla DVD:n pÄ recievern?

Optisk funkar bra.
Om förstÀrkaren blir mycket varm bör man inte stÀlla cd/dvd-spelare ovanpÄ den.

4. Slutligen: Jag har en force 315-box till comhem. Den har digitalt ljud via koaxiell kontakt. Vilken kabel ska jag köpa till denna?

Vilken typ av koax. kabel? En kabel för 200-300kr Àr nog ok.

Redigerat av tb303, 31 juli 2005 - 11:46.


#8

Postad 31 juli 2005 - 12:50

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle vilja fĂ„ surroundljud frĂ„n min DVD genom att koppla ihop den med mina  mina PChögtalare. Problemet Ă€r dock att jag inte vet om det gĂ„r eller hur jag ska koppla i sĂ„ fall. Skulle vara mycket tacksam om nĂ„gon kunnig person kunde hjĂ€lpa mig.

Bara för att din DVD har dessa loggor betyder det inte att den kan fÄ ut DD och DTS i 5.1... ;)
Kanske bara kan ta emot, ej skicka ut..
Den kanske bara mixar ned det till stereo, vilket problemet med en del lite Àldre billiga DVD-spelare
Men testa med en optisk kabel och se om det funkar :)

Redigerat av tb303, 31 juli 2005 - 12:51.


#9

Postad 31 juli 2005 - 15:14

volym
  • volym
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle vilja fÄ surroundljud frÄn min DVD genom att koppla ihop den med mina  mina PChögtalare. Problemet Àr dock att jag inte vet om det gÄr eller hur jag ska koppla i sÄ fall. Skulle vara mycket tacksam om nÄgon kunnig person kunde hjÀlpa mig.

Bara för att din DVD har dessa loggor betyder det inte att den kan fÄ ut DD och DTS i 5.1... ;)
Kanske bara kan ta emot, ej skicka ut..
Den kanske bara mixar ned det till stereo, vilket problemet med en del lite Àldre billiga DVD-spelare
Men testa med en optisk kabel och se om det funkar :)

<{POST_SNAPBACK}>



Hur kopplar jag in den optiska i Subwoofern dÄ?
Kan man inte anvÀnda sig av S/PDIF utgÄngen ur subwoofren, isf var i dvdn ska man testa Ä sÀtta in den?


Om jag inte kan fÄ det att funka , har nÄgon ett tips pÄ en billig DVD som klarar sÄ man kan fÄ det att funak med PC högtalarna?

tack pÄ förhand!

Redigerat av volym, 01 augusti 2005 - 00:49.


#10

Postad 31 juli 2005 - 19:33

adhoc76
  • adhoc76
  • Wannabe

  • 49 inlĂ€gg
  • 0
tb303:

Jag har sett att det Àr mÄnga som rekommenderar supra... men frÄgan blir dÄ... om jag vill biwira... hur gÄr jag tillvÀga? vad behöver jag? vad talar för resp. emot att exempelvis köpa en fÀrdig biwire-kabel pÄ hifi-klubben?

MÄste man löda för att fÄ ihop banan resp. spadar? (Jag ska söka mer i forumet - men jag hittade inget bra - inget tillrÀckligt "basic"....

//adhoc

#11

Postad 31 juli 2005 - 21:19

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0

Hur kopplar jag in den optiska i Subwoofern dÄ?
Kan man inte anvÀnda sig av S/PDIF utgÄngen ur subwoofren, isf var i dvdn ska man testa Ä sÀtta in den?

Optisk eller koax spelar inte sÄ stor roll i ditt fall.

Om jag inte kan fÄ det att funka , har nÄgon ett tips pÄ en billig DVD som klarar man

Testa först, om de inte funkar fÄr du stÀlla en frÄga i DVDforumet :)

#12

Postad 31 juli 2005 - 21:25

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0

... om jag vill biwira... hur gÄr jag tillvÀga?

Du har stÀllt ungeför samma frÄga i ett annat inlÀgg, det rÀcker. ;)

MÄste man löda för att fÄ ihop banan resp. spadar?

Sök pÄ "banan" i Tillbehörsforumet sÄ hittar du en del trÄdar :)

#13

Postad 03 augusti 2005 - 22:33

Mr plasma
  • Mr plasma
  • LĂ€rjunge

  • 411 inlĂ€gg
  • 0
Har 1 st Nokia 9802 (satellit VISAT) med 2 scart.
1 st Combobox frÄn Canal Digital med 2 scart.
1 Philips DVD brÀnnare med 2 scart.
1 st TV med 3 scartar vara 2 har RGB.
1 Super VHS video....men den bryr vi oss inte om i detta problem!


