Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 99 W New Version 2005

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 September 2005 - 21:53

Unregistereda74ecb0c
  • Unregistereda74ecb0c
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Är sugen på en sub då jag inte har nån för tillfället.

Jag har läst trådarna om XTC subbarna och tycker dom verkar prisvärda.

Efter att ha kollat på fyndborsens sida såg jag att dom hade en annan låda med dubbla 8", XTZ 99 W New Version 2005.

Är det nån som har testat dom som kan ge ett uttalande?

lite mer info från deras sida,

"XTZ 99 W är utformad med en smal frontbaffel för maximal styrka och minimalt med egenresonanser i frontbaffeln. Tjock MDF och hela 4st interna stag gör lådan mycket stabil.

Innehåller 2 st 8” baselement som är både transientsnabba, effekttåliga och har hög kapacitet.

En kraftfull förstärkare på 300W säkerställer höga ljudtryck och samtidigt ett rent och kontrollerat ljud.

Room-Tuning .Med hjälp av reglagen och de medföljande basreflexpluggarna så kan man påverka ljudets karaktär på en mängd olika sätt, vilket ger dig stora möjligheter att få ett perfekt ljud.

XTZ 99 W har även en direkt-lågnivåingång som kopplar förbi gränsfrekvensjustering och fasjustering, detta om man vill använda yttre filter eller filter som finns i förstärkaren/receivern. "

Postad 01 October 2005 - 08:56

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Jag äger en Xtz 99 w, (orginalet) Det ända som ska vara nytt med den nya är att utformningen på lådans baksida är sluttande (Som topparna XTZ 99 WMT)
Fungerar bra tycker jag men är mkt medveten om att den inte spelar de allra lägsta hz, eller allt för högt. Har dessutom en ojämn kurva, om det är rumsresonanser eller subben i sig låter jag vara osagt.

//Daniel

Postad 04 October 2005 - 21:59

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har testat XTZ 99 WMT + XZT 99 W 2005 för hi-fi lyssning. Jag började testet med att lyssna på XTZ 99 WMT utan bas. Detta var en angenäm upplevelse. Ljudet "släpper" väldigt bra från högtalarna. Röster återges på ett mycket klart och naturligt sätt med mycket närvarokänsla. Basen går ganska djupt för att vara en monitorhögtalare.

När jag sedan kopplade in basarna tog det ganska lång tid innan jag hittade en inställning som för mig gav det bästa ljudet. Min inställning var INTE enligt rekommendationen från XTZ. Tex var jag tvungen att vrida det så kallade fasreglaget (vilket är ett reglage för tidsfördröjning mellan 0 - 3 ms) så att det motsvarade ca 140 graders fasförskjutning vid en gränsfrekvens på 120 Hz (har verifierat denna inställning med mätningar). Graderingen av gränsfrekvens stämmer inte heller med skalan bredvid reglaget. Har även verifierat detta med mätning. Efter en hel del pyssel med inställningar och rumsplacering så kunnde jag inte komma vidare.
Ljudet från basana har inte samma karaktär som monitorena och håller inte heller samma klass. Basen är slö och bumlig utan krispighet vilket inte alls passar till monitorerna. Dessa basar kanske passar till en ren hemmabio men enligt mitt tycke inte till musiklyssning.

Postad 05 October 2005 - 00:42

jie^
  • jie^
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Tack för test-utlåtandet m89frebo. Jag funderar själv på att köpa XTZ 99 WMT monitorer + en bra sub för både musik och film. Den ska vara billig. Jag har iofs en Canton sub som följde med mitt Canton Movie MXII-paket, men jag tvivlar på att den kommer att räcka till ;)

Postad 07 October 2005 - 19:20

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
I princip vilken annan sub som helst är bättre...., been there, done that...
Mina är kasserade sen länge. Duktigt överreklamerade, bumliga, trögdrivna osv.
inte konstigt när man fick se parametrarna på elementen.
Däremot är diskanterna i topparna en riktig höjdare.

Postad 13 December 2005 - 13:15

nismo
  • nismo
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
XTZ 99 W New Version 2005, är det någon annan förutom mig som har den subben?

Postad 13 December 2005 - 13:30

nismo
  • nismo
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
när jag sitter och ser hur jag kopplat in min subba så ser jag ju att jag har en kabel direkt drån subben till sub out på förstärkaren, men när jag sedan sitter och läser detta.

Om man kopplar från SUB-OUT kan man använda en så kallad Y-linkkabel, en signalkabel med en RCA-kontakt i ena änden och två¨i den andra. Fördelen med en Y-link är att man lurar förstärkaren i subwoofern att ta emot en högre signal och man får ett högre ljudtryck vid samma volym än vad man får med en kabel med bara en RCA-kontakt till subwoofern.

är det bättre att koppla in subban med en sådan där delad kabel? :blink:

Postad 13 December 2005 - 13:40

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

när jag sitter och ser hur jag kopplat in min subba så ser jag ju att jag har en kabel direkt drån subben till sub out på förstärkaren, men när jag sedan sitter och läser detta.

Om man kopplar från SUB-OUT kan man använda en så kallad Y-linkkabel, en signalkabel med en RCA-kontakt i ena änden och två¨i den andra. Fördelen med en Y-link är att man lurar förstärkaren i subwoofern att ta emot en högre signal och man får ett högre ljudtryck vid samma volym än vad man får med en kabel med bara en RCA-kontakt till subwoofern.

är det bättre att koppla in subban med en sådan där delad kabel? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ljudnivån skall ju ändå ställas så att den spelar utan att märkas tillsammans med övriga systemet. Så i slutändan spelar det ju inte någon roll då slutnivån skallbli den samma.

//Loofy

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.