Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hårdrockstips

403 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 December 2009 - 19:34

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Ytterliggare ett tips: Katatonias - Night is the new day. Denna platta är oerhört stämningsfull och har en känsla som bitvis kan liknar Opeth:s lugna platta Damnation. Personligen upplever jag Kataonias musik som mer lättlyssnad och lätttillgänglig än Opeths damnation. Night is the new day är inte lika tung som förra plattan, det gör inget. Bandet lyckas skapa en vacker känsla av mörker. Dark Rock kallar Katatonia det...

8/10 får den av mig

Postad 02 December 2009 - 07:43

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Håller med stellan och gänget. Både Within Temptation och Kamelot är bättre än Epica i mina öron. Epica tycker jag är ett dussinband i sammanhanget. Och till skillnad från Alchemist så tycker jag att det släpps mycket intressant musik idag. Finns en uppsjö med både nya och gamla band som släpper starka plattor på löpande band. Alla är vi olika antar jag... ;)

Tips: Kolla upp senaste plattan med Devin Townsend, Addicted. Den killen släpper alltid lyssningsvärt material.

Postad 02 December 2009 - 07:44

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Dom har säker nämnts förut men jag vill slå ett slag för FIREWIND och deras platta The Premonition

om man ska ta lite lösryckta låtar jag gillar på lite blandade artister så har jag några här:

Disturbed
Inside the fire

Firewind
Warriors

Disturbed
Down with the sickness

Manowar
Sons of Odin

Postad 05 December 2009 - 04:03

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Cinderella- Night songs

Bara låten Shake Me gör skivan underbar, fast resten suger mer eller mindre.
Gillar ni Guns&Roses? Lyssna då på denna.

Postad 18 January 2010 - 21:06

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Det är inte en skiva, men det är hårdrock. Jag är fullkomligt tagen! Jag fick hem Within Temptation - Black Symohony på BluRay idag. Efter en massa snack bland vänner så föll jag för grupptrycket. Detta band är verkligen inte bland mina favoriter, jag har lyssnat på samtliga album. Denna BluRay bekräftade det jag misstänkt, skivorna är så styvmoderligt mixade att musiken förstörs. Det rör sig ju om oerhört pampiga arrangemang, det brukar jag vara svag för... Men albumen är helt enkelt inte roliga att lyssna på.

Jag skulle bara slå igång konserten och kolla vilka låtar som finns med, det slutade med att jag såg allt non-stop. En full orkester och mycket bra ljud. Tänk pampiga soundtracks kombinerat med Goth. Gåshud är inte ens förnamnet.

Postad 22 January 2010 - 10:58

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Motörheads Inferno från 2004 är en jävligt bra skiva!! Många tror att Motörhead bara är Ace of Spades från 1980 men de är så mycket mer än så. Jag rekommenderar den varmt!

Postad 22 January 2010 - 11:19

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
MANTIC RITUAL s debut album "Executioner" , som kom förra året. Riktigt bra Thrash Metal.

Svenska PORTRAIT släpper vinylsingel i Februari med nya sångaren.

Postad 22 January 2010 - 11:25

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Bifogad fil  cavalera_conspiracy___inflikted.jpg   54.09K   0 Antal nerladdningar

För er som missat denna.
Utan tvekan det bästa som gjordes 2008.

Postad 22 January 2010 - 19:54

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Finns ett australiskt band som heter Armoured Angel. Härlig musik, vet inte om de gjort någon musik de närmaste 10 åren men jag minns att jag hade några mp3'or runt 1997....

Måste leta upp om de släppt några cd jag kan få tag i.