Jag vill koppla ihop digitalboxarna sÄ att jag kan spela in frÄn dessa i DVD brÀnnaren.


GĂ„r det att koppla dessa ex. Nokia - Combobox-DVDR-TV???


:)

#14

Postad 07 augusti 2005 - 13:12

Unregistered990
  • Unregistered990
  • LĂ€rjunge

  • 421 inlĂ€gg
  • 0
Om jag vill koppla tv ljudet till reciver, vad kopplar jag dÄ? Och Àven ps2? (misstÀnker dÀr handlar det bara om en optisk digital kabel)

#15

Postad 08 augusti 2005 - 08:30

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlĂ€gg
  • 0
Tv-sÀndningarna till receiver, eller menar du DVD/Video?

För att fÄ tv ljudet till receivern se om tv:n har L/R out, annars kan du
koppla en scart med tvÄ rca-kablar för ljud ut frÄn tv:n till receivern.
Clas Ohlsson har en scartkabel med separata ljudkablar, art.nr. 32-7846

Om du har en video sÄ kan du koppla in videons L/R-out till receivern och anvÀnda videon som kanalvÀljare.

Har PS2 en optisk utgÄng sÄ Àr det enklast att koppla in till receiverns optiska ingÄng.

Redigerat av mikeett, 08 augusti 2005 - 08:35.


#16

Postad 09 augusti 2005 - 21:14

Vretis
  • Vretis
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0

Tv-sÀndningarna till receiver, eller menar du DVD/Video?

För att fÄ tv ljudet till receivern se om tv:n har L/R out, annars kan du
koppla en scart med tvÄ rca-kablar för ljud ut frÄn tv:n till receivern.
Clas Ohlsson har en scartkabel med separata ljudkablar, art.nr. 32-7846

Om du har en video sÄ kan du koppla in videons L/R-out till receivern och anvÀnda videon som kanalvÀljare.

Har PS2 en optisk utgÄng sÄ Àr det enklast att koppla in till receiverns optiska ingÄng.

<{POST_SNAPBACK}>


Behöver hjÀlp med efterslÀpning av ljudet, please nÄgon!
En underbar tv(Sony KE-P42M1) men tillsammans med en ComHem-box, HDD(Sony RDR-HX900) och en DVD/Reciever(LG LH-T6740) sÄ blr ljudet ca 0,5 sek efterslÀpning över surroundhögtalarna. Mycket jobbigt :wub:
Jag har kopplat Recievern(LG) mot AV2 med scart, ComHem mot AV3(har testat mot AV2 men hjĂ€lper inte) och Sony HDD till TVÂŽn via komponent. Antennen gĂ„r via ComHem-HDD-TV. Coaxialkabel frĂ„n Reciever till HDD. R+V kabel(under tvÂŽns komponent) till recieverns R+L Audio. Även ComHems Audio L+R till Rec L+R men det pĂ„verkar ju inte.
Ja, herregud. Undrar om nÄn orkar lÀsa detta men jag skulle uppskatta lite hjÀlp. En cyberbira skickas :D

Redigerat av Vretis, 09 augusti 2005 - 21:14.


#17

Postad 16 augusti 2005 - 09:45

raxxo
  • raxxo
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0
Jag har 2 problem...
för det första lyckas jag inte fÄ fÀrg pÄ dvdbilden nÀr jag kopplar via recievern

DVDn Àr kopplad direkt till recievern via s-video samt till tvn via scart dÄ jag via recievern inte lyckas fÄ bilden i fÀrg trots omkopplat mellan RGB osv. Reciever Àr kopplad via s-video till scarten bak pÄ tvn via en scartkonverterare (scart-3xRCA och S-Video).
Men nÀr jag kör bilden pÄ DVDn via recievern fÄr jag bara svart-vitt, jag har testat att Àndra i DVD-spelarens menyer till RGB men fÄr fortfarande inte bild

Problem nr 2
Hur skall jag göra för att koppla ljudet frÄn tvn till recievern? kan jag med hjÀlp av av en scartvÀxel t.ex. denna scarvÀxel fÄ ut ljudet frÄn tvn till en stereo/reciever sammtidigt som dvd och video Àr inkopplat?
Dvs kan jag fÄ ljud ut frÄn tvn utan att behöva koppla mellan in och ut?

Jag har en gammal tv som har 2 scart pÄ baksidan samt 3xRCA (ljud och video) pÄ framsidan.
Det jag ska koppla in Àr en DVD-Spelare, en VHS och datorn...

