Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Naim XS serien!

130 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 16 mars 2010 - 18:20

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Härligt Fransosen! Ska du behålla mina gamla burkar nu då? :D

#52

Postad 16 mars 2010 - 18:28

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Härligt Fransosen! Ska du behålla mina gamla burkar nu då? :D


Ja nu behåller jag dem! De som inte vet vad det är för högtalare ha gett för många skambud så nu njuter jag av dem istället. Får se om de blir för stora i nästa lägenhet men då blir det nog S1 av något slag istället.

#53

Postad 16 mars 2010 - 21:11

O-P
  • O-P
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Hej Naimkamrater!

För en månad sedan sålde jag min Nait5i och cd5i. Det var nog bland det dummaste jag gjort. Men nu har jag fått hem min helt nya Nait XS så inget ont som inte har något gott med sig! Om ett par dagar kommer också min cd5XS. Det blev en dyr historia men ******** vad det låter fint här hemma!

Lyssna på det här innan du köper något! Gärna tillsammans med någon fin Audiovector.


Hej,

Jag tror att det var du som köpte mina gamla 5i. Du får återkomma med en recension om vilken skillnad du upplever mellan 5i och XS. Hoppas att du blir nöjd!

#54

Postad 16 mars 2010 - 21:36

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Hej,

Jag tror att det var du som köpte mina gamla 5i. Du får återkomma med en recension om vilken skillnad du upplever mellan 5i och XS. Hoppas att du blir nöjd!


Hej!
Jo det var jag som köpte den. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva skillnaden... Mer av allt som är Naim? Sitter och ler när jag lyssnar och känner mig lite som Carola på ett väckelsemöte. Det är ju bara en gissning förstås. Hur som helst så låter det varmt, fylligt, stort, kraftfullt, roligt och alldeles underbart. Det är min första spontana sammanfattning :D

#55

Postad 16 mars 2010 - 21:44

Don Micke
  • Don Micke
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Jag har nu Naim XS serien, försteg slutsteg och cd spelare, har även beställt en flatcap.
Inom en framtid ska jag även byta högtalare, har just nu Focal Profile 918.
Alla rekomenderar Audiovector, men är det ngn som har lyssnat Naim tillsammans med Neat Momentum 4i.
Jag har hört att dom ska låta bra ihop.

#56

Postad 17 mars 2010 - 10:20

ljudpuff
  • ljudpuff
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Jag har nu Naim XS serien, försteg slutsteg och cd spelare, har även beställt en flatcap.
Inom en framtid ska jag även byta högtalare, har just nu Focal Profile 918.
Alla rekomenderar Audiovector, men är det ngn som har lyssnat Naim tillsammans med Neat Momentum 4i.
Jag har hört att dom ska låta bra ihop.

Tyvärr inte hört naim med neat, men jag är själv väldigt sugen på att få höra min nait 5i med neat motive 2 ska vara en riktigt bra kombo säger många..
Tycker för övrigt att du gör helt rätt i att inte bara kolla blint på Audiovector! :P

#57

Postad 17 mars 2010 - 11:52

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Är också lite nyfiken på vad som skulle kunna passa till Naim istället för Audiovector. Just nu kör jag med ett par Mi3 Super, och visst det låter jättebra men jag har under åren jag haft dom börjat störa mig mer och mer på diskanten.
Naim XS gjorde iofs lyssnadet mer behagligt än när jag körde 2-kanal genom min Arcam-reciever men diskanten ploppar fortfarande upp som ett störande moment ibland. Är lite inne på att byta till ett par stativare som t.ex. Dynaudios Excite 16 eller Monitor Audios GS10. Någon som har några tankar/tips om vad som skulle kunna passa om man blickar bortom Audiovector-horisonten?

#58

Postad 17 mars 2010 - 13:27

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Du kanske kan kolla på System Audio. Jag har själv lyssnat en del på Naim Nait 5i tillsammans med System Audio 1750 och 1550, och för min del lät det mycket bra.

