Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Xperia Z3 Compact

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Xperia Z3 Compact D5803 2GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 6,65 (144) Inga priser

#101

Postad 05 oktober 2014 - 14:04

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0
Nu efter en hel fotbollsmatch på 4g så tappade jag ner till 51% och Est.15h batteri kvar.


#102

Postad 05 oktober 2014 - 18:35

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Idag har batteriet klarat sej lite bättre...
Men det är ingen större skillnad mot hur min Z1C presterade...
1 timme och 36 minuter har skärmen varit igång idag. Inget spelande alls, bara lite surf och navigering.
Bifogad fil  Screenshot_2014-10-05-19-30-14.png   329,32K   6 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)


Redigerat av GuessWho, 05 oktober 2014 - 18:42.


#103

Postad 06 oktober 2014 - 17:32

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
73% kvar av batteriet nu, ser ju inte så dumt ut, men jag har å andra sidan bara haft skärmen igång 1 timme och 16 minuter!

Det enda jag har gjort idag är att surfa och kolla strömförbrukningen (!). Som jag ser det så kan jag få ut max 4-5 timmar skärmtid på en laddning och det är i stort sett samma prestanda som min gamla Z1C gav mej.

Jag har mailat Sony's support, men än så länge bara fått en bekräftelse på mottagen fråga.

Ska det verkligen se ut så här?

#104

Postad 07 oktober 2014 - 08:34

Unregistered19078543
  • Unregistered19078543
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0
Idag så har mobilen vatt igång 3d 15h 47m och har då 2 dag o 14 tim eller 50% kvar enligt mobilen -

igår så var jag inte mycket aktiv - läste aftonbladet, lite Spotify och lite pillande.

Men är imponerande av standby-tiden :)

Redigerat av Unregistered19078543, 07 oktober 2014 - 08:36.


#105

Postad 07 oktober 2014 - 19:22

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Idag så har mobilen vatt igång 3d 15h 47m och har då 2 dag o 14 tim eller 50% kvar enligt mobilen -

igår så var jag inte mycket aktiv - läste aftonbladet, lite Spotify och lite pillande.

Men är imponerande av standby-tiden :)

Hur lång skärmtid har du för samma period?

Jag satt igår och ändrade ett antal inställningar för att öka batteritiden något och inaktiverade dessutom en del "bloatware" som jag inte har någon glädje av och det ser ut som att det gav resultat.
Just nu ligger kvarvarande batteri på ca 73% och skärmtiden ligger på ca 1 timme och 47 minuter. Vilket innebär att jag landar på någonstans runt 6 ½ timme skärmtid när batteriet är slut (om jag fortsätter leka med telefonen på ungefär samma sätt som tidigare idag).

Det är klart bättre än min gamla Z1C som på sin höjd orkade hålla skärmen vid liv i ca 5 timmar, men det finns risk för att jag "tar ut segern" lite i förskott, för när jag räknade på förbrukningen tidigare idag vid ca 85% kvarvarande batteri så landade motsvarande siffra inte på 6½ utan på ungefär 7½ timmes skärmtid.

Självklart kommer att en del av batteriets kapacitet att förbrukas när telefonen är inaktiv, men om beräkningarna på hur mycket skärmtid jag kan få ut på en laddning fortsätter att sjunka i samma takt så finns det en stor risk för att det i slutändan landar på praktiskt taget samma prestanda som för min gamla Z1C, nämligen strax under 5 timmars skärmtid per laddning...

Standby tiden verkar dock ha blivit klart bättre än tidigare för jag brukade ALDRIG ha över 70% kvar på batteriet vid halv nio-tiden på kvällen med min gamla Z1C.

Kanske är jag lite gnällig, kanske har batteriet ännu inte uppnått maximal prestanda (har ju trots allt bara laddat batteriet 5 gånger hittills), men jag kan inte föreställa mej vad som krävs för att få en "skärmtid" på uppemot 10 timmar!!
Misstänker att det är fullt möjligt om man stänger av det mesta och (typ flygplansläge) eller något liknande, men det är ju knappast ett realistiskt scenario för "normalanvändaren"...

