Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynavoice SRA-2100

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynavoice SRA-2100 (Stereoförstärkare) 1 5,62 (7) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 02 januari 2006 - 19:18

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Dynavoice SRA-2100

Postad bild

Första intryck:

Köpte "grisen i säcken", utan andras åsikter eller intryck beställde jag en SRA-2100'a förra veckan. 1295.- för en i silver-design.

Väl förpackad, tydlig och funktionsrik fjärrkontroll med bra räckvidd samt prydlig layout på fram- och baksida. Dock störs intrycket av att knapparna på fronten av receivern är plastiga och mycket högljudda. Den plastiga känslan återkommer i de två stora vridreglagen på fronten, dessa ”wobblar” något och känns inte helt centrerade på axeln.

Den är specificerad till 2x100w, något som jag tror är i överkant tills jag sett ett mätdiagram. Det kan också vara den något vassa diskanten som lurar mig att tro att den distar tidigare än vad den gör. Radiodelen är en enkel RDS fri enhet långt från de finesser man ibland kan se.

Att ingen av ingångarna på baksidan är guldpläterad förstärker intrycket av att detta är en billig förstärkare, samma sak gäller den fast monterade nätkabeln och de enkla högtalarkontakterna. Vikten på drygt 8 kilo avslöjar dock att det finns något mer under skalet än vad som först möter ögat. Måtten är 435mm brett, 335mm djupt och 130mm högt (140mm med fötterna). Texten på baksidan att 8-ohms högtalare rekommenderas får mig lite bekymrad över kapaciteten på förstärkaren. ”Kuben är nog brant ner mot 2ohm” tänker jag.

Under skalet:
Nyfikenhet har varit en drivkraft sedan urminnes tider, själv har jag varit nyfiken så länge jag kan minnas. Ergo: Fram med mejseln och av med locket!

Nu börjar det bli intressant, för min inre syn hade jag sett ett par ”mångbeningar” och en liten vanlig trafo. Istället ser jag en förvånansvärt stor ringkärnetrafo (diameter nästan 120mm) ett par kondingar på vardera 4700uf, en vettig layout med kylflänsen för utgångstransistorerna (ingen ”mångbening”) som ”vägg” mellan strömförsörjningen och förstärkardelen. Med andra ord betydligt bättre än vad jag hade trott.

Vad sitter då som utgångstransistorer? Jo två par Toshiba 2SC5200, vad är då det för några? Toshiba själva rekommenderar den som utgångssteg i konstruktioner på upp till 100w i effekt. Den är en mycket vanlig transistor i självbyggen (pröva att Googla på namnet så ser ni vad jag menar) men även använd i diverse kommersiella konstruktioner som exempelvis Xindiak XA6900 eller vissa av Classics förstärkare.

Mera bra var att hela radiomottagaren var monterad i en liten egen skärmad låda. Mindre bra var att den lådan är placerad rakt ovanför line ingångarna. Kanske skulle en ”mod” där man flyttar ut radiomottagaren ur förstärkaren vara intressant för att minska risken för överhörning.

Första lyssningsintryck:
Med förstärkaren inkopplad så inser man snabbt att den har ett par stora svagheter. Ljudet är ganska ljust – att vrida upp (stega upp) diskanten är helt otänkbart, i jämförelse med min XTZ A100 så kan man inte spela hälften så högt utan att man vill dämpa diskanten. Basen är bred, men inte särskilt väl definierad.

Betyder detta då att den låter illa? Nej, den låter inte som en dyr förstärkare även om man efter att ha gluttat runt i innanmätet börjat hoppas på att den skulle ha potential till att låta riktigt bra.

Andra intrycket:
Precis som jag var på väg att klassa den för evigt som en ren ”nödförstärkare” kopplade jag in min Original 2008 Mk2 CD-spelare. Känslan av att missbruka en kraftigt överkvalificerad signalkälla kom krypandes, lite som att spela falskt på en Stradivarius. Men nu började det dock röra på sig. Ljudbilden växte, diskanten blev mindre vass och ett riktigt trevligt mellanregister visade sig.