#59

Postad 10 april 2010 - 09:57

O-P
  • O-P
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Hej!
Jo det var jag som köpte den. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva skillnaden... Mer av allt som är Naim? Sitter och ler när jag lyssnar och känner mig lite som Carola på ett väckelsemöte. Det är ju bara en gissning förstås. Hur som helst så låter det varmt, fylligt, stort, kraftfullt, roligt och alldeles underbart. Det är min första spontana sammanfattning :)


Kul att du blev nöjd. Det skulle vara kul att komma förbi någon dag och lyssna på din anläggning. Om du vill kan jag plocka med mig min Flatcap2 så kan du får höra på skillnaden, men den är inte till salu :-)

#60

Postad 27 april 2010 - 11:48

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Är det någon som råkar äga en Naim Uniti och kan säga något om den?

#61

Postad 14 maj 2010 - 16:17

H3N1X
  • H3N1X
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
När man sitter och läser dessa trådrar om Naim vill man ha en själv. Var och lyssnade på Naim 5i tillsammans med Monitor Audio gs10 tidigare i våras och spelglädjen är något jag sent kommer att glömma. Nu har mitt högtalarbygge blivit färdigt (se album).

Ljudet skulle jag vilja beskriva: de spelar rent, klart och snällt i diskant/ mellanregistret. Basen finns där när den ska men hade gärna velat få till lite mer spelglädje. Kommer inom några veckor ringa och boka en tid för demo med Naim med mina högtalare.
Är det något jag bör tänka på?
XS är kanske aktuellt då med tanke på att jag ev. vill byta upp mig till golvare efter flytt. 7500kr mer känns över budget i dagsläget.

/Henrik

#62

Postad 27 maj 2010 - 21:55

Don Micke
  • Don Micke
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Nu är jag riktigt sugen på att byta högtalare, har tittat på B&W:s nya 805 diamond, även Audiovector har uppgraderat sin S1 serie till S1 avantgarde arreté.
Var inne på golvare tidigare men på grund av rummets utformning blir det nog stativare.
Har någon lyssnat på B&W tillsammans med Naim, eller andra förslag.

Har Naim XS serien för-, slutsteg och cd

#63

Postad 28 maj 2010 - 06:59

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

När man sitter och läser dessa trådrar om Naim vill man ha en själv. Var och lyssnade på Naim 5i tillsammans med Monitor Audio gs10 tidigare i våras och spelglädjen är något jag sent kommer att glömma. Nu har mitt högtalarbygge blivit färdigt (se album).

Ljudet skulle jag vilja beskriva: de spelar rent, klart och snällt i diskant/ mellanregistret. Basen finns där när den ska men hade gärna velat få till lite mer spelglädje. Kommer inom några veckor ringa och boka en tid för demo med Naim med mina högtalare.
Är det något jag bör tänka på?
XS är kanske aktuellt då med tanke på att jag ev. vill byta upp mig till golvare efter flytt. 7500kr mer känns över budget i dagsläget.

/Henrik



hej

Med XS får du allt. Fantastisk förstärkare!

el julio

#64

Postad 28 maj 2010 - 07:57

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Med XS får du allt. Fantastisk förstärkare!


Och köper man till en Hi-Cap så blir den ännu bättre.

Provlyssnade Nait XS tillsammans med Hi-Cap för några veckor sedan och jag måste säga att all min skepsis mot externa nätdelar blåste bort. Utan Hi-Cap så låter ju XS mycket, mycket bra så jag trodde inte det var möjligt att förbättra ljudet utan att byta upp sig i Naim-hierarkin. Men så kopplades Hi-Cap in. Och jädrar vad mycket bättre allting blev. Ljudbilden bara öppnades upp, röster trädde fram ur mixen och instrument fick bättre separation.

Ska definitivt köpa mig en Hi-Cap så fort plånboken tillåter.

#65

Postad 29 maj 2010 - 14:04

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Detta är en av anledningarna till att jag bojkottar Naim. Man måste ha deras egna strömkablar, deras egna högtalarkablar, och de gör allt för att sälja in konceptet att man måste ha Naim genom hela kedjan. Trams tycker jag.



