Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SHUTTLE XPC SD11G5 I915GM BAREBONE PENTIUM M

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Shuttle XPC SD11G5 (Silver) (Barebone-chassin) 1 7.5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 26 November 2005 - 10:35

marswe
  • marswe
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Undrar om denna barebone skulle fungera bra som HTPC, komplettera med ett FireDTV så är det mer eller mindre klart känns det som....förutom processor mm....vad tycker och tror ni?
Räcker grafikkortet till? Kommer den klara att decoda HDTV material?

http://www.dustinhom...odID=5010088238

/Markus

Postad 26 November 2005 - 11:52

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Kolla även in Thermaltakes nya serier Bach, Mozart och Mystic. För att vara HTPC-anpassade chassin är de rätt så billiga, och det finns en anpassad VFD-display och jag tror att det finns fjärrstyrning med. Och så tar de både ATX och mATX-kort, vilket gör bygget lättare. (Jag har inte sett dem live, så jag vet inte hur finishen verkligen är ... men TT brukar iaf inte göra totalskräp).

http://www.thermaltake.com

Redigerat av clevername, 26 November 2005 - 11:52.

Postad 26 November 2005 - 13:37

exo
  • exo
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har också sneglat lite på den där, men jag tycker den är lite dyr. :)

Här har du ett par reviews i.a.f.
www.hexus.net
www.bit-tech.net
www.hardwarezone.com
www.silentpcreview.com
www.tbreak.com

Gemensamt med alla tester, är att dom ger den bra betyg, framförallt säger alla att den är extremt tyst. Men alla tycker också att den är för dyr, men säger att om man har råd så är den värd varenda krona.

Postad 09 January 2006 - 14:46

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Jag ska byta dator och ska beställa en. Kommer nog inte att köra så mycket HTPC direkt men den ska ju klara DVD/DIVX å så utan bekymmer. Kommer att ha en Pinnacle PCTV DVB tuner inkopplad också.

Den blir väl färdig först nästa månad.

Postad 11 January 2006 - 11:02

Mogster
  • Mogster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Nu när vi har skakat liv i denna tråden igen kan ju jag passa på att fråga :)
Om jag köper denna Shuttle, kommer då jag kunna köra MCE med det inbyggda grafikkortet eller måste jag investera i ett nytt grafikkort?

Postad 11 January 2006 - 12:43

Unregistered8fb16c03
  • Unregistered8fb16c03
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nu när vi har skakat liv i denna tråden igen kan ju jag passa på att fråga :)
Om jag köper denna Shuttle, kommer då jag kunna köra MCE med det inbyggda grafikkortet eller måste jag investera i ett nytt grafikkort?

<{POST_SNAPBACK}>

MCE funkar bra till den inbyggda Grafik Processorn.

Fast ska du köra högupplöst eller hårdkomprimerat material vet jag inte hur väl en Pentium M fixar det.

Redigerat av Unregistered8fb16c03, 11 January 2006 - 12:44.

Postad 19 January 2006 - 11:58

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Nu när vi har skakat liv i denna tråden igen kan ju jag passa på att fråga :P

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!
Jag har köpt denna dator för ca 3 veckor sedan, och kan ju berätta att den VERKLIGEN lever upp till förväntningarna.
Den var ännu tystare än vad jag vågat hoppas på...jag har den på dygnet runt, men ibland måste jag gå och lägga örat mot den för att kontrollera så att den verkligen är på..och DÅ är den tyst. :o

Jag har den kopplat till min Sanyo z2 projektor och kör mycket HD .ts material, kör 720p och 1080i, och det funkar kanon. Bilden blir ju som bekant sagolik på en projektor med 1280x720.
Vet ej dock vilka codec som är de bästa... =/ tycker det är skitsvårt.

Kör med en Intel Pentium M centrino 2.0 GHZ processor, och har faktiskt överklockat den till 2.3 GHZ just nu...och änsålänge har jag inte märkt att nåt är fel..men eftersom jag inte heller märker ngn fördel så funderar jag på att dra ner den till standard igen, men iaf kul att det går!!

Min spec;
Intel Pentium M centrino 2.0 GHZ
MCE 2005
2GB DDR2
500GB HDD Samsung ( 2x250 GB, kommer inte ihåg betäckning men dom är extremt tysta )
Nec DVD brännare DL
Microsofts tangentbord till MCE. (tyvärr ingår ej IR mottagare så man är tvungen att köpa MCE fjärren BARA för att få IR mottagaren - dumt).

