Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#1701

Postad 01 februari 2011 - 22:57

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Om du läser några inlägg upp så har du nog det enklaste sättet att utöka lagringsutrymmet, en extern hårddiskbox. Tex stardoms som klarar upp till 8 diskar, använder du stardoms esata-kort också så kan du koppla in 2 sånna disk-boxar, dvs max 16 diskar. Du kan ju givetvis bygga ett eget diskchassie, men skeptisk till att det blir billigare än att köpa ett färdigt


Ja, jag känner till det. Jag vill i först hand utnyttja den utrustning jag har. Förutom en hemmabyggd WHS så har jag en HP EX470. Går det att göra om HP EX7470 till att bara fungera som ett lagringsrack med stöd för 4 hårddiskar och koppla in den via eSata/USB till den primära servern eller kan man på något annat sätt få 2 st WHS att fungera som en enda resurs på nätverket?

#1702

Postad 02 februari 2011 - 08:30

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att kombinera lagringsutrymmet i 2 st WHS till 1 gemensam resurs

Det enklaste som du skulle kunna testa är DFS som är en tjänst på Microsoft Server. Nu är jag inte säker på att det går att få igång på X311 men du kan ju kolla.

#1703

Postad 02 februari 2011 - 23:12

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Är det någon som kör WHS som iSCSi server?
Vilken mjukvara / plugin isf?

Tänkte ev köra min MCE W7 med Recorded TV direkt på WHS via iSCSi så man kan köra HTPC'n med en minimal SSD..

#1704

Postad 04 februari 2011 - 19:39

mjoakim
  • mjoakim
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Är det någon som använder sin X311 som itunes server?
Hur har ni gjort setupen?

Har provat och följa den här guiden, WHS foums Itunes.

Vill få access från X311 till iMacen, iPaden, iPhonen och en bärbar dator.

Har installerat itunes på X311 och har alla musikfiler på den också.
Kan spela upp musiken på iMacen - ok
Kan INTE spela upp musiken på iPad/iPhone. Får upp felmeddelande "Ett okänt fel inträffade" Kontrollera ditt bibliotek och försök igen"
När jag startar itunes på X311 får jag felmeddelande "iTunes har upptäckt ett problem med dina ljudinställningar. Ljud- och videouppspelning kommer kanske inte att fungera på rätt sätt."

#1705

Postad 05 februari 2011 - 06:37

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0

Tipset ovan funkar utmärkt :D

Nästa fråga
Licensen på mitt antivirus går snart ut, har haft avast för whs sista tiden efter att ha testat Whsclamav (vilket jag inte gillade) ett tag finns det nått annat billigare smidigare än avast. Helst vill jag ju ha ett man installerar och sen inte behöver tänka så mycket på :wacko: vad använder ni?


Avast! Om man avinstallerar och sedan installerar får man 2 mån till. Jag skäms inte över detta förfarande då utvecklingen för WHS/Server verkar ha stagnerat. Det finns en bugg som Avast support bekräftat som gör att omscanning av min musik i Squeezeserver tar väldigt lång tid, trots att jag gjort exclude på foldern så scannas den.

Det är nog snart ett år sedan de bekräftade buggen och sade att det skulle fixas i nästa version, men det är ju fortf 4.8 som är 1.5 år gammal som gäller... (har inte kollat senaste månaden)

#1706

Postad 08 februari 2011 - 13:58

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Kollade mha. Disk Management-pluginen hur fördelningen på min fyra diskar ser ut. Tre av diskarna är nästan fulla medan den fjärde är nästan tom. Är detta normalt beteende? WHS smetar inte ut datat på alla diskar för att få en jämn last?

#1707

Postad 08 februari 2011 - 18:24

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Kollade mha. Disk Management-pluginen hur fördelningen på min fyra diskar ser ut. Tre av diskarna är nästan fulla medan den fjärde är nästan tom. Är detta normalt beteende? WHS smetar inte ut datat på alla diskar för att få en jämn last?

Har tre diskar i min server och de ligger på 68%, 95% samt 54%.

En fråga ang. WHS Backup. Backupar whs alla filer samt program standard?
Om min dator skulle krascha och jag använder whs backup så skulle inte något gå förlorat?

#1708

Postad 08 februari 2011 - 23:03

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Har tre diskar i min server och de ligger på 68%, 95% samt 54%.

