Jag har både M-Audio 24/96 samt Audigy 2 och har jämfört dom en hel del.... Jag har även M-audios externa USB box Audiophile 24/96 samt Audigy2 ZS i min laptop. Kör man digitalt så så är korten ganska likvärdiga. Lyssnar man analogt så är det däremot lätt att höra att M-audio korten låter bättre, ingen tvekan om det. Framförallt så är omsamplingen till 48 kHz ett problem med Audigy 2, ljudet blir lite tunt och vasst i vissa register (lätt att höra). Man kan dock köra "Foobar" med uppsampling så låter det klart bättre.
Audigykorten låter även lite "murrigt", d v s lite dovt och mindre detaljerat än M-Audios 24/96 som låter renare och har en neutralare/öppnare återgivning. Lyssnar man i en bättre anläggning uppskattar man detta väldigt mycket. Med enklare högtalare via datorn spelar det förstås mindre roll i praktiken.
Mest uppskattar man dock M-audio korten när man använder dom till musikinspelning. Både till midi och audio funkar dom extremt bra och man får högre kvalitet än med Audigy 2..
Spel är absolut inget problem med M-Audio korten. Jag använder ofta mitt USB kort Audiophile 24/96 till spel för det blir mer realism i atmosfärsljud, explosioner m m än med Audigy 2 kortet.
Jag trivs dock mycket bra med mitt ZS kort i laptopen. Det är 100 ggr bättre än skräpet som sitter i Dell-datorn som standard... Jag kör enbart digitalt från detta kort och det funkar mycket bra. Du får inte märkbart högre kvalitet med ett M-audio kort digitalt.
Jag hoppas att Creatives nya X-fi kort håller samma höga standard som M-audio korten även analogt...
Redigerat av Unregisteredb3c6d6ac, 21 January 2006 - 21:23.