Började med en liveupptagning från 1981 med Al DiMeola, Johan McLaughlin och Paco DeLucia - ”Friday night in San Francisco”. För den som inte känner till dessa gossar så kan man säga att de är smått grymma gitarrister med fallenhet för flamenco. Denna inspelning har ett tydligt stereoperspektiv där man tydligt hör var de tre gubbarna sitter i ljudbilden. Rummet växte och ljudet blev trivsamt igen.

Ut med de gamla gitarrtraktörerna och in med Christian Waltz, ”Paint by numbers”. En klart trevlig inspelning och nu började bilden klarna. SRA-2100 är en bra enklare förstärkare med några olater. Det ska bli intressant att se om den mjuknar med några hundra timmars inspelning som min XTZ A100 gjorde.

Diskanten är ganska vass, vet man att de högtalare man har är vassa i diskanten till att börja med kanske man ska söka sig en annan förstärkare. Däremot så är mellanregistret riktigt juste, basen lider av lite ”loudnesseffekt”, den är påtaglig men inte så lös/odefinierad som jag först trodde att den skulle vara.

Radiodelen är inte så bra som jag hade hoppats på, dess ljudbild är platt och odynamisk. Förutsatt att man kan mata den med en bra signal så presterar SRA-2100 sitt bästa via line-ingångarna.

Prövade även att koppla rec-out till min A100 och använda den som ”tuner”, samma konstaterande kunde göras, radiodelen är inte SRA-2100’as vassaste kort.

Använde även försteget på min A100 och anslöt pre-in på SRA-2100’an till pre-out på A100:an för att gå förbi försteget på SRA-2100’an och bara använda den som slutsteg. Nu vart ljudet mindre vasst i diskantområdet och basen tightare. Med andra ord, slutsteget i SRA-2100 är bättre än ingångssteget, som i sin tur är bättre än radiodelen. Har man en variabel line-out på sin CD kan det vara idé att pröva denna typ av inkoppling för att undvika SRA-2100’ns försteg.

För vem?
Vem kan jag då rekommendera Dynavoice SRA-2100 till? Till ”hifi-nybörjaren” som vill ha separata enheter och som är redo att meka lite med inställningarna för att det ska låta bra med hans eller hennes högtalare. Jag kommer att använda den som ”köksradio” och där tror jag den kommer att bli tvärbra, ett par mindre tvåvägshögtalare ska skaffas fram till det.

Är man villig att tweaka lite så skulle det säkert gå att förbättra den, fetare kondensatorer till nätdelen, flytta radiodelen, montera bättre högtalarterminaler, bättre rca-kontakter etc.

Jag kommer nog att köpa en till SRA-2100:an för att ha i mitt kontor, för att köra laptoppen mot när jag vill spela men även för att ha å poppa med när jag jobbar.

Den är inte dålig, som förstärkare tycker jag att den presterar vad man betalar för, slutsteget i den gör sitt jobb med bravur, tyvärr motarbetas det av ett halvdant försteg och en tråkmåns till radio. Radion får betraktas som en bonus, ingen jättebonus, men ändock en bonus. Ger den en fyra för prisvärdhet, trea för ljudet men en tvåa för radion. Med andra ord en trea i snitt!

Återkommer med mer lyssnigsintryck när den spelats in och lite egna bilder så snart jag tömt kameran.

#2

Postad 02 januari 2006 - 20:13

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Kul med en test av lite enklare Hi-Fi! Synd att du inte hade lite mer bilder, men det kanske kommer? Man får nog räkna med lite sämre ljud och skavanker i kvaliten på produkter i den här prisklassen. Annars verkar den vara ganska OK för dom pengarna.

Edit: Staffjel, staavfeil, stavfel

Redigerat av Unregistered1061, 02 januari 2006 - 20:14.


#3

Postad 02 januari 2006 - 20:15

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Bilder kommer var så säker! Har dokumenterat såväl insida, utsida och baksida ;)

#4

Postad 02 januari 2006 - 20:34

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Spännande!!!

Vilka högtalare använde du när du testade förstärkaren?

Al Di meola och grabbarna spelar inspirerat på den skivan och även publiken är med på noterna.

#5

Postad 02 januari 2006 - 20:57

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Mina vanliga Boston Acoustics T-830. Trevägare 8", 4", 1" i sluten låda. 90db/1w/1m.

Som jag sa till en kompis som hörde den plattan första gången: "Om jag hade spelat gitarr och hört den då hade jag lagt den på hyllan å börjat med något helt annat. Så det är tur att jag inte spelar ;)"

#6

Postad 02 januari 2006 - 21:56

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Som jag sa till en kompis som hörde den plattan första gången: "Om jag hade spelat gitarr och hört den då hade jag lagt den på hyllan å börjat med något helt annat. Så det är tur att jag inte spelar :P"

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]


He he! Ja, det kan vara så illa. Men kanske kan det inspirera till mer gitarrövning för någon. (Lite offtopic)

Då klarar förstärkaren normala högtalare, vilket är bra! Då behöver man inte leta speciellt efter lättdrivna högtalare.

#7

Postad 02 januari 2006 - 22:32

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Jo det funkar nog fint med "normala" högtalare. Man behöver inga horn eller disco-högtalare för att spela högt. Men ökänt tungdrivna högtalare är nog inte att tänka på, då kroknar nog SRA-2100 alldeles för tidigt.

Utan att ha testat så kan nog Dynavoice märkets egna högtalare med "filter" funka fint med 2 db dämpning för att undvika vassheten i diskanten som jag klagar på.

#8

Postad 02 januari 2006 - 22:57

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Jo det funkar nog fint med "normala" högtalare. Man behöver inga horn eller disco-högtalare för att spela högt. Men ökänt tungdrivna högtalare är nog inte att tänka på, då kroknar nog SRA-2100 alldeles för tidigt.

Utan att ha testat så kan nog Dynavoice märkets egna högtalare med "filter" funka fint med 2 db dämpning för att undvika vassheten i diskanten som jag klagar på.

<{POST_SNAPBACK}>



Ja, att dämpa diskanten kan vara lösningen och dom passar prismässigt också. :P

#9

Postad 03 januari 2006 - 08:45

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Så var det dags för lite bilder, kvalitén är inte den bästa. Ska ordna med bättre bilder senare.

Framsidan: Fronten är i silverfärgad plast, vreden är i plast, rubbet kort sagt. Sidorna och chassiet är dock i plåt. Vettig funktion: Ställbar intensitet på displayen så den går att matcha intensitetsmässigt med andra komponenter.

Bifogad fil  CIMG1486.JPG   72,58K   416 Antal nerladdningar

Baksidan: Plåt med hyffsat stabila kontakter. Som synes (kanske..) är högtalarkontakter och RCA-honor inte av bästa sort.

Bifogad fil  CIMG1487.JPG   94,58K   644 Antal nerladdningar

Insidan, nätdelen: 120mm (nästan) ringkärnetrafo och kylflänsen monterad mellan nätdel och signaledel. Oväntat vettig konstruktion.

Bifogad fil  CIMG1493.JPG   66,91K   542 Antal nerladdningar

Bild som visar kylflänsens struktur.

Bifogad fil  CIMG1495.JPG   58,72K   348 Antal nerladdningar

Insidan, signaldelen: Fyra Toshiba effekttransistorer på en väl tilltagen kylfläns. Som synes är det ett ganska stort kretskort både liggande men även stående bakom displayen. Utan att veta så skulle jag gissa att det är på det stående stora kortet som behandlingen av långnivåsignalerna sker, val av ingång, bas/diskant etc.. I mitt tycke är det just denna delen som är SRA-2100'as svaghet, försteget. Slutsteget presterar klart mycket bättre med ett bättre försteg.

Bifogad fil  CIMG1494.JPG   67,91K   310 Antal nerladdningar

Radiodelen: I den lådan sitter radiodelens högfrekvensdel. Tyvärr sitter den rakt ovanför linje-in delen.

Bifogad fil  CIMG1496.JPG   46,2K   172 Antal nerladdningar

Återkommer såsmåningom med bättre bilder.

Bifogad fil(er)



#10

Postad 03 januari 2006 - 08:50

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Många tack för en riktigt trevlig och välskriven test!

Ser fram mot bilderna!

Då jag lyssnade på Dynavoice m65 så var en av mina intryck att diskanten var väldigt snäll och avrundad och att mellanregitret nästan var det som dominerade. Kanske skulle bli en fin lågbudgetstart för en nybörjare...

Edit: Såg att du hann före med bilderna. Tackar!

Redigerat av Unregistered37573cc1, 03 januari 2006 - 08:51.


#11

Postad 03 januari 2006 - 09:49

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Hur upplever du bruset? S/N är specat till bedrövliga 85 dB...

#12

Postad 03 januari 2006 - 10:10

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Jag hade mina farhågor om att bruset skulle vara dominerande i tysta partier. Men ärligt talat så märkte jag inte av det alls.

Fast ärligt talat, en signal som dämpats 85db - hör man den???

Har tittat på bilderna på www.proson.se och deras lilla receiver RV-2040 är hart när identisk på baksidan och har samma specifikation som SRA-2100. Sätter en halväten semla på att det i botten är samma maskiner, fast med en enklare front på Proson maskinen jmf Dynavoice maskinen.

#13

Postad 03 januari 2006 - 12:03

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Googlade lite på ”China OEM Amplifier” och hittade tillverkaren, det är Guangzhou Aivin Electronics Co Ltd som bygger dessa åt Proson och Dynavoice. Deras grundmodell är mycket lik Proson RV-2040 receivern, fronten är annorlunda på Dyavoice SRA-2100 men specifikationerna är de samma.

Kolla bara på baksidan så inser man att detta är "urmodellen" till Proson RV-2040 och Dynavoice SRA-2100: Aivin S210T Produktsida

Lite Offtopic men jag snubblade på varifrån Proson RV-2200 & RV-2600DTS har sitt ursprung, de kommer från Etronics Corp och deras RX250 och RD2060 DTS-ES.

#14

Postad 03 januari 2006 - 16:36

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Verkar vara bra som första förstärkare till den som vill testa billig 2-kanal.

Kul med bilder och inte så tokigt byggd faktiskt.

:P

#15

Postad 03 januari 2006 - 18:28

tobsjo
  • tobsjo
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Verkar inte hålla samma fina kvalitet som högtalarna som Dynavoice gör. Tack så mycket för recensionen dock!

#16

Postad 04 januari 2006 - 09:26

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Verkar inte hålla samma fina kvalitet som högtalarna som Dynavoice gör. Tack så mycket för recensionen dock!

<{POST_SNAPBACK}>

Hur menar du?
Jag tolkar "testet" som att det är ganska lika. Enkla produkter som är riktigt prisvärda. Bra "instegsprodukter", men som inte kan matcha de bästa i högre prisklasser. För mig är det ett riktigt gott betyg att vara rejält prisvärd.

#17

Postad 04 januari 2006 - 21:31

tobsjo
  • tobsjo
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Verkar inte hålla samma fina kvalitet som högtalarna som Dynavoice gör. Tack så mycket för recensionen dock!

<{POST_SNAPBACK}>

Hur menar du?
Jag tolkar "testet" som att det är ganska lika. Enkla produkter som är riktigt prisvärda. Bra "instegsprodukter", men som inte kan matcha de bästa i högre prisklasser. För mig är det ett riktigt gott betyg att vara rejält prisvärd.

<{POST_SNAPBACK}>


Det var ju bra att du tolkar dem som ganska lika.

Jag kallar dock inte t.ex. M-65:orna för "enkla". Dessa högtalare har fått riktiga höjdarrecensioner, och jämförs med dyrare grejor.

Medan den här tvåkanalaren tycks vara ganska bristfällig, och "man får vad man betalar för". Ljust ljud, vass diskant, och en dålig radiodel.

#18

Postad 04 januari 2006 - 22:05

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Tack för en väldigt bra recension :) Detta kanske kunde vara något för mamma B)

#19

Postad 04 januari 2006 - 22:36

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Tack för en väldigt bra recension :)  Detta kanske kunde vara något för mamma B)

<{POST_SNAPBACK}>


Tack! Har själv tänkt rekommendera den tillsammans med Dynavoice S-6:or till min svägerska.

#20

Postad 04 januari 2006 - 22:38

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Medan den här tvåkanalaren tycks vara ganska bristfällig, och "man får vad man betalar för". Ljust ljud, vass diskant, och en dålig radiodel.

<{POST_SNAPBACK}>


Men man får vad man betalar för.. Du blir inte blåst på pengarna. :)

Tonalt är den inte ljus, det är diskanten som "sticker upp". Basområdet uppfattar jag snarare som lite betonat. Mao lite som lite loudness.

Förstärkaren i den är riktigt duktig, just den delen är lätt värd 1295 pix!

Redigerat av Kent Johansson, 04 januari 2006 - 22:41.


#21

Postad 05 januari 2006 - 00:42

tobsjo
  • tobsjo
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Medan den här tvåkanalaren tycks vara ganska bristfällig, och "man får vad man betalar för". Ljust ljud, vass diskant, och en dålig radiodel.

<{POST_SNAPBACK}>


Men man får vad man betalar för.. Du blir inte blåst på pengarna. :)

Tonalt är den inte ljus, det är diskanten som "sticker upp". Basområdet uppfattar jag snarare som lite betonat. Mao lite som lite loudness.

Förstärkaren i den är riktigt duktig, just den delen är lätt värd 1295 pix!

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, ok... jag har ju inte någon budget att tala om, så jag har liksom inte råd att chansa, som du tycks ha. Jag kör f.n. med en Yamaha R-3 (från mitten av 80-talet), en tvåkanalare som låter exakt som jag vill, men håller på att sjunga på sista refrängen (klipper av ljudet då och då, och blir lätt övervarm).

I mitt fall så måste jag dra lite snävare linjer: Kan jag få bättre grejor begagnat? Är Prosons nyaste (RV 2200) t.ex. mycket bättre? Eller kan jag klara mig med en T-Amp? [Dynavoice M-65].

Om jag bara har möjlighet att göra ett val, och sedan måste jag finna mig i det (åtminstone tills jag studerat färdigt) - så blir förstärkarvalet lite mer kritiskt, och då vill man ha så mycket tvåkanalare man kan få för pengarna.

En vän till mig skall komma förbi med en T-Amp så fort han fått den, så skall jag se om det fungerar som ersättning till min R-3:a. Annars kanske det blir att välja mellan SRA-2100 och Proson RV-2200, och då ser det på pappret ut som att Prosons grej är lite bättre.

#22

Postad 05 januari 2006 - 09:36

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Om jag bara har möjlighet att göra ett val, och sedan måste jag finna mig i det (åtminstone tills jag studerat färdigt) - så blir förstärkarvalet lite mer kritiskt, och då vill man ha så mycket tvåkanalare man kan få för pengarna.

En vän till mig skall komma förbi med en T-Amp så fort han fått den, så skall jag se om det fungerar som ersättning till min R-3:a. Annars kanske det blir att välja mellan SRA-2100 och Proson RV-2200, och då ser det på pappret ut som att Prosons grej är lite bättre.

<{POST_SNAPBACK}>


Om du ska ha "max 2-kanal per krona" då skulle jag ge Zeberg AD-66 en chans, de kostar lite mer (1900 pix) men är enbart en ren förstärkare, ingen tuner finns med. Byggkvalitétsmässigt ligger den ljusår före de plastbyggen som Proson & Dynavoice kör med i 1000 till 1500-kronorsklassen. Lillebror av Tonewinners förstärkare (Advance Acoustics, Zeberg, XTZ).