Helt nöjd med batteritiden är jag ändå inte med tanke på att jag jämför Z3C mot Z1C och på min gamla Z1C ägnade jag inte på långa vägar så mycket tid åt att optimera inställningar och inaktivera bloatware.
Om jag hade gjort det redan på min gamla Z1C så misstänker jag att skillnaderna återigen hade krympt till kanske ingen skillnad alls....
:(

#106

Postad 08 oktober 2014 - 23:35

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Hur lång skärmtid har du för samma period?

Jag satt igår och ändrade ett antal inställningar för att öka batteritiden något och inaktiverade dessutom en del "bloatware" som jag inte har någon glädje av och det ser ut som att det gav resultat.
Just nu ligger kvarvarande batteri på ca 73% och skärmtiden ligger på ca 1 timme och 47 minuter. Vilket innebär att jag landar på någonstans runt 6 ½ timme skärmtid när batteriet är slut (om jag fortsätter leka med telefonen på ungefär samma sätt som tidigare idag).

Det är klart bättre än min gamla Z1C som på sin höjd orkade hålla skärmen vid liv i ca 5 timmar, men det finns risk för att jag "tar ut segern" lite i förskott, för när jag räknade på förbrukningen tidigare idag vid ca 85% kvarvarande batteri så landade motsvarande siffra inte på 6½ utan på ungefär 7½ timmes skärmtid.

Självklart kommer att en del av batteriets kapacitet att förbrukas när telefonen är inaktiv, men om beräkningarna på hur mycket skärmtid jag kan få ut på en laddning fortsätter att sjunka i samma takt så finns det en stor risk för att det i slutändan landar på praktiskt taget samma prestanda som för min gamla Z1C, nämligen strax under 5 timmars skärmtid per laddning...

Standby tiden verkar dock ha blivit klart bättre än tidigare för jag brukade ALDRIG ha över 70% kvar på batteriet vid halv nio-tiden på kvällen med min gamla Z1C.

Kanske är jag lite gnällig, kanske har batteriet ännu inte uppnått maximal prestanda (har ju trots allt bara laddat batteriet 5 gånger hittills), men jag kan inte föreställa mej vad som krävs för att få en "skärmtid" på uppemot 10 timmar!!
Misstänker att det är fullt möjligt om man stänger av det mesta och (typ flygplansläge) eller något liknande, men det är ju knappast ett realistiskt scenario för "normalanvändaren"...

Helt nöjd med batteritiden är jag ändå inte med tanke på att jag jämför Z3C mot Z1C och på min gamla Z1C ägnade jag inte på långa vägar så mycket tid åt att optimera inställningar och inaktivera bloatware.
Om jag hade gjort det redan på min gamla Z1C så misstänker jag att skillnaderna återigen hade krympt till kanske ingen skillnad alls....
:(


Gsmarena får 15 timmar videouppspelning, vad får du?

#107

Postad 09 oktober 2014 - 17:36

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Har inte testat att loopa videofilm i 15 timmar, men är tämligen övertygad om att det är fullständigt omöjligt med min telefon om jag inte rensar den fullständigt, stänger av alla radiosändare och GPS-mottagare, bild- och ljudförbättringsfunktioner och skruvar ner ljusstyrkan.

Men OM jag skulle göra det så KANSKE jag skulle kunna krama ur 15 timmars video, men jag tvivlar...

Jag valde att inte ladda min telefon igår kväll och nu ser statusen ut enligt följande:
  • Föregående laddning avslutades för 1 dygn 12 timmar och 14 minuter sedan
  • 35% kvar av batteriet
  • 16 timmar beräknad återstående batteritid.
  • Skärmtid 4 timmar och 5 minuter (49% av förbrukningen)
  • Mobilens viloläge har slukat 12% av förbrukningen
  • Mobilen inaktiv 9%
  • Android (OS) 7%
  • Opera 5%
  • och resten mindre än 3%
Jag tycker inte att det är dåliga prestanda med en mobil som trots mina klagomål klarar två dagars drifttid så som jag använt mobilen de senaste 2 dagarna.
Men...

Det är långt kvar till de prestanda siffrorna som jag har sett i olika tester och hört andra tala om...

