Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ikea lack fundering

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 October 2005 - 13:55

pixelplus
  • pixelplus
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
tjenare.. funderar på att köpa en ikea lack tv-bänk och som så många andra modda den till tre fack istället för fyra.. men.. min tv väger 73Kg.. pallar lack det? enligt IKEA har den en maxbelastning på 50Kg.. nån som har erfarenhet eller tipps om hur mycket bänket pallar?

Postad 27 October 2005 - 15:55

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Om du ställer mellanläggsbitarna som jag har gjort och sen ben under dessa så ska det vara lugnt med 73kg.. Men för säkerhetsskull skulle jag nog lägga nån skiva till som fördelar ut trycket lite.

Men frågan är om det blir så snyggt för med vikten så gissar jag att du har en CRT-TV och dessa har ju ganska stort djup. min tror jag är på 55cm och LACK är på 38cm. Så du måste nog ställa den en bra bit från väggen.

/Micke

Postad 27 October 2005 - 15:55

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Nästan 25kg över rekommenderad max vikt är väl kanske inte att föredra :)

Postad 27 October 2005 - 17:31

C-Beat
  • C-Beat
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Ingen som läst hållf??

Rin IKEA och ta reda på E modulen sen är det bara att köra elastista linjens ekvation för att ta reda på utböjningen samt lite brottmekanik för att se om det håller :)

Postad 28 July 2006 - 21:48

el_locomotivo
  • el_locomotivo
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Letar ny tv-bänk och den här skulle passa perfekt om det inte vore så att den max klarar 50 kilo. Jag har nämligen en 32 tums crt på 65 kilo som jag skulle vilja ställa på den. Finns det någon som har testat att ha tyngre än 50 kilo på bänken och hur gick det?

Postad 28 July 2006 - 22:24

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
inte att rekommendera.

det finns ett skäl till att de sätter de vikterna de gör.
Frågan du bör ställa dig är vill du ha kvar tvn hel eller kvittar det ?

Postad 29 July 2006 - 07:35

Seren
  • Seren
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Använd sök. Finns massor av trådar kring Lack:en. Där hittar du infon om vikten. Apropå vikten; Lägger du den på golvet så borde det inte vara några probbs.

Mvh Seren.

Postad 30 July 2006 - 12:00

sparcler
  • sparcler
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Som tillverkare använder man alltid säkerhetsmarginaler när det gäller maxbelastning osv. Minns inte exakt vilken faktor (1,5x, 2x) som gäller konsumentvaror men jag skulle tippa på att det går utan problem. Speciellt om den står direkt på golvet.

Jag har använt min lack liggandes som en pall många gånger (väger mer än 60 kg) och det var då inga problem. :)

Postad 01 August 2006 - 20:15

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Jag har tvn på denna hylla nu och det är inga bekymmer.. Se bara till att den har stöd av mellanväggarna och från golvet. Antingen via ben eller golvet direkt.

Postad 03 August 2006 - 15:30

Unregistered28175162
  • Unregistered28175162
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
jag har min crt 32" panna TV på en lackhylla med 6 ben (ca 10cm långa)
Står hur stabilt som helst!

tror t.o.m. att den väger närmare 70kg

/Magnus

Postad 02 December 2006 - 19:11

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

tjenare.. funderar på att köpa en ikea lack tv-bänk och som så många andra modda den till tre fack istället för fyra.. men.. min tv väger 73Kg.. pallar lack det? enligt IKEA har den en maxbelastning på 50Kg.. nån som har erfarenhet eller tipps om hur mycket bänket pallar?

<{POST_SNAPBACK}>

Shit detta hade jag ingen aning om :)
Jag har bara 2 mellan väggar i mina två... och jag sitter på den ofta och haft gamla tv.n på osv.. Jag måste ha suttit extremt lätt då jag på vågen tynger 98,5kg! hehe är ju nästan dubbel belastning! <_<

Postad 03 December 2006 - 12:23

Frar
  • Frar
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Ingen som läst hållf??

Rin IKEA och ta reda på E modulen sen är det bara att köra elastista linjens ekvation för att ta reda på utböjningen samt lite brottmekanik för att se om det håller :D

<{POST_SNAPBACK}>

skulle tippa på att det blir rätt många beräkningar, om denna hylla också är uppbyggd med papper mellan trälagrena..

då är det lättare o fråga ikea om de har gjort FEM-beräkningar på hyllan, aningen lättare o se vad den pallar då.. iofs kan man göra det själv med.. men det går nog fortare o fråga ikea :huh:

Postad 21 December 2006 - 20:22

Javie
  • Javie
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har också funderingar på att köpa en LACK. Undrar bara om det är lätt att modda den till tre fack istället för fyra? Kommer allt i delar så man kan skruva fast hur man vill? Tänkte sätta upp den vågrätt på väggen och använda som TV-bänk!

Postad 21 December 2006 - 22:25

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Jag har också funderingar på att köpa en LACK. Undrar bara om det är lätt att modda den till tre fack istället för fyra? Kommer allt i delar så man kan skruva fast hur man vill? Tänkte sätta upp den vågrätt på väggen och använda som TV-bänk!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja. Det går att ha hur man vill om man är lite händig. :unsure:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.