#18

Postad 17 augusti 2005 - 00:12

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0

Men nÀr jag kör bilden pÄ DVDn via recievern fÄr jag bara svart-vitt, jag har testat att Àndra i DVD-spelarens menyer till RGB men fÄr fortfarande inte bild

Ang problem med svart-vit bild, kolla i den hÀr trÄden:
https://www.minhembi...showtopic=95982

Jag har en gammal tv som har 2 scart pÄ baksidan samt 3xRCA (ljud och video) pÄ

Är rca kontakterna bara ingĂ„ngar? Annars kan du vĂ€l koppla via dom?

#19

Postad 31 augusti 2005 - 07:46

peocoke
  • peocoke
  • Rookie

  • 1 inlĂ€gg
  • 0
Hej allihopa!
Jag Àr nybörjare inom detta (bytte en gammal bil mot en projje)
jag har en Sharp PG-A20X och har inte en aning om hur man kopplar in en sÄn
det jag vill anvÀnda Är:
ps2
dvd
dekoder
Surround

tacksam för alla svar

lÀgg hjÀrna in bilder (lÀnkar)

#20

Postad 03 september 2005 - 09:44

jontebs
  • jontebs
  • Wannabe

  • 41 inlĂ€gg
  • 0
VÀntar spÀnt för för nu Àr Tv Àr pÄ vÀg men har nu börjat fundera pÄ inkopplingen
Har en gammal reciver sony STR-de475, BBK 991 , SAMSUNG Slimfit, viasat (parabol) med digitalbox som medföljer nÀr man bestÀller guldpaketet

Hur skall jag koppla in allt för att fÄ bÀsta bild och bÀsta ljud

SnÀlla e det nÄgon som har ork och tid som kan offra sig och beskriva detta för mig och sÄ jag vet nÀr boxern skall kopplas in för bÀsta bild och ljud och DVD och Recivern



Skriv gÀrna
1. frÄn tv >komponent>DVD etc et c


(min reciver har inte komponent)
Receiver

http://pdf.crse.com/.../4233503523.pdf

Mycket tacksam för svar annars tar det nog mig dagar att hitta rÀtt lÀsa omkring pÄ alla formum som finns och frÄga jag kommer vara er super tacksamma

/Jonatan

#21

Postad 08 september 2005 - 09:33

Unregisteredfd2e4d83
  • Unregisteredfd2e4d83
  • AnvĂ€ndare

  • 187 inlĂ€gg
  • 0
Hej,

TÀnkte höra om nÄgon av forumets deltagare kan hjÀlpa mig igenom en inkoppling? Nedan finns spec, om nÄgon orkar/har tid Àr jag tacksam.
FörutsÀttningarna Àr att LCDŽn skall sÀttas upp pÄ en vÀgg (!) men DVDŽn med inbyggd HDD skall finnas 4m (6m kabel) lÀngre bort. Antennuttaget Àr dock placerat vid teven...
Hur skall detta kopplas och framförallt, vilka kablar bör jag köpa? Om jag förstÄtt det hela rÀtt sÄ skall antennkabel först gÄ till DVDŽn och sedan till LCDŽn och förutom det sÄ skall ytterliggare kablage gÄ mellan DVD och LCD? InnebÀr detta att jag vÀxlar kanaler via DVDŽn eller gör jag detta fortfarande pÄ TVŽn?

Ödmjukast
/HW

Anslutningar DVDR725H
Andra anslutningar : Komponentvideoutg, linjesprÄngavsökn, Digital optisk utgÄng, Analog ljudutgÄng vÀnster/höger, Composite-videoutgÄng (CVBS), IR-mus, S-videoutgÄng, Antenn IEC75, Digital koaxial utgÄng
Ext 1-SCART : Ljud in-/utgÄng, RGB-utgÄng, S-videoutgÄng, CVBS in/ut
Ext 2 SCART : RGB-ingÄng, Ljud in-/utgÄng, CVBS in/ut, S-videoingÄng, Avkodare
Anslutningar pÄ framsidan/sidan : i.LINK DV-in (IEEE1394, 4-stifts), S-videoingÄng, VideoingÄng, LjudingÄng vÀnster/höger

Anslutningar LCD Philips PF7320
Ext 1-SCART : Ljud v/h, CVBS in/ut, RGB
Ext 2 SCART : Ljud v/h, CVBS in/ut, S-videoingÄng
Andra anslutningar : Antenn IEC75
Anslutningar pÄ framsidan/sidan : CVBS in, Hörlur ut, S-videoingÄng, LjudingÄng vÀnster/höger
AV 3 : DVI med HDCP, Miniuttag 3,5 mm för ljudingÄng
Antal Scart-kablar : 2