#108

Postad 09 oktober 2014 - 23:23

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Det tog nästan 2 dygn att tömma batteriet :) , men...
Med 6 timmar kvar till 48 timmars standby, trots stamina, inaktiverad NFC, utökad standby, utökad användning, platsbaserad Wi-Fi, diverse "bloatware" avinstallerat och inaktiverat så har jag inte fått ut mer än ca 6 timmar skärmtid och då är det i huvudsak surf jag har ägnat mej åt. Ingen GPS-navigering, Inga avancerade 3D-spel, knappt några videos (kanske 10 minuter eller så), inga telefonsamtal, endast ett par textmeddelanden...

Med tanke på att Sony lovar 2 dygn med 5 timmars användande per dygn UTAN att göra något särskilt (inte ens aktivera stamina) så når min mobil knappt halvvägs till vad sony lovar...

Även om man tar hänsyn till vissa felmarginaler så kan ju knappast detta resultatet vara bra?

Även om det fortfarande är den bästa batteritiden någon av mina mobiler har haft.

Å andra sidan så ägnade jag inte alls lika mycket tid och energi på att "tweaka" min gamla Z1C för att få ut mer batteri.

#109

Postad 10 oktober 2014 - 09:21

Unregistered57359c7e
  • Unregistered57359c7e
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Köpte mobilen igår, har dock inte hunnit använda den så mycket då SIM-kortet inte är aktiverat än.

Laddade den i alla fall i 1,5h upp till 98%. När jag sedan gick och lade mig igår så hade jag 79% kvar(efter mycket pillande). När jag vaknade imorse så var den nere på 57%, trots stamina-läge!? Jag hoppas att det bara beror på en för kort initial laddning.

#110

Postad 10 oktober 2014 - 13:18

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Dom första gångerna man laddar telefonen tror jag är väldigt viktiga.

Jag har fått lära mej att lipo-batterier måste laddas fullt och lite till dom första gångerna för att man inte redan från början skapar begränsningar i batterikapaciteten.

Efter några laddcykler så är lipo-batterier mycket mer okänsliga för oregelbundna laddcykler och kan laddas lite hur som helst.

Men det är efter de första laddningarna som man måste vara noga med...

#111

Postad 10 oktober 2014 - 13:31

Unregistered57359c7e
  • Unregistered57359c7e
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Ni som plockar ut flera dygn ur batteriet, har det varit så direkt eller har det krävts ett par laddningar?
I nuläget så ska jag få ut 1 dygn och 9h enligt prognosen i stamina-läget.

#112

Postad 10 oktober 2014 - 15:06

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Har inte testat att loopa videofilm i 15 timmar, men är tämligen övertygad om att det är fullständigt omöjligt med min telefon om jag inte rensar den fullständigt, stänger av alla radiosändare och GPS-mottagare, bild- och ljudförbättringsfunktioner och skruvar ner ljusstyrkan.

Men OM jag skulle göra det så KANSKE jag skulle kunna krama ur 15 timmars video, men jag tvivlar...


Fast då kan det ju lika väl vara hälften 7,5 timmar.
Testa spela upp samma typ av videofil med samma ljusstyrka så ser du om du kommer i närheten av de 15 timmarna. Du kanske annars fått ett defekt batteri.

#113

Postad 11 oktober 2014 - 23:27

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Hur menar du nu? Vadå 7,5 timmar?
Jag har inga filmer på min telefon och tycker det känns måttligt roande att låta telefonen ägna sej åt att spela upp filmklipp i 15 timmar...
Än mindre roande är det att tänka på hur många gånger jag måste starta om de där 2 minuters klippen som ligger lagrade på telefonen...

#114

Postad 12 oktober 2014 - 16:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Går de inte att dra hem samma klipp som typ gsmarena testar med? ..

En sak jag märkt är att det är brutalt stor skillnad i villen operatör man har, vilken täckning man har..

Kört samma telefon som en kompis under minst 4 år och 2 olika märken.

Jag har Tre och han Telia.
Han har sjukt mycket bättre batteritid än mig.. Alltid.

