Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Motordriven ridå, någon?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 December 2005 - 14:11

cybear
  • cybear
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har tänkt mig att fixa till en motorstyrd ridå framför duken och är lite nyfiken på hur ni andra har gjort?
Har letat runt lite på forumet men inte hittat något...
(Jo, jag har hittat massor men inte just om detta...)
Några av er nördar :) måste ju redan ha det hemma!?!

Jag är bara på tankestadiet än, så jag är öppen för alla förslag.
Men det är är någorlunda klart att att den kommer IR-styras via ett reläkort och drivas av motorn från en gammal Bosch-skruvdragare (med kass batteri).
IKEAs gardinskena Kvadrant ligger också bra till.

Nå hur har ni gjort?
Överös mig med smarta och snygga lösningar! :)

Postad 15 December 2005 - 18:00

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Jocke_Gbg har gjort lite sånt. Du kan se bilder i hans galleri under "Gamla lägenheten", men även se allt han skrivit om sina hemmabyggen på hans egna hemsida.

Postad 23 December 2005 - 16:11

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Jag har samma sak på gång.... har redan en fet Kvadrant i taket, 4 spår. Skall användas för ridån, lodräta maskningen av duken med hjälp av panelgardiner och för en kappa framför alltihop. Däremellan sitter en rad med spotlights monterade på Kvadranten. Mycket minimalistiskt med bara en lamphållare för GU4 och 35mm reflektor-halogen-lampor, 8 stycken.

Kommer nog använda IKEAs Sanela gardiner för ridån.
Postad bild
Mycket prisvärt för den kvaliteten på sammet. Finns inte i vinrött dock, synd, så det får bli mörkblått.

Nya Tupplur gardiner (inte rullgardin) hade varit perfekt om den hade funnit i fler färger än ljusgrått.
Postad bild

Till maskningarna hittade jag ett bra tyg på Ohlsons tyger (kungsgatan/sveavägen i sthlm). Velour på 90cm bredd för 89kr metern är perfekt. De hade även plysch, men den är för elastisk, och riktigt fin sammet men den är för dyr.

Motordrivningen skall vara fjärrkontrollerad med hjälp av enWelleman 15-CHANNEL INFRARED RECEIVER
Postad bild
En motor med lagom utväxling, typ skruvdragare, skall få driva en lina eller mycket tunn kedja mellan två hjul i varsin ända på Kvadrant-skenan. De båda sidorna av ridån fäster man på varsin sida om hjulen så att de åker åt olika håll när motorn drar i linan.

Ett dubbelt relä skall sköta korskopplingen som behövs för att reversera motorerna och köra åt båda hållen.
Postad bild

Ändlägesbrytare eller liknande hade jag inte tänkt att bry mig om. Motorn går så länge man håller in knappen på fjärren. En lätt inställd moment-slir-koppling på skruvdragaren får se till att man inte drar sönder något om man trycker för länge.

Postad 28 December 2005 - 23:29

cybear
  • cybear
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

En motor med lagom utväxling, typ skruvdragare, skall få driva en lina eller mycket tunn kedja mellan två hjul i varsin ända på Kvadrant-skenan.

Vi verkar vara inte på väldigt liknande spår.

Kedja vill jag helst slippa så jag har mest funderat på en tunn vajer (eller kanske en tvättlina...)

Mitt största problem just nu verkar vara att hitta lämpliga hjul...
Har du hittat några bra någonstans??

Postad 31 December 2005 - 12:27

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

~
Mitt största problem just nu verkar vara att hitta lämpliga hjul...
Har du hittat några bra någonstans??

Jag tänkte testa med dessa. Det är hjul från en lindragen rullgardin från IKEA. Samma som sitter på Tupplur men dessa är från en enklare rullgardin de sålde ut för 29kr. Passar för 3mm lina liknande den som följer med, verkar lagom tror jag. Antingen använder jag ytterkåpan till rullen som syns på bilden eller så sätter jag dit stora brickor på sidorna för att hindra linan att spåra ur.
Rullen i andra ändan kan vara betydligt enklare.
Bifogad fil  rulle.jpg   103.6K   189 Antal nerladdningar

Redigerat av demoniak, 31 December 2005 - 12:29.

Postad 31 December 2005 - 15:21

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Det blev bra med rullgardinsrullarna som hjul.
Kolla in!
Bifogad fil  2005_12_31_15.20.40.jpg   131.25K   221 Antal nerladdningar
Postad bildFilmsnutt (Xvid/mp3)

Redigerat av demoniak, 31 December 2005 - 15:22.