Jag har inte obegränsad budget (tyvärr...), men jag skulle ha en receiver till "okritisk lyssning" i köket å då tänkte jag som så att det mesta går att justera mha tonkontrollerna om den låter för vasst eller dovt. Kommer som sagt nog att köpa en till för att ha på kontoret, alternativt så köper jag en Proson RV-2200 för variationens skull. Man kan aldrig få för många hifiprylar :)

Det som gör att jag är lite skeptisk till T-ampen är dess höga distortion vid "normal" uteffekt. Ok viss distortion låter inte illa (jmf rörförstärkare), men det är ändock en förvrängning av signalen å sådant är jag av princip emot, lyssnar tex aldrig på MP3 pga den principen. B)

#23

Postad 05 januari 2006 - 10:21

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
tobsjo:
Har du en förstärkare som låter som du vill, har dåligt med pengar till en ny, samt att den tillverkades på typ 80-talet hade jag nog i ditt ställe helt klart satsat på att laga den!

Min TV, pajade förra året och såg mig om efter ny TV som skulle gå på mellan 7-10000:-
Gick till lokale tv-fixaren (obs gå ej till några av "kedjorna") och fick den lagad i stället, det hela gick väl på typ 150:-

#24

Postad 05 januari 2006 - 11:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Jag kallar dock inte t.ex. M-65:orna för "enkla". Dessa högtalare har fått riktiga höjdarrecensioner, och jämförs med dyrare grejor.

<{POST_SNAPBACK}>

Visst kan man jämföra dem med dyrare, men de når inte riktigt upp ljudkvaliteten hos de bästa i högre prisklasser ... i alla fal inte enligt min provlyssning och Hifi & Muskitidningen. Vad har du jämfört med och hur uppfattade du skillnaderna?

Tyvärr har jag inte haft samma förmån vad gäller lyssning av förstärkaren, men tolkningen blir att det ändå är ungefär samma läge. Möjligen kan jag hålla med om ett litet plus till högtalarna. Ändå kan jag inte se någon av dem som fullvärdiga ersättare i en dyrare prisklass. :)

#25

Postad 05 januari 2006 - 11:21

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Hmm, ok... jag har ju inte någon budget att tala om, så jag har liksom inte råd att chansa, som du tycks ha. Jag kör f.n. med en Yamaha R-3 (från mitten av 80-talet), en tvåkanalare som låter exakt som jag vill, men håller på att sjunga på sista refrängen (klipper av ljudet då och då, och blir lätt övervarm).

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt att se att gamla R3or fortfarande finns. Det var en av mina första förstärkare i "lösa delar".

I mitt fall så måste jag dra lite snävare linjer: Kan jag få bättre grejor begagnat? Är Prosons nyaste (RV 2200) t.ex. mycket bättre? Eller kan jag klara mig med en T-Amp? [Dynavoice M-65].

<{POST_SNAPBACK}>

Utan att ha hört Dynavoice är jag rätt säker på att du kan få bättre ljud med bagagnat. 2-kanal är rätt kallt så för omkring 1500-2000:- får man faktisk riktigt ok prylar. Däremot är ju garantisidan ganska mycket svagare. :)

Om jag bara har möjlighet att göra ett val, och sedan måste jag finna mig i det (åtminstone tills jag studerat färdigt) - så blir förstärkarvalet lite mer kritiskt, och då vill man ha så mycket tvåkanalare man kan få för pengarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det renheten i R3an som du gilar eller att det går att få så pass basstarkt ljud med den variabla loudnessen, bassextension och putten? Det är ganska få nya stärkare som klarar att ställa upp så mycket "loudnesstopp" på basen. Däremot finns det stärkare med renare ljud och mer kraft. Å andra sidan behöver du inte direkt ett kärnkraftverk till Dynavoicehögtalarna.

#26

Postad 15 februari 2006 - 17:02

Unregisteredb2fad409
  • Unregisteredb2fad409
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Vad har recievern för mått?

Hittar inga mått på fynda.se

#27

Postad 15 februari 2006 - 17:06

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Måtten är 435mm brett, 335mm djupt och 130mm högt (140mm med fötterna).

Står i första inlägget. :)

#28

Postad 15 februari 2006 - 17:14

Unregisteredb2fad409
  • Unregisteredb2fad409
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Måtten är 435mm brett, 335mm djupt och 130mm högt (140mm med fötterna).