#115

Postad 12 oktober 2014 - 17:51

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 1
Postad bild

Z3C, rootad med mängder av sonys skräp borta. Wifi +3G surf, 4 timmar musik, ett par timmar tal. Inga strömsparsaker igång, skärm på auto i högsta läget.
Helt ok batteritid på Z3C :)

#116

Postad 12 oktober 2014 - 19:34

hansgoran
  • hansgoran
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
NisseGurra, vilken procedur använde du för att roota din z3c?

#117

Postad 12 oktober 2014 - 19:57

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

NisseGurra, vilken procedur använde du för att roota din z3c?


http://forum.xda-dev...7-root-t2890231
Notera dock:

Sony has changed their bootloader unlock policy:

Quote: Certain pre-loaded content on your device may also be inaccessible due to the removal of DRM security keys. For high-end devices running recent software versions, for instance Xperia Z3, the removal of DRM security keys may affect advanced camera functionality. For example, noise reduction algorithms might be removed, and performance when taking photos in low-light conditions might be affected. The secure user data partition may also become inaccessible, and you will not be able to get any more official software upgrades if you unlock the boot loader.
Source: http://developer.son....urboot-loader/

#118

Postad 12 oktober 2014 - 22:10

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Går de inte att dra hem samma klipp som typ gsmarena testar med? ..

Jag har ingen aning om vad det är för klipp dom testar med och än mindre var man hittar det klippet.

En sak jag märkt är att det är brutalt stor skillnad i villen operatör man har, vilken täckning man har..

Kört samma telefon som en kompis under minst 4 år och 2 olika märken.

Jag har Tre och han Telia.
Han har sjukt mycket bättre batteritid än mig.. Alltid.


Jag har också Telia.
Kör förvisso med LTE som förstahandsval och täckningen ser inte ut att vara den bästa, men jag får ändå ut ca 22Mbps (enl. bredbandskollen) så täckningen kan ju inte vara helt urusel.

Z3C, rootad med mängder av sonys skräp borta. Wifi +3G surf, 4 timmar musik, ett par timmar tal. Inga strömsparsaker igång, skärm på auto i högsta läget.
Helt ok batteritid på Z3C :)



Jag har avinstallerat vissa av Sonys medföljande appar, Stamina aktiverat, utökad standby och användning aktiverat, sänkt ljusstyrkan till kanske 1/5:e-del. Platsbaserad wifi aktiverat, skärm och ljudförbättringar inaktiverade och detta är vad jag får ut efter 2 dagar:

Bifogad fil  Screenshot_2014-10-12-22-53-56.png   310,16K   1 Antal nerladdningar

Det är klart bättre än min gamla Z1C (fast där hade jag i och för sej inte gått så långt i strömbesparande åtgärder), men det känns som att det är ganska långt kvar till prestandan som Sony lovar UTAN stamina eller några andra strömbesparande åtgärder nämnda...

De lovar ju att batteriet ska klara ca 5 timmars användande 2 dagar i sträck (+ 48 timmars standby)...

Beklagar textstorleken, men uppenbarligen så är det mer än bara mitt mobilbatteri som ska strula...

#119

Postad 14 oktober 2014 - 20:56

Unregisteredee9b3ed1
  • Unregisteredee9b3ed1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Detta fattar inte jag... Laddade tfn ner alla appar du hade i din föregående tfn med automatik?

#120

Postad 15 oktober 2014 - 18:44

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Japp! Så fort jag hade loggat in på facebook och google+ (tror jag) så började luren att ladda ner uppdateringar och de apparna jag hade installerade på föregående nalle. Men den nya Z3C'n gjorde det inte. Grejen är den att jag kommer inte ihåg om detta hände i samband med att jag bytte från ZR till Z1C eller om det var när jag fick en ny ersättningstelefon istället för den gamla (hade ett par reklamationer som ledde till ersättningstelefoner). Det kan ha varit när jag tagit i bruk en ersättningstelefon som allt installerades automatiskt (backup kanske?), så jag vågar inte svära på att jag har råkat ut för det när jag bytt från en Xperia telefon till en helt annan Xperia telefon. Men det hade ju varit en trevlig "feature" att alla kompatibla appar man har haft på en telefon automatiskt installerar sej på nästa telefon om man inte aktivt stoppar processen...

Från det ena till det andra...

Misstänker att mitt batteriproblem kanske bara är försumbart trots allt.
Sony's kontakt påpekade att det skulle kunna vara LTE-valet som tömmer batteriet onödigt fort. Detta p.g.a. dåliga täckningsförhållande där jag har befunnit mej. Även om jag inte använder datatrafiken så drar radion ström enbart för att upprätthålla kontakten.

Så för sakens skull så har jag provat inaktivera LTE och enbart köra med 3G som bäst, eftersom detta ger betydligt högre signalstyrka enligt telefonens stapeldiagram och som det ser ut just nu så bör jag kunna få ut mellan 6 och 8 timmars drifttid på skärmen (Screen On Time, SOT), med stamina aktiverat och skärmens ljusstyrka på runt 50%.

Det känns inte helt orimligt att kunna uppnå kanske så mycket som 10 timmar SOT under 2 dygn, om man skruvar ner ljusstyrkan till ca 1/6-del (så som Sony har gjort vid sina batteritester)och om man inte har installerat några appar alls, inte har någon automatiskt synkronisering alls och dessutom har väldigt goda och stabila mottagningsförhållande under hela testet...

Kanske inte så realistiskt, men det förklarar ett och annat.

Det förklarar också varför två olika personer med i stort sett samma appar och konfigurationer kan få så olika resultat, för om mottagningsförhållandena inte är likadana så kommer nallarnas radiodelar att dra olika mycket ström ur batteriet...

Jag tror inte att jag kan vinna särskilt mycket på att reklamera telefonen. I bästa fall så kanske jag kan tjäna ytterligare någon timme SOT och några få extra timmar standby, men med tanke på att det finns en naturlig variation i batterikapaciteten också så finns det en risk för att det kan bli sämre också om jag byter telefon...

När allt kommer till kritan så har jag med min Z3c numera en telefon som med mina användarvanor lekande lätt klarar 2 dagars standby trots flera timmars SOT per dag, något som inte gick fullt ut med min Z1c. Flera timmars SOT första dagen med min Z1c så var jag tvungen att snåla ordentligt dag 2 för att batteriet skulle hålla till det var dags att gå och lägga sej.

Som min Z3c uppför sej så behöver jag aldrig snåla eller hålla igen, den hänger med i 2 dagar ändå utan problem (vanligtvis med goda marginaler).

Frågan är nu...

...Bör man ladda telefonen varje dag, även om batteriet räcker till för 2 dagar?
Tänkte på att laddningsbara batterier brukar ju bara klara ett bestämt antal laddningscykler (ca 1000) och laddar man batterierna bara varannan dag så lär det ta ungefär dubbelt så lång tid innan man hamnar i det läget att batterierna börjar bli "slitna"...

Vad tror ni andra.

Redigerat av GuessWho, 15 oktober 2014 - 19:01.


#121

Postad 15 oktober 2014 - 18:46

Ikka
  • Ikka
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Den brukar ju ladda ner tidigare appar automatiskt så fort man loggat in i sitt google-konto eftersom det är kopplat till Play-butiken. Så har det varit för mig med alla android-mobiler.

Redigerat av Ikka, 15 oktober 2014 - 18:47.


#122

Postad 15 oktober 2014 - 21:13

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
http://gizmodo.com/h...ght-w-513217256
Läsvärt...

#123

Postad 16 oktober 2014 - 09:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Chansen att man kommer kunna köra ett rent Android 5 (utan Sony klet...) på denna är?

Redigerat av pacman, 16 oktober 2014 - 09:55.


#124

Postad 16 oktober 2014 - 18:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

http://gizmodo.com/h...ght-w-513217256
Läsvärt...

Hmm...
Det låter lite ovant!
Att helst inte ladda fullt och inte heller tömma batteriet var en nyhet för mej.
Att lipo-batterier inte mår bra av att spänningen sjunker för lågt visste jag sedan jag började med RC-flyg där man för länge sedan har lärt sej att inte tömma accarna för mycket eftersom de då "slits ut" i förtid...