Postad 25 January 2010 - 21:40

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Alchemist är ett tips på ett annat bortglömt band från Australien.
info från wiki: http://en.wikipedia....lchemist_(band)
Albums
* Jar of Kingdom (1993)
* Lunasphere (1995)
* Spiritech (1997)
* Organasm (2000)
* Austral Alien (2003)
* Tripsis (2007)

Demos and EPs
* "Eternal Wedlock" (1987)
* "Demo '90" (1990)
* "Demo '91" (1991)
* "Promo 94" (1994)
* "Eve of the War" (1998)
* "Promo 99" (1999)

Compilations
* Jar of Kingdom Re-Release 99 (1999)
* Embryonics (2005)

hemsida : http://www.alchemist...latest-info.htm

tycker att alla skivor låter rätt olika så det är svårt och säga vilken som är bäst. den första jag snubblade över är iaf denna. Alchemist - Organasm. http://allmusic.com/...10:fcfixqw0ldte

här är första spåret : http://www.youtube.c...h?v=Q9YcPuCv0aY
Bifogad fil  500.jpg   19.44K   0 Antal nerladdningar

en annan höjdarlåt är: http://www.youtube.c...feature=related Tongues & Knives från Tripsis.

Postad 02 February 2010 - 12:09

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Var på Wolfmother på Berns igår. Trevlig konsert!

Postad 02 February 2010 - 12:27

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Var på Wolfmother på Berns igår. Trevlig konsert!

Ahhhhhh det måste varit helt underbart.

Postad 02 February 2010 - 13:02

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag har inte vart på konsert på länge så jag kom inte i 100% stämning
av att gå en måndagkväll utan att få ta några pilsner, då jag skulle ta
bilen hem efteråt.

Men dom gav järnet i nästan 2 timmar. Och inga stillaståeede rockposer.
Fullt ös. Behållningen visuellt var basisten/orgelmanglarn. Han hoppade runt
som en långhårig pudel som fått uppåttjack i matskålen för att ena stunden
svänga basen upp på ryggen och börja hamra på orgeln med knytnävarna.

Postad 02 February 2010 - 17:03

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Jag har inte vart på konsert på länge så jag kom inte i 100% stämning
av att gå en måndagkväll utan att få ta några pilsner, då jag skulle ta
bilen hem efteråt.

Men dom gav järnet i nästan 2 timmar. Och inga stillaståeede rockposer.
Fullt ös. Behållningen visuellt var basisten/orgelmanglarn. Han hoppade runt
som en långhårig pudel som fått uppåttjack i matskålen för att ena stunden
svänga basen upp på ryggen och börja hamra på orgeln med knytnävarna.

Ha ha :) Låter underbart!
/Mats

Postad 02 February 2010 - 17:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Själv har jag lyssnat en del på Manimal - The darkest room de sista månaderna. Inte superduperbra men ganska bra! :)
http://www.manimal.se/index.php

Får sälla mig till de i tråden som känner att jag lyssnar mer på gammal musik än ny annars;)

Redigerat av genstruktur, 02 February 2010 - 17:10.

Postad 02 February 2010 - 17:08

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Wolfmother såg jag på hultsfred -07. Helt magisk spelning! Tänk att en trio kan underhålla så förbannat bra i nära 2h.

Postad 13 February 2010 - 21:36

sinners_bleed
  • sinners_bleed
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Har lyssnat mycket nu på senaste Fear Factory plattan; "Mechanize "och den är helt kanon. Hatade dem ett tag, de släppte verkligen ett par bottennapp, men nu verkar de vara tillbaka där de hör hemma. Demanufacture (1995) var ett kanonsläpp, detta ligger inte långt efter, kanonproduktion. Kan det vara för att gamla gitarristen Dino Cazares e tillbaka? Ny trummis är dessutom Gene Hoglan (ex. Strapping Young Lad) 4 av 5

Postad 14 February 2010 - 11:58

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
Precis som Sinners_Bleed så kan jag rekommendera Fear Factory skivan "Mechanize", mycket bra, digipack utgåvan är riktigt snygg samt har även ett bonusspår.

The Generals är ett svenskt dödsmetal band som precis släppt sin debut, rekommenderas till alla oss som gillar Entombed´s Death N Roll typ av deathmetal. Mycket bra.
http://www.myspace.com/thegeneralsrock

Cauldron för er som gillar heavy metal
http://www.youtube.c...h?v=QeJAZGLayBA

Och sedan har även White Wizzard släppt nytt ganska precis, ett måste om man gillar heavy metal, riktigt bra.
http://www.youtube.c...feature=related

Svenska Portrait släpper i början av mars en ny vinylsingel "the murder of all things righteous" i 1000x
http://www.portraitband.se/

Sedan kommer ju snart nytt med Darkthrone "circle the wagon" Vinyl i mars och Cd i april. Airbourne i mars, och digipack utgåvan har hela 5st bonusspår. Exodus "exhibit B: the human condition" kommer även den i mars
Så lite godis att se fram emot också :unsure:

Postad 20 February 2010 - 13:42

sinners_bleed
  • sinners_bleed
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Här kan intresserade lyssna på hela nya albumet av Dark Tranquillity: We Are the Void
låten The Fatalist var jävligt cool!

