Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vill bli av med brummet!

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2005 - 23:30

magdalena_f
  • magdalena_f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
jag håller på att bli tokig här hemma, det brummar nåt så fruktansvärt ur mina högtalare..

jag har en sony str-db1080 förstärkare som ja har dvd, dator, digitalbox, tuner, md, ps2, o video kopplade till..gick o köpte mig ett mantelströmfilter som inte hjälpte ett dugg, har suttit jättelänge o kopplat loss allt o flyttat förstärkaren långt bort från tv o sladdar och nu står den där på golvet och det enda som e inkopplat är högtalarkablarna och elsladden..och ÄNDÅ brummar det!

i förra lägenheten hade ja inte samma problem.. e ja heeelt fel om ja vill skylla på elkontakterna i den lägenheten ja bor i nu?? de e ju faktiskt ett gammalt hus.. eller har ja bara förstört nåt i förstärkaren själv?? eller e de nåt helt annat spännande fel kanske? skulle ett avstörningsfilter hjälpa? allstå ett såntdär man sätter på ljudkablarna från tex dvd - förstärkaren?

ja får väl ge upp för kvällen o hoppas nån sitter på lösningen :D

Postad 27 December 2005 - 23:45

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
har du testat med ett jordat utag??? eller om du kör med jordat utag - har du testat ojordat? kan ju vara jordfel bl a...

btw: välkommen till forumet! :D

Postad 27 December 2005 - 23:53

magdalena_f
  • magdalena_f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
de finns bara ojordade uttag här .. om ja inte lånar kylskåpets uttag förstås o så sugen e ja inte på det :)

men de finns ju orginal uttag o nyare insatta uttag.. skulle de kunna va skillnad på dom??

och tack för välkomnandet :D

Postad 28 December 2005 - 00:08

Divinatio
  • Divinatio
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har du ingen annan aparatur ansluten kan det inte vara mycket annat än förstärkaren. Brummet du hör verkar vara nätets 50Hz växelströmsväxling du hör.
Tycker du ska testa förstärkaren på annan plats för att vara på den säkra sidan.

Mvh Janne

Postad 28 December 2005 - 09:20

magdalena_f
  • magdalena_f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
men betyder det att nåt har gått sönder i förstärkaren eller att den bara e dålig? och vad kan man göra åt det?

Postad 28 December 2005 - 09:59

kandello
  • kandello
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Prova att dra ut antennkabeln.

...såg att du provat med jordavskiljare redan.

Redigerat av kandello, 28 December 2005 - 10:03.

Postad 28 December 2005 - 11:24

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Hej magdalena_f och välkommen till MinHembio.com.

Du skrev att du hade alltså provat med en mantelavskiljare

Det man kan testa efter det är att bla kontrollera vilken sida i eluttaget som är fas resp nolla och sedan vända på elkablarnas kontakter om de suttit felvänt. Om man har flera apparater som är jordade kan man få jordbrum om dessa (ihopkopplade via signalkablar) är kopplade mot gemensam jord. En åtgärd är då att ha en endast en apparat jordad och de andra med ojordade kablar.

Transformatorer kan ha en förmåga att brumma, vet en del som skruvat fast dem å ytterligare en del som lagt bitumenmassa ovanpå med gott resultat. Även fast det verkar lite humbugg...

Till sist undrar man ju om det brummar hela tiden, eller om det bara brummar i början eller när elektroniken blivit varm ? Sedan kan det ju vara så att faktiskt något gått sönder...

Hoppas det ordnar till sig, och du kommer att trivas på forumet.

Mvh
:D Passerati

Redigerat av Unregistered1041101d, 28 December 2005 - 11:26.

Postad 28 December 2005 - 11:36

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Fråga är igentligen hur högt det brummar. Jag vet att jag får lite brus från min förstärkare men det är inget jag märker om jag inte står precis framför den.

Postad 28 December 2005 - 12:10

magdalena_f
  • magdalena_f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
jag har redan hunnit provat att vända på kontakten utan att de blev nån skillnad.. o just nu e förstärkaren det enda som är i eluttaget.. brummet ökar om ja ökar volymen och det hörs väldigt tydligt..

nu bor ja i en liten etta o har sängen framför tvn o sateliter precis vid huvudet i sängen.. o normalt somnar jag till tvn men när den stängs av står förstärkaren fortfarande på och det brummar såpass att man vaknar av det efter ett tag..:D det kan va inbillning men jag tror faktiskt brummet ökar när allt vart på länge.. och tunern står faktiskt på förstärkaren och den blir väldigt varm snabbt..men ja e näästan helt säker på att brummet ökar ..

brummet kommer ju i alla högtalarna o subben.. spelar heller ingen roll om ja tar bort subwoofern eller ntå av de andra.. eller har korta ljudkablar som inte ligger mot nåt ..

nån lösning?