Men att inte ladda fullt???

Varför?
Vad är det skadliga som händer om man laddar lipo-batterier fullt varje gång?
Förresten...
...Vilka är de karaktäristiska skillnaderna mellan Litium Polymer batterier och de Litium Jon batterierna som sitter i mobiltelefoner, eller är Litium jon batterier samma sak om Litium Polymer batterier (tog det för givet, men det kanske var ett misstag)???

#125

Postad 16 oktober 2014 - 19:33

LondonCalling
  • LondonCalling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Samma sak,
http://en.m.wikipedi...polymer_battery

#126

Postad 16 oktober 2014 - 21:31

Unregisteredee9b3ed1
  • Unregisteredee9b3ed1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ok, har jag aldrig varit med om. Kanske är det Google+ man måste vara inloggad på för med bara Google Play får jag inte det till att funka. Kommer åt alla mina appar men de laddar ju inte ner automatiskt.

#127

Postad 16 oktober 2014 - 21:50

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Lollipop till hela Xperia Z serien
http://blogs.sonymob...peria-z-series/

Redigerat av New Player, 16 oktober 2014 - 22:56.


#128

Postad 16 oktober 2014 - 22:09

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Najs!
Undrar vad det kommer att medföra. Kanske ännu bättre batteritid, nya features...

#129

Postad 16 oktober 2014 - 22:16

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0
Underbart med en riktig lockscreen. Äntligen.

#130

Postad 17 oktober 2014 - 07:44

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Någon som gått från lite större skärm till denna, och hur upplevde ni det?
Har precis tappat en LG G2 i ett stengolv, med en mycket vackert krackelerad skärm som följd.
Reparera den kostar ungefär lite mycket som att köpa en ny, så börjat titta på alternativ.
Skulle väl kanske egentligen spontant velat ha en Z3, men tycker inte att jag kan motivera priset.

#131

Postad 17 oktober 2014 - 12:02

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Jag resonerande samma som dig och valde en Z2 istället. Sambon har en Z3 C och är supernöjd.

#132

Postad 17 oktober 2014 - 18:03

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan få över Spotify till minneskortet? Har ett 32Gb i nu till ingen nytta i princip. Går det få över appar utan att roota? På min S4 mini kunde man skicka över vissa appar.

#133

Postad 23 oktober 2014 - 13:17

Unregistered8a15343d
  • Unregistered8a15343d
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Någon som gått från lite större skärm till denna, och hur upplevde ni det?
Har precis tappat en LG G2 i ett stengolv, med en mycket vackert krackelerad skärm som följd.
Reparera den kostar ungefär lite mycket som att köpa en ny, så börjat titta på alternativ.
Skulle väl kanske egentligen spontant velat ha en Z3, men tycker inte att jag kan motivera priset.


Ja, jag hade en G2 innan jag skaffade Z3 (men en Nokia Lumia 1020 emellan). Visst är det trevligt med en större skärm, men för min del uppskattar jag det mindre formatet på mobilen ännu mer än den större skärmen. Lättare att få ner i alla fickor, tar mindre plats på bilens instrumentpanel, är enklare att hantera med en hand.

Frågan är nu...

...Bör man ladda telefonen varje dag, även om batteriet räcker till för 2 dagar?
Tänkte på att laddningsbara batterier brukar ju bara klara ett bestämt antal laddningscykler (ca 1000) och laddar man batterierna bara varannan dag så lär det ta ungefär dubbelt så lång tid innan man hamnar i det läget att batterierna börjar bli "slitna"...

Vad tror ni andra.

Ja, jag tror definitivt att batteriet kommer att hålla bättre om man bara laddar den varannan dag. Jag kan t ex jämföra diverse mobiler med den iPad 2 som vi har haft nu i många år, och där batteriet fortfarande är helt juste. iPad har ju en SOT (om man kan säga så om en iPad?) på ca 10 timmar, vilket gör att vi laddar den kanske var tredje dag.