Vill även på att tipsa om ett av årets bästa album redan nu.
Therion har äntrat studion och 13 låtar ska spelas in - resultatet; Sitra Ahra nån gång under sommaren kanske?

Slutligen, en av mina favoriter Devin Townsend har sagt mycket, men detta har han sagt om kommande soloplattan Deconstruction.
"Deconstruction is a really heavy record, a real symphony in a lot of ways, but with heavy musicians from the metal world — friends of mine. I love metal and have listened to it my whole life so I'm just involved with artists from other bands. Specifically death metal vocals, because I can't really do that. I can fake it, but I can't do the real guttural thing. So I'm trying to find friends from death metal bands who can play various characters on the album. It's going to be an absolutely mind-bendingly heavy record."

Fast han avslöjar såklart inte vilka som kommer "spela" dessa karaktärer. Själv skulle jag lägga min röst på Micke Åkerfeldt... vi får se!

Redigerat av sinners_bleed, 24 February 2010 - 20:34.

Postad 23 February 2010 - 22:30

Autumn
  • Autumn
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ny Dark tranquillity skiva, nice :) hade totalt missat det, tack! blir att förbeställa nu.

Postad 01 March 2010 - 16:50

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Det är säkert fler än jag som hunnit lyssna på Dark Tranquillitys nya We are the void.
Dark Tranquillity håller fast vid sitt inarbetade sound, utmärkt! Vissa skulle nog mena att de spelar på en gammal skiva. Detta har vi hört förut... Jag tycker inte att det spelar någon roll, DT spelar sin musik mycket övertygande. Det är tungt, vacker, välarrangerat och tight. DT:s musik har en styrka i den stämning de lyckas skapa. Titeln säger en hel del, det vilar ett oroväckande -men ack så vackert och förföriskt- mörker över hela plattan.

Betyget blir högt! Om du gillar DT kommer detta att fall på läppen!

Postad 01 March 2010 - 19:19

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med, den e riktigt bra! :)

Postad 02 March 2010 - 18:27

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
NI har väl inte missat Dark Tranquillitys live-dvd, "Where death is most alive" som kom strax före jul. Otroligt bra konsert från Milano samt även dokumentär om bandet med en massa äldre liveklipp. Snudd på lika bra som At the Gates "The flames of the end".

(Och ja, nya plattan är typ 8/10. Efter 2 lyssningar känns den som den är ett snäpp vassare än föregående "Fiction" faktiskt)

Postad 03 March 2010 - 19:39

sinners_bleed
  • sinners_bleed
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Finntroll har ju släppt nya albumet Nifelvind. Vid snabb genomlyssning låter den faktiskt bättre än Ur jordens djup, men inget slår väl deras bästa; Jaktens tid..?

Lyssna på hela plattan hos youtube... och spring sedan iväg och köp den!

Tipsar annars om ett av mina favoritband Nevermore som släpper The Obsidian Conspiracy, nån gång under april-maj.

Postad 05 March 2010 - 13:45

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på musik hela mitt liv, det finns en tydlig trend i mitt musiklyssnade. Jag lyssnar allt mer på äldre musik och musik som jag redan har. Det allt mer sällan något nytt som jag verkligen fastnar för. Därför är jag mycket glad att jag precis upptäckt Epicas senaste album Design Your Universe.

Albumet är mycket imponerande, pampiga orkesterarrangemang i symbios med tung metal. Sångarna håller oerhörd klass. Detta är minst lika bra som Nightwish:s bästa; Once. De kan till och med jämföras med Therions bästa. Det finns andra band som producerar musik med samma ambition att föra samman symfoni och metal. I mitt tycke finns det tre som håller hela vägen Therion, Nightwish med Tarja och Epica. Övriga faller oftast på att sångaren inte håller måttet, exempelvis Kamelot och Within Temptation. Sirenia var också riktigt bra innan de bytte sångerska, dock är de inte lika symfoniska.

