högtalare till SAT Amplifix
Postad 29 August 2005 - 09:32
Postad 29 August 2005 - 09:38
Postad 29 August 2005 - 11:23
Jag har hört bl.a. Dynaudio och NHT, vilka jag tyckte passade, men det beror ju helöt på vilket ljud du gillar.
Postad 29 August 2005 - 11:33
hifisnubben: vilka dynaudio var det?
prisklass hade jag tänkt mig 10-15tusen. får nog kolla beg.
jag har faktiskt funderat på just dynaudio dessutom.
En hel del verkar köra med Canton, men jag gillar inte canton så det går bort. B&W verkar också förekomma tillsammans med Amplifixen.
Men ljus i förhållande till vad? jag har inte mycket att referera till faktiskt. Bor i en mindre stad och här finns en butik som säljer hifi och deras utbud är inte jättestort. dom är iaf återförsäljare för bladelius/advantage.
jag körde innan med NHT 2.5i och Vincent SA-31+Sp-331. det lät ok men blev lite väl "mörkt" för min smak men 3Dkänslan var enorm. Hur är det med amplifixen när det gäller 3Dkänslan?
Hur är dynaudio i karaktären? vill ju få med basen men den behöver inte vara i samma kaliber som NHT. dessutom är snabb lite torr bas att föredra framför en blötare avgrundsbas vilket det blev med kombinationen vincent och NHT. Stativare är också intressant om det finns något som kan passa. Vassa diskanter går också bort.
denna tråden hade nog passat minst lika bra i förstärkaforumet
Redigerat av Unregistered02d75cbb, 29 August 2005 - 11:37.
Postad 29 August 2005 - 11:56
Vad gäller Dynaudio spelar de varmt och fylligt som jag skrev ovan, ingen vass diskant.
Postad 29 August 2005 - 13:09
hifisnubben: vilka dynaudio var det?
1.3Se, 52 och 1.8.
Med NHT främst 2.5i. (Har ej hört Vincent + NHT, så jag kan inte jämföra.)
Dynaudio har betydligt snabbare bas än NHT. Dock inte den mest alerta basen på marknaden. Styrkan enligt min mening ligger i mellanregistret som jag tycker är sagolikt. Lyssnar du på musik med akustiska instrument kanske singer/songw. , jazz och blues så är Dynaudio/Amplifix kanon enligt min mening. Gillar även kombon på en hel del klassisk musik. Däremot ren rock, framförallt "maglarrock" så tycker jag kanske det finns roligare. Vill du ha en extrem och långsträckt diskant är Dynaudion inget för dig. Om du däremot HATAR för vassa högtalare har du en vän för livet.
Min erfarenhet av B&W ligger främst i de "billigare" segmenten (upp till 604), vilka jag inte gillar med Amplifix. Mina negativa intryck av kombon gjorde dock att jag inte har lyssnat särskilt mycket.
Postad 29 August 2005 - 20:13
bra pris 7500:- . sist jag kollade efter amplifix för något år sedan så låg beg.priset på ett par tusen mer. så detta kanske iof är normalpris numera.
Redigerat av Unregistered02d75cbb, 29 August 2005 - 20:14.
Postad 29 August 2005 - 20:15
hur skiljer sig NHTs diskant från Dynaudios?
Postad 30 August 2005 - 06:56
"Långsträckt diskant" ... Ja du ... Hur förklarar man bra subjektiva intryck? Även om jag inte tycker NHT är vassa så är deras diskant betydligt mer markerad än Dynaudio. Vid en första lyssning är det många som tycker det saknas diskant på Dynaudio (i alla fall vid just elektronisk/skramlig musik). Lyssnar man lite nuggrannare så hör man att informationen finns där, men att det inte är lika framträdande som hos andra högtalare. Även om de mäter rakt har många den subjektiva "känslan" av att den faller av i diskanten. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det på annat sätt ... Även om du inte kan lyssna med "dina förutsättningar" tror jag att om du går ut och lyssnar på Dynaudio mot t.ex. NHT, Canton eller kanske Audiovector så förstår du direkt vad jag menar - oavsett elektronik och rum. (Tyvärr kan du inte höra dem direkt mot B&W, men det skulle ge samma upplevelse.)
OM du går ut och lyssnar så gör det med en vettig förstärkare. Med vettiog så menar jag inte att den behöver vara råstark (även om det självklart är bra). Senast jag lyssnade på tex 52SE och 82 så jämförde jag H/K 970 och Rotel RA2. Lyssna INTE med H/K.
Postad 30 August 2005 - 14:53
Sisters rullar allt som oftast hos moi, och gör så på ett på ett par nyinförskaffade Avance Signature 3 MKII (stativare). Låter precis som det ska, men saknar viss bas.
Kan tänka mig att de skulle låta grymt på dessa:
Avance Golvare
Postad 30 August 2005 - 18:21
hifisnubben: jag var o lyssnade på QRS luna idag. dom var det defentivit för vassa i diskanten. säljaren ville kränga en advange thor mkII till mig. det ligger defentivit över budget och jag undrar om det skiljer sig så mycket från amplifixen. enligt honom var det såklart stor skilnad. men det är det i pris också. lägger nog hellre dom pengarna på bättre högtalare isåfall.
Postad 30 August 2005 - 18:43
Postad 30 August 2005 - 19:10
någon som testat med Von Schweikert?
Redigerat av Unregistered02d75cbb, 30 August 2005 - 19:50.
Postad 30 August 2005 - 20:55
Postad 31 August 2005 - 07:06
hifisnubben: jag var o lyssnade på QRS luna idag. dom var det defentivit för vassa i diskanten. säljaren ville kränga en advange thor mkII till mig. det ligger defentivit över budget och jag undrar om det skiljer sig så mycket från amplifixen. enligt honom var det såklart stor skilnad. men det är det i pris också. lägger nog hellre dom pengarna på bättre högtalare isåfall.
Jag har inte hört QRS på ett par år och aldrig Luna så jag vill inte uttala mig om dem. DÄREMOT så är Thor ett uppköp från Amplifixen MEN jag skulle hellre lägga de extra pengarna (gissar att det är minst 10') på övriga anläggningen OM du inte råkar ha det liggande och inte vet vad du ska göra av det.
Postad 31 August 2005 - 22:38
jag kollar inte på film sådär jätteofta, men däremot en del på live/musikvideos. därför känns det trevligare med en hyfsad DVD än en bättre CD.
Snart ska jag runt o lyssna också, men jag tackar för alla tips och råd så man vet lite vad som är värt att kolla upp när det beger sig.
Postad 01 September 2005 - 07:50
Om du vill ha en riktigt bra CD-spelare så är det Rotel RDV1050 för 3980kr(Ord:8000kr) som gäller! Jag har en själv och har jämfört med några av T,ex Arcams DVD-spelare och Roteln har haft mer detaljer,driv och tyngd i sin ljudbildspresentation!
Postad 01 September 2005 - 08:59
Postad 01 September 2005 - 09:01
Hifisnubben : Jo jag funderar på det också. man lär väl få mer ljud för pengarna om inte annat. och dessutom får jag råd med en DVD också. har du möjligvis tips på någon DVD (pris max 5´ ny eller beg. ) som kan passa in med amplifixen?
jag kollar inte på film sådär jätteofta, men däremot en del på live/musikvideos. därför känns det trevligare med en hyfsad DVD än en bättre CD.
Dvd är jag tyvärr generellt dålig på och just Amplifixen har jag inte lyssnat runt på med olika dvd alls. Sorry.
Postad 01 September 2005 - 09:09
Jag ska lyssna på lite högtalare snart också. återkommer med intryck då.
tack för allt.
Postad 07 February 2007 - 01:20
tips: QRS å Bladelius sammarbetar. De har tex. samma generalagent.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?