En fråga ang. WHS Backup. Backupar whs alla filer samt program standard?
Om min dator skulle krascha och jag använder whs backup så skulle inte något gå förlorat?

WHS gör fullständig backup av klienterna. Återställningen är 100%, jag har testat den massor av gånger :D

#1709

Postad 09 februari 2011 - 20:13

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

WHS gör fullständig backup av klienterna. Återställningen är 100%, jag har testat den massor av gånger :)

Underbart att höra. WHS är nästan det bästa som kommit ut från Microsoft :).

#1710

Postad 11 februari 2011 - 12:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande problem med att mina diskar har nån aktivitet ca var 10-20 minut, disklampan lyser då konstant och ingen info verkar skickas ut från servern, har stängt av demigrator och det hjälpte delvis, men inte fullt ut, har ingen aning om vad diskarna gör, hittar inget skumt och har stängt av indexering

#1711

Postad 12 februari 2011 - 17:27

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Jag har fortfarande problem med att mina diskar har nån aktivitet ca var 10-20 minut, disklampan lyser då konstant och ingen info verkar skickas ut från servern, har stängt av demigrator och det hjälpte delvis, men inte fullt ut, har ingen aning om vad diskarna gör, hittar inget skumt och har stängt av indexering

Stäng av indexering på alla burkar i nätet?

/W

#1712

Postad 13 februari 2011 - 21:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Stäng av indexering på alla burkar i nätet?

/W


Redan gjort, gillar inte indexering :unsure:

#1713

Postad 17 februari 2011 - 21:37

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Tipset ovan funkar utmärkt :)

Nästa fråga
Licensen på mitt antivirus går snart ut, har haft avast för whs sista tiden efter att ha testat Whsclamav (vilket jag inte gillade) ett tag finns det nått annat billigare smidigare än avast. Helst vill jag ju ha ett man installerar och sen inte behöver tänka så mycket på :P vad använder ni?

Kul att det hjälpt någon! ;)
Hade som sagt väldiga problem med detta och slet mitt hår länge...
Antivirus. Har kört min väldigt länge nu helt utan antivirus... Inte helt optimalt kanske. :blush:

Ser ju riktigt trevlig ut. Har bara en esata port på min Data Vault X311 så misstänker att jag får klara mig med ett kabinett med max fyra diskar (läst någonstans att det går 4 diskar per port). Nedan skulle ju då kunna funka:


Vet någon om de är tysta? Och det funkar väl att presentera diskarna separat för WHS utan att köra raid i det externa kabinettet?

Nej, den funkar INTE! Den har ingen port multiplier och kräver 4 separata eSata-kablar! Du måste ha varianten som HAR multiplier. En tusing dyrare (och har även USB). Se till att tillverkaren av lådan använder samma typ av controller. I min Scaleo sitter det en SIL och jag såg till att kabinettet hade en kompatibel SIL.
Teoretiskt kan du ha typ 15 diskar med port multiplication, men då går naturligtvis prestandan ner. Mitt kabinett har plats för 5 diskar via en eSata och det funkar. Tycker det är värt en del att kunna klämma in en disk till!

Jag har fortfarande problem med att mina diskar har nån aktivitet ca var 10-20 minut, disklampan lyser då konstant och ingen info verkar skickas ut från servern, har stängt av demigrator och det hjälpte delvis, men inte fullt ut, har ingen aning om vad diskarna gör, hittar inget skumt och har stängt av indexering

qsm.exe kan också ha en förmåga att gå i taket I/O-mässigt. Vet dock ej hur man skulle kunna lösa det. Har själv inga problem efter att demigrator är avstängd under de timmar man kollar film, så har inte forskat vidare. Du kan ju dock i Aktivitetshanteraren lägga till kolumner så att du ser I/O-användningen per process, så kan du pinpointa vad som orsakar det hela. Lägg till kolumnerna I/O reads, I/O writes och I/O other.
Sätt dig med en chipspåse och studera siffrorna i Aktivitetshanteraren under en period! :P

Jag använder en applikation som scannar av valda mappar och packar upp RAR automatiskt. Den har en förmåga att sno både CPU och I/O.

En helt annan grej: Kör du med WD EARS-diskar? I så fall, har du byglat dem?

#1714

Postad 17 februari 2011 - 21:46

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

En helt annan grej: Kör du med WD EARS-diskar? I så fall, har du byglat dem?