#22

Postad 15 september 2005 - 18:45

Unregistered212868c0
  • Unregistered212868c0
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0
JO, det Àr sÄhÀr att jag hade tÀnkt köpa mig ett nytt ljudsystem frÄn www.hifiklubben.com/se

Hadet tÀnkt ta:
CAMBRIDGE Azur 340A FörstÀrkare
http://www.hifiklubb...are.htm?id=5352

DALI Blue 2002 Högtalare
http://www.hifiklubb...lare.htm?id=925

har ni nÄgra kommentarer pÄ dom sÄ hör jag dom gÀrna

NU undrar jag hur man ska koppla ihop det till datorn? FörstÀrkaren till ljudkortet? MÄste man ha ett dyrt maffigt ljudkort sÄ jag anvÀnder högtalarna maximalt? Hade inte rÀknat med ett ljudkort pÄ 1.5K i budgeten om man sÀger sÄ

Sen lite mer att koppla ihop dom, vilka kablar ska man ha? En lÀnk till en utförlig guide skulle vara optimalt.

#23

Postad 19 september 2005 - 17:24

Shaggy
  • Shaggy
  • Amatör

  • 54 inlĂ€gg
  • 0
Äntligen Ă€r alla delar av den nya anlĂ€ggningen pĂ„ plats. DessvĂ€rre vet jag inte riktigt hur jag ska koppla allting utan att tumma för mycket pĂ„ varken kvalitet eller flexibilitet.

90% av digital-tv tittande sker pÄ LCD-TV:n.
90% av filmtittandet sker pÄ projektorn.

Jag vill kunna titta pÄ bÄde digital-tv och dvd pÄ bÄda bildvisarna.

DatorkÀllan Àr inte nödvÀndig att kunna visas pÄ projektorn (men ett plus). Den Àr inte heller nödvÀndig att kunna visas pÄ LCD-TV:n, men det Àr önskvÀrt.

Hur ska jag koppla. Hur jag Àn vrider och vÀnder sÄ fÄr jag inte ihop det.

/Shaggy

UtgÄngslÀge:
Bildvisare
LCD-TV (Acer 32")
IngÄngar: DVI, VGA , komponent, RGB-scart, S-Video, komposit

Projektor (Sanyo Z3)
IngÄngar: HDMI, VGA, komponent, RGB, S-Video, komposit

BildkÀllor
DVD (Philips DVP9000SA)
UtgÄngar: HDMI, komponent, RGB-scart

Digitalbox (Humax)
UtgÄngar: RGB-scart, komposit

Dator
UtgÄngar: VGA, S-Video, komposit

BildvÀxlare
Marantz SR7500
Möjlighet att uppkonvertera komposit, S-Video eller komponent till en komponent-utgÄng.

#24

Postad 21 september 2005 - 19:07

j0nas
  • j0nas
  • Rookie

  • 4 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan, jag funderade lite pÄ kablage till mitt första hemmabiosystem, som Àn sÄ lÀnge Àr teoretiskt

Ser i dagslÀget ut som följande:
* Panasonic AE700
* Toshiba DVD:n med HDMI ==> lÀnk
* Centrum Titan 500 receiver + Rana högtalarpaket ==> lÀnk

Men nu till delen dÀr jag behöver hjÀlp, och det Àr vilka kablar som behövs, gÀrna tips pÄ bra men inte alltför dyra

Har aldrig Àgt en förstÀrkare i hela mitt liv sÄ jag vet knappt hur en sÄn fungerar, men den agerar vÀl som "hubb" sÄ det behövs ju dÄ kablar till högtalarna, till DVD:n och frÄn DVD:n till projjen(?)

#25

Postad 30 september 2005 - 06:42

nallstrom
  • nallstrom
  • Rookie

  • 4 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en Sharp LC-32GA4E och vill kunna anvÀnda den med den datorn (som bildskÀrm, köra DVD frÄn datorn etc). PÄ datorn har jag ett Radeon x800 dvs med VGA, DVI och s-Video utgÄngar. Min datorskÀrm Àr en Viewsonic VP912 och den Àr för nÀrvarande kopplad till DVI:n. Bör jag ha TVn till DVI:n? Vilka kablar skall jag köpa? Tacksam för hjÀlp.

#26

Postad 30 september 2005 - 07:15

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker att du ska anvÀnda dvi till din TV om det gÄr. Det beror ilte pÄ avstÄndet till tvn och andra omstÀndigheter nÀr det gÀller lÀngder och standarder lÀs mer hÀr.