Tycker absolut inte man ska vara rädd för att fastna i Naim-tillbehör. Saken är den att med Naim har man möjligheten att uppgradera spänningsförsörjningen, vilket ofta leder till ännu bättre ljud. Med andra märken kan man inte förbättra detta utan får leva med det som ingår från början. Eftersom Naims apparater är synnerligen kompetenta redan från början så kan jag inte se att det skulle vara någon som helst nackdel med att erbjuda en uppgradering. Du behöver ju inte välja att köpa den, men den finns som en förbättring utan att du måste kasta ut och köpa nytt.

För övrigt has Naim på senare år anpassat apparaterna så att de funkar bra med apparater från övriga tillverkare. Deras ljud är inte heller så annorlunda som det var förr. Att kombinera Naim med andra märken borde därför inte vara något problem även om Naim t.ex. fortfarande anser att DIN kablar låter bäst (men RCA finns också) och låter bli att montera drosslar i slutstegen utan kräver kablar med rätt egenskaper istället.

#66

Postad 21 juni 2010 - 17:34

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Tycker ni att Naims egna nätdelar är dyra så finns alternativ: http://www.teddypardo.com/


Den där länken hade jag missat. Så relativt "billigt" som det var med hans nätdelar så är det ju nästan läge att testa. Vet ju att Naims egna nätdelar gör nytta så varför inte en Teddy?

Har en fråga som någon vis Naimkunnig kanske kan svara på. Är på gång att byta högtalare under det kommande året och har fastnat för Elac Fs 247 som förstaval. Dock så sa frugan att hon tyckte mycket bättre om den dubbelt så dyra 249 (naturligtvis pga av designen) och kunde tänka sig att skjuta till stålar om det skulle behövas när det väl kommer till kritan. Jättebra var min första reaktion men sedan så insåg jag att det är en väldigt stor högtalare (4ohm/ 90db/ minimum impedans 3.0 vid 120Hz) och min Naim Nait XS en ganska liten förstärkare. Tror ni att den orkar dra ett sådant tungt lass?

#67

Postad 24 juni 2010 - 16:09

Don Micke
  • Don Micke
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Den där länken hade jag missat. Så relativt "billigt" som det var med hans nätdelar så är det ju nästan läge att testa. Vet ju att Naims egna nätdelar gör nytta så varför inte en Teddy?

Har en fråga som någon vis Naimkunnig kanske kan svara på. Är på gång att byta högtalare under det kommande året och har fastnat för Elac Fs 247 som förstaval. Dock så sa frugan att hon tyckte mycket bättre om den dubbelt så dyra 249 (naturligtvis pga av designen) och kunde tänka sig att skjuta till stålar om det skulle behövas när det väl kommer till kritan. Jättebra var min första reaktion men sedan så insåg jag att det är en väldigt stor högtalare (4ohm/ 90db/ minimum impedans 3.0 vid 120Hz) och min Naim Nait XS en ganska liten förstärkare. Tror ni att den orkar dra ett sådant tungt lass?


Jag har själv Naim XS för och slutsteg tillsammans med Focal 918 som är golvhögtalare.
Impedansen kan sjunka till 3.2 ohm som lägst och känsligheten 90db.
För mej fungerar den kombinationen klockrent, har inga problem med för lite effekt, men jag lyssnar aldrig på idiothöga volymer. Sen hur Naim fungerar med Elac, har jag ingen aning om.
Ska själv byta högtalare, lutar åt B&W 804 eller 805, men vet ej om dom funkar ihop, måste lyssna först.

#68

Postad 24 juni 2010 - 18:27

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Tackar för inputen Don Micke. Har heller inget behov av idiothöga lyssningsvolymer. Ska naturligtvis låna hem högtalarna innan jag köper men jag tycker att Nait XS borde kunna driva även lite trögare högtalare.

#69

Postad 26 juni 2010 - 19:27

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Och köper man till en Hi-Cap så blir den ännu bättre.

