Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR5600 - Yamaha RX-V1500 - Denon AVR-2106

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 November 2005 - 13:40

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag är ute efter en receiver i prisklassen 5000-6000 kr. Just nu har jag avgränsat mig till 3 märken och modeller. Det finns en hel del skillnader mellan dem där kanske vissa faktorer väger mer eller mindre. Poängen är att få ut så bra ljud som möjligt, med hyfsade inställningsmöjligheter. Jag har hunnit lyssna på alla (förutom att Yamahan var en 657, som ändå borde ha samma karaktär).

Marantz SR5600:
+ Välljudande både i stereo/surround
+ Kvalitétsintrycket
- Saknar autokalibrering
- Färre in-/utgångar än övriga

Yamaha RX-V1500:
+ Kraftfullast
+ Autokalibrering
+ 7-bands EQ på varje högtalare
+ Många DSP-lägen
- Finns endast att köpa på postorder
- Inte samma kvalitetskänsla i rattar/reglage
- Ljudet (?) matcha högtalare (passade tex inte klipsch)

Denon AVR-2106:
+ Autokalibrering
+ Ganska neutralljud som passar till många högtalare
+ Bi-amping fronthögtalare
- Ingen EQ vid kalibrering

Egentligen är det ju omöjligt för någon här att svara på vilken som är bäst, eftersom mycket beror på tycke och smak. Personligen lutar det något åt Denon eller Yamahan. Vad jag tvekar på med Yamahan är att den bara går att köpa via postorder. Alltid bättre att handla i butik om något strular. Sen är jag osäker på ljudkaraktären (se mitt inlägg i högtalarforumet där Yamman's lillebror lät mycket konstig på ett par Klipsch). Det jag möjligen saknar på Denonen är EQ-inställning och några fler DSP-lägen. :unsure:

Alla åsikter och tankar är välkomna! :P
Vilken föredrar ni?

Redigerat av Rotor, 24 November 2005 - 14:42.

Postad 24 November 2005 - 16:10

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Hej.

Blir det mest film eller musik?
Vad har du för högtalare (samtliga)?

/Heron

Postad 24 November 2005 - 22:42

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Tanken är att använda systemet till ungefär lika mycket musik som film.
Just nu har jag ett par gamla Sonab frontare (2x10" bas *hmmmm*) och ett rätt dåligt paket till surround. Min avsikt är att byta ut alla högtalare. Planen är att köpa förstärkare först och sen ev låna hem lämpliga högtalare för provlyssning.

Postad 29 November 2005 - 11:14

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Några fler som har tankar och idéer runt dessa receivers?

Postad 29 November 2005 - 12:25

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Om du söker lite på "watt" så kommer du att kunna läsa om att watt mäts på olika sätt av olika tillverkare.... Jag är inte så säker på att Yamaha är "Kraftfullast" som du säger. Kraftfullast kan man tolka på flera sätt...

Tänk efter hur många in/ut-gångar som du behöver. Du kanske klarar dig med Marantzen eller så kanske du behöver fler...

MVH
Fredrik Olofsson

Postad 29 November 2005 - 14:12

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Yamha 1500 är utgående modell. JAg skulle avråda från köp av den, köp hellre Yamaha 1600 i så fall. Den enda som jag vill avråda från i av nämnda receivers är denon 2106, pga den saknar många användbara finesser. Dessutom är Marantz och denon samma företag.

Kanske är Y 1600 för dyr?

Redigerat av spacebot, 29 November 2005 - 14:13.

Postad 29 November 2005 - 19:34

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Om du söker lite på "watt" så kommer du att kunna läsa om att watt mäts på olika sätt av olika tillverkare.... Jag är inte så säker på att Yamaha är "Kraftfullast" som du säger. Kraftfullast kan man tolka på flera sätt...

Tänk efter hur många in/ut-gångar som du behöver. Du kanske klarar dig med Marantzen eller så kanske du behöver fler...

MVH
Fredrik Olofsson

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, jag är fullt medveten om att "watten" mäts på en hel del olika sätt. Dock skulle man nog gissa på att Yamman är lite kraftfullare med tanke på att den väger med också. Och att när den kom kostade bra mycket mer än marantzen och denonen. Maybe maybe not. :)

Yamha 1500 är utgående modell. JAg skulle avråda från köp av den, köp hellre Yamaha 1600 i så fall. Den enda som jag vill avråda från i av nämnda receivers är denon 2106, pga den saknar många användbara finesser. Dessutom är Marantz och denon samma företag.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad anser du 2106 saknar?

Min plånbok har sneglat på Denon 3805, men den ligger verkligen på smärtgränsen i pris. Den är ju också en utgående modell. Avråder du från att köpa den också precis som med Yamahan? *nyfiken*

Postad 29 November 2005 - 19:47

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
USA modellen av 2106 är fin, har nyttiga finesser som EU modellen saknar. 2106 konkurrerar snarare med Yamaha 757 tycker jag ( nu får jag mothugg :) )

3805 är väldigt väldigt trevlig. ;) Jag hade iofs valt yamaha 1600 pga hdmi mm men vi prioriterar olika saker.

Lycka till !

Postad 29 November 2005 - 20:14

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Denon och marantz är inte samma företag, båda ägs av DM Holding, detta betyder inte att dom låter lika på nått sätt, kanske som minst att de lånar teknik till deras budget grejor. Men 2106 är inte någon budget val, utan den är mycket fin väldigt fin för sitt pris.

Får man lov att säga att du skall satsa på denonen?? Jag hade utan tvekan gjort det iaf.

Men för att komma fram till vad du tycker, så skall du lyssna på alla tre, under samma förhållanden. Finns många som inte tycker samma om produkter, utan de är mycket upp till en själv vad man tycker och tänker, och vad som är bra för en =)

Sammanfattning
Provlyssna och välj själv!!
Alla har olika smak

Lycka till
Cerwin vega al-1000

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.