Postad 04 January 2006 - 22:04

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Jag övergav Tupplur-rullarna därför att jag kom på att jag inte kunde ha rullen monterad i skenan då den skulle hindra maskningen/ridån att åka hela vägen ut åt sidan.

Har nu gjort om det med ett block från Classe och 2,8mm lina från Bauhaus.
Bifogad fil  2006_01_04_22.46.49.jpg   120.24K   163 Antal nerladdningarBifogad fil  2006_01_04_22.47.03.jpg   129.44K   206 Antal nerladdningar

Postad 05 January 2006 - 16:49

cybear
  • cybear
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Rullen som är monterad i skruvdragarmotorn, är den från Tuppluren eller?

Jag var på Ikea här om dagen för att kolla in "tupplursdrivningen". Den ser ut att vara precis vad jag vill ha. Men det kändes lite menigslöst att köpa en hel gardin för typ 200:- bara för ett litet hjul..
Det possitiva var dock att den delen ska finnas som reservdel (!!!) fast den var slut just för tillfället.

Postad 05 January 2006 - 19:12

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag övergav Tupplur-rullarna därför att jag kom på att jag inte kunde ha rullen monterad i skenan då den skulle hindra maskningen/ridån att åka hela vägen ut åt sidan.

Har nu gjort om det med ett block från Classe och 2,8mm lina från Bauhaus.
Bifogad fil  2006_01_04_22.46.49.jpg   120.24K   163 Antal nerladdningarBifogad fil  2006_01_04_22.47.03.jpg   129.44K   206 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

Ser kul ut!
Funkar det bra eller blir det lite slir?
Var hittat du motorn och är det en växelåda?

Postad 05 January 2006 - 20:32

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
snygg lösning!

Glider det lätt i kvadrantskenan? Ät lite sugen på nått liknande!

Postad 06 January 2006 - 17:56

Masterior
  • Masterior
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Kan man köpa en "färdig" motorstyrd ridå att sätta upp ... Jag vet inte riktigt om jag har orken att bygga ihop en själv :(

Postad 07 January 2006 - 00:35

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Rullen som är monterad i skruvdragarmotorn, är den från Tuppluren eller?

Ja.

Jag var på Ikea här om dagen för att kolla in "tupplursdrivningen". Den ser ut att vara precis vad jag vill ha. Men det kändes lite menigslöst att köpa en hel gardin för typ 200:- bara för ett litet hjul..
Det possitiva var dock att den delen ska finnas som reservdel (!!!) fast den var slut just för tillfället.

Förstår det. På IKEA Barkarby säljer de ut rullgardinen Matilda som har samma mekanism som Tupplur för 29kr. Då är det okej att köpa för bara rullen, jag köpte flera stycken.

Postad 07 January 2006 - 00:40

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Funkar det bra eller blir det lite slir?

Det funkar bra. Slirar bara när det "ska" slira, dvs. om man fortsätter att köra när det tar stopp. Eftersom jag inte har några ändlägesbrytare.
Man kan justera hur spänd linan är, ju spändare den är ju bättre grepp får drivhjulet.

Var hittat du motorn och är det en växelåda?

Motorn med växlarna hade jag sedan tidigare. Den är mycket lik motorn och växeln i en skruvdragare men fördelen med den här är att jag kan pussla ihop flera lager av planetväxlar för att få det varvtal jag vill.

Postad 07 January 2006 - 00:44

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

snygg lösning!
Glider det lätt i kvadrantskenan? Ät lite sugen på nått liknande!

Tack :)
Ja det glider lätt. Använder här hållare för panelgardiner ur Kvadrant-serien. Det är en aluminium-list som hänger i skenan med två glidfästen.
Jag skall även hänga upp en ridå med flera små glidfästen och krokar. Återstår att se hur lätt det kommer att glida.
Lite Teflon-spray skulle säkert underlätta om det blir för trögt.

Postad 07 January 2006 - 01:46

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Det är lite läskigt nästan :) Har i ett par månader väntat på rätt tillfälle("tillstånd från sambo) att börja med vardagsrummet och har därför ägnat en hel del tid till skisser på jobbet *..hrm..
Skulle vara kul hitta dessa då det ser ut nästan exakt som du har gjort, inkl. 1 trippelskena och en enkelskena. Fast med trissor från ÖB i.s.f classe :rolleyes:

Ska bli intresant och se hur det går med själva ridån, gissar att du kommer att ha lite tyngre tyg där. Funderar på att ha en lite kraftigare skena ytterst för ridån med blats för rullglid, men funkar det bra med kvadrant vore det ju toppen!

jobba på!