Postad 28 December 2005 - 12:19

magdalena_f
  • magdalena_f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
hm.. nu har ja haft förstärkaren avstängd så den är sval... o när ja satte på den var de knäpptyst.. men sen tog det typ 2minuter innan oljudet kom tillbaks..

så ja antar att nåt e trasigt i förstärkaren? men vad? o hur får ja de lagat??

Postad 28 December 2005 - 13:11

Rastlös
  • Rastlös
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
transformatorn är det nog tror jag!!!! du skrev när du ökar volymen ökar brummet förstärkarn gör nog bara sitt jobb, genom att öka signaler det gället även brummet som orsakas av nått där inne i förstärkarn....

den kan ha gått sönder under flytten för att problemet började i din nya lägenhet.....
men öppna förstarkarn och lyssna om transformatorn låter eller vibrerar obs du måste ha strömmen på så var vädigt försiktig lyssna endast. pilla inte på nått. Man hör den om den är trasigt så ta reda på beteckningen är du händig så kan man nog byta u den

Postad 28 December 2005 - 14:15

Unregistered2cf4a30e
  • Unregistered2cf4a30e
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

transformatorn är det nog tror jag!!!! du skrev när du ökar volymen ökar brummet  förstärkarn gör nog bara sitt jobb, genom att öka signaler det gället även brummet som orsakas av nått där inne i förstärkarn....

den kan ha gått sönder under flytten för att problemet började i din nya lägenhet.....
men öppna förstarkarn och lyssna om transformatorn låter eller vibrerar obs du måste ha strömmen på så var vädigt försiktig lyssna endast. pilla inte på nått. Man hör den om den är trasigt  så ta reda på beteckningen är du händig så kan man nog byta u den

<{POST_SNAPBACK}>

Hon har inte flyttat nyligen men har installerat surround högtalarna först nu för att klargöra lite, och är det nätdelen så är det väll störst chans att det är läckande kondensatorer som är problemet i alla fall var det som var vanligast när jag läste konsumentelektronik på gymasiet.

Sökte lite och hittade en tråd på ett tyskt forum om "brummen" som han fick lagat för 120Euro dock kan varken jag eller magdalena tyska så någon får gärna summera texten i länken :D

http://www.hifi-foru...909&postID=last

Postad 30 December 2005 - 13:19

Unregistered2cf4a30e
  • Unregistered2cf4a30e
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Ingen som kan hjälpa till med att läsa vad dom kan fram till i den tyska tråden jag länkade innan

Postad 04 January 2006 - 21:48

Unregistered2cf4a30e
  • Unregistered2cf4a30e
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Upp upp igen

Postad 04 January 2006 - 21:55

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
är det inte ganska vanligt att få brum när man kör ljud från en dator som är i ojordat uttag. I min förra lägenhet anslöt jag en kabel mellan datachassi och förstärkarens antennjord, blev knäpptyst. är väl potentialändring mellan prylarna

Postad 05 January 2006 - 23:24

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Prova att koppla ur alla komponenter och högtalare, kort sagt allt bortsett från strömsladden och sätt sedan på förstärkaren. Låter den fortfarande?

Postad 06 January 2006 - 12:24

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Var det inte i hennes högtalare det brummade, har starkt för mig det utan att läsa tillbaka i inläggen. Själv tippar jag på att det är något tjall på din strömdel i förstärkaren, någon krets eller kanske konding som har gått. Alltså bränt. Har du möjlighet att skruva isär och kontrollera kretskortet där nätdelen sitter kanske du kan upptäcka om något ser bränt ut. Isåfall har du en bränd nätdel. Inget märkvärdigt, men åtgärda det snarast. Det kan förstöra andra delar i förstärkaren.

Postad 06 January 2006 - 19:14

magdalena_f
  • magdalena_f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
själva förstärkaren låter inget.. bara högtalarna..:)

har öppnat den men såg inget särskilt.. får väl lämna in den till nån...

Postad 06 January 2006 - 23:20

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
testa det jag skrev förut då...

Postad 07 January 2006 - 00:21

krille127
  • krille127
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Prova att dra ut antennkabeln.

...såg att du provat med jordavskiljare redan.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med "kandello". Hade problem med "brum" från min sub. Fick koppla på en DC-Separator på antenn kablen. Allt ok sedan dess.

Postad 24 January 2006 - 09:14

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Hur har det gått med detta?

Postad 24 January 2006 - 18:45

magdalena_f
  • magdalena_f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
ja har inte gjort nåt åt saken... men ja har tänkt lämna förstärkaren på lagning sen när ja har pengar igen :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.