Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Televés Mira DVB-T antenn

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2006 - 19:42

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenheter?
Finns det någon bättre/lika bra men billigare?

Finns på Kjell & Company för 649:-, artikelnummer: 30117

Redigerat av Unregistered13971276, 01 January 2006 - 19:44.

Postad 01 January 2006 - 20:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
testat flera antenner och den funkar jävligt bra i jämförelse med dom andra jag testat så det är värt det extra man får betala för den...

Postad 01 January 2006 - 20:25

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Kan oxå gå i god för denna antenn.. Har den själv och har provat flertalet utav inomhus antenner utan speciellt bra framgång, men med denna så funkar det klockrent ivf..
Kan tilläggas att jag har ca 30m antennkabel dragen från denna antenn men ändå är det fullgod signal styrka..

Postad 01 January 2006 - 20:53

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Det låter ju kanonbra! :)

Hur stor är den ungefär? Kan man välja om man vill ha den stående eller liggande?

Postad 01 January 2006 - 21:32

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jag och en kompis har varsin och tycker också den funkar kanonbra.
Dock har jag en triax ufo också som är snäppet vassare men också mycket dyrare.

Postad 01 January 2006 - 21:41

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Jag äger två stycken Mira och tycker de fungerar utmärkt. Jag ligger på en signalstyrka mellan 95-100% med boxer.

Postad 01 January 2006 - 23:03

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Även jag har denna antenn. Gick bet att få bra mottagning med 3st antenner innan men med Miran så funkar det kanon. ;)

Postad 02 January 2006 - 01:49

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Det låter ju kanonbra!  ;)

Hur stor är den ungefär? Kan man välja om man vill ha den stående eller liggande?

<{POST_SNAPBACK}>

om man bor väldigt nära sändaren kanske de går ställa den ståendes men den är meningen att vara liggandes... den tar inte så stor plats du kan lägga den ovanpå nån bokhylla eller liknande förutsatt att du har signal där förstås att ställa i fönstret är inte alltid bäst...

Redigerat av Leatherface, 02 January 2006 - 06:24.

Postad 27 January 2006 - 23:47

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Drar upp denna tråd eftersom jag har några frågor.

Har haft en "billig" antenn från clas ohlson (art.nr 38-1567) kopplad till min HTPC (dvb-T kort) och den har fungerat OK, men har ändå emellanåt gett små "ryck" i bilden.

Nu ville jag eliminera dessa ryck genom att köpa en av de bästa antennerna på marknaden och slog till på Televés Mira.

Döm min förvåning när Miran presterar mycket sämre än min clas ohlson antenn ! ?

Jag har Miran påslagen, styrkan är satt till max och jag kopplar antennsladden till rätt uttag - ändå får jag en bild fyll av "ryck" eller ingen bild alls.

När jag kopplar in Clas Ohlson antennen på samma plats får jag en fin bild (men den kan rycka till lite en gång i minuten)

Kan det tänkas att jag fått ett måndag-exemplar eller har jag missat någon inställning ?

Man kan ju vrida "ytter-ringen" på antennen - fyller den någon funktion ?

Den verkar ändå fungera eftersom den ger bild och ljud - men mottagningen är väldigt dålig :lol:

Hoppas att någon kan ge något tips.

Postad 28 January 2006 - 00:00

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Man kan ju vrida "ytter-ringen" på antennen - fyller den någon funktion ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl för att kunna "rikta" antennmottagningen. Upplever själv ingen större skillnad i signalstyrka om jag "riktar" den, så om det har någon egentlig betydelse kan jag inte svara på. Jag har min placerad nästan snett bakom TV:n intill en betongvägg (som ligger nästan ortogonalt mot närmsta sändare), d.v.s ett ställe där man först skulle kunna tro var det sämsta men efter lite omflyttningar i rummet så visade det sig tvärtom att det var en av de bästa platserna. Har ingen större koll på varför men misstänker att det kan ha att göra med reflektioner i rummet o.s.v.