Jag kör med inbyggda graffekortet kopplat via DVI till projjen.
Jag har dock inte testat något spel alls, men däremot har jag kört väldigt mycket HD material och arbetat en hel del i PS och den är otroligt snabb.

Chassit är grymt snyggt, mindre än vad man tror och nätägget är lätt att gömma undan...
Chassit känns väldigt genomtänkt, och själva ihopbyggandet var riktigt lätt...

Däremot hade jag stora problem vid installationen av MCE2005 men det kan ha berott på CD skivan.
Bilder kommer......
MVH / daydremer

Redigerat av daydreamer, 25 January 2006 - 15:16.

Postad 24 January 2006 - 16:16

Mogster
  • Mogster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har köpt denna dator för ca 3 veckor sedan, och kan ju berätta att den VERKLIGEN lever upp till förväntningarna.
Den var ännu tystare än vad jag vågat hoppas på...jag har den på dygnet runt, men ibland måste jag gå och lägga örat mot den för att kontrollera så att den verkligen är på..och DÅ är den tyst. :)

Jag har den kopplat till min Sanyo z2 projektor och kör mycket HD .ts material, kör 720p och 1080i, och det funkar kanon. Bilden blir ju som bekant sagolik på en projektor med 1280x720.

Kör med en Intel Pentium M centrino 2.0 GHZ processor, och har faktiskt överklockat den till 2.3 GHZ just nu...och änsålänge har jag inte märkt att nåt är fel..men eftersom jag inte heller märker ngn fördel så funderar jag på att dra ner den till standard igen, men iaf kul att det går!!

Min spec;
MCE 2005
2GB DDR2
500GB HDD Samsung ( kommer inte ihåg betäckning men den är extremt tyst )
Nec DVD brännare DL
Microsofts tangentbord till MCE. (tyvärr ingår ej IR mottagare så man är tvungen att köpa MCE fjärren BARA för att få IR mottagaren - dumt).

Jag har dock inte testat något spel alls, men däremot har jag kört väldigt mycket HD material och arbetat en hel del i PS och den är otroligt snabb.

Chassit är grymt snyggt, mindre än vad man tror och nätägget är lätt att gömma undan...

Däremot hade jag stora problem vid installationen av MCE2005 men det kan ha berott på CD skivan.
Bilder kommer......
MVH / daydremer

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter grymmt bra :ph34r: Kör du möjligtvis digital-tv? Finns det en intern 3,5'' plats ledig? Vad landade ditt htpc bygge på totalt?

Postad 25 January 2006 - 14:35

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Jag fick hem min SD11G5 igår men hann inte meka så mycket mer än att trycka in alla prylar i den. Den är riktigt tyst, men inte lika tyst som den dator jag kör idag. Blir nog till att göra småmoddar för att fixa det sista i tysthet.

Får återkomma när jag installerat WinXP Pro på den och kört lite program och videosekvenser. Komer inte att köra till projjen men väl till min Samsung 940B 19" TFT via DVI. Har även en Pinnacle DVB-T tuner s´å jag tänkte använda den som TV i sovrummet också :)

Min konfiguration:

SD11G5
Pentium M750
1 GB DDR2
200 GB Barracuda
Nec DVD-R/RW

Postad 25 January 2006 - 15:21

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Japp det finns en 3.5:a ledig.
Ja..kör digitalTV, men ej via datorn, än..
Funderar på ett haupauge USB tv kort... men kan inte bestämma mig...
Jag betalade väldigt lite...pga att jag kunde köpa det och göra avdrag för det.
Men det gick på...hm...
säkert 13000 minst om jag hade köpt det på vanligt sett..och då räknar jag med mce tangentbord och irmottagare.

Hej!
Den var ännu tystare än vad jag vågat hoppas på...jag har den på dygnet runt, men ibland måste jag gå och lägga örat mot den för att kontrollera så att den verkligen är på..och DÅ är den tyst. ;)

Min spec;
MCE 2005
2GB DDR2
500GB HDD Samsung ( kommer inte ihåg betäckning men den är extremt tyst )
Nec DVD brännare DL

Bilder kommer......
MVH / daydremer

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter grymmt bra :) Kör du möjligtvis digital-tv? Finns det en intern 3,5'' plats ledig? Vad landade ditt htpc bygge på totalt?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 25 January 2006 - 15:22

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
....klockade upp den till 2.3 (från original 2.0) GHZ igår...får se hur det går...än sålänge inga problem.
Nån annan som testat det?