Gör er själva en tjänst, köp detta album. Personligen har jag precis beställt alla album med Epica. Om de håller denna klass är det fantastiskt! Det är underbart då detta händer, att få upptäcka ett nytt band och omedelbart bli hänförd.

Äger redan "The Divine Conspiracy" och blev väl inte så där jätteimpad. Visst, hon har bra sångröst men låtarna håller inte måttet. Det finns ett par som är bra, men mycket utfyllnad. Och sen är den alldeles för dåligt inspelad. Skramlig som fasen. Förstår inte att så många av dagens trumisar gillar att banka skiten ur cymbalerna, speciellt dom som låter mycket och illa. När skivan sen maximeras låter det skit.
Då är dom du nämner ovan klart mycket bättre, Kamelot, Within Temptation och Sirenia.

Får nog lov att ändra inställning i frågan. Design your Universe är faktiskt riktigt bra när man låtit den sjunka in. Och mycket bättre inspelad. Deras tidigare tycker jag dock fortfarande inte om.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 05 March 2010 - 13:46.

Postad 05 March 2010 - 19:22

Unregisteredeeb3594a
  • Unregisteredeeb3594a
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på musik hela mitt liv, det finns en tydlig trend i mitt musiklyssnade. Jag lyssnar allt mer på äldre musik och musik som jag redan har. Det allt mer sällan något nytt som jag verkligen fastnar för. Därför är jag mycket glad att jag precis upptäckt Epicas senaste album Design Your Universe.

Albumet är mycket imponerande, pampiga orkesterarrangemang i symbios med tung metal. Sångarna håller oerhörd klass. Detta är minst lika bra som Nightwish:s bästa; Once. De kan till och med jämföras med Therions bästa. Det finns andra band som producerar musik med samma ambition att föra samman symfoni och metal. I mitt tycke finns det tre som håller hela vägen Therion, Nightwish med Tarja och Epica. Övriga faller oftast på att sångaren inte håller måttet, exempelvis Kamelot och Within Temptation. Sirenia var också riktigt bra innan de bytte sångerska, dock är de inte lika symfoniska.

Gör er själva en tjänst, köp detta album. Personligen har jag precis beställt alla album med Epica. Om de håller denna klass är det fantastiskt! Det är underbart då detta händer, att få upptäcka ett nytt band och omedelbart bli hänförd.

Kamelots sångare dålig? Hur menar du? Tycker han låter underbart!

såg inte att inlägget var ca 2 år gammalt, my bad

Redigerat av lakej, 05 March 2010 - 19:23.

Postad 07 March 2010 - 10:13

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Kamelots sångare dålig? Hur menar du? Tycker han låter underbart!

såg inte att inlägget var ca 2 år gammalt, my bad

Att säga att Kamelot sångaren är dålig, ja då har man ingen vidare koll haha.
Killen har ett underbart register (även om han inte använder det hela tiden) och han levererar live varje dag!

Postad 09 March 2010 - 02:59

Unregisteredb26a2f45
  • Unregisteredb26a2f45
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Bra hårdrock från nordligaste Sverige närmare bestämt från Kiruna. Coldspell - Eye Of The Storm

"Coldspell - Eye Of The Storm" på YouTube

Postad 25 March 2010 - 14:07

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Detta tycker jag är en väldigt rolig tråd. Allt som jag skrivit tidigare har fått reaktioner, ibland tycker jag att de inte är helt nyanserade...

Ett nytt tips: Stream Of Passion - The Flame Within. På denna skiva finns Inte Arjen Lucassen med. Min uppfattning är att det märks på musiken, den är inte lika progressiv och experimentell. TFW har stort focus på gittar, det gör att albumet är lätt att ta till sig från första lyssning. Kort sagt är denna platta betydligt mer "catchy" än Embrace The Storm. De som tidigare bitvis kunde upplevas som svårtillgängligt är nu rak Goth. Kvaliten på materialet är högt, ganska standardiserat, men det når fram.