#134

Postad 26 oktober 2014 - 16:45

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0
Såhär såg det ut för mig igår. Riktigt jäkla nöjd faktiskt :

Bifogad fil(er)



#135

Postad 26 oktober 2014 - 16:51

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0
Förresten. Kameran är det enda jag är lite irriterad på. Någon annan som ofta får detta meddelande? Tidigare idag så hängde sig kameran helt. Kunde inte ens starta den.

Bifogad fil(er)



#136

Postad 26 oktober 2014 - 19:03

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Jäkla bra batteritid på z3c

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#137

Postad 30 oktober 2014 - 11:41

Unregistered57359c7e
  • Unregistered57359c7e
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Hur mycket kräm drar er mobil under natten? Tycker det varierar hos mig, allt från 2%-8-10%. Stamina aktiverat.

Platsbaserad wifi fungerar sådär för mig. Har bara mitt hemnätverk sparat men likförbannat påpekar mobilen att det finns tillgängliga nätverk när jag är på jobbet.

#138

Postad 06 november 2014 - 13:22

Nirre99
  • Nirre99
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
1. Hur är mediaspelaren "out of the box"? Finns ju alltid VLC i värsta fall, men hur bra är Sonys egna? Funkar "alla" videoformat? Hur bra funkar Gracenote med metadata till filmer och tv-serier? Funkar SRT-subs?

2. Batteritiden verkar grymt bra i standby-läge. Men hur bra funkar det vid hyfsat hårt användande, tex 2-3 timmar browsing/facebook/instagram/e-mail per dag? Är batteritiden fortfarande imponerande då?

Redigerat av Nirre99, 06 november 2014 - 13:23.


#139

Postad 10 november 2014 - 13:37

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0
Ingen som har snappat upp när det kan tänkas komma en uppdatering av luren? Den där jävla buggen med kameran börjar gå mig på nerverna nu.

#140

Postad 11 november 2014 - 08:12

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0
De ska väl släppa Lollipop (Android 5.0) till Z-serien i början av nästa år...
Eventuella bugfixar innan känns osannolika, men om tillräckligt många klagar så kanske de släpper en sådan.
Beror nog också på var problemet sitter, i systemet eller i kameraappen. Dvs hur svårt det är att hitta/åtgärda buggen.

#141

Postad 13 november 2014 - 15:41

Ikka
  • Ikka
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tänkte höra med er som redan köpt luren.

Jag har läst mer och mer ang att glaset på denna lur verkar vara VÄLDIGT känsligt, framför allt från utlänska användare på forum och någon video från nåt tv-program utomlands. Där verkade folk ha problemet med att skärmen och/eller baksidan gick sönder av sig självt!!

För mig är det VÄLDIGT nära en deal-breaker när Sony gör telefoner som kan gå sönder av sig självt! Och med tanke på att det togs upp på tv så kan det inte varit bara ett fåtal som blivit drabbade heller, tänker jag. Det nämndes att hela Z-serien verkar drabbad av detta och att Sony hade skapat ett telefonnummer (om det var England eller USA eller något?) där man kunde ringa in för att få glaset utbytt på de som hade gått sönder utan att man gjort något. Gissar på att det numret inte gäller i Sverige...

Men jag undrar mest, är det någon som redan nu råkat ut för att glaset på någon sida gått sönder, antingen av sig självt eller av en "larvig" olycka som egentligen inte borde gjort att glaset spruckit?

Det vore ju bra att veta om man borde investera i nåt glasskydd från Rhino Shield eller liknande innan man köper luren (om man köper den). Det känns riktigt oproffsigt att tillverka ett sånt dåligt glas, oavsett om det är en nyare eller äldre telefon. Plus att reparation av glas är dyrt och går till 99.9 % säkerhet på köparens räkning (jag tvivlar på att det ingår i garantin även om den gäller...)

Finns det några drabbade här?
Har sett en eller två som verkar ha skrivit om det i sitt omdöme av telefonen redan...

#142

Postad 17 november 2014 - 20:16

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0

De ska väl släppa Lollipop (Android 5.0) till Z-serien i början av nästa år...
Eventuella bugfixar innan känns osannolika, men om tillräckligt många klagar så kanske de släpper en sådan.
Beror nog också på var problemet sitter, i systemet eller i kameraappen. Dvs hur svårt det är att hitta/åtgärda buggen.