Koppla sedan din datorskÀrm till VGA.

MVH
Fredrik Olofsson

Edit: LĂ€nk

Redigerat av Unregistered25ca2af0, 30 september 2005 - 07:15.


#27

Postad 30 september 2005 - 09:41

nallstrom
  • nallstrom
  • Rookie

  • 4 inlĂ€gg
  • 0
Tack för hjÀlpen,
Björn

#28

Postad 04 oktober 2005 - 08:41

Pzyko
  • Pzyko
  • Rookie

  • 7 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Är totalt vĂ€rdelös pĂ„ TV , kablar osv!
Skulle behöva hjÀlp ang hur jag ska koppla och vilka kablar jag ska köpa

Jag har köpt mig en Philips 37PF7320

Den skall kopplas ihop med:

Euroline DVD6652
Samsung DTB 9401V (Boxer mottagare)
PS2

Tack pÄ förhand///Andreas :D

#29

Postad 04 oktober 2005 - 10:38

mtsj
  • mtsj
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
Hej.

Jag har just bestÀllt en DVD-inspelare (Pioneer DVR-520H) samt en digitalbox (Dilog DT 355). Sedan tidigare har jag ett hemmabiosystem, vars förstÀrkare Àr en Yamaha RX-v430RDS. Jag har en helt vanligt 32-tums Widescreen-TV med nÄgra Är pÄ nacken.

Efter bestÀllningen av DVD-inspelaren och digitalboxen kom jag pÄ att jag behöver nya kablar. FrÄgan Àr dock vilka? Jag hoppas fÄ hjÀlp hÀr.

Digitalboxen har 2 st SCART in/ut, och coaxial digital ljudutgÄng. DVD-inspelaren har optisk digital ljudutgÄng samt 2 st SCART in/ut (dock saknas digital ljudingÄng, men det kanske Àr ovanligt?). HemmabioförstÀrkaren har bÄde optisk och coaxial digital ljudingÄng.

Mina egna funderingar och gissningar Àr följande:

FrÄn digitalbox:
+ SCART till DVD-inspelare
+ Coaxialt digitalt ljud till hemmabioförstÀrkaren

FrÄn DVD-inspelaren:
+ SCART till DVD-inspelare
+ Optiskt digitalt ljud till hemmabioförstÀrkaren

Vad jag dessutom inte vet Àr om SCART och SCART alltid Àr samma sak, eller om det finns olika SCART-kablar som överför olika saker? Kvalitetsskillnader förstÄr jag, men funktionella skillnader?

Avslutningsvis tar jag gÀrna emot förslag pÄ rimlig kvalitetsnivÄ för de olika kablarna, antingen med prisindikation och/eller med konkreta "produktnamn". Jag önskar att kvaliten pÄ kablarna ligger i nivÄ med mina övriga produkter.

Ja, det var mÄnga frÄgor, och jag Àr vÀldigt tacksam för alla svar.

#30

Postad 04 oktober 2005 - 15:43

SilverRaeven
  • SilverRaeven
  • Wannabe

  • 25 inlĂ€gg
  • 0
Hej, jag Àr troligen den mÀnniskan som Àr sÀmst i hela forumet pÄ kablar och dylikt. Följaktigligen dyker mÄnga frÄgor upp i mitt huvud...

Har lÀst igenom nÄgra trÄdar, men inte riktigt kommit fram till nÄt..

Som det Àr nu, sÄ har jag till min nya Acer 32 tums lcd-tv en vanlig VGA-kabel. Bilden funkar. Dock sÄ Àr det inget ljud i TV:n - nÄgot som DVI fixar eller behöver man ytterligare en sladd (pc audio?)?

Egentligen undrar jag bara vad jag behöver för kablar för att fÄ ett bra system.

- Har en enkel DVD-spelare frÄn Sony: DVP-NS330 om det spelar nÄgon roll...

- Acer AT3201W - 32 tums lcd-tv - med DVI-uttag.

- Dator frÄn Dell med ett extremt simpelt integrerat grafikkort. NÀr det rör uttag dÀr bak pÄ datorn sÄ finns det bara ett ledigt. Samma storlek som VGA-uttag, men med taggar utÄt frÄn datorn istÀllet för hÄl - Àr det DVI?

De funktionerna jag vill ha Àr:
- en fast kontakt mellan dator och TV, sÄ att man kan slÀnga pÄ en rulle via datorn.
- möjlighet att koppla in ett surroundsystem (borde inte pÄverka val av kabel).
- nÀr det gÀller dvd sÄ Àr det vÀl redan bra bild? rÀtta mig om jag har fel ! =)

Notera att jag inte vet vad DVI-kabel respektive HDMI-kabel Àr... Om nÄgon vill bena ut begreppen och förklara vad jag behöver, sÄ vore jag ytterst tacksam!