Kör med 6 st WD black series för tillfället, blandat 1 och 2tb, hade 2 till förut men mitt Satakort rasa ihop så alla jag har nu är anslutna till moderkortet. Måste hitta ett nytt bra kort.

#1715

Postad 10 mars 2011 - 18:21

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
En kort (och för vissa enkel :) ) fråga.
Håller på att lägga över diskar från min gamla whs till min nya (dock med whs v1) och det har gått bra tills nu.
Det visar sig att det är den gamla systemdisken och den är på två partitioner, SYS och DATA.
Där vill jag kopiera över innehållet under shares på DATA men det går inte.

Slängde i den disken i min vanliga burk och när jag kollar egenskaper på shares så är den mappen på nästan 4tb (det är en 1tb disk)

Hur tusan ska jag göra nu?

EDIT

Så här lite när halvpaniken lagt sig och man stressat ner så har jag kommit underfund med att inget på systemdisken behövs kopieras (eller kanske kan).
Allt under DATA/shares är sk tombstones och är i sig värdelös.

Korrekt?
Någon får gärna rätta mig eftersom jag inte är hundra på om det är rätt :P

EDIT igen

Det av värde på systemdisken ligger under DATA/DE och under shares är det bara tombstones.
Tänk va lite lugnt och ro kan göra för en :rolleyes:

Redigerat av Topper Harley 77, 10 mars 2011 - 20:19.


#1716

Postad 15 mars 2011 - 17:45

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Funderar lite på att bygga om min stationära dator till en server då jag inte längre har användning för den. Är helt ny på WHS och undrar om detta är möjligt:
+ Automatisk rippning av cd-skivor till flac (med albumomslag) vid insättning av skiva i läsaren.
+ Automatisk rippning av Blu-ray/dvd:er till mkv (med undertexter). Ska sedan gå att spela upp dessa via nätverket på min bärbara och ev. på en mediaspelare (typ Boxee eller Twix).
+ Automatiskt överföring av bilder från kamera vid inkoppling i front-usb.

Tack på förhand!

#1717

Postad 15 mars 2011 - 21:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Funderar lite på att bygga om min stationära dator till en server då jag inte längre har användning för den. Är helt ny på WHS och undrar om detta är möjligt:
+ Automatisk rippning av cd-skivor till flac (med albumomslag) vid insättning av skiva i läsaren.
+ Automatisk rippning av Blu-ray/dvd:er till mkv (med undertexter). Ska sedan gå att spela upp dessa via nätverket på min bärbara och ev. på en mediaspelare (typ Boxee eller Twix).
+ Automatiskt överföring av bilder från kamera vid inkoppling i front-usb.

Tack på förhand!


Din första fråga funkar med dbPoweramp ripnas kostar nåra kronor men det är det värt.
Inte hittat nåt program för bd.
Dvd kan du kanske testa dvd-manager Inte testat det själv, men ska nog göra det :) Nu använder jag ju inte *.mkv utan vill ha dvd-struktur eller i värsta fall *.iso
Bilder har jag aldrig letat efter nån lösning till, men kika lite på wegotserved.com

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 mars 2011 - 21:23.


#1718

Postad 16 mars 2011 - 07:27

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Din första fråga funkar med dbPoweramp ripnas kostar nåra kronor men det är det värt.
Inte hittat nåt program för bd.
Dvd kan du kanske testa dvd-manager Inte testat det själv, men ska nog göra det :) Nu använder jag ju inte *.mkv utan vill ha dvd-struktur eller i värsta fall *.iso
Bilder har jag aldrig letat efter nån lösning till, men kika lite på wegotserved.com


Man får tacka så mycket för snabbt svar. Använder idag dbpoweramp för att rippa till min dator, så det var trevligt att det fungerar till WHS också! :)

Får ta och läsa in mig lite på wegotserved lite senare idag; det verkade var en riktigt bra sida!

#1719

Postad 16 mars 2011 - 12:56

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Man får tacka så mycket för snabbt svar. Använder idag dbpoweramp för att rippa till min dator, så det var trevligt att det fungerar till WHS också! :D

Får ta och läsa in mig lite på wegotserved lite senare idag; det verkade var en riktigt bra sida!