Står i första inlägget. :)

<{POST_SNAPBACK}>



Oj, det missade jag, ber om ursäkt för det. :ph34r:

Tack för en välskriven och ärlig recension förresten!

#29

Postad 21 juli 2006 - 13:19

Unregistered83d24039
  • Unregistered83d24039
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag har köpt denna produkt Dynavoice SRA-2100 med Dynavoice högtalare och jag undrar nu hur man kopplar denna receiver till Tven så att man slipper höra tvens högtalare?

kan inte så mycket när det gäller högtalare

Alla svar skulle vara jätte bra

MVH

#30

Postad 21 juli 2006 - 14:50

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Frågan som man måste ställa är vilka utgångar har du på din TV?

Har du två RCA-stereo ut? Eller "bara" SCART?

I vilket fall så måste du ha en kabel med två RCA-hanar i ena änden (till förstärkaren) och "vad det nu är du har på tv'n" i andra änden...

Några varianter:
9-Pin mini-DIN till RCA-hona
SCART till RCA-hona

Till de två ovan behöver du även ett RCA-RCA kablage, typ RCA-Hane - RCA-Hane

#31

Postad 24 juli 2006 - 11:52

Unregistered83d24039
  • Unregistered83d24039
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Frågan som man måste ställa är vilka utgångar har du på din TV?

Har du två RCA-stereo ut? Eller "bara" SCART?

I vilket fall så måste du ha en kabel med två RCA-hanar i ena änden (till förstärkaren) och "vad det nu är du har på tv'n" i andra änden...

Några varianter:
9-Pin mini-DIN till RCA-hona
SCART till RCA-hona

Till de två ovan behöver du även ett RCA-RCA kablage, typ RCA-Hane - RCA-Hane

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har flera ingångar på min TV
-VGA
-S-video
-Scart
-sen en vit, gul , röd ingång

Vad är det jag behöver som är mest praktiskt om jag ska koppla min förstärkare till Tven?

#32

Postad 24 juli 2006 - 12:38

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Jo, men du måste ha någon utgång FRÅN tvn om du ska få ut något ljud. Kolla i manualen om någon av ingångarna också är en utgång eller om det finns en separat utgång.

#33

Postad 24 juli 2006 - 12:51

Unregistered83d24039
  • Unregistered83d24039
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Jo, men du måste ha någon utgång FRÅN tvn om du ska få ut något ljud. Kolla i manualen om någon av ingångarna också är en utgång eller om det finns en separat utgång.

<{POST_SNAPBACK}>


Oj, jag skrev fel de uttagen var utgångar och inte ingångar.
Vilka kablar är mest passande?

#34

Postad 24 juli 2006 - 13:12

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Använd en röd/vit RCA (eller om den kanske är röd/svart) från röd/vit på tvn till röd/vit på stärkaren. Förslagsvis då till ingången kallad tv eller liknande <_<

Redigerat av Unregisterede10e9503, 24 juli 2006 - 13:17.


#35

Postad 24 juli 2006 - 13:20

Unregistered83d24039
  • Unregistered83d24039
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort bort mig ;) . Jag har skrivit helt fel. Jag kollade i maualen för tven nu och dessa ingångar/utgångar har jag på tven.
-Scart ingång
-Utgång för hörlurar
-Av ingång
-S-video ingång
-Vga ingång

Vilken kable behöver jag köpa för att fixa detta ? <_<

#36

Postad 24 juli 2006 - 13:35

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Det verkar inte funka med nån kabel då du inte har nån utgång. Kolla en gång till....ofta har någon av ingångarna också en utgång.

#37

Postad 24 juli 2006 - 14:22

Unregistered83d24039
  • Unregistered83d24039
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Hmm

Jag har xboxen kopplad till Av ingånge och xbox 360 inkopplad till scarten är av ingången och scart ingången utgångar då? <_<

#38

Postad 16 december 2007 - 13:05

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Du får koppla gul RCA in i tvn sen röd/vit RCA in i förstärkaren.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.