Om jag inte kan ha nÄn DVI-kabel (eller vad man nu behöver) - vad ska man tÀnka pÄ att man köper för bÀrbar dator (funderar pÄ att köpa en) för att det ska funka.. vilka uttag ska man frÄga om ?

Tack pÄ förhand!
/ kabelkatastrofen

ps. kan tillÀggas att jag skulle behöva en ungefÀr 7 meter lÄng slad frÄn den stationÀra datorn!

#31

Postad 06 oktober 2005 - 16:49

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • LĂ€rjunge

  • 468 inlĂ€gg
  • 0
Ska koppla min projektor (Benq PE 5120) med min dvd spelare... med komponent men jag har bara RGB scart finns det nÄgon adapter elelr mÄste jag skaffa ny dvd?

#32

Postad 06 oktober 2005 - 18:50

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0

Ska koppla min projektor (Benq PE 5120) med min dvd spelare... med komponent men jag har bara  RGB scart finns det nĂ„gon adapter elelr mĂ„ste jag skaffa ny dvd?

<{POST_SNAPBACK}>


Scart till komponent adapter (CYP) :)

#33

Postad 06 oktober 2005 - 19:04

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0

Som det Àr nu, sÄ har jag till min nya Acer 32 tums lcd-tv en vanlig VGA-kabel. Bilden funkar. Dock sÄ Àr det inget ljud i TV:n - nÄgot som DVI fixar eller behöver man ytterligare en sladd (pc audio?)?

DVI-kablar förmedlar bara bildsignaler, du fÄr koppla separata RCA-kablar för ljud.

#34

Postad 07 oktober 2005 - 21:49

ehrencrona
  • ehrencrona
  • Wannabe

  • 39 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan! Är Ă€ntligen klar med inköpen av mitt första hemmabiosystem, resultatet blev följande:

Centrum Gemini 330
Marantz SR 4500
Centrum Ophelia 340


Budgetpaket, jag vet :)

Sitter nu och funderar pÄ hur allt skall kopplas. Dels frÄn DVD-reciever och dels frÄn reciever-TV. Tv:n har 3 scartingÄngar samt s-video.

Hade tÀnkt mig följande lösningar:

FrÄn dvd-reciever: optisk kabel för ljudöverföring (frÀmst eftersom jag har MASSA sladdar bakom TV:n som kan störa annan Àn optisk överföring ;))

FrÄn dvd-TV: s-video för bilden.

Har Àven en PS2 dÀr jag tÀnkte köra en optisk kabel till recievern samt min gamla scart till TV:n

Är detta en idealisk konfig eller finns det överlĂ€gsna alternativ inom en rimlig budget? Vilket Ă€r bĂ€st? Scart eller s-video? Ge gĂ€rna konkreta förslag pĂ„ kablage sĂ„ fĂ„r jag se över möjligheterna och förhoppningsvis köpa rĂ€tt grejer.

Tack pÄ förhand! / Eric

Redigerat av ehrencrona, 07 oktober 2005 - 22:27.


#35

Postad 07 oktober 2005 - 22:00

Unregistered33861
  • Unregistered33861
  • LĂ€rjunge

  • 469 inlĂ€gg
  • 0
Dra en RGB-SCART frÄn DVDn till TVn.

#36

Postad 09 oktober 2005 - 12:11

Unregistered202c6697
  • Unregistered202c6697
  • AnvĂ€ndare

  • 180 inlĂ€gg
  • 0
har nyss skaffat en tf4000coci och ska köra den via min H/K AVR 135 till projektor Z3. Jag kör en s-videokabel frÄn projektor till recivern och tÀnker köra videovÀxling pÄ recivern för boxer, ps2, digitalkamera osv. Jag har kopplar svideo-kabeln frÄn reciverns svideo-out och monitor out till svideoingÄngarna pÄ min projektor....men jag fÄr ingen bild och förstÄr att jag förmodligen kopplat nÄtt fel (borde iaf fÄ upp nÄgon av menyerna pÄ min topfield) kan nÄgon förklara hur jag ska göra?

tillÀgg: jag kör optisk kabel mellan topfield och reciver. har stÀllt in video 1 pÄ recivern pÄ input: optisk...