Tänk bara på att det är en egen version av dbpoweramp men den funkar bra. De verkar tyvärr inte vilja uppdatera ripnas till WHS 2011, kan vara nått att tänka på om man betalar för det.

#1720

Postad 16 mars 2011 - 15:48

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Tänk bara på att det är en egen version av dbpoweramp men den funkar bra. De verkar tyvärr inte vilja uppdatera ripnas till WHS 2011, kan vara nått att tänka på om man betalar för det.


Förstod det. Man kanske inte ska satsa på på 2011 då....

#1721

Postad 16 mars 2011 - 16:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Förstod det. Man kanske inte ska satsa på på 2011 då....



Har lite funderingar på att bygga en billig liten ion-burk och köra WHSv1 som ren rippningsmaskin om de inte satsar på 2011, eftersom att jag ändå redan har v1 och licens på ripnas.

Men om du läser i tråden om WHS 2011 så ser du att det finns en del frågor kvar för att jag ska byta. Kommer säkert lösningar till 2011 med tiden.

#1722

Postad 03 april 2011 - 17:01

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Någon som kan förklara fördelar/nackdelar med att köra DE jämfört RAID 0, 1, 5 osv.
Vad jag förstår så verkar DE va en rätt vettig lösning (Har aldrig kört WHS2003) för backup, med lite reservationer för operativ krasch. Sitter just nu med WHS2011 och funderar på hårdvaru RAID (onboard) eller mjukvaru RAID (WHS) eller hårdvaru RAID på riktigt (RAID controller kort).

BTW skulle jag vilja ha en officiell tråd som bara handlar om backup.

/W

#1723

Postad 03 april 2011 - 18:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Någon som kan förklara fördelar/nackdelar med att köra DE jämfört RAID 0, 1, 5 osv.
Vad jag förstår så verkar DE va en rätt vettig lösning (Har aldrig kört WHS2003) för backup, med lite reservationer för operativ krasch. Sitter just nu med WHS2011 och funderar på hårdvaru RAID (onboard) eller mjukvaru RAID (WHS) eller hårdvaru RAID på riktigt (RAID controller kort).

BTW skulle jag vilja ha en officiell tråd som bara handlar om backup.

/W


Fördelen som DE har framför raid är att man kan lägga till och ta bort diskar i poolen som man vill och fortfarande ha backup på de mappar man vill så länge utrymmet räcker på kvarvarande diskar.

Raid är knepigare på det viset.

#1724

Postad 04 april 2011 - 16:20

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Fördelen som DE har framför raid är att man kan lägga till och ta bort diskar i poolen som man vill och fortfarande ha backup på de mappar man vill så länge utrymmet räcker på kvarvarande diskar.

Raid är knepigare på det viset.

Ja, det har jag förstått. Om du skapar RAID array så kan man inte swappa disker hur som helst. Men jag antar att DE är en ren mjukvaruraid egentligen som då borde gå att ersätta med t.ex. RAID5 i WHS mjukvara. Med avsaknaden av smidig expansion av diskar... DE är alltså en enklare variant av redundans? Om vi pratar säkerhet är egentligen en hårdvaru RAID tekniskt "mer säker"? Men komplicerad och krånglig för hemmasnickare...

/W

#1725

Postad 04 april 2011 - 19:12

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ja, det har jag förstått. Om du skapar RAID array så kan man inte swappa disker hur som helst. Men jag antar att DE är en ren mjukvaruraid egentligen som då borde gå att ersätta med t.ex. RAID5 i WHS mjukvara. Med avsaknaden av smidig expansion av diskar... DE är alltså en enklare variant av redundans? Om vi pratar säkerhet är egentligen en hårdvaru RAID tekniskt "mer säker"? Men komplicerad och krånglig för hemmasnickare...

/W


Problemet som jag ser det med en traditionell raid är att man dels inte kan expandera lika enkelt, dels måste spegla allt eller inget man har på en disk, i whs format så kan du välja att duplicera tex filmer men inte musik trots att de ligger på samma disk, kör du traditionell raid så ligger allt sparat 2 ggr vid tex raid 1, raid 5 är jag inte så hemma på men information om de andra diskarna i en arry sparas ju på de andra diskarna.
Med andra ord betydligt knepigare och välja vad man är rädd om för info.
Vet inte om det egentligen är säkrare iom att i en whs så kan du slita ur en disk, stoppa in den i en annan dator och kopiera innehållet till en ny disk, dvs även om poolen går åt skogen helt så är det bara infon på den trasiga disken som försvinner om du inte har det duplicerat.

