Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla Tv till projektor hur?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 mars 2006 - 22:48

Greatpretender
  • Greatpretender
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har köpt en Epson.projektor...har kopplat in dvdn med s-videokabeln...o det funkar bra...men hur kopplar jag in TVn till projektor... ? har ingen videoutgång från varken tv-apparaterna jag har eller videon.....har från mina dvd-spelare..men det hjälper väl inte....? har ingen s-videoutgång från video eller tv-apparaterna heller....har en videoingång på en tv..men lär knappast hjälpa det heller...scart har jag på både tv apparater o video...o dvds... hjälp!!!

#2

Postad 07 mars 2006 - 22:58

Unregistered03603e68
  • Unregistered03603e68
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
I det läget som du är låter det rätt så kört. Om du haft någon form av digitalbox så kan du koppla via en adapter med scart till component: CYP CSY-2100 om det nu inte finns scartingång på din projektor. En del Epson har väl scart eller åtminstone någon form av medföljande adapter om jag inte minns fel.

Sedan finns det något sätt att koppla via en vanlig video eller dvd-recorder om jag inte minns fel. Hur man gör då vet jag däremot inte men det finns säkert någon här som vet.

#3

Postad 07 mars 2006 - 23:04

Greatpretender
  • Greatpretender
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har ingen digital box....måste jag ha videoutgång från video eller tv...kan man inte koppla via scart från tv eller video till projektor.....finns ingen scartkontakt på projektorn

#4

Postad 07 mars 2006 - 23:17

Unregistered33861
  • Unregistered33861
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0
Köp en kabel (eller adapter) med SCART i ena änden och kompositvideo i andra änden.
Koppla mellan videon och projektorn.

T.ex. dessa:
Postad bild
Postad bild

#5

Postad 07 mars 2006 - 23:40

Greatpretender
  • Greatpretender
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
prövade en sådan kabel med scart i ena änden o komposit video i andra...(hade en som jag haft till en analog videokamera) men funkade inte....men antar att det berodde på att scarten säkert var " IN" ...o inte "OUT" som den borde vara från videon för att det ska funka....men annars borde det funka då?....låter inte dumt...

#6

Postad 07 mars 2006 - 23:50

Unregistered03603e68
  • Unregistered03603e68
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Om du kopplar en scart -> compsite kabel/adapter så skulle jag tro att du måste köra den från out i videon. Alltså den som egentligen ska gå till tv:n. Sedan får du köra från videon med antenn in i tv:n. Kan det vara så eller har jag tokfel :)

#7

Postad 07 mars 2006 - 23:54

Greatpretender
  • Greatpretender
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
ja det låter bra i teorin..*L*..får väl köpa en sådan kabel o prova....om det inte är någon annan som har några invändningar....???

var finns dom billigast då?..teknikbutiken...claes ohlsson?

#8

Postad 07 mars 2006 - 23:58

Greatpretender
  • Greatpretender
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
man kan inte koppla scarten från någon av tvns 2 scartkontakter...?...dom är bara "IN" ???

#9

Postad 08 mars 2006 - 00:05

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

om det inte är någon annan som har några invändningar....???

<{POST_SNAPBACK}>


Inte mer än att komposit ger kass bild, men det vet du redan kanske :)

#10

Postad 08 mars 2006 - 10:32

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Beror ju lite på hur ens tvsignal mår också, jag menar hemma hos mig är sändningen rätt usel, vilket gör att jag inte upplever signalen via komposit som speciellt irriterande. Dock skulle jag inte fortsätta med komposit om jag skulle inhandla en digitalbox, men det sker nog inte förrens det finns boxar till rimliga priser med hdmi/dvi

#11

Postad 08 mars 2006 - 10:42

Greatpretender
  • Greatpretender
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
men videon skickar alltså ut en tv-signal via ett av scartuttagen...som jag kan använda till projektorn? jag ska inte använda en av tv-scart ingångarna?