...nÀr jag slÄr pÄ min topfield sÄ ser jag pÄ recivern att den kÀnnder av boxen, den hoppar över frÄn analog till optisk. Jag har alltsÄ kopplat en svideo mellan proj och reciver. jag har kopplat pÄ monitor out och vet inte vart jag ska koppla den gula kontakten jag har kvar....ska den sitta pÄ video monitor eller pÄ video out?? de Àr de gula kontakter jag har pÄ recivern som jag kan komma pÄ att det skulle kunna vara..... i projektorn gÄr det ju bara att koppla pÄ ett sÀtt sÄ det kan ju inte vara felet. Jag har Àven valt s-video som signal pÄ min projektor, men utan resultat..

kan tillÀgga att nÀr jag kör dvd över komponent direkt till proj sÄ fungerar det hur bra som helst..... plz lite hjÀlp...

#37

Postad 09 oktober 2005 - 18:53

Unregistered202c6697
  • Unregistered202c6697
  • AnvĂ€ndare

  • 180 inlĂ€gg
  • 0
hej blev tipsad av en Ă„terförsĂ€ljare att köpa supra ZAC TOSLINK Fibre optic cable för att koppla mellan min topfield och min reciver, jag hade tĂ€nkt köra vidare bilden frĂ„n boxen via monitor out till projektorn (Z3) via s-video kabel. Jag lyckas dock inte fĂ„ bild pĂ„ detta sĂ€tt och misstĂ€nker nu att supra ZAC TOSLINK Fibre optic cable bara Ă€r för ljudöverföring, stĂ€mmer det?? ,,,,,konstigt i sĂ„ fall att Ă„terförsĂ€ljaren tyckte att det va en sĂ„n kabel jag skulle ha mellan box och reciver (H/K AVR 135). ÅterförsĂ€ljaren var vĂ€l införstĂ„dd med pĂ„ vilket sĂ€tt jag skulle föra bilden vidare till projektor och han Ă€r dessutom kunnig pĂ„ min H/K...hade han hjĂ€rnslĂ€pp nĂ€r han sĂ„lde kabeln eller Ă€r det jag som kopplat nĂ„tt fel....

(jag har stĂ€lld denna frĂ„ga pĂ„ ett annat stĂ€lle i forumet fast med en lite annan vinkling, jag fick inget gensvar och ber dĂ€rför moderatorer hĂ€r pĂ„ prisjakt att lĂ„ta denna trĂ„d vara öppen. Är extremt nöjd med detta forum och att man nĂ€stan alltid fĂ„r snabb hjĂ€lp, det Ă€r dĂ€rför jag nu misstĂ€nker min första frĂ„ga vara svĂ„r att förstĂ„ eller att jag inte placerade den rĂ€tt, det jag beskriver hĂ€r Ă€r jag sĂ€ker pĂ„ att mĂ„nga vet svaret pĂ„ av de som Ă€r aktiva pĂ„ forumet....)
:o

#38

Postad 09 oktober 2005 - 19:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
toslink Àr till för ljudöverföring enbart, sÄ antingen Àr handlaren totalt inkompetent eller sÄ förklarade du dÄligt vad du ville Ästakomma :o

#39

Postad 09 oktober 2005 - 19:15

Unregistered202c6697
  • Unregistered202c6697
  • AnvĂ€ndare

  • 180 inlĂ€gg
  • 0
ok, med tanke pÄ det jag beskriver.....vad ska jag ha för kabel för bildöverföring till recivern dÄ? ska ju vidare frÄn reciver till proj med svideo...

#40

Postad 09 oktober 2005 - 19:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ingen koll pÄ vad du har för utgÄngar pÄ den boxen, men finns det komponent sÄ anvÀnde det. Om inte sÄ kör du rgb-scart till en sÄn hÀr liten adapter http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110080 vidare till förstÀrkaren med komponent. Detta för bÀsta möjliga bild dÄ.
Som andra alternativ kan du köra s-video frÄn boxen till förstÀrkaren.

HOTDOG: Slog ihop din nya trÄd med denna.

Redigerat av Martin.M, 09 oktober 2005 - 19:31.


#41

Postad 09 oktober 2005 - 19:45

Unregistered202c6697
  • Unregistered202c6697
  • AnvĂ€ndare

  • 180 inlĂ€gg
  • 0
jag beskriver att jag ska köra bilden frÄn recivern med hjÀlp av svideo, vad menar du dÄ att jag tjÀnar pÄ att skicka bilden frÄn box till reciver med komponent? ...fattar inte pÄ vilket sÀtt det Àr en vinst... men ditt tips Àr alltsÄ att köra svideo eller komponent till revicern för bild och toslink för digitalt ljud...


RGB-->komponent-omvandlaren för 1200!! jisses va dyrt....

