lik denna
men de ja inte vet är hur man räknar ut rörets volymen.
så hur gör man det ?
sen är det som har Referenser av rör subar?/MVH oster
Redigerat av oster, 16 August 2005 - 17:00.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 16 August 2005 - 16:59
tja, ja har haft lite tankar om å bygga en rör sub
lik denna men de ja inte vet är hur man räknar ut rörets volymen. så hur gör man det ? sen är det som har Referenser av rör subar?/MVH oster Redigerat av oster, 16 August 2005 - 17:00. Postad 16 August 2005 - 23:12
volymen på ett rör/cylinder är radien*radien*3,14*höjden på röret. radien är halva rörets diameter
Postad 16 August 2005 - 23:51
Rören finner du hos din närmaste byggvaruhandel. Dom är till för att gjuta betongfundament. Tänk på att omvandla dina mått till dm ( förutom pi - 3,14 ). Resultatet i kubikdm = liter.
Kommersiella lösningar som använder sonotube eller liknande är bl a SVS. Mvh // Mattias S Postad 17 August 2005 - 00:56
okej
jag hittade denna http://www.quux.net/...b/tubecalc.html den ska nog funka bra hittade den http://home.tampabay...igns/SiloII.htm också. Redigerat av oster, 17 August 2005 - 01:53. Postad 17 August 2005 - 11:27
Här är några som ska fungera bra, inehåller 3 st 8" Ska spela så byxbenen fladdrar enligt en ägare+medlyssnare (citat från hififorum.nu)
http://www.rauna.com...n_home2jpg.html och denna lite mindre modell har en 12" o den spelar riktigt fint, har hört den själv. Någon som är smidigt med denna konstruktion är att du justerar porten med hur långt du har till golvet o på så sätt ställer in basen bättre mot rummet enligt tillverkaren http://www.rauna.com...nd_bassjpg.html Redigerat av Stormen, 17 August 2005 - 11:29. Postad 17 August 2005 - 11:38
vanlig basreflex men i cylinrisk form ett bra hötalar program räknar ut det enkelt
sen finns det mdf som går att vika så det blir cylindriskt måste vara bättre än papp Postad 17 August 2005 - 11:51
åfan
jag har kollat på cylinriska subar i nån vecka nu. ja har än så länge inte sett en diy rör sub i trä. sj så tror ja pappen dämpar välldigt bra. undrar vad svs cylinrisk subar är gjorda av x-12 har du nå bilder i hur de kan se ut i MDF?? //mvh oster Postad 17 August 2005 - 11:54
dom visade böjbar mdf på tv 4 i något byggprogram
det går att göra den i trä men då måste man ha kloka maskiner som man kan fräsa vinklarna på träet se på wishky tunnor hur dom är upp byggda Redigerat av Unregistered1022, 17 August 2005 - 11:56. Postad 17 August 2005 - 12:07
troligen så kan den sorten mdf vara dyrare än vanlig mdf. sen är det yterst tveksamt att ja har till gång dessa "kloka maskiner" vad är det för maskiner det rör sig om? //mvh oster Postad 17 August 2005 - 12:11 hyvlar model störe men kan du inte andvända ett avlopsrör i plast och sen intern staga det ordentligt sen spruta den inn vändit med nois-.killer elller peakoff dom rören finns i ganska stora dimensioner vet jag Postad 17 August 2005 - 12:18
Ring Bo Hansson Rauna AB 0586-52420 (alltid trevlig att prata med)
Han har förmodligen svar om han kan sälja något i separata delar. tror att Subben från början togs fram för KM studio (Disney dubbningar) Vi jämförde att mixa på den mot den subben i studion för 40 000. det var lättare att höra hur en elbas var stämd i Rauna konstruktionen. Postad 17 August 2005 - 13:18
finns markavlopp i betong ju, inte funderat på att använda ett sådant?
Går ju att fixa lite hur man vill,kapa de med vinkelkap ex... Postad 17 August 2005 - 13:20
hmm okej vad kostar sånt då? de måste väga en hel del. Postad 17 August 2005 - 13:36
jag ringde han å snackade lite. det var intresant tack för tipset. Postad 17 August 2005 - 15:01
kostar o kostar,de kan du få tag i lite här o var o en del firmor är bara glada att de blir av med det...
Finns en här på forumet som har byggt en sådan subb med 2 10" basar (lr 12") rockford tror jag de va.. Postad 17 August 2005 - 17:31
ja de har jag med letat efter,tror han har sagt upp sitt konto men tråden om bygget finns kvar...
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |