Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Scart (full RGB) vs. Komponent?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 September 2005 - 12:02

malcolm
  • malcolm
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Med vilken kabel får jag bäst bild när jag kopplar min DVD spelare till min LCD alt. Plasma TV?

I min bruksanvisning står det Scart, men när man läser runt så verkar det som komponent......................

:)

Redigerat av malcolm, 15 September 2005 - 06:54.

Postad 20 September 2005 - 05:12

Stefff
  • Stefff
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Med vilken kabel får jag bäst bild när jag kopplar min DVD spelare till min LCD alt. Plasma TV?

I min  bruksanvisning står det Scart, men när man läser runt så verkar det som komponent......................

:D

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle ja me vilja veta :)

Postad 20 September 2005 - 06:33

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Komponent ger bättre bild än scart-RGB i de flesta fallen

elis

Postad 20 September 2005 - 11:54

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Fördelen med komponentvideo är att signalen oftast kan matas ut progressivt från DVD-spelaren (alltså helbilder, inte flätade bilder) vilket ger en stabilare, skarpare bild och speciellt mycket bättre vid snabba rörelser i bilden.

RGB är däremot alltid interlaced (flätad) men har bra bandbredd vilket ger fin skärpa och bra färgåtergivning.

/Marcus

Postad 21 September 2005 - 20:27

malcolm
  • malcolm
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tack. Min dvd kan mata singnalen progressivt... så om jag har förståt detta rätt: Så är komponent alltid bättre än RGB scart och speciellt mycket bättre vid snabba rörelser! :huh:

Postad 25 October 2005 - 13:31

SteNo
  • SteNo
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Du vet om att komponentkabel bara ger bild, inget ljud alltså. Komplettera med RCA-kablar för stereoljud.

Postad 23 November 2007 - 01:35

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Nackdel med komponent är att den kräver 3+2 kablar att koppla rätt istället för scart. Komponent är sämre än RGB-scart - men bättre när den kör progressivt, dock bara lite bättre, och det progressiva drar mer ström och är känsligare för störningar. Men kör du alltid progressiv komponent så har du det bästa. Jag kör RGB-scart för det är snyggare sladd och jag ser ingen skillnad (ännu).

Scart har högre bandbredd, men det är bara komponent som klarar 1080 - varför?

EDIT: PUBLICERAR inlägget här istället för tråden HDMI vs KOMPONENT som det inte går att replikera i (med egna ord). Den ger även breda radmellanrum i skrivrutan. Mycket märkligt!

HDMI 1.3 "digitalscart" klarar ALLT, är bara känslig vid längder över 8 meter.

Component är inte standardiserad 1080p, 3 analoga undermåliga rca-kontakter. Även om bilden är bra så kanske ljudet måste gå anallågt 2 rca, annars 1 digital.

Om du inte vill köra progressiv signal (Y.Pb.Pr) från DVD så är rgb-Scart (Peritel) bättre än komponent (Y.Cb.Cr) - Scart funkar med tidsstyrd inspelning med (AV-link). Komponent är gammalt amerikanskt format som kräver massa sladdar att koppla rätt. Scart är bättre - det är bara att USA styr DVD-standarden. På samma sätt med NTSC som kom först och som har mindre flimmer - men sämre upplösning än PAL. Det finns en mindre fördel med USA-format med stor nackdel.

Redigerat av toler, 26 November 2007 - 00:35.

Postad 11 December 2007 - 11:41

d-mag
  • d-mag
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jag testade samtliga kopplingsalternativ (förutom HDMI) när jag köpte ny tv/DVD.

Från Scart komposit till Scart RGB var det verkligen ett jättekliv. Otroligt mycket bättre bild. Skaffade sedan komponentkablar och testade progressiv scan. Inte riktigt lika stor skillnad som i föregående steg men jag upplever en klar förbättring när materialet in är bra, d v s nya DVD-filmer och särskilt animerade med snabba rörelser.

Komponent gav alltså bättre bildkvalitet än Scart RGB. Dessutom levererar min AV-reciver on-screen display via komponent så det är ett självklart val för mig.

Jag lät även Scartkabeln sitta kvar eftersom den gör en hel del nytta vid själva styrningen/kontrollen. Tv och DVD med hårddisk kommer från Sony och stöder båda Smartlink. Gör exempelvis att man kan starta inspelning med en knapptryckning, att kanalerna från tv-n laddas ner med automatik osv. Smidigt.
I och med att jag anslutit via komponent levererar Scarten endast komposit. Funkar alltså inte med RGB på båda utgångarna samtidigt från min DVD-spelare.

Redigerat av d-mag, 11 December 2007 - 11:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.