Postad 24 January 2006 - 11:42

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Sådär ja, nu är hela hemmabion på väg upp igen efter att ha slitit ned det mesta för att måla om. Har målat väggar och tak i den delen av rummet (bor i en etta) där duken är. Färgen jag valde var Beckers Elegant helmatt, glans 4, i kolören S4500. Ungefär 50% grått alltså. Elegant-färgen var lite dyrare (400:- / 3 liter) men en fördel var att det var helt luktfri.
Ser mycket bättre ut nu med helmatta grå väggar i stället för blanka ljusgula!

Kvadrantskenan var tvungen att bli lite ommöblerad för att få plats med allt. Hade inte tänkt på att ridån tar ca 10 cm på tjockleken när den är ihopdragen pga. att den veckar sig. Ridån är inte uppe på bilden än men allt är färdigsytt nu så den kommer upp snart. Kommer att använda innersta spåren av de fyra för maskningspanelerna och den yttersta för ridån. Två spår oanvända i mitten alltså. Kappan kommer jag sätta upp på en wire framför spotlightsen.

Bifogad fil  2006_01_24_01.45.56.jpg   130.17K   167 Antal nerladdningarBifogad fil  2006_01_24_01.46.48.jpg   126.05K   132 Antal nerladdningar

Postad 27 January 2006 - 21:22

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat! :lol:

Men jag förstår inte riktig hur du menar i ditt galleri när du tycker att 2:1 är en bra kompromiss mellan 16:9 och 2.35:1? :huh:

Hur gör du då, menar du att du kör 16:9 och maskar i sidled så att du får den svarta "ramen" runt bilden? :unsure:

Men hur gör du i 2.35:1-läge då? Du har väl ingen maskning vertikalt eller?

Eller menar du att du zoomar ut bilden vid 2.35:1? Men även då blir det ju en del kvar att maska vertikalt eftersom bredden inte räcket till för att få full 2.35:1 format?

Vad har jag missat? :rolleyes: :blink:

Har länge tänkt göra nåt liknande, men jag blir helt snurrig och svettig när det börjas snackas relä, styrkort, microbrytare osv., fattar noll av sånt :lol: , är det svårt eller är det lätt för er att svänga ihop en ENKEL kopplingsplan på era byggen? ;)

Ang. din projj. Ae-700

Använder du lensshiften på den?
Och om du gör det: Hur blir det när du zoomar? Jag menar om man skulle haft en 2.35:1 duk, och kört 16:9 material på den, dvs. fylla ut på höjden och svarta border på sidorna, hade det gått bra att bara zooma ut bilden och bilden hade hamnat exakt rätt i 2.35:1-duken? Eller hade det blivit en massa meck med att rikta om projjen för att få bilden rätt på duken? :rolleyes:

Som sagt, snyggt jobbat! ;)

Postad 28 January 2006 - 10:02

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Kamann då!............... VAKNA! :lol: :blink: :rolleyes: ;)

Postad 30 January 2006 - 17:42

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Snyggt jobbat! :)

Men jag förstår inte riktig hur du menar i ditt galleri när du tycker att 2:1 är en bra kompromiss mellan 16:9 och 2.35:1? ;)
~
Vad har jag missat? ;)  ;)

Tack!

Låter som du inte direkt har missat något utan har rätt bra koll på läget ;)
Det stämmer att det krävs en del justeringar för att växla mellan 16:9 och 2:35:1. Därför är även vertikala maskningar på gång samt även fjärrkontroll för zoom och lens-shift. Då slipper jag ställa mig upp i soffan för att ratta på linsen.