#12

Postad 08 mars 2006 - 11:03

Gäddan_södertälje
  • Gäddan_södertälje
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Nej du kan inte använda TV scarten, antingen tar du en förstärkare och använder den som bildväxel till alla produkter du vill koppla in eller tar du VCR scart utgången (kolla manualen vilken du skall använda, tec av2 decoder) då kan du använda videon och zappa mellan kanalerna.
/Micke

#13

Postad 08 mars 2006 - 11:06

Greatpretender
  • Greatpretender
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
okej...tack för alla svar...ska hanka mig ner till affären när min elaka förkylning släppt...

#14

Postad 08 mars 2006 - 12:01

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Du kan mycket väl använda en utav scart utgångarna på tv:n med en scart adapter enligt ovan. Förmodligen är det dock bara en utav scart utgångarna som kan skicka ut videosignal dock, medans båda två kan ta emot tv signal. Men detta beror ju givetvis på tv och ålder och märke hur dom fungerar. Men jag har mycket svårt att tro att det finns en enda tv som INTE kan skicka tv signal ut via minst en utav scart utgångarna. Jag kör själv tv-ut via en utav mina scart utgångar med en likn adapter enligt ovan samt stereo ljudet och det fungerar bra. Men givetvis kan du välja att istället använda videons scart utgång, det är egentligen vilket som. Fördelen med att använda en video är att du inte behöver ha en tv igång med den kanal du vill visa på projektorn, utan endast videon igång så man slipper ha samma bild på två ställen. :)

Sen ger ju komposit den kvaliten som den gör, men det är brukligt och fungerar utmärkt sålänge man inte tänk använda det varje dag till allt som går på tv. Utan tex till att kolla på lite hockeymatcher/fotbollsmatcher eller melodifestivalen och övriga större arrangemang fungerar utmärkt!

Hoppas det går bra, Lycka till!

#15

Postad 08 mars 2006 - 16:04

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0
Jag köpte en sån här:
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109270
och satte i videon. Då kan jag dra en scart till TVn som tidigare, men också ta ut kompositsignalen till projjen. jag hittade moin på Expert för ca en hundring.

#16

Postad 09 mars 2006 - 12:18

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Jag köpte en sån här:
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109270
och satte i videon. Då kan jag dra en scart till TVn som tidigare, men också ta ut kompositsignalen till projjen. jag hittade moin på Expert för ca en hundring.

<{POST_SNAPBACK}>


Den såg ju faktiskt rätt vettig ut! Har du testat att dra s-video till projektorn från den, får du bättre bild från tv:n då? Eller kan man tom dra någon form av scart kabel till projektorn för att få ytterligare bättre bild?

#17

Postad 09 mars 2006 - 13:09

Unregistered33861
  • Unregistered33861
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0
Din videobandspelare kan förmodligen inte skicka ut s-video-signal. Kopplar du en s-video-kabel finns det risk för att det blir svart-vit bild på projektorn. Tyvärr får du nog nöja dig med komposit om du inte vill skaffa digital-TV.

#18

Postad 09 mars 2006 - 13:39

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Din videobandspelare kan förmodligen inte skicka ut s-video-signal. Kopplar du en s-video-kabel finns det risk för att det blir svart-vit bild på projektorn. Tyvärr får du nog nöja dig med komposit om du inte vill skaffa digital-TV.

<{POST_SNAPBACK}>


Inte videobandspelare, från tv:n menade jag!

#19

Postad 20 mars 2006 - 12:56

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0

Den såg ju faktiskt rätt vettig ut! Har du testat att dra s-video till projektorn från den, får du bättre bild från tv:n då? Eller kan man tom dra någon form av scart kabel till projektorn för att få ytterligare bättre bild?

Jag har vanlig analog kabel-TV, och en vanlig VHS, så det finns ingen s-video ut från den. Att dra en scart skulle gå, men det kommer fortfarande bara vanlig komposit genom den, då är det ju enklare (och billigare) med en ren kompositkabel. Signalen är ju komposit från början, inga formatkonverteringar kan göra den bättre. Däremot gör ju projjen deinterlacing och uppskalning, och det blir förvånansvärt bra, naturligvis inte som DVD, men fullt tillräckligt för att se på schlagerfestivalen och så...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.