#1726

Postad 04 april 2011 - 19:56

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Ja, det har jag förstått. Om du skapar RAID array så kan man inte swappa disker hur som helst. Men jag antar att DE är en ren mjukvaruraid egentligen som då borde gå att ersätta med t.ex. RAID5 i WHS mjukvara. Med avsaknaden av smidig expansion av diskar... DE är alltså en enklare variant av redundans? Om vi pratar säkerhet är egentligen en hårdvaru RAID tekniskt "mer säker"? Men komplicerad och krånglig för hemmasnickare...

/W

Jag tycker stora fördelen är att du får EN "fysisk" disk i servern. D:
Man har shares/movies till exempel.
Där får du i orincip hur mycket plats som helst att lagra, utan att behöva splitta bibliotek på en massa olika diskar med efterföljande behov att mounta flera diskar i mediaextenders osv.
Mounta en mapp någon annan stans och du har direkt typ 20 TB med data där.
Och man väljer som sagt exakt vilka mappar man vill duplicera, vilket enl. min mening skapar mycket effektivare användning av diskutrymme.

#1727

Postad 04 april 2011 - 21:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag tycker stora fördelen är att du får EN "fysisk" disk i servern. D:
Man har shares/movies till exempel.
Där får du i orincip hur mycket plats som helst att lagra, utan att behöva splitta bibliotek på en massa olika diskar med efterföljande behov att mounta flera diskar i mediaextenders osv.
Mounta en mapp någon annan stans och du har direkt typ 20 TB med data där.
Och man väljer som sagt exakt vilka mappar man vill duplicera, vilket enl. min mening skapar mycket effektivare användning av diskutrymme.


Men diskpool kommer att vara möjlig i WHS 2011, det finns minst 3 företag som håller på att ta fram lösningar. Mer finns att läsa i WHS 2011-tråden.

#1728

Postad 05 april 2011 - 00:05

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Men diskpool kommer att vara möjlig i WHS 2011, det finns minst 3 företag som håller på att ta fram lösningar. Mer finns att läsa i WHS 2011-tråden.

Ja, precis! Men hur går det för dem? För mig står och faller en upgrade till 2011 på just detta.
Det MÅSTE vara extremt stabilt och inga risker för haverier så poolen går lost.

#1729

Postad 05 april 2011 - 10:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ja, precis! Men hur går det för dem? För mig står och faller en upgrade till 2011 på just detta.
Det MÅSTE vara extremt stabilt och inga risker för haverier så poolen går lost.


Samma här, men ska testa betan på min testburk.

#1730

Postad 05 april 2011 - 18:07

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Läste i en kundrecension på dustin att det finns ett antivirus som är anpassat för WHS och dess klienter.
Någon som vet mer om detta?

#1731

Postad 05 april 2011 - 21:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Läste i en kundrecension på dustin att det finns ett antivirus som är anpassat för WHS och dess klienter.
Någon som vet mer om detta?


Tex avast har en version för whsv1, ett gratisalternativ är ClamAV som dock var lite knepigt att komma igång med när jag testa det, men det kanske är bättre nu.

#1732

Postad 06 april 2011 - 17:11

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Tex avast har en version för whsv1, ett gratisalternativ är ClamAV som dock var lite knepigt att komma igång med när jag testa det, men det kanske är bättre nu.

Hittade detta: http://www.avast.com...erver-antivirus men där ingår väll knappast antivirus till klienterna?

Kör Nod32 nu och funkar bra men hade varit härligt om man kunde styra/övervaka klienternas antivirus via WHS.

#1733

Postad 06 april 2011 - 17:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hittade detta: http://www.avast.com...erver-antivirus men där ingår väll knappast antivirus till klienterna?

Kör Nod32 nu och funkar bra men hade varit härligt om man kunde styra/övervaka klienternas antivirus via WHS.


Ingick inte när jag köpte iaf, nu kör jag redan microsoft security essentialls i mina klienter. Men övervakas gör klienterna iaf, stänger man ner antivirus i en klient så larmar whs om det på samtliga klienter som har console installerat. Funkade likadant när jag körde Avg och norton i klienterna och clamav i servern.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 06 april 2011 - 17:26.