Jag har hunnit lyssna ganska många varv på TFW och tycker att den är väl värd att kolla upp.

Postad 25 March 2010 - 18:08

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Köpte ett Solfly album vid namn Dark Ages häromdagen, mycket bra album tycker jag.

Postad 25 March 2010 - 19:46

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Soulfly's nya kommer den 25e maj, "Omen"
Ska bli spännande att höra... :)

Postad 28 March 2010 - 13:27

sinners_bleed
  • sinners_bleed
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Nevermore´s The Obsidian Conspiracy släpps den 31 maj, ska bli grymt att höra nytt material.

Finns en liten, liten snutt att lyssna på här!

Postad 21 April 2010 - 17:20

sinners_bleed
  • sinners_bleed
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Ännu ett tips då. Soilwork släpper The Panic Broadcast, den 25/6. Hoppas på bättre material än förra plattan. Tycker "A predators portrait" är det bästa som de gjort, hoppas på en tillbakagång till lite hårdare tongångar då de softat till sig för mycket enligt mig...

Postad 22 April 2010 - 10:35

kei009
  • kei009
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Håller med. Det har gått utför mer och mer med varje skiva efter A Predators Portrait, som var fantastiskt bra.

Postad 22 April 2010 - 13:16

Unregistered30643
  • Unregistered30643
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=gYP_QZBKsos

Ett litet smakprov från Sinbreeds debutalbum, tycker själv detta är mycket bra :) .

Postad 24 April 2010 - 21:46

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Har just fått upp ögonen för Machinae Supremacy. Dom har hållit på sen 2000 nånting och lagt upp allt deras material på webben fram tills dom fick ett kontrakt med Spinefarm 2007. Allt finns för laglig nedladdning. Dom har gjort 2 plattor och jag tycker båda är skitbra. Dom har integrerat ett S.I.D-chip (såna som satt i den gamla c64 på 80-talet) i sin musik och gjort den väldigt unik.
Overworld heter deras senaste alster. Rekommenderas om man är tillräckligt gammal för att komma ihåg den gamla Commodore 64an :)

Redigerat av Unregisterede10e9503, 24 April 2010 - 22:19.

Postad 03 August 2012 - 21:58

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Tre lättlyssnade album som förtjänar att uppmärksammas:

Moonspell - Alpha Noir är bra. Moonspell har ett eget sound, sången bidrar mycket till detta. Musiken är svår att värja sig emot, det är inte intelligent men mycket kraftfullt. Det är känslan av grabbig fylla i tonåren, draget är kompromisslöst. Texterna handlar som sig bör om ond bråd död, farsot, mörkrets makter och annat fränt. Det finns säkert Black Metal som är mer äkta med renare ondska, dekadens, självförakt, narcissism och hädande etc. Alpha Noir bjuder på ett förträffligt drag.

Lacuna Coil - Dark Adrenaline utgör det steg som Lacuna Coil behövt. De har alltid ägt ett bra och eget koncept med potential, dock har något saknats. Tänk Pegasus utan vingar. Med Dark Adrenaline har de utvecklat sin musik så viljan att såväl stampar foten samt viljan att skaka huvudet så att fara för whiplash föreligger. Tätt och samspelt, helt enkelt ytterst tilltalande. Pegasus galopperar (eller bör man skriva flyger?) över molnfri himmel. Detta album är bra då du vill rocka loss.

Paradise Lost - Tragic Idol är riktigt bra. Det är svårt att inte ryckas med av de väl genomtänkta riffen, skivan känns inte så mycket doom. Paradise Lost är gittardriven metal med mycket starka melodier. Flertalet av spåren på skulle göra sig särdeles bra live. De gaphalsar som skriker högst efter As I Die på spelningarna tycker med stor sannolikhet att Tragic Idol inte är värd att uppmärksamma. Använd gärna två tunga fjärrkontroller som hålls i vardera hand och slå takten hårt med dessa.

Postad 30 August 2012 - 21:01

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Melankoli är vackert! Woods of Ypres bjuder på 5 grey skies & electric light på mycket melankolisk doom metal och inte så lite känsla av blues. Detta är verkligen bra.