Provlyssnade Nait XS tillsammans med Hi-Cap för några veckor sedan och jag måste säga att all min skepsis mot externa nätdelar blåste bort. Utan Hi-Cap så låter ju XS mycket, mycket bra så jag trodde inte det var möjligt att förbättra ljudet utan att byta upp sig i Naim-hierarkin. Men så kopplades Hi-Cap in. Och jädrar vad mycket bättre allting blev. Ljudbilden bara öppnades upp, röster trädde fram ur mixen och instrument fick bättre separation.

Ska definitivt köpa mig en Hi-Cap så fort plånboken tillåter.



Fasen...

Det kan bli dyrt det här... :P

el julio

#70

Postad 26 juni 2010 - 20:43

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Det är ju detta som gör Naim så unikt och spännande. Deras grejor går att tweaka till oanade höjder...

#71

Postad 27 juni 2010 - 16:12

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Fasen...

Det kan bli dyrt det här... :D

el julio


Ja, tyvärr så kan det bli det. Har fortfarande inte riktigt hämtat mig efter den där HiCap-provlyssningen. Var otroligt skeptisk till allt vad det där med externa strömförsörjningar heter men jag är tvungen att lita på mina öron i det här fallet och SKA bara ha en HiCap vad det lider. Det tråkiga är att det kostar nästan lika mycket som själva förstärkaren att uppgradera men pengar är ju till för att rulla. :(
En fördel med HiCapen är ju att man kan ta den med sig till nästa stärkare man köper när man grottar ner sig ännu mer i Naim-träsket. För det är väl bara en tidsfråga innan man gör det. :P

#72

Postad 28 juni 2010 - 18:03

nT1
  • nT1
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Det som håller mig tillbaka från en hi-cap är designen :<
Tror dock det blir en provlyssning för min del också, var mer inne på flatcap, men detta är intressant :)

Redigerat av nT1, 28 juni 2010 - 18:08.


#73

Postad 30 juni 2010 - 22:19

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Hade en lång lyssningssession idag med Naim XS-2 och jäklar vad de lyfte mina högtalare. Frågan om man vågar sig in på denna resa. Lät snuskigt bra och när vi senare klev på Audiovector var plånboken nästan framme. Höll mig dock =)

Är det värt att gå på Försteg+Slutsteg-varianten eller bara köra med Naim XS-2 eller kommer man ångra sig? =)

#74

Postad 01 juli 2010 - 06:18

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Är det värt att gå på Försteg+Slutsteg-varianten eller bara köra med Naim XS-2 eller kommer man ångra sig? =)


Jag nöjde mig med XS även om jag lyssnade försteg + slutstegs varianten också. Upplevde att dom separata delarna spelade mycket lugnare och avspänt på dom sinneshöga volymer som min lokala handlare alltid vill dema på. Vid min normala lyssningsvolym så var inte skillnaden lika påtaglig i mitt tycke så jag sparade dom pengarna det skulle kosta att gå upp ett steg.

#75

Postad 01 juli 2010 - 07:34

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Man tackar för det svaret. Ska så klart överväga alternativet men det är rejäla pengar redan nu och steget upp till separata delar är en bit =)

#76

Postad 05 juli 2010 - 00:48

Don Micke
  • Don Micke
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Nu är jag riktigt sugen på att byta högtalare, har tittat på B&W:s nya 805 diamond, även Audiovector har uppgraderat sin S1 serie till S1 avantgarde arreté.
Var inne på golvare tidigare men på grund av rummets utformning blir det nog stativare.
Har någon lyssnat på B&W tillsammans med Naim, eller andra förslag.

Har Naim XS serien för-, slutsteg och cd


Jag måste få ett svar, är det ingen som har hört Naim tillsammans med B&W 800 serien.
Har tyvärr ingen möjlighet att höra dom tillsammans.
Tycker däremot att B&W har ett mycket bra ljud.

#77

Postad 05 juli 2010 - 15:43

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Är nog inte helt vanligt att folk lyssnat på den kombinationen då Naim och B&W distribueras av helt olika företag. Kan inte påminna mig om att jag någonsin sett en anläggning med dom märkerna i Sverige, kanske vanligare på engelska öarna...