#1734

Postad 06 april 2011 - 17:53

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Ingick inte när jag köpte iaf, nu kör jag redan microsoft security essentialls i mina klienter. Men övervakas gör klienterna iaf, stänger man ner antivirus i en klient så larmar whs om det på samtliga klienter som har console installerat. Funkade likadant när jag körde Avg och norton i klienterna och clamav i servern.

Tittade på Nod32 serverlösning som ser bra ut. http://www.eset.com/...ucts/antivirus/ Vet inte om servern hämtar uppdataeringarna och sedan skickar vidare till klienterna.

#1735

Postad 11 april 2011 - 23:11

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Om man vill göra det enkelt för sig och slippa flytta data kan man gör så här? Flytta en diskpool från en whs till en annan och göra ominstallation? Jag har 4*1TB i en egenbyggd whs som jag vill flytta till en HP EX470 MediaSmart Server. Kommer min data (d:/shares) förbli intakt?

Redigerat av lostsoul, 11 april 2011 - 23:16.


#1736

Postad 11 april 2011 - 23:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Om man vill göra det enkelt för sig och slippa flytta data kan man gör så här? Flytta en diskpool från en whs till en annan och göra ominstallation? Jag har 4*1TB i en egenbyggd whs som jag vill flytta till en HP EX470 MediaSmart Server. Kommer min data (d:/shares) förbli intakt?


Svaret är nej, om du gör en ominstallation så kommer systemet inte att veta att det finns en diskpool utan du kommer att få adda alla diskar separat igen. Möjligtvis om du flyttar hela systemet inklusive c: \ och sen gör en reparations-installation, men det är stor risk. Jag skulle definitivt flytta alla data innan eller iaf ha den lagrad på 2 ställen för säkerhets skull.

#1737

Postad 11 april 2011 - 23:35

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Ja, systempartionen ligger på första disken. Eftersom jag har 4*2TB nya diskar så kopierar jag datan till 2 av dessa för säkerhets skull. Men det borde funka när alla 4 diskar innehåller hela systemet (c:/d:). Men jag måste installera dem i rätt ordning antar jag: SATA 0-3.

#1738

Postad 11 april 2011 - 23:41

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ja, systempartionen ligger på första disken. Eftersom jag har 4*2TB nya diskar så kopierar jag datan till 2 av dessa för säkerhets skull. Men det borde funka när alla 4 diskar innehåller hela systemet (c:/d:). Men jag måste installera dem i rätt ordning antar jag: SATA 0-3.


Som sagt om du bara flyttar över hela systemet till en ny server så borde det funka att köra en reparation sen för att få ett rent system med rätt drivisar till det nya moderkoret och så.

Men allt sånt här är lite risky helt klart, men så länge diskarna inte formateras så kan du alltid rädda datan i en annan pc med windows men det blir mycket mer jobb än om man gör det innan. Lyckas du med det du avser så har du ju iofs sparat enormt mycket tid.

Se iaf till att du kopierat allt du inte kan återskapa tex foton och sånt till en annan dator. Film och musik kan man ju alltid fixa igen. Egentagna bilder är ju värre

#1739

Postad 13 april 2011 - 19:40

plaggis
  • plaggis
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Sitter och funderar...

Jag har hittat en billig server på Misco för 2536:- (gilla deras sida på Facebook)
HP ProLiant MicroServer - Athlon II Neo N36L 1.3 GHz
http://www.misco.se/?sku=949213


Skulle den funka att köra WHS 1 på? Jag hittar bara att den klarar RAID 0 och 1.
För att köra WHS 1 är det väl JBOD som gäller eller hur skall jag göra?

Mycket tacksam för svar då jag är ganska så mycket nybörjare på detta med WHS och servrar!

#1740

Postad 13 april 2011 - 20:57

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Sitter och funderar...

Jag har hittat en billig server på Misco för 2536:- (gilla deras sida på Facebook)
HP ProLiant MicroServer - Athlon II Neo N36L 1.3 GHz
http://www.misco.se/?sku=949213


Skulle den funka att köra WHS 1 på? Jag hittar bara att den klarar RAID 0 och 1.
För att köra WHS 1 är det väl JBOD som gäller eller hur skall jag göra?

Mycket tacksam för svar då jag är ganska så mycket nybörjare på detta med WHS och servrar!