Har du testat att flytta runt antennen och fått samma dåliga resultat? :blink:
Hur mycket har du skruvat upp antennförstärkningen? Labbat med den något? Endel boxar har ju spänningsmatning i antennuttaget, inget som du haft på med den gamla antennen? :rolleyes:
Det är det jag kan komma på just nu. Hoppas det löser sig! :lol:

Redigerat av Teppic, 28 January 2006 - 00:01.

Postad 28 January 2006 - 12:08

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Tack för tipsen :lol:

Jo, jag har testat att ha antennförstärkningen på olika lägen, har även testat att koppla in min Clas Ohlson antenn till Miran och bara använda förstärkningen (fungerade inte så bra - kanske inte går?)

Nu på förmiddagen har jag placerat Miran på olika platser, och det är uppenbarligen inget fel på den eftersom jag har lyckats få rätt bra mottagning på andra ställen.

Däremot kan jag emellanåt få samma "ryck" i bilden som med Clas Ohlson antennen - så någon förbättring jämfört med den har jag inte märkt.

Förövrigt så borde jag ha optimal mottagning eftersom jag bor 3-4km från sändaren, bor högt upp i huset och har i princip fri sikt mellan mig och sändaren.

Börjar misstänka att mina "ryck" i bilden beror på något annat... :blink:

Postad 28 January 2006 - 17:26

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Det låter som störningar.. Någon i huset som använder en strömbrytare, öppnar en kylskåpsdörr, bilar eller mopeder i närheten. Ditt DVB-T-kort kanske är störningskänsligt. Vissa kort/boxar kan hantera sånt bättre än vissa.

Redigerat av Unregistered9c12a290, 28 January 2006 - 17:27.

Postad 28 January 2006 - 20:31

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Jo, efter lite trixande får jag nog konstatera att det inte beror på antennen.

Får ju faktiskt full styrka (med båda antennerna) när jag ser signalstyrkan i ett TV-program

Kortet är förövrigt ett Haupppauge Nova-T som ska vara (och är) mycket bra.

Tack iallafall :lol:

Postad 30 January 2006 - 22:25

karensdagsmannen
  • karensdagsmannen
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Pulver:
Jag har brottats med samma ryckproblem som du upplever med en HTPC och FireDTV. Sedan en vecka tillbaka har jag flyttat om strömsladdarna så att HTPC:n ensamt får ström från ett bra, jordat uttag med ett nätavstörningsfilter med överspänningsskydd direkt i väggen. Problemen har hittills lyst med sin frånvaro... Peppar, peppar.

Redigerat av karensdagsmannen, 30 January 2006 - 22:25.

Postad 27 February 2008 - 11:36

borsig
  • borsig
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag köpte en Dilog DT-358 med antenn i ett paket från Netonnet i förrgår och fick med en antenn som heter Maximum DA-1200.

Var inte riktigt nöjd med mottagningen i lägenheten och så köpte jag en Televés Mira efter alla positiva inlägg om den modellen här på forumet.

Folk skriver ju att de har den i skåp och funkar uppe på bokhyllor medans jag hade den i fönstret där jag ser en mast som är ca 8km bort. Bor i göteborg och har två master nära (Brudaremossen och Slättadamm) vilka båda ligger inom 8km från lägenheten.

Jag måste säga att jag blev riktigt förvånad när jag INTE lyckades få lika bra mottagning på Miran jämfört med den lilla plastbiten från netonnet! Förstår inte om jag som vanligt fått nåt måndagsexemplar eller om Maximum DA-1200 helt enkelt är bättre?
Testade väldigt många olika riktningar och placeringar och inget hjälpte...

1200:an kan jag dessutom köra aktivt direkt på 5v från 358:an så jag slipper en kontakt till samt att den är mycket mer diskret med sin silverfärg än en svart Mira.

Maximum DA-1200
http://www.netonnet....x.asp?iid=68144

Televés Mira
http://www.kjell.com...6300000,6400000

Postad 27 February 2008 - 14:37

Imprez
  • Imprez
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
En viktig sak med Miran är att man börjar med förstärkningen på lägsta, ställer in rätt riktning på antennen så man får bästa möjliga signalstyrka och sen skruvar upp förstärkningen tills man får optimal signalstyrka.

För mycket förstärkning kan ge motsatt effekt.

