Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio + acram = kärlek ?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 November 2005 - 20:08

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Hej,

Eminent forum detta börjar jag med att säga,
Ska ta steget in i hemmabio världen och av harman kardonisera min anläggning. Sitter med HK 675 och ett par dynaudio 42. Steg 1 blir hemmabio reciver, efter grov butikslyssning samt studernade av modeller och invägande av budget så har valet fallit på Acram avr 250. Det jag är nöjd med i min anläggning just nu är Dynaudio burkarna och skulle längre fram vilja forsätta bygga kring dessa.

Har inte hittad någon butik som båda dessa i Sthlm så jag undrar om någon lever med anläggning där dessa ingår.

Har lyssnast på acram och audiovector och det låter trivsamt i butik men jag är väldigt förtjust i Dynaudio ...

Postad 21 November 2005 - 09:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag har kört Dynaudio och Arcam, men det rörde sig då om gamla Alpha-serien med 52orna resp 1.3SE. Jag gillar kombinationen och tycker de funkade betydligt bättre tillsammans ärn Dyn+H/K.

Tycker även du kan kika på Rotel. :)

Redigerat av Unregistered37573cc1, 21 November 2005 - 09:40.

Postad 22 November 2005 - 00:17

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Arcam är väldígt musikaliska av sig så det funkar nog riktigt bra ihop. Arcams receivers är inte de mest dynamiska och Dynaudio gillar ström för att lossna ordentligt.

Som hifisnubben skriver tycker jag du ska ta en titt på Rotel. Jag gjorde det och det var vad som fick följa med hem och spela på mina Dynaudio :) Jag har centern ur din serie och Contour-frontar. Funkar prima och förstärkaren har tillräckligt med kraft för att få högtalarna att lossna även på låg volym.

Postad 22 November 2005 - 09:59

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Tackar för de djuploadade svaren,

Mouton är du ägare till Rotels 1056 ?
Ser nämligen att denna modell går ner i pris hos diverse handlare.

Jag ser ju inte 42 som slutgiltiga frontar i mitt system utan ser att jag kommer att gå på någon större modell. Och då antar jag att dynaudios större modell blir mer levande med mer kraft,
eller är en modell som Dynaudio 72 mer lättdriven en de mindre högtalarna.

Känns som om jag nu står inför valet att gå på högtalarspåret eller reciver spåret.

Blir hur som helst så att jag får ta och låna hem lite prylar.

Postad 22 November 2005 - 10:14

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag ser ju inte 42 som slutgiltiga frontar i mitt system utan ser att jag kommer att gå på någon större modell.  Och då antar jag att dynaudios större modell blir mer levande med mer kraft,
eller är en modell som Dynaudio 72 mer lättdriven en de mindre högtalarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Just nu finns det ett par Contur 1.8II + en center till salu på hifimagasinet. :o (Tycker de ligger några tusenlappar över vad de brukar, men det är RIKTIGT trevliga burkar ... tycker jag i alla fall ... Oerhört mycket mer för pengarna än 72orna.)

Postad 28 January 2006 - 16:41

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Väcker min sömniga tråd och medelar att det blev den nersatta Rotel RSX-1067 för 19995 som får äran att bli hjärta i anläggningen. Passade även på att anförskaffa Dynaudio 122c som center.

Nästa steg blir nya frontar ... Dynaudio 42 åker bak. Justy nu ligger Dynaudio focus 110 väldigt bra till ! Går på små burkar men funderar lite hur väl golvare skulle kunna göra sig på 14m2.

Må väl over and out !

Redigerat av barrman, 29 January 2006 - 15:56.

Postad 29 January 2006 - 14:22

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
tror att du med det rummet kommer att bli väldigt nöjd med focus 110 som spelar väldigt stort för att vara en liten högtalare och är min absoluta referens när det gäller stativare i den prisklassen!!! men kolla även golvaren i nya focus serien då den är ganska liten och skulle nog funka, behöver ju inte säga att den är snäppet roligare/bättre än 110!! dock även dubbelt så dyr....