Postad 25 January 2006 - 15:31

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1015 inlägg
  • 0
Ett problem med dessa små kuber är att de låter som f*n. Sedan får det inte rum något bra tv-kort. Och gör de det så strular det.

Postad 25 January 2006 - 15:34

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Ett problem med dessa små kuber är att de låter som f*n. Sedan får det inte rum något bra tv-kort. Och gör de det så strular det.

<{POST_SNAPBACK}>

lol...

QUOTE(daydreamer @ Jan 19 2006, 12:58 )
Hej!
Den var ännu tystare än vad jag vågat hoppas på...jag har den på dygnet runt, men ibland måste jag gå och lägga örat mot den för att kontrollera så att den verkligen är på..och DÅ är den tyst.

Postad 27 January 2006 - 10:33

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Pinnacle DVB-T tunern som jag kopplade in via USB fungerade klockrent. Så argumentet att små burkar inte klarar det funkar inte.

Om man lägger upp sitt mediabibliotek via Pinnacles mjukvara kan man sköta allt via fjärr också! Enormt billig lösning för 1k-lappen.

Har nu bara den kopplad till en 19" TFT med DVI men bildkvalitén är kanon!

Tyst och tyst. Nu har jag inte gjort något modd wse, och ljudnivån är acceptabel. Hårddisken låter mest, fläkten hör man knappt. Så det lär bli några småmoddar innna den är supertyst. Men redan nu är det en kanondator. Kylflänsen har bara blivit ljummen på sin höjd dessutom!

Postad 27 January 2006 - 10:44

Mogster
  • Mogster
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
LOL :wacko: känns som det finns lite olika uppfattning om vad som e tyst...

Postad 27 January 2006 - 16:14

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Ja, vad som är tyst är ju subjektivt. Har blivit van med tysta datorer de senaste åren där den ena efter den andra har moddats till ännu tystare dator än föregående. Man kanske blir lite kräsen.

De tidigare datorerna har alla varit Mini-Itx så prestandan är nu kanoners och omoddad Mini-Itx standardburk låter betydligt mer än en SD11G5 som den är.

Nu låter den väldigt lite utan moddning så det lär inte vara något som man stör sig på. Men den hörs fortfarande i mitt tysta rum.

Som det påpekades i Silent PC Review så har den externa nätdelen ett missljud som kommer så fort man stoppar i nätsladden. Låter nästan som en fläkt. Fast den ska vara fläktlös. Däremot är det ingenting som jag har hört förutom när jag haft örat 20 cm från själva nätdelem. Som för övrigt är en tegelsten... :wacko:

Får se om jag orkar pilla upp den och kika.

Postad 28 January 2006 - 12:30

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Pinnacle DVB-T tunern som jag kopplade in via USB fungerade klockrent. Så argumentet att små burkar inte klarar det funkar inte.

Om man lägger upp sitt mediabibliotek via Pinnacles mjukvara kan man sköta allt via fjärr också! Enormt billig lösning för 1k-lappen.

Har nu bara den kopplad till en 19" TFT med DVI men bildkvalitén är kanon!

Tyst och tyst. Nu har jag inte gjort något modd wse, och ljudnivån är acceptabel. Hårddisken låter mest, fläkten hör man knappt. Så det lär bli några småmoddar innna den är supertyst. Men redan nu är det en kanondator. Kylflänsen har bara blivit ljummen på sin höjd dessutom!

<{POST_SNAPBACK}>

Får nog bli ett pinnacle eller haupauge usb kort tror jag...kul att det funkade!
Min nätdel är helt knäpptyst...
Min shuttle låter nästan ingenting...alltså man hör den knappt om man är längre än 30cm från den, ibland dock, kan fläckten dra iväg, och då låter den...=)
Och nej, det är inget fel på min hörsel =)
Den blir aldrig heller riktigt varm...
Kletade du på kylpastan med eller? Det kan nog göra endel för kylningen....