För att köra whs v1 så behövs ingen raid alls, allt sköts av mjukvaran i windows så det bör definitivt fungera.

#1741

Postad 29 april 2011 - 21:54

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Jag har en Canon laserskrivare med namn Laser Shot LBP-1120 som saknar drivrutiner för Win 7 x64. Jag har tidigare kört den under XP, Vista 32-bits och Win 7 32-bits utan bekymmer.

Jag tänkte nu att man kanske kunde hänga den på min Windows Home Server och köra den som en nätverksskrivare istället, men jag är lite osäker på om det då automatiskt innebär att jag kan använda den från min Win 7 x64 burk ändå.

Finns det någon som har installerat en skrivare på WHS:en?
Om JA vad är erfarenheten? Är det BRA eller ANUS?

#1742

Postad 29 april 2011 - 22:12

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag har en Canon laserskrivare med namn Laser Shot LBP-1120 som saknar drivrutiner för Win 7 x64. Jag har tidigare kört den under XP, Vista 32-bits och Win 7 32-bits utan bekymmer.

Jag tänkte nu att man kanske kunde hänga den på min Windows Home Server och köra den som en nätverksskrivare istället, men jag är lite osäker på om det då automatiskt innebär att jag kan använda den från min Win 7 x64 burk ändå.

Finns det någon som har installerat en skrivare på WHS:en?
Om JA vad är erfarenheten? Är det BRA eller ANUS?



Jag kör min samsunglaser genom whs, funkar utmärkt, kör 2011 nu funkar bra där också. Tycker det är otroligt smidigt att kunna skriva ut från valfri dator i nätverket.

#1743

Postad 30 april 2011 - 07:54

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Instämmer min skrivare var lite strulig att installera i WHS 1 men det gick. I WHS 2011 funkade det direkt.

#1744

Postad 30 april 2011 - 21:50

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Det kanske kan vara värt att testa detta lite.

Frågan är ändå hur och vad jag installerar på min Win 7 x64 burk för att komma åt skrivaren på WHS:en?
Krävs det ändå inte en drivrutin för att det ska fungera?

#1745

Postad 01 maj 2011 - 13:31

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
F-n, jag fick inte ens igång min Epson skanner...vilket skit att drivrutiner inte tas fram till lite äldre hårdvara :). Det går iofs att lösa skannerproblemet men lösningen kostar runt 300:- så det får vara.

Det blir nog en Samsung multilaser med skanner och skrivare i ett...samt egen nätverkskoppling (kanske t.o.m trådlöst).

Ja, datorvärlden är som ett "svart hål"...det är alltid något som måste fixas och/eller uppgraderas :P.

#1746

Postad 08 maj 2011 - 17:51

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

F-n, jag fick inte ens igång min Epson skanner...vilket skit att drivrutiner inte tas fram till lite äldre hårdvara ;). Det går iofs att lösa skannerproblemet men lösningen kostar runt 300:- så det får vara.

Det blir nog en Samsung multilaser med skanner och skrivare i ett...samt egen nätverkskoppling (kanske t.o.m trådlöst).

Ja, datorvärlden är som ett "svart hål"...det är alltid något som måste fixas och/eller uppgraderas :P.


Jag kan bara tillägga att det blev en Samsung SCX-3205W för cirka 1.600:-.
Den är inkopplad via sin WiFi och har fungerat perfekt från de datorer vi satt upp den emot.

#1747

Postad 16 maj 2011 - 17:58

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Har precis installerat om min WHS på ny hårdvara men har stora problem med att nätverket laggar som fan.

Det funkar helt enkelt inte att kopiera filer till eller från servern, väljer man ett antal filer och drar över så kanske några kommer över men sen stannar det bara av och jag får sen en "There is a problem accessing \\SERVER\Software. Make sure you are connected to the network and try again".

Kör jag samtidigt en kontinuerlig ping mot servern så får jag timeouts under tiden jag försöker kopiera filerna.

Samma problem uppstår från två olika datorer men mellan dessa kan jag kopiera filer utan problem. Jag har testat att starta om routern, servern och klienterna utan framgång. Har även kopplat in servern i en annan port på routern. Har inte bytt kabel mellan router och server, men då den funkade med den gamla serverhårdvaran så tror jag inte att det är den som är problemet (men ska ändå testa byta när jag orkat ner i källarn för att leta upp en annan kabel).