Det som gör att jag tycker formatet är en bra kompromiss är att bildytan blir den samma. Antingen 235x100cm eller 200x112cm, både ger en yta på drygt 22000cm2

En tanke är att automatisera det hela så att en knapptryckning kan ändra både zoom och maskningar, men det får bli nästa steg.
Se den här tråden jag skrev för ett år sedan när jag fick idén: https://www.minhembi...showtopic=76497

Postad 30 January 2006 - 17:51

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Ang. din projj. Ae-700
Och om du gör det: Hur blir det när du zoomar? Jag menar om man skulle haft en 2.35:1 duk, och kört 16:9 material på den, dvs. fylla ut på höjden och svarta border på sidorna, hade det gått bra att bara zooma ut bilden och bilden hade hamnat exakt rätt i 2.35:1-duken?  Eller hade det blivit en massa meck med att rikta om projjen för att få bilden rätt på duken? :)

Rikta om projjen skall du inte behöva göra. Det är det som är det fina med lens-shiften.
Hur bilden flyttas när zoomen ändras beror på hur lens-shiften är inställd. Om du har den helt och hållet i mitten kommer alla hörn att flyttas lika långt från centrum när du zoomar.
Har du den däremot ställd nästan så långt ned som möjligt, = linsen i höjd med bildens överkant vilket är vanligt när man har den moterad i taket eller på en hylla, så kommer överkanten av bilden att vara stilla medans underkanten flyttas när du zoomar.

Postad 01 February 2006 - 01:09

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Ang. din projj. Ae-700
Och om du gör det: Hur blir det när du zoomar? Jag menar om man skulle haft en 2.35:1 duk, och kört 16:9 material på den, dvs. fylla ut på höjden och svarta border på sidorna, hade det gått bra att bara zooma ut bilden och bilden hade hamnat exakt rätt i 2.35:1-duken?  Eller hade det blivit en massa meck med att rikta om projjen för att få bilden rätt på duken? ;)

Rikta om projjen skall du inte behöva göra. Det är det som är det fina med lens-shiften.
Hur bilden flyttas när zoomen ändras beror på hur lens-shiften är inställd. Om du har den helt och hållet i mitten kommer alla hörn att flyttas lika långt från centrum när du zoomar.
Har du den däremot ställd nästan så långt ned som möjligt, = linsen i höjd med bildens överkant vilket är vanligt när man har den moterad i taket eller på en hylla, så kommer överkanten av bilden att vara stilla medans underkanten flyttas när du zoomar.

<{POST_SNAPBACK}>

Då var det som jag trott hela tiden, att man måste rikta om projjen för att bilden skall hamna rätt på duken när man zoomar ut med lensskift använt, och att den måste stå i "nollläge" för att man skall slippa omriktning... DRYYYGT! :D

VARFÖR kan ALDRIG nånting bara vara enkelt och funka UTAN problem? :D

Postad 02 February 2006 - 01:32

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Nu är ridån och kappan framför uppe. Behövdes mer avstånd mellan "lagren" än vad jag räknat med så jag kunde inte utnyttja alla spår i Kvadranten. Därför hänger kappan på en wire framför.
Motordriften är inte helt inkopplad än... men det är på gång
Bifogad fil  2006_02_01_22.46.15.jpg   117.14K   81 Antal nerladdningar

Postad 03 February 2006 - 12:25

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Kan du inte rita en enkel ritning hur du får det att funka med hjul och lina?

Får inte ihop det när jag ser på dina bilder, eller har du ändrat nåt?

En motor för att dra isär de båda?

Men det ser ju ut på bilderna som om att det ända som skulle hända är att båda antingen förflytta till vänster eller höger, samtidigt, vilket inte är så bra?

Redigerat av Dr. Death, 03 February 2006 - 12:26.

Postad 04 February 2006 - 15:04

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Kan du inte rita en enkel ritning hur du får det att funka med hjul och lina?

Får inte ihop det när jag ser på dina bilder, eller har du ändrat nåt?

En motor för att dra isär de båda?

Men det ser ju ut på bilderna som om att det ända som skulle hända är att båda antingen förflytta till vänster eller höger, samtidigt, vilket inte är så bra?

Det är givetvis två separata motorer och linor, ett för maskningen och ett för ridån, så att de går att styra individuellt.
Tror att det du missat är att högra och vänstra halvan av ridån är fäst i linan på var sin halva av linan när den löper mellan trissan på motorn och blocket på andra sidan. Se skissen.
Det gör att båda halvorna kommer att åka antingen mot mitten eller från mitten när motorn går åt det ena eller det andra hållet.
Bifogad fil  motorstyrning.gif   27.13K   126 Antal nerladdningar

Postad 13 February 2006 - 00:37

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Hittade den här webbplatsen:
Postad bild http://www.silentgliss-sweden.info/
Verkar ha det mesta för ridåer, rullgardiner och liknande.
Säkert dyra grejer men kan säkert vara bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.