Skriv gärna vad du gör för modifikationer på den...om du gör några...!
MVH /DD

Postad 30 January 2006 - 14:02

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Jo, kör fläkten på för fullt så låter det förjävligt. Men nu verkar det bara vara ibland när man kopplat ur den och startar upp. Efter någon sekund varvar den ner till sin tysta lunk.

Som sagt så blir flänsen på processorn knappt ljummen. Pastan tryckta jag dig så klart :)

Som moddningar kan jag tänkta mig att göra följande.

1. Satsa på en Seagate 7002.9-serie HD.

2. Montera disken utan direktkontakt metall-metall på något sätt...

3. Sätta fötter på chassiet som inte fortplantar vibrationer vidare till bord/bänk eller annat.

4. Byta fläkten till en som är tystare. Men det är nog det sista man ska göra.

Postad 30 January 2006 - 16:39

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

3. Sätta fötter på chassiet som inte fortplantar vibrationer vidare till bord/bänk eller annat.

<{POST_SNAPBACK}>

Har lite frågor kring dina val till min egna HTPC:

1, Varför en Seagate, har hört att Samsung SpinPoint ska vara tysta. Är denna tystare?

2. Vilken typ av montering tänkte du på?

Postad 30 January 2006 - 20:49

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har lite frågor kring dina val till min egna HTPC:

1, Varför en Seagate, har hört att Samsung SpinPoint ska vara tysta. Är denna tystare?

2. Vilken typ av montering tänkte du på?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör en 2 st spinpoint till denna dator.... SP2504C...den är riktigt tyst så den kan jag rekommendera!

Postad 30 January 2006 - 20:55

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Jo, kör fläkten på för fullt så låter det förjävligt. Men nu verkar det bara vara ibland när man kopplat ur den och startar upp. Efter någon sekund varvar den ner till sin tysta lunk.

Som sagt så blir flänsen på processorn knappt ljummen. Pastan tryckta jag dig så klart :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tog bort inne-gallret när ja monterade ihop allt... vet inte hur mkt det gör men det kändes väldigt onödigt att ha det där...

Här är visst nån som har tänkte samma tanke som du, och som genomfört det med resultat...antar att du har redan läst men postar ändå...

"Even though our standard review policy is to assess products in stock form, in this case, a fan swap mod was too simple and too tempting not to try. The CPU cooling system in the SD11G5 has enough headroom to accommodate a quieter, slower fan like the Nexus 92. Even if the fan controller ends up pushing it to a higher speed than with the stock fan, the smoothness of a Nexus would lower the overall noise. Couple this with cutting out the back grill and removing the inside wire grill, and you might end up with a very quiet system, one that's subjectively as quiet as the low SPL measurements would suggest, without the annoying buzz of the stock fan."

källa; http://www.silentpcr...e274-page9.html

Redigerat av daydreamer, 30 January 2006 - 21:04.

Postad 30 January 2006 - 23:11

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Är inte spinpointdiskarna borta från marknaden?

Postad 06 February 2006 - 09:08

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Är inte spinpointdiskarna borta från marknaden?

<{POST_SNAPBACK}>

Finns att köpa lite här och där...
Finns även på samsungs hemsida...
Varför skulle de vara borta från marknaden?

Postad 06 March 2006 - 20:33

daydreamer
  • daydreamer
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt ett nytt grafikkort... Asus Geforce 6600 GT total silent med heatpipe lösning...
Det var verkligen preciiiiiis så att det gick in i denna datorn..det va verkligen på millimetern..haha..
Men jag är riktigt nöjd att det gick!
Grafikkortet är lixom inte direkt litet... se länk:
https://www.prisjakt...ukt.php?r=48166

Men nu till problemet... nu ryms inte DVD brännaren...CRAP!!
Den är 1 cm för djup...
den är 21 cm djup..
Är det standard eller är alla lika djupa?
Har för mig att det kan skilja endel?
Någon som har lust att mäta lite...så skulle det vara uppskattat!!
Behöver alltå byta min nec brännare till en som inte är lika djup!
Thanx

Postad 02 April 2007 - 20:36

pilfinco
  • pilfinco
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Om någon finner denna tråd intressant och funderar på att införskaffa en Shuttle xpc Barebone SD11GS så säljer jag en sådan :) helt orörd i låda...

Hör av dig via forum eller via annons i minhembio eller blocket.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.