Postad 29 January 2006 - 15:05

Unregisteredd2fbf89a
  • Unregisteredd2fbf89a
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Dynaudio är av tradition strömkrävande och ligger på runt 4 ohm, vanligtvis har Arcam goda strömresurser men i fallet AVR250 är det just strömkapaciteten som har försakats. Visst går det säkert att driva men jag antar att AVR300 är ett bättre val till just Dynaudio då den är mer rejäl i uppbyggnaden, särskilt eftersom det låter som om du tänkt bygga ut till komplett hembio så smånigom. Eventuellt kan du ju satsa på AVR250 och uppgradera med slutsteg senare, då får du tid att lära känna anläggningen. Guldläget hade varit om du kunnat ta med dina egna högtalare till en Arcam-handlare och jämfört där. Lycka till

Postad 29 January 2006 - 15:09

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

Just nu finns det ett par Contur 1.8II + en center till salu på hifimagasinet. :) (Tycker de ligger några tusenlappar över vad de brukar, men det är RIKTIGT trevliga burkar ... tycker jag i alla fall ... Oerhört mycket mer för pengarna än 72orna.)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gick på ett par begagnade 72SE, efter att ha lyssnat på dem i butik. Vågade mig inte på ett par 1.8 då jag inte haft chans att lyssna på dem någonstans. Är mycket nöjd med min 72SE+amplifix-combo. I framtiden vankar det sig en ordentlig cd/dvd-spelare samt en förstärkare med tillhörande surroundhögtalare

Postad 29 January 2006 - 15:48

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Dynaudio är av tradition strömkrävande och ligger på runt 4 ohm, vanligtvis har Arcam goda strömresurser men i fallet AVR250 är det just strömkapaciteten som har försakats. Visst går det säkert att driva men jag antar att AVR300 är ett bättre val till just Dynaudio då den är mer rejäl i uppbyggnaden, särskilt eftersom det låter som om du tänkt bygga ut till komplett hembio så smånigom. Eventuellt kan du ju satsa på AVR250 och uppgradera med slutsteg senare, då får du tid att lära känna anläggningen. Guldläget hade varit om du kunnat ta med dina egna högtalare till en Arcam-handlare och jämfört där. Lycka till

<{POST_SNAPBACK}>

Han har ju redan köpt sig en monsterreciever! hehe En Rotel RSX-1067:a !

//Loofy

Postad 29 January 2006 - 16:19

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Japp som nämnt så svängde jag, bestämnde mig för välja elektronik som passar Dynaudio som handsken. Valet föll först på 1056 ...
Gick till min butik, fullt på det klara med att få att köpa denna modell, varpå försäljaren meddelade att 1067 var prissänkt med 10'. 5 nano sekunder senare så byter jag spår, medveten om att det blir soppa och färre krogbesök framöver. Får hem grejerna nästa Lördag !

//Maxim
Tittade på dina bilder ditt rum verkar inte vara så stort, har du provat golvare stativare på ytan och
upplevt rums begränsningar med golvare ?

Kanske är detta ett mindre problem än vad det är i mitt huvud. Innan mina dynaudio högtalare hade jag ett par äldre Dali golvare och tyckte inte att de gjorde sig riktigt i mitt rum. Kanske ett hjärnspöke.

Ska bli intressant att höra vad du jagar för CD/DVD spelare, detta kommer efter nästa steg d.v.s när jag valt frontar.

//80-talet
Med golvare i serien så menar du focus 220, va ?
Delar din uppfattning om 110 när jag som hastigast lyssnade på dem i butik

Postad 29 January 2006 - 17:49

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

//Maxim
Tittade på dina bilder ditt rum verkar inte vara så stort, har du provat golvare stativare på ytan och
upplevt rums begränsningar med golvare ?

<{POST_SNAPBACK}>

Rummet är på 20m2. Hade hemma stativarna i samma serie, och kan inte jämföra dessa då de kördes på en yamaha 540 och jag bara kört 72SE på amplifixen. Ska dessutom flytta till något större snart där rummet kommer vara ~30m2, hade detta i åtanke då jag inhandlade systemet.

Kan säga att jag har en del problem nu. Ibland sprider sig basen uppåt väggarna, speciellt på vänster sida. Jag måste ha dem framför duken, då det annars blir fel avstånd till min lyssningsposition och ljudet blir avsevärt mycket tråkigare. Vid vissa frekvenser blir det ett eko (vid lite högre volym) från bakre vägg.

Dessa problem kommer förhoppningsvis lösas med det större rummet samt dämpningar på väggar och golv :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.