#42

Postad 13 oktober 2005 - 22:40

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlĂ€gg
  • 0
Tja Har en plasma med enbart Dvi ingÄng. o jag har en dvd nu med hdmi som jag kör pÄ.

om jag vill ha in flera kÀllor pÄ samma Dvi hur gör man dÄ? finns det nÄgon form av spliter ?

Mvh Fredrik

#43

Postad 13 oktober 2005 - 22:55

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0

om jag vill ha in flera kÀllor pÄ samma Dvi hur gör man dÄ? finns det nÄgon form av spliter ?


Kika hÀr:
DVI och HDMI-switchar

#44

Postad 16 oktober 2005 - 11:41

wotan
  • wotan
  • Wannabe

  • 11 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Skulle vilja ha lite hjÀlp med att koppla in mitt hemmabio system, Àr ju inte riktigt hemma pÄ det hÀr med kablar och skulle vara tacksam för svar. :unsure:

Kan ju börja med vad jag har för prylar att koppla in:
FörstÀrkare: Sony STR-DB2000
TV : LG 42PX5R
DVD : Samsung DVD-HD950

Vilka typer av kablar ska man koppla in frÄn TV:n och DVD:n till förstÀrkaren för att fÄ bÀst bild och det bÀsta ljudet enligt er. Vill att allt ljud ska gÄ via förstÀrkaren. :D

Tacksam för svar.
MVH
CF

#45

Postad 21 oktober 2005 - 11:12

Novve
  • Novve
  • AnvĂ€ndare

  • 192 inlĂ€gg
  • 0
Vilka hdmi-hdmi kablar ska man köpa, jag hade tÀnkt spendera max 2500kr
har kollat runt men ej fÄtt nÄtt bra svar pÄ vad som verkar bra dÄ alla verkar ha sina egna Äsikter.

#46

Postad 21 oktober 2005 - 11:28

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlĂ€gg
  • 0
MÄnga har sina egna Äsikter innom kablar men du kan ju ta en titt pÄ forumtrÄden som behandlar just digitala överföringar av bild.

HÄR


MVH
Fredrik Olofsson

#47

Postad 22 oktober 2005 - 09:16

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0

Vilka hdmi-hdmi kablar ska man köpa, jag hade tÀnkt spendera max 2500kr
har kollat runt men ej fÄtt nÄtt bra svar pÄ vad som verkar bra dÄ alla verkar ha sina egna Äsikter.

<{POST_SNAPBACK}>


Du frÄgade ju samma sak i en annan trÄd.

Dessa lÀnkar nedan gÀller fortfarande :)
referens dvi/hdmi kablar
Vilka HDMI/DVI kablar ska man köpa?

#48

Postad 22 oktober 2005 - 17:42

Unregistered7f437206
  • Unregistered7f437206
  • AnvĂ€ndare

  • 127 inlĂ€gg
  • 0
Har en Projektor (Panasonic AE 700) frÄn vilken en scartkabel (10m) Àr dragen dit min TV, DVD och XBOX stÄr. Hur gör jag enklast för att slippa dra ut de olika kablarna varje gÄng bildkÀllan skall Àndras. Söker nÄgon form av vÀxlare eller liknande som samtidigt inte förstör bildkvalitén. :)

#49

Postad 22 oktober 2005 - 23:57

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlĂ€gg
  • 0

Har en Projektor (Panasonic AE 700) frÄn vilken en scartkabel (10m) Àr dragen dit min TV, DVD och XBOX stÄr. Hur gör jag enklast för att slippa dra ut de olika kablarna varje gÄng bildkÀllan skall Àndras. Söker nÄgon form av vÀxlare eller liknande som samtidigt inte förstör bildkvalitén. :)

<{POST_SNAPBACK}>


Om det bara Àr scartkablar som ska anslutas mellan alla apparater kan du kolla i den hÀr trÄden:
Scart VĂ€xel/switch (RGBs)

#50

Postad 26 oktober 2005 - 18:39

Pelle10
  • Pelle10
  • Rookie

  • 4 inlĂ€gg
  • 0
Vilka kablar/kontakter?
Jag har en Yamaha Rx-v1500 reciver, en Yamaha S-2500 dvd och Panasonic TH-37PV500 plasma och Àven en aktiv subwoofer . Vad och vilka kablar kopplingar ska jag köpa för bÀsta resultat??

AlltsÄ vilken kabel/kontakt mellan subwoofer-Yamaha Rx-v1500 reciver-Yamaha S-2500 dvd-Panasonic TH-37PV500?

Tacksam för svar!

"Nybörjare"



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.