Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga eget glasbord, tips?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 August 2005 - 15:02

odditee
  • odditee
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Hej hej!
Håller på och renoverar lite hemma och måste byta ut mitt vardagsrumsbord,
dom få bord jag hittar är dock för dyra så jag tänkte göra ett eget och är lite sugen på ett glasbord.
Har tänkt mig ett fyrkantigt eller rektangulärt, har också tänkt lägga bilder,
foton eller liknande under glasskivan.

1. Är det någon som vet vad det kostar att gå till en glasmästare och få en glasskiva i önskad storlek? För det är väl dit man bör vända sig?

2. Någon som har bilder på egna bord? Det behöver inte vara glas,
men så man får lite inspiration. Tips är välkomna!

Vet inte heller vad jag ska ha för grund, trä, metal eller kanske sten av något slag? Frågan är om man får bygga stommen själv eller om man kan hitta något schyst på någon annan affär som man bara moddar lite och sen lägger glasskivan på.

Ös på med tips! ;)

//Emil

Postad 21 August 2005 - 22:41

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Har tyvärr ingen bild, men det snyggaste glasbord som jag sett var gjort av ett V8 block från en gammal raggarbil. Blocket var rengjort o kromat och på det satt det fast fyra vevstakar o kolvar som glasskivan vilade på. Dessutom var det perfekt att stoppa spritflaskor i cylindrarna.

Som raggare och jänkebilsnörd så är det fruktansvärt läckert, ni övriga tycker nog att bara att man är ding.... ;)

Postad 22 August 2005 - 08:08

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Har tyvärr ingen bild, men det snyggaste glasbord som jag sett var gjort av ett V8 block från en gammal raggarbil. Blocket var rengjort o kromat och på det satt det fast fyra vevstakar o kolvar som glasskivan vilade på. Dessutom var det perfekt att stoppa spritflaskor i cylindrarna.

Som raggare och jänkebilsnörd så är det fruktansvärt läckert, ni övriga tycker nog att bara att man är ding.... :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har länge haft en dröm om att ha skalet till en Porsche 911-motor som stativ till ett bord. Smidigt eftersom det är en boxermotor med liggande cylindrar. Det hade varit snyggt med motorn liggande på någon träram, glasskivan liggande på distanser en bit upp från cylindrarna och med fläktkåpan som bryter igenom bordsytan med sakta roterande fläkt innanför. Ett bra ställe att samla damm mellan alla kylflänsar, men fräckt hade det varit... ;)

En gammal kompis har/hade ett glasbord där underredet var i form av en delfin som "hoppade" genom glasbordet som om det var en vattenyta. Större delen av delfinen var under glasbordet, men nosdelen och lite till fanns på ovansidan bordet.
(detta är inte kompisens bord, men tekniken är samma, att delfinen bryter igenom bordsytan som en vattenyta):
Postad bild

Jag kommer även ihåg att jag sett något bord där stativet varit i form av en människokropp som stått på knän och händer, och där glasskivan legat på ryggen på "personen".

Redigerat av Cyberdennis, 22 August 2005 - 14:03.

Postad 22 August 2005 - 13:43

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Det här tyckte jag var ett snyggt underrede:
Postad bild

Lånat från Finnskinn

Och nästan lite vulgärt...
Postad bild

Fräck vilande cowboy/luffare:
Postad bild

Redigerat av Cyberdennis, 22 August 2005 - 13:48.

Postad 22 August 2005 - 13:46

RipCurl
  • RipCurl
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Brum brum! :D

Bifogad fil(er)

Redigerat av RipCurl, 22 August 2005 - 13:48.

Postad 22 August 2005 - 20:37

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Brum brum!  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Den vänstra vore nåt för mig... :D

Postad 23 August 2005 - 00:19

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Annars har du några billiga glasbord på Ikea. Ta glasskivan och gör eget underrede.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.