Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus Xonar Essence ST

85 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 01 oktober 2009 - 16:15

knickedicken86
  • knickedicken86
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Åh vad bra, det fungerar alldeles utmärkt vid 24/ 48 eller längre.

Testade att köra via RCA -> hörlursförstärkare -> k702 men basen saknas helt då också... Lutar åt att köpa HD650 och se om det blir bättre. Är förhoppningsvis lite mer bekväma än k701/702 också (huvudbandet gör ont och lämnar avtryck... :)).

Dolby natural bass finns att välja för mitt integrerade ljudkort. Går det att aktivera det på något sätt till xonar st?

Redigerat av knickedicken86, 01 oktober 2009 - 16:26.


#52

Postad 02 oktober 2009 - 12:21

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Härligt att det löste sig för dig! ;)

Dock vet jag inte vad du har för baskrav, men AKG K701 och K702 är i allmänhet riktigt basfattiga hörlurar, basen låter dock riktigt bra, men på tok för lite ifall man gillar lite mer bastung musik.

När det gäller HD650 så tycker jag dem låter riktigt bra helt flat ur Essence-ljudkortet, med bra bas och allting, de flesta skulle nog nöja sig där. Men jag som föredrar lite mer bas har därför höjt upp de lägre registrerna i EQ:n på ljudkortet, och när jag väl gjort det så tycker jag det låter riktigt, riktigt bra. ;)

#53

Postad 04 oktober 2009 - 12:14

AndreasA88
  • AndreasA88
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Är väldigt sugen på att köpa ett Xonar Essence-kort men kan inte bestämma mig för om jag ska köpa ST eller STX.
Som jag fattat det är skillnaden mellan korten att ST kör PCI och STX PCI-express samt att på ST kan man koppla till ett "dotterkort" som gör att man kan köra 7.1 analogt. Är det allt eller är det något annat jag missat?

#54

Postad 05 oktober 2009 - 11:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Det är i det stora hela vad ska skiljer mellan dessa, dock så har ST tydligen en bättre klocka till DAC'en och ska ha bättre ljud därför också... (säger dom)

#55

Postad 05 oktober 2009 - 12:42

AndreasA88
  • AndreasA88
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Hmm okej, då kanske man borde köra på ST i alla fall. Lär väl ta ett tag tills PCI fasas ut?
Tänkte om man vill använda kortet när man köper ny dator i framtiden.

Redigerat av AndreasA88, 05 oktober 2009 - 12:42.


#56

Postad 06 oktober 2009 - 12:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Hehe, jo PCI kommer att finnas bra länge till... :rolleyes:

ljudkortet och allt annat som finns idag i elektronikväg hinner bli "stenålder" innan PCI platserna försvinner.
Alltså, tänk inte på det, utan med på vad som passar dig bäst just nu och vilket alternativ som ger bäst möjligheter :)

Redigerat av DVD-ai, 06 oktober 2009 - 12:20.


#57

Postad 07 oktober 2009 - 16:44

knickedicken86
  • knickedicken86
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Provar lite med ett par HD650 (version 300 ohm) men finns det någon anledning till att ställa om till "High gain" om jag ändå bara spelar i volym 60 på Normal gain?

Kör typ volym 45 på k702.

#58

Postad 07 oktober 2009 - 19:56

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt ett essence ST som ska in i min nya dator. Kommer nog få alla delar denna vecka förutom chassiet som kommer tidigast nästa fredag :unsure:. Blir en jobbig väntan men blir nice med en ny i5-rigg :(

Kommer att använda kortet till mina hd555 samt analog till min denon PMA-1500ae och ett par äldre audio pro-högtalare som förhoppningsvis är bytta snart (ingen som vill sälja ett par b&w dm 603 s3 ? ;))

#59

Postad 07 oktober 2009 - 21:36

knickedicken86
  • knickedicken86
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt ett essence ST som ska in i min nya dator. Kommer nog få alla delar denna vecka förutom chassiet som kommer tidigast nästa fredag :unsure:. Blir en jobbig väntan men blir nice med en ny i5-rigg :(

Kommer att använda kortet till mina hd555 samt analog till min denon PMA-1500ae och ett par äldre audio pro-högtalare som förhoppningsvis är bytta snart (ingen som vill sälja ett par b&w dm 603 s3 ? ;))


Vad är det för chassi som gör det värt att vänta? :blush:

#60

Postad 08 oktober 2009 - 07:02

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Vad är det för chassi som gör det värt att vänta? :unsure:


Ett nysläppt från fractal design som heter define r2, precis den stil jag var ute efter och halva priset mot det jag först tänkte köpa :(

#61

Postad 09 oktober 2009 - 10:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
:) Sjukt smutt chassi !!!

ett sådant funderar jag faktiskt nästan på att skaffa, fast att mitt Antc 182 fungerar hur bra som helst... ;)

#62

Postad 14 oktober 2009 - 12:17

AndreasA88
  • AndreasA88
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Har haft mitt kort i några dagar nu och jag är verkligen supernöjd med ljudet. Ett lustigt problem jag stött på är att om jag går in på "Mixer" i audio center och höjer L och R till högsta volym så blir ljudet väldigt konstigt, speciellt i vissa låtar (till exempel precis i början av Hobbastank - The Reason) Det låter precis som om volymen vrids ner och upp igen väldigt snabbt vid speciella tillfällen. Ingen som känner igen detta? Jag kör Windows 7 och foobar2000 genom WASAPI.

Kör jag defaultvärden i mixern så tycker jag att skillnaden i volym är mycket större än om jag kör max på både L och R.

#63

Postad 16 oktober 2009 - 22:38

knickedicken86
  • knickedicken86
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Blir samma sak för mig med.

Win 7 rc 7600 med vista 64 drivisar

Redigerat av knickedicken86, 16 oktober 2009 - 22:38.


#64

Postad 17 oktober 2009 - 20:35

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Nu har jag satt ihop nya datorn och fått igång kortet.

Kör på windows 7 RTM och kortet funkar perfekt. Jag har precis börjat lyssna och enbart med mina hd555 hörlurar men jag blev imponerad från första sekund. Kommer med utförligare rapport senare, men är hittils sjukt nöjd

#65

Postad 18 oktober 2009 - 01:14

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag är väldigt lockad att köpa en STX och byta ut mitt Creative extreme music mot denna. Finns det något liknande konkurent till STX?
Finns det en inställbar eqolizer i den tillhörande mjukvaran, nu med mitt creative händer det då och då att man sjusterar eqolizer för att förbättra upplevelsen när man lyssnar på låtar av relativt dålig kvalite, det känns nästan som ett måste att ha.

#66

Postad 19 oktober 2009 - 17:35

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Jag har inte så mycket att jämföra med, så ta mina åsikter med en nypa salt, men..

Vilket hörlursljud :blush:

Jag har inte ens orkat koppla in kortet till stereon än för att jag är så imponerad av ljudet med mina hd555-lurar, jag är inte så bra att beskriva ljud men det faktum att tiden bara försvinner medan man sitter och lyssnar på musik är bästa möjliga betyg :lol:. Det jag kan säga är att jag aldrig hört så bra och kontrollerad bas i mina lurar tidigare, grötigheten är som borta och det är mer "stuns" i basen istället för muller. Detaljerna är underbara, allt hörs verkligen. Jag älskar kortet helt enkelt :blush:

En liten irriterande detalj bara, optiska utgången lyser konstant, lyckas inte stänga av den. SPDIF ut är inte ibockat. Någon annan som har samma problem eller är det något Windows 7-strul?

Redigerat av cwolf, 19 oktober 2009 - 17:37.


#67

Postad 20 oktober 2009 - 07:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jag har kört båva vista och W7 med denna och den lyser alltid, går ej att stänga av helt....

men är det ett så stort problem..?! B)

Kul att du e nöjd, för det är jag med ! B)

#68

Postad 21 oktober 2009 - 17:02

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Jag har kört båva vista och W7 med denna och den lyser alltid, går ej att stänga av helt....

men är det ett så stort problem..?! :P

Kul att du e nöjd, för det är jag med ! :angry:


nej då, var mer en undran om jag har fel inställningar, är det så det ska vara så gör det inget alls :D. Märkte en nackdel med kortet, musiken lät helt plötsligt så tråkigt ur min ipod med Shure-lurar nu när man vant sig vid det här ljudet :blush:

#69

Postad 26 oktober 2009 - 08:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Haha, jo man saknar det där ritkiga "drivet" när man lyssnar på lurar i vanliga fall.
bara med en vettig hörlursförstärkare och detta ljudkort som man får det där "extra"... :)

#70

Postad 22 november 2009 - 22:56

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Fick min essence stx förra veckan och ojj vilket lyft, jag är känner mig väldigt nöjd. Jag var orolig för att jag inte skulle märka så stor skillnad från mitt gamla "extreme music"-kort att det skulle vara värt ca 2000. Men det kan jag nu konstatera att skillnaden var stor. Nu vill man bara höja volymen mer och mer. Det känns aldrig som att volymen blir för hög :D

Dock kämpade jag i säkert 14 timmar med att få igång det. Jag hade märkliga problem där windows i vissa fall hängde sig vid uppstart . Det slutade med att jag formaterad om hela hårddisken ;) tillslut fungerade som tur var allt som det skulle :( Antar att detta hade något med moderkorts mjukvara att göra, men jag var ändå tvungen att formatera om eftersom att datorn inte ville instalera uppdateringarna till moderkortet korrekt innan dess.

Jag stör mig en hel del på ljudbanget som alltid uppstår då man växlar mellan hörlurar/2 högtalare i asus panel och ofta då man startar musik. Ska det vara på detta viset? Jag har aldrig läst att andra människor stör sig på detta, och det tycker jag att jag borde om det är så här på alla korten.

Vilka av er därute använder hörlursförstärkare till erat Essence? Vilka nöjer sig med det inbyggda?

Redigerat av Tobin, 22 november 2009 - 23:00.


#71

Postad 23 november 2009 - 18:22

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Jag har också dessa smällar när man växlar men är inget jag stör mig på då jag inte så ofta byter mellan utgångarna och när jag gör det så har jag inte på mig hörlurarna (smällen är alltid i hörlurarna och inte hög).

har för övrigt ST och inte STX

Redigerat av cwolf, 23 november 2009 - 18:22.


#72

Postad 02 december 2009 - 13:17

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Tobin: Känner igen mig så väl, fast jag fick inte den direkta wow-känslan efter att ha bytt ifrån ett X-Fi XtremeMusic. Men det första som slog mig var att precis som hos dig så kunde man bara höja och höja och det lät fortfarande skitbra, det är lätt hänt när det kommer många "skitbra" låter efter varandra och man måste bara höja för att det är en bra låt! ;)

Sen när väl öronen vant sig vid ljudskillnaden som kom wow-känslan, har aldrig fått gåshud och hörlurslyssning innan, men nu får man det titt som tätt. :D Provade btw att lyssna på mitt gamla X-Fi kort med mina HD650 och det lät verkligen inte bra, distat, platt och med ingen rymd eller luftighet alls. Jäklar vad huvudvärken kom fort... Sen att det blir en massa störningsljud, främst när man rör musen. Gud vad skönt det är att slippa det numera. :)

Ska väl tillägga det att jag kör med den inbyggda hörlursförstärkaren och jag har inga planer längre att skaffa ngt annat. Provlyssnade för skojs skull ett par likadana HD650 driven av en Harmony Design Ear 90, det lät ljuvligt bra, men den skillnaden jag tycktes höra var alldeles för liten för att kunna fastställa om det var placebo eller verklig, så lägga 4000 till för en extern hörlursförstärkare som man knappt hör skillnad på jämfört med den inbyggda i Essence-kortet känns verkligen inte värt. ;)

Sedan stör jag mig lite på det ljudbanget när man byter från hörlur till högtalare eller tvärtom också, men det är ju inte så speciellt högt, sen kan man ju switcha innan man tar på sig hörlurarna eller efter man tagit av sig dem, då slipper man det helt.

#73

Postad 17 december 2009 - 11:11

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Har en fråga angående impedansinställningen för hörlurar. Jag har hela tiden kört på <64 ohm fast jag har HD 555 som verkar ligga på 120 ohm. Jag testade idag att höja till nästa nivå. Vad blir egentligen skillnaden, är det enbart att utnivån höjs med 12 dB eller ger det några andra fördelar i dynamik eller liknande? Jag tycker själv att volymen räckte mer än väl på den lägsta nivån då jag aldrig använde mer än 50% av den, jag tycker snarare att nivån lätt blir för hög när jag ställt upp den nu.

Någon som vet om jag tappar i ljudkvalite eller dynamik om jag kör den lägre inställningen?

#74

Postad 17 december 2009 - 12:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Inte vad jag märkt...

kör på lägsta om du gillar det ;)

#75

Postad 22 december 2009 - 21:20

p3o
  • p3o
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Vilket högtalarsystem rekommenderar ni för Asus Xonar Essence ST?

mvh

Redigerat av p3o, 23 december 2009 - 08:16.


#76

Postad 23 december 2009 - 08:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Vad som helst... ;)

alltså, det du själv tycker låter bra, det är bäst för dig ;)

Jag hade antagligen tagit det jag har nu, efetr som jag är så barnsligt nöjd med det...

Annars finns ju Behringer och deras olika aktiva studio monitorer som faktiskt låter ritkigt bra för priset. Kolla på HiFikit's hemsida, dom har dom bra modellerna i lager :rolleyes:

Inga jäkla Logitec eller creative... ;)

#77

Postad 04 maj 2010 - 01:13

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
hmm.. jag får ett brus i bakgrunden när ja har lite högre volym och tystnad infaller.
Är det något man kan göra åt, en inställning någonstans eller är det nå jag får leva med?

#78

Postad 04 maj 2010 - 08:42

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0
Jag tycker mig också höra ett svagt brus i mina Denon AH-D2000 som är kopplade mot mitt STX ljudkort. Jag inbillar mig att bruset har ökat sedan jag bytte chassi.

#79

Postad 07 maj 2010 - 09:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Svagt brus finns alltid, och det kan bero på något annat i signalkedjan, eller så kan det vara så att du har någon typ av störning internt i datorn eller dåligt jordade uttag.
Jag har inget brus från mitt ljudkort !

om det är brus i tysta partier i musik du menar så är det väldigt svårt att jämföra så då många/dol flesta låtar har ett ganska högt brusgolv.

#80

Postad 07 maj 2010 - 09:27

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Svagt brus finns alltid, och det kan bero på något annat i signalkedjan, eller så kan det vara så att du har någon typ av störning internt i datorn eller dåligt jordade uttag.
Jag har inget brus från mitt ljudkort !

om det är brus i tysta partier i musik du menar så är det väldigt svårt att jämföra så då många/dol flesta låtar har ett ganska högt brusgolv.


När jag inte spelar upp något och koncentrerar mig kan höra antydan något ett svagt svagt brus. Men som sagt jag inbillar mig att det inte fanns där innan jag bytte chassi. Så det kan hända att det är någon komponent som stör lite.

Men det är inget jag stör mig på eller som märks när man väl spelar upp något.

#81

Postad 07 maj 2010 - 11:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
placera ljudkortet så att den sitter så långt från andra komponenter som möjligt i chassiet :)

#82

Postad 05 juli 2010 - 19:45

krillin
  • krillin
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Finns det risk att jag förstör mina lågohmiga hörlurar (akg k702) om jag kör på high-gain?

#83

Postad 17 juni 2011 - 19:30

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Jag har nu ett sånt här kort. Jag får det dock inte att fungera tillsammans med MPC-HC. Är det någon som fått det att fungera? (Kör med 6.5mm hörlursuttaget).

#84

Postad 18 juli 2011 - 18:10

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Nån som har upplevt samma problem som jag har?

Mitt Xonar justerar volymen av sig själv efter hur många ljud det är som spelas i en låt, tex när det är olika instrument igång och en som sjunger och sen läggs det till ett eller fler ljud/instrument så är det som ljudkortet inte pallar och sänker ljudet eller ljudkvalitén.

Nån som vet varför?

#85

Postad 18 juli 2011 - 22:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0
Du har väl någon typ av dynamikbegränsning igång, antingen i kontrollpanelen till ljudkortet eller i uppspelningsprogrammet.

Ställ ljudkortet i hifi-läge, kolla att alla effekter osv är avstänga och spela upp musiken i Foobar. Funkar det då?

#86

Postad 18 juli 2011 - 23:24

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Du har väl någon typ av dynamikbegränsning igång, antingen i kontrollpanelen till ljudkortet eller i uppspelningsprogrammet.

Ställ ljudkortet i hifi-läge, kolla att alla effekter osv är avstänga och spela upp musiken i Foobar. Funkar det då?

Uppspelningsprogrammet är spotify.

Jag kan göra inställningar i "xonar audio center", kan jag göra inställningar på annat håll och vad är Foobar?

Edit: Jag gick in i kontrollpanelen och gick in på "ljud", där fans en konfig jag kunde välja stero, front och fullregister vilket jag nu valde, kanske kan bli bättre.
Är lite sent för att testa nu men tackar för hjälpen så länge.

Redigerat av Lactoferrin, 18 juli 2011 - 23:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.