Redigerat av Imprez, 27 February 2008 - 14:39.

Postad 20 February 2009 - 09:16

Andreas129
  • Andreas129
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
tänkte köpa en ny antennkabel till min Mira idag, tror du det är någon speciell man skall ha? vet att det finns speciella "100hz för tv"... kontakterna skall iaf vara två hanar

Postad 20 February 2009 - 18:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Jag kör med den här kabeln som jag bara skarvat med den kabeln som följer med Miran...
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109280

Postad 27 February 2009 - 17:13

johnnyssk
  • johnnyssk
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack för tipsen Imprez.
Ska bli intressant och se om min nya mira fungerar bättre än min gamla Claesohlson - som alltid ger ryckig bild vid dåligt väder...
Miran kostar 559:- på webhallen ( för den som har nära dit)
http://www.webhallen...od.php?id=92172

Postad 24 March 2009 - 22:12

johnnyssk
  • johnnyssk
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har nu testat Televes Mira i en månad kopplad via PlayTv(PS3), och jo den fungerar bättre än Claes Ohlsons 199:- antenn.
Men, inte så mycket bättre, tex 75% mottagning med Miran mot Claes Ohlsons 60%.
Men jag har ingen ryckig bild numera.
Lyckas dock inte få in Yle och Kanal Lokal(stockholm). Förstår inte varför, men saknar dom inte heller...
Sammanfattningsvis är Miran värd lite extrapengar - om du har dålig mottagning och provat med budgetantenn först.

Redigerat av johnnyssk, 24 March 2009 - 22:16.

Postad 25 March 2009 - 06:52

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Har nu testat Televes Mira i en månad kopplad via PlayTv(PS3), och jo den fungerar bättre än Claes Ohlsons 199:- antenn.
Men, inte så mycket bättre, tex 75% mottagning med Miran mot Claes Ohlsons 60%.
Men jag har ingen ryckig bild numera.
Lyckas dock inte få in Yle och Kanal Lokal(stockholm). Förstår inte varför, men saknar dom inte heller...
Sammanfattningsvis är Miran värd lite extrapengar - om du har dålig mottagning och provat med budgetantenn först.

Har du provat att flytta runt antennen till olika ställen? Miran kan överraska och ge bäst mottagning på de mest oväntade ställena.

TV Finland ligger i Mux M, du kanske har för dålig mottagning på just den frekvensen? Kanal Lokal gick ju i konkurs för ett tag sedan, så inte så konstigt att du inte får in den kanalen.

Postad 28 March 2009 - 13:22

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Kanal Lokal finns, som sagt, inte längre, men den låg på UHF 55 (Stockholm), där även frikanalen Axess finns, så har du rätt inställt ska du se Axess.

YLE, som heter Tv Finland, finns på UHF 53 (Stockholm), där även SVT HD finns.
SVT HD kan du ju få in om du har rätt inställning på din antenn, för det är en frikanal, och även om du inte har någon HD-mottagare (MPG4) så FINNS ju kanalen i kanalistan om du tittar efter. Du kan ju gå till den när du bläddrar bland dina kanaler, och du får ju alltid ljud även om du inte kan se HD.

Fullständiga kanallistor finns ju hos Teracom.

www.teracom.se

Finns en stor FET länk nästan mitt på första sidan:

Frekvenstabeller

http://www.teracom.se/?page=5882

Leta reda på den Största orten i din närhet, och klicka sen på Detaljer i högra spalten, så ser man om det finns Slavsändare mm. mm.

När det gäller Digital-marksänd-tv så kan man utan vidare mata från två sändare samtidigt medelst två olika antenner, och sen bara koppla ihop dem, funkar utmärkt!

www.kjell.com > Fråga Kjell > TV, Video och Satellit > Antennförstärkare och filter

http://www.kjell.com...l/antennfilter/

/LbL!

Redigerat av lbl, 28 March 2009 - 13:38.

Postad 13 November 2009 - 21:19

Orabidoo
  • Orabidoo
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Hej,

Tänke köpa en Mira. Hur fäster man den? Finns det något väggfäste eller likande? Eller skruvar man fast den på något sätt på väggen?

