Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projekt: Projektorduk i masonit

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 October 2005 - 18:04

petterekman
  • petterekman
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Sådär ja!
Efter några veckors intensivt användande av min nya AE-700 tyckte jag att min "duk" (lakan spänt över en ram) behövde uppgraderas.
Läste runt i timmar här på prisjakt, och begav mig sedan ut på materialjakt.
Var helst ute efter MDF, men eftersom det är så förbenat tungt så struntade jag i det (finns inte tunnare än 12mm på Åland) och gick på masonit istället.
En 9mm masonitskiva (heter egentligen något annat i den tjockleken, minns inte vad) skall skruvas fast i ett ramverk byggt av hyvlade 33*33mm reglar.
Sedan skall duken målas med S1500-N, glans 4. Vad -N står för har jag ingen aning om, men det var det min lokala färghandlare kunde erbjuda så... :)

Lite byggbilder än så länge:

Bifogad fil(er)

Postad 08 October 2005 - 02:17

EmilThaQenan
  • EmilThaQenan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Ser ju mycket bra ut fast du hade nog klarat dig med lite mindre reglar invändigt men tanke på vikten, alltid kul med byggbilder ;)
Gjorde presis min första "duk" till min nyinköpta AE-700 med...en ramspänd 101" :)

Postad 09 October 2005 - 09:23

petterekman
  • petterekman
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Ser ju mycket bra ut fast du hade nog klarat dig med lite mindre reglar invändigt men tanke på vikten, alltid kul med byggbilder :D
Gjorde presis min första "duk" till min nyinköpta AE-700 med...en ramspänd 101"  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill bara försäkra mig om att inte masoniten slår sig sen när jag lackar.

Vilken den antagligen kommer att göra ändå (jäkla Murphy!) men... ;)

Postad 11 October 2005 - 20:11

petterekman
  • petterekman
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Sådär ja!
Nu var duken lackad, lister ditsatta och hela skiten upphängd.
Resultatet blev faktiskt bra!
Det blev inga ränder, den har inte slagit sig, och bilden är ett lyft!
Dock blev den alltför tung enligt mitt tycke, men upphängningen håller och då får det lov att duga.

Bilder kommer!

(Nu behövs bara en bra bildkälla...)

Postad 12 October 2005 - 10:07

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

Sedan skall duken målas med S1500-N, glans 4. Vad -N står för har jag ingen aning om, men det var det min lokala färghandlare kunde erbjuda så... :)

Är egentligen så man betecknar färgen, även om de flesta bara skriver S1500 (i detta fall). N står för neutral och betyder att det inte finns någon kulörton.

Postad 12 November 2005 - 13:24

petterekman
  • petterekman
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Okej. Är ju ett tag sedan det skrevs något i denna tråd. Duken har varit klar ett tag nu, och jag är mycket nöjd. Ett klart lyft från lakan, och snyggare när man inte visar något också! :D

Här är en bild på hur det ser ut nu:

Postad bild

Postad 12 November 2005 - 16:43

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Jag har också byggt en duk av 5 mm masonit.
Men jag skulle avråda till detta material val.
Jag har tidigare haft en ramspänd tupplur som jag sålde med min förra proje.
Jag byggde även en till fällig duk av en mdf skiva, som slog sig lite för att den var helt oreglad.
Nu byggde jag en av masonit med reglar 50 cm CC. Men det blev inte 100% bra för man kan se reglarna igenom masoniten dvs den är inte helt slät. Men jag har inte fått min proje ännu så jag vet inte om det kommer att synas i film. Tror inte det för "vågorna" efter reglarna syns bara om man kollar från sidan av duken inte fram ifrån.

Ska man bygga duk så bygg av MDF med reglar på baksidan blir garanterat bättre.
Masonit är helt enkelt för vek, MDF är mycket styvare men tyngre men det räcker nog med en 6-8 mm MDF, den jag hade var 16 mm men då väger de typ 35 Kg också.

Kanske funkar bättre med 9 mm som du har, men jag röstar fortfarande på MDF.

Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 12 November 2005 - 16:45.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.