#78

Postad 05 juli 2010 - 15:57

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Jag måste få ett svar, är det ingen som har hört Naim tillsammans med B&W 800 serien.
Har tyvärr ingen möjlighet att höra dom tillsammans.
Tycker däremot att B&W har ett mycket bra ljud.


Ang. B&W 805S har jag sett många skriva att de behöver ordentligt med kraft för att blomma ut. Typ jättemånga watt. Då kanske naim inte räcker till? Tänker att det kanske är därför kombinationen inte är så vanlig. Men det kanske är annorlunda med senaste versionen?

#79

Postad 05 juli 2010 - 16:04

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Jag måste få ett svar, är det ingen som har hört Naim tillsammans med B&W 800 serien.
Har tyvärr ingen möjlighet att höra dom tillsammans.
Tycker däremot att B&W har ett mycket bra ljud.


http://forums.naimau...t...9385&cdra=Y

du kanske får lite svar?

#80

Postad 01 augusti 2010 - 10:38

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Tjena!

Här ska bytas från Hemmabio till 2-kanal och det blir mest troligt beställning av en XS-2 den här veckan. Kör med MA RS6 nu, men kommer nog uppgradera även dessa så småningom (liiite sugen på SA Ranger/Explorer).

Är det ngn som vet hur det funkar med bi-wire från XS-2... Har aldrig testat denna möjlighet på mina högtalare tidigare, men nu kanske man kan köra det?

/Mackan

#81

Postad 02 augusti 2010 - 08:44

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Naim är ju lite kinkiga med kablar till sina förstärkare. Ska man lyssna på dom officiella kanalerna så ska du ha Naims egna högtalarkabel NACA5 och då kan du inte biwira. Däremot kan du ju säkert testa med en annan tillverkares kabel fast då får du kolla först så att den inte är en kabel av så kallad Litz-typ som, enligt Naim, kan skada förstärkaren. Vet att många kör med Chords kablar med gott resultat.

#82

Postad 04 augusti 2010 - 17:55

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Ja men då var det beställt då.. En XS-2 med Chord Silverscreen högtalarkablar +Music Streamer II+ och lite kablar :) :) :P Med lite tur får jag grejorna innan helgen men känner jag Murphy rätt så kommer de till veckan.

/M

#83

Postad 04 augusti 2010 - 19:38

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Ja men då var det beställt då.. En XS-2 med Chord Silverscreen högtalarkablar +Music Streamer II+ och lite kablar :) :) :P Med lite tur får jag grejorna innan helgen men känner jag Murphy rätt så kommer de till veckan.

/M


Man får gratulera! Jag vill oxå =( Vad kommer du ha för högtalare?

#84

Postad 04 augusti 2010 - 20:44

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Man får gratulera! Jag vill oxå =( Vad kommer du ha för högtalare?


Tackar... Var ju inte direkt ngt impulsköp om man säger som så :). Jag kommer köra på mina Monitor Audio RS6 som jag haft i hemmabioanläggningen ett tag tills plånboken tillåter annat.

/Laph

#85

Postad 12 augusti 2010 - 21:23

magusXII
  • magusXII
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Fiskar upp denna tråd p g a att jag är en nyfrälst Naim-ägare.

Efter att jag harvat runt ett bra tag med en CD-växlare från NAD fick jag nog efter att den börjat krångla.

Efter ett långt sökande efter ny CD-spelare fastnade jag totalt för Naim CD5 XS och det fanns ingen återvändo. Lyftet var ljudmässigt obeskrivligt! Fick dessutom tag i ett demoex som återförsäljaren släppte för 17900kr vilket jag tyckte var prisvärt.

Efter detta inköp var det bara att fortsätta på den inslagna linjen och börja uppgradera förstärkare också. Kom över begagnade exemplar av Nac112x och NAP150x vilka även de blev ett lyft såklart. Helst hade man väl gett sig på resten av XS-serien men då springer ju genast prislappen iväg väldigt långt. Kanske något för framtiden..?