Tack

Postad 13 November 2009 - 22:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
du lägger den bara på en hylla eller liknande.

Postad 05 December 2009 - 10:02

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Jag har också köpt en Televes Mira för ett par år sedan men den har aldrig kommit till användning eftersom jag inte får in någon signalstyrka :)
Bor i lägenhet och har 3mil till masten.

Öppnar jag mitt fönster och sätter miran vid fönsteröppningen så vandrar signalstyrkan upp en del men jag minns inte hur mycket för det var ett par år sedan.

Det finns ju två antenn in/utgångar på Miran jag kommer inte ihåg hur man skulle koppla :blink: det finns ju en TV-symbol på en och en antenn på den andra. Givetvis ska ju TV in i tvn och den andra ska väl inte användas eftersom man kan koppla in sin takantenn där va? Nåt jag inte fattar är varför inte standard tvantennkablar fungerar.. i mitt tvkort är det en honkontakt har jag för mig och i miran en likadan. vanliga antennkablar har ju en hon och en hankontakt.

finns det några andra tips förutom att flytta runt miran i min lägenhet?

jag har comhem i huset men känns inte så motiverande att skaffa tvkort och programkort ;) sen vore de kul att kunna köra marksänd digitaltv så att jag kan få bild på projektorn.

Postad 05 December 2009 - 10:32

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Tyvärr flytta omkring den i lägenheten för att hitta bästa stället är det enda sättet.

Postad 05 December 2009 - 10:35

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
när jag provade var jag även tvungen att skarva ihop små korta tvantennkablar kanske har det en bidragande orsak? ska jag gå o köpa en antennkabel med bättre kvalitet kanske en lite dyrare?

Postad 05 December 2009 - 10:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Självklart så förlorar du ju signal om du gör skarvningar.
Sen som jag tidgiare sgt så kan man få signal på ställen där man tycker det borde vara stendött.

Postad 16 January 2010 - 12:07

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Hade tänkt at flytta lite på min Mira men själva kabeln som går mellan TVn och Miran är ju bara 1m vilket inte går ihop med mina planer.
Hade behövt en som är cirkus 5-6m skulle jag tippa på. Problemet är ju att det är hane/hane och jag hittar fasen inte någon sån alls.
Någon som har koll på om man kan köpa en sådan kabel?

Postad 16 January 2010 - 12:20

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0

Hade tänkt at flytta lite på min Mira men själva kabeln som går mellan TVn och Miran är ju bara 1m vilket inte går ihop med mina planer.
Hade behövt en som är cirkus 5-6m skulle jag tippa på. Problemet är ju att det är hane/hane och jag hittar fasen inte någon sån alls.

Köp en bit antennkabel samt två antennkontakter hane och bygg en själv. Annars finns ju adapter som dubbelhane som också fungerar om du har en färdig kabel i rätt längd.

Postad 16 January 2010 - 12:31

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Använd en Dubbel-Hane eller Dubbel-Hona, se här:

http://www.kjell.com...00000,650000000

Finns ju på andra ställen också, t ex din lokale tv-handlare.

Redigerat av anderswillhelmsson, 16 January 2010 - 12:32.

Postad 16 January 2010 - 12:51

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Köp en bit antennkabel samt två antennkontakter hane och bygg en själv. Annars finns ju adapter som dubbelhane som också fungerar om du har en färdig kabel i rätt längd.

Frågan är om signalerna blir lika starka om man ska hålla på med adapters osv?
En annan fråga som jag kan passa på att dra iväg när jag endå skriver här, ifrån antennutaget i väggen till Miran tänkte jag ha en lite finare kabel (typ guldpläterad). Men ifrån Miran till min TV, är det lika viktigt med guldpläterat där också för bästa resultat? Hittar nämnligen inga sånna hanar att köpa löst om jag nu ska göra en egen kabel (hane/hane).

Postad 16 January 2010 - 13:16

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0
Om du inte har stora problem att ta emot signaler från sändaren duger nästan vilka kablar som helst.