Hårdvaran i servern består av följande:

samt minnen som jag hade liggande och samma diskar som jag hahde till gamla hårdvaran.

Någon som kan ge mig ett tips på vad det kan vara, eller vad jag kan göra för att identifiera vad som är fel?

Edit: Har nu testat en annan kabel utan framgång. Förtydligande ang pinget. Det är alldeles i början av kopierandet som det blir timeot typ 3 ggr, sen kommer den igåpng igen men kopieringen kommer aldrig igång. Hittar inget i EventLoggen.

Redigerat av sjostrand, 16 maj 2011 - 19:04.


#1748

Postad 16 maj 2011 - 22:08

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har precis installerat om min WHS på ny hårdvara men har stora problem med att nätverket laggar som fan.

Det funkar helt enkelt inte att kopiera filer till eller från servern, väljer man ett antal filer och drar över så kanske några kommer över men sen stannar det bara av och jag får sen en "There is a problem accessing \\SERVER\Software. Make sure you are connected to the network and try again".

Kör jag samtidigt en kontinuerlig ping mot servern så får jag timeouts under tiden jag försöker kopiera filerna.

Samma problem uppstår från två olika datorer men mellan dessa kan jag kopiera filer utan problem. Jag har testat att starta om routern, servern och klienterna utan framgång. Har även kopplat in servern i en annan port på routern. Har inte bytt kabel mellan router och server, men då den funkade med den gamla serverhårdvaran så tror jag inte att det är den som är problemet (men ska ändå testa byta när jag orkat ner i källarn för att leta upp en annan kabel).

Hårdvaran i servern består av följande:


samt minnen som jag hade liggande och samma diskar som jag hahde till gamla hårdvaran.

Någon som kan ge mig ett tips på vad det kan vara, eller vad jag kan göra för att identifiera vad som är fel?

Edit: Har nu testat en annan kabel utan framgång. Förtydligande ang pinget. Det är alldeles i början av kopierandet som det blir timeot typ 3 ggr, sen kommer den igåpng igen men kopieringen kommer aldrig igång. Hittar inget i EventLoggen.


Känns som att felet ligger på nätverkskortet eftersom det funkade tidigare, har du lagt in medföljande drivrutiner till nätverksdeln på ditt moderkort? Brukar följa med en skiva med chipset, network drivers etc.

Annat alternativ är ju att ominstallera OS:et, vilken WHS kör du?

#1749

Postad 17 maj 2011 - 06:53

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Känns som att felet ligger på nätverkskortet eftersom det funkade tidigare, har du lagt in medföljande drivrutiner till nätverksdeln på ditt moderkort? Brukar följa med en skiva med chipset, network drivers etc.

Annat alternativ är ju att ominstallera OS:et, vilken WHS kör du?

Kör WHS1 och har installerat allt från den medföljande skivan. Men det var inte helt enkelt då hårdvaran inte identifierades automatiskt utan jag fick installera manuellt och då välja drivrutiner för xp. Men allt ser korrekt ut i enhetshanteraren. Så förhoppningsvis är det nätverkskortet och då kan jag lösa det genom att köpa ett pcie kort för en hundralapp.

#1750

Postad 17 maj 2011 - 09:05

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Kör WHS1 och har installerat allt från den medföljande skivan. Men det var inte helt enkelt då hårdvaran inte identifierades automatiskt utan jag fick installera manuellt och då välja drivrutiner för xp. Men allt ser korrekt ut i enhetshanteraren. Så förhoppningsvis är det nätverkskortet och då kan jag lösa det genom att köpa ett pcie kort för en hundralapp.


Du har inga funderingar att installera WHS 2011 istället?. Fullversionen på svenska finns att beställa från enstaka säljare nu men om någon vecka så finns den säkert ute på bred front. Priset verkar hamna kring tusenlappen, min installation av WHS 2011 gick helt problemfritt och alla enheter hittades, nya versionen känns "ny" och har, tycker jag, en helt annan integration med andra datorer och andra nätverksenheter än WHS 1.

Det slog mig nu det är inte så att du har lyckats ansluta med WIFI-delen på ditt kort? I så fall kan det förklara den tappade kontakten. Har du testat stänga av WIFI på kortet?

Redigerat av spelevinken, 17 maj 2011 - 09:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.