Nix den måste vara stor, anledningen är mer det estetiska samt att mattan hålls på plats av soffan. I dagsläget flyttar mattan på sig lite då och då, inte heller vill jag ha något "halkskydd" under mattan.
Visst kan man utan att tänka på hur det kommer att se ut proppa rummet fullt av olika mattor men det är jag inte intresserad av - och det kommer inte att se bra ut.
Väggen är inget problem, och mattan är ingen bra lösning på väggabsorbtion eftersom den dämpar över ett allt för smalt frekvensband. Ridåväggen dämper tillräckligt i rummet som det är vad angår eko i rummet, bakre väggen om något så blir den diffuserande. Ytterligare väggabsorbtion måste isf vara bredbandig för att få bättre balans mellan höga och låga (lägre) frekvenser.
Bakom högtalaren gör inte heller mattan någon speciell nytta, det är främst första reflektionen jag är intresserad av att ta hand om resten av golvet skall vara orört ... hos mig ... för att ge ett lite mer levande ljud. Taket är dessutom sprutat med akustikputs över den största delen av rummet.
Så jakten på en stor matta fortsätter, hittar jag ingen (jag har ingen brådis) så får det lov att bli någon lösning med en något mindre matta t.ex. 240x170 cm.
Redigerat av EuphoniC, 10 August 2005 - 22:47.