Själv har jag min Mira på vinden ihopsatt med en combiner som går två våningar ner till ett combiuttag och in i första satellitmottagaren, en CD HD PVR, genom en RF modulator, in i nästa satellitmottagare, en Hyro 9000TS, genom en nyl RF modulator, genom en splitter, sedan genom nästa combiner upp en våning till ett combiuttag, genom en satellitmottagare DCD 7000 samt genom en DVD HDD PVR som visar en klockren bild från de digitala marknätet.

Frånsett de långa sträckorna av kabel använder jag enbart de antennkablar jag samlat på mig genom åren vid TV-köp etc.

Postad 16 January 2010 - 13:33

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

Om du inte har stora problem att ta emot signaler från sändaren duger nästan vilka kablar som helst.

Själv har jag min Mira på vinden ihopsatt med en combiner som går två våningar ner till ett combiuttag och in i första satellitmottagaren, en CD HD PVR, genom en RF modulator, in i nästa satellitmottagare, en Hyro 9000TS, genom en nyl RF modulator, genom en splitter, sedan genom nästa combiner upp en våning till ett combiuttag, genom en satellitmottagare DCD 7000 samt genom en DVD HDD PVR som visar en klockren bild från de digitala marknätet.

Frånsett de långa sträckorna av kabel använder jag enbart de antennkablar jag samlat på mig genom åren vid TV-köp etc.

Låter som att du har en ###### massa kabel i hemmet :D
Får se vad det blir jag hittar på.
Tack för svaren!

Postad 16 January 2010 - 14:14

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Kom undan riktigt billigt, 25m kabel 49:-, 2 hanar 12kr st och en burk guldfärgad sprayfärg för 39:-
Fattar inte varför man vill lägga ner hundratals kronor på guldpläterade kablar när man kan göra egna.
Folk är bra korkade ibland alltså...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Postad 16 January 2010 - 14:27

Unregisteredb25b72f1
  • Unregisteredb25b72f1
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Är det någon som har koll på om antenningången på miran är aktiv, dvs skickar ut 5v till antennen man kopplar in?

Jag undrar mest för att jag tänkte koppla in min gamla antenn också och placera runt den lite i rummet för att se om det blir bättre, och det är en aktiv antenn.

Postad 16 January 2010 - 19:53

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Är det någon som har koll på om antenningången på miran är aktiv, dvs skickar ut 5v till antennen man kopplar in?
Jag undrar mest för att jag tänkte koppla in min gamla antenn också och placera runt den lite i rummet för att se om det blir bättre, och det är en aktiv antenn.

Bra tanke!

Men det är den nog inte, inte om man betänker hur de ritat på den här bilden:

http://www.televes.c..._interiores.pdf

För där kommer ju sladden från Centralantennen in i Miran.

Du har ingen Multimeter och kan kolla?
Själv kan jag inte kolla nu för jag spelar in via den ... :D

http://www.televes.c...icas/103733.pdf

http://www.televes.c...icas/103848.pdf

http://www.televes.c...i...=P&gama=462

Postad 01 February 2010 - 23:48

Unregisteredd0b0f967
  • Unregisteredd0b0f967
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag köpte en Mira idag, men tyvärr lyckas jag inte få tillräckligt stark signal förutom på SVT:s kanaler framme vid TV:n. Ställer jag den i fönstret så får jag in alla kanaler, men det är på helt fel sida av rummet och det är väldigt krångligt med antenndragningen därifrån. Finns det någon bra produkt som skickar vidare trådlöst fast med en låg styrka, bara så den klarar dom fyra meter det handlar om?

Postad 02 February 2010 - 00:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
4 meter är väl ingenting.
Jag har 20 meter lång kabel här.

Redigerat av Leatherface, 02 February 2010 - 00:05.

Postad 02 February 2010 - 09:05

Unregisteredd0b0f967
  • Unregisteredd0b0f967
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Nej, 4 meter är ju ingenting, men jag vill inte fräsa in kabeln i taket och jag vill inte droppa ner den längst väggen och dra under en golvlist för att det blir fult. Dessutom vet jag inte om jag ska köra på boxer med Miran eller skaffa Com Hem som huset är anslutet till... Samma problem uppstår även då eftersom Com Hem uttaget sitter på samma vägg som fönstret. Men då handlar det om en mer permanent lösning som även kan gagna den som köper lägenheten i framtiden om det sitter ett com hem-uttag på den väggen också.