Postad 04 September 2012 - 13:50

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Trans-Siberian Orchestra. Ja hårdrock kanske kan diskuteras men det är en rätt hårdrockig gitarr där även om de är ganska orkestrala samtidigt. Kolla in deras The Mountain som är rätt mäktig....

Postad 09 September 2012 - 15:58

sinners_bleed
  • sinners_bleed
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
En av mina stora favoriter Devin Townsend släpper ny soloplatta (Epicloud) 26/9, finns även att boka som dubbel CD med massa demospår...
http://www.youtube.com/watch?v=rgbYgTQey6E

Postad 27 October 2012 - 11:56

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Kamelots album Silverthorn. I år så har det släppts en del metal med begåvade musiker som har ambition att skapa symfonisk metal. Vissa har sådan talang att de lyckas skapa musik som känns episkt tung som ett soundtrack till en Hollywoodfilm. Exempel på såna band är Epica, Nightwish och nu också Kamelot. Alla nämnda håller mycket hög kvalitet, personligen har dock inte de senaste släppen fått mig att stampa foten. Kamelots senaste är ett undantag. Känslan som musiken ger är mörkare än tidigare Material av Kamelot (Tidigare släpp av Kamelot har jag inte fallit för trots deras höga kvalitet). Förutom den mörkare känslan finns tre skäl till att skivan är bra,
1. Det finns progressiva inslag som balanseras väl med lättillgänglig uppbyggnad av låtarna. Troligen kommer man inte att tröttna på albumet allt för snabbt.
2. Orkestrarna i mitt tycker bättre arrangerade än på något tidigare album av Kamelot.
3. Ny sångare. Trots att de låter mycket lika varandra tycker jag att den nya rösten har mer karaktär.

Postad 17 November 2015 - 09:10

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Wow, över tre år sedan senaste inlägg här.

Alltid kul med nya influenser, jag delar med mig av min hårdrockslista på Spotify, brukar hålla den runt 90-100 låtar av varierande hårdrock. Det finns ingen röd tråd mer än att jag uppskattar musiken! Här finns allt från Arch Enemy, Amon Amarth till FFDP och Delain.

Redigerat av Unregisteredff20a4e9, 15 October 2016 - 13:44.

Postad 17 November 2015 - 09:18

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Länken funkar sådär...

Postad 17 November 2015 - 13:06

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Länken funkar sådär...

Funkar den nu?

Postad 17 November 2015 - 14:35

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Nej

jag hamnar här https://www.spotify.com/us/

Redigerat av somoene2, 17 November 2015 - 14:35.

Postad 17 November 2015 - 14:37

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Klistrar man in den direkt i Spotify så funkar det.

Postad 17 November 2015 - 15:30

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 1

Ok, jag lyckas inte göra länken annorlunda tyvärr men då vet vi att man kan klistra den direkt in i Spotify iallafall :)

Postad 15 October 2016 - 13:48

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Ingen fart på hårdrockarna här :)

Ghost b.c från Linköping är intressanta. Jag hade hittills inte hört något vettigt av dem alls tills denna låt dök upp för kanske en månad sedan. Skitbra!

De fick ju inte heta Ghost bara av copyrightskäl så de lade till b.c Inte before christ utan before copyright :D

Mig veterligen är det inte många band som håller sig helt hemliga, dvs uppträder helt i mask. Tidiga Kiss körde ju det, King Diamond och kanske några till.

https://youtu.be/OyYA8FlfBd0

Uppdaterat min blandade spellista på Spotify sedan sist. Best of metal heter den och hittas via användare metal_sweden :)

Postad 15 October 2016 - 13:56

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

• 491 inlägg
  • 0

Senaste albumet från ghost är ju totalt värdelös, tycker iallafall jag.

Har försökt lyssna igenom den ordentligt, men pallar inte med skiten. 

Första albumet tyckte ja va rätt ok.

Postad 15 October 2016 - 14:01

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

• 491 inlägg
  • 0

Senaste dagarna har ja lyssnat igenom nya albumen med Epica, Meshuggah, Airborne, Sonata Arctica och Evergrey.

Tycker alla är riktigt bra, speciellt sonata arctica o evergrey har fått gå ett antal varv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.