Hursomhelst kan jag numera inte lyssna mig mätt på min musikanläggning som tillsammans med mina Audiovector K3 Super går varma kväll efter kväll :-)

CD5 XS levererar allt vad den lovar och mer därtill. Flatcap nästa månne?

#86

Postad 15 augusti 2010 - 08:27

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0

Fiskar upp denna tråd p g a att jag är en nyfrälst Naim-ägare.

Efter att jag harvat runt ett bra tag med en CD-växlare från NAD fick jag nog efter att den börjat krångla.

Efter ett långt sökande efter ny CD-spelare fastnade jag totalt för Naim CD5 XS och det fanns ingen återvändo. Lyftet var ljudmässigt obeskrivligt! Fick dessutom tag i ett demoex som återförsäljaren släppte för 17900kr vilket jag tyckte var prisvärt.

Efter detta inköp var det bara att fortsätta på den inslagna linjen och börja uppgradera förstärkare också. Kom över begagnade exemplar av Nac112x och NAP150x vilka även de blev ett lyft såklart. Helst hade man väl gett sig på resten av XS-serien men då springer ju genast prislappen iväg väldigt långt. Kanske något för framtiden..?

Hursomhelst kan jag numera inte lyssna mig mätt på min musikanläggning som tillsammans med mina Audiovector K3 Super går varma kväll efter kväll :-)


CD5 XS levererar allt vad den lovar och mer därtill. Flatcap nästa månne?



Grattis till ett mycket bra köp.
En uppgradering på nätdelen är en riktigt bra investering, ALLT blir bättre.

#87

Postad 15 augusti 2010 - 10:08

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Är en hel del som köpt Naim här på forumet det senaste halvåret känns det som (måste få tummen ur och uppdatera mitt galleri med lite Naim-bilder). Dags att bilda klubb?
Personligen så är jag väldigt nöjd med min Nait XS och bara längtar tills jag har tilräckligt med stålar att uppgradera. Först ska nya högtalare införskaffas men sedan blir det ny nätdel och efter det hade jag tänkt att skaffa ett NAP 200-slutsteg (eller är det overkill?).
Just nu känns det som om jag bara vill drunkna i Naims uppgraderingsstege ;) Någon annan som känner likadant eller är det bara jag som är dum och köper Naims koncept med hull och hår? :)

#88

Postad 15 augusti 2010 - 17:46

wdblaphroaig
  • wdblaphroaig
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Man kan inte bli annat än frälst.... Har haft XS-2:an i en vecka nu och fy rackarns vilket nytt liv mina Monitor Audio fått. Och det blir bara bättre och bättre. Ska nog låna hem en nätdel så småningom när allt satt sig, men för tillfället är jag barnsligt förtjust och nöjd ;) Passar även på att tacka Anders på Lefflers i Nrkpg för excellent bemötande.

/Mackan

#89

Postad 15 augusti 2010 - 18:22

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
ni är inte ensamma. Nu efter min uppgradering av strömförsörjningen är jag helt galet nöjd med 2kanalsriggen. Kan inget annat än rekommendera TeddyPardos DualTeddyCap!

Vad lyssnar ni på för musik? Jag lyssnar mest på hårdrock/metal och det är först nu med naim riggen man förstår hur bra musikgenren kan låta ;)

#90

Postad 15 augusti 2010 - 18:29

pt96hni
  • pt96hni
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Har beställt en Naim CD5XS och en HiCap. Borde komma nästa vecka, provlyssnade med Naim DAC till min Arcam DV139:a men CD5XS:en lät bättre.

/Håkan

#91

Postad 15 augusti 2010 - 18:42

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0

Har beställt en Naim CD5XS och en HiCap. Borde komma nästa vecka, provlyssnade med Naim DAC till min Arcam DV139:a men CD5XS:en lät bättre.