Jag vet inte ja...

Postad 06 March 2013 - 16:22

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Har funderingar på att testa med en Mira antenn. När jag kollat på bilder så ser jag två antenn uttag på mira en som ska gå till tv och en till extern antenn. Uttaget på Mira som ska gå till tv är ju Hona och eftersom tv'n oxå har hona så behövs alltså en antennkabel med hane-hane!?
Vad och när använder man det externa antennuttaget till?

Postad 07 March 2013 - 03:24

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kan ju vara om man vill förstärka eller kombinera signalen med en annan genom och koppla in en till antenn eller liknande
Det följer med en hane-hane kabel som du sen kan koppla till en längre kabel om det behövs.

Redigerat av Leatherface, 07 March 2013 - 03:27.

Postad 08 March 2013 - 12:08

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Eftersom vi inte har tillgång till digitala kanaler genom antennuttaget i väggen så har jag nu provat att koppla in en Mira och på så sätt se om jag kan få in Boxers basutbud. Men efter att ha placerat runt Mira i lgh utan att få tillstymmelse till att få in någon kanal så är det väl bara att inse att en flytt är enda utvägen till digitalt tittande ( om man inte vill skaffa parabol ) :(

Postad 08 March 2013 - 12:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Har du testat på olika höjd och riktningar med?
Har du den ikopplad i väggen för annars får man inte in nån signal då förstärkaren behöver ström.
Kan räcka bara att den är 20-30cm på fel höjd från ingen signal nästan till bra mottagning..

Postad 08 March 2013 - 12:50

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Har bara haft den inkopplad mellan Miran och Tv, ström får den av den medföljande eliminatorn. Annars har jag provat högt som lågt. Har en pio kuro g8 och kan inte hitta var man kan se signalstyrka?

Postad 08 March 2013 - 12:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Brrukar finnas i inställningar för digitala mottagningen nånstans.
Är ju en fördel om man kan se var de blir bättre och sämre så man vet om man är på rätt väg.
Brukar stå hur bra förutsättningrna är på Teracoms sida med.

Postad 08 March 2013 - 14:18

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Verkar inte finnas. Finns ju ingen inbyggd digitalmottagare på denna tv, kanske beror på det, hittar nämligen inget om digital mottagning i inställningar på tv'n. Kan ju bero på min okunskap oxå ;)

Postad 08 March 2013 - 14:24

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Kom på att jag har en digitalbox liggande som jag har kört boxer igenom för några år sedan. Vad händer om jag kopplar in den emellan Mira och Tv. Några fördelar? Vet att jag kan se signal styrka genom digital boxen

Postad 08 March 2013 - 14:44

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Finns ju ingen inbyggd digitalmottagare på denna tv

Det är ju lite ett minimikrav för att kunna kika digitalt ;)

Kom på att jag har en digitalbox liggande som jag har kört boxer igenom för några år sedan. Vad händer om jag kopplar in den emellan Mira och Tv. Några fördelar? Vet att jag kan se signal styrka genom digital boxen

Du kan ju börja den vägen och se om du får bild.
Om du är nöjd kan du ju uppgradera till denna box kanske (vet inte kvalitet på den, men hd-mottagare och billig):
http://www.kjell.com...ottagare-p30588
Med den får du in alla SVT:s tjänster (SD och HD), TV4, TV6 och ev någon lokal kanal beroende på var du bor.

Postad 08 March 2013 - 15:21

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Så klart man måste ha nån form av digital mottagare :)
Nu har jag i alla fall kopplat in boxen och gjort en kanalsökning utan resultat. På digital boxens sida "sök kanaler " finns signalnivå och signalkvalitet och det visar nivå runt 70% och kvalitet runt 93% men den hoppar ner till under 10% var femte sekund för att direkt hoppa tillbaka till 93. Då står sökningstyp på Auto och aktiv antenn är aktiverad. Jag ser också att man kan ställa in en specifik frekvens. Hur tar man reda på var tex svt1 ligger på för frekvens? Bor i Mariefred. Tacksam för all hjälp :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.