Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audiophile 2496 vs Creative Audigy

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 January 2006 - 09:10

Davel
  • Davel
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Har idag ett Audigy 2 ZS och kör digitalt ut, S/PDIF. Lyssnar enbart på mp3or på datorn.
Min fråga är om jag byter ut mitt Audigy 2 kort till ett Audiophile 2496, om jag kommer att hörbart, få bättre ljud? Eller är skillnaden så minimal att det inte är värt 1000kr för enbart uppspelning av mp3?

Redigerat av Davel, 04 January 2006 - 09:11.

Postad 04 January 2006 - 11:47

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Audigy kör bara 48kHz ut - dvs den samplar om musik. Eventuellt är svårt att höra någon skillnad vid ett blindtest (jag har aldrig ljud från ett Audigy-kort), men principiellt känns det fel. Audiophilekortet kan dessutom köras som kernel streaming (och ASIO?) och kan därför kopplas förbi windows bedrövliga k-mixer, som påverkar ljudet negativt.

Postad 06 January 2006 - 00:21

Bladman
  • Bladman
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Vad är k-mixer och hur kopplar man förbi den då?

tack för svar! //wille

Postad 06 January 2006 - 00:39

clevername
  • clevername
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Läs här http://hometheaterhi....php/t-196.html

Postad 07 January 2006 - 19:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Audiophilekortet kan dessutom köras som kernel streaming (och ASIO?) och kan därför kopplas förbi windows bedrövliga k-mixer, som påverkar ljudet negativt.

<{POST_SNAPBACK}>

Kernel streaming fungerar med Audigy2 också, och även onboard-ljud som t ex Via Vinyl. Har
hittills inte stött på ett kort som inte funkar med KS.

Foobar2000 med kernel streaming, uppsampling till 96KHz och utformat "24bit padded to 32bit" =
ingen resampling med Audigy2, iaf inte med de dyrare korten (Platinum eX osv).

http://www.foobar2000.org/

Glöm inte att kryssa i kernel streaming som tillval vid installationen.

Redigerat av Ageve, 07 January 2006 - 19:33.

Postad 12 January 2006 - 15:38

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Det lär inte gå att höra någon skillnad i ljudet, inte minst om du endast lyssnar på mp3. Däremot kommer du förlora en hel del egenskaper som Creative begåvat detta Audigy-kort med, inte minst olika effeketer vid spel och flerkanalsljud vid DVD-tittande. Audiophile-kortet är främst för musiker, som behöver ett välljudande kort som medger hårddiskinspelning med låga latency-värden. Tyvärr är det svårt att ha båda korten installerade samtidigt då det uppstår konflikter. Då det finns ASIO även på Audigy-kortet saknar man egentligen bara 44.1 kHz samplingsfrekvensen. Det finns dock lite dyrare kort från Creative som har 44.1, breakout-box, m.m. som kan tilltala både musikern och dataspelsentusiasten.

Postad 21 January 2006 - 21:19

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
Jag har både M-Audio 24/96 samt Audigy 2 och har jämfört dom en hel del.... Jag har även M-audios externa USB box Audiophile 24/96 samt Audigy2 ZS i min laptop. Kör man digitalt så så är korten ganska likvärdiga. Lyssnar man analogt så är det däremot lätt att höra att M-audio korten låter bättre, ingen tvekan om det. Framförallt så är omsamplingen till 48 kHz ett problem med Audigy 2, ljudet blir lite tunt och vasst i vissa register (lätt att höra). Man kan dock köra "Foobar" med uppsampling så låter det klart bättre.

Audigykorten låter även lite "murrigt", d v s lite dovt och mindre detaljerat än M-Audios 24/96 som låter renare och har en neutralare/öppnare återgivning. Lyssnar man i en bättre anläggning uppskattar man detta väldigt mycket. Med enklare högtalare via datorn spelar det förstås mindre roll i praktiken.

Mest uppskattar man dock M-audio korten när man använder dom till musikinspelning. Både till midi och audio funkar dom extremt bra och man får högre kvalitet än med Audigy 2..

Spel är absolut inget problem med M-Audio korten. Jag använder ofta mitt USB kort Audiophile 24/96 till spel för det blir mer realism i atmosfärsljud, explosioner m m än med Audigy 2 kortet.

Jag trivs dock mycket bra med mitt ZS kort i laptopen. Det är 100 ggr bättre än skräpet som sitter i Dell-datorn som standard... Jag kör enbart digitalt från detta kort och det funkar mycket bra. Du får inte märkbart högre kvalitet med ett M-audio kort digitalt.

Jag hoppas att Creatives nya X-fi kort håller samma höga standard som M-audio korten även analogt...

Redigerat av Unregisteredb3c6d6ac, 21 January 2006 - 21:23.

Postad 23 January 2006 - 08:12

[hejo]
  • [hejo]
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag har ganska nyligen införskaffat ett av Creatives nya X-Fi kort till stor belåtenhet. Kan rekommendera det framför M-audio både när det gäller ljudet och finesserna!

Se gärna mitt galleri "Datorstereo"

mvh
hejo

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.