Jo det har du nog rätt i. Väntar på att få prova Lollipop på min Nexus platta snart.

Angående Stamina mode. Jag ser ingen anledning att INTE ha det aktiverat hela tiden. Annars sugs ju batteriet ändå ut på en dag. Jag får lite drygt ett dygns användning på en laddning. Det är jag grymt nöjd med. Min S4 mini höll kanske halva arbetsdagen om jag lyssnade på Så Play. Lite drygt halva.
Denna luren klarar lätt hela dagen och då har jag kanske 45% kvar när jag kör hem.

#143

Postad 24 november 2014 - 00:54

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

http://gizmodo.com/h...ght-w-513217256
Läsvärt...

Tvivlar lite på det där...
Visst, om man ser till LiPo inom tex modellflyg så mår inte accarna bra av att tömmas till max 80%? av kapaciteten.
Men då är accen relativt billigt, och en lös del, som lätt kan bytas ut.

I många av våra mobiler är inte batterierna utbytbara, och vilka följder skulle då detta få för tillverkarna, att folk inte hade möjlighet att ladda dom innan de i värsta fall slogs av pga 0% i batteriet.
Mobilbatterier eller telefonerna har skyddskretsar som stänger ner telefonen så att du inte kan över-urladda batterierna.

Tömmer du ett rc-lipo så är risken stor att det sväller vid laddning eller tappar kapacitet.
Men detta händer inte för att du råkat ha telefonen på tills den stänger ner.

#144

Postad 25 december 2014 - 23:41

Krigar Kaj
  • Krigar Kaj
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Har haft min Compact nu ett tag och det det som är positivt är batteriet och det mest negativa är att den är väldigt obehaglig att hålla i. För vassa kanter.
Tog denna pga batteritiden men ångrar mig just pga den är inget skön att hålla i.

Bifogad fil(er)



#145

Postad 05 januari 2015 - 00:15

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Har haft min Compact nu ett tag och det det som är positivt är batteriet och det mest negativa är att den är väldigt obehaglig att hålla i. För vassa kanter.
Tog denna pga batteritiden men ångrar mig just pga den är inget skön att hålla i.


Om du inte visar skärmtid eller annat så är det inget imponerande klarar vilken telefon som helst.

#146

Postad 05 januari 2015 - 00:17

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Har haft min Compact nu ett tag och det det som är positivt är batteriet och det mest negativa är att den är väldigt obehaglig att hålla i. För vassa kanter.
Tog denna pga batteritiden men ångrar mig just pga den är inget skön att hålla i.


Fota en mobilskärm, när man kan ta en screenshot med ett knapptryck...

Btw hade 10dagar standby på min nexus7 i början, det är 6dagar nu men då har jag inte rört den på 10dagar heller.

Redigerat av SKIBBE, 05 januari 2015 - 00:18.


#147

Postad 06 januari 2015 - 13:34

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
om man fått en spricka på baksidan (pga fall) vad skall man vända sig då?(kostnad?) har sett priser runt 5-600 kr.

#148

Postad 10 januari 2015 - 18:04

Krigar Kaj
  • Krigar Kaj
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Om du inte visar skärmtid eller annat så är det inget imponerande klarar vilken telefon som helst.

Eller hur, ingen lur idag klarar denna tiden.

Jag gjorde ett test hur lång tid telefonen kunde klara sig med minimal användning, nej den låg inte helt oanvänd, blev några samtal och mail.

Fota en mobilskärm, när man kan ta en screenshot med ett knapptryck...

Btw hade 10dagar standby på min nexus7 i början, det är 6dagar nu men då har jag inte rört den på 10dagar heller.

Skillnaden är att jag ringde med min, den låg inte helt oanvänd.

#149

Postad 10 januari 2015 - 18:13

Krigar Kaj
  • Krigar Kaj
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Köpte ett gummiskal på trafikmagasinet.
Nu går den att hålla i.

Bifogad fil(er)



#150

Postad 24 februari 2015 - 22:43

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

Jaha, när kommer Android 5 då? Några rykten?





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.