/Håkan



Denna historien känner jag igen på något vis? Du är möjligtvis inte från Blekinge? ;)

#92

Postad 15 augusti 2010 - 19:07

pt96hni
  • pt96hni
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Japp

#93

Postad 15 augusti 2010 - 19:11

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
tyckte Emil nämde det när jag var inne där i veckan, vilket sammanträffande ;)

#94

Postad 15 augusti 2010 - 19:16

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

ni är inte ensamma. Nu efter min uppgradering av strömförsörjningen är jag helt galet nöjd med 2kanalsriggen. Kan inget annat än rekommendera TeddyPardos DualTeddyCap!

Vad lyssnar ni på för musik? Jag lyssnar mest på hårdrock/metal och det är först nu med naim riggen man förstår hur bra musikgenren kan låta ;)


Lyssnar också mest på hårdrock/metal. Tyvärr så är mina nuvarande högtalare (Audiovector Mi3 Super) alldeles för oförlåtande mot dom lite sämre inspelningar som metalskivor ofta har. Dock så blev det betydligt behagligare att lyssna på metal jämfört med min Arcam men jag tror att det slutgiltliga steget mot ett bättre metallyssnade blir med ett par trevligare talare och en Teddycap.

Edit: wdblaphroaig och PureDigital, ni kan väl lägga upp lite bilder på era Naimgrejer?

Redigerat av Unregisteredd6957fbe, 15 augusti 2010 - 19:19.


#95

Postad 15 augusti 2010 - 19:34

pt96hni
  • pt96hni
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

tyckte Emil nämde det när jag var inne där i veckan, vilket sammanträffande ;)


Emil var helt säker på att en Naim DAC till min Arcam DV139 skulle låta bättre än en Naim CD5XS. När vi testade så var det en ingen större skillnad med DAC:en lite mer detaljer kanske. När vi stoppade in en Iron Maiden skiva för att testa om det blir lika ljust och irriterat som det kan bli ibland med Arcam:en hos mig så var det så utan dac, men med dac så var det ingen större skillnad. När vi testade med CD5XS:en (utan DAC men med FlatCap) så lät det betydligt bättre och ingen ljustet eller skrikighet alls. Vi testade sedan med Nightwish Once och den var knappt lyssningsbar med Arcam:en men perfekt med Naim CD'n. :)

Vi demade med Naim Supernait och Audiovector S3 Avantgarde.

Redigerat av pt96hni, 15 augusti 2010 - 19:40.


#96

Postad 15 augusti 2010 - 19:49

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Skulle vilja lägga upp lite bilder men tvärr har jag inte någon bra kamera just nu, men jag ska försöka lösa det såfort som möjligt.

Skönt att du träffat mitt i prick ;) Jag kan inte annat än o hålla med om att CD5XS är fantastiskt bra!

#97

Postad 15 augusti 2010 - 20:03

magusXII
  • magusXII
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Naim är ett oerhört beroendeframkallande...och fascinerande märke! En gång Naim - alltid Naim känns det som ;)

Det är så kul att man hela tiden kan utveckla och förbättra anläggningen utan att behöva byta ut allt. Jag är just nu grymt sugen på att uppgradera min CD5 XS och NAC 112x men en Flatcap XS.

Även jag lyssnar mest på rock/hårdrock/metal.

Ser mig även runt efter att kunna snäppa upp mina Audiovector K3 Super till ngn modell större, S3 eller någon upphottad Mi3-version för att få lite mer tyngd i basregistret. Audiovector kommer jag nog aldrig kunna ersätta till något annat märke iaf...men vem vet med åren :-)

#98

Postad 16 augusti 2010 - 18:23

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Lägger ut en bild här. Dock taget med min reservmobil nu när min älskade satio är på lagning. Men det är så ni får något iaf. :rolleyes:Bifogad fil  DSC00249.JPG   470,53K   5 Antal nerladdningar

#99

Postad 16 augusti 2010 - 20:11

magusXII
  • magusXII
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Kalasfina grejor PureDigital!!

#100

Postad 16 augusti 2010 - 20:19

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Riktigt nice PureD. Måste säga att TeddyCapen passar mycket bra ihop med resten av lådorna.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.